Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 784814
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa i per als anys 2023 i 2024, subvencions per a la creació d’empreses de joves agricultors i agricultores
A les Illes Balears s'està constatant un grau d'envelliment important de la població dedicada a l'activitat agrària a causa de la falta de relleu generacional, tant pels alts costs d'instal·lació com pels nivells baixos de renda en comparació amb altres sectors i també la manca d'al·licients en el medi rural. Per tot això, es considera necessari estimular la instal·lació de joves agricultors i agricultores com a titulars d'explotacions agràries i contribuir a:
Per aconseguir els objectius enumerats, es considera necessari promoure la instal·lació de joves agricultors i agricultores donant suport al seu accés a la titularitat de les explotacions agràries, de manera individual o associativa, ubicades a les Illes Balears, la qual cosa comportarà una millora estructural i una modernització, en el moment de la seva instal·lació i també posteriorment.
L'establiment de joves agricultors i agricultores com a titulars d'explotacions agràries és una de les intervencions més rellevants del desenvolupament rural de la PAC 2023-2027. Contribueix de manera essencial al relleu generacional necessari per al sector, així com a la fixació de població a les zones rurals que, amb caràcter general, estan en situació de despoblament.
Aquest fet, juntament amb l'efecte incentivador de l'ajut, i el desenvolupament d'empreses resulten essencials per tal que hi hagi actors a fora vila per dur a terme les accions de millora referides a la protecció de la natura, el medi ambient i el clima, com també les accions de conscienciació i educació mediambiental i de desenvolupament d'empreses. D'aquesta manera, aquesta intervenció dona suport a les estratègies de la UE relatives al sector agrari i col·laboren estretament amb el Pacte verd europeu per aconseguir que l'economia de la UE sigui sostenible, i es transformin els reptes en matèria de clima i medi ambient en oportunitats.
L'objectiu d'aquesta intervenció és, per tant, contribuir al relleu generacional i crear ocupació en zones rurals.
Les accions se centren a concedir ajudes als joves per afrontar les inversions i despeses necessàries per a la instal·lació.
La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió que finança el FEAGA i el FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i establertes al Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Concretament, les actuacions finançades amb càrrec a aquestes convocatòries s'emmarquen en la intervenció amb codi 6961-01 - No SIG, d'ajuts a inversions en «Establiment de persones joves agricultores», que inclou el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya i emparades en l'article 75 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
D'acord amb el que estableix la intervenció 69611-01 en la qual s'emparen aquests ajuts, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica als objectius següents del PEPAC:
OE7 Atreure els joves agricultors i altres nous agricultors, i fer-los costat, i facilitar el desenvolupament empresarial sostenible a les zones rurals.
De la mateixa manera i als efectes d'avaluar i controlar el compliment dels objectius i metes del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, es té en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
En aquest moment i en relació amb la intervenció per a la instal·lació de joves agricultors programada per a les Illes Balears, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural té pendent de tramitar una modificació del PEPAC que afecta determinades condicions que estableix aquesta resolució, per la qual cosa ha de quedar condicionada a l'aprovació de la modificació esmentada per part de la Comissió.
El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que assenyala a l'article 2.d que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda l'establiment de joves agricultors i nous agricultors i la posada en marxa de noves empreses rurals.
En data 5 d'octubre del 2011 es va publicar al Boletín Oficial del Estado (BOE) núm. 240 la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries amb la finalitat de promoure i afavorir la igualtat real i efectiva entre dones i homes en el medi rural, mitjançant el reconeixement jurídic i econòmic derivat de la seva participació en l'activitat agrària.
D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, disposa que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca, referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l'estructura orgànica bàsica de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, i es preveu, a l'annex 1, l'adscripció a aquesta conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació
1. S'aproven, mitjançant el procediment anticipat de despesa, les convocatòries de subvencions, corresponents als anys 2023 i 2024, per a l'establiment de persones joves agricultores, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
2. Aquesta intervenció té per objectiu contribuir al relleu generacional necessari per al sector, així com a la creació d'ocupació a les zones rurals.
3. Les convocatòries que preveu aquesta resolució són un total de dues.
4. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s'apliquen les definicions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució. Quant a les definicions fetes d'acord amb el que disposa la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, se n'han d'atendre les modificacions o substitucions posteriors.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquestes ajudes s'hi destina un import total màxim de set milions d'euros (7.000.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), d'acord amb la distribució següent:
Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Aquestes ajudes les finança en un 30,7% el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER); en un 6,14% el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i en un 63,16% la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
3. Aquestes convocatòries queden subjectes a la condició supensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts del FOGAIBA dels anys 2024 i 2025, per finançar el compliment de les obligacios generades.
Tercer Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques que duguin a terme les actuacions que s'esmenten a l'apartat quart d'aquesta resolució i que reuneixin, en el moment de presentació de la sol·licitud de l'ajuda, els requisits següents:
a. Tenir complerts els 18 anys i no complir més de 40 anys l'any natural de presentació de la sol·licitud per aquesta línia d'ajuda.
b. Presentar un pla empresarial, d'acord el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat.
En aquest pla s'ha de justificar que l'explotació disposarà d'uns ingressos o d'un volum de facturació calculats d'acord amb el que indica l'annex 2 d'aquesta resolució, durant dos anys qualsevol del període comprès entre l'inici del procés de primera instal·lació i els cinc anys posteriors a la concessió de l'ajuda, i en què es compromet a adquirir la capacitació professional adequada.
En el cas que el pla prevegi la incorporació a una explotació agrària prioritària, l'explotació del jove agricultor ha de consolidar aquesta condició de prioritària dins els 48 mesos posteriors a la concessió i sempre abans del segon pagament de l'ajuda.
c. Tenir la competència i la qualificació professionals adequades, d'acord amb les condicions que defineix el punt 10 de l'annex 1 d'aquesta resolució, o comprometre's a obtenir-les en el termini de 48 mesos, comptats a partir de la data de concessió de l'ajuda.
d. Haver iniciat el procés de primera instal·lació en una explotació agrària en els 24 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb les condicions que estableix l'annex 1 d'aquesta resolució. Aquest procés s'entén iniciat si es compleix algun dels requisits següents:
Com a situació de partida i abans d'aquest termini de 24 mesos, la persona sol·licitant no pot haver estat titular d'una explotació agrària d'una dimensió igual o superior a 0,75 UTA a Mallorca i Menorca, 0,5 UTA a Eivissa i 0,3 UTA a Formentera, d'acord amb les definicions que estableix l'annex 1 d'aquesta resolució.
e. Complir, almenys, dos dels criteris de selecció que estableix el punt 2 de l'apartat setè d'aquesta resolució i obtenir una puntuació mínima de 36 punts.
2. L'explotació en la qual s'instal·li el jove agricultor ha de complir, en el període comprès entre l'inici del procés de primera instal·lació i el cinquè any a partir de la concessió de l'ajuda, els requisits següents:
a. Arribar a tenir una dimensió mínima de 0,75 UTA a Mallorca i Menorca, 0,5 UTA a Eivissa i 0,3 UTA a Formentera.
b. Ser viable econòmicament, d'acord amb el que estableix el punt 14 de l'annex 1 d'aquesta resolució, durant dos anys.
c. Tenir com a dimensió màxima admissible la prevista per a les petites empreses, d'acord amb la definició del punt 11 de l'annex 1 d'aquesta resolució.
3. A més dels requisits que preveu el punt anterior, els beneficiaris han de complir, en el moment que es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades s'ha de fer de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.
5. D'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3.bis esmentat.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.
La comprovació del compliment del requisit esmentat al paràgraf anterior la fa el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si es manifesta el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n podrà acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. És objecte de subvenció la primera instal·lació d'un jove agricultor en una explotació agrària mitjançant el desenvolupament i l'execució del pla empresarial presentat amb la sol·licitud.
2. Si el pla empresarial del beneficiari incorpora mesures d'estalvi d'aigua, estalvi energètic, adaptació o mitigació del canvi climàtic, només seran subvencionables si s'han finalitzat les inversions amb posterioritat a la data d'inspecció o visita de control previ.
Cinquè Intensitat i límit de les subvencions
1. Les ajudes a la primera instal·lació d'agricultors joves consistiran en una prima amb una quantia màxima de 80.000,00 euros.
2. L'import de la prima base serà de 25.000,00 euros.
Aquesta prima s'incrementarà en els casos i amb les quanties següents:
a) Per incorporació a una explotació agrària prioritària: 15.000,00 €.
b) Per l'orientació productiva de l'explotació en un dels casos següents:
El càlcul de les UBM de l'explotació es fa aplicant les equivalències en UBM que indica l'annex 3 d'aquesta resolució.
c. Per incorporar mesures efectives d'estalvi d'aigua, estalvi energètic, adaptació o mitigació del canvi climàtic al pla empresarial, segons un pressupost avaluable d'un mínim de 10.000,00 €, d'acord amb els preus de mercat: 10.000,00 €.
Per tal d'acreditar els preus de mercat i sens perjudici de les verificacions posteriors que, per a la moderació dels costos subvencionables, pugui efectuar l'òrgan gestor, la persona sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la seva sol·licitud un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.
L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficàcia i economia, que la persona beneficiària ha de justificar quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, si es presenta un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.
En qualsevol cas, s'habilita el director gerent del FOGAIBA per controlar la moderació de costos, si ho considera adequat, designar un comitè d'avaluació format per membres amb experiència en l'àrea corresponent o bé encarregar un estudi de mercat a un organisme extern expert en la matèria.
d. Per incorporació a una explotació dedicada a l'agricultura ecològica:
e. Per incorporació a una explotació prioritària que realitzi producció integrada: 5.000,00 €.
L'ajuda s'abonarà en dos pagaments del 50% cadascun, en els termes que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.
Sisè Sol·licituds
1. Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2023, el termini de presentació de sol·licituds inclou des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 29 de febrer del 2024.
Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2024, el termini de presentació de sol·licituds inclou des de l'1 d'octubre del 2024 fins al 29 de novembre del 2024.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds, segons els models oficials de formularis, que figuren a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica han de presentar la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible al procediment publicat a la Seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari o tràmit esmentats, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que hi contenen.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i de la resta de normativa d'aplicació.
4. Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a. Si escau, si es tracta d'instal·lació en una explotació agrària com a soci d'una entitat jurídica:
b. Informe de vida laboral emès per la Seguretat Social, llevat si s'ha presentat per a la justificació de la capacitació professional.
c. Si escau, justificació de la capacitació professional que preveu el punt 1.c de l'apartat tercer d'aquesta resolució, mitjançant la presentació de qualsevol dels documents següents:
d. Declaració de l'IRPF del darrer exercici o certificat de l'Agència Tributària sobre la renda agrària del darrer exercici.
e. Pla empresarial, d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat. S'han de subministrar totes les dades i declaracions que hi conté.
f. Documentació acreditativa d'haver iniciat el procés d'instal·lació d'acord amb l'apartat tercer, punt 1.d d'aquesta resolució, segons sigui procedent:
g. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
h. Certificació, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA, que acrediti, en compliment del que preveu l'article 44 del Reglament d'execució (UE) 2022/128 de la Comissió, de 21 de desembre, la identificació concreta de l'empresa i la seva possible vinculació a altres empreses, amb la identificació del grup en què participin (d'acord amb la definició que estableix l'article 2, apartat 11, de la Directiva 2013/34/UE del Parlament Europeu i del Consell. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada i s'ha d'emplenar en el tràmit telemàtic corresponent.
i. Amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objecte d'acreditar el compliment d'alguns dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
5. La comprovació del NIF de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el NIF de la persona sol·licitant o dels representants, per comprovar la declaració informativa sobre béns i drets situats a l'estranger, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o d'inscripció i comprovació de les dades que consten en el Registre agrari insular de les Illes Balears, així com de la condició d'explotació agrària prioritària, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.
7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fan s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
Setè Selecció de les persones beneficiàries
1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.
2. En el supòsit que el conjunt de les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s'atenden en funció de la puntuació més alta obtinguda, i s'apliquen els criteris de selecció següents, el compliment dels quals es valora en la data de presentació de la sol·licitud:
CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA (*) |
PUNTS |
a. PERSONA BENEFICIÀRIA (màxim 25 punts) |
|
a.1.1 Compromís de disposar d'un informe-aval d'una entitat d'assessorament o acompanyament (grup d'acció local, entitat col·laboradora designada pel FOGAIBA, organització professional del sector agrari, o cooperativa del sector agrari). |
15 |
a.1.2 FORMACIÓ. Formació o compromís de 150 hores exclusivament amb cursos o formació acadèmica. |
10 |
a.1.3 FORMACIÓ. Formació o compromís de 100 hores amb cursos (no acumulable a la a.1.2). |
5 |
a.2 GÈNERE DEL TITULAR. Dona. |
10 |
b. UBICACIÓ DE L'EXPLOTACIÓ I MODALITAT D'INSTAL·LACIÓ (màxim 40 punts) |
|
b.1.1 UBICACIÓ. Explotacions amb un mínim del 25% de la seva superfície agrícola útil (SAU) situada en zona Xarxa Natura 2000. |
5 |
b.1.2 UBICACIÓ. Explotació amb un mínim del 25% de la seva SAU ubicada en zones de muntanya, d'acord amb la Directiva 86/466/CEE, de 14 de juliol, i Directiva 75/268/CEE, de 28 d'abril. |
5 |
b.1.3 UBICACIÓ. Explotació ubicada a Menorca, Eivissa o Formentera. |
5 |
b.2 MODALITAT. Jove agricultor professional que s'incorpora a una explotació prioritària. |
30 |
c. ORIENTACIÓ PRODUCTIVA (**) (màxim 25 punts) |
|
c.1 Cultius hortícoles/fructícoles/ fruita seca (fruit sec), en regadiu (1) |
10 |
c.2 Producció ecològica |
15 |
c.3 Cereals/farratges sembrats/proteaginoses i fruita seca (fruit sec)/horticultura/fructicultura en secà (2) |
10 |
c.4 Orientació ramadera (3) |
10 |
d. CREACIÓ DE LLOC DE FEINA (màxim 5 punts) |
|
d.1 Si crea una ocupació addicional (mínim 1 UTA anual) |
5 |
e. ASSOCIACIÓ I/O PRODUCCIÓ DE QUALITAT (màxim 15 punts) |
|
e.1 El jove agricultor s'incorpora com a membre de SAT, cooperativa o SRM |
10 |
e.2 El jove agricultor és membre d'una organització professional agrària |
5 |
e.3 Explotacions acollides a marques de qualitat: DO, IGP |
5 |
f. PRIMERA TRANSFORMACIÓ (màxim 5 punts) |
|
Dur a terme una primera transformació a partir de la matèria primera de la seva pròpia explotació o, si escau, de l'entitat jurídica en la qual s'incorpora el jove, tant si és una SAT, cooperativa d'explotació comunitària de la terra o cooperativa de treball associat, sempre que aquest producte transformat sigui propietat del mateix agricultor, com si és persona física o jurídica, i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrari. |
5 |
g. COMPLEMENTARIETAT AMB ALTRES INTERVENCIONES PEPAC (màxim 5 punts) |
|
Haver sol·licitat en l'exercici 2023, 2024 o 2025 alguna actuació d'intervenció d'inversió en explotacions agràries (INEA) o inversions de transformació i comercialització (ITC) |
5 |
Puntuació màxima: 120 punts. Mínima: 36 punts. |
(*) La comprovació dels punts indicats es fa d'acord amb la situació prevista de l'explotació.
(**) La puntuació de l'apartat c.4 no es pot acumular amb la puntuació de l'apartat c.3 en el cas dels farratges sembrats.
(1) Més del 25% de la SAU destinada a horticultura/fructicultura i fruita seca (fruit sec) en regadiu i que aquesta superfície suposi un mínim d'1 UTA.
(2) Més del 50% de la SAU destinada a cereals/farratges sembrats/proteaginoses i fruita seca (fruit sec)/horticultura/fructicultura en secà.
(3) Un mínim de 25 unitats de bestiar major (UBM).
3. En cas d'empat, es resol tenint en compte la sol·licitud que hagi estat presentada i completada en primer lloc.
Vuitè Comissió Avaluadora
La Comissió Avaluadora està integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
- Vocals:
- Secretari/ària: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a cada període i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels membres d'aquesta que pertanyin al FOGAIBA.
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. Si cal notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà individualment.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Després d'examinar les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a qui es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, com també especificar l'avaluació i els criteris de valoració que s'han seguit per elaborar-la.
La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció XVI d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emet un informe en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda es fan constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notifica a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.
Excepcionalment i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Amb caràcter excepcional, i respectant les condicions de l'ajuda concedida, com també la forma i els terminis d'execució corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut del pla empresarial quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants. En cap cas, aquestes modificacions no poden alterar substancialment la naturalesa o finalitat de la subvenció ni perjudicar els drets de tercers.
Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquen i, en qualsevol cas, en un màxim de quatre anys a comptar des de la concessió de l'ajuda.
L'òrgan que va dictar la primera resolució ha de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes comptador a partir de la data de la seva presentació en el registre. Transcorregut aquest termini sense que se n'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
Desè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:
2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir amb la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió que finança el FEAGA i el FEADER.
3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableixen l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que deriva de l'aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. L'import de l'ajuda que preveu l'apartat cinquè d'aquesta resolució s'abonarà en dos pagaments: un 50% a l'inici del pla empresarial i el 50% restant quan es compleixi el pla empresarial.
S'entendrà acreditat l'inici del pla empresarial amb l'aportació dels documents que es detallen al punt 3 d'aquest apartat.
S'entendrà complert el pla empresarial quan s'hagin aconseguit per primera vegada els ingressos mínims per UTA d'acord amb el que estableix l'annex 2 d'aquesta resolució, i amb el compliment de la resta de requisits, condicions i criteris de selecció pels quals es va concedir l'ajuda.
2. El termini màxim per notificar i justificar l'inici del pla empresarial és de nou mesos des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. D'altra banda, el termini per notificar i justificar el compliment del pla empresarial esmentat és de cinc anys, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.
3. Durant els terminis de justificació establerts, les persones beneficiàries han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model que figura a la pàgina web http://www.caib.es, degudament emplenades, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s'han de presentar en els registres d'entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica han de presentar la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible per al procediment publicat a la Seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en els formulari i tràmit esmentats, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contenen.
Les sol·licituds de pagament corresponents han d'incloure la documentació següent:
a. Primer pagament. Als efectes d'acreditar que s'ha iniciat el pla empresarial (màxim nou mesos des de la notificació de la resolució de concessió), s'ha d'aportar la documentació següent, excepte quan ja s'hagi presentat en el moment de la sol·licitud:
a.1. Justificant de sol·licitud d'inscripció en el registre insular d'explotacions agràries corresponent. En el cas d'integració com a soci en una entitat amb personalitat jurídica que sigui titular d'una explotació agrària en funcionament, cal aportar certificació de l'òrgan de govern o òrgan competent de l'entitat, en què s'acrediti l'acord de la seva admissió en qualitat de soci.
a.2. Document justificatiu d'haver fet cursos de formació agrària d'almenys 25 hores, tret que acrediti la titulació acadèmica que es detalla al punt 10 de l'annex 1 d'aquesta resolució.
a.3 En cas d'incorporació com a persona física titular de l'explotació agrària, alta fiscal d'Hisenda (model 036 o 037).
a.4 Si escau, alta a la Seguretat Social corresponent.
b. Segon pagament. Als efectes d'acreditar que ha executat el pla empresarial (màxim 5 anys des de la notificació de la resolució de concessió) s'ha d'aportar la documentació següent, excepte quan ja s'hagi presentat en el moment de la sol·licitud:
b.1. Justificació de la capacitació professional, de 150 hores, d'acord amb el que preveu el punt 10 de l'annex 1, mitjançant la presentació de qualsevol dels documents següents:
b.2 Documentació justificativa del compliment dels compromisos adquirits respecte als criteris de selecció que s'indiquen al punt 2 de l'apartat setè.
b.3 Justificació de la viabilitat econòmica de l'explotació. En el cas de persona física s'acredita amb la presentació de la declaració d'IRPF en la qual es reflecteixi aquesta viabilitat. En el cas d'incorporació del jove agricultor com a soci d'una entitat jurídica, segons el tipus d'entitat de què es tracti, impost de societats (model 200) o declaració informativa anual (model 184).
4. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o el d'inscripció en el registre agrari insular corresponent de les Illes Balears, en el Registre d'explotacions de titularitat compartida, així com de la condició d'explotació agrària prioritària, s'ha d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abona a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària quan aquesta ho hagi justificat i l'òrgan gestor de l'ajuda hagi comprovat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
7. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021; la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC, així com l'annex 4, que s'adjunta a aquesta resolució.
Dotzè Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.
Tretzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix a continuació:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
- El Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna.
- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionat amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).
- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.
- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.
- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.
- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir de 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.
- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna.
- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Catorzè Controls
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com al que disposen la Llei 30/2022, de 23 de desembre, i el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
2. Es faran controls específics per comprovar que la persona beneficiària de l'ajuda exerceix la gestió efectiva de l'explotació.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Eficàcia
L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Pla estratègic de la PAC 2023-2027 per a Espanya (PEPAC) en els termes que preveu aquesta resolució, així com a l'aprovació dels criteris de selecció per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la als criteris aprovats.
Setzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (14 de desembre de 2023)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons
ANNEX 1 DEFINICIONS
A l'efecte de la Resolució de convocatòria, s'entén per:
1. Activitat agrària: la producció, cria o cultiu de productes agraris, amb inclusió de la collita, el munyiment, la cria d'animals i el manteniment d'animals als efectes agrícoles, o el manteniment d'una superfície agrària en un estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles empleats de manera habitual.
2. Productes agraris: els productes que recull l'annex I del Tractat fundacional de la Unió Europea (TFUE), així com el cotó i els arbres forestals de cicle curt. En queden exclosos els peixos, crustacis i mol·luscos.
3. Explotació agrària: conjunt d'unitats de producció administrades per un mateix titular d'explotació agrària, que es troben dins del territori espanyol.
4. Unitat de producció: agrupació funcional de terrenys, infraestructures, animals, maquinària i equips, i altres béns organitzats per obtenir productes en les activitats agropecuàries, pertanyents a una explotació agrària que el titular d'aquesta pot agrupar, d'acord amb criteris tecnicoeconòmics o administratius per facilitar-ne la gestió empresarial. Una unitat de producció pot estar situada en més d'una comunitat autònoma.
5. Agricultor i ramader (d'ara endavant, agricultor): tota persona física o jurídica, o grup de persones físiques o jurídiques, titular d'una explotació agrària situada a Espanya i que exerceixi una activitat agrària, d'acord amb el que estableix el capítol II del títol II del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.
6. Titular d'explotació agrària: persona física o jurídica, o grup de persones físiques o jurídiques, incloses les comunitats de béns, herències jacents o comunitats d'hereus, societats civils sense objecte mercantil i explotacions en règim de titularitat compartida, que té el poder d'adopció de decisions en relació amb les activitats agràries exercides en l'explotació agrària, obté els beneficis i assumeix el risc empresarial derivat de l'activitat agrària. Les unitats de producció ramaderes de l'explotació han d'estar inscrites com a tals en el Registre d'explotacions ramaderes segons regula el Reial decret 479/2004, de 26 de març. Les unitats de producció agrícoles de l'explotació han d'estar inscrites com a tals bé en el Registre general de la producció agrícola (d'ara endavant, REGEA), que regula el Reial decret 9/2015, de 16 de gener, pel qual es regulen les condicions d'aplicació de la normativa comunitària en matèria d'higiene en la producció primària agrícola, o bé en el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles (d'ara endavant, REA), segons regula el Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, i d'acord amb l'entrada en vigor d'aquest.
7. Titular del bestiar: a l'efecte d'aquesta resolució és el propietari o el responsable de l'animal, de manera permanent o temporal. Sobre el titular del bestiar recau la responsabilitat de donar compliment a totes les obligacions que estableix la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, i en concret l'obligació de comunicar a les administracions públiques les dades relatives a les entrades i sortides d'animals de les seves explotacions, i que es desenvolupa en el Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s'estableix i es regula el Registre general d'explotacions ramaderes, i el Reial decret 728/2007, de 13 de juny, pel qual s'estableixen i es regulen el Registre general de moviments de bestiar i el Registre general d'identificació individual d'animals.
8. Jove agricultor o agricultora : en el cas d'una persona física, és l'agricultor o agricultora que ha complert 18 anys i que no en té més de 40 l'any natural de la presentació de la sol·licitud d'aquesta convocatòria d'ajudes, i s'ha incorporat com a responsable de l'explotació i té o es compromet a tenir les competències i la capacitació professional adequades.
9. Responsable de l'explotació: és la persona física o grup de persones físiques que disposen del control efectiu i a llarg termini de l'explotació agrària, pel que fa a les decisions relacionades amb la gestió, els beneficis i els riscos financers i, per tant, responsables de la gestió de les operacions financeres i de producció habituals i diàries d'aquesta.
En el cas de persones físiques, és el titular de l'explotació.
En el cas que la titularitat de l'explotació correspongui a una entitat jurídica, el responsable d'explotació disposarà, almenys, del mateix percentatge de participació en el capital social i en els drets de vot dins de la junta rectora o òrgan equivalent de la persona jurídica que el soci majoritari. Quan una persona jurídica sigui individual o conjuntament controlada per una altra persona jurídica, les condicions que estableix el paràgraf anterior s'apliquen a qualsevol persona física que exerceixi el control d'aquesta altra persona jurídica.
10. Competències i qualificació professional adequades. Es considera complert el requisit esmentat sempre que quedi acreditat el compliment d'algun dels punts següents o les seves combinacions:
11. Petita empresa: empreses amb menys de 50 empleats el volum de negoci de les quals no sigui superior als 10 milions d'euros anuals.
12. Primera instal·lació en una explotació agrària: aquella en la qual un jove agricultor accedeix, per primera vegada, a la titularitat o cotitularitat d'una explotació agrària o a la condició de soci d'una persona jurídica, titular d'una explotació agrària, com a responsable de l'explotació i que aquesta sigui viable econòmicament d'acord amb el punt 14 d'aquest annex.
13. Unitat de treball agrari (UTA): el treball efectuat per una persona dedicada a temps complet durant un any a l'activitat agrària. Es calcula segons l'article 6 del Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre interinsular agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears.
14. Viabilitat econòmica de l'explotació: es considera que una explotació és viable econòmicament quan les actuacions que preveu el pla empresarial suposin obtenir, com a mínim, els ingressos o el volum de facturació de l'explotació que indica l'annex 2 d'aquesta resolució.
15. Ingressos agraris: són els ingressos que rep l'agricultor procedents de l'exercici de l'activitat agrària a la seva explotació, incloses les ajudes concedides per aquesta activitat agrària, excepte les concedides mitjançant aquesta convocatòria, així com els ingressos procedents de la transformació de productes agrícoles de la seva explotació, sempre que aquests productes transformats segueixin sent propietat de l'agricultor i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrícola.
16. Posada en marxa del pla empresarial: a l'efecte d'aquesta convocatòria s'entén que el jove agricultor ha posat en marxa el pla empresarial de la seva explotació en el moment en què es compleixin les condicions següents:
ANNEX 2 INGRESSOS AGRARIS PER TRAM D'UTA
Els ingressos agraris mínims que ha d'obtenir l'explotació agrària perquè es pugui considerar econòmicament viable són els següents:
Ingressos agraris |
Tram segons el nre. d'UTA |
15.000 € |
Fins a 1 |
7.500 € |
De més d'1 a 2 |
3.250 € |
De més de 2 a 3 |
2.000 € |
De més de 3 a 4 |
1.000 € |
De més de 4 a 5 |
0 € |
Més de 5 |
Els ingressos agraris mínims de l'explotació exigibles perquè es pugui considerar viable econòmicament es calculen sumant els ingressos agraris corresponents a cada un dels trams d'UTA indicats a la taula, i en cas de fraccionament del darrer tram, se'n considera la part proporcional.
ANNEX 3 Nombre d'animals i conversions a UBM
UBM |
||
Vaquí |
De menys d'un any |
0,4 |
D'un any a menys de dos anys |
0,7 |
|
Mascles, de dos anys o més |
1 |
|
Novelles , de dos anys o més |
0,8 |
|
Vaques d'aptitud làctia, de dos anys o més |
1 |
|
Altres vaques, de dos anys o més |
0,8 |
|
Oví i caprí |
|
0,1 |
Equí |
|
0,8 |
Porcí |
Porcells>20 kg de pes viu |
0,027 |
Truges de cria 50 kg |
0,5 |
|
Altres porcs |
0,3 |
ANNEX 4 REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses
Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA examinarà la sol·licitud de pagament que presenti la persona beneficiària i en determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:
a. L'import que s'ha de pagar a la persona beneficiària en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.
b. L'import que s'ha de pagar a la persona beneficiària després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import fixat d'acord a la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.
La reducció que defineix el paràgraf anterior s'aplica mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.
2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i també d'obligacions
2.1. Aspectes generals
De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:
Compromisos excloents (CE): compromisos els incompliments dels quals no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una penalització del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària queda exclosa de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.
Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.
Compromís terciari (CT): compromís amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.
3. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.
4. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda de creació d'empreses de joves agricultors i agricultores estan tipificats segons la llista següent:
- Posar en marxa el pla empresarial com a màxim durant els nou mesos següents a la data de concessió de l'ajuda.: CB.
- Exercir l'activitat agrària en una explotació durant almenys cinc anys des de la concessió de l'ajuda. En el cas de les SRM (societats rurals menorquines), el jove agricultor incorporat podrà canviar de SRM sempre que es compleixin els mateixos requisits inicials indicats als punt 2 i, si escau, 1.b de l'apartat tercer d'aquesta resolució, prèvia comunicació al FOGAIBA: CB.
- Mantenir els requisits i les condicions de l'explotació que indica el punt 2 de l'apartat tercer durant 5 anys a partir de la concessió de l'ajuda: CB.
- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.
- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda que detallen els punts 1 i 2 de l'apartat tercer d'aquesta resolució:
*El beneficiari ha d'obtenir la competència i qualificació professionals adequades, d'acord amb el preveu el punt 10 de l'annex 1 d'aquesta resolució: CB.
*Obtenir la inscripció de l'explotació (no condicionada) en el Registre Insular Agrari: CB.
* L'explotació ha d'aconseguir, com a mínim, els ingressos o el volum de facturació que indica l'annex 2 d'aquesta resolució durant dos anys qualsevol en el període comprès entre l'inici del procés de primera instal·lació i els cinc anys posteriors a la concessió de l'ajuda: CB.
* En el cas que el pla prevegi la incorporació a una explotació agrària prioritària, l'explotació del jove agricultor ha de consolidar aquesta condició de prioritària dins els 48 mesos posteriors a la concessió i sempre abans del segon pagament de l'ajuda: CB.
- L'explotació ha d'arribar a tenir una dimensió mínima de 0,75 UTA a Mallorca i Menorca, 0,5 UTA a Eivissa i 0,3 UTA a Formentera: CB.
- L'explotació ha de tenir com a dimensió màxima admissible la prevista per a les petites empreses, d'acord amb la definició del punt 11 de l'annex 1 d'aquesta resolució: CB.
- Mantenir la puntuació suficient dels criteris que indica el punt 2 de l'apartat setè d'aquesta resolució que li permetin mantenir la condició de beneficiari de l'ajuda d'aquesta convocatòria com a mínim fins a la data de presentació completa de la sol·licitud del segon pagament: CB.
- Complir les normes d'informació i publicitat que preveuen els annexos II i III del Reglament delegat (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC: CP.
Les penalitzacions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'hagi detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Si les persones beneficiàries no han pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.