Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 752159
Aprovació definitiva modificació preu públic 02POD per la prestació dels serveis de suport a domicili
El Ple de l'Ajuntament en sessió d'11 de setembre de 2023 acordà l'aprovació inicial de modificacions del Preu públic 02POD per la prestació dels serveis de suport a domicili (BOIB 128 de 16.09.2023) en els següents termes:
«1. Aprovar inicialment la modificació de l'article 3 per incloure la possibilitat d'establir tarifes reduïdes i fins i tot eximir del pagament a persones amb situacions socioeconòmiques especialment vulnerables, sempre previ informe del Departament de Serveis Socials.
2.Aprovar inicialment la modificació de l'article 5.2 del Preu Públic per a la prestació dels serveis de suport a domicili i, en concret, pel Servei de Teleassistència domiciliària, en relació al sistema de pagament quant al prorrateig dels dies restants del trimestre d'alta, de manera que el pagament es faci amb el càrrec del primer rebut que s'emeti al trimestre següent.
Les modificacions dels acords primer i segon són les següents:
ARTICLE 3. QUANTIA
La quota a pagar serà la següent, d'acord el Servei de suport a domicili que correspongui:
A) Per la prestació del Servei d'Ajuda a domicili es fixa la quota a pagar en 8,41€ /hora de servei.
B) Per la prestació del Servei de Teleassistència domiciliària es fixa la quota a pagar amb les següents tarifes:
Terminal amb persona usuària titular |
32,50€/TRIMESTRE- 0,36€/DIA |
Polsador amb UCR addiciona |
16,24€/TRIMESTRE- 0,18€/DIA |
Sense polsador UCR addiciona |
13,00€/TRIMESTRE – 0,14€/DIA |
C) Per la prestació del Servei de menjar a domicili i transport: 6,30€/menú/dia
D) Per la prestació del Servei d'Ajudes instrumentals es fixa la quota a pagar amb les següents tarifes:
Grans instruments (llits, grues, ...) |
52,58€/TRIMESTRE-0,58€/DIA |
E) Per la prestació del Servei d'Accions preventives per persones depenents i/o familiars i persones cuidadores es fixarà la quota a pagar d'acord la proposada per la regidoria de que depèn l'activitat, amb total subjecció a l'estudi econòmic que s'efectuarà de les activitats a realitzar i d'acord el cost efectiu del Servei o activitat, sent aprovats per Junta de Govern Local.
En els casos excepcionals en què, per les condicions socioeconòmiques especialment vulnerables de les persones usuàries aquestes no puguin fer front a les tarifes referides en aquesta ordenança, es podrà reduir la quantia de la quota a pagar o fins i tot establir-ne la gratuïtat, sempre en base a l'informe del Departament de Serveis Socials.
La situació de especial vulnerabilitat requerirà de informe previ del departament de Serveis Socials, amb la conformitat del regidor o regidora de Serveis Socials, i s'acordarà per Decret de batlia.
Als efectes d'aquesta ordenança s'entendrà per persones amb situacions socioeconòmiques especialment vulnerables les següents:
- Persones en situació de sol·licitud extrema
- Víctimes de violència de gènere
- Membres de famílies monoparentals i famílies nombroses
- Persones en risc d'exclusió social per motius econòmics
- Altres que es puguin especificar a l'informe del departament de Serveis Socials
ARTICLE 5. NORMES DE GESTIÓ
1. Respecte al servei d'ajuda domiciliària, el pagament de les quotes s'efectuarà per mensualitats vençudes, mitjançant autoliquidació d'acord al servei prestat. Les quotes es podran acumular a voluntat de la persona usuària amb el límit màxim d'un exercici. La persona obligada al pagament haurà de presentar en el termini de 15 dies posteriors al mes en el qual s'ha prestat el servei el justificant de pagament a les dependències del Departament de Serveis Socials.
L'incompliment del pagament de les quotes en el termini establert, donarà lloc a la baixa de la prestació del servei, sense perjudici del corresponent expedient per a liquidar les quotes no cobrades i imposar les sancions a que donés lloc.
2. Respecte als serveis de teleassistència domiciliaria i ajudes instrumentals, el pagament de les quotes s'efectuarà mitjançant càrrecs amb 4 períodes trimestrals que s'efectuaran al principi de cada trimestre d'acord amb la relació de persones usuàries elaborat pel Departament de Serveis Socials.
Les altes que se produeixin durant l'exercici fiscal tindran efectes dins el mes de la sol·licitud del servei o activitat del trimestre corresponent, i s'incorporaran al padró del trimestre següent, prorratejant-se els dies efectius de servei i afegint-se al rebut corresponent al següent trimestre.
Les baixes que es produeixin s'hauran de formalitzar per escrit per part de les persones obligades al pagament, i tindrà efectes en el trimestre següent.
3. Respecte al servei de menjar a domicili i transport el pagament de les quotes s'efectuarà mitjançant càrrecs mensuals que s'efectuaran per mesos vençuts, d'acord amb la relació de les persones usuàries elaborat pel Departament de Serveis Socials.
Les altes que se produeixin durant l'exercici fiscal tindran efectes dins el mes de la sol·licitud del servei.
Les baixes que es produeixin s'hauran de formalitzar per escrit per part de les persones obligades al pagament o els seus familiars.
Per al cas de baixes temporals, aquestes s'hauran de justificar de conformitat amb allò establert al reglament de funcionament intern del servei, amb informe favorable del Departament de Serveis socials.
4. Respecte al serveis de realització d'accions preventives per persones dependents i/o familiars o cuidadors, el pagament de les quotes s'efectuarà, mitjançant autoliquidació, amb la presentació de la sol·licitud del servei o activitat. La persona obligada al pagament haurà d'adjuntar justificant de pagament a la sol·licitud del servei o activitat dirigit al Departament de Serveis Socials.
5.L'Ajuntament establirà un sistema d'ajudes per als beneficiaris dels serveis que no puguin pagar la tarifa, previ informe social. Queden exclosos de qualsevol ajuda les persones usuàries beneficiaries d'ajudes de la Fundació d'ajuda a la dependència del Govern de les Illes Balears».
Finalitzat el termini d'exposició pública sense que constin presentades reclamacions ni suggeriments, aquestes modificacions s'entenen aprovades definitivament sense necessitat de nou acord exprés, i transcorregut termini previst a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es publica procedeix el corresponent anunci en el BOIB, sense que s'haguin formulat suggeriments per part de l'Institut Balear de la Dona respecte a l'impacte de gènere respecte a l'esmentada normativa.
L'entrada en vigor queda prevista per al dia següent al de la publicació del text íntegre de l'aprovació definitiva en el BOIB.
TEXT REFÓS
«PREU PÚBLIC 02.P.OD. REGULACIÓ DEL PREU PÚBLIC PER A LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS DE SUPORT AL DOMICILI.
ARTICLE 1. FONAMENT LEGAL.
De conformitat amb l'article 41 del RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals s'estableix el preu públic per la prestació dels serveis de suport al domicili, que està constituït pel servei d'ajuda domiciliària, teleassistència domiciliària, transport de menjar a domicili, ajudes instrumentals, i accions preventives per persones dependents i/o familiars o cuidadors, sent l'objecte d'aquesta exacció la prestació dels serveis i activitats detallades.
ARTICLE 2. OBLIGATS AL PAGAMENT.
Estan obligades al pagament del preu públic les persones que es beneficiïn del servei de suport al domicili corresponent, prestat per l'Ajuntament, directament o mitjançant tercers. En el seu defecte, els familiars que tinguin l'obligació legal o pactada d'atendre les persones usuàries d'aquests serveis.
ARTICLE 3.QUANTIA
La quota a pagar serà la següent, d'acord el Servei de suport a domicili que correspongui:
A) Per la prestació del Servei d'Ajuda a domicili es fixa la quota a pagar en 8,41€ /hora de servei.
B) Per la prestació del Servei de Teleassistència domiciliària es fixa la quota a pagar amb les següents tarifes:
Terminal amb persona usuària titular |
32,50€/TRIMESTRE- 0,36€/DIA |
Polsador amb UCR addiciona |
16,24€/TRIMESTRE- 0,18€/DIA |
Sense polsador UCR addiciona |
13,00€/TRIMESTRE – 0,14€/DIA |
C) Per la prestació del Servei de menjar a domicili i transport: 6,30€/menú/dia
D) Per la prestació del Servei d'Ajudes instrumentals es fixa la quota a pagar amb les següentstarifes:
Grans instruments (llits, grues, ...) |
52,58€/TRIMESTRE- 0,58€/DIA |
E) Per la prestació del Servei d'Accions preventives per persones depenents i/o familiars i persones cuidadores es fixarà la quota a pagar d'acord la proposada per la regidoria de que depèn l'activitat, amb total subjecció a l'estudi econòmic que s'efectuarà de les activitats a realitzar i d'acord el cost efectiu del Servei o activitat, sent aprovats per Junta de Govern Local.
En els casos excepcionals en què, per les condicions socioeconòmiques especialment vulnerables de les persones usuàries aquestes no puguin fer front a les tarifes referides en aquesta ordenança, es podrà reduir la quantia de la quota a pagar o fins i tot establir-ne la gratuïtat, sempre en base a l'informe del Departament de Serveis Socials.
La situació de especial vulnerabilitat requerirà de informe previ del departament de Serveis Socials, amb la conformitat del regidor o regidora de Serveis Socials, i s'acordarà per Decret de batlia.
Als efectes d'aquesta ordenança s'entendrà per persones amb situacions socioeconòmiques especialment vulnerables les següents:
- Persones en situació de sol·licitud extrema
- Víctimes de violència de gènere
- Membres de famílies monoparentals i famílies nombroses
- Persones en risc d'exclusió social per motius econòmics
- Altres que es puguin especificar a l'informe del departament de Serveis Social
ARTICLE 4.ACREDITAMENT
Es merita el preu públic i sorgeix l'obligació de pagament en el servei d'ajuda domiciliària en el moment en que s'iniciï la prestació del servei.
Es merita el preu públic i sorgeix l'obligació de pagament en el servei de teleassistència domiciliària, menjar a domicili, ajudes instrumentals, i accions preventives per persones dependents i/o familiars o cuidadors/cuidadores, amb la sol·licitud del servei o activitats.
ARTICLE 5. NORMES DE GESTIÓ
1. Respecte al servei d'ajuda domiciliària, el pagament de les quotes s'efectuarà per mensualitats vençudes, mitjançant autoliquidació d'acord al servei prestat. Les quotes es podran acumular a voluntat de la persona usuària amb el límit màxim d'un exercici. La persona obligada al pagament haurà de presentar en el termini de 15 dies posteriors al mes en el qual s'ha prestat el servei el justificant de pagament a les dependències del Departament de Serveis Socials.
L'incompliment del pagament de les quotes en el termini establert, donarà lloc a la baixa de la prestació del servei, sense perjudici del corresponent expedient per a liquidar les quotes no cobrades i imposar les sancions a que donés lloc.
2.Respecte als serveis de teleassistència domiciliaria i ajudes instrumentals, el pagament de les quotes s'efectuarà mitjançant càrrecs amb 4 períodes trimestrals que s'efectuaran al principi de cada trimestre d'acord amb la relació de persones usuàries elaborat pel Departament de Serveis Socials.
Les altes que se produeixin durant l'exercici fiscal tindran efectes dins el mes de la sol·licitud del servei o activitat del trimestre corresponent, i s'incorporaran al padró del trimestre següent, prorratejant-se els dies efectius de servei i afegint-se al rebut corresponent al següent trimestre.
Les baixes que es produeixin s'hauran de formalitzar per escrit per part de les persones obligades al pagament, i tindrà efectes en el trimestre següent.
3. Respecte al servei de menjar a domicili i transport el pagament de les quotes s'efectuarà mitjançant càrrecs mensuals que s'efectuaran per mesos vençuts, d'acord amb la relació de les persones usuàries elaborat pel Departament de Serveis Socials.
Les altes que se produeixin durant l'exercici fiscal tindran efectes dins el mes de la sol·licitud del servei.
Les baixes que es produeixin s'hauran de formalitzar per escrit per part de les persones obligades al pagament o els seus familiars.
Per al cas de baixes temporals, aquestes s'hauran de justificar de conformitat amb allò establert al reglament de funcionament intern del servei, amb informe favorable del Departament de Serveis socials.
4.Respecte al serveis de realització d'accions preventives per persones dependents i/o familiars o cuidadors, el pagament de les quotes s'efectuarà, mitjançant autoliquidació, amb la presentació de la sol·licitud del servei o activitat. La persona obligada al pagament haurà d'adjuntar justificant de pagament a la sol·licitud del servei o activitat dirigit al Departament de Serveis Socials.
5. L'Ajuntament establirà un sistema d'ajudes per als beneficiaris dels serveis que no puguin pagar la tarifa, previ informe social. Queden exclosos de qualsevol ajuda les persones usuàries beneficiaries d'ajudes de la Fundació d'ajuda a la dependència del Govern de les Illes Balears.
DISPOSICIÓ FINAL.
La present ordenança fou modificada i aprovada definitivament a data 11 de desembre de 2017. Entrarà en vigor a partir de l'1 de gener de 2018, prèvia publicació en el BOIB, atès l'article 17.4 del RDL 2/2004, continuant la seva vigència fins la seva derogació o modificació».
Contra aquesta aprovació definitiva es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos des de la publicació d'aquest anunci davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Manacor, a la data de signatura electrònica (27 de novembre de 2023)
El batle Miquel Oliver Gomila