Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 803331
Aprovació de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La tramitació d'aquest expedient s'inicià mitjançant acord pel Ple de la corporació en sessió de 3 de novembre de 2023, en què s'aprovà amb caràcter inicial la modificació l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, transport i tractament dels residus sòlids urbans, i es publicà al BOIB núm. 150, de 4 de novembre de 2023, al tauler d'anuncis de l'Oficina d'Atenció a la Ciutadania i al tauler virtual d'anuncis de la pàgina web del Consell www.conselldeformentera.cat .

Una vegada rebut l'informe preceptiu d'impacte de gènere per part de l'Institut Balear de la Dona i finalitzat el termini d'exposició pública i considerant que, tal com es desprèn del certificat de l'àrea de Registre d'entrada de documents de 20 de desembre de 2023, no consta que s'hagin registrat al·legacions, a data d'avui, a l'acord d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, transport i tractament dels residus sòlids urbans. D'altra banda, s'han acceptat les propostes de millora presentades per l'Institut Balear de la Dona pel que fa a l'impacte de gènere en el llenguatge de l'Ordenança fiscal reguladora de referència, les quals no alteren el fons, i s'han incorporat d'ofici a la redacció del document, inclosa una referència explícita a la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

En conseqüència, havent transcorregut trenta (30) dies hàbils d'exposició al públic de l'expedient relatiu a la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, transport i tractament dels residus sòlids urbans, i una vegada que el Ple del Consell Insular de Formentera, en la sessió de data 22 de desembre de 2023 ha aprovat el text final, amb l'afegit indicat, en compliment del que preveu l'article 17 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, es fa públic que ha quedat definitivament aprovada la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, transport i tractament dels residus sòlids urbans, el text de la qual és el següent:

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE SERVEI DE RECOLLIDA, TRANSPORT I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS

Article 1 Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i de conformitat amb el que es disposa en el Reial decret legislatiu, de 5 de març de 2004, que aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminants per a una economia circular, el Consell Insular de Formentera estableix la “Taxa de recollida de servei de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans” que es regirà per la present Ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de competència municipal de recollida selectiva (envasos, paper/cartró i vidre), transport i gestió de residus sòlids urbans (fracció de rebuig) de domicilis particulars, allotjaments i locals comercials o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.

A aquest efecte, es consideren residus sòlids urbans els generats als domicilis particulars, comerços, oficines i serveis, així com tots aquells que no tinguin la qualificació de perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se als produïts en els anteriors llocs o activitats. Tindran també la consideració de residus urbans els següents:

  • Mobles i estris voluminosos (Fins a 2 m3).
  • Residus i restes d'enderrocs procedents de petites obres o reparacions domiciliàries, sempre que el pes sigui inferior als 50 kg.”

Igualment, constitueix fet imposable la prestació del servei de caràcter voluntari i prèvia sol·licitud de la persona interessada, de recollida, transport i tractament per a la seva eliminació de mobles, estris i matalassos procedents d'habitatges particulars, restes de jardineria i poda, així com d'animals morts.

No està subjecta a la taxa, la prestació de caràcter voluntari i a instàncies de part, dels següents serveis:

a. Recollida d'escombraries i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries o altres centres productors.

b. Recollida d'enderrocs d'obres en solars i locals.

c. Descàrrega en abocador d'escombraries, estris, restes i desaprofitaments no procedents del servei de recollida.

Article 3 Subjectes Passius

Són subjectes passius persones contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a les quals es refereix l'article 35 de la Llei general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es presti el servei, ja sigui a títol de persona propietària o persona usufructuària, persona arrendatària o fins i tot de precari i que tenen obligacions tributàries contretes en la prestació del servei, basades en el Reial decret legislatiu de 5 de març de 2004, que aprova el text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals.

Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut de la persona contribuent la persona propietària dels habitatges o locals que podrà repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris d'aquelles, persones beneficiàries del servei.

Article 4 Responsabilitats

Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones o entitats a les quals es refereix l'article 42 de la Llei general tributària.

Seran responsables subsidiaris les persones o entitats, en els supòsits i amb l'abast, que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 5 Exempcions i Bonificacions

Gaudiran d'exempció subjectiva aquelles persones contribuents que es trobin en situacions d'escassa capacitat econòmica, les persones sense recursos o en situació de necessitat tal i com es preveu en l'article 5.2.c de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (a propòsit de la violència masclista) i aquells en què la mitjana d'ingressos de la unitat familiar sigui inferior al salari mínim interprofessional, previ informe de Serveis Socials.

Gaudiran de bonificació del 50 per 100 de l'import de la taxa els subjectes passius amb residència habitual en el municipi i que reuneixin la condició de família nombrosa o que es tracti de persones amb discapacitat (considerant-se a aquests efectes com a persones amb discapacitat les qui tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100, d'acord amb els barems establerts al Reial Decret 888/2022, de 18 d'octubre, i els ingressos de la unitat familiar siguin inferiors, respecte del salari mínim interprofessional (SMI), conformement al següent barem:

Unitat familiar de:

  • 6 persones membres sense superar 3 vegades el SMI
  • 5 persones membres sense superar 2,5 vegades el SMI
  • 4 persones membres sense superar 2 vegades el SMI
  • 3 persones membres sense superar 1,5 vegades el SMI
  • 2 persones membres sense superar 1 vegada el SMI

A l'efecte de l'aplicació de la referida bonificació s'entenen per ingressos familiars els corresponents a les persones a les persones membres de la unitat familiar, computant-se com a ingressos, i a les persones membres integrants aquells que assenyala la Llei reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Els ingressos familiars es justificaran mitjançant còpia de la declaració o declaracions presentades a l'efecte de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponents a l'exercici immediat anterior al de la sol·licitud de bonificació o mitjançant qualsevol altres documents que expressament poguessin interessar-se per l'Administració Municipal.

L'aplicació de la tarifa bonificada s'efectuarà a instàncies dels persones interessades i tindrà caràcter anual, cessant la seva vigència el 31 de desembre de cada exercici, al final del qual haurà de renovar-se la sol·licitud a l'efecte de la seva aplicació, si escau per a l'exercici següent.

Article 6 Quota tributària

De conformitat amb el que es disposa en la Llei reguladora d'hisendes locals, la base imposable de la taxa vindrà determinada en funció del cost del servei. Per a la determinació d'aquest cost es considera el preu del nou contracte de concessió administrativa del servei de recollida de residus sòlids urbans i manteniment de parcs i jardins, i concretament:

  • Les despeses corrents pressupostades en les funcions del servei i altres despeses previsibles del mateix
  • L'amortització lineal de l'immobilitzat material del servei, incloent la construcció de la Base del Servei i del nou Punt Net
  • Els costos de gestió de l'abocador de Ca na Putxa.

No s'inclou la part del servei de neteja viària del contracte de concessió administrativa anteriorment citat.

Per tant la quota tributària quedarà determinada per l'aplicació del següent ordre de tarifes:

6.1.- ALLOTJAMENTS TURÍSTICS:

Quota Tributaria

Recollida

Eliminació

Total

6.1.1.-Hotels i hotels- apartaments de 5, 4 i 3 estrelles, per plaça i any

32,11 €

8,54 €

40,65 €

6.1.2-Hotels de 2 i 1 estrelles y cases d'hostes, amb menjador, per plaça i any

29,00 €

7,71 €

36,71 €

6.1.3.-Hotels i hotels- apartaments de 5,4 i 3 estrelles, sense menjador, per plaça i any

26,92 €

7,16 €

34,08 €

6.1.4.-Hotels de 2 i 1 estrelles i Cases d' hostes, sense menjador, per plaça i any

24,82 €

6,58 €

31,40 €

6.1.5.-Les activitats i serveis complementaris diferents als d' allotjament i pensió que siguin prestats en el recinte dels establiments hotelers, seran objecte de liquidació independent i separada, de conformitat amb l'epígraf i tarifa de la present Ordenança que li resulti d' aplicació.

 

 

6.2.-ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ:

Quota Tributària

Recollida

Eliminació

Total

6.2.1.-Restaurants, barbacoes i cases de menjars, amb superfície no superior a 100 m2, per any

945,04 €

251,21 €

1.196,25 €

6.2.2.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

9,32 €

2,48 €

11,80 €

6.2.3.-Cafeteries, pizzeries, i altres establiments que serveixin menjars, no compresos en els epígrafs 6.2.1., y, 6.2.2., amb superfície no superior a 100 m2, per any

828,06 €

220,10 €

1.048,16 €

6.2.4.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

8,28 €

2,17 €

10,45 €

6.2.5.-Bars, cafès, bodegues, gelateries, hamburgueseries i establiments similars, amb superfície no superior a 100 m2, per any

614,73 €

163,42 €

778,15 €

6.2.6.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2 per m2 i any

6,23 €

1,64 €

7,87 €

6.3.-ESTABLIMENTS D' ESPECTACLES:

Quota Tributària

Recollida

Eliminació

Total

6.3.1.-Discoteques, sales de festes, bars musicals, pubs, cines, teatres i similars amb superfície no superior a 100 m2, per any

905,67 €

240,76 €

1.146,43 €

6.3.2.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

9,44 €

2,48 €

11,92 €

6.4.-ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ:

Quota Tributària

Recollida

Eliminació

Total

6.4.1.-Magatzems a l'engròs de fruites i verdures, supermercats amb carnisseria i magatzems amb superfície no superior a 100 m2, per any

905,67

240,76 €

1.146,43 €

6.4.2.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2., per m2 i any

9,32 €

2,48 €

11,80 €

6.4.3.-Carnisserias, peixateries, amb superfície no superior a 100 m2, per any

776,30 €

206,31 €

982,61 €

6.4.4.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2., per m2 i any

8,28 €

2,09 €

10,37 €

6.4.5.-Panaderies, botigues de queviures i similars, amb superfície no superior a 100 m2, per any

686,26 €

182,40 €

868,66 €

6.4.6.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

7,25 €

1,92 €

9,17 €

 

6.5.-ALTRES LOCALS COMERCIALS O MERCANTILS:

 

Quota Tributària

Recollida

Eliminació

Total

6.5.1.-Confiteries, venda de roba, confecció, bugaderies, llibreries, sabateries, drogueries, bijuteries, farmàcies, gasolineres, ceràmiques, porcellanes, joieries, material elèctric, electrodomèstics, material fotogràfic, estancs, objectes de regal i record i similars, amb superfície no superior a 100 m2, per any amb superfície no superior a 100 m2, per any

414,05 €

110,04 €

524,09 €

6.5.2.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

4,13 €

1,12 €

5,25 €

6.5.3.-Agències de viatges, lloguer de vehicles, perruqueries, centres d' assistència sanitària, oficines bancàries, oficines i despatxos en general, jocs recreatius, amb superfície no superior a 100 m2, per any

362,28 €

96,33 €

458,61 €

6.5.4. Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

4,13 €

1,12 €

5,25 €

6.5.5.-Tallers mecànics, reparació de vehicles, garatges i similars amb superfície no superior a 100 m2, per any

686,26 €

182,40 €

868,66 €

6.5.6.-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, per m2 i any

7,25 €

1,92 €

9,17 €

6.5.7.-Locals comercials, industrials, mercantils o de qualsevol tipus no compresos en cap altre epígraf d'aquesta Ordenança, amb superfície no superior a 100 m2, per any

646,93 €

171,94 €

818,87 €

6.5.8-Els mateixos, amb superfície superior a 100 m2, por m2 i any

6,23 €

1,64 €

7,87 €

6.5.9- Locals comercials, industrials, mercantils o de qualsevol tipus on no es desenvolupi activitat

107,83 €

28,66 €

136,49 €

6.6.-PUERTOS DEPORTIVOS:

Quota Tributària

Recollida

Eliminació

Total

6.6.1.-Per cada lloc d'atracament, a l'any

129,38 €

34,40 €

163,78 €

6.7.-HABITATGES:

Quota Tributària

Recollida

Eliminació

Total

6.7.1.-Habitatges considerats primera residència, com l'habitual i permanent, per any

113,84 €

30,26 €

144,10 €

6.7.2.-Habitatges considerats segona residència, propietat del subjecte passiu que no la té com a domicili, sinó que la lloga a temporades, o cedida a tercer, per any

353,47 €

93,98 €

447,45 €

6.7.3.-Habitatges ocupats únicament per pensionistes, per any

17,97 €

4,78 €

22,75 €

  • La superfície màxima computable serà de 500 m2.
  • Els establiments de restauració i d'espectacles inclosos en els epígrafs 6.2 i 6.3 d'aquesta ordenança i que es trobin situats a les zones en què s'apliqui el sistema de recollida porta a porta hauran de satisfer un recàrrec del 28,04% de la quota de recollida de residus que els correspongui. Aquest recàrrec no tindrà efectes sobre la quota d'eliminació dels mateixos residus.

Article 7 Meritació de la Taxa i normes de gestió i cobrament

Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciat, donada la naturalesa de recepció obligatòria del mateix, quan està establert i en funcionament el servei municipal de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans als carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats per les persones contribuents subjectes a la taxa. La taxa es meritarà el primer dia de l'any i serà irreductible.

El rebut de la taxa pel servei de recollida i transport de residus sòlids urbans s'emetrà d'acord amb les dades i les tarifes de cobrament que disposi el Consell Insular de Formentera de l'any immediatament anterior. Cada any es podran esmenar, modificar o ampliar aquestes dades fins el dia 31 de maig. Si la sol·licitud es presenta després d'aquesta data els possibles canvis tindran efectes a partir de l'exercici següent.

Anualment es formarà un Padró en el qual figuraran les persones contribuents afectades i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic per quinze dies a afectes de reclamacions, prèvia inserció en el BOIB i tauler d'anuncis municipals.

Transcorregut el termini d'exposició al públic, el Consell resoldrà les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que ha de servir de base per als documents de cobrament corresponents.

Les altes que es produeixin dins de l'exercici, assortiran efectes des de la data en què neixi l'obligació de contribuir; a aquest efecte, els subjectes passius presentaran la corresponent declaració d'alta i bases tributàries amb anterioritat i com a requisit previ a l'inici de la prestació del servei.

Per l'Administració es procedirà a notificar als subjectes passius la seva alta en el Padró, amb expressió de:

  • Els elements essencials de la liquidació.
  • Els mitjans d'impugnació que puguin ser exercits amb indicació de terminis i organismes en què hauran de ser interposats.
  • Lloc, termini i forma en què ha de ser satisfeta el deute tributari.

Les baixes hauran de cursar-se abans de finalitzar l'any corresponent, mitjançant notificació escrita al Consell, que tindrà efectes a partir de l'any següent. Les persones que incompleixin tal obligació seguiran subjectes al pagament de l'exacció. La durada de la baixa no podrà ser inferior a dotze mesos; no entenent-se, en conseqüència, com a baixa, la no-ocupació o tancament temporal de qualsevol classe d'habitatges, comerços, i indústries per un període inferior a l'abans assenyalat. Les modificacions d'ordre físic (superfície, enderrocament, etc.), jurídic (canvi de titularitat, etc.) o econòmic (canvi d'ús o destinació, de classe o categoria, etc.) hauran de ser comunicades a l'Administració Municipal, i assortiran efectes a partir de l'exercici següent a la comunicació.

Els supòsits d'activitats comercials o de tipus d'immobles no recollits de forma específica o genèrica en els epígrafs del quadre de tarifes de l'article 6 de l'Ordenança podran ser objecte de Concert Fiscal per a la determinació de la quota a requeriment de l'Administració Municipal als subjectes passius o les persones substitutes; en cas de no subscriure's aquest Concert, es liquidarà la taxa per aplicació de la tarifa de major analogia de les existents en el quadre de tarifes.

Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, conformement a les normes del Reglament general de recaptació.

Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables, aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per a la declaració del qual es formalitzarà l'oportú expedient, d'acord amb el previst en el vigent Reglament general de recaptació.

En els epígrafs en els quals la fixació de quota tingui com a base la superfície de l'immoble, aquesta serà la total construïda de l'establiment i sumant, si escau, la superfície de la terrassa ocupada, encara que el sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d'exposició al públic o usats per aquest.

Article 8 Infraccions i sancions

En tot el relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que a les mateixes corresponguin en cada cas, s'estarà al que es disposa en els articles 191 a 212 de la Llei general tributària.

La qual cosa es fa pública, per a general coneixement.

 

Formentera, 22 de desembre de 2023

El president Lorenzo Córdoba Marí