Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 804979
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança fiscal núm. 17 reguladora de la taxa per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable de l'Ajuntament de Ciutadella

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió extraordinària celebrada el dia 30.10.23, va aprovar de forma inicial l'ordenança fiscal número 17, reguladora de la taxa per la prestació del servei de subministrament d'aigua potable de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.

En el BOIB núm. 149 de dia 02.11.23 es va publicar l'anunci de l'esmentada aprovació inicial.

Vist que durant el període establert a tal efecte no s'han presentat al·legacions.

Vista la legislació vigent, es publica íntegrament l'ordenança esmentada:

ORDENANÇA FISCAL NÚMERO 17

TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE SUBMINISTRAMENT D'AIGUA POTABLE A DOMICILI

Article 1r - FONAMENT I NATURALESA

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, i per l'article 106 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i conformement amb el que disposen els articles que van del 15 al 19, i també el 20, apartats 1b) i 4t) del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per la prestació de determinats serveis annexos o complementaris al de subministrament d'aigua potable, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57, del RDL 2/2004.

Els serveis a què es refereix la present ordenança són:

  1. Subministrament d'aigua potable, altes i baixes
  2. Lloguer, conservació i manteniment de comptadors
  3. Realització d'escomesa
  4. Instal·lació i trasllat de comptadors

Article 2n - FET IMPOSABLE

Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització del servei al qual es fa referència en aquesta ordenança.

Article 3r - SUBJECTE PASSIU

1.- Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a les quals es refereix l'article 35 de la Llei General Tributària que, per qualsevol títol jurídic, utilitzin els serveis o les instal·lacions esmentades en aquesta Ordenança.

2.- D'acord amb el que disposa l'article 23.2a) de la Llei RD 2/2004, seran substituts del contribuent les persones propietàries dels immobles afectats, els quals podran repercutir, si n'és el cas, les quotes sobre els respectius beneficiaris.

​​​​​​​Article 4t - RESPONSABLES

1.- Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a les quals es refereix l'article 41 i ss. de la Llei General Tributària (LGT), en els supòsits i amb l'abast que allà s'assenyala.

2.- Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fa referència l'article 42 LGT.

3.- Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l'article 43 de la LGT.

 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Article 5è – EXEMPCIONS I BONIFICACIONS

1.- En virtut del que disposa l'article 24.4) del RDL 2/2004, es podran concedir bonificacions o exempcions de la quota tributària a qui acrediti una capacitat econòmica insuficient. En tot cas, es resoldrà la concessió d'aquests beneficis, amb els previs informes i les proves oportunes aportades a l'expedient que serà tramitada pels Serveis Socials Municipals.

2.- Es bonificarà amb un 40% de la quota tributària, quan s'acrediti la condició de família nombrosa o de família monoparental, mitjançant la presentació del títol de família nombrosa o el reconeixement de família monoprental, respectivament.

3.- Es bonificarà amb un 20% de la quota tributària, en el cas que s'acrediti que a l'habitatge hi conviuen quatre o més persones.

4.- Perquè l'abonat pugui ser beneficiari de la bonificació establerta en els supòsits 2 i 3 serà requisit que el consum anual no superi els 36 m3 per persona l'any en què s'apliqui la bonificació i també l'immediatament anterior.

5.- La bonificació serà anual i haurà de ser renovada cada any. Les peticions s'hauran de realitzar mitjançant instància enregistrada d'entrada a l'Ajuntament durant el període comprès entre el 15 de gener i el 15 de març de cada any. L'Ajuntament comprovarà les dades de l'empadronament, la convivència, així com el consum dels quatre últims rebuts meritats i pagats.

6.- Les bonificacions deixaran d'aplicar-se automàticament en el cas d'aplicació de les excepcions per haver acreditat una fuita d'aigua, en el rebut corresponent al període de la fuita.

7.- La bonificació quedarà suspesa si el consum per persona i mes supera els 3 m3. Sense perjudici de tornar gaudir de la mateixa dins el període de la concessió, en cas de donar-se els requisits màxims de consum, sempre tenint en compte la limitació prevista a l'apartat 4 d'aquest article.

Article 6è- MERITACIÓ

​​​​​​​​​​​​​​1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en el qual s'iniciï la prestació del servei.

2. El servei s'entendrà prestat, pel que fa al consum d'aigua, amb l'elaboració de cada padró. Respecte els altres serveis considerats a la present ordenança, aquests es meritaran en el moment de sol·licitar la realització o, en cas de què no es sol·liciti de forma expressa, en el moment de la seva execució material

Article 7è. QUOTES TRIBUTÀRIES

La quota a exigir per la utilització del servei i de les instal·lacions esmentades en aquesta ordenança serà la resultant de l'aplicació de les tarifes següents, a les quals s'haurà d'afegir l'import de l'IVA:

A) SUBMINISTRE D'AIGUA:

QUOTA DE SERVEI  

Habitatge

0,088€/dia

Indústries, bars, comerços, restaurants, etc

0,176€/dia

Plaça hotelera

0,044€/dia

Comptadors d'obra

0,352€/dia

QUOTA CONSUM

De 0,000m3/dia fins a 0,100m3/dia

0,27€/m3

De 0,100m3/dia fins a 0,400m3/dia

0,48€/m3

De 0,400m3/dia fins a 0,800m3/dia

1,02€/m3

De 0,800m3/dia fins a 2,40m3/dia

1,31€/m3

Més de 2,400000m3

1,67€/m3

Comptadors d'obres

1,67€/m3

Volum fuita

1,00€/m3

 

​​​​​​​B) LLOGUER, CONSERVACIÓ I MANTENIMENT DE COMPTADORS

Comptadors fins a 13 mm

0,0263€/dia

Comptadors de 15 mm

0,0287€/dia

Comptadors de 20 mm

0,0344€/dia

Comptadors de 25 mm

0,0536€/dia

Comptadors de 30 mm

0,0714€/dia

Comptador de més de 30 mm

0,1093€/dia

«Excepcionalment, en el cas de fuites d'aigua, el consum a tenir en compte a l'efecte d'aplicació de la quota de consum serà la mitjana del consum corresponent al mateix període (trimestre) de l'any anterior. La diferencia entre el consum efectiu i la mitjana del consum corresponent al mateix període de l'any anterior (trimestre), quedarà sotmesa a la quota de 0,71€/m3. Per poder tenir en compte aquesta excepció s'haurà d'acreditar que s'ha reparat la fuita d'aigua adjuntant la corresponent factura de reparació o qualsevol altre document que així ho acrediti.»

C) REALITZACIÓ DE CONNEXIÓ

Despeses fixes

133,67 €

Despeses variables (per ml. longitud escomesa)

21,75 €

D) INSTAL·LACIÓ I TRASLLAT DE COMPTADORS

Comptador fins 20 mm

87,11 €

Comptador de 25 mm i 30 mm

91,23 €

Comptador de més de 30 mm

128,82 €

E) DRETS D'ESCOMESA

Habitatges

31,68 €

Indústries, bars, comerços, restaurant, etc.

63,36 €

Places hoteleres

15,84 €

Comptador d'obres

126,72 €

​​​​​​​Article 8è - LIQUIDACIÓ I INGRÉS

1.- Les quanties relatives a la taxa de subministrament d'aigua potable es liquidaran i ingressaran juntament amb les quotes corresponents a la taxa de clavegueram i cànon de sanejament, i es confeccionarà un únic rebut pels conceptes assenyalats, especificant el que pertoqui a cadascun.

2.- Les liquidacions s'efectuaran i s'incorporaran en el padró corresponent, que aprovarà l'Alcaldia o, per delegació d'aquesta, la Junta Municipal de Govern; i s'exposarà al públic durant un mes, mitjançant un edicte publicat en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el Tauler Municipal d'anuncis i en el web municipal.

3.- El període de cobrament en via voluntària serà de dos mesos, passats els quals s'incoarà la via de constrenyiment.

4.- Els serveis no inclosos en el padró es notificaran individualment i es podran ingressar en els terminis que, pels ingressos directes, assenyala el Reglament General de Recaptació de 29/07/05.

​​​​​​​Article 9è - NORMES DE GESTIÓ DEL SERVEI

1.- Tota persona interessada a obtenir la prestació del servei ho haurà de sol·licitar prèviament a l'Ajuntament.

2.- El personal designat per l'Ajuntament s'encarregarà d'instal·lar totes les connexions i els comptadors.

3.- Els comptadors seran propietat de l'Ajuntament.

4.- Si algun comptador no funcionés, per qualsevol causa no imputable a l'abonat, amb vista a la facturació es calcularà la mitjana del consum que resultés en el mateix període de l'any anterior, llevat que es produeixin circumstàncies especials, que seran analitzades en cada cas concret, i s'adoptarà la resolució que s'estimi pertinent.

5.- Les connexions i comptadors estaran subjectes a les inspeccions i verificacions que l'Ajuntament estimi oportú realitzar.

6.- L'Ajuntament durà a terme les reparacions que s'hagin d'efectuar, i cobrarà de totes les persones abonades la quantia que estableix la normativa per la conservació de comptador.

En el cas que l'avaria sigui ocasionada per maltractaments o utilització indeguda, es cobrarà a la persona usuària la totalitat de les despeses ocasionades, que haurà d'abonar amb independència de la quantia normal de conservació.

7.- Cap abonat no podrà cedir o subministrar, per cap mitjà, aigua a altres veïns. En cas que existeixin immobles amb diversos habitatges o locals, encara que siguin d'una mateixa persona propietària, s'hi haurà d'instal·lar forçosament un comptador per a cada habitatge o local, amb la finalitat d'obtenir un control individualitzat perfecte.

8.- L'Ajuntament no abonarà cap indemnització en cas d'escassetat o esgotament de les fonts per causa que no se li pugui imputar.

9.- Quan es procedeixi a la suspensió o baixa de la persona abonada, l'Ajuntament precintarà el subministrament. En cas que es pretengui reprendre la prestació del servei, s'haurà de tramitar un nou expedient d'alta.

10.- L'existència de dos rebuts impagats facultarà l'Ajuntament per procedir, amb les formalitats legals prèvies i previ informe emès pels Serveis Socials Municipals, al tancament del subministrament. Amb aquesta finalitat s'enviarà advertiment de que es procedirà al tall de subministrament, i es concedirá el termini d'audiència d'un mes durant el qual es podrà procedir al pagament del deute o a presentar les al·legacions/observacions, que es consideri oportunes. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi pagat el deute, l'Ajuntament comunicarà la data a partir de la qual es procedirà a fer efectiu el tall definitiu.

D'igual manera es podrà procedir per qualsevol incompliment d'aquesta ordenança, amb la prèvia tramitació del corresponent expedient amb audiència a l'interessat.

11.- En cas d'instal·lació de xarxa d'aigua en qualsevol via pública, l'Ajuntament podrà obligar els propietaris de finques confrontants a instal·lar l'escomesa corresponent, que realitzarà l'Ajuntament mateix, en la forma que estimi més correcta; i les despeses aniran a càrrec dels propietaris.

12.- Els abonats queden obligats a permetre als funcionaris adscrits al Servei d'Aigües l'entrada en el domicili o local, per inspeccionar-ne totes les instal·lacions, amb la finalitat de comprovar-ne l'estat i el funcionament.

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta Ordenança començarà a regir una vegada publicada l'aprovació definitiva i es mantindrà en vigor mentre no sigui modificada o derogada pel Ple municipal.

Tot això és publica de conformitat amb el disposat a l'article 17.4 de l'RD 2/2004, pel qual s'aprova el text refós de la LLei reguladora d'hisendes locals.

 

Ciutadella de Menorca (signat electrònicament: 19 de desembre de 2023)

L'alcaldessa Juana Maria Pons Torres