Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 768219
Delegació de signatura de determinades actuacions en nom i representació de persones menors d’edat amb mesura de guarda provisional, guarda voluntària o tutela

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist que el Consell Insular de Formentera és l'entitat pública competent en matèria de protecció de menors segons el previst a la Llei 8/1997, de 18 de desembre de 1997, d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció, en relació amb als articles 30 i 70 de la reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears segons la redacció del el 2007 (BOE núm. 52, d'1 de març del 2007, correcció d'errates al BOE núm. 77, de 30 de març del 2007); Competències compreses, també, als articles 73, 74 i 75 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, integral de l'atenció i els drets de la infància i adolescència de les Illes Balears.

Sobre la base de la normativa citada, correspon als consells insulars com entitats públiques, que se'ls ha encomanat la protecció de menors, assumir tutela i/o guarda d'aquelles persones menors d'edat que en el respectiu territori es trobin en una situació de risc o desemparament, o baix d'una mesura de protecció cautelar. En conseqüència, cobrint obligadament les necessitats de la persona de què es tracti, d'acord amb les mesures de protecció adoptades.

Antecedents

1. El president del Consell Insular de Formentera en data 26 de juny de 2023 mitjançant Decret de Presidència, atribuí les competències dels diferents membres de l'equip de Govern. El 4 de juliol de 2023, va fer la delegació a favor de la Consellera de Benestar Social, la Sra. María Cristina Costa Juan, amb atribució de la resolució dels expedients administratius, i el dictat d'actes que posin fi a la via administrativa en els assumptes següents, entre d'altres: “b) tutela, acolliment i adopció de menors (article 70.8 EAIB), incloses les competències que, en matèria de menors, es deriven de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.”, publicat al BOIB núm. 112, de 12 d'agost de 2023.

2. El president del Consell Insular de Formentera en data 24 de novembre de 2023, mitjançant Decret de Presidència (RES2023/4195), ha nomenat a com a Cap del Servei d'Infància i Família del Consell Insular de Formentera el Sr. Francesc Reynés Miralles, amb les tasques següents:

  1. Vetllar pel compliment de la legislació vigent i de les normes contemplades en el reglament d'organització de servei i Consell.

  2. Assumir la representació legal dels menors amb situació de desemparament.

  3. Ostentar la representació del servei davant la comunitat i l'administració i coordinar els servei amb altres entitats públiques i privades.

  4. Planificar, organitzar, coordinar i supervisar la feina de l'equip d'atenció a la infància i la família.

  5. Gestionar el pressupost i fer el seguiment de la tramitació dels expedients de despesa.

  6. Valorar, planificar, organitzar, col·laborar, coordinar i supervisar les activitats i accions de l'equip d'atenció a la infància i la família.

  7. Elaborar, gestionar i revisar convenis i contractes de qualsevol naturalesa amb entitats públiques i provades.

  8. Dissenyar els projectes d'inversió immaterial i els documents de planificació i avaluació.

  9. Revisar i supervisar periòdicament els diferents programes i/o serveis.

  10. Atendre les demandes derivades de la ciutadania.

  11. Realitzar, complir, revisar i aplicar les directrius dels manuals, protocols, reglaments i/o altres documents en matèria de protecció de menors aprovats pel consell.

  12. Dirigir, organitzar i avaluar de manera contínua els recursos dels serveis, procurant la consecució de la seva missió i objectius de manera eficaç en ordre als principis de legalitat, agilitat administrativa i transparència.

  13. Buscar i/o generar recursos necessaris per a l'acollida de menors que han estat separats temporalment o definitivament del nucli familiar.

  14. Atendre, les 24h, situacions d'urgència de desemparament o situacions de risc que es puguin desenvolupar fora de l'horari laboral, aconsellant en la intervenció i les accions a desenvolupar per a la protecció de la persona menor d'edat.

  15. En definitiva, vetllar pel bon funcionament de l'equip d'atenció a la infància i a la família, assumir la seva representació dins i fora del consell, i buscar, generar i proporcionar recursos que millorin el funcionament i garanteixin els drets i el benestar de les persones menors d'edat sigui quina sigui la seva situació.

  16. Qualsevol altra que li pugui ser encomanada per jerarquia superior.

3. La Consellera de Benestar Social en data 27 de novembre 2023 ha fet una proposta per a la delegació de signatura a favor del Cap de Servei d'Infància i Família del Consell Insular de Formentera, que en l'exercici de les funcions que hi corresponen, pugui signar els actes següents:

  1. La realització de qualsevol acte de gestió, tramitació i la signatura d'escriptures notarials i documents públics i privats en l'exercici de les funcions de representació legal i administració patrimonial de les persones menors d'edat tutelades.

  2. La realització dels tràmits de sol·licitud i gestió davant de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o organisme competent de les prestacions econòmiques que les persones menors d'edat tutelades siguin beneficiàries o titulars.

  3. La realització en nom de les persones menors d'edat tutelades de qualsevol gestió, sol·licitud o actes de tràmit per obtenir beneficis econòmics, prestacions, beques o drets dels quals siguin creditores les persones menors d'edat tutelades.

  4. L'obertura de llibretes d'estalvis o instruments similars i els actes d'autorització, administració o disposició dels fons de les llibretes d'estalvis de les persones menors d'edat tutelades.

  5. La tramitació i gestió de les liquidacions de les llibretes d'estalvis o altres instruments a nom de les persones menors d'edat tutelades en el moment que es dugui a terme el cessament de la mesura de tutela administrativa.

  6. La signatura, amb incorporació de la comprovació fefaent suficient dels justificants en els expedients corresponents de les persones menors d'edat, dels informes que acreditin l'interès de les persones menors en les despeses o actes d'administració i dels rebuts dels fons o pagaments realitzats en nom de les persones menors a compte dels seus fons. També ha de deixar comprovació fefaent de la cancel·lació, liquidació i lliurament dels comptes, llibretes o instruments similars a nom de les persones menors d'edat quan cessi la tutela.

  7. L'autorització per a les sortides i desplaçaments dels infants i adolescents tutelats pel Consell Insular de Formentera. Igualment, les autoritzacions per operacions quirúrgiques i/o altres intervencions mèdiques; així com les sol·licituds d'exploracions reservades de les persones menors d'edat.

  8. Qualsevol altra que li pugui ser encomanada per jerarquia superior per a l'interès superior de les persones menors d'edat.

I en cas d'absència, vacant, malaltia o impossibilitat temporal per qualsevol causa, indistintament, en la persona que exerceixi la Coordinació de l'Àrea de Benestar Social.

Actualment les persones que desenvolupen aquestes funcions a l'Àrea de Benestar Social són les següents:

Coordinadora de l'Àrea de Benestar Social: Sra. Marta Uriarte Ituiño

Cap de Servei: Sr. Francesc Reynés Miralles

Consideració jurídica

1. Amb relació a l'atribució temporal de tasques l'article 73.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic i l'article 34.4 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de funcions pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Amb relació a la delegació de signatura, resulta aplicable l'article 12 de la Llei 40/2015,  d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que diu el següent:

Article 12. Delegació de signatura.

1. Els titulars dels òrgans administratius poden, en matèries de la seva competència, que tinguin, bé per atribució, bé per delegació de competències, delegar la signatura de les seves resolucions i actes administratius en els titulars dels òrgans o unitats administratives que depenguin d'ells, dins dels límits assenyalats a l'article 9.

2. La delegació de signatura no altera la competència de l'òrgan delegant, i perquè sigui vàlida no cal publicar-la.

3. En les resolucions i els actes que se signin per delegació s'ha de fer constar aquesta circumstància i l'autoritat de procedència.

L'article 9 (a què se remet l'article 12.1 in fine), diu:

Article 9. Delegació de competències

3. Les delegacions de competències i la seva revocació s'han de publicar al «Butlletí Oficial de l'Estat», al de la comunitat autònoma o al de la província, segons l'Administració a què pertanyi l'òrgan delegant, i l'àmbit territorial de competència d'aquest.

4. Les resolucions administratives que s'adoptin per delegació han d'indicar expressament aquesta circumstància i es consideren dictades per l'òrgan delegant.

5. Excepte en cas d'autorització expressa d'una llei, no es poden delegar les competències que s'exerceixin per delegació. No constitueix impediment perquè es pugui delegar la competència per resoldre un procediment la circumstància que la norma reguladora d'aquest prevegi, com a tràmit preceptiu, l'emissió d'un dictamen o informe; no obstant això, no es pot delegar la competència per resoldre un procediment una vegada que en el procediment corresponent s'hagi emès un dictamen o informe preceptiu sobre aquest.

6. La delegació és revocable en qualsevol moment per l'òrgan que l'hagi conferit.

7. L'acord de delegació de les competències atribuïdes a òrgans col·legiats, per a l'exercici de les quals es requereixi un quòrum o una majoria especial, s'ha d'adoptar observant, en tot cas, el quòrum o la majoria esmentats.

Igualment resulta d'aplicació l'article 31 de la Llei 3/2003, de 27 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que diu el següent:

Article 31. La delegació de firma

1. Els titulars dels òrgans administratius poden delegar, en matèries de la seva competència atribuïda per qualsevol títol, la firma de les resolucions i dels actes administratius en els titulars dels òrgans o de les unitats administratives dependents, llevat dels supòsits indelegables establerts en aquesta llei.

2. En els actes i les resolucions dictades en règim de delegació de firma ha de constar l'autoritat de procedència.

3. S'han de comunicar al superior jeràrquic aquelles delegacions de firma que tenen caràcter permanent.

En virtut de les competències que em són conferides a l'article 21.1.r i 133.3 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació a la normativa (substantiva o de fons sobre la delegació de signatura abans citada), així com de conformitat amb l'article 52.1, la disposició addicional segona i, sobretot, la disposició final sisena de l'esmentada Llei de consells insulars, amb la conformitat jurídica del secretari de la corporació,

RESOLC

PRIMER.- DELEGAR LA SIGNATURA a favor del Cap de Servei d'Infància i Família del Consell Insular de Formentera, o de la persona que n'exerceixi les funcions de substitució, i en cas d'absència, vacant, malaltia o impossibilitat temporal per qualsevol causa, indistintament, en la persona que exerceixi la Coordinació de l'Àrea de Benestar Social, dels actes següents:

  1. La realització de qualsevol acte de gestió, tramitació i la signatura d'escriptures notarials i documents públics i privats en l'exercici de les funcions de representació legal i administració patrimonial de les persones menors d'edat tutelades.

  2. La realització dels tràmits de sol·licitud i gestió davant de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o organisme competent de les prestacions econòmiques que les persones menors d'edat tutelades siguin beneficiàries o titulars.

  3. La realització en nom de les persones menors d'edat tutelades de qualsevol gestió, sol·licitud o actes de tràmit per obtenir beneficis econòmics, prestacions, beques o drets dels quals siguin creditores les persones menors d'edat tutelades.

  4. L'obertura de llibretes d'estalvis o instruments similars i els actes d'autorització, administració o disposició dels fons de les llibretes d'estalvis de les persones menors d'edat tutelades.

  5. La tramitació i gestió de les liquidacions de les llibretes d'estalvis o altres instruments a nom de les persones menors d'edat tutelades en el moment que es dugui a terme el cessament de la mesura de tutela administrativa.

  6. La signatura, amb incorporació de la comprovació fefaent suficient dels justificants en els expedients corresponents de les persones menors d'edat, dels informes que acreditin l'interès de les persones menors en les despeses o actes d'administració i dels rebuts dels fons o pagaments realitzats en nom de les persones menors a compte dels seus fons. També ha de deixar comprovació fefaent de la cancel·lació, liquidació i lliurament dels comptes, llibretes o instruments similars a nom de les persones menors d'edat quan cessi la tutela.

  7. L'autorització per a les sortides i desplaçaments dels infants i adolescents tutelats pel Consell Insular de Formentera. Igualment, les autoritzacions per operacions quirúrgiques i/o altres intervencions mèdiques; així com les sol·licituds d'exploracions reservades de les persones menors d'edat.

  8. Qualsevol altra que li pugui ser encomanada per jerarquia superior per a l'interès superior de les persones menors d'edat.

I en cas d'absència, vacant, malaltia o impossibilitat temporal per qualsevol causa, indistintament, en la persona que exerceixi la Coordinació de l'Àrea de Benestar Social.

Actualment les persones que desenvolupen aquestes funcions a l'Àrea de Benestar Social són les següents:

Coordinadora de l'Àrea de Benestar Social: Sra. Marta Uriarte Ituiño.

Cap de Servei: Sr. Francesc Reynés Miralles.

SEGON.- Considerar que el règim jurídic a què queda subjecta la delegació de signatura present, és el que es deriva de l'article 12 (i de l'article 9) de la Llei 40/2015 i de l'article 31 de la Llei 3/2003, de 27 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En conseqüència,

  • La delegació de signatura no altera la competència de l'òrgan delegant, i perquè sigui vàlida no cal publicar-la, cas per cas.
  • En les resolucions i els actes que se signin per delegació s'ha de fer constar aquesta circumstància i l'autoritat de procedència.
  • La delegació de signatura present es publicarà al BOIB.
  • S'han de comunicar al superior jeràrquic aquelles delegacions de firma que tenen caràcter permanent.

TERCER.- COMUNICAR aquesta Resolució al Ministeri Fiscal, a la Direcció Provincial de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, a la Direcció de l'oficina de Caixabank ubicada al Jaume I, 35 de Sant Francesc Xavier, Formentera; i donar-ne compte al Servei de Gestió Econòmica del Consell Insular de Formentera, i a les persones que ostenten la Coordinadora de l'Àrea de Benestar Social i el Cap del Servei d'Infància i Família.

QUART.- PUBLICAR aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Formentera, a la data de la signatura electrònica (30 de novembre de 2023)

El president

Lorenzo Córdoba Marí 

 

Davant meu, secretari 

Ángel Custodio Navarro Sánchez