Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MARRATXÍ
Núm. 785710
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora de les prestacions de caràcter social
Per Acord plenari de data 25 d'abril de 2023, es va aprovar inicialment l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques i materials de carácter social de l'Ajuntament de Marratxí que segueix amb el procediment que estableix la tramitació de l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre.
Vist que es va publicar al BOIB núm. 66 de data 18 de maig de 2023, edicte d'aprovació inicial de l'Ordenança Reguladora de les prestacions econòmiques i materials de caràcter social, edicte que per errada contenía una ordenança equivocada.
La proposta d'Acord d'aprovació inicial modificada es va publicar al BOIB 138 de data 10 d'octubre de 2023, i en compliment del que s'estableix a l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre ha estat en exposició pública per un període de trenta dies amb l'objecte de donar audiencia als ciutadans afectats i recollir les aportacions addicionals que puguin presenar altres persones o entitats.
S'ha emès certificat per part de la secretaria en data 1 de desembre de 2023, on es certifica l'elevació a definitiva de l'aprovació inicial
ORDENANÇA REGULADORA DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES I MATERIALS DE CARÀCTER SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DE MARRATXÍ
PREÀMBUL
L'article 25.1, apartat e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, a la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2013) preveu com a competència municipal l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (LSSIB), a l'article 38 senyala com a competències dels ajuntaments, entre d'altres: “crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins del seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular”.
A més, l'article 22 LSSIB recull com a tipologia de prestacions econòmiques les de caràcter de dret subjectiu, les de dret de concurrència i les d'urgència social. El desenvolupament d'aquest article s'ha fet mitjançant la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (LPSEIB), que en l'article 2 les defineix com les aportacions dineràries dels municipis “amb la finalitat d'atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les”.
L'article 3 LPSEIB estableix que les prestacions de caràcter econòmic d'urgència social s'han de finançar per les administracions publiques que tenguin la iniciativa de gestionar-les i, en tot cas, corresponen als ajuntaments els ajuts econòmics bàsics (que, segons l'article 85 LPSEIB, són les prestacions econòmiques que tinguin per objecte “atendre les despeses imprevistes o derivades del dèficit temporal d'ingressos de la unitat familiar que provoca un estat de mancança en l'accés a les necessitats socials bàsiques”).
En conseqüència, l'Ajuntament de Marratxí estableix un procediment intern per l'assignació de les prestacions econòmiques a la ciutadania de Marratxí, en relació a les assignacions pressupostàries que anualment se destinen a tal efecte, i a aquelles que puguin ser transferides per altres administracions en virtut de Convenis o altres procediments establerts.
Les ajudes se concediran en funció dels crèdits disponibles a l'Ajuntament per aquesta finalitat, els quals s'ajustaran als principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Per tot això, no bastarà per rebre l'ajuda que la persona sol·licitant reuneixi tots els requisits i condicions que constin en aquesta ordenança, sinó que serà necessari que la seva sol·licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.
A partir d'aquí, se planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d'ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic que sempre tendran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte a les que ofereixen altres institucions.
Les prestacions regulades a la present ordenança se vinculen, en la majoria de casos, a un pla de feina individual i/o familiar de la persona perceptora de la prestació. Se tracta no tan sols de donar un ajut econòmic, sinó d'articular recursos en funció de les necessitats de la família (educatius, sanitaris, ocupacionals, relacionals, etc.), així com d'incidir en les causes originàries de la situació i aconseguir canvis estructurals.
En termes de criteris d'atorgament, la present ordenança combina dues causes que generen la concessió de prestacions. Per una part, el compliment dels indicadors de baremació social i econòmics de les persones usuàries, seguint els principis d'objectivitat, transparència i imparcialitat. I, per altra, la concessió a criteri del o de la professional social de forma excepcional.
Les necessitats socials en un marc socioeconòmic canviant i amb una población potencialment vulnerable justifiquen aquesta necessària flexibilització en l'atenció dels casos que duen els i les professionals de serveis socials.
Per tot l'anterior, la present ordenança dóna compliment als principis que, en funció de l'article 129 la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPACAP), han de guiar l'actuació pública en matèria d'objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiencia dels serveis públics. A més, s'ajusta als principis de bona regulació que estableix aquest mateix article:
a) Necessitat (la iniciativa normativa està justificada per les raons d'interès públiques exposades) i eficàcia (hi ha una identificació clara de les finalitats que es volen assolir, i aquest és l'instrument més adequat per fer-ho).
b) Proporcionalitat, ja que es limita a les regulacions imprescindibles segons la normativa aplicable, i amb les obligacions mínimes (però necessàries) pels ciutadans.
c) Seguretat jurídica, ja que la norma s'ajusta a la resta de l'ordenament jurídic, i crea un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilita el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les possibles persones usuàries dels serveis socials municipals.
TÍTOL I OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ
Article 1.- Objecte
L'objecte de la present ordenança és regular les prestacions, tant econòmiques com materials, de l'Ajuntament de Marratxí que atenen necessitats socials, i el seu procediment de concessió.
Article 2.- Àmbit d'aplicació
La present ordenança serà d'aplicació a les persones físiques i nuclis familiars residents al municipi de Marratxí, que estiguin en una situació de dificultat socioeconòmica i per als quals els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l'empitjorament de la seva situació personal i/o familiar.
Es considera nucli familiar, a efectes de les prestacions que regula la ordenança, el nucli constituït per dues persones amb vincle de parella, i les persones amb parentesc fins el primer grau de consanguinitat en línia ascendent i descendent o adopció.També es considera nucli familiar aquell nucli parentiu en el qual existeix una situació de tutela.
TÍTOL II CARACTERÍSTIQUES DE LES AJUDES SOCIALS
Article 3.- Definició i característiques
1.- Les prestacions econòmiques són un instrument del catàleg de prestacions dels serveis socials municipals que possibiliten la cobertura de necessitats bàsiques i complementàries per desenvolupar les activitats de la vida quotidiana. Juntament amb les prestacions tècniques, fan una funció de prevenció de processos d'exclusió social, potenciant l'autonomia personal i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania.
Van adreçades a aquelles persones i famílies amb situació de dificultat socioeconómica sorgida tant per causes conjunturals com per la configuració de la pròpia estructura sociofamiliar.
S'entén per prestacions materials- a diferència de les econòmiques- aquelles en que el seu contingut tècnic o material és substituït pel seu equivalent en prestació directa de cost de mercat.
2.- Les característiques de les prestacions són les següents:
- Són finalistes. S'apliquen exclusivament a la cobertura de la necessitat per la qual s'han atorgat.
- Són prestacions no periòdiques. Malgrat poden ser concedides durant determinats períodes del cicle anual, varien en funció dels canvis que se produeixen en la situació inicial del nucli familiar.
- Són complementàries a les prestacions tècniques del treball social, en tant que formen part – en la majoria dels casos - d'un pla d'intervenció sociofamiliar adreçat a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social de les persones perceptores.
- Són complementàries a les prestacions que s'atorguen des d'altres institucions i/o entitats per a la mateixa necessitat, entenent-se que la part que atendrà l'Ajuntament serà aquella que no és coberta per altra institució i/o entitat.
- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, és a dir, que depenen en cada exercici de les previsions que se puguin establir.
Article 4.- Modalitats de les prestacions
Les prestacions econòmiques que es regulen en la present ordenança tenen com a objecte pal·liar les necessitats següents:
a. Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene i roba i calçat:
- Ajudes per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.
- Ajudes per productes d'higiene i neteja.
- Ajudes per alimentació infantil e higiene/lactància.
- Roba i calçat. Cobertura també en els casos en què se necessiti roba especial laboral segons valoració i situació.
- Altres despeses de necessitats bàsiques
b. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:
- Garantir els subministraments bàsics d'aigua, gas, electricitat i d'altres. Inclou despeses de contractació de comptadors.
- Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer d'habitatge habitual, quan existeixin garanties de continuïtat en la mateixa.
- Ajuts per fer front a despeses d' hipoteques endarrerides o pagaments puntuals de quotes d'hipoteques
- Despeses per fer front a la pèrdua temporal o permanent de l'habitatge per desnonament, ruïna, higiene, catàstrofe o altres causes de força major.
- Ajuts a allotjaments temporals (puntuals i/o transitoris) en casos d'extrema necessitat i situacions d'emergència social.
- Despeses puntuals per facilitar l'accés a l'habitatge de lloguer com: avançament de fiances, avals, etc.
- Ajuts per reparacions o adaptació de l'habitatge habitual per proporcionar nivells mínims d'habitabilitat.
- Ajuts per l'adquisició d'equipament bàsic.
- Ajusts per mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge.
- Ajuts per al pagament de les despeses de comunitat endarrerides.
- Ajuts per al pagament d'imposts (generats per l'habitatge) o taxes endarrerides.
c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:
- Ajudes per medicaments vitals i d'urgència
- Ajudes per ortopèdies i pròtesis no coberts per la sanitat pública o coberts parcialment
- Ajudes per tractaments terapèutics i mèdics.
- Ajudes per l'adquisició d'ulleres i similars.
- Ajudes tècniques.
Aquestes ajudes requeriran prescripció mèdica o facultativa.
d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària:
- Ajudes al transport sempre que els desplaçaments estiguin motivats per activitats de formació o d'activació en el mercat de treball.
- Desplaçaments per atenció sanitària sempre i quan no estigui cobert pel sistema sanitari.
e. Prestacions econòmiques adreçades a la utilització de serveis educatius:
- Ajudes de menjador escolar complementàries al sistema educatiu.
- Beques i ajudes per l'escolarització a l'Educació infantil 0-3 anys (escoles infantils municipals i privades o concertades).
- Ajudes per material escolar i llibres.
- Ajudes individuals al transport escolar.
- Ajudes per activitats extraescolars i de lleure al llarg del curs escolar.
- Matrícules per formació oficial.
f. Prestacions per la realització d'activitats socioculturals i esportives:
- Escoles d'estiu
- Campaments
- Campus esportius
- Activitats en centres culturals
- Activitats esportives
g. Altres conceptes: ajudes per l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes prevists als epígrafs anteriors.
Article 5.- Quanties de les prestacions
a. Prestacions per a la cobertura de necessitats bàsiques
Les quanties màximes següents es podran veure modificades en funció de l'assignació d'altres prestacions coincidents en el temps. També en funció de la valoració justificada del /de la treballador/a social.
S'establirà una relació de productes a adquirir. L'adquisició de productes no autoritzats suposarà la no concessió de noves prestacions, sense perjudici de l'obligació de reintegrament dels imports incorrectament aplicats.
1. Alimentació
La quantitat màxima mensual que pot percebre una unitat familiar per les ajudes d'alimentació és la següent:
Nº membres Quantia mensual màxima
1 membre - 130€
2 membres - 195€
3 membres - 234€
4 membres - 273€
5 membres - 286€
6 membres - 299€
7 membres - 312€
+7 membres - 325€
En el cas que hi hagi menors que utilitzin bolquers i / o consumeixin llet infantil, se sumaran 50€ per menor a la quantitat indicada.
En cas de que les persones usuàries hagin de dur una dieta especial que impliqui una major despesa, se sumaran 50€ a la quantitat indicada.
2. Vestimenta, higiene i altres despeses de necessitats bàsiques
En aquest apartat s'inclouen totes aquelles ajudes que complementen a les ajudes per alimentació en la cobertura de necessitats bàsiques. La quantitat màxima anual que pot percebre una unitat familiar per aquestes ajudes és la següent:
Tipus Ajuda Quantia
- Productes de neteja domèstica - 200€
- Articles d'higiene personal - 300€
- Calçat i roba d´ús personal - 200€/beneficiari/a
- Altres despeses de necessitats bàsiques - 600€
b. Accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o despeses que se'n deriven
La quantitat màxima anual que pot percebre una unitat familiar per aquestes ajudes és la següent:
Tipus Ajuda - Quantia
- Rebuts de subministrament bàsics - 600 €
- Despeses de contractació comptadors - 1 facturació
- Lloguers endarrerits/ ajudes lloguer habitatge habitual - 3 mensualitats (amb un màxim de 750 € mensuals)
- Quotes hipoteca endarrerides - 3 mensualitats (amb un màxim de 600 € mensuals)
- Pèrdua temporal o permanent de l'habitatge - 1500 €
- Allotjaments temporals - 30 €/ persona i dia (màxim 90 dies)
- Accés habitatge lloguer - 3 mensualitats (amb un màxim de 750 €mensuals)
- Reparacions /adaptacions - 2.000 €
- Adquisició equipament bàsic - 1 000 €
- Higiene habitatge - 500 €
- Despeses comunitat endarrerides - 3 mensualitats (amb un màxim de 90 € mensuals)
- Imposts o taxes endarrerides - 3 rebuts (amb un màxim de 200 € pels 3 rebuts)
c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària
La quantitat màxima que pot percebre una persona beneficiaria per aquestes ajudes és la següent:
Tipus Ajuda - Quantia
- Medicaments - 100 € /mes
- Ortopèdies/pròtesis - 400 €/any
- Tractaments Terapèutics i mèdics - 1200 €/any
- Ulleres i similars - 150 €/any
- Altres ajudes tècniques - 400 €/any
d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària
Fins un màxim de 300€ any per beneficiari
e. Utilització de serveis educatius
La quantitat màxima anual que pot percebre una persona beneficiària per aquestes ajudes és la següent.
Tipus Ajuda - Quantia
- Menjador Escolar - 1.800 €
- Escoletes Infantils - 3.600 €
- Material Escolar i llibres - 800 €
- Transport Escolar - 150 €
- Activitats extraescolars i de lleure - 250 €
- Matrícules formació oficial - 300 €
En cas d'ajudes relacionades amb el menjador i les mensualitats de les escoletes municipals, s'establirà una col·laboració amb el Departament d'Educació municipal per tal d'evitar duplicitats.
f. Activitats socioculturals i esportives
Fins un màxim de 300€ any per persona beneficiària
g. Altres conceptes
Es valorarà individualment cada demanda, pel treballador/a social amb el vistiplau del tècnic/a responsable.
Article 6.- Límits a la percepció d'ajudes
1.- L'import total de les ajudes rebudes (ja ho sigui de l'Ajuntament de Marratxí, ja ho sigui per part d'altres administracions) destinades a cobrir una concreta necessitat no podrá superar, en cap cas, el seu cost. En caso contrari procedirà el reintegrament de l'import excedent.
2.- La quantitat màxima anual que pot rebre una unitat familiar en relació al conjunt de prestacions econòmiques és la següent:
Nº membres unitat familiar - Quantia
1 2.500€
2 3.000€
3 3.500€
4 4.000€
5 4.500€
+5 5.000€
Article 7.- Dotació pressupostària
1.- L'Ajuntament de Marratxí consignarà en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones o famílies en situació de vulnerabilitat social, segons els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
2.- L'esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdit que eventualment pugui aprovar la corporació davant la circumstància d'exhauriment de la dotació i la conveniència de la disponibilitat pressupostària de l'ens.
3.- Les prestacions econòmiques vinculades, en la seva font de finançament, a l'activitat de foment o subvencions, no tendran efecte de consolidació en el pressupost municipal del següent exercici, quedant condicionades a la disponibilitat de liquiditat si s'aprova la subvenció.
4.- A l'execució de la despesa li serà d'aplicació la present ordenança independentment de la font de finançament, ja sigui dotació específica de convenis que l'Institut Mallorquí d'Afers Socials del Consell de Mallorca subscrigui amb l'Ajuntament o qualsevol altra línia de suport del Govern Balear o altra administració.
TÍTOL III PERSONES BENEFICIARIES DE LES PRESTACIONS
Article 8.-Requisits d'accés a les prestacions econòmiques
1.- Per poder tenir accés a les ajudes, les persones o unitats familiars no han de disposar d'ingressos (descomptant les despeses de pagament de la vivenda : lloguer -fins a un màxim de 750€ mes- o hipoteca -fins a un màxim de 600€ al mes-) superiors als següents percentatges del SMI ponderats en funció dels membres de la unitat familiar i calculat de forma mensual:
Nºmembres unitat familiar - Percentatge SMI
1 75%
2 100%
3 125%
4 150%
5 175%
+5 200%
Les ajudes estaran supeditades també a la valoració social, d'acord amb els ítems següents:
2.- A més de l'anterior, són requisits per accedir a les ajudes socials de l'Ajuntament de Marratxí:
- Ser major de 18 anys o estar emancipat/da legalment o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d'emancipació.
- Ser resident (residència efectiva) en el municipi i estar empadronat/da a l'Ajuntament de Marratxí. De manera excepcional podran ser beneficiàries de les prestacions aquelles persones que, sense estar empadronades (però amb residència efectiva), se troben en una situació de dificultat que precisa ser resolta de forma urgent.
- Tenir dificultats per cobrir de forma autònoma la cobertura de les necessitats pròpies i les de les persones a càrrec.
- Presentar la documentació requerida, col·laborar en la valoració social i signar el pla de feina individual/familiar consensuat en els casos que es requereixi.
Article 9.- Obligacions
1.- Són obligacions comunes a les persones beneficiàries d'ajudes socials les següents:
- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les prestacions.
- Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.
- Amb caràcter general l'atorgament de la prestació queda condicionat a l'acceptació de seguir un pla de feina individual i/o familiar per part de la persona usuària.
- En cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a la persona o empresa proveïdora del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part de cost del mateix, la persona beneficiària tendrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.
- Justificar l'ajuda en els termes establerts en aquesta ordenança. Els serveis socials tendran en compte el grau de compliment de l'acord econòmic establert, en cas de sol·licitud de noves ajudes econòmiques.
- Comunicar als serveis socials de l'Ajuntament l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l'Ajuntament de Marratxí i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
- Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.
- Mantenir l'empadronament i la residència efectiva en el municipi de Marratxí durant el temps de percepció de la prestació.
2.- A més, cada tipologia de prestació tendrà unes obligacions concretes i específiques que es detallaran a la resolució que concedeixi la prestació, i que serà proposada segons el criteri professional dels serveis socials municipals.
Article 10.- Drets de les persones beneficiàries
- Dret a rebre informació de les possibles modificacions que se puguin produir en el règim de la prestació.
- Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l'expedient, en els termes establerts en aquesta ordenança.
- Dret a exercir el dret de queixa segons les disposicions vigents.
- Dret a l'abandonament efectiu de l'ajuda o prestació una vegada resolta.
TÍTOL IV PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LES PRESTACIONS
Capítol 1 Qüestions generals
Article 11.- Criteris de concessió i tramitació
- Es donarà prioritat a les famílies monoparentals i als nuclis familiars amb problemàtica social greu.
- No se valoraran aquelles sol·licituds de prestacions de famílies que no presenten la documentació requerida.
Article 12.- Òrgans competents
1.- L'òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia-Presidència, que pot delegar aquesta facultat en la Junta de Govern Local o en el/la regidor/a o Tinent de Batle/essa de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament de Marratxí, llevat que les Bases d'Execució del Pressupost indiquin una altra cosa.
2.- L'òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions demandades és el regidor/a de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament de Marratxí.
3.- Les ajudes seran tramitades pel treballador/a social dels serveis socials de l'Ajuntament de Marratxí.
Capítol 2 Iniciació
Article 13.- D'ofici
Les ajudes socials regulades en aquesta ordenança podran ser trameses a proposta del/ de la professional de referència quan es tracti de persones amb les quals s'està fent una intervenció professional per part de l'equip de Serveis Socials, o en els casos d'emergència.
Article 14.- Per sol·licitud de la persona interessada
1.- El període per rebre sol·licituds romandrà obert tot l'any natural.
2.- La sol·licitud es presentarà fent el model normalitzat que es recull a l'Annex 1 d'aquesta ordenança, al Registre General d'Entrada de l'Ajuntament de Marratxí, adreçada a l'Alcaldia (si bé es remetrà a l'Àrea de Serveis Socials per a la seva tramitació).
També es podrà presentar la sol·licitud fent servir la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Marratxí, o per qualsevol dels mitjans contemplats a l'article 16.4 LPACAP.
3.- Els documents bàsics que haurà de presentar la persona sol·licitant, tant propis com de tots els membres de la unitat familiar, són:
o Justificants de prestacions del SEPE
o Targeta d'atur o millora d'ocupació del SOIB
o Justificants de prestacions de l'INSS
4.- Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s'hagi aportat tota la documentació necessària, se requerirà a la persona sol·licitant que l'aporti en un termini de 10 dies hàbils, prorrogables en els termes establerts a la LPACAP. En tot cas, s'advertirà a la persona sol·licitant que, de no esmenar la manca de documentació, se'l tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució que declari aquesta situació, els fets produïts i la normativa aplicable.
5.- No se reclamarà documentació que ja consti a l'expedient de la persona sol·licitant o de la unitat familiar, ni aquella que se pugui aconseguir d'ofici en altres serveis municipals o altres administracions, llevat que la persona interessada s'oposi expressament a la seva consulta.
Capítol 3 Instrucció
Article 15.- Valoració tècnica de la sol·licitud
Una vegada rebuda completa la documentació acreditativa, el/la treballador/a social realitzarà la valoració tècnica de la sol·licitud segons el model normalitzat que es recull a l'Annex 3 d'aquesta ordenança, que inclourà:
- Una valoració econòmica de la sol·licitud, en base als càlculs d'ingressos i despeses.
- Una valoració social, que s'haurà de fer atenent a l'existència d'indicadors d'exclusió i vulnerabilitat, i determinarà import total de la prestació, segons el percentatges establerts (50%, 75% o 100%).
Article 16.- Gestió tècnica de la prestació
1.- Per resoldre les necessitats detectades a la unitat familiar, i a judici de la persona treballadora social, es podrà acompanyar a la valoració anterior un Pla de feina segons el model normalitzat que es recull a l'Annex 2 d'aquesta ordenança, que implicarà uns compromisos a assolir per part de les persones usuàries.
Per a elaborar aquest pla s'haurà de tenir en compte el màxim de quantia anual que la família pot percebre.
2.- En el cas de les situacions familiars socioeconòmiques més complexes, així com d'ajuda cronificades, es planificarà un espai d'interconsulta de l'equip de Treball Social, per definir la intervenció socioeconòmica a realitzar.
Capítol 4 Terminació
Article 17.- Resolució
1.- La treballadora social responsable realitzarà un informe-proposta (segons el model normalitzat que es recull a l'Annex 4 d'aquesta ordenança) en el qual proposarà la concessió o denegació de l'ajuda sol·licitada.
2.- Es concediran aquelles sol·licituds que compleixin tots els requisits establerts a la present ordenança, i sempre que hi hagi crèdit disponible en la partida pressupostària corresponent. En aquest cas, la persona sol·licitant serà informada de la resolució adoptada i de les seves condicions: concepte, quantia, modalitat d'adquisició del producte (si és el cas) o d'utilització de la prestació, durada, etc.
3.- Es denegaran aquelles sol·licituds en les que pugui concórrer alguna o algunes de les següents circumstàncies:
a) La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.
b) L'impediment, per la persona sol·licitant, de la labor tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.
c) Que existeixi persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.
d) Que no existeixi crèdit adequat i suficient per a l'atenció de la sol·licitud.
e) El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants
f) Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb recolzament dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.
g) Que correspongui l'atenció de la persona sol·licitant, per raó de la naturalesa de la prestació o per raó de residència, a una altra administració pública.
h) Que es tinguin ajudes pendents de justificar fora de termini
i) Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de les Unitats de Treball Social, estimin la seva denegació de forma motivada.
En aquest cas s'entregarà sempre el document de denegació d'ajuda econòmica municipal, amb la corresponent motivació.
4.- Les reclamacions, queixes i recursos presentats pels interessats contra les resolucions anteriors, què esgoten la via administrativa, es resoldran d'acord amb la normativa vigent.
5.- El termini màxim per resoldre i notificar la sol·licitud d'ajuda social és de 3 mesos. En cas de no recaure resolució expressa dins aquest termini s'entendrà que la sol·licitud d'ajuda ha estat desestimada per silenci administratiu.
Article 18.- Desistiment i renúncia
La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a la prestació reconeguda per mitjà d'un escrit dirigit a l'Ajuntament. Aquest dictarà una resolución a on s'expressi la circumstància que concorri en cada cas, indicant els fets produïts i les normes aplicables.
Capítol V Pagament i justificació de l'ajuda
Article 19.- Pagament de les ajudes
1.- L'abonament de l'ajuda es farà, amb caràcter general, a la persona beneficiària i al número de compte corrent que n'indiqui.
2.- Excepcionalment, quan així ho hagi autoritzat la persona sol·licitant, l'Ajuntament de Marratxí quedarà facultat per fer el pagament directe a la persona que hagi de ser retribuïda amb l'ajut o, en el seu defecte, a l'entitat prestadora del servei o motiu d'ajuda. Aquesta circumstància haurà d'indicar-se a l'informe-proposta d'atorgament, i dins l'expedient haurà de figurar el document acreditatiu de la titularitat del compte bancari dels receptors dels imports.
3.- Els pagament anteriors s'han de fer prèvia la tramitació preceptiva que disposi la normativa reguladora de les hisendes locals i les Bases d'Execucio del Pressupost. Per tant, s'enviarà a l'Àrea d'Intervenció la resolució d'atorgament de l'ajuda per tal de poder fer efectiu el pagament de la quantia concedida, segons les condicions que s'hi estableixin.
4.- L'expedició de les ordres de pagament haurà d'acomodar-se al pla de disposició de fons de la tresoreria que hi hagi vigent.
Article 20.- Justificació de la despesa
1.- La justificació de la despesa s'acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzats, les quals hauran de complir els requisits reglamentàriament establerts, o mitjançant altres documents, de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa.
2.- El termini per a la justificació és de dos mesos a partir de la data de la concessió. S'entenen automàticament justificats els pagaments directes efectuats per l'Ajuntament de Marratxí en aplicació de l'article 19.2 anterior.
3.- Una còpia de la justificació de les ajudes obtingudes s'arxivarà a l'expedient electrònic personal/familiar del beneficiari o la beneficiària de l'ajuda.
Capítol VI Procediment d'urgència
Article 21.- Tramitació d'ajudes en cas de situacions d'urgència social
1.- En les situacions d'urgència, el/la treballador/a social podrà avançar tot o part de l'import de l'ajuda que es tracti, per tal de pal·liar temporalment la situació d'urgència o necessitat que correspongui.
2.- Una vegada s'hagi rebut la justificació de la despesa, la treballadora social realitzarà un informe-proposta segons el model normalitzat que es recull a l'Annex 5 d'aquesta ordenança en el qual s'exposin les situacions d'urgència social del cas, i que la despesa s'ajusta als requisits de l'ajuda.
3.- Aquest informe-proposta, juntament amb la documentació justificativa de l'ajuda, es remetrà a la Intervenció municipal per a la seva fiscalització i aprovació.
TÍTOL V CONTROL DE LES AJUDES
Article 22.- Òrgan responsable
1.- Durant la vigència de les prestacions, el/la treballador/a social farà el seguiment de l'adequat compliment de la finalitat per a la que es va concedir la prestació econòmica, i reflectirà en el registre del HSI la valoració del procés i la valoració final.
2.- Correspon a la Intervenció municipal la fiscalització prèvia i el control financer posterior de les ajudes socials que es concedeixin. Com a resultat d'aquest control financer, la Intervenció pot demanar als serveis socials municipals que s'exigeixi al beneficiari el reintegrament total o parcial de la subvenció i, si fos el cas, que s'instrueixi l'oportú expedient sancionador.
Article 23.- Modificacions de la prestació
1.- Es pot produir una modificació en la prestació quan les circumstàncies que van motivar la sol·licitud variïn, i no sigui procedent la seva revocació. Es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació, a proposta de la persona beneficiària o del/la professional.
2.- Es suspendrà el pagament de la prestació quan concorri alguna de les causes següents:
A. Per sol·licitud de la persona beneficiària de la prestació econòmica
B. Per mort de la persona beneficiària, si l'ajuda s'ha concedit a un nucli familiar i mentres l'equip de professionals valoraran si és pertinent o no la seva continuïtat.
C. Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material temporal de continuar amb la prestació de l'ajut.
Article 24.- Revocació de les ajudes: supòsits i procediment
1.- Serà procedent la revocació de les prestacions en motiu de les causes següents:
A. En cas d'incompliment dels requisits per part de la persona beneficiària (compliment
del pla de treball individualitzat, acceptació d'ofertes de treball, escolarització dels infants, etc.) Seran els serveis bàsics d'atenció social els que determinaran, en una proposta de resolució, la valoració sobre el compliment o eventual incompliment d'aquestes circumstàncies.
B. Quan la persona beneficiària incompleixi totes o algunes de les obligacions adquirides amb l'acceptació de l'ajut.
C. Falsejar, ocultar o mostrar obstrucció a les actuacions de comprovació per part del
personal municipal de serveis socials i serveis econòmics, malgrat reunir la persona
sol·licitant els requisits per a la concessió.
D. Que hagi transcorregut el termini de tres mesos des de l'atorgament de l'ajuda sense que l'ingrés econòmic s'hagi pogut fer efectiu per causes imputables a la part interessada. Aquest fet es comunicarà per correu ordinari al domicili que la persona sol·licitant va declarar.
E. La utilització de l'ajut amb una finalitat diferent d'aquella per a la qual va ser concedida.
F. Desaparició de totes o algunes de les circumstàncies que van donar lloc a la seva concessió.
G. Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material definitiva de continuar amb la prestació de l'ajut.
H. Per ser beneficiari/a simultàniament d'una altra prestació amb la mateixa finalitat, és a dir, que tingui la mateixa naturalesa i atengui les mateixes necessitats, sense que tal circumstància hagi estat comunicada al Departament de Serveis Socials.
I. Altres causes de naturalesa anàloga i caràcter greu imputables a la persona beneficiària, no previstes en els apartats anteriors.
2.- En el supòsit que l'Ajuntament detecti que concorri una possible causa de revocació de les prestacions, el procediment a seguir serà el següent:
- Comunicar l'acord d'inici de l'expedient de revocació a la persona interessada, concedint un tràmit d'audiència de deu dies.
- Durant aquest termini la persona beneficiària podrà al·legar el que consideri convenient i, en el seu cas, aportar els documents o justificacions pertinents.
- Realitzat aquest tràmit, s'adoptarà, si pertoca, l'acord de revocació de la prestació.
- L'acord que es dicti serà notificat a l'interessat.
3.- Aquest procediment de revocació serà compatible i complementari amb el procediment sancionador previst en aquesta ordenança, en cas que la conducta que dona lloc a la revocació pugui constituir, alhora, una infracció.
4.- Els supòsits previstos en l'apartat 1 anterior comportaran necessàriament el reintegrament dels imports que s'hagin percebut indegudament. L'import a reintegrar es determinarà dins el procediment de revocació esmentat, i es quantificarà, si pertoca, en l'acord de revocació.
TÍTOL VI INFRACCIONS I SANCIONS
Article 25.- Infraccions
1.- Són infraccions de les persones beneficiàries de les prestacions les que s'indiquen a cadascun dels apartats següents.
2.- Són infraccions lleus les següents:
a) No facilitar les dades que es requereixin, quan aquestes no tinguin caràcter essencial
b) La justificació fora de termini de l'ús donat a la prestació.
c) L'incompliment lleu dels pactes del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.
d) Incomplir els preceptes d'aquesta ordenança, quan l'incompliment no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.
3.- Són infraccions greus les següents:
a) Reincidir en la comissió de faltes lleus (3 en un període d'un any)
b) L'obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de valoració, seguiment i/o comprovació per part de l'equip de professionals
c) Falsejar o ocultar dades a l'Administració, encara que la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió de l'ajuda.
d) No comunicar a l'Administració els canvis o les alteracions de les circumstàncies o dels requisits que varen determinar la concessió de la prestació, en quant aquest canvis no haguessin suposat la pèrdua de l'ajuda.
e) L'incompliment greu dels pactes del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.
f) La justificació incompleta o inexacta de l'ús donat als fons rebuts.
g) No destinar fins al 50 % de la prestació atorgada a la finalitat per a la qual es va concedir.
h) No facilitar altres dades que es requereixin, quan aquestes tinguin caràcter esencial
4.- Són Infraccions molt greus les següents:
a) Reincidir en la comissió d'infraccions greus (3 en un període d'un any)
b) Falsejar o ocultar dades a l'Administració, quan aquesta falsedat o ocultació hagi estat determinant per a poder accedir a la prestació.
c) No comunicar a l'Administració els canvis o les alteracions de les circumstàncies o dels requisits que varen determinar la concessió de la prestació, en quant aquests canvis haguessin suposat la pèrdua de l'ajuda.
d) L'incompliment molt greu dels pactes del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.
e) La falta total de justificació de l'ús donat als fons rebuts.
f) No destinar més del 50 % de la prestació atorgada a la finalitat per a la qual es va concedir.
Article 26.- Sancions
1.- Les infraccions lleus podran sancionar-se amb una amonestació.
2.- Les infraccions greus es podran sancionar amb:
a) La suspensió de la condició de persona beneficiària de la concreta prestació de la que derivi la infracció, per un període mínim de 2 mesos i un màxim de 6 mesos.
b) La no valoració de la situació de la persona sancionada, a efectes d'obtenció de qualsevol ajuda social municipal, per un període mínim d'un mes i un màxim de 3 mesos.
3.- Les infraccions molt greus es podran sancionar amb:
a) La suspensió de la condició de persona beneficiària de la prestació, per un període mínim de 6 mesos i 1 dia i un màxim de 12 mesos.
b) La no valoració de la situació de la persona sancionada, a efectes d'obtenció d'ajudes socials, per un període mínim de tres mesos i un dia i un màxim de 6 mesos.
4.- En tot cas, la sanció per una falta greu o molt greu suposarà la pèrdua de l'import pendent de rebre de l'ajuda social de la qual en derivi la infracció, així com el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
5.- La concreta sanció, quan hi hagi marge de discrecionalitat, es decidirà tenint especialment en compte els següents criteris:
a) El grau de culpabilitat o l'existència d'intencionalitat
b) La continuïtat o persistència en la conducta infractora
c) Natura dels perjudicis causats
d) Reincidència en la comissió d'una infracció de la mateixa natura (requerirà resolución ferma en via administrativa, i que la reincidència no estigui contemplada com un element de la infracció).
Article 27.- Procediment sancionador.
1.- El procediment sancionador que aplicaran els òrgans competents per a iniciar, instruir i resoldre els expedients sancionadors en matèria de serveis socials és el que estableix la normativa del procediment administratiu comú, amb les especialitat relatives als expedients sancionador i l'àmbit local.
2.- Com a mesura cautelar es podrà acordar, motivadament en l'acord d'inici, la suspensió del cobrament de:
- En el cas de falta greu, només de l'ajuda social de la qual o de les quals en derivi l'expedient sancionador.
- En el cas de falta molt greu, de qualsevol ajuda social que la persona beneficiària pugui estar rebent.
3.- El termini de perscripció de les infraccions i sancions contemplades en aquesta ordenança será l'establert a l'article 30.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
4.- El procediment sancionador es tramitarà sense perjudici de les actuacions civils, penals o d'un altre ordre que en cada cas sigui procedent.
TÍTOL VII PROTECCIÓ DE DADES
Article 28.- Tractament de dades personals
1.- Amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda la part interessada dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar que són necessàries per a la tramitació de l'expedient.
2.- D'acord amb la normativa de protecció de dades, les dades subministrades en omplir la sol·licitud i les contingudes en la documentació per tramitar l'expedient seran objecte de tractament informatitzat per l'Ajuntament, per possibilitar la seva concessió o denegació, i les corresponents accions de seguiment i comprovació. No es farà cap tractament de dades personals que no respecti la legislació vigent.
3.- Per exercir els dret d'accés, oposició, rectificació, cancel·lació, limitació i portabilitat, informació i no ser objecte de decisions individualitzades les persones interessades s'hauran de dirigir al personal responsable del tractament, que és el propi Ajuntament.
Article 29.- Confidencialitat de les prestacions concedides
1.- Es garanteix la total confidencialitat de les dades en relació a les peticions d'ajuda social derivades d'aquesta ordenança, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, sent utilitzades estrictament per a les finalitat per a les quals han estat facilitades, i per les establertes a la legislació de protecció de dades.
2.- No se farà cap tipus de publicació de la concessió de les prestacions que no estigui imposat per norma legal.
3.- El personal tècnic i administratiu que tramiti les ajudes participaran del deure de mantener el secret professional de la informació dels expedients, fet al qual estaran igualment obligats per ètica professional.
Disposició addicional primera.- Dret supletori
1.-Serà d'aplicació supletòria, als procediments establerts en aquesta ordenança, en primer lloc les Lleis 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears i 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
En segon lloc, la legislació relativa a subvencions (en especial la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que la desenvolupa) i al procediment administratiu comú (en especial, les Llei 39/2015 i 40/2015), a més de la resta de normativa de Dret administratiu o comú que en sigui d'aplicació.
2.- Quant al procediment sancionador, serà d'aplicació supletòria el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora. En allò que sigui compatible amb el règim local, també els articles 108 i següents de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Disposició addicional segona.- Delegació de funcions
S'habilita a la Batlia (o, per delegació d'aquesta, a la Regidoria de Serveis Socials) per a dictar les disposicions o instruccions que resultin necessàries per a la correcta interpretació, desenvolupament i aplicació de la present ordenança.
Disposició addional tercera.- Excepcions
En casos excepcionals degudament justificats en l'informe proposta que emeti el/la treballador/a social, i amb el vistiplau del o de la tècnic/a coorinador/a de l'Àrea de Serveis Socials, podran no ser d'aplicació a la valoració de la sol·licitud d'ajuda:
a) El límit de les quanties de les prestacions establertes a l'article 5
b) El límit a la percepció d'ajudes establert a l'article 6.2
c) El límit d'ingressos de l'article 8.1
d) El percentatge de la valoració social establert a l'article 15
e) La denegació de la sol·licitud per la causa establerta a l'article 17.3.h)
f) Altres extrems expressament prevists a l'ordenança
Disposició final.- Vigència de l'ordenança
Aquesta ordenança, una vegada aprovat definitivament pel Ple de la Corporació, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text en el BOIB i transcorreguts els terminis que marca la llei.
Marratxí, 4 de desembre de 2023
La regidora de Serveis Socials Elvira García Cabrera