Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 779510
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei de les Illes Balears 3/2023, de 17 de febrer, de Menorca reserva de biosfera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha adoptat l'Acord següent:

I. De conformitat amb les negociacions prèvies mantingudes pel Grup de Treball constituït en compliment del que preveu l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'estudi i la proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb els articles 4, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 42, 47, 54, 55, 57 i 64 de la Llei 3/2023, de 17 de febrer, de Menorca reserva de biosfera, ambdues parts les consideren solucionades de conformitat amb els compromisos i les consideracions següents:

1r. El Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per incloure un nou apartat 3 en l'article 4 del tenor literal següent:

3. Totes les referències que en aquesta Llei es fan a les aigües costaneres s'han d'entendre fetes, exclusivament, en el marc de les competències autonòmiques i per tant respecte de les facultats que sobre les aigües costaneres s'atribueixen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d'acord amb la legislació estatal bàsica en matèria d'aigües”.

Així mateix, el Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa de l'apartat 1 de l'article 42, a fi de suprimir l'incís que s'estengui des del límit interior de la zona d'influència prevista en la legislació estatal de costes fins al límit exterior de les aigües costaneres, definides per la legislació estatal d'aigües, i manté l'expressió Quedarà fora del seu àmbit la zona de servei del port de Maó.

2n. Ambdues parts coincideixen a considerar que els articles 4, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 i 42 s'han d'aplicar i s'han de desenvolupar, en l'exercici de les potestats normatives i administratives del Govern de les Illes Balears, amb respecte al que disposa la normativa estatal, als criteris establerts per la jurisprudència del Tribunal Constitucional i, en particular, salvaguardant les competències de l'Estat en les matèries de pesca en aigües exteriors, marina mercant i ports d'interès general, així com el que disposa la normativa estatal en matèria de costes, i entenent que la llei autonòmica es dicta sobre la base de la competència per establir normes addicionals de protecció del medi ambient, que en conseqüència només poden incrementar i, en cap cas, disminuir, el nivell de protecció ambiental que estableix la legislació estatal. Així mateix, l'article 57.11 s'entén restringit als bucs que pesquin en exclusiva en aigües interiors.

Així mateix, conclouen que les previsions del Pla Director Sectorial per a l'ordenació del litoral no contradiuen ni exclouen la competència estatal per a l'elaboració i aprovació dels plans d'ordenació de l'espai marítim regulats en el Reial decret 363/2017, de 8 d'abril, pel qual s'estableix un marc per a l'ordenació de l'espai marítim, que trasllada a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2014/89/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 2014, per la qual s'estableix un marc per a l'ordenació de l'espai marítim, ni tampoc les previsions d'aquests plans d'ordenació de l'espai marítim contradiuen ni exclouen les competències del Consell Insular de Menorca en matèria d'ordenació del territori i del paisatge, del litoral i urbanisme i de protecció del medi ambient, o unes altres que legítimament incideixin o es projectin sobre el mar territorial.

3r. El Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa de l'article 42.6 que expliciti el caràcter voluntari per a l'Administració General de l'Estat de la seva participació en les meses de participació, així com la capacitat de l'Administració General de l'Estat en exercici de la potestat d'autoorganització per establir la representació d'aquesta o de les entitats vinculants o dependents d'aquesta per a aquesta participació.

4t. El Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa de l'article 47.2 per suprimir l'incís i de la implantació de mesures per reduir les emissions associades a les activitats portuàries en el port de Maó.

5è. El Govern de les Illes Balears es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa dels articles 54, 55 i 64, en els termes següents:

A) En relació amb l'article 54:

1. L'apartat 1 de l'article 54 de la Llei 3/2023 quedarà modificat de la manera següent:

1. En el marc de la legislació de contractes del sector públic, les administracions públiques de Menorca i els seus ens instrumentals, així com les administracions i els ens de les Illes Balears, en les licitacions públiques que afectin específicament l'illa de Menorca, sempre que l'objecte del contracte ho permeti, respectant els principis de concurrència, igualtat i no-discriminació, han de vetlar per la incorporació de criteris d'adjudicació ambientals que contribueixin a avaluar la relació qualitat-preu més bona. En cas contrari, s'ha de justificar motivadament la no inclusió d'aquests criteris.

2. La lletra b) de l'apartat 2 de l'article 54 de la Llei 3/2023 quedarà modificada de la manera següent:

b) Utilització o adquisició de productes frescs i de productes que generin menys petjada de carboni en la seva provisió per raó de la proximitat d'aquests o altres causes.

B) En relació amb l'article 55:

L'apartat 1 de l'article 55 de la Llei 3/2023 quedarà modificat de la manera següent:

1. Els òrgans de contractació de les administracions i els ens a què fa referència l'article anterior poden incorporar en els plecs de clàusules administratives particulars i, si escau, en els plecs de prescripcions tècniques, condicions especials d'execució de caràcter ambiental sempre que estiguin vinculades al seu objecte, d'acord amb el que preveu la legislació de contractes del sector públic, respectant els principis de concurrència, igualtat i no-discriminació. Entre d'altres, es poden establir condicions de tipus ambiental que persegueixin el manteniment o la millora dels valors i recursos naturals que es puguin veure afectats per l'execució del contracte, una gestió més sostenible de l'aigua, el foment de l'ús de les energies renovables i de vehicles elèctrics o híbrids, la prevenció i la reducció de residus, la promoció del reciclatge i de la reutilització de productes, l'impuls de la utilització de productes frescs i de productes que generin menys petjada de carboni en la seva provisió per raó de la proximitat d'aquests o altres causes i de la producció ecològica, plans d'ambientalització, mesures preventives basades en bones pràctiques ambientals, campanyes de comunicació o presentació d'informes periòdics amb dades ambientals.

C) En relació amb l'article 64:

1. L'apartat 3 de l'article 64 de la Llei 3/2023 quedarà modificat de la manera següent:

3. Les administracions públiques corresponents, en l'àmbit de les seves competències, han d'articular les mesures necessàries per garantir que el percentatge mínim de productes alimentaris frescs i, en general, de productes agraris, ramaders i pesquers que per tenir el seu origen en l'àmbit de producció de la reserva de biosfera generin menys petjada de carboni, i que s'ofereixin en els serveis de restauració vinculats directament o indirectament, a través de concessió, conveni o ajut, al sector públic de les Illes Balears a Menorca, sigui del 5%, sempre que la seva producció regular ho permeti, i per preservar els principis ambientals i de sostenibilitat econòmica i social de l'illa.

2. L'apartat 4 de l'article 64 de la Llei 3/2023 quedarà modificat de la manera següent:

4. Les administracions públiques han d'usar prioritàriament, en tots els actes públics que organitzin en l'àmbit de Menorca i en aquells en què es presti servei de menjars o de restauració, productes alimentaris frescs o que generin menys petjada de carboni en la seva provisió perquè es produeixen en l'àmbit de la reserva de biosfera o altres causes.

3. L'apartat 5 de l'article 64 de la Llei 3/2023 quedarà suprimit.

II. Atès l'Acord assolit, ambdues parts coincideixen a considerar resoltes les discrepàncies manifestades i conclosa la controvèrsia plantejada.

III. Comunicar aquest Acord al Tribunal Constitucional als efectes que preveu l'article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, així com inserir aquest Acord en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Signat electrònicament: 10 de novembre de 2023 La ministra de Política Territorial Isabel Rodríguez García

Signat electrònicament: 8 de novembre de 2023 La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens