Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 802321
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes de minimis per al foment del cooperativisme, de la intercooperació i la concentració de les cooperatives de l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, estableix en el capítol I del títol II la necessitat d'adoptar mesures de foment i suport a les cooperatives per tal que se'n puguin complir els objectius.

Arran de la transició política i l'arribada de la democràcia, entre els anys setanta-cinc i vuitanta és quan es constitueix la majoria de les cooperatives que tenim avui dia, encara que alguna es remunta a inicis del segle xx. Les cooperatives agràries es van constituir sobretot al voltant d'una producció molt local i amb unes necessitats que han canviat, però el paper destacat i imprescindible en el sector agroalimentari de les Illes es manté, tenint en compte la seva vinculació íntima amb el territori, i esdevé un agent dinamitzador de les zones rurals, sense voluntat de deslocalitzar-se i que contribueix a fer que el valor afegit generat en la transformació i la comercialització reverteixi en el sector mateix i en el territori.

Aquest fet confereix a la cooperativa agrària un arrelament amb el territori, on en molts pobles és la principal empresa del sector agroalimentari, aporta transparència al mercat i serveix de referència a la resta d'operadors econòmics, al mateix temps que evita l'opacitat en els mercats, que és la que acaba provocant distorsions i oligopolis.

El foment de la capacitat comercialitzadora i econòmica del sector productor, en particular mitjançant la integració de les cooperatives i altres formes jurídiques de l'associacionisme agrari, permet aconseguir un model associatiu empresarial generador de valor, més rendible, competitiu i professionalitzat. L'enfortiment de les estructures associatives facilita la innovació i la incorporació de noves tecnologies a les estructures agràries, n'augmenta la productivitat i l'eficiència i, en definitiva, la capacitat de mantenir l'activitat agrària al territori.

Després d'uns anys d'un cert estancament, des de fa ja sis anys, el sector cooperatiu agroalimentari de les Illes Balears ha enfortit la seva estratègia de concentració d'oferta i de comercialització, la qual cosa li ha anat fent guanyar pes econòmic en el sector, i passar a ser de nou una alternativa segura i viable per a molts petits productors. En l'actualitat, el sector de les cooperatives agroalimentàries de les Illes Balears el formen un total de 37 entitats associatives, de les quals 32 són cooperatives agràries i 5, societats agràries de transformació.

Geogràficament es distribueixen per quatre de les illes, en concret, 27 a Mallorca, 4 a Menorca, 5 a Eivissa i 1 a l'illa de Formentera. La seva facturació agregada se situa en un volum de 83,16 milions d'euros, dels quals un 9,6 % correspon a la comercialització de productes ecològics, això és poc més de 12 milions d'euros del total.

Quant a l'exportació, del volum de facturació total, només un 0,2 % es correspon amb facturació en comerç exterior (tant països de l'espai europeu com països tercers), la qual cosa es justifica clarament amb el fet que la major part del volum de la producció es consumeix en les mateixes illes i una petita part es ven a la Península. Per sectors, el més important, tant en nombre de cooperatives com en facturació, és el de la fruita seca, principalment ametlla i garrofa, seguit dels cereals, que tenen presència com a servei als socis en catorze cooperatives/SAT i, en tercer lloc, el sector de fruites i hortalisses, principalment els cítrics.

Quant a la dimensió del cooperativisme balear, cal destacar-ne l'escassa dimensió, atès que, de les 37 cooperatives/SAT censades, una mica més d'un terç estan per sota d'un milió d'euros de facturació. En termes generals, un 65,50 % factura menys de 2 milions d'euros i, si pugem el rang als 5 milions d'euros, la xifra s'eleva al 82,70 % amb una facturació inferior a aquesta xifra.

Quant a la base social que conforma el cooperativisme balear, cal indicar que el nombre total de socis que formen part de les 32 cooperatives/SAT censades ascendeix a un total de 7.833, dels quals poc més d'un 23 % són dones sòcies, de les quals només un 9,2 % formen part dels consells rectors, una dada que, dit sia de passada, està d'acord amb les dades generals del cooperativisme agroalimentari d'àmbit estatal.

Quant a l'ocupació, les entitats associatives balears creen un volum mitjà de 264 llocs de treball (entre personal fix, fix discontinu i personal eventual en còmput anual), dels quals un 69,3 % són homes i la resta, 30,7 %, són dones treballadores, novament una dada que està en la línia de la resta de comunitats autònomes d'àmbit estatal.

D'igual manera, la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears atorga a les cooperatives agroalimentàries el caràcter de representativitat dels interessos, aspiracions i demandes del sector agrari, i un caràcter estratègic a l'hora d'estructurar i organitzar la producció, l'oferta i la comercialització dels productes agraris. En aplicació del que disposa la llei, el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, defineix entre les competències de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural el suport al cooperativisme agroalimentari i el foment d'aquest cooperativisme

D'altra banda, la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears es refereix en l'article 1 a l'acció de foment del cooperativisme, i en l'article 144 disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'assumir com a matèria d'interès públic la promoció, l'estímul i el desenvolupament de les societats cooperatives i de les seves estructures d'integració econòmica i representativa, i que, amb aquest efecte, els poders públics de les Illes Balears han de protegir, estimular i incentivar l'activitat que desenvolupin les societats cooperatives. Per complir l'avantdit, l'Administració autonòmica ha d'actuar a través de la conselleria competent en matèria de cooperatives, sens perjudici de la coordinació que correspongui amb la resta de conselleries vinculades amb l'activitat econòmica que desenvolupin les cooperatives.

Conseqüència de la realitat del sector cooperatiu agroalimentari, dels esforços efectuats per consolidar les estructures socials, econòmiques i empresarials al servei del sector primari de les Illes Balears, i conscients dels reptes que es plantegen en un horitzó de cinc anys, és imprescindible estructurar una línia de suport que enforteixi l'estructura cooperativa i que li aporti mitjans per millorar la gestió professional, la formació tècnica dels seus membres, l'articulació comercial, els acords intercooperatius i els processos de fusió entre cooperatives buscant una dimensió que n'enforteixi la viabilitat. Es considera convenient establir ajudes per incentivar la concentració i la intercooperació de les cooperatives agràries i altres entitats associatives agràries amb l'objectiu que puguin assolir unes dimensions econòmiques i socials que les facin competitives dins del món rural actual.

El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis introdueix una norma de minimis que fixa el total de l'ajuda per empresa a l'efecte de considerar inaplicable l'apartat primer de l'article 107.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat.

El 17 de març de 2005 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, mitjançant la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que inclouen entre els objectius, a l'article 1.2.i, l'associacionisme agrari i pesquer.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, esmentat, concretament a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. L'article 1.2.d de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, publicada al BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que inclouen entre els objectius, a l'article 1.2.i, l'associacionisme agrari i pesquer.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis per al foment del cooperativisme, de la intercooperació i la concentració de les cooperatives, de l'any 2024, destinades a donar suport als processos de reestructuració del sector cooperatiu agroalimentari, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Les ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE núm. L 352, de 24 de desembre) i el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE núm. L 352, de 24 de desembre).

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents mil euros (400.000,00 €), a càrrec dels pressuposts de l'any 2023 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).

2. L'import d'aquesta convocatòria es distribueix en funció del reglament d'aplicació:

  • 200.000,00 € per a beneficiaris del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023.
  • 200.000,00 € per a beneficiaris del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació establerta per als beneficiaris d'un reglament, el pressupost restant es pot assignar als beneficiaris de l'altre reglament.

3. El crèdit que s'hi destina es pot incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

Tercer Beneficiaris i requisits

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les entitats que es creen i que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que a continuació s'estableixi una altra data, els requisits següents:

a. Ser alguna de les entitats regulades a la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, següents:

  • Cooperativa agrària
  • Cooperativa d'explotació comunitària de la terra
  • Cooperativa de feina associada amb activitat agroalimentària

b. Estar degudament inscrites al Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març. En el cas de no estar inscrites en el moment de la sol·licitud, aquests requisits s'han de complir abans del pagament de l'ajuda.

c. Disposar de l'assemblea constituent, acreditativa de la decisió col·lectiva per emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor, que ha d'actuar com a representant de l'entitat.

Els requisits a i b es comproven d'ofici.

2. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart les cooperatives agràries i les societats agràries de transformació (SAT) que preveu el Reial decret 1776/1981, de 3 d'agost, pel qual s'aprova l'Estatut que regula les societats agràries de transformació, que participin en algun dels processos que preveu el punt 1.2 esmentat i que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que a continuació s'estableixi una altra data, els requisits següents:

a. Les SAT han de tenir per objecte l'activitat agrícola, ramadera o forestal i un volum de facturació de l'exercici fiscal 2022 superior a 1.000.000,00 €.

b. Ambdues entitats han d'estar inscrites, en la data de tancament del termini de sol·licituds, al Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març, i al Registre de Societats Agràries de Transformació de les Illes Balears, respectivament.

Aquests requisits es comproven d'ofici.

c. Disposar de l'acord de l'assemblea, o de l'òrgan de direcció, de la cooperativa o, si escau, de l'assemblea constituent, acreditatiu de la decisió col·lectiva per emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor, que ha d'actuar com a representant de l'entitat. En el cas que l'acord sigui de l'òrgan de direcció, s'ha de presentar la ratificació per part de l'assemblea juntament amb la sol·licitud de pagament.

3. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.3 i 1.4 de l'apartat quart les entitats que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que a continuació s'estableixi una altra data, els requisits següents:

a. Ser alguna de les entitats regulades a la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears següents:

  • Cooperativa agrària
  • Cooperativa d'explotació comunitària de la terra
  • Cooperativa de feina associada amb activitat agroalimentària
  • Cooperativa agrària de segon grau i ulterior
  • Grup cooperatiu de caràcter agroalimentari

b. Estar degudament inscrites al Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març. En el cas de no estar inscrites en el moment de la sol·licitud, aquests requisits s'han de complir abans del pagament de l'ajuda.

c. En cas de la mesura 1.3, l'entitat ha de ser beneficiària d'alguna de les mesures 1.1 i 1.2 de l'apartat quart. Aquest requisit s'ha de complir abans de concedir l'ajuda.

Aquests requisits es comproven d'ofici.

4. Quan es tracti de grups sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que ha de ser el coordinador del grup amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals establerts s'han de mantenir durant un termini de cinc anys, comptadors des de la data de la notificació de la resolució per la qual es concedeix l'ajuda.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

7. A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a les subvencions d'un import superior a 30.000,00 €, els sol·licitants diferents a les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

8. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.

La comprovació del compliment del requisit esmentat al paràgraf anterior la fa el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si es manifesta el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

9. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 

Quart Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les actuacions que es duguin a terme i es paguin en el període que preveu el punt 1 de l'apartat desè, sempre que estiguin relacionades amb les mesures i despeses següents:

1.1. La creació d'entitats:

a. Despeses relatives als treballs preparatoris per constituir l'entitat, així com les relatives a l'elaboració de l'escriptura de constitució i dels estatuts.

b. Despeses de personal administratiu, honoraris per serveis i assessorament tècnic.

c. Despeses corresponents al material d'oficina, inclosos ordinadors, programes informàtics i recursos telemàtics.

d. Despeses generals i despeses legals i administratives.

A aquest efecte, es considera que s'ha finalitzat el procés quan estiguin correctament inscrites al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

1.2. La concentració de l'oferta cooperativa per afavorir i consolidar processos d'integració de cooperatives agràries, d'acord amb el següent:

a. Participació en la creació i/o consolidació de cooperatives de segon grau o grups cooperatius mitjançant la integració d'altres cooperatives o SAT en funcionament.

b. Participació en la fusió de cooperatives en funcionament mitjançant l'absorció d'una o d'algunes o la creació, per fusió, d'una de nova.

En tot cas, el procés d'integració ha d'haver començat, com a mínim, quan acabi el termini de presentació de les sol·licituds i ha d'haver acabat abans de fer el pagament establert.

A aquest efecte, es considera que s'ha començat el procés:

  • En el cas de creació de cooperatives de segon grau i ulterior: quan l'assemblea constituent hagi adoptat l'acord pertinent en els termes que preveu la Llei 5/2023, de 8 de març, de cooperatives de les Illes Balears.
  • En el cas d'integració: quan les assemblees de les entitats que hi participen hagin adoptat l'acord d'integració corresponent.
  • En el cas de fusió: quan els consells rectors de cadascuna de les cooperatives que s'han de fusionar hagin adoptat la decisió d'iniciar el procés de fusió.

Es considera que ha finalitzat el procés:

  • En el cas de fusió: quan estigui elevat a escriptura pública i correctament inscrites al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.
  • En el cas d'integració: quan la cooperativa en què s'ha de fer la integració accepti l'alta com a sòcia de la cooperativa integrada i es produeixi la integració dels socis al llibre corresponent.
  • En el cas de creació de cooperativa de segon grau i ulterior: quan estiguin correctament inscrites al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

Els conceptes subvencionables són les despeses que derivin d'aquesta activitat:

a. Despeses relatives als treballs preparatoris per constituir l'entitat, així com les relatives a l'elaboració de l'escriptura de constitució i dels estatuts.

b. Despeses de personal administratiu, honoraris per serveis i assessorament tècnic.

c. Despeses corresponents al material d'oficina, inclosos ordinadors, programes informàtics i recursos telemàtics, que corresponguin a processos de digitalització que millorin l'eficiència i la competitivitat de les cooperatives i dels socis.

d. Despeses generals i despeses legals i administratives.

e. Despeses d'implantacions i certificacions de sistemes de qualitat (ISO).

1.3. La subscripció i el desembossament d'aportacions dineràries al capital social i les quotes d'ingrés que es destinin a consolidar, desenvolupar i garantir la cooperativa.

Aquesta subvenció ha de quedar comptabilitzada al fons de reserva obligatori de la cooperativa que resulti dels processos previstos a les actuacions 1.1 i 1.2, i s'ha d'integrar tal com estableix l'article 95 de la Llei 5/2023 de cooperatives de les Illes Balears.

1.4. L'elaboració de diagnosis de la situació jurídica, econòmica i patrimonial de les cooperatives en funcionament, així com la capacitat d'adaptació als processos de digitalització i adaptació normativa dels associats al compliment de les obligacions ambientals i de benestar animal que permeti valorar la conveniència que determinades entitats transfereixin totes o part de les seves facultats, competències i/o gestió a favor d'una altra, per consolidació o creació de grups cooperatius. Cal definir en cada cas el pla estratègic corresponent, que especifiqui els resultats esperats i els recursos necessaris.

2. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000 € en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o lliurar el bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi al mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o que prestin el servei.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es duu a terme d'acord amb criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

3. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Cinquè Tipus i límit de les ajudes

1. Per a les actuacions dels punts 1.1, 1.2 i 1.3 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és d'un màxim del 80 % de la despesa aprovada, amb els límits d'ajuda per beneficiari següents.

a. 35.000,00 € per una facturació total resultant de menys d'1.000.000,00 € o per a entitats que no tinguin facturació prèvia.

b. 70.000,00 € per una facturació total resultant entre 1.000.000,00 i 5.000.000,00 €.

c. 100.000,00 € per una facturació total resultant de més de 5.000.000,00 €.

La facturació total és el resultat de la suma de la facturació de l'exercici fiscal 2022 de cadascuna de les entitats que hi intervenen.

2. Per a les actuacions del punt 1.4 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és d'un màxim del 90 % de la despesa aprovada, amb un límit d'ajuda de 6.000,00 € per beneficiari.

3. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 300.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

4. No obstant el que preveu l'apartat anterior, en cas que l'entitat beneficiària operi en el sector de la producció primària de productes agrícoles, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

5. Si una empresa opera tant al sector de la producció primària de productes agrícoles com en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses a l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, aquest reglament s'ha d'aplicar a les ajudes concedides a aquests darrers sectors o activitats, a condició que s'estableixi una separació de les activitats dutes a terme en ambdós tipus de sectors o puguin distingir clarament entre els seus costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficiï de les ajudes de minimis concedides d'acord amb el reglament esmentat.

6. En cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis concedides anteriorment a qualsevol de les empreses que es fusionin es té en compte per determinar si la concessió d'una nova ajuda de minimis a l'empresa nova o empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

Sisè Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds és des del 15 de gener del 2024 fins al 28 de febrer del 2024.

2. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

2.1. DOCUMENTACIÓ GENERAL

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat sol·licitant.

b. Fotocòpia dels estatuts, del reglament o de l'escriptura de constitució de l'entitat, degudament inscrits al registre corresponent.

c. Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

d. Pressupost detallat.

e. En el cas dels grups sense personalitat jurídica pròpia, a més:

  • Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
  • Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, cal aportar, a més, una fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la representació.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits de l'IBAN) de cadascú.
  • Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

f. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 € i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

  • Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o no estan obligades a presentar-lo, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.

La certificació esmentada té l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

  • Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

g. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

h. Si escau, documentació justificativa de les ajudes rebudes per a la mateixa finalitat, per tal de comprovar els límits i compatibilitats que preveu aquesta convocatòria.

2.2. DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA

a. Memòria detallada de les actuacions que s'han de dur a terme, en el cas de les actuacions 1.1, 1.2 i 1.3.

b. Pla estratègic, que especifiqui els resultats esperats i els recursos necessaris, en el cas de les actuacions 1.4.

c. Certificat de l'acord de l'assemblea de la cooperativa, de l'òrgan de direcció o de l'assemblea constituent, acreditatiu de la decisió col·lectiva d'emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor, que ha d'actuar com a representant de l'entitat, per tal de demostrar que s'ha començat el procés de les actuacions 1.1 i 1.2.

d. Per a les actuacions 1.1, 1.2 i 1.3, projecte de desenvolupament o pla d'empresa de les actuacions que s'han de dur a terme, en què es demostri la viabilitat econòmica de les actuacions proposades. En el cas que les cooperatives ja estiguin constituïdes, o bé en processos de fusió ja molt avançats o finalitzats, s'ha d'adjuntar la memòria d'actuacions efectuades i la previsió de creixement empresarial.

e. Documentació que acrediti l'import de la facturació total de l'exercici fiscal 2022, si se'n disposa.

3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en mans del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

4. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació assenyalada, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén desistida la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

5. Si en qualsevol dels documents que calgui presentar durant la tramitació de l'expedient hi ha esmenes o ratllades, el document es considera no presentat i en aquest cas es procedeix d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció d'entitats beneficiàries i criteris objectius i de preferència

1. Els beneficiaris se seleccionen mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, s'han de seleccionar totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i adjuntin la documentació necessària a la sol·licitud.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, s'han de reduir totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca. Amb anterioritat a l'emissió de la proposta, la unitat gestora ha d'emetre un informe en el qual s'acrediti, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

A la resolució de concessió s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis corresponent de l'ajuda amb indicació del reglament d'aplicació.

3. El termini màxim per dictar-ne una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos, comptadors a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris, a més de les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, les següents:

  • Mantenir l'activitat cooperativa durant un període de cinc anys, comptats a partir de la concessió de l'ajuda.
  • Dur a terme l'activitat per a la qual s'atorga la subvenció, així com assumir els compromisos que s'hi inclouen i acreditar-ho documentalment davant del FOGAIBA.
  • Facilitar tota la informació que se'ls requereixi i sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponen al FOGAIBA i a les de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Intervenció General del Govern balear, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents.

2. El règim jurídic aplicable en cas d'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 30 de setembre del 2024 i són elegibles les despeses efectuades i pagades des de l'1 de gener del 2023 fins al 30 de juny del 2024.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa efectuada i els justificants de la despesa, s'ha d'aplicar el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari, incloent-hi la memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

b. Documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entén que s'ha efectuat, segons el cas, mitjançant la presentació de:

  • Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
  • Certificat de l'entitat acreditatiu de la subscripció i el desembossament d'aportacions dineràries al capital social i quotes d'ingrés i de la comptabilització en els termes que preveu el punt 1.3 de l'apartat quart, juntament amb el document bancari acreditatiu del pagament.
  • Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.
  • Documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2) i justificants de pagament, juntament amb el resum comptable de nòmines dels mesos imputats.
  • Documents IRPF (models 111 i 190) i justificant de pagament.
  • Certificació del gerent o de l'autoritat administrativa corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part de l'emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura la data de cobrament; la identificació, amb indicació del nom, el NIF i la signatura de la persona declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa. Aquest darrer és facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física. En tot cas, han de complir els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012).

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació ha de quedar a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques per dur a terme qualsevol control que hom consideri oportú efectuar.

No s'admeten pagaments en efectiu superiors a 1.000,00 €, en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c. Si escau, la documentació que s'indica als punts 1.1 i 1.2 de l'apartat quart, per tal de demostrar que s'ha finalitzat el procés.

d. Si escau, la indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

e. Si escau, l'acord de l'assemblea per ratificar la decisió de l'òrgan de direcció, en els termes que preveu el punt 2.c de l'apartat tercer.

f. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

4. L'import de l'ajuda concedida s'abona a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

Onzè Compatibilitat de les subvencions

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, sempre que l'import total de les ajudes no superi el cost de l'actuació subvencionable efectuada.

2. En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveu l'article 5 del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, i del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, esmentats.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, així com els preceptes que s'apliquin, que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, i, si escau, la resta de normativa aplicable vigent.

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (22 de desembre de 2023)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons