Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 753928
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, les ajudes per fomentar la producció de productes agrícoles de qualitat per al període 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La qualitat dels aliments, entesa com a qualitat més elevada que la que exigeixen les normes obligatòries, pot incrementar el valor afegit en productes agrícoles primaris i augmentar les oportunitats de mercat per als productors, per la qual cosa es considera fonamental donar suport als consells reguladors de les diverses marques de qualitat amb l'objectiu de potenciar l'elaboració d'uns productes amb característiques diferenciades, amb alts nivells de qualitat basats en uns controls i subjectes a unes regles de producció i d'elaboració més estrictes que permeten l'adequació de l'oferta a la demanda creixent d'aquests productes.

El Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, estableix les condicions que han de complir les ajudes per considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat. En concret, a l'article 20 del Reglament esmentat s'estableixen les condicions per acollir-se a l'exempció que han de reunir determinades ajudes adreçades a la participació de productors de productes agrícoles en règims de qualitat.

D'altra banda, el 17 de març del 2005 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.i d'aquesta ordre assenyala que ha de ser objecte d'ajuda l'associacionisme agrari i pesquer.

L'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, i a proposta del seu director gerent, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aproven, mitjançant el procediment anticipat de despesa, les convocatòries de subvencions, corresponents al període 2024-2025, per fomentar els productes agrícoles de qualitat, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.i d'aquesta ordre, publicada al BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que ha de ser objecte d'ajuda l'associacionisme agrari i pesquer.

2. Les convocatòries que preveu aquesta resolució són un total de dues.

3.L'objecte d'aquestes ajudes és potenciar i consolidar l'elaboració de productes de qualitat a les Illes Balears per augmentar la competitivitat i la qualitat de la producció agrària.

4. Les ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre del 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea el 21 de desembre de 2022.

5. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024, es destina un import màxim de set-cents deu mil euros (710.000€) a càrrec dels pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024. Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

Si un cop resolta la primera convocatòria no s'ha exhaurit l'import màxim previst en aquesta inicialment, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar a la segona convocatòria mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. No obstant el que disposa el punt anterior, les convocatòries d'ajuda que s'aproven en aquesta resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

Tercer Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria els consells reguladors, el règim jurídic i econòmic dels quals estableix el Decret 49/2004, de 28 de maig, que reuneixin, en el moment anterior a dictar-se la proposta de resolució, els requisits següents:

a. Que gestionin sense ànim de lucre alguna de les marques següents de qualitat de productes agrícoles destinats al consum humà:

- Les denominacions d'origen i indicacions geogràfiques protegides segons el Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012.

- Vins amb denominació d'origen emparats pel Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007.

- La producció integrada emparada pel Reial decret 1201/2002, de 20 de novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles, el Decret 66/1998, de 26 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de la denominació genèrica Agricultura Integrada, i el Decret 131/1997, de 24 d'octubre, pel qual s'aprova la denominació genèrica Agricultura Integrada.

- La producció ecològica emparada pel Reglament 2018/848/UE, de 30 de maig, de producció ecològica i etiquetat dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.

b. Que estiguin integrats per productors agraris que compleixin els requisits per ser considerats pimes dedicades a la producció primària de productes agrícoles, segons la definició que estableix l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

En qualsevol cas, tenen la consideració de beneficiaris finals d'aquestes ajudes els productors que s'indiquen en el punt 1.b d'aquest apartat, i els consells reguladors tenen la condició de beneficiaris directes com a prestadors dels serveis subvencionats.

2. Les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució. Cal justificar que no s'està sotmès a aquestes prohibicions de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, esmentat abans.

3. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es comprovi el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució per a la qual es concedeix l'ajuda.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la du a terme el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

En cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

4. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

5. De conformitat amb el que preveu l'article 1 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, no es concedeixen ajudes individuals a empreses subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, ni es concediran ajudes a empreses en crisi, segons la definició de l'article 2, punt 59 del reglament esmentat.

Quart Activitat subvencionable

1. L'activitat subvencionable consisteix en les actuacions següents per a la gestió de les marques de qualitat que preveu l'apartat tercer d'aquesta resolució, sempre que tinguin relació amb el foment de la producció primària de productes agrícoles de qualitat:

a. Mesures de control obligatòries adoptades per les autoritats competents o en nom seu, d'acord amb la legislació comunitària o nacional, tret que la legislació exigeixi que les empreses assumeixin aquests costos.

Només seran subvencionables les despeses corresponents al personal, propi de l'entitat beneficiària o extern, que dugui a terme les tasques de control.

b. Activitats següents:

- Estudi de mercat, concepció i creació de productes de qualitat.

- Analítiques fisicoquímiques i sensorials.

- Certificacions ISO fetes per personal extern.

Els règims de qualitat que defineix l'article 20.2.b del Reglament (UE) núm. 2022/2472, han d'estar oberts a tots els productors.

2. Quant a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024, únicament són subvencionables les actuacions que la persona beneficiària hagi fet i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de desembre del 2024, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener del 2025.

Quant a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2025, únicament són subvencionables les actuacions que la persona beneficiària hagi fet i pagat entre l'1 de gener del 2025 i el 31 de desembre del 2025, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener del 2026.

3. En qualsevol cas, no es pot subvencionar:

- Qualsevol despesa que no estigui directament relacionada amb la gestió de les marques de qualitat, incloses les despeses per a activitats d'informació i de promoció.

- L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan la persona beneficiària l'hagi pagat de manera efectiva i definitiva.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris.

- Les despeses relacionades amb inversions.

- L'adquisició de béns de segona mà.

- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

- Les despeses de procediments judicials.

- Els costos dels controls realitzats per la mateixa persona beneficiària final de l'ajuda.

- Les despeses en els casos en què la legislació comunitària disposi que el cost del control ha d'anar a càrrec dels productors, sense especificar la quantia real de les despeses.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o que prestin el servei.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme d'acord amb criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Cinquè Import i límit de les ajudes

1. Per a les despeses que defineix el punt 1.a de l'apartat quart d'aquesta resolució, l'import de les ajudes serà del 70% dels costos subvencionables.

Les despeses subvencionables de personal, laboral o autònom, destinat a tasques de control i certificació, tenen les limitacions següents:

- Personal tècnic: màxim 42.400 € anuals en jornada de 40 hores setmanals.

- Personal administratiu: màxim 34.200 € anuals en jornada de 40 hores setmanals.

- Personal auxiliar administratiu: màxim 28.100 € anuals en jornada de 40 hores setmanals.

2. Per a les despeses que defineix el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta resolució, l'import de les ajudes és del 70% del cost de l'actuació.

3. L'import màxim d'ajuda per beneficiari en cada convocatòria s'estableix en tres trams:

a) Amb caràcter general, l'import màxim de l'ajuda per beneficiari serà de 90.000,00€.

b) Per als beneficiaris integrats per més de 300 productors i/o operadors, i que realitzin almenys 300 controls anuals, l'import màxim serà de 105.000,00€.

c) Per als beneficiaris integrats per més de 700 productors i/o operadors, i que realitzin almenys 1000 controls anuals, l'import màxim serà de 120.000,00€.

Sisè Sol·licituds d'ajuda

1. El termini de presentació de sol·licituds és el següent:

- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024, comença l'1 de desembre del 2023 i acaba el 29 de desembre del 2023.

- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2025, comença l'1 de desembre del 2024 i acaba el 30 de desembre del 2024.

2. Les persones interessades només poden presentar una única sol·licitud en cada una de les convocatòries, en què han d'incloure totes les actuacions previstes durant el període elegible.

3. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui aquest formulari.

4. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat.

b. Documentació que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud.

c. Fotocòpia dels estatuts socials, correctament inscrits en el registre corresponent o del reglament intern de funcionament.

d. Certificació de la situació censal que reculli les obligacions tributàries del sol·licitant.

e. Certificat detallat dels productors que participen en el programa per fer, que ha d'incloure: titular (amb cognoms, nom i NIF) i municipi de l'explotació, d'acord amb el model que figura en el tràmit telemàtic del FOGAIBA. Aquest certificat ha d'anar signat pel secretari de l'entitat.

f. Pla d'actuacions per desenvolupar, amb especificació del nombre d'actes de control previstos en el període de justificació de l'ajuda i també del nombre de treballadors que han de dur a terme les tasques de control i la indicació de la seva categoria professional.

g. Els tres pressuposts, en el cas del que estableix el punt 4 de l'apartat quart d'aquesta resolució i, si escau, memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en mans del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació assenyalada, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fa s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

7. Si en qualsevol dels documents que calgui presentar durant la tramitació de l'expedient hi ha esmenes o ratllades, el document es considerarà no presentat i en aquest cas es procedirà d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció de les persones beneficiàries

1. La selecció de les persones beneficiàries es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva i, en aquest cas, se seleccionen totes les persones beneficiàries que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació corresponent, d'acord amb la disponibilitat pressupostària.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a l'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, caldrà reduir totes i cadascuna de les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Amb anterioritat a l'emissió de la proposta, la Secció I del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emet un informe en el qual s'acrediten, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptats a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i aquesta resolució s'ha de notificar a les persones sol·licitants. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, la persona sol·licitant pot considerar desestimada la seva sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en el termini d'un mes, comptat des del dia següent al de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, les següents:

- Mantenir els requisits obligatoris que preveu l'apartat tercer d'aquesta resolució durant un període mínim d'un any a partir de la sol·licitud d'ajuda.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini màxim per notificar i justificar la realització de les actuacions subvencionables és:

- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024: el 31 de gener del 2025.

- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2025: el 31 de gener del 2026.

2. Quant a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024, les actuacions objecte de subvenció les ha d'haver fet i pagat el beneficiari entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de desembre del 2024, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener del 2025.

Quant a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2025, únicament són subvencionables les actuacions que el beneficiari hagi fet i pagat entre l'1 de gener del 2025 i el 31 de desembre del 2025, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener del 2026.

3. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar una única sol·licitud de pagament en cada una de les convocatòries, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, incloent-hi la memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les actuacions desenvolupades i dels resultats obtinguts. Nombre d'actes de control fets i dels treballadors que han de dut a terme les tasques de control i la indicació de la seva categoria professional.

b. Documentació justificativa de les despeses fetes :

b1. Personal que du a terme tasques de control:

- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.

- Documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2) i justificants de pagament, juntament amb el resum comptable de nòmines dels mesos imputats .

- Documents IRPF (models 111 i 190) i justificant de pagament.

- Certificació del gerent o de l'autoritat administrativa corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable, d'acord amb el model de l'annex 1 d'aquesta resolució.

- Factures de personal autònom extern, si escau, en les quals constin detallades les actuacions de control dutes a terme i que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012).

b2. Documentació justificativa de les despeses efectuades per a la resta d'actuacions. La justificació de la despesa s'ha de fer mitjançant la presentació de factures que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i els seus justificants de pagament.

Únicament són admissibles les factures d'un import mínim de 100,00 €, en el cas de les actuacions que defineix el punt 1.b de l'apartat quart, juntament amb els seus justificants de pagament. Les factures inferiors a 100 €, els tiquets de caixa o els rebuts no s'accepten per justificar el pagament i, per tant, no són subvencionables les actuacions corresponents.

Es poden considerar justificants de pagament vàlids els documents següents:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o comprovant de transferència bancària en el qual figuri: la data de la transferència, l'import per transferir, la identificació del concepte de transferència, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. A aquest document s'ha d'adjuntar l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

- Còpia del xec nominatiu sempre que hagi vençut, amb l'extracte bancari corresponent de la persona beneficiària de l'ajuda, en el qual figuri el càrrec del xec. Aquest document ha de portar adjunt un certificat de l'emissor de la factura en el qual es faci constar que el xec citat s'ha cobrat i amb la indicació de la factura a la qual pertany el pagament. El certificat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té qui el subscriu.

- Comprovant de l'ordre de pagament a través de targeta de crèdit o de dèbit en què figuri la data de l'ordre de pagament, l'import per transferir, la identificació del concepte de transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha de portar adjunt l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

No s'admeten pagaments en efectiu.

c. Declaració responsable dels productors integrats en el programa d'aplicació dels serveis subvencionats, justificativa del compliment dels requisits de pime que preveu l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, d'acord amb el model de formulari que consta en el tràmit telemàtic del FOGAIBA. Aquesta declaració ha de contenir totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat.

Aquesta declaració s'ha d'aportar sens perjudici de la resta de documentació que el FOGAIBA pot requerir dins del pla de control d'acreditació del compliment d'aquest requisit.

4. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà mitjançant transferència bancària, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

5. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar les actuacions objecte de l'ajuda, en el termini i els termes assenyalats per a la correcta justificació, suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa l'apartat novè, punt 2, d'aquesta resolució.

6. En els casos en què es produeixin desviacions substancials entre la inversió feta i l'aprovada, s'ajusta l'ajuda total concedida a la de la inversió feta, sempre que les actuacions realitzades corresponguin a actuacions unitàries completes previstes en el projecte i s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists, de conformitat amb el que estableix l'article18 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

Onzè Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que pugui rebre la persona beneficiària de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a la mateixa finalitat, sempre que l'import total de les ajudes no superi el cost de l'actuació subvencionable efectuada.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; i també els preceptes que siguin d'aplicació, que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (28 de novembre de 2023)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

Documents adjunts