Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SINEU
Núm. 802215
Aprovació definitiva modificació puntual Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, tractament i eliminació de residus urbans del municipi de Sineu
En data 11 de novembre de 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 153 l'Acord d'aprovació inicial de la modificació puntual de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, tractament i eliminació de residus urbans del municipi de Sineu, a efectes d'informació pública. Atès que durant el termini concedit a l'efecte no s'han presentat al·legacions, objeccions o observacions, s'entén definitivament aprovada, de conformitat amb el que estableixen l'article 49 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, l'article 102 de la Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears i l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, mitjançant el qual s'aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals. Per la qual cosa es transcriu el text íntegre de l'Ordenança:
«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ DE RESIDUS URBANS DEL MUNICIPI DE SINEU.
Article 1.- Fonament i naturalesa.
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i en exercici de la potestat reglamentària atribuïda per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que es disposa als articles 15 al 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament modifica i estableix la taxa per recollida i eliminació de residus sòlids urbans que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentat RDL 2/2004.
Article 2.- Fet imposable.
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida, tractament i eliminació de residus domèstics o assimilables a domèstics segons la consideració que en fa la llei 22/2011 de residus. La separació de les fraccions dels residus urbans s'especifiquen a l'Ordenança mediambiental reguladora de la neteja viària, recollida de residus i ús del Parc Verd de Sineu publicada al BOIB núm. 113 de 13-08-2013 o la que hi hagi vigent en tot moment.
No estan subjectes a la taxa els immobles, inclosos dins la zona de prestació del servei, declarats en ruïna.
No estan subjectes al pagament de la taxa en sòl rústic:
a)Els immobles destinats exclusivament a ús agrícola o ramader. S'haurà de demostrar que aquell immoble està inscrit al registre general d'explotacions agràries de les Illes Balears. Si a la mateixa finca on hi ha un immoble destinat a ús agrícola o ramader també hi hagués un altre immoble, o part del mateix immoble, que pugui tenir un altre ús ( p.e.: habitatge), s' haurà de pagar la taxa per aquell ús.
b)Immobles que no tenguin unes condicions mínimes per habitar i que no tenguin un ús de caire comercial. Es considera que un immoble no té aquestes condicions si compleix algun dels següents requisits:
- tenir menys de 35 m² construïts
- no disposar de lloc on cuinar o bany
Si algun immoble que compleixi alguna d'aquestes característiques s'habita, o té gent empadronada en ell , haurà de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions.
La liquidació i pagament de la taxa de recollida i eliminació de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.
Article 3.- Subjectes passius.
Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix a l'article 33 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges, altres edificacions, locals i establiments situats a tot el terme municipal, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, d'arrendatari o de posseïdor o usuari per a qualsevol títol, fins i tot, de precari.
Tenen la condició de subjecte passiu substitut del contribuent, obligat al pagament de la part fixa de la taxa, segons el que disposa l'article 6, el propietari dels habitatges, altres edificacions, locals, establiments o terrenys, el qual podrà repercutir, en el seu cas, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.
Article 4.- Responsables i altres obligats al pagament
Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en el supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
Actuaran com a obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa, segons el que disposa l'article 6, els usuaris del servei.
Article 5.- Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR)
Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix una taxa diferenciada amb dos preus per als habitatges i empreses. Així la taxa reduïda serà pels habitatges o empreses que s'adhereixin al programa ITR i compleixin les seves condicions i la taxa ordinària serà per als que no les compleixin o bé no s'hi adhereixin.
Els subjectes passius que vulguin adherir-se al programa ITR presentaran l'imprès de sol·licitud abans del dia 28 de febrer de l'any de meritació de la taxa. L'adhesió a la ITR es mantindrà mentre estigui en vigor l'actual ordenança o bé fins que es perdi aquesta adhesió per l'incompliment de les diferents prerrogatives que són motiu de baixa en aquest article.
Tant els habitatges com les empreses, hauran d'acceptar les següents condicions:
1. Compromís per part de l'interessat de complir el que estableix l'Ordenança de Residus Urbans de Sineu publicada al BOIB núm. 113 de data 13 d'agost de 2013 o la que la substitueixi.
2. Consentir l'accés al seu habitatge amb el seu propietari, de personal de l'Ajuntament de Sineu o persones que aquest designi per controlar que es separin efectivament les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).
3.Consentir el control dels residus que es dipositen a les àrees d'aportació, al parc verd i al carrer en la recollida porta a porta.
En el cas de no complir les condicions establertes d'aquest article, es perdrà el dret a la reducció de la quota i s'haurà d'abonar la taxa ordinària per als habitatges i les empreses.
En l'àmbit de la recollida porta a porta, el dia de recollida de rebuig es revisarà la correcció en la separació i presentació de residus al carrer. Aquells habitatges apuntats a la ITR que no separin correctament els residus i presentin residus reciclables dins la fracció de rebuig no se'ls recollirà la bossa i se'ls deixarà un adhesiu informatiu. La segona vegada que aquest fet es doni en el període de vigència d'aquesta ordenança, es notificarà per escrit l'esmentada circumstància. A la tercera vegada es perdrà automàtica i definitivament el dret a la tarifa diferenciada per l'any en curs, havent de fer de nou la sol·licitud per gaudir de la tarifa reduïda per a l'any següent.
En l'àmbit de la recollida en sòl rústic, es duran a terme controls presencials o mitjançant càmeres de vídeo-vigilància de l'aportació de residus que facin els veïnats a l'àrea d'aportació o al parc verd. Aquells habitatges apuntats a la ITR que no separin correctament els residus i presentin residus reciclables dins la fracció de rebuig seran advertits i informats directament o per escrit de l'obligació de separar correctament els residus per gaudir de la tarifa reduïda. Si es torna a detectar que aquell habitatge deixa residus sense separar correctament, es perdrà automàtica i definitivament el dret a la tarifa diferenciada per l'any en curs, havent de fer de nou la sol·licitud per gaudir de la tarifa reduïda per a l'any següent.
Els habitatges que siguin sancionats per incomplir l'ordenança municipal de residus perdran automàticament el dret a la bonificació durant l'any en el que s'hagi imposat la sanció i hauran de tornar a sol·licitar el descompte per a gaudir de la tarifa reduïda l'any vinent.
Es podrà sol·licitar la inclusió dins el programa ITR per aquells habitatges que es trobin deshabitats. L'Ajuntament podrà utilitzar diferents indicadors per acreditar que no s'està complint la condició de casa deshabitada entre ells el consum d'aigua.
Article 6.- Quota tributària
La quota tributària vendrà determinada per l'aplicació del següent quadre de tarifes i les especificacions posteriors de cada categoria que es facin en aquest article:
|
Taxa ordinària |
Taxa reduïda |
Botigues de queviures |
495,90 |
365,40 |
Despatxos professionals |
219,24 |
177,48 |
Farmàcies, llibreries, sastreries i altres |
438,48 |
313,20 |
Ferreries, fusteries i tallers |
261,00 |
187,92 |
Locals sense activitat |
35,70 |
35,70 |
Locals varis no tarifats |
654,59 |
522,00 |
Magatzems per major |
773,60 |
626,40 |
Oficines bancàries |
1.487,70 |
1487,70 |
Perruqueries |
417,60 |
261,00 |
Supermercats |
1.044,00 |
730,80 |
Restaurants, pubs, bars i cafeteries |
|
|
De superfície fins a 50m2 |
626,40 |
365,40 |
De superfície entre 51 a 100m2 |
1.252,80 |
783,00 |
De superfície entre 101 a 200m2 |
1.503,36 |
950,04 |
De superfície entre 201 a 300m2 |
1.879,20 |
1.200,60 |
De superfície entre 301 a 400m2 |
2.630,88 |
1.534,68 |
De superfície de més de 400m2 |
4.196,88 |
2.448,18 |
Grans superfícies |
3.464,08 |
2.818,80 |
Hotels, residències, hostals, agroturismes, habitatges de comercialització turística(per plaça)* |
89,26 |
62,64 |
Habitatge en sòl urbà |
198,36 |
132,24 |
Habitatge en sòl rústic |
154,28 |
99,18 |
*Als habitatges de comercialització turística de fins a 2 places els hi serà d'aplicació la tarifa d'habitatge en sòl urbà o rústic depenent de la seva situació.
Per tal de calcular la quota tributària també s'hauran de tenir en compte les següents especificacions relatives a cada categoria.
Superfície tributària: En les categories on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l'immoble, aquesta es determinarà segons superfície que consti a les dades cadastrals de l'immoble. En cas que les dades cadastrals no siguin correctes l'ajuntament podrà decidir aplicar altre superfície basant-se en plànols o inspeccions in situ.
Grans superfícies
S'entén per grans superfícies aquells locals de més de 500 m² de superfície i que realitzen més d'una activitat professional, industrial o mercantil. Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.
Per cada m2 que superi els 500 m2 la tarifa s'incrementarà 2 €.
Hotels
Si a l' hotel hi ha restaurant obert per al públic en general, apart de la tarifa d'allotjament haurà de pagar la tarifa de restaurant. Si el restaurant només és per als propis clients allotjats només pagarà com a hotel.
Restaurants
Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte només la superfície amb ús comercial, no es comptarà la destinada a magatzem i cuina.
Habitatges
Quan coincideixi en un mateix local una activitat econòmica i un habitatge, correspondrà tributar només per la primera.
Article 7.- Meritació i període impositiu
La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'inicia la realització del servei. Aquesta s'entén iniciada i neix l'obligació de contribuir, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems porta a porta o en contenidors.
Atès que està establert i en funcionament el servei, les quotes fixes es meritaran el primer dia de l'any natural i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat dels supòsits prevists a l'apartat següent.
En els casos d'alta de l'immoble o d'inici de l'activitat econòmica, la quota tributària es prorratejarà per trimestres naturals i la primera quota es meritarà el primer dia del trimestre següent al de la data d'acabament de l'obra nova o de la data d'inici de l'activitat. En el supòsit de cessament de l'exercici de l'activitat econòmica en un local, les quotes es prorratejaran per trimestres naturals.
Article 8.- Gestió de la taxa.
Anualment és farà un padró en el que figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació d'aquesta Ordenança, el qual serà exposat al públic durant el termini d'un mes a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, en el taulers d'anuncis de l'Ajuntament.
Transcorregut el termini d'exposició pública, es resoldran els recursos o les reclamacions presentades i s'aprovarà definitivament el Padró que servirà de base per l'emissió dels avisos o documents de cobrament corresponents.
Les altes que es produeixin dins l'exercici tindran efectes des de la data en què neixi l'obligació de contribuir. Els subjectes passius hauran de presentar, en el termini d'un mes des de la data en què es meriti per primera vegada la taxa, la corresponent declaració d'alta en el padró en l'Ajuntament del terme municipal on tinguin ubicat l'habitatge o local mitjançant imprès normalitzat a tal efecte. En el mateix termini a què es refereix el paràgraf anterior, els subjectes passius hauran de declarar qualsevol circumstància o modificació que pugui repercutir en l'exacció de la taxa.
En el cas que l'examen de les dades i antecedents en poder de l'Administració posin de manifest la realització del fet imposable o del pressupost de l'obligació tributària o l'existència d'elements determinants de la mateixa no declarats o distints als declarats pel subjecte passiu, que siguin suficients per formular una liquidació, es notificarà d'ofici la mateixa al subjecte passiu.
Les baixes s'hauran de cursar abans del 20 de desembre de cada any mitjançant declaració duta a terme a l'Ajuntament corresponent a la ubicació de l'immoble, i seran efectives a partir de l'exercici següent. Els que incompleixin aquesta obligació, seguiran subjectes al pagament de l'exacció. La duració de la baixa no podrà ésser inferior a dotze mesos. En aquest sentit, no s'entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol tipus d'habitatges, comerç o indústria per un període inferior.
Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, s'han de fer efectives per via de constrenyiment d'acord amb les normes del Reglament general de recaptació.
Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració s'ha de formalitzar l'expedient oportú, d'acord amb el previst en el Reglament general de recaptació.
Article 9.- Cobrament i modalitats de pagament fraccionat.
El cobrament en període voluntari de la taxa serà anual. Un cop transcorregut el termini d'ingrés corresponent s'iniciarà el període executiu i es procedirà al seu cobrament mitjançant el procediment de constrenyiment.
No obstant l'establert en l'apartat anterior, els subjectes passius poden sol·licitar el pagament fraccionat de la taxa en alguna de les modalitats que autoritzi l'ajuntament.
Aquest sistema de pagament fraccionat es regirà per aquests requisits:
a) Formular la corresponent sol·licitud abans de la data que es fixi com a màxima per presentar aquest tipus de sol·licituds, a fi de tenir temps de gestionar el padró.
b) No tenir deutes pendents de pagament en via executiva amb l' Ajuntament.
c) Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.
L'acolliment a la corresponent modalitat de pagament fraccionat es prorrogarà automàticament per a l'exercici següent sempre que l'interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu.
Si el sol·licitant incorrés en l'impagament de qualsevol fracció, el pagament fraccionat restarà sense cap efecte, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte i s'haurà de pagar la quantia restant de la quota anual en el període general de pagament voluntari de l'impost.
La persona beneficiària del pagament fraccionat haurà de comunicar als òrgans de recaptació els canvis de compte corrent o qualssevol incidència que afecti al pagament del deute.
Article 10.- Infraccions i sancions.
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, també com de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons els articles 183 i següents de la Llei General Tributària.
Article 11.- Disposició final
La present modificació entrarà en vigor i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2024 i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
(Signat electrònicament: 22 de desembre de 2023
El batle Tomeu Mulet Florit)