Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 805752
Resolució de la Presidència de les darreres concessions i denegacions (tercera remesa) de les ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d’Ucraïna i la crisi energètica, per a l’any 2023 («Bo per a les famílies 2023»)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 10 de març de 2023 la presidenta de l'IMAS va aprovar les bases específiques i la convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a persones físiques de Mallorca per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna, la crisi energètica i la inflació per a l'any 2023 essent l'import màxim 5.000.000,00 €, amb càrrec a la partida 00.23137.48000 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2023.

2. En data 11 de març de 2023 es va publicar al BOIB núm. 31, les bases esmentades i convocatòria, iniciant-se el termini per a la presentació de sol·licituds el dia 13 de març de 2023 i finalitzant el 31 de març de 2023.

3. Dins del termini esmentat consten presentades un total de 41.250 sol·licituds. De les quals 273 emprant el procediment mitjançant representant i 40.977 emprant el procediment com a persona interessada.

4. Consten lliurades per registre general d'entrada a l'IMAS les instàncies de desistiment relatives a determinades sol·licituds (sumen un total de 16), i altres sol·licituds presentades mitjançant el registre general d'entrada i per tant, sense fer ús del tràmit establert a la convocatòria (sumen un total de 32).

5. A requeriment de l'òrgan instructor es van dur a terme una sèrie de cribratges, havent sotmès les sol·licituds rebudes entre els dies 13 i 21 de març de 2023, ambdós inclosos en els filtratges i comprovacions necessaris per a identificar les sol·licituds que complien amb tots els requisits establerts a la convocatòria per tal d'atorgar una primera concessió de la subvenció. Va donar lloc a la Resolució de 10 de maig de 2023 d'atorgament de 23.817 sol·licituds i 1.539 denegacions. Restant 297 sol·licituds pendents de posteriors revisions per determinar si complien amb els paràmetres establerts a la convocatòria o bé emetre resolució denegatòria de la sol·licitud.

6. D'altra banda, en data 13 d'abril de 2023 per acord del Ple del Consell de Mallorca s'aprovà inicialment l'expedient núm. 14 de modificació de crèdits del pressupost del Consell de Mallorca d'aportació a l'IMAS de l'import de 3.000.000 €. L'aprovació inicial de l'expedient es troba publicada en el BOIB núm. 48, de 15 d'abril.

7. Per Resolució de la Presidència de l'IMAS es va fixar la quantia addicional màxima en què es pot incrementar aquesta convocatòria de subvencions en l'import de 3.000.000 €.

8. En data 10 de maig de 2023 es va signar la Resolució de primera concessió parcial i denegació de les ajudes convocades abans esmentades; es va atorgar una ajuda a les persones que constaven al llistat C i es va disposar i reconèixer en el seu favor una despesa per un import total de QUATRE MILIONS SET-CENTS SEIXANTA-TRES MIL QUATRE-CENTS EUROS (4.763.400,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000, a raó de dos-cents euros per persona beneficiària; també es varen tenir per desistides les persones relacionades al llistat A i es varen desestimar les peticions d'ajuda formulades per les persones que constaven als llistats D i B. A la mateixa resolució es va ordenar la continuació del procediment respecte de les sol·licituds presentades entre els dies 13 i 21 de març i que no apareixien als llistats citats anteriorment atès que serien objecte de requeriment d'esmena sempre que el crèdit no s'hagués exhaurit (les 297 sol·licituds esmentades a l'apartat 5, i que constaven a l'annex E amb CSV K9AAUELPTW9LKZJNUV34 de l'expedient administratiu). Aquesta resolució es va publicar en el BOIB núm 62, de dia 13 de maig de 2023.

9. D'altra banda, el Ple del Consell de Mallorca va aprovar l'expedient núm. 14 de modificació de crèdits del pressupost del Consell de Mallorca d'aportació a l' IMAS per ampliar la quantia addicional en 3.000.000 €, consegüentment, en data 8 de maig de 2023 es va signar la Resolució de modificació de la Resolució que aprovà la convocatòria fixant la quantia addicional en què es podia incrementar aquesta convocatòria en l'import de 3.000.000 €. En data 24 d'agost de 2023 es va signar la Resolució d'increment del crèdit pressupostari i autorització de la despesa de 3.000.000 € de la convocatòria citada.

10. Es varen dur a terme una sèrie de cribratges i filtratges a instància de l'òrgan instructor respecte de les 15.597 sol·licituds pendents lliurades des del 22 de març fins al 31 de març de 2023 ambdós inclosos. Com a resultat d'aquests cribratges i filtratges es va aprovar la resolució de data 16 d'octubre de 2023 amb la segona remesa de concessions i denegacions resultant 14.213 sol·licituds concedides, 1.163 denegades, i 221 esmenables.

11. Realitzada la primera i segona remesa de concessions i denegacions va resultar que un total de 518 sol·licituds, corresponent 297 a la primera remesa i 221 a la segona remesa, varen quedar pendents de posteriors revisions per determinar si complien amb els paràmetres establerts a la convocatòria o bé emetre resolució denegatòria de la sol·licitud.

A les anteriors sol·licituds, per part dels treballadors contractats per a l'execució del programa nº 0157 adreçat a la "Millora en la instrucció i justificació de subvencions adreçades a persones individuals», s'han realitzat els requeriments i les comprovacions que consten a l'informe tècnic signat per l'òrgan instructor en data 12/12/23 (SEFYCU 3338762) d'acord amb el qual resulta que 277 sol·licituds compleixen tots els requisits de la convocatòria i, per tant, es proposa la seva concessió i 241 sol·licituds es proposa la denegació, de tal manera que amb aquesta resolució quedarien resoltes la totalitat de les 41.250 sol·licituds presentades.

12. Així mateix, consten emesos els informes pertinents de caire jurídic (SEFYCU 3340383) com per part de la Intervenció (SEFYCU 3346841) de l'IMAS.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència

1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 52, d'1 de març de 2007; correcció d'errates BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret, els articles 16 quan al deure dels poder públics de les Illes Balears de defensar i promou els drets socials dels ciutadans i de centrar la seva actuació en la defensa integral de la família i de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears siguin objecte d'una aplicació real i efectiva; i l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars que a l'article 96 expressament preveu que els consells insulars exerceixen l'activitat de foment de les matèries sobre les quals tenen atribuïdes competències pròpies d'acord amb la legislació de subvencions de la comunitat autònoma. I l'article 30 que estableix que els consellers executius són els òrgans jeràrquicament superiors en els departaments de l'administració insular dels quals són titulars.

3. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert a l'article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors. I a l'article 3 quan a que aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

Conforme disposa l'article 7.2.7 dels Estatuts esmentats, correspon a la Presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques de les ajudes i subvencions públiques i resoldre'n els procediments. I correspon a la Gerència de l'IMAS ordenar els pagaments que tenguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes (art. 12.4.19 dels Estatuts).

Amb relació a la competència per a reconèixer les obligacions econòmiques derivades d'aquesta convocatòria, la resolució d'aprovació de les bases específiques i convocatòria avocava la competència en favor de la Presidència pel que fa al reconeixement de l'obligació, per raons tècniques.

4. El Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de dia 10 de juliol de 2023 que nomena al senyor Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social, el qual d'acord amb l'article 7.1 dels Estatuts de l' IMAS exercirà també el càrrec de president de l'IMAS.

5. Les Bases 28 i 29 de l'Annex de Bases d'Execució del Consell de Mallorca de 2023, quan a l'acumulació de fases comptables.

Per tot l'anterior, l'òrgan competent per resoldre aquest procediment i també per reconèixer l'obligació de pagament a favor de les persones beneficiàries és la Presidència de l'IMAS.

Pel que fa al fons

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei esmentada, ambdós texts legals en els termes establerts a les disposicions finals primera i segona de la Llei 38/2003.

En concret, estableix la disposició final primera que constitueixen legislació bàsica de l'Estat els preceptes que s'hi enumeren, essent la resta de preceptes únicament aplicables, en comunitats com les Illes Balears que tenguin assumides competències en matèria de règim local, amb caràcter supletori.

2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, convalidat per la Resolució del Parlament de les Illes Balears adoptada en sessió de 12 d'abril de 2022 (Decret llei 4/2022). I el decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balear (BOIB núm. 144, de 8 de novembre).

Decret llei 4/2022 que a més de ser d'aplicació directa per trobar-nos en l'exercici d'una activitat de foment d'una competència pròpia, també ho és com a entitat local per haver-se dictat el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).

En especial l'establert al capítol IV sobre mesures per agilitzar la tramitació de subvencions, articles 11 a 14.

4. L'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

5. La Resolució de la Presidència de l'IMAS de 10 de març de 2023 que aprova les bases específiques i convocatòria, publicada en el BOIB núm. 31, d'11 de març.

6. Conforme a les esmentades bases específiques i convocatòria, es tracta d'una subvenció que s'atorga mitjançant el procediment de concurrència no competitiva, de manera que seran subvencionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'hi estableixen fins que s'exhaureixi el crèdit, i, per tant, no és necessària la comparació entre elles.

7. De conformitat amb l'anterior, l'òrgan instructor ha formulat la proposta de 3ª remesa de concessions i denegacions parcials en la qual detalla la relació de beneficiaris i l'import de la subvenció que considera que s'ha de concedir en data 12/12/23 (SEFYCU 3340225) tenint per acreditats els requisits de concessió i la justificació de la despesa mitjançant la comprovació del compliment dels requisits establerts per ser persona beneficiària de la subvenció, i pel que fa al compliment de les obligacions tributàries, amb la seguretat social, amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS mitjançant la declaració responsable prevista a l'article 10.4 de l'Ordenança general de subvencions de l'IMAS, en tant l'import que s'atorga a cada persona beneficiària no supera l'import de 3.000 €.

Els resultats de les comprovacions es poden consultar als arxius i expedients SEGEX 977732M i 972178Y, a la carpeta de Comprovacions de l'expedient corresponent.

Per tot això,

Resolc

Primer. RESOLDRE PARCIALMENT la convocatòria d'ajudes de referència (tercera remesa) i ATORGAR una ajuda de 200 € per persona beneficiària que consten a l'annex 1 d'aquesta resolució així com DISPOSAR I RECONÈIXER en el seu favor una despesa per un import total de CINQUANTA-CINC MIL QUATRE-CENTS (55.400 €), amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000, i CANCEL·LAR la corresponent diferència comptable.

Segon. DENEGAR les ajudes econòmiques a les persones amb DNI/NIE pels motius que consten en l'annex 2, d'aquesta resolució.

Tercer. Publicar la resolució a la seu electrònica del Consell de Mallorca, en el Tauler d'edictes de l'IMAS, al BOIB i a la Base Nacional de Dades de Subvencions

Quart. Comunicar la resolució a la Gerència, al Servei de Gestió Econòmica, a la Intervenció Delegada i a la Tresoreria de l'IMAS.

Cinquè. Informar que aquesta resolució, pel que fa al reconeixement de l'obligació es signa per avocació de la competència de la Gerència per part de la Presidència.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament:20 de desembre de 2023

El conseller de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)

Documents adjunts