Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES CASTELL

Núm. 802987
Aprovació definitiva de la de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida i tractament de residus

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament des Castell, en sessió ordinària celebrada el dia 26 d'octubre de 2023, va aprovar provisionalment l'Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa de recollida i tractament de residus.

Resoltes pel Ple de l'Ajuntament des Castell, en sessió extraordinària de dia 22 de desembre de 2023, les al·legacions presentades dins del termini d'exposició pública iniciat amb la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 148 de dia 31 d'octubre de 2023 i aprovada definitivament la nova Ordenança, es publica el text íntegre de la mateixa en el BOIB, a l'efecte del seu general coneixement, en compliment del que s'assenyala en l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Contra el present acord, conforme a l'article 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es podrà interposar per les persones interessades, recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.

ANNEX ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell del 30 de maig de 2018 sobre els residus, recull l'ambició de la Unió per avançar cap a una economia circular a través de la millora de la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus. En aquest sentit, la mateixa directiva estableix que la gestió dels residus ha de millorar-se i transformar-se en una gestió sostenible de la matèries primeres per a protegir i millorar la qualitat del medi ambient, la salut humana i garantir la utilització eficient i racional dels recursos per promoure els principis de l'economia circular. La directiva estableix que la gestió dels residus municipals requereix un sistema de gestió molt complex que compren un sistema de recollida eficient, un sistema de classificació eficaç i una traçabilitat adequada dels fluxos de residus, el compromís actiu de la ciutadania i de les empreses, unes infraestructures adaptades a la composició específica dels residus i un sistema de finançament elaborat.

A més a més, l'esmentada Directiva fixa uns objectius en relació a la preparació per a la reutilització i el reciclatge per part dels estats membres del 55% pel 2025, del 60% pel 2030 i del 65% pel 2035.

Amb caràcter més recent s'ha promulgat la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular, que incorpora al nostre ordenament jurídic l'esmentada directiva. D'aquesta manera, en el capítol II del títol preliminar de l'esmentada Llei, dedicat als principis de la política de residus i a les competències administratives, es reforça l'aplicació del principi de jerarquia mitjançant la obligatorietat per part de les administracions competents de l'ús d'instruments econòmics per a la seva efectiva consecució i s'inclou expressament la obligació de les entitats locals de disposar d'una taxa, o en el seu cas, d'una prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, diferenciada i específica pels serveis que s'hagin de prestar en relació amb els residus de la seva competència, taxes aquestes que haurien de ser orientades cap el pagament per generació, reflectint el cost real, directe o indirecte, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus, tot això, en el termini de tres anys a contar des de l'entrada en vigor de la llei.

En aquest context, i atesa la seva necessitat, cal mobilitzar tots els instruments necessaris per tal d'assolir els objectius fixats, considerant-se idoni el fet d'establir i implantar una taxa per a la prestació del servei de recollida de residus sòlids urbans, amb l'objectiu de gravar la prestació del servei, visualitzant els costos de prestació d'aquest i promovent la recollida selectiva i la reutilització de residus, afavorint els comportaments de la ciutadania i ajudant a assolir així els objectius fixats per la Directiva i la Llei, juntament amb la seva oportuna regulació derivada de l'exigència normativa en qüestió.

D'aquesta manera l'establiment, regulació i conseqüent exigència d'aquesta nova taxa derivada del principi de reserva de llei té en tot cas la seva motivació, justificació i raó de ser en la previsió disposada a l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, així com al llarg del contingut establert al Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Per altra banda però tot en directe relació amb el principi d'autonomia local, l'Ajuntament des Castell té present que la possibilitat de reconèixer i implantar beneficis fiscals en el present tribut municipal ha de suposar una passa més dins de les polítiques locals d'acció marcadament mediambiental; això no obstant, tan sòls i conforme als resultats que de l'efectiva aplicació pràctica d'aquesta ordenança se'n desprengui dins el seu primer any de vigència en dependrà el fet de poder establir-ne, un cop amb aquells es disposi del necessari i idoni criteri que pugui justificar, en el seu cas, un nou règim normatiu fruit de la corresponent operació de modificació de la present norma reglamentària.

La present ordenança s'estructura en dotze articles, una Disposició transitòria única i una Disposició final, juntament amb un Annex I relatiu als coeficients per tipologia i intensitat de generació.

Article 1.- Fonament i Naturalesa.

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, i per l´article 106 de la Llei 7/85 de 2 d´abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19 i 20.4 del RD 2/2004, de 5 de març text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament imposa la taxa per prestació del servei de recollida domiciliària, transport i depuració o abocament de fems o residus sòlids urbans, la qual es declara de recepció obligatòria i que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que es preveu a l'article 57, del RD 2/2004 de 5 de març, text refós de la Llei Reguladora de las Hisendes Locals.

Article 2.- Fet imposable.

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida domiciliària, conducció, trasllat, tractament i disposició final de residus domèstics i assimilables a domèstics, d'acord amb allò recollit a l'ordenança municipal reguladora de la gestió de residus.

Article 3.- Subjecte Passiu.

Són subjectes passius en concepte de contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que resultin beneficiàries o afectades, personalment o en els seus béns, pel servei prestat.

En el cas d'immobles d'ús residencial o habitatges tindran la condició de substitut o substituta de la persona contribuent els propietaris o, en el seu cas, les persones usufructuàries d'aquests immobles, els quals podran, si escau, repercutir les quotes a les respectives persones beneficiàries.

En el cas de locals o establiments d'ús industrial, d'oficines, comercials, d'espectacles, d'oci, hostaleria, sanitari, cultural i altres usos diferents, en tot cas, del residencial, serà subjecte passiu de la taxa el qui realitzi l'activitat, independentment de si les persones titulars de les mateixes compten amb les autoritzacions administratives o no. Tindran la condició de substituts del contribuent els propietaris o, en el seu cas, les persones usufructuàries d'aquests immobles, que podran repercutir, si escau, les quotes sobre les respectives persones beneficiàries.

Article 4.- Responsables i altres obligats al pagament.

Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques referides en l'article 39 de la Llei General Tributària.

Seran responsables subsidiaris les persones administradores de les societats i els síndics les síndiques, les persones interventores o liquidadores de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 40 de la Llei General Tributària.

Article 5.- Quota tributària domiciliària.

La quota tributària domiciliària, relativa a l'ús residencial o habitatges, consistirà en una quantitat, per unitat d'habitatge, identificada per la referència cadastral, que es determinarà en funció de la localització i la superfície de l'habitatge, d'acord amb la següent fórmula:

Quota = Quota base*Q1*Q2

La quota base per habitatges es fixa en 110 euros, dels quals 79,10€ corresponen al servei de recollida i 30,90€ al tractament de residus.

Essent Q1 el coeficient per localització.

 

Tipus

Coeficient

Habitatges disseminats/sòl rústic

0,75

Habitatges en sòl urbà

1,00

Habitatges turístics vacacionals, estades turístiques o similars

1,50

I el coeficient per superfície Q2

Tipus

Coeficient

Fins a 75m2

0,70

> de 75m2 fins a 150m2

1,00

> de 150 m2

1,30

Article 6.- Quota tributària comercial.

Les quotes tributàries comercials, relatives a locals o establiments d'ús industrial, d'oficines, comercials, d'espectacles, d'oci, hostaleria, sanitari, cultural i altres usos diferents, en tot cas, del residencial, consistiran en una quantitat, per unitat de local, que es determinarà en funció de la naturalesa de les activitats econòmiques, definida per la tipologia de fracció de residus generada, la intensitat de generació i la superfície de l'establiment.

A aquest efecte, s'aplicarà la quota resultat de la següent fórmula:

Quota = quota base * Q1 * Q2 * Q3

Excepte en els supòsits de locals que pertanyin al grup A (RESTA) – 0 (Molt baixa), als quals no se'ls aplicarà el coeficient Q3, per tractar-se de locals buits sense activitat, parkings i/o garatges amb referència cadastral pròpia.

Q1 i Q2 són, respectivament, els coeficients de tipologia de fracció generada i intensitat de generació, tal com queda desplegat a l'Annex I de la present ordenança fiscal.

Q3 és el coeficient per superfície dels locals, segons el quadre següent:

Coeficient Q3 per superfície

Fins a 100 m2

1,00

> de 100m2 fins a 300m2

2,00

> de 300 m2 fins a 500m2

3,00

> de 500 m2 fins a 1.500m2

5,00

> de 1.500 m2 fins a 5000m2

10,00

> de 5.000m2 fins a 7.000m2

15,00

> de 7.000m2

18,00

La quota base comercial es fixa en 80,00 euros, dels quals 57,54€ corresponen al servei de recollida i 22,46€ al tractament de residus.

Article 7.- Bonificacions

Domiciliacions. S'estableix una bonificació del 3% a favor dels subjectes passius que domiciliïn en una entitat financera el rebut corresponent a l'Impost amb pagament únic, i sempre que sigui abonat en el moment de la seva presentació al cobrament i no es tinguin altres deutes pendents de pagament en període executiu.

Excepte quan concorrin circumstàncies de caràcter excepcional, alienes a la voluntat del subjecte passiu, la manca d'abonament del citat dèbit domiciliat en el moment de la seva presentació al cobrament donarà lloc a la pèrdua de la totalitat de la bonificació concedida.

La sol·licitud de l'esmentada bonificació, per a tenir efectes durant l'exercici corrent al de la sol·licitud, s'haurà de presentar dos mesos abans de l'inici del cobrament periòdic del tribut.

Article 8.- Acreditació, meritació i període impositiu.

La taxa s'acredita, merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la realització del servei, que hom entendrà iniciat, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan el servei municipal de recollida, transport i gestió de residus domiciliaris, estigui establert i en funcionament. Així doncs, les quotes s'acreditaran l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural.

En els casos d'alta de l'immoble o d'inici de l'activitat econòmica, la quota fixa es prorratejarà per trimestres naturals i la primera quota es meritarà el primer dia del trimestre següent al de la data d'acabament de l'obra nova o de la data d'inici de l'activitat. En el supòsit de cessament de l'exercici de l'activitat econòmica en un local, les quotes es prorratejaran per trimestres naturals.

Article 9.- Règim de declaració i ingrés.

1. Dintre dels trenta dies hàbils següents a la data en què meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius que siguin les persones titulars dels drets constitutius del fet imposable d'aquesta podran formalitzar la seva inscripció en el registre o padró i presentar, a aquest efecte, la declaració d'alta corresponent.

2. L'alta en el Padró de l'Impost sobre Béns Immobles (IBI) comporta automàticament l'inici de la prestació dels servei de gestió de residus sòlids urbans atesa la naturalesa de prestació obligatòria del mateix, configurant-se el Padró de la taxa a partir de la base de dades de l'IBI.

3.- Quan es conegui d'ofici o per comunicació de les persones interessades, qualsevol variació de les dades que figuren al padró, s'hi efectuaran les modificacions corresponents, que tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data en què s'hagi realitzat la declaració o s'hagi produït la variació.

4. La liquidació corresponent a l'alta en el padró s'ingressarà en els terminis indicats en la Llei General Tributària per les liquidacions de venciment singular han de ser satisfetes en els períodes fixats per la Llei General Tributària:

a. Si la notificació de la liquidació es realitza entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins el dia 20 del mes posterior o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.

b. Si la notificació de la liquidació es realitza entre els dies 16 i últim de cada mes, des de la data de recepció de la notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o, si aquest no fos hàbil, fins l'immediat hàbil següent.

5.- En els anys successius a l'alta, la taxa es gestionarà mitjançant el sistema de padró anual, en el període de cobrament que fixarà cada any l'Ajuntament mitjançant el Calendari Fiscal. Aquest padró serà exposat al públic per un termini de 15 dies, mitjançant anunci al BOIB i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament, i produirà els efectes de notificació de la liquidació a cadascun dels subjectes passius.

6. Transcorreguts els períodes de pagament voluntari descrits en els apartats anteriors sense que el deute s'hagi satisfet, s'iniciarà el període executiu, fet que comporta que s'exigeixin els recàrrecs del període executiu i els interessos de demora previstos en la Llei General Tributària.

7. La liquidació i la recaptació, així com la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d'aquesta taxa, seran competència exclusiva de l'Ajuntament i comprendrà les funcions de reconeixement i denegació de bonificacions i reduccions, realització de les liquidacions, emissió dels documents de cobrament, resolució dels expedients de devolució d'ingressos indeguts, resolució de recursos contra els esmentats actes.

Article 10.- Sistema especial de pagament.

Amb l'objectiu de facilitar el compliment de l'obligació tributària, s'estableix un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà fraccionar, sense interessos de demora, el rebut de la taxa de residus en sis mensualitats, a partir del període de cobrança i en mesos consecutius, i sempre dins el mateix exercici de meritació.

Aquest sistema és d'aplicació a contribuents o altres obligats tributaris que ho sol·licitin. La sol·licitud degudament emplenada, en l'imprès que s'establirà a tal efecte, s'entendrà automàticament concedida des del mateix dia de la seva presentació i sortirà efectes a partir del període impositiu següent, sempre que no es tinguin deutes pendents de pagament en període executiu. L'acolliment a aquest sistema especial requerirà que el pagament de l'impost es domiciliï en entitat bancària.

L'acolliment al sistema es perllongarà automàticament per als exercicis següents, sempre que la persona interessada no manifesti la seva renúncia expressa, no es deixin d'efectuar els pagaments en els termes establerts i no es tinguin deutes pendents de pagament en període executiu.

Si la persona sol·licitant incorregués en l'impagament de qualsevol import del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte i es procedirà automàticament a la cancel·lació de l'expedient sense necessitat de notificació a la persona interessada. En aquest supòsit, i transcorregut el termini de pagament en voluntària de l'impost, s'entendran els pagaments parcials efectuats com a ingressos a compte i s'iniciarà el període executiu amb els recàrrecs, interessos i costes que procedeixin.

Aquest sistema no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos, ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que se seguirà regint per la normativa específica.

 

​​​​​​​Article 11.- Inspecció, infraccions i sancions.

Pel que respecte a les infraccions i sancions tributàries, s'aplicarà el que es disposa en la Llei General Tributària i altres disposicions legals i reglamentàries que la desenvolupin i complementin.

Disposició transitòria única.

Les bonificació determinada en l'article 7 d'aquesta ordenança tindrà efectes a partir del dia 1 de gener de 2025.

Disposició final.

La present ordenança fiscal entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província i regirà fins a la seva modificació o derogació expresses.

 

ANNEX I COEFICIENTS PER TIPOLOGIA I INTENSITAT DE GENERACIÓ

Donada la impossibilitat d'enumerar en la tarifa d'aplicació la totalitat de les activitats comercials i industrials, encara que s'ha procurat incloure-hi la majoria, als establiments no previstos de forma específica se'ls haurà d'aplicar la tarifa fixada a altres establiments enumerats, per analogia.

Agrupació de comerços segons tipus de fracció generada i intensitat de generació

Coeficient aplicable (Q1*Q2)

A (RESTA) – 0 (Molt baixa)

0,50

Locals buits sense activitat declarada, parkings i/o garatges amb referència cadastral pròpia.

 

A (RESTA) – 1 (Baixa)

2,00

Fontaners

 

Vidriers

 

Esparteries

 

Electricistes

 

A (RESTA) - 2 (Mitjana)

2,80

Magatzems

 

Clíniques i consultoris mèdics

 

Empreses d'activitats aquàtiques

 

B (RESTA, PAPER I CARTRÓ) - 1 (Baixa)

2,50

Activitats professionals amb local

 

Agència de transport

 

Agència de viatges

 

Clubs de vídeo

 

Saló recreatiu

 

Servei de subministrament d'aigua

 

Serveis funeraris

 

Tallers mecànics

 

B (RESTA, PAPER I CARTRÓ) - 2 (Mitjana)

3,50

Bancs i caixes d'estalvis

 

Botiga de pells adobades

 

Estudi de fotografia

 

Fàbriques de caixes de cartró

 

Fàbriques de formigó

 

Farmàcies

 

Gestories, notaries i registres

 

Altres fàbriques

 

Locutoris

 

Loteries i apostes de l'Estat

 

Merceries

 

Oficines de cotxes de lloguer

 

Oficines i despatxos professionals

 

Perfumeries

 

Sabateries

 

Sastreries

 

B (RESTA, PAPER I CARTRÓ) - 3 (Alta)

5,00

Impremtes

 

Jutjats

 

C (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 1 (Baixa)

3,30

Botiga de bijuteria i joieria

 

Botiga de materials de construcció

 

Botiga de recanvis i accessoris de màquina

 

Botigues d'altres articles

 

Botigues de llavors i pinsos

 

Ferreteries

 

Floristeries

 

Gimnasos i altres clubs esportius

 

Massatgistes

 

Perruqueries i salons de bellesa

 

Ports i dàrsenes

 

Autoescoles

 

C (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 2 (Mitjana)

3,50

Acadèmia de ball

 

Altres botigues

 

Benzinera

 

Botiga d'articles de nàutica

 

Botiga d'articles de seguretat

 

Botiga de roba

 

Botiga d'electrodomèstics

 

Concessionari de cotxes

 

Estancs

 

Fàbriques de sabates

 

Llibreries

 

Papereries

 

Telecomunicacions (ràdio, TV, etc.)

 

Acadèmia d'idiomes

 

C (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 3 (Alta)

6,60

Bugaderies i drogueries

 

D (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS I FORM) – 2 (Mitjana)

6,72

Botiga d'aliments

 

D (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS I FORM) – 3 (Alta)

9,60

Hostals, pensions i residències sense servei de menjador

 

E (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE) – 2 (Mitjana)

5,04

Bars

 

Cafeteries, gelateries, orxateries

 

E (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE) – 3 (Alta)

7,20

Discoteques i sales de ball

 

F (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE, FORM) – 1 (Baixa)

5,10

Cinemes

 

F (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE, FORM) – 2 (Mitjana)

7,14

Col·legis, escoles, instituts (sense internat)

 

Concessionari d'amarratges

 

Hospitals, residències geriàtriques i clíniques amb internat

 

Sales d'exposicions, congressos, etc.

 

Càmping

 

F (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE, FORM) – 3 (Alta)

10,20

Alberg

 

Apartaments en règim hoteler

 

Apartaments turístics

 

Club nàutic

 

Hostals, pensions i residències amb servei de menjador

 

Hotels

 

Mercats (per establiment)

 

Restaurants

 

Supermercats

 

G (RESTA, PAPER I CARTRÓ, FORM) - 2 (Mitjana)

6,72

Fàbriques de productes alimentaris

 

Majoristes d'alimentació

 

I (PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 2 (Mitjana)

1,82

Comerços d'articles de segona mà

 

 

Es Castell, en la data de la signatura electrònica (22 de desembre de 2023)

El batlle José Luis Camps Pons