Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 763028
Aprovació definitiva del reglament intern de la policia local per a la gestió de la realització de serveis extraordinaris
Atès que no s'ha presentat cap reclamació durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari inicial aprovatori del reglament intern de la policia local per a la gestió de la realització de serveis extraordinaris, el text sencer del qual es fa públic per al seu general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
«REGLAMENT INTERN DE LA POLICIA LOCAL PER A LA REALITZACIÓ DE SERVEIS EXTRAORDINARIS
TÍTOL PRELIMINAR Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. Aquest nou reglament s'ha d'entendre com una actualització de l'anterior aprovat pel Ple de la Corporació el 21 de febrer de 2021 (BOIB núm. 60, de 8 de maig de 2021), amb què es pretén millorar el funcionament en general de la realització dels serveis extraordinaris d'aquesta Policia Local, atenent les demandes que al llarg del temps s'han anat donant i a la gestió que s'ha realitzat, buscant l'equilibri entre tots dos aspectes.
Aquest reglament és supletori i es regeix segons "REGLAMENT SOBRE LA REALITZACIÓ I COMPENSACIÓ DELS SERVEIS EXTRAORDINARIS PRESTATS PEL PERSONAL FUNCIONARI I HORES EXTRES REALITZADES PEL PERSONAL LABORAL", el qual va ser aprovat per la Mesa General de Negociació el 10 de juny de 2020 i Ple del 27 d'agost del 2020.
2. Aquest reglament té per objecte regular el procediment d'assignació de serveis extraordinaris, a través de la creació d'una única borsa genèrica d'agents, que atengui les necessitats de la corporació i els compromisos que s'hagin acordat expressament, en qualsevol època de l'any i a qualsevol tipus de servei.
3. Amb la creació de la llista de serveis extraordinaris i la correcta gestió reglamentada, s'oferirà a l'Ajuntament una millora en la planificació dels serveis.
4. Pretensió d'assolir l'equivalència en hores ofertes als agents que es trobin en la mateixa situació - article 4.4 -
Article 2. Finalitat de la llista de serveis extraordinaris
La borsa tindrà com a finalitat principal cobrir els diferents serveis definits pel comandament com a necessaris fora de la jornada laboral ordinària, com ara: cobrir serveis mínims, dispositius extraordinaris de seguretat ciutadana, venda ambulant, transport il·legal, festes populars, obertures o tancaments, dispositius especials o anàlegs, etc. Així com els compromisos acordats de manera expressa com cobrir les sol·licituds d'assumptes propis, si els serveis mínims no ho permeten, i els que poguessin sorgir.
En tot cas, queda fora de la regulació d'aquest reglament les prolongacions de jornada forçoses per serveis ordinaris, i la seua regulació queda fora del present reglament.
Article 3. Definicions
Serveis oferits: són aquells serveis en què un dels gestors de la borsa ofereix a l'agent seleccionat per aplicació d'ordre de prelació.
Serveis computables: són aquells serveis oferits a l'agent seleccionat i que, siguin realitzats o no (estimats o desestimats), computen a la llista com a hores oferides.
Serveis no computables: són aquells serveis oferits a l'agent seleccionat, que han estat desestimats per aquest, que no sumen en el nombre d'hores oferides a la llista d'agents. Si aquest oferiment s'accepta, s'entenen, en tot cas, com a servei computable.
Serveis realitzats: són aquells serveis oferits a l'agent i acceptats per aquest i que s'arriben a realitzar-se. Atenent a l'escàs nombre d'agents que componen la plantilla d'aquesta Policia Local, i fins que se solucioni aquesta manca de recursos, els serveis seran compensats mitjançant retribució econòmica.
Llista de serveis extraordinaris: document públic accessible a tots els agents que l'integren i utilitzat per gestionar els serveis extraordinaris que s'han d'oferir als agents de la borsa.
Serveis abonats: són aquells serveis realitzats per l'agent i que s'abonen amb la mensualitat acordada, i no hi ha necessàriament vinculació amb el moment d'execució del servei.
TÍTOL I Llista d'agents voluntaris per fer serveis extraordinaris
Article 4. Naturalesa de la llista
1. Aquesta llista és de naturalesa voluntària i implica la predisposició dels agents a realitzar els serveis que els siguin oferits, tot acceptant la totalitat d'aquest reglament.
2. Es caracteritza pel principi de publicitat i és accessible en tot moment als agents que el componen.
3. Per a la realització de serveis extraordinaris per part dels agents d'aquesta llista, s'oferiran 4 hores com a mínim.
4. De manera excepcional (entenent-se aquesta excepcionalitat quan el funcionari disposi de resolució en què se li autoritzi la realització d'un torn fix per conciliació de vida laboral i familiar, o només es realitzi torn específic per condició d'edat) i sent necessària la seua comunicació als gestors de la llista mitjançant informe de règim intern, es permetrà als agents que componen aquesta triar la franja horària en què estan disposats a realitzar el servei, per la qual cosa aquells agents que no disposin de torn fix per conciliació de vida laboral i familiar, o no facin torn específic per condició d'edat, estaran inclosos en els tres torns a l'hora de fer hores extres. Les franges horàries corresponen als tres torns (matí, tarda i nit). Sense obviar allò que s'ha ressenyat a l'article 1.4. En el cas que l'aplicació d'aquest punt perjudicàs cobrir els serveis necessaris i els compromisos acordats, aquests seran oferits a tots els agents inscrits a la llista, excepte els exclosos per normativa o decret d'alcaldia (conciliacions, majors de 50 anys en el cas de les nits, etc.)
Article 5. Constitució de la llista
1. La llista estarà composta exclusivament per agents que es trobin en actiu en aquesta Policia Local, que de manera voluntària hi han accedit.
Article 6. Vigència de la llista
1. La llista té una vigència d'un any, des de l'1 de gener de l'any en curs corresponent al 31 de desembre (ambdós inclosos). En aquest sentit, el servei en torn de nit del 31 de desembre es computarà, en tot cas, com a hores realitzades aquest mes de desembre.
2. En començar l'any es reiniciarà la llista, començant amb totes les dades a zero i mantenint el mateix ordre amb què es va finalitzar l'any anterior.
Article 7. Alta i baixa de la llista
1. L'accés a la llista se sol·licitarà mitjançant informe de règim intern, i es farà efectiu al cap de tres dies laborals, o abans, des de la data de la sol·licitud.
A fi d'aconseguir que en accedir a la borsa ocupin un lloc proporcional a la data d'ingrés, aquest es calcularà atenent la mitjana total d'hores oferides, acceptades i rebutjades del total de la borsa, ressenyant els resultats corresponents com a punt de partida, a l'efecte d'establir l'ordre que ocupen.
2. Si es produeix una baixa o un permís inferior a 45 dies, no es durà a terme cap ajustament al còmput global d'hores de cada agent.
3. Des del moment en què una baixa o un permís sigui igual o superior a 45 dies i fins que duri aquesta situació, amb la intenció de mantenir la posició a la llista de la manera més equitativa possible respecte de la resta d'agents, els oferiments als que doni lloc s'anotaran i computaran en aquest.
4. Els agents que vulguin donar-se de baixa de la llista, ho comunicaran als responsables mitjançant informe de règim intern, o si escau, a Prefectura. No es pot reincorporar fins a 6 mesos després de la data que causin baixa, com si es tractàs d'un nou accés.
Article 8. Gestió de la llista d'agents
1. Responsables i autoritzats. Els primers són agents nomenats pel comandament, que per a la gestió de la llista tendran accés sense restriccions, i els segons, són aquells que sense tenir accés d'escriptura a la llista podran gestionar l'oferta de serveis extraordinaris, deixant-ne nota als responsables al sistema informàtic vinfopol, mitjançant informe règim intern. En cas d'haver de gestionar un servei extraordinari pel sistema urgent, els agents autoritzats seran els caps de torn.
2. Ordre de prelació d'agents. La selecció entre agents per a l'oferiment de 4 hores extres o més s'ajustarà al següent ordre de prelació:
3. Relació agents/disponibilitat, per a l'oferta del servei extraordinari.
a) Per a l'oferiment del servei extraordinari se seguirà l'ordre de la llista, atenent l'ordre de prelació establert al punt anterior, excloent-ne:
b) Els agents que hagin acceptat el servei extraordinari, no poden fer cap canvi de torn en la data del servei ofert i acceptat.
c) Els agents que rebutgin mitjançant resposta expressa l'oferta del servei extraordinari, per motius de força major o situacions justificades, han d'acreditar aquesta circumstància perquè aquest no sigui computat com a hores rebutjades. No respondre l'oferta, no donarà lloc a justificació, la qual cosa es computarà com a hores rebutjades.
4. Termini d'oferiment. Els responsables de gestió de la llista només proposaran als agents la realització de serveis d'hores extraordinàries dins el termini de dos mesos següents al dia de l'oferiment.
Article 9. Canal de comunicació i la seua implementació
Per a l'oferiment de serveis extraordinaris, el canal de comunicació utilitzat dependrà de si el sistema emprat per a aquest és ordinari o urgent, definits als articles 13 i 14 respectivament. En el primer dels casos s'utilitzarà el correu corporatiu, i al segon un mínim de 2 trucades telefòniques o en persona.
TÍTOL II Assignació de serveis extraordinaris
Article 10. Sistema ordinari d'assignació serveis extraordinaris
1. Quan el responsable, seguint les indicacions del comandament, es disposi a oferir serveis extraordinaris als agents, efectuarà la selecció fent ús de la borsa creada a aquest efecte, seguint l'ordre de prelació especificat a l'article 8.2, i seguint el canal de comunicació detallat per a aquest sistema.
2. Seguidament, realitzada la comunicació a l'agent assignat, en el cas de rebre notificació, aquest haurà de contestar com més aviat millor, disposant d'un màxim 4 hores si no es troba en torn de nit, i 9 hores si es troba en sortint de torn de nits per estimar o desestimar les hores extres ofertes. Transcorregut aquest termini sense respondre a l'oferiment, s'entendrà com a rebutjat i es computarà com a oferit.
3. Si l'oferiment és desestimat de forma expressa per l'agent a qui se li ha oferit fer un servei extraordinari, es computen aquestes hores oferides, a excepció dels casos enumerats a l'article 16 (hores extres no computables).
4. Si l'oferiment és estimat de forma expressa, es computen les hores de la mateixa manera, l'agent té l'obligació de fer-les.
5. Els agents que acceptin un servei extraordinari i que posteriorment no el realitzin, sense causa degudament justificada, així com els que mostrin la manca de predisposició requerida a l'article 4.1, essent el cas quan els agents no contestin de forma expressa les sol·licituds d'hores extres en un nombre de 10 oferiments, no se li oferiran els serveis extraordinaris durant sis mesos, els quals seran anotats i computats com a realitzats perquè l'ordre a la llista es mantengui el més equitatiu possible respecte de la resta de companys i així mateix disminueixi el percentatge d'oferiments rebutjats. Tot això sense perjudici, en cas de no assistència al servei oferit una vegada acceptat, de la possible responsabilitat disciplinària que hi pugui haver. En aquest darrer supòsit, si es justifica aquesta absència (per incapacitat temporal) amb el corresponent comunicat de baixa o de repòs indicant aquest extrem i les hores i dies d'aquest, aquestes hores es consideraran no computables i no donarà lloc a l'exclusió de la llista durant el període assenyalat.
Article 11. Sistema urgent d'assignació serveis extraordinaris
1. S'aplica aquest sistema en el cas de requerir-se un servei extraordinari, per motius d'urgència, i aquest s'entén com qualsevol necessitat sorgida en un termini inferior a 12 hores.
2. Acceptar l'oferta d'aquest tipus de serveis urgents, computarà a la llista. En cas contrari NO computarà.
3. En el cas que la necessitat de cobrir el servei extraordinari sigui sobrevengut i no hi hagués temps previ per gestionar-lo, per començar un torn i necessitar cobrir serveis mínims per absència d'agent nomenat, primer s'oferirà als agents de la borsa que estigués al torn sortint i posteriorment al que la gestió de la llista determini, seguint l'ordre de prelació en ambdós casos.
Sense perjudici de l'obligació de respectar l'ordre de prelació, les formes i el canal de comunicació establert per a aquest sistema, els responsables o agents autoritzats per a la gestió de la llista podran contactar amb tants agents com considerin oportuns per tal d'assignar aquest servei urgent extraordinari, sense atendre el temps d'espera de resposta assenyalat per al sistema ordinari.
Article 12. Transparència en el sistema d'assignació de serveis extraordinaris
El còmput d'hores oferides es durà a terme per part dels responsables de la gestió de la borsa mitjançant un full de càlcul o sistema anàleg, que estarà a disposició perquè hi accedeixin els agents que la integren, en mode lectura únicament.
En aquesta es detallaran les dades següents: agents que componen la llista, nombre d'hores oferides, nombre d'hores acceptades i tipus (diürnes o nocturnes i festives), nombre d'hores rebutjades (diürnes o nocturnes i festives), el percentatge d'oferiments rebutjats, totes representades en el document pel valor corresponent, tenint en compte la disposició addicional segona.
Article 13. Hores no computables en l'assignació de serveis extraordinaris
Tenint en compte la definició de serveis no computables, s'entendran aquelles hores extres ofertes i desestimades però que no sumen a la llistat d'agents voluntaris quan es realitzi en alguna de les circumstàncies següents:
Articulo 14. Acceptació i cancel·lació d'hores extra
L'oferta d'hores extraordinàries, vàlidament acceptada per l'agent, no pot ser cancel·lada per l'administració (en el cas de cancel·lació de l'esdeveniment o de la necessitat), llevat que l'agent mostri el seu acord exprés davant la proposta de cancel·lació del responsable de gestió de la llista.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA. Serveis especialitzats
Als efectes d'aplicació d'aquest Reglament, els serveis extraordinaris realitzats per agents amb especialització (educació viària, serveis de dron, UMA, policia referent, EMIT, etc.) seran sumats com a serveis computables de l'agent i ressenyats a la llista, encara que no es gestionin per aquest sistema de llista d'agents voluntaris o borsa única reglamentada.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA. Trucades en període posterior/anterior a temps de vacances i temps de descans
Tots els agents inclosos a la borda d'hores extra seran cridats, per ordre correlatiu, per a la realització d'hores extraordinàries els 5 dies anteriors i posteriors a les vacances sol·licitades (tant per hc, com per vacances o assumptes propis), sempre que els agents no facin informe amb 15 dies hàbils d'antelació indicant que no volen ser cridats durant aquest període.
De la mateixa manera, en el cas d'aquells agents que siguin cridats per a la realització d'hores extraordinàries els seus dies de descans i les rebutgin per motius de desplaçament, sempre que puguin justificar que l'adquisició de bitllets d'avió/vaixell ha estat anterior a l'oferiment, aquests oferiments no es comptabilitzaran com a rebutjats. Caldrà aportar el justificant de la compra d'aquests en el moment de l'oferiment.
».
Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Antoni de Portmany, (signat electrònicament: 29 de novembre de 2023
L'alcalde Marcos Serra Colomar)