Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 756350
Resolució de la Presidència de l’IMAS de dia 28 de novembre de 2023 d’aprovació de la convocatòria d'ajudes econòmiques per a entitats que proveeixen d’aliments i productes d’higiene a les entitats socials i administracions locals adscrites al programa FEAD i entitats que atenen les necessitats essencials de les persones especialment vulnerables dels barris de ciutat i als municipis de Mallorca d’alimentació i higiene de les persones especialment vulnerables

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 27 d'octubre de 2023, el cap del Servei d'Inclusió Social amb el vist-i-plau del Director insular d'Inclusió Social de l'IMAS van signar un informe proposant la necessitat d'aprovar convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a entitats que proveeixen d'aliments i productes d'higiene a les entitats socials i administracions locals adscrites al Programa FEAD i entitats que atenen les necessitats essencials de les persones especialment vulnerables dels barris de Ciutat i als municipis de Mallorca d'alimentació i higiene de les persones especialment vulnerables per l'any 2023.

2. .Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria per un import màxim de QUATRE-CENTS MIL EUROS (400.000€), dels quals 240.000 € estan destinats a la línia I, i l'import de 160.000€ a la línia II, tots dos imports amb càrrec de la partida pressupostària 30.23152.48001 del vigent pressupost de l'IMAS, (Doc. Comptable: A provisional 22023016487).

3. Pel que fa al procediment proposat per a la concessió d'aquestes subvencions, assenyalar que és el de concurrència competitiva, per tant, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per tal que totes les entitats que estiguin interessades puguin presentar-s'hi.

4. El 5 de novembre de 2023, el president de l'IMAS va resoldre iniciar la tramitació administrativa per aprovar i publicar aquesta convocatòria pública per a entitats que proveeixen d'aliments i productes d'higiene a les entitats socials i administracions locals adscrites al Programa FEAD i entitats que atenen les necessitats essencials de les persones especialment vulnerables dels barris de Ciutat i als municipis de Mallorca d'alimentació i higiene de les persones especialment vulnerables per l'any 2023.

5. Aquesta subvenció es troba prevista al Pla Estratègic de Subvencions de l'IMAS de 2023, d'acord amb la modificació d'aquest aprovada en sessió ordinària del Consell Executiu el 4 d'octubre de 2023.

6. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada de l'IMAS han emès els informes favorables corresponents per aprovar aquesta convocatòria.

Fonaments de dret

1. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

2. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

3. Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que estableix com a principis rectors del sistema de serveis socials balears la descentralització i la desconcentració.

4. D'acord amb l'article 8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.

5. Aquesta subvenció es troba prevista al Pla Estratègic de Subvencions de l'IMAS de 2023, d'acord amb la modificació d'aquest aprovada en sessió ordinària del Consell Executiu el 4 d'octubre de 2023.

6. Constitueixen les bases reguladores d'aquesta subvenció l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives. Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

7. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins. D'acord amb aquests Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

L'IMAS, en el marc de les seves competències i de l'activitat de foment pròpia de les administracions públiques, vol promoure accions dirigides a donar suport a entitats que sense ànim de lucre desenvolupen activitats de serveis socials dirigides a diferents perfils socials, mitjançant activitats de caràcter preventiu, d'informació, atenció i suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social, així com, activitats d'inserció, rehabilitació i integració sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment; així com actuacions que complementin programes d'assistència, inserció i reinserció social de l'IMAS i/o dels serveis socials d'atenció primària que es gestionin des de l'àmbit municipal.

8. La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurrència competitiva, en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació, a cada línia de subvenció, d'acord amb els criteris de valoració fitxats a les bases específiques d'aquesta convocatòria.

A la Base 8.1 s'estableixen els criteris de valoració de les sol·licituds i els criteris per al càlcul dels imports a concedir.

9. Pel que fa al procediment, assenyalar que, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el BOIB, tant de la convocatòria com de l'extracte per tal que totes les persones que estiguin interessades puguin presentar-s'hi. Així mateix, s'ha de publicar a la BDNS i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

D'altra banda, d'acord amb l'Ordenança general de subvencions es preveu l'òrgan instructor i les seves funcions, així com la constitució d'una comissió avaluadora.

10. L'òrgan competent per aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS és la Presidència de l'IMAS en virtut de l'article 7.2.7 dels Estatuts de l'IMAS. Si bé, les bases d'aquesta convocatòria preveuen que mitjançant la resolució de la presidència de l'IMAS que aprovi les bases, la presidència delegarà en la Gerència de l'IMAS la competència per resoldre aquesta convocatòria, el que es permès en tant aquesta competència no es troba entre les no delegables, tal com es disposa al punt 7.2.31 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tot això,

RESOLC

Primer. APROVAR la convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a entitats que proveeixen d'aliments i productes d'higiene a les entitats socials i administracions locals adscrites al Programa FEAD i entitats que atenen les necessitats essencials de les persones especialment vulnerables dels barris de Ciutat i als municipis de Mallorca d'alimentació i higiene de les persones especialment vulnerables per l'any 2023, d'acord amb el text següent:

«CONVOCATÒRIA D'AJUDES ECONÒMIQUES PER A ENTITATS QUE PROVEEIXEN D'ALIMENTS I PRODUCTES D'HIGIENE A LES ENTITATS SOCIALS I ADMINISTRACIONS LOCALS ADSCRITES AL PROGRAMA FEAD I ENTITATS QUE ATENEN LES NECESSITATS ESSENCIALS DE LES PERSONES ESPECIALMENT VULNERABLES DELS BARRIS DE CIUTAT I ALS MUNICIPIS DE MALLORCA D'ALIMENTACIÓ I HIGIENE DE LES PERSONES ESPECIALMENT VULNERABLES.

1. BASES.

Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les establertes a l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca aprovada per Acord del Ple de 23 de desembre de 2016 i modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 21, de 18.2.2017 i BOIB núm. 96, de 4.8.2018). En endavant, OGS.

2. OBJECTE.

L'objecte d'aquesta convocatòria és l'atenció de les necessitats essencials de les persones amb risc d'exclusió social i especialment vulnerables, en especial pel que fa al proveïment d'aliments i de productes de higiene per tal de complementar els serveis socials municipals.

Aquest objecte genèric es considera que es pot desenvolupar mitjançant diferents actuacions que donen lloc a les dues línies que es convoquen:

- Línia 1. Per actuacions de distribució d'aliments i productes de higiene fetes per les OAD (Organització Autoritzada de Distribució) autoritzades a Mallorca cap a les OAR (Organitzacions Associada de Repartiment) i altres entitats, consistents en l'aprovisionament d'aliments i productes d'higiene i productes d'us habitual a una llar per a que arribin a la ciutadania més vulnerable.

- Línia 2. Per actuacions encaminades a la cobertura de necessitats bàsiques, preferentment les d'alimentació i productes d'us habitual a una llar emmarcades dins del treball psicosocioeducatiu dels professionals de les entitats per a aconseguir que dites persones especialment vulnerables puguin sortir de la seva situació problemàtica actual.

3. ENTITATS BENEFICIÀRIES.

Poden sol·licitar els ajuts les entitats que compleixin els requisits següents:

a) Estar constituïda com a entitat privada sense afany de lucre amb l'adopció de la forma jurídica d'associació, fundació o altres. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades o Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

b) Estar legalment constituïdes i inscrites com a entitats prestadores de Serveis Socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013 de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i acreditació de Serveis Socials, i es regulen la secció supra insular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit supra insular. En cas de federacions o confederacions es suficient que una de les entitats que la constitueixin estigui inscrita.

c) Tenir per objecte principal en els seus estatuts la realització d'activitats, serveis i programes en matèria de serveis socials adreçats a població en general i/o a aquells col·lectius de persones en risc o situació d'exclusió social.

d) Disposar de seu o delegació permanent i activa a l'illa de Mallorca. En cas de federacions o entitats de la mateixa naturalesa, al menys una de les entitats integrants ha de disposar d'aquest requisit.

e) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca. En cas de federacions o confederacions, s'aplicaran les normes contingudes a l'article 7.3 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, tant estatals com autonòmiques, locals, i amb la Seguretat Social.

Requisits específics per a la línia 1.

A més dels requisits generals, per a ser entitat beneficiària de la línia 1, les entitats han de tenir reconeguda la condició d'organització autoritzada per a la distribució d'aliments (ODS) a les entitats associades de repartiment autoritzades (OAR) procedents del Programa FEAD.

4. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA.

El crèdit que es destina a aquesta convocatòria és de QUATRE-CENTS MIL EUROS (400.000 €), dels quals 240.000 € estan destinats a la línia I, i l'import de 160.000€ a la línia II, tots dos imports amb càrrec de la partida pressupostària 30.23152.48001 del vigent pressupost de l'IMAS.

5. ÀMBIT TERRITORIAL I TEMPORAL D'ACTUACIÓ.

Les actuacions objecte d'aquesta convocatòria s'hauran de dur a terme en els municipis de Mallorca i s'han d'haver realitzat durant el període comprès:

- Línia 1 : Del 1 d'abril de 2023 al 31 de març de 2024.

- Línia 2: Del 1 de gener de 2023 al 31 de desembre de 2023.

 

6. ACTUACIONS, INTERVENCIONS, OBJECTIUS I PERFIL DE LES PERSONES USUÀRIES PER LÍNIES.

Les actuacions objecte de subvenció són:

- Línia 1, la distribució d'aliments i productes bàsics de higiene personal i de la llar a les entitats socials i administracions locals degudament autoritzades com a organitzacions associades de repartiment (OAR) que les entreguen a les persones més desfavorides mitjançant l'entrega de lots de productes o de targetes de prepagament per a l'adquisició d'aliments i productes de higiene personal o de la llar, o mitjançant l'entrega de menjars preparats.

El perfil de les persones usuàries és el de persones en risc de pobresa o d'exclusió social amb carència material i social severa considerant-se aquestes les persones amb ingressos per davall del llindar de risc de pobresa.

- Línia 2. Les actuacions objecte de subvenció seran aquelles realitzades per les entitats destinades a persones especialment vulnerables per entitats sense ànim de lucre que no pertanyen a la Xarxa d'Inserció Social de Mallorca i que no tenguin cap tipus de contracte de serveis amb l'Administració per a la realització d'aquestes activitats.

Aquestes actuacions s'han de realitzar en llocs on la incidència d'aquest col·lectiu de persones en relació al volum total de població sigui rellevant, el que pot tenir com a efecte que els serveis socials municipals no puguin atendre totes les demandes d'aquest col·lectiu.

Dins de les actuacions subvencionables a més de la cobertura d'alimentació i productes d'higiene, també s'inclou la cobertura de la necessitat bàsica d'allotjament que es podran fer mitjançant actuacions tant monetàries com de suport per a prevenir que les famílies hagin de deixar els seus domicilis. Per aconseguir aquest darrer objectiu es treballarà amb les següents modalitats:

a) Atenció directa en els barris i pobles amb una incidència alta de persones especialment vulnerables. Treball que es fa amb professionals, bàsicament treballadors/es socials, i que realitzin les tasques d'acollida, orientació, informació, i si cal, derivació cap a altres recursos.

b) Treball sobre els usuaris: l'acompanyament i seguiment dels usuaris durant tot el procés en el que s'està intervenint i la tramitació de recursos, prestacions i altres ajuts tant públics com privats.

c) Activitats de caràcter preventiu, d'informació, d'atenció i de suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social.

d) Activitats d'inserció, rehabilitació i integració social i/o sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment. En aquest apartat no es poden presentar entitats que realitzin exclusivament tasques d'inserció sociolaboral.

L'objectiu general en aquest apartat és acollir, atendre i acompanyar a les persones especialment vulnerables que estan en situació de necessitat social en el seu propi entorn; barri, poble, amb els recursos personals, familiars, comunitaris disponibles per tal de facilitar la resolució de les distintes problemàtiques i oferir-los el suport necessari per tal de facilitar el procés d'inserció i normalització. I, sobretot, intervenir en aquells llocs, barris o pobles de Mallorca, on la incidència d'aquest col·lectiu sigui important.

Així mateix, també té per objectiu atendre les necessitats essencials de les persones especialment vulnerables dels barris de Ciutat i als municipis de Mallorca que, a la vegada, siguin zones especialment vulnerables.

El perfil de les persones usuàries de les entitats beneficiàries d'aquesta convocatòria respecta a la línia II han de ser:

- Persones amb dificultats econòmiques que no poden afrontar el cost de la vida quotidiana, com habitatge, alimentació, salut, atenció als menors...

- Persones desocupades amb problemes per trobar un treball.

- Famílies monoparentals amb greus problemes per conciliar la vida familiar i laboral.

- Persones que tenen sous o prestacions molt baixes que només els permeten sobreviure, amb greus dificultats, o dependents de prestacions d'altres.

- Persones immigrants que no han pogut accedir al món laboral, sobretot els que es troben en situació irregular.

- Persones que havien fet un procés d'inserció sociolaboral i que havien millorat la seva situació sociofamiliar, però amb la pèrdua de treball tornen als serveis socials per noves deutes, dificultats per trobar feina, etc., i es troben en una situació de vulnerabilitat.

- Situacions de desestructuració social i/o familiar.

- Conflictivitat familiar/violència de gènere.

- Situacions de vulnerabilitat per mor de l'edat avançada i no tenir suport relacional familiar.

- Homes majors de 50 anys demandants de formació, orientació i intermediació laboral.

- Manca de recursos econòmics suficients per cobrir les seves necessitats bàsiques.

- Joves que havien iniciat el seu procés d'independència, i famílies de nova formació tornen a la llar parental per no poder assumir els costs de la vida quotidiana.

- Manca de xarxa familiar o relacional.

- Persones amb pensions no contributives o pensions mínimes que no arriben a cobrir necessitats bàsiques. La major part solen ser dones majors sense una xarxa relacional o familiar.

Per tant, l'objecte d'aquesta línia de subvenció d'aquesta convocatòria és la de subvencionar a les entitats que treballin directament amb persones especialment vulnerables i a barris, nuclis o zones amb especial vulnerabilitat degut a la presència d'un volum rellevant de persones amb aquestes característiques (a part d'elements infraestructurals de dites zones que poden influir negativament sobre la problemàtica social). Aquesta intervenció serà prioritàriament per a la cobertura de necessitats bàsiques com l'alimentació i la higiene, sense descartar actuacions preventives de manteniment de l'habitatge; però la intervenció no serà únicament de repartiment d'aliments o d'altres recursos sinó que haurà d'estar emmarcat dins del treball professional del personal contractat per dita entitat i dins d'un pla de treball més ampli que posi com a objectiu que dites persones especialment vulnerables solucionin les seves problemàtiques socials a fi i efecte que puguin sortir d'aquesta qualificació de persones especialment vulnerables.

Per aquest motiu, aquesta línia no va dirigida a entitats que només fan actuacions de fer arribar aliments i/o productes d'us habitual a una llar (neteja personal, neteja de la llar, neteja de la roba de llit, ...) a les persones que ho necessitin i per tant, no es tindran en compte a l'hora de la valoració.

7. NATURALESA DE LA SUBVENCIÓ I RÈGIM DE COMPATIBILITAT.

Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes a l'OGS i a la resta de normativa aplicable. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquesta subvenció és compatible amb qualsevol altra concedida per part d'altres entitats públiques o privades, que no siguin el Consell de Mallorca ni l'IMAS ni altres ens públics o privats dependents. No obstant, l'import total de les subvencions rebudes per la mateixa finalitat no podrà superar el cost total del projecte al que s'ha concedit la subvenció.

És incompatible l'obtenció de subvenció per més d'una línia, de forma que cada entitat només es pot presentar a una línia.

8. CRITERIS DE VALORACIÓ I CRITERIS DE CÀLCUL DE L'IMPORT A CONCEDIR.

8.1. La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurrència competitiva. En el cas de la línia 1 es fixa un límit màxim per entitat de 120.000€.

En el cas de la línia 2 el sistema serà el de concurrència competitiva en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades a aquesta línia amb la intenció d'establir-hi una prelació.

8.2. La prelació de les sol·licituds es farà en el cas de la línia 1 amb el límit indicat i per ordre de presentació al registre general d'entrada de l'IMAS.

En relació amb la línia 2 la prelació de les sol·licituds es farà de conformitat en els criteris de valoració prevists en aquest punt. En tot cas, les sol·licituds hauran d'obtenir un mínim de vint-i-cinc punts per ser beneficiàries de la subvenció i s'atorgarà la subvenció a les sol·licituds que obtenguin una major puntuació dins els límits recollits en aquesta convocatòria i fins a l'import del crèdit pressupostari establert.

Quan el crèdit pressupostari sigui suficient i dins dels límits establerts es podrà atorgar el 100% de la quantia sol·licitada sense necessitat d'establir un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits de la convocatòria, i obtengui la puntuació mínima exigida, d'acord amb l'article 17.1 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

8.3. Si bé per a cada línia s'ha establit un crèdit, i es fixa com a import màxim per beneficiari de la línia I, l'import de 120.000€. No obstant, si una vegada repartit el crèdit hi ha un import romanent aquest podrà acréixer la línia en la que el crèdit no ha estat suficient per a atendre les sol·licituds admeses.

En cas que el crèdit pressupostari destinat a aquesta convocatòria no sigui suficient per satisfer totes les sol·licituds, per que sigui inferior a la suma de les quanties sol·licitades dins cada línia per projectes que obtenguin almenys 25 punts, s'atorgaran en la forma següent:

De 25 a 55 punts, entre el 35% i el 100% de la subvenció sol·licitada, d'acord amb el quadre de quantificació següent:

Puntuació obtinguda

% de l'import sol·licitat

25 a 27 punts

35%

28 a 29 punts

45 %

30 a 31 punts

55%

32 a 35 punts

65 %

36 a 40 punts

75 %

41 a 45 punts

85 %

46 a 50 punts

95%

51 a 55 punts

100%

En el cas que una vegada valorats els projectes i quantificats els imports a concedir de conformitat amb el punt anterior, la suma dels imports superin el crèdit pressupostari disponible per a aquesta convocatòria, s'hauran de prorratejar els imports d'acord amb la fórmula següent:

Import concedit al projecte segons valoració tècnica X import màxim de la convocatòria

Suma dels imports totals concedits als projectes

8.3. Criteris per a la valoració dels projectes presentats.

Els criteris per a la valoració dels projectes presentats seran els següents depenent de la línia a la que es presenti el projecte:

8.3.1 Línia I.

Bloc 1. OAR. (Màxim 50 punts).

1.1. Descripció de les Organitzacions Associades de Repartiment destinatàries de les actuacions subvencionades en aquesta convocatòria. 3 punts per OAR.

Bloc 2. Persones destinatàries de les ajudes. (Màxim 50 punts).

2.1. Nombre total de persones usuàries directes. Per cada 100 usuaris un punt fins a un màxim de 25 punts.

Per al càlcul del nombre de persones usuàries directes es tindran en compte les persones destinatàries de cada una de les OAR segons les darreres dades de que es disposin.

2.2. Àmbit territorial. (Màxim 25 punts)

Per a cada municipi al que arribi l'ajuda s'atorgaran 3 punts, excepte pel municipi de Palma en el qual s'atorgaran 3 punts per barri.

8.3.2. Línia II.

Els criteris per a la valoració dels projectes presentats en aquesta línia queden presentats més avall, essent la puntuació màxima la de 50 punts.

Bloc 1. Persones usuàries (màxim 25 punts)

1.1. Descripció acurada de característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Nivell de suport i treball a realitzar amb dites persones (de 0 a 2 punts).

1.2. Necessitats sobre les quals es pretén actuar (de 0 a 2 punt).

1.3. Determinació del nombre total de persones usuàries directes per sexe i edat. Per a cada 100 usuaris un punt fins un màxim de 3 (de 0 a 3 punts).

1.4. Àmbit territorial sobre al que es fan les actuacions. En un sol barri o poble 0 punts fins un màxim de 3 (de 0 a 3 punts).

1.5. Àmbit territorial sobre el que es fan les actuacions. És valorarà les actuacions a barris concrets, d'especial vulnerabilitat amb col·lectius amb risc d'exclusió social 0 punts amb un màxim de 15 ( de 0 a 15 punts).

 

Bloc 2. Qualitat tècnica (màxim 13 punts).

2.1. Presentació de l'objectiu general i específics (de 0 a 2 punts).

2.2. Activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 3 punts).

2.3. Adequació dels objectius a les activitats plantejades. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir objectius (de 0 a 3 punts).

2.4. Mitjans tècnics, recursos humans, mitjans materials i econòmics necessaris utilitzats (de 0 a 3 punts).

2.5. Actuacions en relació a l'ocupació de les persones usuàries (de 0 a 2 punts)

Bloc 3. Avaluació de l'activitat (màxim 12 punts).

3.1. Definició dels indicadors i instruments d'avaluació (de 0 a 2 punts).

3.2. Utilització de l'ítem: Enfocament de gènere de les accions previstes (de 0 a 1 punt).

3.3. Utilització de l'ítem: Ús de les noves tecnologies de la informació per part dels beneficiaris de l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.4. Utilització de l'ítem: Prevenció de riscs laborals a les activitats desenvolupades o personal que realitza l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.5. Previsió d'activitats per conèixer el nivell de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes (de 0 a 1 punt).

3.6. Realització de l'activitat de conformitat a criteris qualitatius, a través de la realització d'auditories externes financeres o d'auditories de certificació de qualitat referents a aquesta activitat (de 0 a 1 punts).

3.7. S'aporta en annex el model d'expedient individual (1 punt)

3.8. S'explica l'ús de l'expedient individual (1 punt)

3.9. Es compta amb programa informàtic de registre d'intervencions (1 punt).

3.10. S'usen mesures de protecció de dades (0,5 per mesura amb un màxim de 2 punts).

9. DESPESES SUBVENCIONABLES I GESTIÓ DE LA SUBVENCIÓ.

Es consideren despeses subvencionables les despeses corrents que estiguin relacionades de manera evident amb l'activitat/projecte subvencionat i s'efectuïn durant el període subvencionable i sempre que s'hagi pagat abans els terminis establerts en aquesta convocatòria.

En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ésser superior al valor del mercat.

Només serà subvencionable l'import d'IVA que gravi les actuacions subvencionades que sigui satisfet per l'entitat beneficiària i que aquesta no pugui recuperar o compensar.

Quan la persona o entitat beneficiària de la subvenció posa de manifest en la justificació que s'han produït alteracions de les condiciones tingudes en compte per a concedir la subvenció que han pogut modificar la resolució conforme al que s'havia indicat i s'ha omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per a l'aprovació, l'òrgan que concedeix la subvenció pot acceptar la justificació presentada, sempre que l'acceptació no suposi danyar els drets de tercers i sense que eximeixi la persona beneficiària de les sancions que puguin correspondre d'acord amb la legislació vigent.

No es podran imputar inversions materials en equipaments o maquinària amb càrrec a la subvenció concedida, atès que aquesta sols finança despesa corrent.

Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, l'entitat beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, abans de contreure el compromís per a la prestació del servei o per al lliurament de bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'ha d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i d'economia, i, quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.

Les despeses financeres, les depeses d'assessoria jurídica o financera, les depeses notarials o registrals, les depeses pericials per dur a terme el projecte subvencionat i les d'administració específiques són subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensable per preparar-la o executar-la de manera adequada.

En cap cas no són despeses subvencionables:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c) Les despeses de procediments judicials.

Els tributs són despesa subvencionable quan el beneficiari de la subvenció els abona de manera efectiva. No es consideren subvencionables els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, ni els imposts personals sobre la renda.

L'entitat beneficiària de la subvenció pot subcontractar amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte d'aquesta subvenció.

En el cas de que la subcontractació excedeixi el 50% del pressupost aprovat, l'entitat beneficiaria haurà de sol·licitar autorització prèvia a l'IMAS per formalitzar-la.

En cap cas es poden subcontractar activitats que, tot i augmentar el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut de l'activitat.

Quan l'activitat concertada amb tercers excedeixi el 20% de l'import de la subvenció i l'import sigui superior a 60.000,00 €, la subcontractació està sotmesa al compliment dels requisits següents:

  • Que el contracte se subscrigui per escrit.
  • Que l'IMAS autoritzi prèviament la formalització de la subcontractació.

No es pot fraccionar un contracte per tal de disminuir-ne la quantia i eludir el compliment dels requisits exigits a l'apartat anterior.

Els contractistes estan obligats només davant el beneficiari, que assumeix la responsabilitat total de l'execució de l'activitat subvencionada davant l'Administració.

L'entitat beneficiària és la responsable que en l'execució de l'activitat subvencionada concertada amb tercers es respectin els límits que estableix la normativa reguladora de la subvenció quant a la naturalesa i a la quantia de les despeses subvencionables, i els contractistes estan subjectes al deure de col·laboració per permetre l'adequada verificació del compliment dels límits esmentats. L'entitat beneficiària no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:

  • Persones o entitats que incorren en alguna de les prohibicions per ser-ne beneficiàries de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
  • Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació.
  • Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge de cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat de treball efectuat o dels serveis prestats.
  • Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que hi concorrin les circumstàncies següents:

1a. Que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat.

2a. Que s'obtingui l'autorització prèvia de l'IMAS.

10. SOL·LICITUDS

10.1 Lloc i forma de presentació de les sol·licituds

Les entitats interessades que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria en el moment de la seva publicació podran presentar les sol·licituds d'acord amb els models autoemplenables normalitzats relacionats en els annexos d'aquesta convocatòria.

Les instàncies s'han de dirigir a la Presidència de l'IMAS i atès que els beneficiaris de les ajudes són persones jurídiques i, per tant, subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb l'establert per l'art. 14.2 de de la Llei 39/2015, d' 1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques la presentació de sol·licituds s'ha de fer a través del Registre electrònic de l'IMAS https://imas.sedipualba.es/carpetaciudadana/tramite.aspx?idtramite=12092 o des del tràmit habilitat a tal efecte a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/es/ficha?key=142650

Les entitats interessades hauran d'emplenar els models de sol·licitud d'aquesta convocatòria que estan disponibles a la seu electrònica de l'IMAS https://seu.conselldemallorca.net/web/seu/cercador-de-procediments.

La presentació de la sol·licitud de subvenció, suposa que la persona sol·licitant accepta aquestes bases i convocatòria i autoritza al Consell de Mallorca i els seus organismes dependents per obtenir l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social, amb el Consell de Mallorca i els seus organismes dependents a través de certificats telemàtics i, en aquest cas, no cal aportar cap certificat.

Si la persona sol·licitant denega expressament aquesta autorització, els haurà d'aportar juntament amb la sol·licitud.

Les entitats interessades han de presentar signada per la persona representat de l'entitat la documentació següent:

1) Annex 1. Sol·licitud de l'ajuda econòmica, amb la documentació que acrediti la representació i vigència del càrrec de la persona signant de la sol·licitud.

2) Annex 2. Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments, signada per qui ho sol·licita i per l'entitat bancària. No cal que facin el tràmit d'acreditació de titularitat del compte bancari les persones o entitats que ja hagin estat anteriorment beneficiàries de subvencions de l'IMAS i no desitgin canviar el compte bancari.

3) Annex 3. Memòria descriptiva o projecte, on l'entitat sol·licitant exposarà les característiques del projecte. La memòria descriptiva o projecte ha de seguir l'estructura de l'annex 3

4) Annex 4. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni haver rebut cap altre ajut per la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, dins l'àmbit temporal d'aquesta convocatòria, tant nacionals com estrangers, o amb indicació de quines subvencions o ajudes li han estat concedides en relació al projecte pel qual sol·liciten aquesta subvenció.

5) Annex 5. Una declaració del responsable que l'entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.

6) La documentació acreditativa de què l'entitat compleix amb els requisits prevists al punt 3 d'aquesta convocatòria:

 

1) Documentació acreditativa de què l'entitat es troba inscrita en el registre pertinent.

2) Documentació acreditativa de què l'entitat té el domicili social, l'establiment principal, una sucursal o una delegació a Mallorca.

3) Els estatuts de l'entitat.

En el cas que les entitats sol·licitants hagin estat beneficiàries d'ajuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, dins dels dos anys precedents, no resulta necessari presentar la documentació que estableixen els punts 2, 4, 7 d'aquest apartat, per la qual cosa s'ha de presentar una declaració expressa que la documentació a què es refereix en els punts indicats no ha sofert modificacions i que ja obra en poder de l'Administració.

La presentació de la sol·licitud suposa l'autorització als serveis tècnics de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a sol·licitar qualsevol altra documentació o demanar a altres administracions les dades i els informes complementaris adients per tramitar l'expedient.

10.2. Termini de presentació de sol·licituds.

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de quinze dies hàbils, comptadors a partir del següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, fet pel qual, d'acord amb l'article 30.2 de la Llei 39/15, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'exclouen del còmput els dissabtes, els diumenges i els declarats festius. Si el darrer dia del termini fos inhàbil, s'entendrà prorrogat fins al primer dia hàbil següent.

10.3. Esmena de deficiències.

En cas de que la sol·licitud no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquesta convocatòria, des de l'IMAS es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.

11. INSTRUCCIÓ DEL PROCEDIMENT.

11.1. L'òrgan instructor és la Direcció Insular d'Inclusió Social de l'IMAS, que ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l'article 18 i següents de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, i ha de formular la proposta de resolució vetllant pel compliment dels requisits d'aquesta convocatòria.

En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que transcorregut el termini d'un mes se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre, l'arxiu de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ha de notificar-ho a la persona interessada.

11.2. Comissió d'avaluació.

D'acord amb el que disposa l'article 22.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, es constitueix la Comissió Avaluadora, que ha d'estudiar i revisar totes les sol·licituds presentades, i ha d'emetre l'informe que serveix de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió estarà formada per els següents membres:

President: El director insular d'Inclusió Social de l'IMAS o persona en qui delegui.

Secretari: Amb veu però sense vot, la cap del Servei Juridicoadministratiu, o persona que la substitueixi.

Vocals:

El director gerent de l'IMAS o persona que el substitueixi.

El cap de Servei de l' Àrea d'Inclusió Social o persona que el substitueixi.

La cap del Servei de Gestió Econòmica l'IMAS, o persona que la substitueixi.

La tècnica jurídica de la Secció d'Inserció Social.

11.3. Examen de la documentació presentada.

Els serveis tècnics de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa al que estableix aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que l'entitat sol·licitant compleix els requisits generals que es preveuen i que aporta la documentació exigida.

En el cas que les sol·licituds no reuneixin els requisits legals exigits en aquesta convocatòria, s'ha de requerir a l'entitat sol·licitant, d'acord amb l'establert a la base 10.3.

12. RESOLUCIÓ DE LA CONVOCATÒRIA.

L'òrgan competent per aprovar i resoldre la convocatòria és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'art. 7.2.7 dels Estatuts.

La resolució ha de ser expressa i motivada i ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

El termini màxim per a resoldre és de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria. Les sol·licituds no resoltes en aquest termini es consideraran desestimades per silenci administratiu.

La resolució de concessió de les ajudes es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45.1 de la LPAC, a la seu electrònica del Consell de Mallorca, al BOIB i a la BDNS.

Les resolucions de denegació de les ajudes s'han de notificar individualment a les entitats interessades.

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

13. JUSTIFICACIÓ DE LA SUBVENCIÓ.

Les entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar, davant l'òrgan que concedeix la subvenció, l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció. I així mateix, és necessari acreditar el pagament als creditors per raó de la despesa feta.

13.1. Forma de presentació de la justificació.

La modalitat de justificació serà la de compte justificatiu de la despesa feta amb aportació de justificants, d'acord amb el previst a l'article 39 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

L'entitat beneficiària ha de justificar que ha realitzat l'activitat subvencionada, complert les condicions imposades i que ha assolit els objectius prevists en el projecte al qual se li hagi atorgat la subvenció, aportant documentalment totes les despeses ocasionades per a la realització de la totalitat de l'activitat, no només per la quantia subvencionada.

Si el projecte no es justifica totalment, en tant la subvenció és d'un import cert, no es produirà reducció a subvenció concedida, excepte si l'import concedit implica superar el cost total de l'activitat o projecte, un cop deduïdes les subvencions que l'han finançat, si n'hi ha, en aquest cas, es reduiria fins a aquest cost total amb les deduccions.

La documentació a presentar per a la justificació de la subvenció és la següent:

1. MEMÒRIA ECONÒMICA.

Aquesta memòria és on fan constar les actuacions realitzades i els resultats obtinguts, quantificats amb el major detall possible, i indicant les desviacions esdevingudes. La forma de presentació d'aquesta memòria és l'emplenament de l'Annex 6 juntament amb la presentació documentació acreditativa detallada als apartats següents.

1.1. Annex 6 Compte justificatiu correctament emplenat.

El compte justificatiu és una relació de les despeses de l'activitat subvencionada estructurada d'acord amb les partides del pressupost/projecte presentat i ha d'indicar les següents dades de les factures o documents acreditatius: número d'ordre, número de factura, data d'emissió de la factura, proveïdor, NIF, concepte de la despesa, import imputat i data de pagament.

Aquest compte justificatiu, a més de presentar-lo en format pdf degudament signat, també s'ha de presentar en format de full de càlcul (excel,Libre Office Calc) juntament amb la resta de documentació.

1.2 Factures i els documents que acreditin el pagament.

Les factures i els pagaments s'han de presentar numerats i en el mateix ordre que en la relació de despeses del compte justificatiu.

La data de les factures ha de ser com a màxim per a la línia 1 el 30/04/2024, i per a la línia II el 31/01/2024, això és dins del període d'un mes des de la finalització del període subvencionable.

A. Factures.

Les factures o els documents justificatius de les despeses de l'activitat objecte de la subvenció han d'estar expedides a nom de la persona jurídica beneficiària i, a més, compliran amb tots els requisits que s'exigeixen en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació. Hi han de constar obligatòriament, com a mínim:

13.2.Terminis de presentació de la justificació.

El termini per a presentar la justificació de les activitats desenvolupades segons estableix l'apartat anterior serà:

- La línia I. La data límit per a la presentació de la justificació serà el 31.05.2024.

- La línia II. La data límit per a la presentació de la justificació serà el 15.02.2024.

La justificació ha de ser de l'import total concedit a la subvenció, en cas de no justificar aquest import, s'iniciarà un procediment de reintegrament.

14. PAGAMENT DE LA SUBVENCIÓ.

L'IMAS tramitarà el pagament del 100% de l¡import de la subvenció, en concepte de bestreta.

Les entitats beneficiàries de la present subvenció queden exemptes de l'obligació de constituir garantia o aval recollida a l'article 52 de l'Ordenança General de Subvencions i al punt 25.4 de les bases d'execució del pressupost de l'IMAS de 2023.

15. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES.

Les entitats beneficiàries dels ajuts econòmics han de complir les obligacions previstes als articles 13.2.a), 14 i 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; els articles 18, 20 i 21 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i a l'article 9.e) de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017, modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018-BOIB núm. 96, de 04-08.2018), en especial:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, exercir l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

b) Justificar, davant l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

f) Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que s'exigeix en la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables i els registres específics exigits en la convocatòria de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

16. DIFUSIÓ DE LA SUBVENCIÓ CONCEDIDA.

D'acord amb el que disposa l'article 15 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, l'entitat beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció. Les mesures de difusió consistiran en la inclusió de la imatge institucional del IMAS, (logotip de la Direcció Insular d' Inclusió Social) així com en llegendes relatives al finançament públic del IMAS, en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent a les esmentades.

Si l'entitat beneficiària compta amb perfils a les xarxes socials, haurà de difondre l'acció i etiquetar els comptes del Institut Mallorquí d'afers socials.

També s'haurà de convidar a l'IMAS als actes que organitzi i el beneficiari en relació a l'activitat subvencionada, com ara rodes de premsa, presentacions o inauguracions.

En relació a les activitats desenvolupades amb anterioritats a la concessió de la subvenció es deixarà constància de la subvenció de l'IMAS per qualsevol mitjà del que disposi el beneficiari (web, xarxes socials).. amb les mateixes condicions i criteris abans esmentats.

Si s'incompleix l'obligació de difusió, i sens perjudici de les responsabilitats que puguin correspondre, s'apliquen les regles següents:

a) Si encara n'és possible el compliment en els termes establerts, l'òrgan instructor de la subvenció requerirà la persona beneficiària perquè, en un termini no superior a quinze dies, adopti les mesures de difusió establertes, amb advertència expressa de les conseqüències, que poden derivar de l'incompliment per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció

b) Si no n'és possible el compliment en els termes establertes, pel fet d'haver-se dut a terme les activitats afectades per aquestes mesures, l'òrgan instructor de la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin donar la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que les inicialment acordades. En el requeriment que l'òrgan que concedeix la subvenció fa a la persona beneficiària, es fixarà un termini no superior a quinze dies perquè adopti aquestes mesures alternatives, amb l'advertència expressa de les conseqüències que puguin derivar de l'incompliment esmentat per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

17. REINTEGRAMENT I PÈRDUA DEL DRET AL COBRAMENT DE LA SUBVENCIÓ.

D'acord amb l'article 58 de l'Ordenança sobre «Pèrdua del dret al cobrament de la subvenció,» es produeix la pèrdua del dret a cobrar total o parcialment la subvenció en cas de falta de justificació , de justificació incompleta o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'art 56 d'aquesta Ordenança, amb les particularitats següents:

Si el/la beneficiari/a incompleix les obligacions contemplades en l'art. 9 de l'Ordenança General de Subvencions del CIM, o altres aspectes rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, els òrgans competents han de declarar la pèrdua del dret a cobrar-la.

Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament. d'acord amb el que estableix l'article 57 de l'Ordenança.

La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació implica l'obligació de tornar les quantitats percebudes.

Si després d'haver cobrat la subvenció, una comprovació o un control financer per part dels serveis de l'Administració posa de manifest la falta de pagament, total o parcial de les despeses justificades per part del beneficiari o la falta d'assistència no justificada s'ha d'exigir el reintegrament, respecte del qual s'aplicarà el principi de proporcionalitat.

A tal efecte, es considera reintegrable la subvenció en proporció amb les despeses impagades.

L'òrgan que concedeix la subvenció es competent per exigir de la persona beneficiària el reintegrament de subvencions mitjançant la resolució del procediment regulat a l'article 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

18. INEFICÀCIA SOBREVINGUDA DE LA CONVOCATÒRIA.

Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, l'IMAS no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar, l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu dels serveis jurídics.

19. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL.

Les entitats beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la justificació de la despesa en els termes previstos a la present convocatòria i bases reguladores específiques tot fent cessió de les mateixes a l'IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts.

Les entitats beneficiàries tindran a disposició de l'IMAS els documents originals necessaris per tal de poder fer-ne consulta en el cas que es consideri oportú ampliar la informació de la justificació de la despesa.

Les dades facilitades per les beneficiàries a l'IMAS seran incloses a un fitxer titularitat de l'IMAS amb la finalitat de la fiscalització i gestió de la subvenció. L'exercici dels drets d'accés, rectificació i cancel·lació es podrà realitzar davant el Registre general de l'IMAS, carrer General Riera, 67, 07010 de Palma de Mallorca.

Les entitats beneficiàries hauran de complir els requeriments previstos a la normativa vigent sobre protecció de dades personals, i en particular, a les disposicions del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD, Reglament UE 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, LOPDGDD.

20. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS.

L'incompliment dels requisits que preveu aquesta convocatòria dóna lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

21. NORMATIVA APLICABLE.

Les subvencions d'aquesta convocatòria es regeixen per el que aquí es disposa, per l'OGS, i en tot al no previst en aquestes per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament que desenvolupa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel que s'aprova el text refòs de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i per la resta de normativa que li sigui aplicable.

22. RECURSOS.

Contra l'acord que aprova aquesta convocatòria, així com, contra els acords que se'n derivin, que no posen fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta notificació o publicació. El recurs es pot interposar formalment davant la Gerència de l'IMAS qui actua per delegació de la Presidència de l'IMAS o davant el Consell executiu del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. »

Segon. APROVAR el model de sol·licitud d'ajuda econòmica (Annex 1), el model de projecte tècnic i pressupost (annex 3), el model de declaració responsable de percepció o sol·licitud d'altres ajuts o subvencions (Annex 4), el model de declaració responsable sobre compliment de les obligacions derivades de la normativa d'aplicació en matèria de subvencions (Annex 5). El model de justificació s'aprovarà amb la Resolució d'atorgaments i denegacions.

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import QUATRE-CENTS MIL EUROS (400.000 €), dels quals 240.000 € estan destinats a la línia I, i l'import de 160.000€ a la línia II, tots dos imports amb càrrec de la partida pressupostària 30.23152.48001 del vigent pressupost de l'IMAS.

Quart. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, en la Base Nacional de Dades de Subvencions i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

Cinquè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Inclusió Social, al servei de Gestió Econòmica, a la directora gerent i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució). No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament: 28 de novembre de 2023

El conseller executiu de Benster Social i president de l'IMAS
Guillermo Sánchez Cifre)

Documents adjunts