Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BINISSALEM
Núm. 803234
Aprovació definitiva ordenança fiscal taxa fems
Expedient núm.: 945/2023
Modificació ordenança reguladora de la taxa per recollida, tractament i eliminació de fems
Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari provisional de l'Ajuntament de Binissalem de data 30 d'octubre de 2023 en sessió extraordinària, sobre modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per recollida, tractament i eliminació de fems publicada al BOIB nº 149 de data 2 de novembre de 2023.
El text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ DE FEMS
Article 1. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per recollida de fems i el seu tractament, transferència, i transport, que es regeix per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de fems i residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'efectuïn activitats industrials, comercials professionals, artístiques i de serveis; el de recollida indirecta mitjançant contenidors i del dipòsit i posterior transport de deixalles mitjançant cubetes i el seu tractament, transferència i transport d'acord amb el Pla de gestió de residus sòlids de l'illa de Mallorca o a través del Punt verd.
La taxa es desglossa en dos conceptes principals. Per una banda una part fixa per cobrir principalment els costs fixos del servei de recollida i tractament de residus urbans i una part variable que pretén distribuir el cost de l'eliminació del rebuig de forma variable depenent de la quantitat de rebuig que generi cada subjecte passiu. Es pretén d'aquesta manera incentivar la correcta separació de les fraccions dels residus urbans i complir amb un principi general de “qui més genera més paga”, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que generin menys, repercutint d'aquesta manera una part significativa del cost de l'eliminació del rebuig en qui ho ha generat.
2. A aquest efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes i les deixalles alimentàries o els detritus que procedeixen de la neteja normal de locals o habitatges i s'exclouen d'aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d'obres, els detritus humans, les matèries i els materials contaminats, corrosius, perillosos o els que la seva recollida o abocament requereixin l'adopció de mesures especials higièniques, profilàctiques o de seguretat.
3. No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:
a. Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i els urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.
b. Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.
c. Recollida d'enderrocs d'obres.
4. Estaran subjectes al pagament de la part fixa de la taxa:
a. Els propietaris de tot immoble sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, situat en sòl urbà.
b. Els propietaris de tot immoble, situats en sòl rústic, sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, exceptuant els casos que es detallen a continuació.
Si tot i així aquests immobles s'habiten, o tenen gent empadronada en ell, hauran de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions.
5. La liquidació i pagament de la taxa de recollida de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.
6. També és fet imposable d'aquesta taxa la realització en el terme municipal de qualsevol activitat no permanent, com a venda ambulant, mercats, fires, publicitat dinàmica, etc.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei General Tributària, que tinguin ja sia a títol de propietari o d'usufructuari, d'habitant, d'arrendatari o, fins i tot, de precari, habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què el servei es realitzi.
2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, el qual podrà repercutir, si és el cas, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.
3. Tenen també la consideració de subjectes passius els titulars de les activitats no permanents que tinguin lloc al municipi de Binissalem.
4. Són també subjectes passius els usuaris del servei, per la part variable de la quota, que vagin a entregar o dipositar la fracció de rebuig o qualsevol altra que tingui tarifa aplicable.
Article 4. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei General Tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei General Tributària.
3. Actuaran com a obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa els usuaris del servei.
Els usuaris del servei estaran obligats a dipositar la fracció de rebuig dins bosses estandarditzades per al rebuig aprovades per l'Ajuntament.
4. Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades Batlia podrà signar un conveni o acord de col·laboració amb els comerciants i empresaris, on es detallaran les condicions d'ingrés, cessió de bosses i altres aspectes que considerin convenients. En aquest cas, els comerciants i empresaris també actuaran d'obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa.
Article 5. Exempcions
Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que obtinguin en la unitat familiar uns ingressos anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional.
Article 6. Quota tributària
La quota tributaria consistirà en una part fixa i una part variable.
La part fixa consistirà en una quota anual que serà distinta segons l'ús o consideració d'ús de l'immoble.
La part variable de la quota dependrà del nombre de bosses de fems utilitzades per al rebuig. Les úniques bosses de fems que podran lliurar-se per a la recollida d'aquesta fracció seran estandarditzades per l'Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses. La quota de la taxa serà el preu d'aquestes bosses estandarditzades.
En el cas de negocis grans productors de rebuig dins del casc urbà existirà la possibilitat de dipositar el rebuig directament en contenidors sense bossa estandarditzada si l'Ajuntament així ho aprova en cada cas.
Part fixa de la taxa Epígraf primer. Vivendes |
Total € |
1. Per vivenda en zona urbana no habitada .............................................................. |
83,51 € |
2. Per vivenda en zona urbana habitada per una persona ......................................... |
109,53 € |
3. Per vivendes urbanes habitades per dues persones ............................................... |
127,43 € |
4. Per vivendes urbanes habitades per tres o més persones ...................................... |
162,68 € |
5. Per vivenda a zona rústica .................................................................................... |
139,09 € |
Epígraf segon. Activitats |
|
A) Despatxos professionals, oficines, loteries, indústries de marbreria o construcció, perruqueries, gasolineres, papereries, òptiques, fotògrafs, centres educatius, ferreries, artistes i galeries d'art .......................................................... |
189,79 € |
B) Comerços al detall de productes tèxtils, roba, calçat, objectes de decoració, mobles, floristeries, apotecaries, drogueries, estancs. |
|
B1) Fins a 80 m2 ................................................................................................... |
285,19 € |
B2) De més de 80 m2 ............................................................................................ |
363,31 € |
C) Comerços al detall de pa, pastisseria, brioixeria, confiteria, caramels, fruits secs, llepolies, vins. |
|
C1) Fins a 80 m2 ................................................................................................... |
227,75 € |
C2) De més de 80 m2 ............................................................................................ |
332,94 € |
D) Comerços de venda d'electrodomèstics, maquinària, ferreteries, tallers mecànics i tallers d'alumini. |
|
D1) Fins a 100 m2 ................................................................................................. |
379,58 € |
D2) De més de 100 m2 .......................................................................................... |
473,93 € |
E) Carnisseries i peixateries ...................................................................................... |
662,63 € |
F) Supermercats |
|
F1) Fins a 100 m2 .................................................................................................. |
797,11 € |
F2) Entre 100 i 200 m2 .......................................................................................... |
1.183,73 € |
F3) De més de 200 m2 ........................................................................................... |
1.746,05 € |
G) Bancs, caixes d'estalvi, entitats financeres, bars, cafeteries, pubs i gelateries ..... |
815,54 € |
H) Restaurants – Pizzeries fins a 100 m2 |
|
H1) Situats dins el nucli urbà ............................................................................... |
919,66 € |
H2) Situats fora del nucli urbà .............................................................................. |
1.336,10 € |
I) Restaurants – Pizzeries de més de 100 m2 |
|
I1) Situats dins el nucli urbà ................................................................................. |
1.374,06 € |
I2) Situats fora del nucli urbà ............................................................................... |
1.743,88 € |
J) Magatzems |
|
J1) Fins a 100 m2 .................................................................................................. |
569,36 € |
J2) Entre 100 i 200 m2 .......................................................................................... |
918,57 € |
J3) De més de 200 m2 ........................................................................................... |
1.374,06 € |
A aquells magatzems vinculats a comerç o indústria situats a una distància inferior a 30 metres respecte del comerç o indústria, se'ls aplicarà les tarifes següents: |
|
J. bis. 1) Fins a 100 m2 .......................................................................................... |
190,87 € |
J. bis. 2) Entre 100 i 200 m2 .................................................................................. |
238,59 € |
J. bis. 3) De més de 200 m2 ................................................................................... K) Indústries alimentàries |
319,93 € |
K1) Fins a 5 treballadors ...................................................................................... |
919,66 € |
K2) De 6 a 10 treballadors .................................................................................... |
1.742,79 € |
K3) De 11 a 25 treballadors .................................................................................. |
2.841,39 € |
K4) De més de 25 treballadors ............................................................................. |
7.005,87 € |
L) Indústries no alimentàries |
|
L1) Fins a 5 treballadors ....................................................................................... |
460,91 € |
L2) De 6 a 10 treballadors .................................................................................... |
919,66 € |
L3) De 11 a 25 treballadors .................................................................................. |
1.372,98 € |
L4) De més de 25 treballadors .............................................................................. |
4.071,21 € |
M) Locals sense ús ni activitat ................................................................................... |
129,06 € |
Als efectes d'aquesta part de la tarifa:
1. S'entén per vivenda la destinada a domicili de caràcter familiar i allotjaments que no excedeixin de deu places.
2. A les vivendes amb local comercial, s'incrementarà la quota que les correspongui per l'activitat comercial amb un 50% de la corresponent com a vivenda.
3. Les vivendes rústiques quins usuaris exclusius siguin també usuaris d'una altra vivenda dins el casc urbà, pagaran una tarifa de 46,33 € per la vivenda rústica. Aquesta circumstància s'haurà d'acreditar cada any dins els primers cinc mesos de l'any.
4. Les quotes assenyalades en la tarifa tenen caràcter irreductible i corresponen a un any, menys quan sigui aplicable l'excepció de l'article 7 d'aquesta ordenança.
5. Els establiments que col·laborin amb la distribució de les bosses estandarditzades tindran una tarifa reduïda de fins a 500 € respecte de la que els correspondria d'acord amb les tarifes del quadre anterior, amb un màxim equivalent a la menor de les dues següents xifres: la total quota fixa, o el 30% de l'import de bosses distribuïdes computades d'octubre a octubre.
Part variable de la taxa
1. Recollida per bossa estandarditzada
Preu de la bossa estandarditzada per al rebuig:
Cada activitat podrà demanar gratuïtament un total de 6 bosses vermelles grosses, i cada habitatge ocupat per una o dues persones que pagui rebut (tant en zona urbana com en zona rústica) podrà demanar un total de 12 bosses vermelles petites gratuïtes a l'any. Cada habitatge ocupat per tres o més persones (tant en zona urbana com en zona rústica) podran demanar un total de 15 bosses vermelles petites gratuïtes a l'any. No podran demanar aquestes bosses gratuïtes els habitatges desocupats.
2. Recollida a través de contenidors estandarditzats
Per als establiments en nucli urbà que així ho sol·licitin i s'acordi per la regidoria de Medi Ambient, es permetrà dipositar el rebuig directament dins el contenidor autoritzat sense bossa vermella estandarditzada. En aquest, serà aplicable una taxa diferenciada per cada volum de contenidor autoritzat. Aquesta quota es cobrarà anualment junt amb el rebut de la part fitxa de la taxa.
3. Recollida en el punt verd
3.1. Els establiments i indústries situades fora del nucli urbà hauran d'entregar necessàriament la fracció de rebuig al punt verd en horari d'obertura del mateix. L'entrega en aquest cas es podrà fer mitjançant l'ús de bosses vermelles estandarditzades o bé mitjançant l'ús de contenidors autoritzats, manejables per una sola persona.
3.2. Tots els demés usuaris hauran de dipositar la fracció de rebuig al punt verd en bosses estandarditzades. En el cas que es presenti un usuari sense la bossa vermella aquest podrà abonar la taxa corresponent a aquella bossa al parc verd i l'operari disposarà una ferratina per marcar que aquells residus s'han dipositat abonant la taxa corresponent.
3.3. Les fraccions de residus especials que tinguin un preu especial de tractament com siguin runes, enderrocs, neumàtics, electrodomèstics,... que siguin recollits al punt verd tindran una tarifa específica resultant d'aplicar en cada moment al cost del tractament un coeficient del 1'2. Aquestes tarifes s'exposaran en lloc visible del punt verd.
El mateix s'aplicarà a residus corresponents a la fracció de rebuig que no es puguin introduir dins les bosses estandarditzades, cobrant-se en aquest cas una taxa equivalent a 0,75 € per volum equivalent a una bossa petita vermella, en aquests casos l'operari disposarà una ferratina per marcar que aquells residus s'han dipositat abonant la taxa corresponent.
4. Activitats no permanents
Els titulars de les activitats no permanents que es desenvolupin a mercats, fires i similars així com els titulars de venda ambulant estaran obligats a separar els seus residus en les mateixes fraccions que la resta de recollida. Pel que fa a la fracció de rebuig, hauran d'adquirir necessàriament una bossa estandarditzada de 35 litres per dia i dipositar dins ella la fracció de rebuig, que hauran de dipositar on se'ls indicarà per part de l'autoritat.
Article 7. Meritació
Pel que fa a la part fixa de la taxa, el període impositiu coincidirà amb l'any natural, llevat dels casos en què s'iniciï una nova activitat que provoqui la prestació del servei, en els quals el període serà des de la data d'inici fins el final de l'any natural.
La part fixa de la taxa es meritarà amb la prestació del servei, que es podrà fer per recollida domiciliària o bé quan tinguin a la seva disposició dipòsits d'abocament (punts verds, àrees d'aportació, ...) en el municipi, i serà exigible el primer dia del període impositiu.
Les quotes seran irreductibles, llevat del cas en què el període impositiu s'iniciï durant el segon, tercer o quart trimestre natural, en aquests casos es reduirà a tres quartes parts, a la meitat, o a la quarta part la tarifa. En el cas de que l'activitat s'acabi durant el segon, tercer o quart trimestre natural, previ tràmit de la baixa en activitats, la quota es reduirà en tres quartes parts, en la meitat o en la quarta part de la tarifa, respectivament, i es procedirà a la devolució de la diferència.
Pel que fa a la part variable de la taxa, aquesta es meritarà tant aviat com es posi a disposició del subjecte passiu cada bossa estandarditzada, o bé es dipositi el residu al punt verd. En el cas de que la recollida es faci mitjançant contenidors estandarditzats mitjançant autorització de l'ajuntament, la meritació tindrà lloc en el mateix moment que la part fixa i en les mateixes condicions.
Article 8. Declaració i ingrés
1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant a l'efecte, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota del primer període impositiu.
2. Quan es conegui, ja d'ofici o per comunicació dels interessats qualsevol variació de les dades figurades a la matrícula es duran a terme en aquesta les modificacions corresponents, que tindran efecte a partir del període de cobro següent al de la data en la qual s'hagi efectuat la modificació.
3. El cobrament de les quotes es farà anualment mitjançant rebut derivat de la matrícula.
Article 9. Infraccions i sancions
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, també com de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons la Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei General Tributària.
Disposició derogatòria
La present Ordenança deroga l'ordenança aprovada en sessió plenària de 25 de maig de 2017, (BOIB nº 66 de 30 de maig de 2017).
Disposició final
La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El seu període de vigència es mantindrà fins que s'esdevingui la seva modificació o derogació expresses.
Binissalem, a la data de la signatura electrònica (22 de desembre de 2023)
El batle Juan Victor Martí Vallés