Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 803095
Acord del Ple de data 21 de desembre de 2023 pel qual s'aprova definitivament la imposició de l'ordenança fiscal reguladora de les taxes municipals per l'ocupació de terrenys de titularitat pública local per bars o cafès, cafeteries i restaurants amb taules i cadires amb finalitat lucrativa
L'Ajuntament Ple en sessió celebrada en data 21 de desembre de 2023 va aprovar definitivament, amb resolució expressa de les al·legacions presentades l'ordenança fiscal reguladora de la imposició de les taxes municipals per l'ocupació de terrenys de titularitat pública local per bars o cafès, cafeteries i restaurants amb taules i cadires amb finalitat lucrativa.
De conformitat amb l'establert als apartats 3 i 4 de l'article 17 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es publica el text íntegre de l'ordenança que entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2024.
«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LES TAXES MUNICIPALS PER L'OCUPACIÓ DE TERRENYS DE TITULARITAT PÚBLICA LOCAL PER BARS O CAFÈS, CAFETERIES I RESTAURANTS AMB TAULES I CADIRES AMB FINALITAT LUCRATIVA
Article 1. Fonament i naturalesa.
De conformitat amb el que preveuen els articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb els articles 15 a 19 del RD legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per l'ocupació de terrenys de titularitat pública local per bars o cafès, cafeteries i restaurants amb taules i cadires, amb finalitat lucrativa, que es regirà per la present Ordenança fiscal, les normes de la qual atenen el que estableix l'article 57 de l'esmentat text refós.
Article 2. Fet imposable.
Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa la utilització privativa o l'aprofitament especial dels terrenys de titularitat pública local per bars, cafès, cafeteries i restaurants amb taules i cadires, amb finalitat lucrativa.
Article 3. Subjectes passius.
1. Són subjectes passius d'aquesta taxa, en concepte de contribuents, les persones físiques, jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària a favor de les quals s'atorguin les llicències, o les que gaudeixin, utilitzin o es beneficiïn de l'aprofitament si es va procedir sense l'autorització oportuna.
2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què fa referència a l'article 42 de Llei General Tributària.
3. Seran responsables subsidiàries les persones administradores de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i àmbit que disposa l'article 43 de la Llei general tributària.
Article 4. Base imposable.
1. La base imposable d'aquesta ordenança consistirà en la superfície d'aprofitament utilitzat, expressada en metres quadrats.
2. Als efectes prevists per aplicar les tarifes contemplades en aquesta ordenança, les vies públiques d'aquest municipi es classifiquen en les categories relacionades en la seva disposició addicional primera. Quan l'espai afectat per l'aprofitament estigui situat en la confluència de dues o més vies públiques classificades en categoria diferent, s'aplicarà la tarifa que correspongui a la via de categoria superior.
Article 5. Base liquidable.
No s'admet cap tipus de reducció de la base imposable declarada o comprovada per l'Administració.
Article 6. Quota tributària.
1. La quota tributària es determinarà d'acord amb les següents tarifes:
Ocupació de taules i cadires amb finalitat lucrativa: per metre quadrat o fracció. |
Als efectes de la fixació de la taxa, l'Administració podrà considerar la correspondència següent entre instal·lacions de diversos tipus i superfície ocupada: |
1.- Per cada taula |
1,00 m2 |
2.- Per cada cadira |
0,50 m2 |
Per cada metre quadrat de superfície ocupada anualment segons les següents categories de carrers: |
1.- Carrers de la zona 1 (R 36) |
58,20 €/m2 |
2.- Carrers de la zona 2 (R39, R40 i R41) |
44,28 €/m2 |
3.- Carrers de la zona 3 (R42, R43, R38 i R44) |
31,96 €/m2 |
4.- Carrers de la zona 4 (la resta que no està inclosa) |
18,92 €/m2 |
Per l'adquisició del cartell indicador de la llicència d'autorització de l'aprofitament |
27,83 € |
2. Per l'aplicació de l'apartat anterior, es tindrà en comte que si el número de metres quadrats de l'aprofitament no fos sencer s'arrodonirà per excés per obtenir la superfície ocupada.
Article 7. Exempcions i bonificacions.
No es concedirà cap exempció o bonificació en el pagament de la taxa.
Article 8. Meritació de la taxa i obligació de pagament.
De conformitat amb l'article 26 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, RDL 2/2004 de 5 de març, neix l'obligació de contribuir en el moment d'iniciar-se l'ús privatiu o aprofitament especial, encara que s'hagi efectuat sense l'oportú permís de l'Administració municipal.
El període es anual i serà irreductible excepte en els supòsits d'inici o cessament en l'aprofitament, que es podrà prorratejar per trimestres naturals complets l'exercici de la primera instal·lació d'una terrassa per locals de nova obertura i baixa definitiva.
La taxa es merita:
1. Tractant-se de concessions de nous aprofitaments, quan s'iniciï l'ús privatiu o l'aprofitament especial del domini públic local a què es refereix aquesta Ordenança. No obstant això, s'exigirà el dipòsit previ del seu import, conforme l'art. 26.1 a) del TRLRHL, al temps de presentar la sol·licitud que iniciï l'expedient, que no es tramitarà sense que s'hagi efectuat el pagament corresponent.
2. En el supòsit d'aprofitaments ja autoritzats, una vegada inclosos en els padrons d'aquesta taxa, el dia un de gener de cada any.
Article 9. Normes de gestió.
1. Les persones interessades en l'obtenció de l'aprofitament o l'ús privatiu regulats en aquesta ordenança hauran de sol·licitar prèviament la corresponent llicència al Departament d'Urbanisme Municipal.
2. Els serveis tècnics del Departament d'Urbanisme d'aquest Ajuntament comprovaran i investigaran les sol·licituds presentades per les persones o entitats interessades, concedint les autoritzacions si compleixen els requisits de l'ordenança municipal sobre les instal·lacions, i els usos a les vies i els espais públics de la Ciutat d'Inca, emetent-se les corresponents liquidacions per l'ocupació de l'aprofitament amb taules i cadires i per el cartell indicador de la llicència d'autorització de l'aprofitament, que s'haurà d'instal·lar en el local, en un lloc visible des de la via pública.
En el cas de que es donessin diferències, es notificaran les mateixes a les persones o entitats interessades i es giraran, en el seu cas, les liquidacions complementàries que procedeixin, concedint-se les autoritzacions una vegada esmenades les diferències per les persones interessades i, si escau, realitzats els ingressos complementaris que pertoquin.
3. En cas de denegar-se les autoritzacions, les persones interessades podran sol·licitar a aquest ajuntament la devolució de l'import ingressat i també es procedirà a la devolució quan, per causes no imputables al subjecte passiu, el dret a la utilització o aprofitament del domini públic no s'exerceixi.
En cap cas es procedirà a la devolució de l'import satisfet per la taxa quan la no utilització privativa o aprofitament especial sol·licitat sigui imputable al subjecte passiu, i tampoc es procedirà a la devolució total o parcial de la taxa en el supòsit de retirada de les instal·lacions no autoritzades.
4. No es consentirà l'ocupació de la via pública fins que no s'hagi abonat el dipòsit previ corresponent i hagi obtingut la corresponent llicència. L'incompliment d'aquesta obligació podrà donar lloc a la no concessió de la llicència, sense perjudici del pagament de la taxa i de les sancions i recàrrecs que pertoquin.
5. Les autoritzacions tindran caràcter personal i no podran ser cedides o sotsarrendades a terceres persones. L'incompliment d'aquest mandat donarà lloc a l'anul·lació de la llicència.
6. Una vegada autoritzada l'ocupació o aprofitament, s'entendrà prorrogada mentres no s'acordi la caducitat, la revocació de la llicència o que es presenti la declaració de baixa per les persones interessades.
7. La presentació de la baixa tindrà efectes a partir del primer dia del trimestre natural següent a la presentació de la referida sol·licitud. En aquest cas, la persona interessada podrà sol·licitar la devolució proporcional dels trimestres no meritats a conseqüència de la presentació de la baixa. La no presentació de la baixa determinarà l'obligació de continuar abonant les quotes resultants.
Article 10. Normes de cobrança.
1. El pagament de les taxes es realitzarà:
a) Quan es tracti de concessions de nous aprofitaments, es realitzarà el pagament a través de les entitats col·laboradores mitjançant el document emès per l'Ajuntament, però sempre abans de retirar la corresponent llicència.
b) Quan es tracti de concessions d'aprofitament que estiguin autoritzades i prorrogades, una vegada incloses en els padrons o matrícules d'aquesta taxa, per anys naturals a través de les entitats col·laboradores mitjançant el document emès per l'Ajuntament, en els terminis reglamentaris fixats en el calendari fiscal que anualment aprova l'Ajuntament d'Inca.
Article 11.
Les quotes no satisfetes en el període voluntari s'hauran de fer efectives pel procediment de constrenyiment, d'acord amb el Reglament general de recaptació i normes supletòries i complementàries.
Article 12.
Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, declaració per a la qual es formalitzarà l'oportú expedient d'acord amb el que preveu el vigent Reglament general de recaptació.
Article 13. Infraccions i sancions.
En tot el relatiu a infraccions tributàries i la seva qualificació, així com a les sancions que a les mateixes correspongui en cada cas, s'aplicaran els articles 178 i següents de la Llei General Tributària i els corresponents del Reglament General de Recaptació.
Disposició transitòria.-
Durant l'exercici de 2024, i en el supòsit de les llicències d'ocupació de terrenys de titularitat pública local amb taules i cadires atorgades amb anterioritat a l'any 2024, es consideraran vigents a efectes de procedir a emetre les corresponents liquidacions que s'han d'abonar en el període comprés entre el dia 2 de gener de 2024 al dia 2 d'abril de 2024. En el supòsit de que no abonin les liquidacions emeses es procedirà a l'obertura dels corresponents expedients sancionadors per procedir a la retirada de les taules i cadires i al pagament de les quantitats que pertoquin per l'ocupació dels terrenys de titularitat pública.
Disposició Addicional primera.-
RELACIÓ DE CARRERS PER ZONES OCUPACIÓ VIA PÚBLICA
ZONA 01 (R36)
ZONA 02 (R39 – R40 – R 41)
ZONA 03 (R42 – R43 – R38 – R44)
ZONA 04 (resta de vials)
Nota comú: els carrers no relacionats en els apartats anteriors seran de la zona 04.
Disposició final
La present ordenança fiscal, la redacció definitiva de la qual ha estat aprovada per l'Ajuntament en ple en sessió del dia 21 de desembre de 2023 i entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2024, i continuarà en vigor fins que no se n'acordi la modificació o derogació.»
Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Inca, 22 de desembre de 2023
El batle Virgilio Moreno Sarrió