Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS
Núm. 790676
Acord del Ple del Consell Insular de Mallorca de resolució de les al·legacions presentades al tràmit d’informació pública i d’aprovació definitiva de la modificació del Reglament d’explotació per al servei de residus sòlids urbans de Mallorca
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinària de dia 14 de desembre de 2023, va adoptar l'acord que a continuació es transcriu:
"Assumpte: Proposta d'acord del Ple del Consell Insular de Mallorca de resolució de les al·legacions presentades al tràmit d'informació pública i d'aprovació definitiva de la modificació del Reglament d'explotació per al servei de residus sòlids urbans de Mallorca
Antecedents
1. El 21 de maig de 1992, es va signar el contracte amb TIRME SA, relatiu al servei de gestió de residus sòlids urbans de Mallorca.
2. El 4 d'octubre de 1993, el Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinària, va aprovar definitivament el Reglament d'Explotació del Servei de Gestió de Residus Sòlids Urbans de Mallorca. (BOIB núm. 130 de 26 d'octubre de 1993), modificat pel Ple del Consell de Mallorca el 4 de desembre de 1995.
3. El Ple del Consell de Mallorca, el 9 de maig de 2019, va aprova el Pla Director Sectorial de Residus no perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 81, de 18 /06/2019), que és l'instrument d'ordenació territorial que té per objecte regular el planejament, la projecció, l'execució i la gestió dels sistemes generals d'infraestructures, d'equipaments i de serveis necessaris per a la gestió dels residus no perillosos.
4. En data dia 14 de juliol de 2022 el Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinària, va acordar aprovar definitivament el nou Reglament d'Explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca. (BOIB Núm. 107 de 13 d'agost de 2022).
5. En data de 14 d'abril de 2023, l'enginyer industrial de la DIR va emetre informe on constata que par tal de millorar i adequar de forma més efectiva el funcionament del servei públic, esdevé necessari modificar el Reglament aprovat definitivament l'any 2022, fent un canvi dispositiu amb referència als següents aspectes tècnics:
6. El 5 de maig de 2023, la vicepresidenta segona i consellera executiva del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient va iniciar l'expedient per a l'aprovació de la modificació del Reglament d'explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca.
7. El 9 de maig de 2023, el director insular de Residus, va emetre memòria justificativa per la modificació del Reglament d'explotació per al Servei públic de gestió de Residus Sòlids urbans de Mallorca, on es constata què es considera oportú modificar el reglament per tal de millorar, regular i adequar de forma més efectiva el servei de gestió de residus sòlids urbans de Mallorca, tant en les condicions que ha de complir el concessionari en la gestió del servei, com en les relacions entre Consell i concessionari i amb els usuaris del servei.
8. El 25 de maig de 2023, la tècnica economista de la DIR va informar favorablement, indicant que aquesta proposta de modificació del reglament no té cap tipus de repercussió econòmica.
9. El 17 d'agost de 2023, el cap de servei coordinador de la DIR va informar favorablement i ha redactat proposta d'acord d'aprovació inicial.
10. El 18 d'agost de 2023, Secretaria General va emetre nota de conformitat a la proposta d'acord d'aprovació inicial.
11. El 14 de setembre de 2023, el ple ordinari del Consell Insular de Mallorca aprovà l'acord inicial de modificació del reglament d'explotació del servei de gestió dels residus sòlids urbans de Mallorca.
12. El 26 de setembre de 2023 es va publicar l'anunci d'aprovació inicial en el BOIB (BOIB núm. 132), i en el tauler electrònic d'anuncis del Consell de Mallorca fins al 13 de novembre de 2023, data en què va finalitzar el termini d'informació pública.
13. Dins el termini d'informació pública, s'han formulat les al·legacions següents:
1) Escrit d'al·legacions presentat per la Mancomunitat Pla de Mallorca el 27 de setembre de 2023, amb registre d'entrada electrònic núm. 74715.
2) Escrit d'al·legacions presentat per l'empresa TIRME, S.A. el 2 d'octubre de 2023, amb registre d'entrada electrònic núm. 75877.
3) Escrit d'al·legacions presentat per Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, S.A. (EMAYA) el 19 d'octubre de 2023, amb registre d'entrada electrònic núm. 81357.
14. Dins el termini d'informació pública, el 24 d'octubre de 2023 amb registre d'entrada electrònic núm. 82279 l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental (ABAQUA) informà que “l'ABAQUA no es troba afectada per la modificació del Reglament d'explotació del servei de gestió dels residus sòlids urbans de Mallorca”.
15. El 20 de novembre de 2023, Secretaria General va emetre certificat de la informació pública de l'expedient.
16. El 27 d'octubre de 2023 els serveis tècnics de la DIR emeteren informe tècnic al que proposaven desestimar les 3 al·legacions presentades per la Mancomunitat del Pla pels següents motius:
“Atès que el reglament d'explotació identifica clarament les condicions d'entrada per a la poda.
Atès que el procés de compostatge assegura la eliminació de qualsevol larva o pupa de Rhynchophorus ferrugineus.
Atès que es considera adient prioritzat l'arribada de la poda al servei públic envers de l'obtenció de dades reals”.
17. El 27 d'octubre de 2023 els serveis tècnics de la DIR emeteren informe tècnic al que clarificaven les 3 al·legacions presentades per EMAYA en els següents termes:
“Amb la present modificació del Reglament d'Explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca:
Els palets de fusta sense tractar seran admesos a les campes de podes sempre i quan estiguin codificats amb el codi LER 20 01 38.
Les restes de palmera seran admeses a les campes de podes sempre i quan compleixin amb les condicions de mida i característiques especificades a l'annex IV”.
18. El 27 d'octubre de 2023 els serveis tècnics de la DIR emeteren informe tècnic al que proposaven estimar l'al·legació presentada per TIRME,SA pels següents motius:
“Atès que una errada material ha provocat la desaparició d'una sèrie de paràgrafs al punt 2.9.2 que no eren objecte de la present modificació.
Es proposa l'estimació de la al·legació presentada per TIRME quedant el punt 2.9.2 redactat de la següent manera:
2.9.2. Descàrrega dels residus.
Per descarregar-los, el concessionari estableix una instrucció tècnica (document núm. 4 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per a l'admissió a cada planta dels residus a tractar, defineix quins tipus de residus són admissibles a cada planta i quins no, així com les accions a fer en el cas de tractar-se d'un residu no admissible.
En el cas de les descàrregues a les ETs, només es podran descarregar aquells residus que ho facin de forma natural per gravetat. No està permesa la realització de maniobres brusques (marxa-aturada) ni l'ús de mitjans mecànics de suport per a la realització de les descàrregues. En aquest cas, es derivarà el camió per a la seva descàrrega a la planta de destí.
El concessionari confecciona un llibre de registre (document núm. 9 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per al control dels camions autoritzats. En el cas de tractar-se de camions no autoritzats, el concessionari estableix un registre de les dades del vehicle no autoritzat, indicant el nom de l'ajuntament, de l'entitat o de la persona titular. Sempre que es tracti d'un ajuntament, d'una empresa o d'una persona titular autoritzada i que no hi hagi manifestació expressa del Consell en sentit contrari, el vehicle pot accedir a l'estació o planta per descarregar.
El concessionari registra la matrícula del camió, la població, el client, la destinació dins de l'estació o planta, l'hora, el dia, les tones de residus, etc.
Un cop emplenats els tràmits de recepció (identificació del vehicle, origen i pes), els conductors o conductores i peons dels camions reben les instruccions pertinents dels responsables d'accés a l'estació o planta.
Cada estació o planta disposa d'àrees diferenciades i preparades per a la descàrrega dels diferents tipus de residus, de manera que aquests es poden derivar cap a línies diferents i rebre el tractament més adequat en relació amb les seves característiques. Atès que aquestes característiques poden correlacionar-se amb la procedència concreta dels residus, aquest factor de procedència pot utilitzar-se com a discriminant per al tractament posterior i, per tant, per assignar una àrea determinada de descàrrega a la recepció de la planta o estació.
El concessionari estableix un control de sortida dels camions un cop han descarregat a l'estació o planta. Un d'aquests controls consisteix a pesar la tara del camió de forma periòdica quan així es requereix per al funcionament correcte de determinades instal·lacions.
En el cas que entrin a la planta residus no admissibles sense haver estat detectats prèviament, o si es detecta alguna descàrrega que contengui impropis de tipus industrial, com pneumàtics, envasos no identificats, electrodomèstics, medicaments, residus sanitaris del tipus III, etc., el concessionari fa un informe acompanyat de fotografies, hi indica, si és possible, la procedència dels materials i l'envia al Consell.
El concessionari estableix l'operativa de descàrrega dels residus de manera que l'emissió de males olors es minimitzi”.
19. El 22 de novembre de 2023 el cap de servei coordinador de la DIR ha emès informe jurídic relatiu a la proposta d'acord de resolució de les al·legacions presentades al tràmit d'informació pública i d'aprovació definitiva de la modificació del Reglament d'explotació per al servei de residus sòlids urbans de Mallorca, i ha redactat proposta d'acord d'aprovació definitiva.
20. El 27 de novembre de 2023, Secretaria General ha emès nota de conformitat a la proposta d'acord d'aprovació definitiva.
Fonaments de dret
La normativa i les fonts d'obligacions que afecten la proposta:
1. Directiva (UE) 2018/850 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, per la que es modifica la Directiva 1999/31/CE relativa al vessament de residus.
2. Directiva (UE) 2018/851, del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, per la que es modifica la Directiva 2008/98 sobre els residus.
3. Directiva (UE) 2018/852, del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, per la que es modifica la Directiva 4/62 relativa als envasos i residus d'envasos.
4. Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sols contaminants per una economia circular.
5. Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminants de les Illes Balears.
6. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (art. 129 i següents).
7. Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local (art. 49).
8. Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars.
9. Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local (art. 56).
10. Llei 20/2006, de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears, que regula el procediment d'acord amb el que els ens locals poden imposar i ordenar els seusReglaments. (art. 102).
11. Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (art. 7).
12. Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (art. 53 i art. 60).
13. Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.
14. Pla Director Sectorial de Residus no perillosos de l'illa de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 9 de maig de 2019 (BOIB núm. 81, de 18 de juny de 2019).
15. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca, de dia 28 de juliol de 2023, pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de 29 de juliol, modificat pel Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de 2 d'octubre de 2023, i publicat al BOIB núm. 136, de 5 d'octubre), estructura internament les funcions de l'activitat administrativa que corresponen als diferents departaments que integren el Consell Insular de Mallorca. Concretament, al Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports li correspon, entre d'altres funcions, la planificació i gestió de residus no perillosos de Mallorca, de conformitat amb els plans directors sectorials en matèria de residus.
16. L'article 39.2d) del Reglament Orgànic del Consell de Mallorca (BOIB núm. 89, de 19 de juliol de 2018) determina que, entre d'altres atribucions, als consellers executius els correspon preparar i presentar els projectes de reglaments o ordenances insulars relatius a qüestions del seu departament perquè l'òrgan competent els aprovi a través del procediment establert.
Per tot això, la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, per suplència del conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports, d'acord amb del Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les suplències dels consellers executius i conselleres executives, proposa al Ple del Consell Insular de Mallorca que adopti el següent
Acord
1. Estimar l'al·legació presentada per TIRME d'acord amb la motivació continguda a l'informe dels serveis tècnics de la Direcció insular de residus de data 27 d'octubre de 2023 i desenvolupada a l'apartat Antecedents d'aquest acord.
2. Desestimar les al·legacions presentades per la Mancomunitat del Pla, d'acord amb la motivació continguda a l'informe dels serveis tècnics de la Direcció insular de residus de data 27 d'octubre de 2023 i desenvolupada a l'apartat Antecedents d'aquest acord.
3. Tenir en consideració la sol·licitud d'aclariment i informar a EMAYA dels termes d'admissibilitat dels residus de palets de fusta d'acord amb la motivació continguda a l'informe dels serveis tècnics de la Direcció insular de residus de data 27 d'octubre de 2023 i desenvolupada a l'apartat Antecedents d'aquest acord.
4. Aprovar definitivament la modificació del Reglament d'explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca, en els següents termes:
Article 2.4.4 . Sistemes de pesada
Allà on diu:
“Les instal·lacions disposen de sistemes per mesurar el pes dels vehicles que entren i surten d'aquestes instal·lacions, així com sistemes de pesatge interns per al trasllat de residus entre instal·lacions. Aquests sistemes tenen una importància màxima en el servei, ja que quantifiquen de manera objectiva les quantitats gestionades pels diferents elements que formen el sistema de gestió de residus (gestió de residus urbans de Mallorca, servei de recollida selectiva de residus, recollida municipal de residus, etc.). A partir de les pesades es determina, entre d'altres, l'import que ha d'abonar cada persona usuària al concessionari per la gestió dels residus i l'import del cànon de concessió que el concessionari ha de satisfer al Consell.
Els sistemes de pesada han de ser calibrats per una empresa homologada, segons les determinacions previstes en la normativa vigent. L'entitat certificadora i de calibratge emet els certificats corresponents, que en tot moment han d'estar disponibles per al Consell.
A la planta de compostatge ubicada en el terme municipal de Felanitx, que no té sistema de pesada, s'utilitza la bàscula de l'estació de transferència més propera, fins que se n'instal·li una a la planta.”
Ha de dir:
“Les instal·lacions disposen de sistemes per mesurar el pes dels vehicles que entren i surten d'aquestes instal·lacions, així com sistemes de pesatge interns per al trasllat de residus entre instal·lacions. Aquests sistemes tenen una importància màxima en el servei, ja que quantifiquen de manera objectiva les quantitats gestionades pels diferents elements que formen el sistema de gestió de residus (gestió de residus urbans de Mallorca, servei de recollida selectiva de residus, recollida municipal de residus, etc.). A partir de les pesades es determina, entre d'altres, l'import que ha d'abonar cada persona usuària al concessionari per la gestió dels residus i l'import del cànon de concessió que el concessionari ha de satisfer al Consell.
Els sistemes de pesada han de ser calibrats per una empresa homologada, segons les determinacions previstes en la normativa vigent. L'entitat certificadora i de calibratge emet els certificats corresponents, que en tot moment han d'estar disponibles per al Consell.
A la planta de compostatge ubicada en el terme municipal de Felanitx, que no té sistema de pesada, per al pesatge de llots s'utilitza la bàscula de l'estació de transferència més propera, fins que se n'instal·li una a la planta. En el cas de la poda, el pes de la mateixa serà estimat pel concessionari, però, en tot cas ha d'estar sotmesa a un registre d'entrada per tal de donar compliment als punts 2.7 i 2.9 del present reglament.”
Article 2.9.2. Descàrrega de residus
Allà on diu:
“Per descarregar-los, el concessionari estableix una instrucció tècnica (document núm. 4 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per a l'admissió a cada planta dels residus a tractar, defineix quins tipus de residus són admissibles a cada planta i quins no, així com les accions a fer en el cas de tractar-se d'un residu no admissible.
El concessionari confecciona un llibre de registre (document núm. 9 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per al control dels camions autoritzats. En el cas de tractar-se de camions no autoritzats, el concessionari estableix un registre de les dades del vehicle no autoritzat, indicant el nom de l'ajuntament, de l'entitat o de la persona titular. Sempre que es tracti d'un ajuntament, d'una empresa o d'una persona titular autoritzada i que no hi hagi manifestació expressa del Consell en sentit contrari, el vehicle pot accedir a l'estació o planta per descarregar.
El concessionari registra la matrícula del camió, la població, el client, la destinació dins de l'estació o planta, l'hora, el dia, les tones de residus, etc.
Un cop emplenats els tràmits de recepció (identificació del vehicle, origen i pes), els conductors o conductores i peons dels camions reben les instruccions pertinents dels responsables d'accés a l'estació o planta.
Cada estació o planta disposa d'àrees diferenciades i preparades per a la descàrrega dels diferents tipus de residus, de manera que aquests es poden derivar cap a línies diferents i rebre el tractament més adequat en relació amb les seves característiques. Atès que aquestes característiques poden correlacionar-se amb la procedència concreta dels residus, aquest factor de procedència pot utilitzar-se com a discriminant per al tractament posterior i, per tant, per assignar una àrea determinada de descàrrega a la recepció de la planta o estació.
El concessionari estableix un control de sortida dels camions un cop han descarregat a l'estació o planta. Un d'aquests controls consisteix a pesar la tara del camió de forma periòdica quan així es requereix per al funcionament correcte de determinades instal·lacions.
En el cas que entrin a la planta residus no admissibles sense haver estat detectats prèviament, o si es detecta alguna descàrrega que contengui impropis de tipus industrial, com pneumàtics, envasos no identificats, electrodomèstics, medicaments, residus sanitaris del tipus III, etc., el concessionari fa un informe acompanyat de fotografies, hi indica, si és possible, la procedència dels materials i l'envia al Consell.
El concessionari estableix l'operativa de descàrrega dels residus de manera que l'emissió de males olors es minimitzi.”
Ha de dir:
“2.9.2. Descàrrega dels residus.
Per descarregar-los, el concessionari estableix una instrucció tècnica (document núm. 4 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per a l'admissió a cada planta dels residus a tractar, defineix quins tipus de residus són admissibles a cada planta i quins no, així com les accions a fer en el cas de tractar-se d'un residu no admissible.
En el cas de les descàrregues a les ETs, només es podran descarregar aquells residus que ho facin de forma natural per gravetat. No està permesa la realització de maniobres brusques (marxa-aturada) ni l'ús de mitjans mecànics de suport per a la realització de les descàrregues. En aquest cas, es derivarà el camió per a la seva descàrrega a la planta de destí.
El concessionari confecciona un llibre de registre (document núm. 9 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per al control dels camions autoritzats. En el cas de tractar-se de camions no autoritzats, el concessionari estableix un registre de les dades del vehicle no autoritzat, indicant el nom de l'ajuntament, de l'entitat o de la persona titular. Sempre que es tracti d'un ajuntament, d'una empresa o d'una persona titular autoritzada i que no hi hagi manifestació expressa del Consell en sentit contrari, el vehicle pot accedir a l'estació o planta per descarregar.
El concessionari registra la matrícula del camió, la població, el client, la destinació dins de l'estació o planta, l'hora, el dia, les tones de residus, etc.
Un cop emplenats els tràmits de recepció (identificació del vehicle, origen i pes), els conductors o conductores i peons dels camions reben les instruccions pertinents dels responsables d'accés a l'estació o planta.
Cada estació o planta disposa d'àrees diferenciades i preparades per a la descàrrega dels diferents tipus de residus, de manera que aquests es poden derivar cap a línies diferents i rebre el tractament més adequat en relació amb les seves característiques. Atès que aquestes característiques poden correlacionar-se amb la procedència concreta dels residus, aquest factor de procedència pot utilitzar-se com a discriminant per al tractament posterior i, per tant, per assignar una àrea determinada de descàrrega a la recepció de la planta o estació.
El concessionari estableix un control de sortida dels camions un cop han descarregat a l'estació o planta. Un d'aquests controls consisteix a pesar la tara del camió de forma periòdica quan així es requereix per al funcionament correcte de determinades instal·lacions.
En el cas que entrin a la planta residus no admissibles sense haver estat detectats prèviament, o si es detecta alguna descàrrega que contengui impropis de tipus industrial, com pneumàtics, envasos no identificats, electrodomèstics, medicaments, residus sanitaris del tipus III, etc., el concessionari fa un informe acompanyat de fotografies, hi indica, si és possible, la procedència dels materials i l'envia al Consell.
El concessionari estableix l'operativa de descàrrega dels residus de manera que l'emissió de males olors es minimitzi.”
Annex IV. Material procedent de les activitats de poda i jardineria admissible al tractament de compostatge
Finalment, allà
on diu:
“Material que SÍ s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca i a les campes:
Material que NO s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca:
Ha de dir:
“Material que SÍ s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca i a les campes:
Material que NO s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca:
5. De conformitat amb el que disposa l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació públic i bon govern, un cop adoptat l'acord d'aprovació definitiva s'ha de publicar en la seu electrònica o en el web corporatiu, la modificació del reglament.
6. De conformitat amb el que disposa l'article 131 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, un cop adoptat l'acord d'aprovació definitiva s'ha de publicar al BOIB la modificació del reglament.
7. Notificar a ABAQUA, a la Mancomunitat del Pla, a EMAYA i a TIRME,SA el contingut de l'acord i dels informes tècnics que el motiven”.
Palma, en la data de la signatura electrònica (15 de desembre de 2023)
La consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, per suplència del conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports Maria del Pilar Amate Rotger