Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 779900
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova com a expedient anticipat de despesa la convocatòria de subvencions destinades a ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears que siguin titulars de serveis d’estades diürnes integrats a la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència, per a l’adquisició de vehicles de transport adaptat per a gent gran en situació de dependència, per als anys 2023 i 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 729509

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i les condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats locals de les Illes Balears, ajuntaments i mancomunitats de municipis que siguin titulars de serveis d'estades diürnes per a l'atenció de gent gran dependent. Això implica que les corporacions locals han de mantenir un conveni de col·laboració amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials per a la gestió de places de persones en situació de dependència.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

El Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social, disposa la prestació d'estades diürnes per a gent gran en situació de dependència.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el Decret legislatiu esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, l'atenció i el suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat IV.5.12 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021.

En data 11 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

Les subvencions susceptibles de ser atorgades mitjançant aquesta convocatòria, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, no constitueixen ajuts d'estat.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears que siguin titulars de serveis d'estades diürnes integrats a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència, per als anys 2023 i 2024, d'acord amb l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de tres-cents setanta-cinc mil euros (375.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

175.000 €

17301.313D01.76000.10

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.11

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.20

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.30

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76900.10

o l'alternativa corresponent

3. Autoritzar una despesa de tres-cents setanta-cinc mil euros (375.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

175.000 €

17301.313D01.76000.10

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.11

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.20

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.30

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76900.10

o l'alternativa corresponent

Aquesta distribució inicial per a cadascuna de les partides és totalment orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties estan vinculades, de manera que, si no s'exhaureix el crèdit sobrant en una partida, es distribuirà proporcionalment entre les partides que tenguin sol·licituds sense cobrir o que les cobreixin parcialment. La redistribució pressupostària dels imports prevists en les partides no exigeix la modificació de la convocatòria ni una resolució de la consellera.

L'import màxim previst en aquesta convocatòria és ampliable mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament. No obstant això, si l'òrgan instructor ho considera oportú, es pot obrir un nou termini per presentar sol·licituds, garantint els principis de publicitat i concurrència.

4. Tramitar aquesta convocatòria pel procediment de tramitació anticipada d'expedients de despesa, de conformitat amb l'article 43 i els següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la qual cosa queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al 2024.

5. Designar la Direcció General d'Atenció a la Dependència òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2033, de 26 de març, de règim jurídic de la l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 27 de novembre de 2023

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX Bases de la convocatòria de subvencions destinades a ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears que siguin titulars de serveis d'estades diürnes integrats a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència, per a l'adquisició de vehicles de transport adaptat per a gent gran en situació de dependència, per als anys 2023 i 2024

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a ajuntaments i mancomunitats de municipis per finançar les despeses derivades de l'adquisició de vehicles de transport social adaptat, per a l'acompanyament als serveis d'estades diürnes i altres possibles usos socials per a gent gran en situació de dependència.

2. La finalitat d'aquesta línia de subvencions és garantir l'accés als serveis d'estades diürnes a totes les persones que en puguin ser beneficiàries, de manera que el transport al centre de dia no sigui un impediment per rebre un servei tècnic garantit.

3. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021), i està inclosa dins l'apartat a) de l'article 2.1 de l'Ordre esmentada, sobre les activitats susceptibles d'ajut en matèria de serveis socials: «adquisició i adaptació de vehicles de transport especial que complementin l'activitat dels serveis de serveis socials».

 

2. Persones beneficiàries

1. Poden sol·licitar la subvenció que estableix aquesta convocatòria els ajuntaments i les mancomunitats de municipis que siguin titulars de serveis d'estades diürnes per a gent gran, atenguin persones en situació de dependència i no hagin estat beneficiaris de cap altre ajut o subvenció per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

2. A més, en el moment de presentar la sol·licitud han de tenir en vigor un conveni de col·laboració amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials per a l'ocupació de places en serveis d'estades diürnes per a persones en situació de dependència.

3. En cas que una mancomunitat de municipis formuli la sol·licitud en nom de determinats municipis integrants, aquests municipis no podran presentar sol·licituds de manera individual, i seran inadmeses les sol·licituds que vulnerin aquesta condició. En la sol·licitud, la mancomunitat ha d'adjuntar un escrit signat pels batles dels municipis afectats en què autoritzen la mancomunitat a presentar la sol·licitud a nom seu.

4. Les entitats no han d'haver rebut una subvenció per a la compra d'un vehicle d'acord amb la convocatòria de subvencions destinades a ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears que siguin titulars de serveis d'estades diürnes integrats a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència, per a l'adquisició de vehicles de transport adaptat per a persones grans en situació de dependència (BOIB 144, de 8 de novembre de 2022), llevat que hagin renunciat a l'import de la subvenció concedit en el marc d'aquesta convocatòria abans del dia 31 d'octubre de 2023 i hagin acreditat el reintegrament voluntari de la subvenció atorgada (import principal i interessos) abans de la presentació de la sol·licitud per participar en aquesta convocatòria.

3. Tipologia de vehicles objecte de subvenció

1. Els vehicles han de tenir un màxim de nou places, inclosa la del conductor, i estar adaptats per a l'ús de persones amb dificultats físiques per al desplaçament. Han de disposar, com a mínim, d'espai per a cadires de rodes i ancoratges per subjectar-les, portes corredisses i rampes d'accés.

2. D'acord amb l'article 73 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, les administracions públiques de les Illes Balears només poden licitar l'adquisició o el lloguer de turismes, motocicletes, furgons i furgonetes lliures d'emissions i, en al cas de vehicles que hagin de funcionar amb combustibles fòssils, s'ha de prioritzar l'adquisició o el lloguer d'aquells amb menys emissions.

3. Per tant, tenint en compte el precepte legislatiu esmentat i l'objecte d'aquesta convocatòria, els vehicles susceptibles de ser subvencionats han de figurar en la Base de vehicles de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, IDAE (http://coches.idae.es), i s'exigeix que pertanyin a algun dels tipus següents:

  • Vehicles elèctrics purs (BEV): vehicles propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals prové, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle com, per exemple, la xarxa elèctrica.
  • Vehicles elèctrics d'autonomia estesa (EREV): vehicles propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals prové, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle i incorporen un motor de combustió interna de gasolina o gasoil per a la recàrrega.
  • Vehicles híbrids endollables (PHEV): vehicles propulsats totalment o parcialment mitjançant motors de combustió interna de gasolina o gasoil i elèctrics l'energia dels quals prové, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, com per exemple la xarxa elèctrica. El motor elèctric ha d'estar alimentat amb bateries carregades des d'una font d'energia externa.
  • Vehicles elèctrics de pila de combustible (FCV): vehicles elèctrics que utilitzen exclusivament energia elèctrica provinent d'una pila de combustible d'hidrogen embarcat.
  • Vehicles elèctrics híbrids de pila de combustible (FCHV): vehicles elèctrics de cèl·lules de combustible que s'equipen, a més, de bateries elèctriques recarregables.

4. S'ha de tenir en compte que el preu màxim del vehicle, amb les modificacions incloses, ha de ser de 100.000 € (cent mil euros), amb l'IVA inclòs.

4. Pressupost, àmbit temporal i crèdits assignats per partides

1. L'import màxim d'aquesta convocatòria és de 375.000,00 € (tres-cents setanta-cinc mil euros), amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, amb la distribució de quanties per anys i partides següent:

 

 

Any

Import

Partida pressupostària

2024

175.000 €

17301.313D01.76000.10

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.11

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.20

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76000.30

o l'alternativa corresponent

50.000 €

17301.313D01.76900.10

o l'alternativa corresponent

2. Aquesta distribució inicial per a cadascuna de les partides és totalment orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties estan vinculades, de manera que si no s'exhaureix el crèdit sobrant en una partida es distribuirà proporcionalment entre les partides que tenguin sol·licituds sense cobrir o que les cobreixin parcialment.

La redistribució pressupostària dels imports prevists en les partides no exigeix la modificació de la convocatòria ni una resolució de la consellera.

3. L'import màxim previst en aquesta convocatòria és ampliable mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament. No obstant això, si l'òrgan instructor ho considera oportú, es pot obrir un nou termini per presentar sol·licituds, garantint els principis de publicitat i concurrència.

4. Són subvencionables les adquisicions de vehicles que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria que s'efectuïn entre l'1 de gener de 2023 i el 15 de novembre de 2024.

5. Despeses subvencionables

1. Únicament són subvencionables les despeses de compra de vehicles de transport especial adaptat, que inclouen les despeses necessàries per a l'adaptació del vehicle.

2. Cada administració local pot sol·licitar com a màxim la subvenció d'un vehicle per cada servei d'estades diürnes del qual sigui titular.

3. No estan incloses les despeses per a la gestió prèvia a la compra ni de tramitació de permisos necessaris per a la circulació del vehicle.

4. Les adquisicions de vehicles per mitjà d'operacions de rènting, lísing o similars no són finançables mitjançant aquesta línia de subvencions.

6. Requisits de les entitats beneficiàries

Cal tenir en compte l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, que estableix les persones i les entitats beneficiàries de les subvencions a l'empara d'aquesta Ordre, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, que indica les prohibicions per ser-ne beneficiari.

Les entitats sol·licitants d'aquesta subvenció han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Comunitat Autònoma i de la Seguretat Social.

b) En el cas d'haver renunciat a la subvenció per a la compra d'un vehicle d'acord amb la convocatòria de subvencions destinades a ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears que siguin titulars de serveis d'estades diürnes integrats a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència, per a l'adquisició de vehicles de transport adaptat per a persones grans en situació de dependència (BOIB 144, de 8 de novembre de 2022), acreditar haver reintegrat voluntàriament l'import de la subvenció atorgada (import principal i interessos) abans de la presentació de la sol·licitud per participar en aquesta convocatòria.

c) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionades, mitjançant una resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.

7. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les entitats han de complir, a més de les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils no es fa constar el contrari.

b) Destinar els vehicles adquirits al transport per als serveis d'estades diürnes als centres de dia de les persones grans dependents durant almenys deu anys; d'aquesta manera es compleix el mínim de dos anys establert en l'article 8.4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. Complementàriament, es poden destinar a altres serveis o activitats socials per al mateix col·lectiu, d'acord amb l'article 8.4 de la mateixa Ordre.

c) Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir aquesta subvenció.

d) Comunicar, en el termini de quinze dies hàbils, a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de la subvenció.

e) Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar de forma destacada en les publicacions o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

f) Complir les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la resolució de concessió.

2. L'entitat beneficiària ha de fer constar en els vehicles adquirits amb la subvenció, en la retolació de la imatge corporativa en la carrosseria, la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

3. L'entitat beneficiària ha d'executar totalment la compra del vehicle amb tota l'adaptació necessària i pagar la factura abans del 15 de novembre de 2024. La justificació es podrà presentar fins al 15 de novembre de 2024, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

8. Documentació que cal presentar

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 2 d'aquesta convocatòria han de presentar una única sol·licitud, de manera telemàtica, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona que representa legalment l'entitat. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada

2. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar —sempre que no estigui en poder de l'Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius— la documentació següent:

a) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de ple municipal, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

b) L'acreditació de la inscripció de l'entitat en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i del servei o els serveis d'estades diürnes pels quals es demana el transport adaptat.

c) Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiquin que l'entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració estatal, i certificat d'acreditació d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el cas que la persona interessada s'oposi expressament a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades.

d) Una declaració responsable de ser titular del compte bancari, a l'efecte de l'ingrés de la subvenció que se sol·licita, en el cas de resultar-ne beneficiari (imprès TG002), excepte que ja consti, tramitat vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En aquest cas, és suficient indicar-ne les dades. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció.

e) Una declaració responsable en la qual es faci constar el contingut següent (imprès 2):

  • Que l'entitat no incorre en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció establerts en l'article 10 del TRLS i en la resta de normativa aplicable.
  • Que l'entitat compleix les obligacions establertes en l'article 11 del TRLS i en l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials de 5 de març de 2021, a més de les obligacions que estableix aquesta convocatòria.
  • Que l'entitat no ha estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
  • Que l'entitat ha justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o en el cas que no s'hagin justificat degudament, declarar que no té imports pendents de reintegrament.
  • Que l'entitat no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut o subvenció per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
  • Que l'entitat assumeix el compromís d'adquisició d'un vehicle d'acord amb la tipologia i els requisits que estableix la convocatòria.

3. El personal de la Direcció General d'Atenció a la Dependència ha de comprovar que les sol·licituds i la documentació adjunta s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

4. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per valorar correctament la sol·licitud.

5. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Atenció a la Dependència qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final.

6. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza expressament la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, com també les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.

9. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds, emplenades degudament, s'han de presentar de manera telemàtica, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (www.caib.es) i a la pàgina de la Direcció General d'Atenció a la Dependència. Tant la sol·licitud com els impresos que s'hi adjunten han d'estar signats electrònicament per la persona representant de l'entitat.

En cas que la sol·licitud es presenti de manera presencial, l'Administració, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, requerirà l'interessat perquè l'esmeni amb la presentació telemàtica.

2. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de cinc mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Totes les sol·licituds presentades fora d'aquest termini seran inadmeses per extemporànies, mitjançant la resolució corresponent.

10. Instrucció del procediment, resolució i notificació

1. El director general d'Atenció a la Dependència de la Conselleria de Famílies i Afers Socials és l'òrgan competent per instruir el procediment. Per tant, ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria. En cas que s'exhaureixi el crèdit, cal suspendre la tramitació i publicar-ho en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 6.8.a) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. En cas que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat el termini de presentació, es poden acceptar sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost en la convocatòria.

4. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional no genera cap dret per a la persona sol·licitant fins que no es validi la sol·licitud.

5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la mateixa Llei. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

6. Una vegada que els tècnics de la Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes al contingut d'aquesta convocatòria, el director general d'Atenció a la Dependència ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats d'acord amb el que estableix el punt següent, perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils, puguin al·legar el que considerin oportú (imprès 3) o acceptin o rebutgin la proposta. En cas que no es presentin al·legacions en aquest termini, s'entén que s'accepta la subvenció.

7. D'acord amb el que estableix l'article 45.1b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els punts 10.5, 10.6 i 10.8 s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Atenció a la Dependència: https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites?pag=0&regs_pag=10&filtro={%22ua%22:%22194%22,%20%22familias%22:%222%22}

8. La consellera de Famílies i Afers Socials és l'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria.

9. El termini per resoldre el procediment i notificar les resolucions, mitjançant la publicació, és de tres mesos comptadors des de l'endemà de la data de presentació de les sol·licituds. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

10. La resolució expressa de la consellera de Famílies i Afers Socials finalitza el procediment de concessió de la subvenció.

11. Les resolucions s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dins el termini de tres mesos des de l'endemà del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. La resolució s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants.

12. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

13. En cas que la justificació de l'actuació comporti la reducció del pagament de tota la subvenció aprovada, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Atenció a la Dependència (https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites?pag=0&regs_pag=10&filtro={%22ua%22:%22194%22,%20%22familias%22:%222%22}), perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.

14. La informació sobre les concessions de subvencions s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions d'acord amb l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.

15. La Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament de les subvencions concedides, sens perjudici del que correspongui en virtut del que disposa la Llei 38/2003.

11. Determinació de l'import de la subvenció

1. La quantia màxima que es pot sol·licitar per a la compra de cada vehicle és de 60.000 € per a vehicles elèctrics purs i de 50.000 € per a la resta de vehicles. S'ha de tenir en compte que el valor màxim del vehicle, amb les modificacions incloses, és de 100.000 € (cent mil euros), amb l'IVA inclòs, tal com disposa el punt 3.3 d'aquesta convocatòria.

2. En el cas que la compra del vehicle disposi de finançament d'altres ens públics o privats, la quantia d'aquestes subvencions, de manera aïllada o conjunta, no pot ser superior al cost final del vehicle que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

3. L'import de la subvenció serà el 100 % de l'import sol·licitat, amb els límits indicats en els apartats anteriors i sempre que hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient. A la sol·licitud per a la qual ja no es disposi del 100 % de l'import sol·licitat s'oferirà el crèdit disponible perquè el rebutgi o l'accepti. Si s'opta per rebutjar aquest oferiment, es proposarà la concessió a la sol·licitud següent per ordre de registre registre, i així successivament, fins que algú ho accepti.

 

12. Pagament i justificació de la subvenció

1. El pagament de la subvenció s'ha de fer dins l'exercici de 2024, una vegada que la corporació local presenti la justificació i la documentació que figura en el punt 12.3 d'aquesta convocatòria.

2. El termini per presentar aquesta justificació finalitza el 15 de novembre de 2024. Si l'entitat beneficiària no justifica tot l'import de compra del vehicle presentat i aprovat, el pagament es reduirà de manera proporcional a l'import justificat.

3. Per justificar la subvenció concedida, l'entitat beneficiària ha de presentar la documentació següent, d'acord amb l'article 18 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'ha de presentar una liquidació en què s'indiquin i, si escau, es motivin les desviacions respecte del pressupost inicial. A l'efecte de la consideració com a subvencionable, la despesa es considera efectivament pagada amb la cessió del dret de cobrament de la subvenció a favor dels creditors per raó de la despesa efectuada o amb el lliurament a aquests creditors d'un efecte mercantil, garantit per una entitat financera o companyia d'assegurances.

c) Una relació detallada dels altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència. Quan els justificants de les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna, amb identificació dels òrgans concedents.

d) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

e) Si escau, una carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

f) La fotocòpia de la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle adquirit.

g) La fotocòpia del permís de circulació del vehicle adquirit o fotocòpia del permís de circulació provisional emès per la Direcció General de Trànsit. En els casos en què s'emeti el permís temporal per a vehicles la matrícula dels quals comença per la lletra P, s'exigeix l'aportació de la fotocòpia del permís de circulació definitiu en el termini d'esmena establert. A més, en els casos de vehicles elèctrics i de pila de combustible de fins a nou mesos d'antiguitat, s'ha d'aportar el permís de circulació del vehicle a nom del concessionari, punt de venda o fabricant o importador que faci la venda del vehicle al beneficiari de la subvenció.

h) L'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. S'ha d'aportar el certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries expedit a aquest efecte per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, d'acord amb l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

i) La fotocòpia de la factura de compravenda del vehicle. No s'admeten les autofactures. A la factura hi han de constar la matrícula o el número de bastidor, la marca, el model i la versió del vehicle adquirit. A més, es considerarà vàlida si permet identificar:

  • El beneficiari: ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari de la subvenció, mitjançant el pagament en nom seu (amb l'acreditació documental corresponent).
  • El tercer (punt de venda o concessionari) que percep les quantitats pagades.
  • La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari de la subvenció.
  • El vehicle objecte de la subvenció.

j) El certificat que acrediti les dades bancàries per a la transferència de l'import de la subvenció. El beneficiari de l'ajut ha de ser titular del número de compte en què s'ingressi la subvenció, com també del justificant de pagament del vehicle.

4. Una vegada revisada la documentació presentada, si no és correcta, l'òrgan gestor requerirà l'entitat perquè l'esmeni. L'entitat disposarà d'un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

13. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

1. El termini d'execució i justificació de les subvencions finalitza, en tot cas i sense possibilitat d'ampliacions, llevat del que preveu el punt següent, el dia 15 de novembre de 2024.

2. Excepcionalment, si l'entitat es troba amb un problema de subministrament del vehicle, podrà presentar un escrit a l'òrgan instructor en què fonamenti i justifiqui la situació esmentada i demani una ampliació del termini d'execució i justificació de la subvenció. L'òrgan instructor ho valorarà i ho resoldrà en relació amb la sol·licitud presentada.

14. Avaluació i control

1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts i les subvencions públiques. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de la subvenció atorgada.

15. Revocació de la subvenció concedida

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. Amb motiu de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, d'acord amb el que estableix l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

3. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, a més de la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no es dictarà cap resolució de modificació i s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

16. Reintegrament de les subvencions concedides

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. D'acord amb l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció segons l'article 42 bis, el procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica. Així mateix, s'ha de de garantir l'audiència a les persones interessades, sens perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances. També s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

17. Compatibilitat

1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

2. D'acord amb l'article 7.9 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajuts o ingressos, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció o l'import de l'ajut sol·licitat.

18. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 d'aquest text legal.

19. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.

Documents adjunts