Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 803089
Ordenança fiscal reguladora de la taxa per utilització privativa o aprofitament especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d’interès general o afectin la generalitat o a una part important del veïnat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acord del Ple de data  26 d'octubre de 2023 pel qual s'aprova definitivament la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa o aprofitament especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals a favor d'empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin a la generalitat o a una part important del veïnat.

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional de data 26 d'octubre de 2023 de modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa o aprofitament especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals a favor d'empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin a la generalitat o a una part important del veïnat.

De conformitat amb l'establert als apartats 3 i 4 de l'article 17 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es publica el text íntegre de l'ordenança que entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2024;

«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER UTILITZACIÓ PRIVATIVA O APROFITAMENT ESPECIALS CONSTITUÏTS AL SÒL, SUBSÒL O VOL DE LES VIES PÚBLIQUES MUNICIPALS, A FAVOR D'EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS QUE RESULTIN D'INTERÈS GENERAL O AFECTIN LA GENERALITAT O A UNA PART IMPORTANT DEL VEÏNAT.

Article 1 Fonament i naturalesa

D'acord amb allò que disposen els articles 133.2 i 142 de la Constitució, l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i específicament els articles 15, 20-27 i 57 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, es regula la taxa per utilització privativa o aprofitaments especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d'empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin la generalitat o a una part important del veïnat, que es regirà per la present Ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa el gaudi per les utilitzacions privatives, o els aprofitaments especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d'empreses o entitats que utilitzen el domini públic per prestar els serveis de subministrament que resulten d'interès general o afecten a la generalitat o una part important del veïnat.

2. L'aprofitament especial del domini públic es produirà sempre que per a la prestació del servei de subministrament s'hagin d'utilitzar antenes, instal·lacions o xarxes que materialment ocupen el sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, independentment de qui en sigui la persona titular, encara que no s'hagi demanat o obtingut la corresponent llicència, autorització o concessió.

3. Es consideren prestats dins el terme municipal tots els serveis que, per la seva naturalesa, depenguin o estiguin relacionats, directament o indirectament, amb l'aprofitament del vol, el sòl o el subsòl de la via pública o hi estiguin en relació.

4. En particular, es comprenen entre els serveis esmentats als apartats anteriors els subministraments d'aigua, gas, electricitat, telefonia fixa, altres mitjans de comunicació que es presten, totalment o parcial, a través de xarxes que ocupen el domini públic municipal.

Article 3 Subjectes passius

1. Són subjectes passius en concepte de contribuents les empreses o entitats explotadores de serveis de subministrament que resultin d'interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat, tals com els d'abastament d'aigua, subministraments de gas, electricitat, telefonia fixa i altres d'anàlegs, així com també les empreses que exploten la xarxa de comunicació mitjançant sistemes de fibra òptica, televisió per cable o qualsevol altra tècnica, independentment del seu caràcter públic o privat. A aquests efectes, s'inclouen entre les empreses explotadores dels esmentats serveis les empreses distribuïdores i comercialitzadores d'aquests.

2. A l'efecte de la taxa aquí regulada, tenen la consideració de subjectes passius les empreses o entitats explotadores a què es refereix l'apartat anterior, tant si son titulars de les corresponents xarxes a través de les quals s'efectuen els subministraments, com si no sent titulars d'aquestes xarxes, ho són de drets d'ús, accés o interconnexió a aquestes.

Article 4 Successors i responsables

1. Les obligacions tributàries pendents de les societats i entitats amb personalitat jurídica dissoltes i liquidades es transmetran als socis, partícips o cotitulars, que quedaran obligats solidàriament fins els límits següents:

a) Quan no existeixi limitació de responsabilitat patrimonial, la quantia íntegra dels deutes pendents.

b) Quan legalment s'hagi limitat la responsabilitat, el valor de la quota de liquidació que els correspongui.

Podran transmetre's els deutes acreditats en la data d'extinció de la personalitat jurídica de la societat o entitat, encara que no estiguin liquidats.

2. Les obligacions tributàries pendents de les societats mercantils, en supòsits d'extinció o dissolució sense liquidació, es transmetran a les persones o entitats que succeeixin, o siguin beneficiàries de l'operació.

3. Les obligacions tributàries pendents de les fundacions, o entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària, en cas de dissolució de les mateixes, es transmetran als destinataris dels béns i drets de les fundacions, o als partícips o cotitulars de dites entitats.

4. Les sancions que procedeixin per les infraccions comeses per les societats i entitats a les quals es refereixen els apartats anteriors s'exigiran als successors d'aquelles, fins el límit del valor de la quota de liquidació que els correspongui.

5. Respondran solidàriament del deute tributari les persones següents o entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin activament en la realització d'una infracció tributària. La seva responsabilitat s'estén a la sanció.

b) Els partícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària, en proporció a les seves respectives participacions.

c) Els que succeeixin per qualsevol concepte en la titularitat d'explotacions econòmiques, per les obligacions tributàries contretes per l'anterior titular i derivades del seu exercici.

S'exceptuen de responsabilitat les adquisicions efectuades en un procediment concursal.

6. Respondran subsidiàriament del deute tributari:

a) els administradors de fet o de dret de les persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries fins els límits següents:

  • Quan s'ha comès infraccions tributàries respondran del deute tributari pendent i de les sancions.
  • En supòsits de cessament de les activitats, per les obligacions tributàries meritades, que es trobin pendents en la data de cessament, sempre que no haguessin fet el necessari per al seu pagament o haguessin pres mesures causants de la manca de pagament.

b) Els integrants de l‘administració concursal i els liquidadors de societats i entitats que no haguessin realitzat les gestions necessàries per al compliment de les obligacions tributàries acreditades amb anterioritat.

7. La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei general tributària.

Article 5 Responsabilitats dels subjectes passius

1. En el cas que l'aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari, la persona o l'entitat en qüestió està obligat/ada, independentment del pagament de la taxa que escaigui, a reintegrar el cost total de les despeses de reconstrucció o reparació respectives i a dipositar-ne prèviament l'import.

2. Si els danys són de caràcter irreparable, cal indemnitzar l'Ajuntament amb la mateixa quantitat que el valor dels béns destruïts o que l'import del deteriorament efectivament produït.

En cap cas l'Ajuntament no pot condonar les indemnitzacions ni els reintegraments anteriors.

Article 6 Base imposable i quota tributària

1. D'acord amb el previst a l'article 24.1.c) del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, la base imposable està constituïda per la xifra d'ingressos bruts procedents de la facturació que obtenen anualment en el terme municipal les empreses o entitats explotadores dels serveis de subministrament d'interès general, incloent els procedents del lloguer, posada en marxa, conservació, modificació, connexió, desconnexió i substitució dels comptadors, equips o instal·lacions propietat de les empreses o dels usuaris utilitzats en la prestació dels serveis esmentats, i en general, tots els ingressos que procedeixin de la facturació realitzada pels serveis resultants de l'activitat pròpia de les empreses subministradores.

2. Quan per al gaudi de l'aprofitament especial a què es refereix l'apartat anterior el subjecte passiu hagi utilitzat xarxes alienes, la base imposable de la taxa està constituïda per la xifra d'ingressos bruts obtinguts anualment en el terme municipal minorada en les quantitats que hagi d'abonar a la persona titular de la xarxa per l'ús d'aquesta.

3. A l'efecte dels apartats anteriors, tenen la consideració d'ingressos bruts procedents de la facturació els que, essent imputables a cada entitat, han estat obtinguts per aquesta com a contraprestació pels serveis prestats en aquest terme municipal, en desenvolupament de l'activitat ordinària. Només se n'exclouen els ingressos originats per fets o activitats extraordinàries.

A títol enunciatiu, tenen la consideració d'ingressos bruts les facturacions pels conceptes següents:

a) Subministraments o serveis d'interès general, propis de l'activitat de l'empresa que corresponen a consums dels abonats efectuats en el Municipi.

b) Serveis prestats als consumidors necessaris per a la recepció del subministrament o servei d'interès general propi de l'objecte de l'empresa, incloent-hi els enllaços a la xarxa, posada en marxa, conservació, modificació, connexió, desconnexió i substitució dels comptadors o instal·lacions propietat de l'empresa.

c) Lloguers, cànons, o drets d'interconnexió percebuts d'altres empreses subministradores de serveis que utilitzin la xarxa de l'entitat que té la condició de subjecte passiu.

d) Lloguers que han de pagar els consumidors per l'ús dels comptadors, o altres mitjans emprats en la prestació del subministrament o servei.

e) Altres ingressos que es facturin pels serveis resultants de l'activitat pròpia de les empreses subministradores.

4. No s'inclouran entre els ingressos bruts, a aquests efectes, els impostos indirectes que graven els serveis prestats ni les partides o quantitats cobrades per compte de tercers que no constitueixin un ingrés propi de l'entitat que és subjecte passiu de la taxa.

Així mateix, no s'inclouran entre els ingressos bruts procedents de la facturació les quantitats percebudes per aquells serveis de subministrament que vagin a ser utilitzats en aquelles instal·lacions que es trobin inscrites en la secció 1.a o 2.a del Registre administratiu d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica del Ministeri corresponent, com a matèria primera necessària per a la generació d'energia susceptible de tributació per aquest règim especial.

5. No tenen la consideració d'ingressos bruts procedents de la facturació els conceptes següents:

a) Les subvencions d'explotació o de capital que les empreses poden rebre.

b) Les indemnitzacions exigides per danys i perjudicis, llevat que siguin compensació o contraprestació per quantitats no cobrades, que s'han d'incloure en els ingressos bruts definits a l'apartat 3.

c) Els ingressos financers, com interessos, dividends i qualssevol altres de naturalesa anàloga.

d) Els treballs realitzats per l'empresa per al seu immobilitzat.

e) Les quantitats procedents d'alienacions de béns i drets que formen part del seu patrimoni.

6. Les taxes regulades en aquest document exigibles a les empreses o entitats assenyalades en l'article 3 d'aquesta Ordenança són compatibles amb altres taxes establertes, o que pugui establir l'Ajuntament, per la prestació de serveis o realització d'activitats de competència local i que en relació amb ells les esmentades empreses siguin subjectes passius.

7. La quantia de la taxa es determina aplicant l'1,5 per 100 a la base imposable definida en aquest article.

 

Article 7 Període impositiu i pagament de la taxa

1. El període impositiu coincideix amb l'any natural llevat dels supòsits d'inici o cessació en la utilització o aprofitament especial del domini públic local necessari per a la prestació del subministrament o servei, casos en els quals és procedent aplicar el prorrateig trimestral, conformement a les següents regles:

a) En els supòsits d'altes per inici d'activitats, s'ha de liquidar la quota corresponent als trimestres que resten per finalitzar l'exercici, inclòs el trimestre en què té lloc l'alta.

b) En cas de baixes per cessació d'activitat, s'ha de liquidar la quota que correspon als trimestres transcorreguts des de l'inici de l'exercici, incloent-hi aquell en què s'origina la cessació.

2. L'obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança neix en els moments següents:

a) Quan es tracta de concessions o autoritzacions de nous aprofitaments, en el moment de sol·licitar la llicència corresponent.

b) Quan el gaudi de l'aprofitament especial a què es refereix l'article 1 d'aquesta Ordenança no requereix llicència o autorització, o requerint-la no s'hagués sol·licitat, des del moment en què s'ha iniciat l'esmentat aprofitament. A aquest efecte s'entén que ha començat l'aprofitament especial quan s'inicia la prestació de serveis als usuaris.

3. Quan els aprofitaments especials del sòl, subsòl o vol de les vies públiques es prolonguen durant diversos exercicis, la meritació de la taxa té lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprèn l'any natural.

Article 8 Règim de declaració i ingrés. Altres serveis

1. Respecte dels serveis de subministrament regulats en aquesta Ordenança s'estableix el règim d'autoliquidació per a cada tipus de subministrament, que es realitzarà amb una periodicitat trimestral i comprendran tots els ingressos bruts facturats en el trimestre natural a què es refereixi. La cessació en la prestació de qualsevol subministrament o servei d'interès general implica l'obligació de fer constar aquesta circumstància en l'autoliquidació del trimestre corresponent, així com la data d'acabament.

2. Es pot presentar la declaració final el darrer dia del mes següent o l'immediat hàbil posterior a cada trimestre natural. Es presentarà a l'Ajuntament d'Inca una autoliquidació per a cada tipus de subministrament efectuat en el terme municipal, especificant el volum d'ingressos percebuts per cada un dels grups integrants de la base imposable, segons detall de l'article 6.3 d'aquesta Ordenança i en els termes prevists en l'article 24,1,c) del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (Llei reguladora de les hisendes locals).

L'especificació referida al concepte previst en la lletra c) de l'article 6, apartat tercer, de la present Ordenança fiscal ha d'incloure la identificació de l'empresa o empreses subministradores de serveis a les quals s'han facturat quantitats en concepte de peatge.

La quantia total d'ingressos que declaren els subministraments a què es refereix l'apartat a) de l'esmentat article 6.3 no pot ser inferior a la suma dels consums registrats en comptadors, o altres instruments de mesura, instal·lats en aquest municipi.

3. Les empreses que utilitzen xarxes alienes han d'acreditar la quantitat satisfeta als titulars de les xarxes a fi de justificar la minoració d'ingressos a què es refereix l'article 6.2 de la present Ordenança. Aquesta acreditació s'ha d'acompanyar amb la identificació de l'empresa o entitat propietària de la xarxa utilitzada.

4. S'expedirà un document d'ingrés per a la persona interessada, que li permetrà satisfer la quota als llocs i amb els terminis que s'indiquin.

Per raons de cost i eficàcia, quan de la declaració trimestral dels ingressos bruts es deriva una liquidació de quota inferior a 6 euros s'acumula a la següent.

5. La presentació de les autoliquidacions després del termini fixat en el punt 2 d'aquest article suposa l'exigència dels recàrrecs d'extemporaneïtat, segons el que preveu l'article 27 de la Llei general tributària.

6. L'empresa Telefónica de España, SAU, a la qual va cedir Telefónica, SA els diferents títols habilitadors relatius a serveis de telecomunicacions bàsics a Espanya, no ha de satisfer la taxa perquè el seu import queda englobat en la compensació de l'1,9 % dels seus ingressos bruts que satisfà a aquest Ajuntament.

Les restants empreses del Grupo Telefónica estan subjectes al pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança.

 

​​​​​​​Article 9 Infraccions i sancions

1. La falta d'ingrés del deute tributari que resulta de la incorrecta o de la no-presentació de l'autoliquidació de la taxa dins els terminis establerts en aquesta Ordenança constitueix infracció tributària tipificada a l'article 191 de la Llei general tributària, que es qualificarà i sancionarà segons disposa l'article esmentat.

2. La resta d'infraccions tributàries que es puguin cometre en els procediments de gestió, inspecció i recaptació d'aquesta taxa es tipifiquen i sancionen d'acord amb el que preveu la Llei general tributària i l'ordenança general, de gestió, recaptació, i inspecció dels tributs i altres ingressos de dret públic locals d'aquest Ajuntament.

3. La falta de presentació de forma completa i correcta de les declaracions i documents necessaris perquè es pugui practicar la liquidació d'aquestes taxes constitueix una infracció tributària tipificada en l'article 192 de la Llei general tributària, que es qualificarà i sancionarà segons disposa l'article esmentat.”

Disposició final

La present modificació de l'Ordenança fiscal, aprovada definitivament pel Ple de la corporació en sessió celebrada en data 26 d'octubre de 2023, regeix des de el dia 1 de gener de 2024 i es manté vigent fins que no es modifiqui o derogui expressament.

Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Inca, 19 de desembre de 2023

El batle Virgilio Moreno Sarrió