Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 776107
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual es desestimen i es concedeixen les subvencions per finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, d’acord amb el Pla de finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets 

1. Mitjançant Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022 s'aprovà la convocatòria de subvencions destinades a finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, d'acord amb el Pla de finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024 (BOIB núm. 162 de 13 de desembre de 2022).

2. Dins el termini previst en el punt 9.4 de la convocatòria, les entitats locals que figuren als annexos d'aquesta resolució han presentat una sol·licitud de subvenció per finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears.

3. Els serveis tècnics del Servei d'Equipaments de Serveis Socials de la Direcció General d'Afers Socials han revisat la documentació prevista a la convocatòria per determinar si s'adapta a l'objecte que preveu el punt primer de l'annex de la convocatòria i que les entitats beneficiàries reuneixen els requisits que s'estableixen en aquesta.

Segons estableix el punt 1. Objecte de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022:

«1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions és finançar els projectes necessaris d'obra nova i/o reforma, rehabilitació, adaptació o ampliació dels centres de serveis socials comunitaris competència de les entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'entén per centre de serveis socials comunitaris l'espai que compleix les característiques següents:

— És l'espai on desenvolupen la seva feina els treballadors i les treballadores de serveis socials comunitaris.

— Permet ser identificat externament pel conjunt de la societat com equipament dels serveis socials. Per això, ha de ser un espai propi amb entrada independent i no situat en un conjunt de dependències administratives. El centre ha de tenir placa identificativa.

— Ha d'estar situat en un lloc de fàcil accés, prioritàriament d'accés a peu o amb transport públic.

— Dins del nucli urbà hi ha d'haver senyalitzacions que n'orientin la localització.

— El centre ha de ser, preferentment, a la planta baixa.

1.2. Les obres, actuacions i elements objectes de subvenció s'hauran d'adequar als paràmetres, requisits i condicions establerts per la normativa vigent en matèria d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques que els sigui aplicable».

4. En data 30 d'octubre de 2023 s'ha reunit la Comissió Avaluadora, prevista en el punt 11 de la convocatòria. Al punt 4 de l'acta s'acorda que aquesta es consideri, a efectes de donar compliment al punt 11.3 de la convocatòria, com l'informe que ha d'emetre la Comissió i que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució de concessió de subvencions. 

Per tant, atesa la puntuació obtinguda pels projectes presentats, i d'acord amb els criteris establerts al punt tretzè de la convocatòria, s'atribueix a les entitats locals indicades a l'annex 2 d'aquesta resolució la totalitat de la subvenció sol·licitada fins que s'exhaureixi el crèdit, d'acord amb l'acta de la Comissió Avaluadora de 30 d'octubre de 2023. També acordà donar per desestimades les entitats indicades a l'annex 1 d'aquesta resolució.

Per tal de definir els imports proposats per subvencionar s'ha de tenir en compte el que indiquen els punts 7.4.d) i 17.1 de l'annex de la convocatòria, que estableixen que queden exclosos, com a cost elegible, els impostos indirectes, inclòs l'impost sobre el valor afegit (IVA). Així, només serà despesa finançable l'import de la base imposable, excloent els impostos indirectes.

5. Segons el que estableix el punt 12 de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022:

«12.3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes relatius a la resolució establerts en l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores del 5 de març de 2021, i si escau, sobre les modificacions indicades en el paràgraf anterior.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

12.4. La proposta de resolució es publicarà al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, amb els mateixos efectes que la notificació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015.

12.5. Una vegada formulada i publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de cinc dies hàbils. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta renúncia dins el termini atorgat, comptador des de l'endemà de la publicació.»

6. S'ha comprovat, de conformitat amb el que disposa el punt 6.1.c) de la convocatòria de subvencions, en relació amb l'article 11.f) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 38 del Decret 75/2004, de 7 de juliol, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que les entitats interessades es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

7. La proposta de resolució provisional del director general d'Afers Socials de 2 de novembre de 2023, que es publicà al web de la Direcció General d'Afers Socials a la mateixa data.

8. En data 10 de novembre de 2023 no s'ha manifestat cap renúncia dins el termini atorgat d'acord amb el punt 12.5 de l'annex de la convocatòria.

9. En data 15 de novembre de 2023, l'Ajuntament de sa Pobla va presentar escrit d'al·legacions dins el termini atorgat, indicant que tot i que l'edifici està parcialment adaptat es pretén una millora qualitativa de la instal·lació d'accessibilitat. Des de la Direcció General es va sol·licitar assessorament tècnic al Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears, que en el seu informe de 25 d'octubre de 2023 conclou que el projecte de l'Ajuntament de Sa Pobla no compleix amb el punt 1.2 de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022.

Per tant, atès l'exposat, queda desestimada la sol·licitud de l'Ajuntament de Sa Pobla, ja que al mateix escrit presentat per l'Ajuntament queda palès que tot i que el projecte presentat suposa una millora, l'edifici no compleix amb els paràmetres, requisits i condicions establerts per la normativa vigent en matèria d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques, tal com indica el punt 1.2 ni amb el punt 7.2.f) de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022.

No consta a la Conselleria de Famílies i Afers Socials cap altre escrit d'al·legacions per part de la resta d'entitats locals que consten a l'annex 1.

10. En data 4 de desembre de 2023 el director general d'Afers Socials va signar la proposta de resolució definitiva, que es va publicar al web de la Direcció General d'Afers Socials. 

11. En data 4 de desembre de 2023 es van fiscalitzar favorablement els expedients de concessió de l'annex 2 d'aquesta Resolució per part de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

Fonaments de dret 

1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

2. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix en l'article 3 que els objectius de les polítiques socials seran, entre d'altres, prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social. Així mateix, l'article 4 disposa entre els seus principis rectors, el d'universalitat i igualtat, que exigeix als serveis públics a garantir a tothom el dret d'accés als serveis socials i l'ús efectiu en condicions d'igualtat, equitat i justícia distributiva.

7. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'hi inclou la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Afers Socials.

8. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears.

9. L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34 d'11 de març).

10. La Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, d'acord amb el Pla de finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024 (BOIB núm. 162 de 13 de desembre de 2022).

D'acord amb l'anterior dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Donar per desestimades les sol·licituds de subvenció presentades per les entitats locals que consten en l'annex 1 d'aquesta resolució atès que no compleixen amb l'objecte que preveu el punt primer de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, d'acord amb el Pla de finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024.

2. Aprovar la concessió de les subvencions sol·licitades a favor de les entitats locals i pels imports que consten en l'annex 2 d'aquesta resolució amb càrrec a les partides pressupostàries dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2023 i 2024, que consten en l'annex 2. Són subvencionables les despeses dels projectes que s'executin dins el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024.

3. Autoritzar i disposar una despesa a favor de les entitats locals i pels imports que consten en l'annex 2 d'aquesta Resolució amb càrrec a les partides pressupostàries dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2023 i 2024, que consten en l'annex 2. Són subvencionables les despeses dels projectes que s'executin dins el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024.

4. El pagament de la subvenció concedida es farà de conformitat amb el que disposa el punt 14 de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 7 de desembre de 2022:

«14.1. Es farà un pagament del 50 % de l'import concedit i s'ha de fer anticipadament, durant l'exercici 2023, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i l'article 173.2 de la Llei d'hisendes Locals, aprovada pel Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

14.2. Es farà el pagament del 50 % de l'import concedit durant l'exercici 2024, prèvia justificació, abans del 31 d'octubre de 2024, del projecte aprovat d'acord amb el punt 15 d'aquesta convocatòria.

Aquest pagament es farà dins el quart trimestre de l'any 2024».

5. La justificació de la subvenció concedida es realitzarà de conformitat amb el que disposa el punt 15 de l'annex de la convocatòria de subvencions:

«15.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte mitjançant la presentació de la documentació justificativa corresponent d'acord amb el punt 14 de la convocatòria, abans del 31 d'octubre de 2024.

15.2. Les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant d'acord amb l'article 19 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, i fent servir els models que es troben a disposició de les persones interessades a l'adreça d'Internet <www.caib.es>.

El contingut de la documentació que s'ha de presentar és el següent (imprès 5):

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les inversions duites a terme.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat feta, que, d'acord amb l'article 19.1. b) de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, inclogui:

 

1. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han de indicar les desviacions esdevingudes.

2. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

4. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

5. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat aquesta subvenció o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

6. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.

c) Totes les factures, en format electrònic —degudament autoritzades pel responsable de l'entitat corresponent— i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les inversions subvencionades que justifiquin les despeses incorporades a l'imprès a què fa referència la lletra b) anterior —i, si escau, la documentació acreditativa del pagament— durant el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les inversions per les quals s'ha concedit. Els certificats bancaris han d'indicar la persona beneficiària de la transferència, que ha de coincidir amb l'entitat que emet la factura corresponent. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament segellada per l'entitat bancària corresponent en els casos en què l'òrgan gestor ho requereixi.

— Les factures han d'indicar les dades següents:

  • Raó social i NIF de l'entitat proveïdora
  • Raó social i NIF de l'entitat
  • Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat
  • Data d'emissió
  • Data efectiva del pagament.

d) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

15.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte presentat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

15.4. Les factures han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024, d'acord amb la sol·licitud presentada.

15.5. Els justificants de pagament de les factures han de tenir una data anterior al 31 d'octubre de 2024.

15.6. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros es podrà realitzar un compte justificatiu simplificat, d'acord amb l'article 20 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció i ha de contenir la informació establerta a dit article (imprès 6).

15.7. L'Administració revisarà la justificació presentada per comprovar el preu final de les inversions d'acord amb la sol·licitud presentades, a l'efecte d'iniciar, si escau, el procediment dirigit a revocar o reintegrar totalment o parcialment la subvenció concedida.

15.8. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar dita justificació, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària». 

6. Obligacions de les entitats beneficiàries:

A més de les obligacions que estableix el punt 6 de l'annex convocatòria, les entitats beneficiàries han de complir les obligacions següents:

a) Inscripció al registre de certificats d'eficiència energètica d'edificis de l'Administració competent, si escau, d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

b) Instal·lació d'un cartell permanent o placa, una vegada finalitzada l'obra, que haurà de col·locar-se en un termini de tres mesos a partir de la finalització del projecte i per un període mínim de vint anys.

CONTINGUT DEL CARTELL:

a) Nom del projecte

b) Objectiu principal del projecte

c) Logotip de la Conselleria de Famílies i Afers socials

d) Logotip del beneficiari

e) Import concedit

* D'acord amb les indicacions de mides, materials i altres indicats pel gabinet de premsa de la Conselleria.

7. Comunicar a les entitats que de conformitat amb el que disposa el punt 19 de l'annex de la convocatòria, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària l'hagi de reintegrar tota o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. 

A aquests efectes, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i joventut.

8. Les entitats beneficiàries han de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos establerts en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i joventut.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, en referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables serà causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten, per un període mínim de vint anys. Aquest incompliment es produirà en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, i quedarà el bé afecte al pagament del reintegrament sigui qui sigui el posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i just títol en establiment mercantil o industrial, en cas de béns mobles no inscribibles.

Aquesta obligació no es considerarà incomplerta si la consellera de Famílies i Afers Socials autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas, l'adquiridor assumirà l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la subvenció.

9. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web de la Direcció General d'Afers Socials.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (11 de desembre de 2023)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover 

 

ANNEX 1 Entitats amb les sol·licituds de subvenció desestimades

 

ANNEX 2 Entitats amb inversions aprovades i adjudicació dels imports de concessió de subvenció