Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 801932
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Revisió de l’Autorització Ambiental Integrada del Complex de Tractament Integral de Residus de Son Reus, promoguda per TIRME SA, vista la publicació al DOUE 2019/2010 de 12 de novembre de 2019, del document que estableix les conclusions sobre les MTD’s, de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, per a la incineració de residus TM Palma (IPPC M05/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 24.3 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d'Octubre de 2023,

ATÈS

1. Que d'acord amb els articles 4.1 i 22.4 del RDL1/2016, en atorgar l'autorització ambiental integrada l'òrgan competent ha de tenir en compte que en el funcionament de les instal·lacions s'adoptin les mesures adequades per prevenir la contaminació mitjançant l'aplicació de les millors tècniques disponibles, essent referència obligada per a l'establiment de les seves condicions les Decisions de la Comissió Europea en què es recullen les conclusions relatives a les millors tècniques disponibles.

2. Que en data 3 de desembre de 2019 es publica la Decisió d'execució 2019/2010 de la Comissió, de 12 de novembre de 2019, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord a la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i de Consell per a la incineració de residus.

3. Que els informes emesos pels diferents òrgans consultats són favorables.

ACORDA

Primer.- Atorgar la revisió de l'Autorització Ambiental Integrada del Complex de Tractament Integral de Residus de Son Reus, promoguda per TIRME SA, vista la publicació al DOUE 2019/2010 de 12 de novembre de 2019 del document que estableix les conclusions sobre les MTD's de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, per a la incineració de residus, amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats a la documentació aportada pel promotor «Informe de Evaluación Conclusiones MTD de incineración de la Planta de Valoración Energética y la Planta de Tratamiento de Escorias. Noviembre 2020», amb subjecció a les següents modificacions:

Al punt 3. Desenvolupament de l'activitat on diu:

«3. Desenvolupament de l'activitat

L'activitat es desenvoluparà d'acord als documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.»

Ha de dir:

«3.Desenvolupament de l'activitat

3.1.L'activitat es desenvoluparà d'acord als documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.

3.2. Li és d'aplicació la Decisió d'execució 2019/2010 de la Comissió, de 12 de novembre de 2019, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord a la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i de Consell per a la incineració de residus.»

Al punt 6.5 on diu:

«6.5. Residus autoritzats a produir

Residus generats en el procés d'incineració i quantitats màximes que se'n autoritza la seva producció:

 

RESIDUS AUTORITZATS A PRODUÏR1

CODI LER

QUANTITAT

TONES/ANY

Capítol 19 (residus d'instal·lacions de tractament de residus i d'aigües residuals)

 

 

Residus de la incineració o piròlisis de residus

 

 

Cendres de fons de forn i escòries diferents a les especificades al codi 19 01 11*

19 01 12

147.0002

Residus estabilitzats/solidificats

 

 

Residus solidificats diferents dels especificats al codi 19 03 06*

19 03 07

50.0003

1 Als efectes de les modificacions de l'activitat es tindran en compte els antecedents històrics dels funcionaments de les instal·lacions i que els valors estimats son nominals.

2 Aquesta quantitat total es desglossa de la següent manera:

  • 75.000 tn/any corresponents a la PIRE.
  • 72.000 tn/any corresponents a l'APIRE

3 Aquesta quantitat total es desglossa de la següent manera:

  • 21.000 tn/any corresponents a la PIRE.
  • 29.000 tn/any corresponents a l'APIRE»

Ha de dir:

«6.5. Residus autoritzats a produir

Residus generats en el procés d'incineració i quantitats màximes que se'n autoritza la seva producció:

RESIDUS AUTORITZATS A PRODUÏR1

CODI LER

Quantitat

Tones/Any

Cendres de fons de forn i escòries diferents a les especificades al codi 19 01 11*

19 01 12

147.000

Residus estabilitzats diferents dels especificats al codi 19 03 04*

19 03 05

65.000

1 Als efectes de les modificacions de l'activitat es tindran en compte els antecedents històrics dels funcionaments de les instal·lacions i que els valors estimats son nominals.»

Al punt 6.7. on diu:

«6.7. Cendres

1.Les cendres retingudes als sistemes de captació de gasos i partícules que conformen els sistemes de depuració de fums de la PIRE i APIRE seran necessàriament sotmeses al sistema d'estabilització mitjançant cementació que forma part de la mateixa instal·lació d'incineració, per a la qual cosa el residu resultant en té la qualificació de codi 19 03 07 i ja que totes les anàlisis i controls duts a terme fins ara n'han permès la seva qualificació com a residu no perillós.»

Ha de dir:

«6.7. Cendres

1.Les cendres retingudes als sistemes de captació de gasos i partícules que conformen els sistemes de depuració de fums de la PIRE i APIRE seran necessàriament sotmeses al sistema d'estabilització mitjançant cementació que forma part de la mateixa instal·lació d'incineració, per a la qual cosa el residu resultant en té la qualificació de codi 19 03 05 i ja que totes les anàlisis i controls duts a terme fins ara n'han permès la seva qualificació com a residu no perillós.»

Al punt 7.1.1 on diu:

«7.1.1.PIRE

1. Sistema d'aigua de xarxa: Hi ha un tanc de 480 m3 de capacitat que rep aigua del pou d'EMAYA situat a prop del complex (30 m3/h) i que alimenta la torre de refrigeració, la Planta de Tractament d'Aigua (PTA), l'estació de beurada de calç i per a reg i baldeig.

2. Sistema d'aigües usades: Hi ha un tanc d'emmagatzematge de 480 m3 de capacitat que s'alimenta de aigua del pou, tanc de pluvials, rebuig de la PTA, purgues i fuites de les calderes, purgues de torres de refrigeració, bassa de pluvials del DS, tanc flash, tanc de GESA- ENDESA, del sistema de tràfec de pluvials i d'aigua regenerada d'EMAYA.

3. Sistema d'aigües pluvials: Es recullen a un tanc de 880 m3 que serveix aigua al tanc d'aigües usades, al tanc d'aigües contraincendis i al sistema de pluvials brutes de l'APIRE en cas de vessament.

S'utilitza als desescoriadors, la cementació de cendres, el refredament de gasos i la producció de beurada de calç.

3. Els lixiviats de la fossa de residus s'injecten al forn. En cas de no poder injectar de forma immediata els lixiviats s'emmagatzemen temporalment.

4. El sistema d'aigües pluvials recull les aigües a un dipòsit de 880 m3 al que també hi poden arribar aigües de xarxa.»

Ha de dir:

«7.1.1.PIRE

1. Sistema d'aigua de xarxa: Hi ha un tanc de 480 m3 de capacitat que rep aigua del pou d'EMAYA situat a prop del complex (30 m3/h) i que alimenta la torre de refrigeració, la Planta de Tractament d'Aigua (PTA), l'estació de beurada de calç i s'utilitza per a reg i aigualeig.

2. Sistema d'aigües usades: Hi ha un tanc d'emmagatzematge de 480 m3 de capacitat que pot rebre aigua del tanc de pluvials, del rebuig de la PTA, purgues i fuites de les calderes, purgues de torres de refrigeració, bassa de pluvials del DS, tanc flash, tanc de GESA- ENDESA, del sistema de tràfec de pluvials i d'aigua regenerada d'EMAYA.

3. Sistema d'aigües pluvials de la línia 34: Recull les pluvials de les cobertes dels edificis i les condueix al tanc de pluvials netes de la línia 34 (TPL34).

4. Sistema d'aigües pluvials de la línia 12: Es recullen a un tanc de 880 m3 que serveix aigua al tanc d'aigües usades, al tanc d'aigües contraincendis i al sistema de pluvials brutes de l'APIRE en cas de vessament i pot rebre aigua de xarxa.

S'utilitza als desescoriadors, la cementació de cendres, el refredament de gasos i la producció de beurada de calç.

5. Els lixiviats de la fossa de residus s'injecten al forn.»

Al punt 7.1.2 on diu:

«7.1.2. APIRE

[...]

5. Sistema d'aigües pluvials: Compta amb tres tancs de emmagatzemament de pluvials netes, pluvials brutes, un tanc d'homogeneïtzació i un sistema de tràfec.

1) El tanc de pluvials netes té una capacitat de 1.700 m3 recull les pluvials de les cobertes dels edificis i les condueix al sistema d'aigua usada. En cas d'excedent aquestes aigües van al torrent de Na Bàrbara.»

Ha de dir:

«7.1.2.APIRE

[...]

5. Sistema d'aigües pluvials: Compta amb tres tancs de emmagatzemament de pluvials netes, pluvials brutes, un tanc d'homogeneïtzació i un sistema de tràfec.

1) El tanc de pluvials netes té una capacitat de 1.700 m3 recull les pluvials de les cobertes dels edificis i les condueix al sistema d'aigua usada. En cas d'excedent aquestes aigües van al torrent de Bunyola mitjançant la xarxa de drenatge d'EMAYA.»

 

Als condicionants d'Atmosfera on diu:

«8. Condicionants d'atmosfera»

Ha de dir:

«8. Condicionants d'atmosfera fins a 12 de novembre de 2023»

Als condicionants d'Atmosfera, a continuació del punt «8. Condicionants d'atmosfera fins a 12 de novembre de 2023» s'afegeix el punt:

«8. Condicionants d'atmosfera a partir de 12 de novembre de 2023

8.1. Prescripcions de caràcter general

La instal·lació haurà de complir amb l'establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; al Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; al Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002; en el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; en el Reial Decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i pel que s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; en el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; i en la Decisió d'execució (UE) 2019/2010 de la Comissió de 12 de novembre de 2019 per la que s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD), de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, per a la incineració de residus; així com amb tota la normativa sectorial que li sigui d'aplicació.

8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera

La instal·lació en conjunt està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera del grup A, codi 09 02 01 01 Incineració de residus urbans per a generació d'electricitat per a la seva distribució per la xarxa pública, segons l'annex del Reial decret 100/2011. La instal·lació consta d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera amb focus canalitzats i amb focus no canalitzats.

8.2.1. Activitats amb focus canalitzats:

A la taula següent s'indiquen les activitats existents i la seva classificació d'acord amb l'annex del Reial decret 100/2011:

Núm.

focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup APCA

FC1

Línia 1.

Incineració de residus urbans per a generació d'electricitat per a la seva distribució per la xarxa pública

09 02 01 01

A

FC2

Línia 2.

Incineració de residus urbans per a generació d'electricitat per a la seva distribució per la xarxa pública

09 02 01 01

A

FC3

Línia 3.

Incineració de residus urbans per a generació d'electricitat per a la seva distribució per la xarxa pública

09 02 01 01

A

FC4

Línia 4.

Incineració de residus urbans per a generació d'electricitat per a la seva distribució per la xarxa pública

09 02 01 01

A

FC5

Grup electrogen de 1.456 kWe de línies 3 i 4 (4,4 MWt)

Motores de combustió interna de p.t.n. <= 5 MWt i >= 1MWt

03 01 05 03

C

FC6

Grup electrogen de 843 kWe de línies 1 i 2 (2,5 MWt)

Motors de combustió interna de p.t.n. <= 5 MWt i >= 1MWt

03 01 05 03

C

8.2.2. Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:

Les activitats que poden produir emissions difuses són les següents:

 

Núm. focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup APCA

FNC1

Abocador de seguretat de cendres cimentades.

Abocadors de residus industrials perillosos o no perillosos, de residus biodegradables així com abocadors no inclosos en l'epígraf anterior (de residus no inerts).

09 04 01 02

B

FNC2

Planta de tractament d'escòries.

Emmagatzematge o operacions de manipulació com ara barrejat, separació, classificació, transport o reducció de grandària de residus no metàl·lics o de residus metàl·lics pulverulents, amb capacitat de manipulació d'aquests materials >= 500t/dia, o >= 10t/dia en cas de residus perillosos.

09 10 09 50

B

FNC3

Fossats de residus.

Emmagatzematge o operacions de manipulació com ara barrejat, separació, classificació, transport o reducció de grandària de residus no metàl·lics o de residus metàl·lics pulverulents, amb capacitat de manipulació d'aquests materials >= 500t/dia, o >= 10t/dia en cas de residus perillosos.

09 10 09 50

B

FNC4

Zones emmagatzematge productes químics i reactius.

Emmagatzematge o operacions de manipulació, barrejat, separació, classificació, transport o reducció de grandària de productes químics inorgànics sòlids a granel en instal·lacions industrials, amb capacitat de manipulació d'aquests materials < 100t/dia

04 04 16 52

---

FNC5

Campa d'escòries.

Emmagatzematge o operacions de manipulació com ara barrejat, separació, classificació, transport o reducció de grandària de residus no metàl·lics o de residus metàl·lics pulverulents, amb capacitat de manipulació d'aquests materials >= 500t/dia, o >= 10t/dia en cas de residus perillosos.

09 10 09 50

B

Altres focus identificats són la zona de recollida i cimentació de les cendres volants d'incineració, acopis temporals d'escòries, la zona de càrrega de material fèrric i els vials interns.

8.3. Controls i valors límit d'emissió. Condicions generals

8.3.1. Mètodes de mesura

1. D'acord amb la MTD 3 es mesuraran en continu els paràmetres de procés: temperatura de les cambres de combustió; cabal, contingut en oxigen, temperatura, pressió i contingut en vapor d'aigua dels gasos de combustió de cada línia d'incineració.

2. D'acord amb la MTD 4 es monitoritzaran les emissions canalitzades a l'atmosfera dels contaminants, segons la freqüència indicada a la taules corresponents als focus canalitzats existents. El mètode de mesura per a cada contaminant serà la norma EN indicada a la taula de la MTD 4. Si no es disposa de norma EN, s'ha d'aplicar la norma ISO o altres normes internacionals o nacionals que garanteixin l'obtenció de dades de qualitat científica equivalent.

8.3.2. Mesures en continu

1. D'acord amb la MTD 4 s'utilitzaran les normes EN genèriques sobre mesures en continu (En 14181, EN 15267-1, EN 15267-2, EN 15267-3) per garantir la qualitat dels sistemes automàtics de mesura en continu (SAM) de les quatre línies d'incineració.

2. Es realitzarà el calibratge de cada SAM mitjançant el procediment del nivell de garantia de qualitat 2 (NGQ2) en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació. Es realitzaran els assaigs anuals de seguiment (AAS) cada any. El titular de la instal·lació realitzarà el procediment corresponent a la garantia de qualitat en curs durant l'operació (NGQ3) d'acord amb la norma EN 14181.

8.3.3. Punts de mostreig

Els punts de mostreig de les xemeneies, així com accessos i plataformes de treball, compliran amb els requisits de la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

Els punts de mostreig han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents i s'ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d'equips d'anàlisis i material auxiliar.

Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

Les mesures es realitzaran en condicions normals d'operació de la instal·lació.

8.4. Condicions distintes de condicions normals de funcionament (CDCNF)

1. La instal·lació ha de disposar d'un sistema automàtic que impedeixi l'alimentació de residus en els següents casos:

  • en la posada en marxa, fins que no s'arribi a la temperatura establerta de 850ºC per al funcionament normal de la instal·lació,
  • quan no es mantengui la temperatura establerta de 850º C,
  • quan les mesures en continu indiquin que s'està superant algun valor límit d'emissió per causa de pertorbacions o mal funcionament dels dispositius de neteja dels gasos residuals.

2. La instal·lació no podrà seguir incinerant residus durant un període superior a quatre hores ininterrompudes si es superen els valors límit d'emissió. La duració acumulada de funcionament en aquestes circumstàncies no pot superar les 60 hores durant un any per a cada línia d'incineració ja que cada línia té el seu sistema de depuració de gasos

3. En cas d'avaria, el titular de la instal·lació reduirà o aturarà el funcionament de la instal·lació el més aviat possible i fins que es pugui reprendre en condicions normals de funcionament.

4. En aquestes dues darreres circumstàncies, la concentració de partícules no podrà superar, en cap cas, 150 mg/Nm3 com a valor mitjà semihorari. Tampoc es podran superar els valors límit d'emissió establerts per al COT i per al CO.

5. En aplicació de la MTD 5 i MTD 18, sobre monitoritzar adequadament les emissions canalitzades a l'atmosfera durant les CDCNF i reduir el risc ambiental associat a CDCNF, el titular avaluarà les emissions a l'atmosfera de tots els contaminants de la taula corresponent a les línies d'incineració, generades en les operacions de posada en marxa i aturada de cada línia d'incineració, d'acord amb el procediment presentat pel titular.

6. A partir de l'any 2024, anualment, abans de l'1 de març, el titular inclourà a l'informe de control documental, un annex amb les emissions de les CDCNF de l'any anterior, d'acord amb la MTD 5 esmentada.

8.5.Controls d'emissions canalitzades. Valors límit d'emissió per focus

a) El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no es superin els valors límit indicats a continuació per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.

b) Els valors límit d'emissió s'han establert d'acord amb les disposicions de l'article 7, de valors límit d'emissió i millors tècniques disponibles, del Reial decret legislatiu 1/2016, segons les disposicions del Reial decret 815/2013, i segons la Decisió d'execució 2019/2010.

c) Per a les mesures en continu, els valors mitjans semi horaris i els valors mitjans deuminutals es determinaran a partir dels valors mesurats, dins del temps de funcionament real de la instal·lació, exclosos els períodes d'arrencada i aturada si no s'estan incinerant residus, desprès de restar el valor del percentatge de l'interval de confiança de l'annex 2, part 3, apartat 3, del Reial decret 815/2013, incloent el valor del 40% per a l'NH3. Els valors mitjans diaris es determinaran a partir dels valors mitjans semi horaris i deuminutals validats. Per obtenir un valor mitjà diari vàlid no podran descartar-se, per fallida de funcionament o per manteniment dels SAM, més de cinc valors semi horaris en un dia. Tampoc podran descartar-se més de deu valors mitjans diaris a l'any.

d) El titular adoptarà les mesures que ha proposat, consistents en instal·lar analitzadors redundants de contaminants, per millorar la fiabilitat dels SAM.

e) Per a tots els contaminants, s'avaluarà el compliment dels valors límit d'emissió de la taula anterior d'acord amb la normativa aplicable, Directiva 2010/75/UE, Reial decret 815/2013, Decisió d'execució 2019/2010 i normativa de desenvolupament:

  • Per als contaminants mesurats en continu: cap dels valors mitjans diaris pot superar els valors límit d'emissió, cap dels valors mitjans semi horaris pot superar els valors límit d'emissió establerts per al 100% de dades o, en el seu defecte, els valors límit d'emissió pel 97% de dades. En el cas del CO, no es podran superar els valors límit d'emissió establerts d'acord amb els percentils de valors mitjans indicats.
  • Per als valors de NH3 s'aplicarà un màxim de 40% com a interval de confiança del 95%, a manca de que la normativa n'especifiqui d'altre. Es descomptarà, per tant, un 40% del valor per a aquelles mesures que estiguin per sota del valor límit, i un 40% del valor límit per a aquelles mesures que estiguin per sobre.
  • Per als contaminants HF, metalls pesants i dioxines i furans, cap dels valors mitjans durant el període de mostreig establert pot superar els valors límit d'emissió.

f) El titular presentarà, cada mes, una declaració sobre el compliment o no dels valors límit d'emissió a partir de les dades mesurades al llarg de l'any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu.

 

8.5.1. Línies de incineració (4 línies PIRE i APIRE) focus FC1 a FC4:

1. S'adjunta taula amb contaminants a mesurar, tipus de control: tipus de control, mesures en continu mitjançant sistema automàtic de mesura (SAM) o mesures discontinues, mesures a realitzar per part d'Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA) o autocontrols, periodicitat de les mesures i valors límit d'emissió.

2. Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d'emissió, estaran referits a condicions de cabal real i concentracions referides a temperatura de 273,15 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s'ajustaran a un valor d'un 11 % d'oxigen. Els següents límits d'emissió no apliquen en condicions distintes de condicions normals de funcionament (CDCNF) ni a les mitjanes diàries afectades per hores d'arrencada o aturada de línia, a les quals s'aplicaran els valors indicats al RD 815/2013.

CONTAMINANT

CONTROL

AUTOCONTROL/OCA

PERIODICITAT

VALOR LÍMIT EMISSIÓ (1)

Partícules totals

SAM

Continu

5 mg/Nm3 mitjana diària

30 mg/Nm3 (totes les mitjanes semihoràries) o

10 mg/Nm3 (percentil 97 de les mitjanes semihoràries)

COVT

SAM

Continu

8 mg/Nm3 mitjana diària

20 mg/Nm3 (totes les mitjanes semihoràries) o

10 mg/Nm3 (percentil 97 de les mitjanes semihoràries)

NOx

SAM

Continu

100 mg/Nm3 mitjana diària

400 mg/Nm3 (totes les mitjanes semihoràries) o

200 mg/Nm3 (percentil 97 de les mitjanes semihoràries)

NH3

SAM

Continu

5 mg/Nm3 mitjana diària

SO2

SAM

Continu

40 mg/Nm3 mitjana diària

200 mg/Nm3 (totes les mitjanes semihoràries) o

50 mg/Nm3 (percentil 97 de les mitjanes semihoràries)

CO

SAM

Continu

40 mg/Nm3 percentil 97 de les mitjanes diàries

150 mg/Nm3 (percentil 95 de les mitjanes deuminutals avaluades diàriament) o

100 mg/Nm3 (totes les mitjanes semihoràries)

HCl

SAM

Continu

8 mg/Nm3 mitjana diària

60 mg/Nm3 (totes les mitjanes semihoràries) o

10 mg/Nm3 (percentil 97 de les mitjanes semihoràries)

HF

OCA

Una mesura cada tres mesos

< 1 mg/Nm3

Metalls pesants i els seus composts (Cd, Tl, Hg, Sb, As, Pb, Cr, Co, Cu, Mn, Ni, V i Sn)

OCA

Una mesura cada tres mesos

Cd + Tl: 0,02 mg/Nm3

Hg: 0,01 mg/Nm3

Sb + As + Pb + Cr + Co + Cu + Mn + Ni + V : 0,30 mg/Nm3

Total Dioxines i Furans

OCA

Una mesura cada tres mesos

0,06 ng/Nm3

(1) referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contengut d'O2 del 11% per als gasos

3. El període de mostreig per a dioxines i furans serà mínim de 6 hores i màxim de 8 hores. El període de mostreig per als metalls serà mínim de 2 hores i màxim de 8 hores. El període de mostreig per al HF serà el suficient per poder valorar el compliment del valor límit d'emissió.

4. El contingut d'incremats, COT i d'altres, en escòries i cendres de fons es realitzarà segons el procediment proposat pel titular, sobre mostreig per part de laboratori extern acreditat i compliment de la norma EN 14899, en aplicació de la MTD 7.

8.5.2. Grups electrògens focus FC5 i FC6

1. Els grups electrògens tenen una potencia tèrmica superior a 1MWt i inferior a 5 MWt. Per tant, són mitjanes instal·lacions de combustió existents, d'acord amb la definició del Reial decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera procedents de les mitjanes instal·lacions de combustió (MIC). El titular ha d'informar de qualsevol canvi en aquests grups electrògens per tal d'aplicar els valor límit d'emissió segons les disposicions del RD 1042/2017.

2. El titular haurà d'inscriure les mitjanes instal·lacions de combustió, d'acord amb les disposicions i dates establertes en el Reial decret 1042/2017.

3. El combustible utilitzat és gasoil, per tant, no és necessari mesurar SO2. S'adjunta taula amb els contaminants a mesurar, tipus de control, periodicitat i valors límit d'emissió i valors de referència.

CONTAMINANT

TIPUS DE CONTROL

PERIODICITAT

VALOR LÍMIT EMISSIÓ (1)

FINS A 01/01/2030

NOx

Autocontrol o OCA

Cada cinc anys

1.500 mg/Nm3

CO

Autocontrol o OCA

Cada cinc anys

245 mg/Nm3

Opacitat Bacharach

Autocontrol o OCA

Cada cinc anys

4

(1) Valors referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contengut d'O2 del 15% per als gasos

CONTAMINANT

TIPUS DE CONTROL

PERIODICITAT

VALOR LÍMIT EMISSIÓ (1)

A PARTIR DE 01/01/2030

NOx

Control extern OCA

Cada tres anys (2)

250 mg/Nm3

CO

Control extern OCA

Cada tres anys (2)

245 mg/Nm3

Opacitat Bacharach

Control extern OCA

Cada tres anys (2)

4

 

(1) Valors referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contengut d'O2 del 15% per als gasos

(2) Com a alternativa a les freqüències indicades en la taula anterior, en cas de que el funcionament anual de cada MIC sigui inferior a 500 hores com a mitjana mòbil de 5 anys, es podran realitzar mesuraments periòdics com a mínim quan el número d'hores de funcionament de la instal·lació sigui igual a tres vegades la mitjana mòbil anual. En tot cas, la freqüència dels mesuraments periòdics no pot ser inferior a una vegada cada cinc anys.

4. El titular, anualment, dins el primer trimestre de l'any informarà del règim de funcionament dels grups electrògens, especificant els dies i les hores de funcionament de l'any anterior.

8.6. Controls d'emissions difuses

a) S'han d'aplicar les mesures proposades pel titular per tal de minimitzar les emissions difuses, incloent les olors, d'acord amb la MTD 21, consistents en gestió adequada de l'emmagatzematge i distribució de residus. El titular actualitzarà periòdicament el document Buenas practicas ambientales de gestión PPE-DS. Minimización de emisiones difusas. Agosto 2019 i el remetrà a l'òrgan competent, formant part de l'expedient de l'Autorització ambiental integrada.

b) En compliment de la MTD 24, per a les activitats amb emissions difuses de partícules, així com per a tots els acopis i focus no permanents, s'ha de realitzar la millora i manteniment adequat de les mesures correctores i preventives implementades, que són:

  • Confinament de punts amb emissions difuses.
  • Instal·lació de sistemes d'aspiració de pols o carenats en tots els punts de generació o en totes les caigudes de material sobre cintes o equips.
  • Instal·lació de filtres de mànigues en els sistemes de captació de pols per aspiració.

c) L'existència, manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives d'emissions difuses del conjunt de la instal·lació i pels focus no canalitzats identificats, d'acord amb aquesta AAI, amb les MTD 21,23 i 24, amb el document Buenas practicas ambientales de gestión PPE-DS. Minimización de emisiones difusas i amb el Sistema de gestió ambiental (SGA), han de ser comprovades per un Organisme de control autoritzat (OCA) un cop cada tres anys, elaborant el corresponent informe de valoració.

8.6.1. Abocador de seguretat de cendres cimentades, focus FNC1:

D'acord amb les MTD 21, 23 i 24 s'han d'aplicar les següents mesures:

a) S'ha de mantenir el procediment existent d'abocament de les cendres cimentades en forma de pasta dins l'abocador per al seu enduriment, que constitueix la principal mesura preventiva per evitar emissions difuses de pols.

b) S'ha de realitzar la humectació periòdica de les pistes transitables i dics en la seva formació i durant l'explotació del front obert.

c) S'ha de reduir la velocitat de circulació dels vehicles que operen en les instal·lacions.

8.6.2. Planta de tractament d'escòries, focus FNC2:

En aplicació de la MTD 24, s'ha de millorar el procés de tractament d'escòries i cendres de fons, d'acord amb la proposta del titular, que inclou sistemes d'aspiració i filtratge de pols als punts de majors emissions difuses de pols.

8.6.3. Fossats de residus, focus FNC3:

a) En aplicació de la MTD 21, s'ha de mantenir el procediment existent d'aspiració d'aire a la zona del fossat per a la seva introducció a les cambres de combustió, per evitar problemes d'olor.

b) S'han d'aplicar les tècniques de la MTD 21 detallades pel titular per minimitzar les emissions difuses.

8.6.4. Zones emmagatzematge productes químics i reactius, focus FNC4:

S'ha d'aplicar la MTD 1 sobre sistema de gestió ambiental per minimitzar emissions, incidències i riscos en aquest focus.

8.6.5. Campa d'escòries, focus FNC5:

Les mesures específiques de prevenció de l'emissió de pols que s'hauran de tenir en compte per a aquest focus s'adaptaran a la situació d'explotació de la instal·lació que s'indiquen a continuació:

  • No es realitzaran moviments de terra o acopis en condicions de vent fort o moderadament fort en dies secs.
  • Els vehicles que transporten materials pulverulents hauran d'anar coberts amb una lona per tal d'evitar l'emissió de partícules a l'atmosfera.
  • La maquinària i vehicles utilitzats tindran tota la documentació en regla i les corresponents inspeccions actualitzades per tal de garantir el seu correcte funcionament. D'aquesta manera es preveu davant una eventual contaminació de l'atmosfera, però també de sòl i de les aigües, a més de verificar que els nivells individuals de pressió sonora de cada vehicle s'ajusten a nivells tolerables.
  • Es prohibeix cremar residus, restes vegetals o qualsevol altre tipus de material que pugui generar emissió de partícules i gasos de combustió a l'atmosfera.
  • Humectació del material en cas necessari per tal d'evitar la dispersió de pols. Humectació del material en moviments de terra, excavació o manipulació de material pulverulent quan aquest pugui emetre matèria particulada de manera rellevant i visible.
  • Pavimentació del camí que comuniqui la PTE i la Campa.
  • Addicció de terra piconada o grava (fracció 8-25 mm) i compactació en els vials que no puguin ser pavimentats.
  • Neteja periòdica i sistema de reg per aspersió per al camí que comuniqui la PTE amb la Campa.
  • Els vials no pavimentats s'hauran de sotmetre a reg.
  • A la sortida de la PTE cap a la Campa s'humectarà el material de la caixa dels camions, addicionalment a la mesura que s'estableix de cobriment amb lona.
  • Reducció de la velocitat de circulació de vehicles a 10 km/h dins de la Campa. Els camions externs, que arriben per carregar, no podran superar una velocitat de 20 km/h als vials interiors pavimentats de els instal·lacions, ni 10 km/h als vials no pavimentats.
  • S'haurà d'avaluar la limitació de velocitat baixa per al vial que comunica la PTE amb la Campa.
  • Rentat periòdic amb aigua o altres dispositius de neteja, especialment de les rodes, dels vehicles que transportin material entre la PTE i la Campa.
  • Limitació en altura de l'acopi de material. L'altura màxima permesa serà l'altura de les fases I i II del Dipòsit de Seguretat.
  • S'haurà d'utilitzar un sistema de reg per aspersors amb abast i angles adequats per humectar els acopis, en especial aquells que puguin fer barrera al vent. S'haurà d'instal·lar un temporitzador que permeti graduar les seqüències de marxa-atur i els seus intervals. Es considera més convenient efectuar diversos regs de durada curta. Es tindrà en compte la meteorologia per al reg.
  • La descàrrega de material a la Campa s'haurà de realitzar a lloc protegit del vent.
  • La manipulació amb la pala a la Campa no podrà dur a terme descàrregues de material en altura i sempre s'haurà de procurar que la descàrrega amb pala estigui a la distància mínima possible d'allà on es vol descarregar.
  • Limitació del moviment del material a l'imprescindible per tal d'evitar l'emissió de pols. L'acopi del material es realitzarà de manera programada i de tal manera que s'hagi de traginar el menys possible i no hi hagi d'haver moviments entre acopis dins la pròpia Campa. A més es conscienciaran als/ les palistes de què s'ha d'evitar al màxim el moviment de material.
  • La distribució dels acopis es durà a terme tenint en compte que els acopis de material més gruixat hauran de fer de barrera del vent i els acopis de material més fi hauran d'estar protegits del vent.
  • S'haurà de disposar de qualque tipus de pantalla perimetral per intentar evitar al màxim la dispersió del material pulverulent, que podrà ser vegetal o d'altre tipus.

8.6.6. Resum de mesures correctores.

1. Es resumeixen les mesures correctores en una taula:

Núm. focus

Descripció

Mesura correctora

FNC1

Abocador de seguretat de cendres cimentades

Comprovació de la darrera actualització i enviament a l'òrgan competent del document Buenas practicas ambientales de gestión PPE-DS. Minimización de emisiones difusas. Agosto 2019.

Mantenir el procediment existent d'abocament de les cendres cimentades en forma de pasta dins l'abocador per al seu enduriment.

Humectació periòdica de les pistes transitables i dics en la seva formació i durant l'explotació del front obert.

Reducció de la velocitat de circulació dels vehicles que operen en les instal·lacions.

FNC2

Planta de tractament d'escòries

Millora del procés de tractament d'escòries i cendres de fons en nau tancada, d'acord amb la proposta del titular.

Millora del sistema d'aspiració i filtratge de pols als punts de majors emissions difuses de pols.

FNC3

Fossats de residus

Mantenir el procediment existent d'aspiració d'aire a la zona del fossat per a la seva introducció a les cambres de combustió.

Detallar les mesures de la MTD 21 que s'apliquen al focus per minimitzar emissions difuses.

FNC4

Zones emmagatzematge productes químics i reactius

Detallar mesures del Sistema de gestió ambiental (MTD 1), que s'apliquen al focus per minimitzar emissions, incidències i riscos.

FNC5

Campa d'escòries

No es realitzaran moviments de terra o acopis en condicions de vent fort o moderadament fort en dies secs.

Els vehicles que transporten materials pulverulents hauran d'anar coberts amb una lona per tal d'evitar l'emissió de partícules a l'atmosfera.

La maquinària i vehicles utilitzats tindran tota la documentació en regla i les corresponents inspeccions actualitzades per tal de garantir el seu correcte funcionament.

Es prohibeix cremar residus, restes vegetals o qualsevol altre tipus de material que pugui generar emissió de partícules i gasos de combustió a l'atmosfera.

Humectació del material en cas necessari per tal d'evitar la dispersió de pols. Humectació del material en moviments de terra, excavació o manipulació de material pulverulent quan aquest pugui emetre matèria particulada de manera rellevant i visible.

Pavimentació del camí que comuniqui la PTE i la Campa.

Addicció de terra piconada o grava (fracció 8-25 mm) i compactació en els vials que no puguin ser pavimentats.

Neteja periòdica i sistema de reg per aspersió per al camí que comuniqui la PTE amb la Campa.

Els vials no pavimentats s'hauran de sotmetre a reg.

A la sortida de la PTE cap a la Campa s'humectarà el material de la caixa dels camions, addicionalment a la mesura que s'estableix de cobriment amb lona.

Reducció de la velocitat de circulació de vehicles a 10 km/h dins de la Campa. Els camions externs, que arriben per carregar, no podran superar una velocitat de 20 km/h als vials interiors pavimentats de els instal·lacions, ni 10 km/h als vials no pavimentats.

Avaluar la limitació a velocitat baixa per al vial que comunica la PTE amb la Campa.

Rentat periòdic amb aigua o altres dispositius de neteja, especialment de les rodes, dels vehicles que transportin material entre la PTE i la Campa.

Limitació en altura de l'acopi de material. L'altura màxima permesa serà l'altura de les fases I i II del Dipòsit de Seguretat.

S'haurà d'utilitzar un sistema de reg per aspersors amb abast i angles adequats per humectar els acopis, en especial aquells que puguin fer barrera al vent. S'haurà d'instal·lar un temporitzador que permeti graduar les seqüències de marxa-atur i els seus intervals. Es considera més convenient efectuar diversos regs de durada curta. Es tindrà en compte la meteorologia per al reg.

La descàrrega de material a la Campa s'haurà de realitzar a lloc protegit del vent.

La manipulació amb la pala a la Campa no podrà dura a terme descàrregues de material en altura i sempre s'haurà de procurar que la descàrrega amb pala estigui a la distància mínima possible d'allà on es vol descarregar.

 

Núm. focus

Descripció

Mesura correctora

FNC5

Campa d'escòries

Limitació del moviment del material a l'imprescindible per tal d'evitar l'emissió de pols. L'acopi dels material es realitzarà de manera programada i de tal manera que s'hagi de traginar el menys possible i no hi hagi d'haver moviments entre acopis dins la pròpia Campa. A més es conscienciaran als/ les palistes de què s'ha d'evitar al màxim el moviment de material.

La distribució dels acopis es durà a terme tenint en compte que els acopis de material més gruixat hauran de fer de barrera del vent i els acopis de material més fi hauran d'estar protegits del vent.

S'haurà de disposar de qualque tipus de pantalla perimetral per intentar evitar al màxim la dispersió del material pulverulent, que podrà ser vegetal o d'altre tipus.

2. Es realitzaran autocontrols anuals de mesura de partícules sedimentables triangulant a tres punts situats en el perímetre de l'àrea del Dipòsit de Seguretat – Planta de Tractament d'Escòries en direccions predominants del vent. S'hauran d'obtenir al menys dues mostres d'un mes de durada de cada punt de la triangulació duran els mesos d'estiu. El valor objectiu per a aquesta magnitud serà de 300 mg/dia·m2.

8.7.Notificacions immediates

Si hi ha qualque anomalia de funcionament en els sistemes de depuració que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera o qualque superació de valors límit d'emissió, es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.

El titular presentarà un informe d'avaluació de l'afecció ambiental de cada incidència.

8.8. Registre d'emissions i controls

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre, que estarà a disposició de l'òrgan competent, amb dades relatives al funcionament, emissions, tasques de manteniment, incidències (revisió periòdica de la instal·lació, aturades, avaries, operacions de manteniment dels rentadors de gasos) i inspeccions, controls i informes resultants, etc., per a cada focus emissor, d'acord amb el disposat a l'article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s'ha de conservar durant un període mínim de 10 anys.

8.9. Immissions o qualitat de l'aire

1) Per controlar la qualitat de l'aire de l'entorn es faran autocontrols. Es mantindrà en funcionament l'estació automàtica fixa ubicada a l'Hospital Joan March així com l'estació mòbil que s'ha de col·locar a zones habitades properes a les instal·lacions fent campanyes bimestrals (Palmanyola, Es Garrovers i Son Sardina).

2) S'han de complir els objectius de qualitat de les dades establertes a la normativa d'avaluació de la qualitat de l'aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S'aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l'aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.

3) Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s'hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d'intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s'establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

4) A cada estació s'han de mesurar els contaminants indicats a la taula següent així com els paràmetres meteorològics (pluviometria, temperatura, direcció i velocitat de vent, pressió atmosfèrica i humitat relativa).

5) Qualsevol canvi d'ubicació de les estacions o qualsevol canvi en els equips de mesura s'ha de fer d'acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

CONTAMINANT

PERIODICITAT

VALORS DE REFERÈNCIA

NO

Continu

 

NO2

Continu

200 µg/m3 mitjana horària, no superar més de 18 vegades/any

40 µg/m3 mitjana anual

NOx

Continu

30 µg/m3 mitjana anual per a la protecció a la vegetació

SO2

Continu

350 µg/m3 mitjana horària, no superar més de 24 vegades/any

125 µg/m3 mitjana diària, no superar més de 3 vegades/any

O3

Continu

120 µg/m3 màxima diària de mitjanes mòbils octohoràries

SH2 (a estació mòbil)

Continu

100 µg/m3 mitjana trentaminutal i 40 µg/m3 mitjana diària

NH3

Continu

8 µg/m3 mitjana anual

270 µg/m3 mitjana diària

Partícules PM10

Continu

50 µg/m3 mitjana diària, no superar més de 35 vegades/any

40 µg/m3 mitjana anual

Partícules PM2.5

Continu

25 µg/m3 mitjana anual

Pb a fracció PM10

Campanyes

0,5 µg/m3 mitjana anual

As a fracció PM10

Campanyes

6 ng/m3 mitjana anual

Cd a fracció PM10

Campanyes

5 ng/m3 mitjana anual

Ni a fracció PM10

Campanyes

20 ng/m3 mitjana anual

Hidrocarburs aromàtics policíclics (PAH) a fracció PM10

Campanyes

per al benzo(a)pirè 1ng/m3 mitjana anual

6) Respecte a les campanyes, a l'estació fixa Hospital Joan March s'ha de fer una campanya cada quatre mesos, amb un mínim de 10 mostres vàlides tant per a metalls pesants com per PAH a cada campanya, amb un mínim de 30 mostres vàlides anuals.

7) A cada campanya bimestral de l'estació mòbil s'han de recollir un mínim de 5 mostres per a metalls i 5 mostres per a PAH, amb un mínim de 30 mostres vàlides anuals de metalls i 15 de PAH.

8) La llista de PAH preferents a analitzar són: benzo(a)pirè, benzo(a)antracè, benzo(b)fluorantè, benzo(j)fluorantè, benzo(k)fluorantè, indeno(1,2,3-cd)pirè y dibenzo(a,h)antracè.

8.10.Inventari d'emissions al Registre PRTR

El titular haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, i en el Reial decret 508/2007. Respecte als contaminants a declarar, s'inclouran, al menys, els contaminants indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular.

Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR-España abans del termini normatiu. En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades.»

Al punt 9.3 on diu:

«9.3.Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegades, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació dels compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.»

Ha de dir:

«9.3.Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegades, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació dels compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.

Es donarà compliment a la MTD37 en quant a la reducció de renous.»

Al punt 10.1 on diu:

«10.1.Controls periòdics de les instal·lacions

En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient podrà visitar les instal·lacions per comprovar i certificar que són idònies, que es mantenen les condicions inicials que han donat lloc a l'AAI i que es compleixen les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament, els tècnics de la Conselleria de Medi Ambient faran visites de comprovació a les instal·lacions de TIRME per comprovar que es compleixen els requisits de l'AAI.

Una vegada clausurat l'abocador, la Conselleria de Medi Ambient l'inspeccionarà per aprovar-ne la clausura.

En el supòsit de detectar efectes negatius sobre el medi ambient l'empresa TIRME notificarà en el període màxim d'una setmana aquest fet a l'òrgan competent en matèria de residus i a l'Ajuntament de Santa Margalida.»

Ha de dir:

«10.1.Controls periòdics de les instal·lacions

En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient podrà visitar les instal·lacions per comprovar i certificar que són idònies, que es mantenen les condicions inicials que han donat lloc a l'AAI i que es compleixen les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament, els tècnics de la Conselleria de Medi Ambient faran visites de comprovació a les instal·lacions de TIRME per comprovar que es compleixen els requisits de l'AAI.

Una vegada clausurat l'abocador, la Conselleria de Medi Ambient l'inspeccionarà per aprovar-ne la clausura.

En el supòsit de detectar efectes negatius sobre el medi ambient l'empresa TIRME notificarà en el període màxim d'una setmana aquest fet a l'òrgan competent en matèria de residus i a l'Ajuntament de Palma»

Al punt 10.2 on diu:

«10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR-Espanya

D'acord amb l'establert en l'art. 8.3 del RD Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), el titular de la instal·lació notificarà al menys un cop a l'any les dades de les emissions a l'atmosfera corresponents a la instal·lació. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, al departament competent adjuntant un memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades a la base de dades del Ministeri (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.»

Ha de dir:

«10.2.Inventari d'emissions al Registre PRTR-Espanya

D'acord amb l'establert en l'art. 8.3 del RD Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR) i el Reial decret 508/2007, el titular de la instal·lació notificarà al menys un cop a l'any les dades de les emissions a l'atmosfera corresponents a la instal·lació.

Respecte als contaminants a declarar, s'inclouran, al menys, els contaminants indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular.

Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR-España abans del termini normatiu. En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades.»

Al punt 10.3.1. on diu:

«10.3.1. Control documental periòdic

Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Es relacionen a continuació la llista d'informes d'OCA:

  • Els assaigs anuals de seguiment (AAS) dels SAM, un cop a l'any.
  • Els informes NGQ2 dels SAM, en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.
  • Els informes de mesures de contaminants per a cada focus, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.
  • L'informe de compliment i valoració de les mesures correctores i preventives d'emissions difuses, cada tres anys.

Per part del titular de la instal·lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:

  • Les dades semihoràries dels sistemes automàtics de mesura (SAM), en continu.
  • Al menys, les dades mitjanes horàries d'immissions de contaminants i paràmetres meteorològics de l'estació Hospital Joan March i de l'estació mòbil, en continu.
  • Les dades i els informes resultat de les campanyes de metalls i PAH realitzades a les dues estacions de mesura de qualitat de l'aire, cada sis mesos.
  • Informe de resultats de les partícules sedimentables obtingut. Durant la fase d'obra s'hauran de remetre mes a mes i durant la fase d'explotació un cop acabades les campanyes d'estiu.

Mentre no estigui en funcionament el sistema de tramesa de dades en continu s'establirà un sistema alternatiu d'acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.»

Ha de dir:

«10.3.1.Control documental periòdic

1. Tots els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents.

2. Per part del titular de la instal·lació, es remetran els autocontrols i tots el controls no corresponents a OCA, informes i altres documents, d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents. A més, es remetrà la següent informació:

  • En continu, les dades dels sistemes automàtics de mesura (SAM).
  • En continu, les dades d'immissions de les estacions de mesura de qualitat de l'aire.
  • Les dades i els informes resultat de les campanyes de metalls i PAH realitzades a les estacions de mesura de qualitat de l'aire.
  • Mensualment, el fitxer amb dades de mesures en continu segons format establert que inclou: concentracions de cada contaminant per a cada línia d'incineració, hores de funcionament, hores d'aturada i arrencada, nombre de superacions de cada valor límit temporal establert.»

A l'apartat Emissions i immissions atmosfèriques del punt 10.3.2. Informe anual on diu:

«Emissions i immissions atmosfèriques:

  • El resultat de la intercomparació dels analitzadors d'immissions, cada dos anys.
  • La declaració sobre el compliment o no dels valors límit d'emissió a partir de les dades registrades al llarg de l'any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu.»

Ha de dir:

«Emissions i immissions atmosfèriques:

El titular de l'activitat, abans de l'1 de març, enviarà a l'òrgan competent un informe de l'any anterior on ha d'indicar, per a cada condició i prescripció de l'AAI en matèria d'atmosfera, les actuacions realitzades així com la data i el número de registre d'entrada, o correu electrònic, si s'escau, quan es tracta de controls i informes amb periodicitat anual o inferior. En cas d'informes amb periodicitat major, s'ha d'indicar la data i registre del darrer control o informe entregat. En cas de controls o accions que no s'hagin realitzat, a l'informe s'han d'explicar els motius justificatius de la no realització.

El titular presentarà, a més, una declaració sobre el compliment o no dels valors límit d'emissió a partir de les dades mesurades al llarg de l'any pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe explicatiu.»

Segon.- D'acord amb l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es corregeixen d'ofici les errades materials, de fet o aritmètiques existents a l'autorització.

Tercer.- El promotor, en un termini de tres mesos, des de la publicació d'aquest acord, presentarà a la CMAIB els següents procediments:

a) Procediment d'avaluació de les emissions a l'atmosfera per a CDCNF segons les MTD 5 i MTD 18.

b) Procediment d'avaluació de contingut d'incremats, COT i d'altres, en escòries i cendres de fons, en aplicació de la MTD 7.

c) Procediment «Buenas practicas ambientales de gestión PPE-DS. Minimización de emisiones difusas. Agosto 2019».

Quan hi hagi qualsevol modificació d'aquests procediments, en un termini màxim de quinze dies, s'haurà de presentar el nou procediment a la CMAIB.

Quart.- Les modificacions previstes al punt primer, si s'escau, no seran aplicables fins que el promotor dugui a terme les adaptacions tècniques necessàries, per la qual cosa disposarà d'un termini màxim de dotze mesos des de la publicació d'aquest acord.

Cinquè.- En compliment de l'article 9 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, si escau, per a l'inici i exercici de l'activitat, el titular haurà de presentar el certificat final d'obra del tècnic director davant la conselleria competent en matèria de territori, acreditativa de les obres realment executades i, si cal, les variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat.

Sisè.- La present autorització s'atorga sense perjudici de la resta d'autoritzacions i llicències que resultin exigibles.

Setè.- Publicar el contingut d'aquest acord al BOIB i notificar als interessats.»

 

(Signat electrònicament: 21 de desembre de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)