Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 801929
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte instal·lació en baixa tensió al polígon 1, parcel·la 18, TM de Fornalutx (Exp. 105A /2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d'octubre de 2023,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe ha de ser sotmès a avaluació d'impacte ambiental ordinària, d'acord amb Resolució del president de la CMAIB per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació d'electrificació en baixa tensió per a vivenda unifamiliar existent (derivació individual), parcel·les 18 i 944, polígon 1, TM de Fornalutx (39a/2021).L'EIA es va exposar al públic el 5 de juliol de 2022 (BOIB núm. 87). També es va publicar a la seu electrònica del Consell de Mallorca i al diari «Ultima Hora». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013 i el Decret legislatiu 1/2020.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1. Antecedents

En data 06/10/2020 té entrada a la CMAIB ofici de la Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, de sol·licitud d'inici de tramitació ambiental simplificada del «Projecte d'instal·lació d'electrificació en baixa tensió per a vivenda unifamiliar existent (derivació individual), parcel·les 18 i 944, polígon 1 (TM de Fornalutx)» - promotor Sra. Margarita Mª Alacoque Bernat Castañer -, conjuntament amb la resta de documentació exigida per la Llei 21/2013 (RE SAA 1.146).

En data 07/05/2021 té entrada a la CMAIB ofici i informe del Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (RE VALIB 10.099). En aquest informe s'adverteix que «L'estesa prevista en aquest projecte acompleix aquest article (referit a l'art. 95.1. del PORN de la Serra de Tramuntana) en el sentit que no s'executarà en zona d'exclusió, de forma soterrada. No obstant, s'haurà d'acreditar l'existència de camí pel qual discorre el seu traçat, i també s'haurà de presentar l'estudi de viabilitat al que fa referència l'esmentat article (referit a un estudi de viabilitat sobre la implantació de l'energia solar o eòlica)».

En data 20/05/2021 la CMAIB remet escrit a l'òrgan substantiu i al promotor del projecte, acompanyat de còpia de l'informe referit a l'apartat anterior, a l'efecte d'acreditació de si el traçat de la nova línia elèctrica de baixa tensió discorre per un camí existent, fet que determinaria que el projecte quedi exclòs del procediment d'avaluació ambiental (segons el redactat de l'apartat 1, del grup 2, de l'annex II: Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental simplificada).

En data 16/12/2021 té entrada a la CMAIB ofici i informe del Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, en què s'indica que segueix sense demostrar-se l'existència d'un camí de forma fefaent (RE VALIB 61.860).

En data 29/12/2021 la CMAIB remet escrit a l'òrgan substantiu, en relació amb la viabilitat jurídica del projecte, d'acord amb l'art. 95.1 del PORN de la Serra de Tramuntana: «... Tant les noves esteses com l'ampliació de les existents, han de discórrer soterrades pels vials existents o les seves voreres», atès que aproximadament 18 m de la nova estesa s'ubiquen dins l'àmbit del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús compatible.

En data 03/03/2022 es publica al BOIB Resolució del president de la CMAIB per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació d'electrificació en baixa tensió per a vivenda unifamiliar existent (derivació individual), parcel·les 18 i 944, polígon 1, TM de Fornalutx (39a/2021), per la qual el projecte ha de ser sotmès a AIA ordinària, atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2. Informació del projecte

El projecte pretén la dotació de subministrament elèctric a una vivenda unifamiliar existent, que data de l'any 1900, localitzada al polígon 1, parcel·la 18 (TM de Fornalutx), mitjançant línia soterrada de baixa tensió (BT). La conducció elèctrica tendrà una longitud lineal de 110 m, partint des de la caseta de comptadors (punt de subministrament que alimenta diferents vivendes de la zona), ubicada al polígon 1, parcel·la 944, també titularitat del promotor.

Les actuacions previstes al projecte són les següents:

-Instal·lació d'un comptador monofàsic en la centralització de comptadors existent i actualment en servei.

-Execució d'una rasa de 0,63 m de fondària i 0,40 m d'amplada, per al soterrament del cablejat (derivació individual), el qual anirà dins llit de formigó, reblit posteriorment amb terres procedents de la mateixa excavació.

El pressupost d'execució material del projecte és de 5.632 euros, amb un termini d'execució previst de dues setmanes.

3. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca (PTM), la zona d'estudi es troba qualificada com a Àrea de desenvolupament urbà i classificada com a Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI). Aproximadament 18 m del traçat de la línia elèctrica soterrada s'ubiquen dins el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús compatible, segons informe del Servei d'Espais Naturals, de data 21 de desembre de 2022.

L'àmbit d'actuació se situa dins la Unitat de Paisatge 1 (UP-1) «Serra Nord i la Victòria», fora d'espais XN2000. Segons l'EIA, el traçat de l'estesa prevista al projecte voreja un bancal, destinat a oliveres, a més d'algun ametller o garrover.

Les parcel·les objecte d'estudi es troben afectades per àrees de prevenció de riscos (APR) d'erosió, d'esllavissament i d'incendis i per l'àrea de protecció territorial (APT) de la ctra. MA-10, tot i que, segons l'EIA, les obres de canalització soterrades es realitzaran a distàncies superiors als 8 m mesurats des de l'aresta d'esplanació. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon a una zona amb risc moderat d'incendi forestal, a prop d'una altra zona, cap a l'oest, amb risc extremadament alt d'incendi forestal (ZAR).

Els terrenys referits es localitzen damunt la massa subterrània 1806M2 «Sa Costera», aqüífer profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, i elevada vulnerabilitat a la contaminació.

Segons el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona d'estudi no hi ha constància de la presència d'espècies protegides, ni de la presència de cap niu de rapinyaire a menys de 1.000 m dels terrenys de distància.

4. Resum del procés d'avaluació

4.1Tramitació

a) Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 87, de 5 de juliol de 2022, es va sotmetre a informació pública l'exp., durant el termini de trenta dies hàbils. També es va publicar a la seu electrònica del Consell de Mallorca. La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013 i el Decret legislatiu 1/2020.

b) Consultes

Segons certificat de l'òrgan substantiu, de data 26 de juny de 2023, han estat consultades les administracions següents:

-Direcció Insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca:

S'informa el següent:

1. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2)carrils de les xarxes primària i secundària.

2. D'acord amb l'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial, prèvia autorització, en qualsevol cas, de l'organisme gestor. Per tant, excepte un tram entremig que discorre pel camí de trànsit de vianants existent, el traçat de la línia soterrada és més enllà d'aquesta distància, sent la resta dins la zona de protecció de la carretera Ma-10.

3. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als VUIT (8) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, l'armari de comptadors, les arquetes de registre i la línia soterrada són més enllà d'aquesta distància i és autoritzable.

4. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

-Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

S'informa que:

Segons criteri d'aquest servei, no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les mesures previstes, així com el Programa de Vigilància Ambiental.

Es conclou que:

Inform FAVORABLEMENT sobre la instal·lació d'una xarxa en baixa tensió al polígon 1, parcel·la 18, TM de Fornalutx.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics:

Es conclou que:

Informem favorablement, amb els condicionants següents:

1. Atès que la parcel·la es troba afectada per APR d'esllavissament:

La rasa per on se soterrarà la línia romandrà oberta el mínim temps possible.

L'acabat del camí del terreny ha de quedar en les mateixes condicions que abans d'executar la rasa.

2. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers alt, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

Es conclou que:

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

-Sense cap inconvenient o consideració específica en relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

-També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

-Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

Es conclou que:

En relació al paratge natural de la Serra de Tramuntana, s'informa favorablement aquest projecte, atès que no es considera que pugui afectar significativament els objectius de conservació d'aquest espai natural, sempre que es tinguin en compte les següents condicions:

a) Les tasques de soterrament del cablejat no poden suposar cap canvi de les característiques geomètriques del camí: llargària, amplada i traçat.

b) No es pot incrementar l'altura d'excavació o terraplè del camí.

c) S'ha d'evitar l'ocupació o estacionament de maquinària fora de la traça del camí.

d) Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.

e) Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

f) Tots els residus que es generen hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.

-Ajuntament d'Andratx.

-GOB.

-Amics de la Terra.

-Terraferida.

c) Al·legacions

Segons certificat de l'òrgan substantiu, de data 26 de juny de 2023, durant el tràmit d'informació pública no s'han rebut al·legacions.

d) No s'han realitzat consultes transfrontereres per no considerar-se necessari.

5. Anàlisi tècnica de l'expedient

5.1 Alternatives

A més de l'alternativa 0 (no execució del projecte), la qual suposa la no electrificació de la vivenda, ubicada al polígon 1, parcel·la 18 (TM de Fornalutx), es planteja l'alternativa del subministrament energètic de la vivenda referida mitjançant plaques fotovoltaiques o aerogeneradors, que es descarta atès que afectaria negativament la conservació del paisatge de l'àmbit d'actuació, constituït per oliveres i marges de pedra en sec, o bé la seva implantació afectaria APT de carreteres.

No es proposen alternatives a l'origen i final de la línia, atès que el punt de connexió (origen de la línia) alimenta altres vivendes en l'actualitat, i el punt de consum és la mateixa vivenda (final de la línia).

Respecte a la possibilitat de plantejar alternatives al traçat de la conducció elèctrica soterrada, no són viables, atès que es troben condicionades per la impossibilitat d'aconseguir els permisos de pas corresponents per propietats alienes al promotor, o bé per la seva incompatibilitat amb la normativa de carreteres o les prescripcions del PORN de la Serra de Tramuntana. D'aquesta manera, l'única alternativa de traçat viable seria la proposada al projecte. Per altra banda, no implicaria efectes adversos significatius sobre el medi ambient, causant únicament una mínima afecció als marges de pedra en sec existents a la zona d'estudi.

5.2 Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

Atesa la naturalesa del projecte, s'identifiquen i valoren els impactes ambientals del projecte durant la fase d'obres i de funcionament, considerant-se com a poc significatius

a) Sòl i subsol

No es preveu una alteració significativa del relleu del sòl ni del seu valor ambiental, per l'escassa magnitud de les obres. No obstant això, atès que la parcel·la es troba afectada per àrea de prevenció de riscos (APR) d'esllavissament, la rasa per on se soterrarà la línia haurà de romandre oberta el mínim temps possible.

Quant a l'ocupació del terreny durant les obres, caldrà evitar l'ocupació o estacionament de maquinària fora de la traça del camí.

b) Emissions

Durant les obres, no es preveu l'emissió significativa de partícules de pols, gasos contaminants a l'atmosfera i renous, a conseqüència del moviment de terres necessari i del trànsit de maquinària.

Respecte de la fase de funcionament, es produiran emissions poc significatives de CO2 a l'atmosfera, a causa del consum energètic de la vivenda, atès que s'instal·larà una potència reduïda per a una vivenda de mida mitjana, com és el cas (es poden estimar unes emissions anuals de 0,66 t CO2/ hab.).

c) Hidrologia

Durant la fase de construcció, s'adoptaran precaucions per a minimitzar el risc de contaminació de les aigües subterrànies per abocaments accidentals de substàncies contaminants. Per a això, es preveu la verificació del correcte manteniment dels vehicles i maquinària, la detecció visual d'abocaments o vessaments accidentals, i la verificació de la correcta gestió del sòl contaminat, en cas que es produeixin abocaments accidentals, així com la seva acreditació documental.

Per altra banda, el traçat de la conducció elèctrica soterrada no coincideix amb cap torrent, ni amb zones humides, ni amb zones potencialment inundables.

d) Flora

D'acord amb l'EIA, la línia elèctrica s'implanta sota un camí existent, desproveït de vegetació. En tot cas, per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es podran ubicar les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres sobre àrees de vegetació silvestre existents en la zona d'estudi (principalment, oliveres). Així mateix, l'EIA preveu minimitzar aquests aplecs.

e) Fauna

D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona d'estudi no hi ha constància de la presència d'espècies protegides, ni de la presència de cap niu de rapinyaire a menys de 1.000 m dels terrenys de distància. No obstant això, atès que l'àmbit d'actuació es troba dins o molt pròxim al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

Per altra banda, l'EIA preveu que, durant la realització de la rasa, caldrà prendre mesures per a evitar la caiguda de fauna i realitzar revisions diàries per a alliberar els animals que hagin pogut caure.

f) Àrees de prevenció d'incendis

El projecte es desenvolupa a una zona amb risc moderat d'incendi forestal, per la qual cosa s'haurà de tenir en compte el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

g) Residus

Durant la fase d'obres, s'estima la generació de petites quantitats de residus de la instal·lació de la línia, els quals seran lliurats a gestor autoritzat, principalment residus de construcció i demolició.

h) Energia

Segons l'EIA, el projecte no suposa un consum energètic rellevant durant la fase de funcionament de la vivenda. No obstant això, es preveu la implantació de mesures d'estalvi i eficiència energètica. Durant la fase d'obres, s'utilitzarà, en la mesura del possible, maquinària i vehicles de baix consum, així com la dur a terme revisions de l'estat de la maquinària per a optimitzar el consum d'energia.

i) Paisatge

Segons l'EIA, no existeixen focus d'observació d'interès, atès que durant les obres l'actuació no serà visible des de cap lloc, públic ni privat. En tot cas, atès que es tracta d'una línia elèctrica que discorre soterrada íntegrament sota la zona de trànsit o camí, una vegada implantada i restaurat el camí, no serà visible la instal·lació, descartant-se qualsevol impacte visual.

j) Patrimoni històric

No es preveu afecció del projecte als marges de pedra en sec de l'àmbit d'actuació, durant la fase d'execució. En tot cas, aquells que es puguin veure afectats, seran restaurats al seu estat original, finalitzades les obres.

k) Població

El projecte dota d'un servei bàsic a la vivenda, per al seu ús.

5.3 Seguiment ambiental

Es preveu un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) per al seguiment de les mesures proposades per a minimitzar els impactes ambientals a la fase d'execució, atesa la naturalesa del projecte. No obstant això, el pressupost del projecte no especifica si es preveu una partida específica per a la implantació de les mesures ambientals proposades, i per al seu seguiment.

5.4 Consideracions addicionals

Respecte dels aspectes a tenir en compte que figuren a la Resolució del president de la CMAIB per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació d'electrificació en baixa tensió per a vivenda unifamiliar existent (derivació individual), parcel·les 18 i 944, polígon 1, TM de Fornalutx (39a/2021), per la qual el projecte ha de ser sotmès a AIA ordinària, l'EIA fa les observacions següents:

-«D'acord amb l'annex I de la llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de Mesures Tributàries, preveure l'adopció de les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries, atès que la zona d'estudi es localitza damunt aqüífer amb elevada vulnerabilitat a la contaminació.»

«S'adoptaran precaucions per a evitar vessaments d'olis o combustible en el sòl. En el cas que es produeixin vessaments seran recollits i lliurats a gestor autoritzat». Per a això, es preveu la verificació del correcte manteniment dels vehicles i maquinària, la detecció visual d'abocaments o vessaments accidentals, i la verificació de la correcta gestió del sòl contaminat, en cas que es produeixin abocaments accidentals, així com la seva acreditació documental.

-«Incorporar totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afecció als elements del patrimoni històric presents en la zona d'actuació (marjades i parets de pedra en sec).»

Per a evitar qualsevol afecció a les parets de pedra en sec, «S'anirà amb compte en realitzar la perforació subterrània per a accés a la caseta». En tot cas, es preveu verificar la no afecció als elements patrimonials i, si escau, la reparació dels desperfectes que es poguessin haver produït.

-«Proposar les mesures adients per evitar la generació de renous forts o estridents, amb l'objecte de minimitzar les molèsties sobre la fauna de l'entorn.»

S'adoptaran les mesures següents: «Les tasques d'execució que impliquin l'ús de maquinària que generi renous, es realitzaran en horari diürn i adequat» i «La maquinària utilitzada tindrà acreditada la ITV. Tota la maquinària ha de complir la normativa vigent en matèria de renou». En tot cas, es durà a terme un control d'emissions de pols i renous durant les obres i, si escau, l'aplicació de mesures per reduir els nivells de renou.

-«Argumentar la no viabilitat de la implantació d'alternatives de subministrament fotovoltaic o eòlic, per a cobrir la demanda energètica de la vivenda.»

L'apartat d'alternatives descarta l'alternativa de subministrament fotovoltaic o eòlic, per a cobrir la demanda energètica de la vivenda, atès que afectaria negativament la conservació del paisatge de l'àmbit d'actuació, constituït per oliveres i marges de pedra en sec, o bé la seva implantació afectaria APT de carreteres.

-«S'han d'esmenar o aclarir les deficiències següents detectades al document ambiental:

–Atès que no ha quedat acreditat que el traçat de la nova estesa elèctrica segueixi un camí existent, fet que ha motivat la inviabilitat jurídica del projecte per incompliment de l'art. 95.1 del PORN, s'haurà de proposar un traçat alternatiu, almenys respecte dels 18 m que travessen el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, o bé presentar qualque document que acrediti que la part de l'estesa que travessa aquest espai protegit es realitza per camí existent.»

D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals, de data 21 de setembre de 2022, «En relació al camí, en l'estudi d'impacte ambiental d'aquest projecte (Àngel Pomar i Gomà & Clara Fuertes Salom, juny 2022) s'indica que les característiques de la traça per on s'allotjarà el cablejat són assimilables a la definició de camí, en el sentit de ser una "terra trepitjada per on es transita habitualment", i comptar amb alguns elements constructius tradicionals per a salvar els desnivells entre marjades. S'aporten fotografies en les que s'observa una zona ampla entre els marges i les oliveres, amb marques de trànsit i amb alguns elements constructius, com perfils empedrats i rampes d'accés a marjades (...)

Per altra banda, s'aporta acta notarial relativa a l'existència del camí (notari Ivan Angoitia Garcia, data 21/04/2022), segons la qual consta l'existència a la finca de la propietat dels promotors d'un camí d'uns 80 m de longitud que conté alguns signes constructius que confirmen el seu caràcter de zona de pas dels propietaris i empleats de les finques contigües. S'aporten testimonis que manifesten l'existència del camí, emprat per ells habitualment `per al trànsit relacionat amb labors agrícoles i accés a les finques de la seva propietat.

Amb la informació i documentació aportada cal entendre l'existència a la zona d'actuació, d'una via d'accés a l'habitatge esmentat i a les finques veïnes i utilitzada també per a les tasques agrícoles que es duen a terme a la finca. Es pot admetre, per tant, el compliment de les previsions establertes en l'article 95.1 del PORN.»

-«L'apartat d'identificació i valoració d'impactes del projecte, i, si s'escau, la proposta de mesures preventives, correctores o compensatòries, haurà d'incloure una eventual fase de desmantellament.»

«No es preveu fase de desmantellament, o no es troba aquesta programada, preveient-se la seva vida útil equiparable a la vida útil de l'habitatge, per a la qual no es preveu el desmantellament.

El desmantellament podria donar-se bàsicament per les situacions:

Obsolescència no actualitzable de la línia que requerís el desmantellament o substitució completa.

Canvis tecnològics disruptius que impliquessin altres sistemes per a disposar d'energia elèctrica.

Finalització de la vida útil del sistema habitatge-línia elèctrica, o desmantellament del sistema per situacions sobrevingudes que el requerissin, com podria ser, per exemple la necessitat de projectes públics que impliquessin una expropiació i desmantellament del sistema habitatge i línia elèctrica.»

Així mateix, pel que fa al formigó, es planteja el seu reciclatge, com a residus de construcció i demolició.

«Atès que no és previsible a curt i mitjà termini algun dels escenaris assenyalats anteriorment, entenem que en relació a la fase de desmantellament les accions del projecte haurien de ser bàsicament les següents:

•Extracció del cablejat des de l'exterior i lliurament per al seu reciclatge o valorització a gestors especialitzats.

•Retirada del comptador, i lliurament a gestor autoritzat.»

6. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del “Projecte d'instal·lació d'electrificació en baixa tensió per a vivenda unifamiliar existent (derivació individual), parcel·les 18 i 944, polígon 1 (T.M. Fornalutx)”, signat pel Sr. Antoni Clar Monserrat, enginyer tècnic industrial, amb data 10 d'abril de 2019, i visat pel Col·legi Oficial de Pèrits i Enginyers Tècnics Industrial de les Illes Balears, amb núm. 012190300-00 i data 10 d'abril de 2019, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives i correctores previstes per l'EIA i al PVA, signat pel Sr. Àngel Maria Pomar i Gomà, biòleg, i per la Sra. Clara Fuertes Salom, ambientòloga, amb data juny de 2022, i els condicionants següents:

1.D'acord amb el Servei d'Espais Naturals, en relació amb el tram de traçat de la línia elèctrica soterrada que travessa el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana (18 m),

a) Les tasques de soterrament del cablejat no poden suposar cap canvi de les característiques geomètriques del camí: llargària, amplada i traçat.

b) No es pot incrementar l'altura d'excavació o terraplè del camí.

c) S'ha d'evitar l'ocupació o estacionament de maquinària fora de la traça del camí.

d) Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.

e) Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

f) Tots els residus que es generen hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.

2. Segons el Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, atès que la parcel·la es troba afectada per àrea de prevenció de riscos (APR) d'esllavissament,

La rasa per on se soterrarà la línia romandrà oberta el mínim temps possible.

L'acabat del camí del terreny ha de quedar en les mateixes condicions que abans d'executar la rasa.

3. Atès que la massa subterrània presenta un nivell elevat de vulnerabilitat a la contaminació, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

4. Durant la fase de construcció, s'hauran de realitzar regs periòdics amb aigua regenerada per a minimitzar la generació de pols, a més de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

5. En cas d'afecció als marges de pedra en sec durant l'execució de la rasa, aquests hauran de ser restaurats al seu estat original després de les obres.

6. En cas d'un eventual desmantellament de la instal·lació, s'haurà de procedir a la restauració del terreny al seu estat natural, i a la retirada i entrega a gestor autoritzat de tots els residus generats. Així mateix, s'haurà de dur a terme un seguiment ambiental, tenint en compte els mateixos indicadors utilitzats durant la fase d'execució.

7. El pressupost del projecte haurà de disposar d'una partida específica relativa a la incorporació de les mesures per a minimitzar els impactes ambientals del projecte, i al seu seguiment durant cada una de les fases (execució, funcionament i eventual desmantellament).

Així mateix, es recorda que:

- Abans de l'inici de les obres s'haurà d'obtenir la pertinent autorització de l'administració competent en matèria de carreteres.

- Durant la fase d'execució del projecte, caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

- Caldrà complir la legislació específica segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització».

 

 

(Signat electrònicament: 21 de desembre de 2023

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)