Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 784809
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2023, ajudes per a les actuacions dutes a terme com a entitats col·laboradores en la gestió de les ajudes relatives a determinades intervencions en forma de pagaments directes i de desenvolupament rural
El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna (PEPAC), i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control, estableix a l'article 104 que els agricultors que vulguin obtenir durant l'any el pagament de les intervencions en forma de pagaments directes o de les intervencions per al desenvolupament rural assimilades al SIGC han de presentar una sol·licitud única.
Partint d'aquest fet, resultava necessari que tant les ajudes que preveu l'article 1 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, com les intervencions de desenvolupament rural 6503, 6505, 65011, 65012, 65017 i 6613 del PEPAC 2023-2027 que preveuen els articles 70 i 71 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, s'han de presentar sota el sistema de la denominada sol·licitud única, i el reial decret esmentat es considera com a bases reguladores d'aquestes ajudes.
D'altra banda, l'apartat 4 de l'article 104 esmentat estableix que la sol·licitud única pot ser presentada directament per l'agricultor, a través del seu representant o a través d'una entitat habilitada per l'autoritat competent de la comunitat autònoma per a aquesta finalitat.
En aquest cas, aquesta entitat ha d'estar acreditada pel FOGAIBA per presentar la sol·licitud única, de manera que tingui potestat per actuar en nom de l'agricultor durant la seva tramitació, incloent-hi la recepció de notificacions i avisos emesos per l'Administració i l'enviament de les seves respostes, així com l'accés a la informació de l'expedient. De la mateixa manera, estableix que el FOGAIBA li ha de conferir els permisos d'accés als sistemes i aplicacions que es determinin en cada cas.
Per tot el que s'exposa i en el marc del que preveuen l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control, i l'article 26.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es va fer la convocatòria corresponent de selecció d'aquestes entitats mitjançant la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 27 de febrer de 2023, per la qual es convoca, per a l'any 2023, el procediment de selecció d'entitats col·laboradores relatives a determinades intervencions en forma de pagaments directes i de desenvolupament rural a l'empara del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021 (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2023).
Amb data 27 de març de 2023, el vicepresident del FOGAIBA, mitjançant diverses resolucions, designava diferents persones sol·licitants que complien els requisits de la resolució abans esmentada com a entitats col·laboradores.
D'altra banda, durant els últims anys s'han designat entitats col·laboradores en el marc de les ajudes que preveu el Reglament (CE) núm. 1782/2003, substituït pel Reglament 73/2009 del Consell, i en l'actualitat derogat per l'actual Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, per a la tramitació de sol·licituds de les ajudes de pagament únic, atesa la seva especial i difícil configuració, i per a les ajudes vinculades a les superfícies que preveu el Programa de desenvolupament rural.
Per tot això i atenent els bons resultats obtinguts arran d'aquesta col·laboració, es considera convenient participar en les despeses originades l'any 2023 per la realització de les activitats.
D'igual manera, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny, esmentat, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes destinades a les entitats col·laboradores designades per participar en la gestió de les ajudes convocades per a l'any 2023, que preveu el títol I del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control (BOE núm. 312, de 29 de desembre de 2022), i les que corresponen a les intervencions de desenvolupament rural 6503, 6505, 65011, 65012, 65017 i 6613 que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna d'Espanya, per al període 2023-2027, aprovat per la Comissió Europea mitjançant Decisió d'execució C(2022) 6017, de 31 d'agost de 2022.
2. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes són les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
A aquesta convocatòria, s'hi destina un import màxim de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), a càrrec dels pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2023, amb la possibilitat d'ampliar els crèdits assignats.
Tercer Persones beneficiàries
1. Es poden beneficiar de les ajudes que preveu l'apartat quart d'aquesta convocatòria les entitats ubicades a les Illes Balears que, en la data de la publicació d'aquesta convocatòria, compleixin els requisits següents:
- Ser entitat associativa o econòmica de caràcter agrari.
- Haver estat designades entitats col·laboradores d'acord amb la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 27 de febrer de 2023, per la qual es convoca, per a l'any 2023, el procediment de selecció d'entitats col·laboradores relatives a determinades intervencions en forma de pagaments directes i de desenvolupament rural a l'empara del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021 (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2023).
- Haver formalitzat el conveni de col·laboració corresponent amb els termes que preveu l'apartat sisè de la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 27 de febrer de 2023 (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2023).
- Haver efectuat un mínim de 30 sol·licituds d'ajudes.
2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com als articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment d'aquest requisit la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a aquesta comprovació, tret de manifestació expressa en contra.
5. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 €, els sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Activitats subvencionables
Les activitats subvencionables són aquelles per a les quals les entitats col·laboradores han estat designades per alguna de les dues modalitats de l'apartat tercer de la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 27 de febrer de 2023, per la qual es convoca, per a l'any 2023, el procediment de selecció d'entitats col·laboradores relatives a determinades intervencions en forma de pagaments directes i de desenvolupament rural a l'empara del Reglament (UE) 2021/2015 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021 (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2023).
En el cas de la modalitat A, només es té en compte la captura de la sol·licitud fins al 30 de juny del 2023.
En el cas de la modalitat B, es tenen en compte les activitats dutes a terme fins al 8 de setembre del 2023.
Cinquè Quantia de les ajudes
1. En el cas d'entitats col·laboradores que han estat designades per dur a terme la modalitat A esmentada en l'apartat quart d'aquesta resolució, s'estableix una ajuda per un import de 40,00 € per expedient tramitat, més un suplement d'1,40 € per recinte.
2. En el cas d'entitats col·laboradores que han estat designades per dur a terme la modalitat B esmentada en l'apartat quart d'aquesta resolució, s'estableix una ajuda per un import de 60,00 € per expedient tramitat, més un suplement d'1,80 € per recinte.
3. Per determinar el nombre d'expedients i recintes, es tenen en compte les dades que consten en el Servei d'Ajudes PAC.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i fins al 16 de gener del 2024.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible a la Seu electrònica del FOGAIBA (A04026954).
S'han de subministrar totes les dades que s'indiquen en aquest formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.
Cal adjuntar a aquestes sol·licituds la documentació següent:
a. Fotocòpia del NIF de l'entitat sol·licitant.
b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud.
c. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 € i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o no estan obligades a presentar-lo, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de prou representació, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura en la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.
Aquesta certificació té l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa, s'ha d'aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
4. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que calguin no reuneixen els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada que, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció de les persones beneficiàries
1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, s'han de seleccionar totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que presentin la documentació adequada a la sol·licitud.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, s'ha de reduir el percentatge d'ajuda de les sol·licituds de manera proporcional.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes PAC, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora d'aquest servei, en el qual s'acrediten, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les entitats interessades. Si, una vegada transcorregut aquest termini, no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
4. Les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fan de manera telemàtica.
5. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè Justificació i pagament de les ajudes
1. El pagament de l'ajuda es fa mitjançant transferència bancària, una vegada s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha efectuat i s'ha acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
2. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables que corresponen a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
Onzè Compatibilitats
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que s'apliquin d'acord amb el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.
Tretzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en el dia de la signatura electrònica (14 de desembre de 2023)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons