Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 751134
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 13 de novembre de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases reguladores dels ajuts en matèria cinegètica i la convocatòria corresponent a l’any 2023 (exp. 5311-2023-000001)
Antecedents
1. La caça, la seva regulació, la vigilància i l'aprofitament dels recursos cinegètics, així com el foment d'aquestes matèries, són competències pròpies dels consells insulars (articles 70.17 i 73 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears).
2. Regular l'exercici de la caça per assegurar la seva perdurabilitat, tot fomentant el respecte per la biodiversitat de l'illa, és un dels objectius del Departament d'Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca; d'aquesta manera, la pràctica de la caça, amb els seus components ambientals, culturals, socials i econòmics, ha de contribuir, de forma sostenible, a l'equilibri entre la fauna, el medi natural i les activitats humanes.
3. La convocatòria corresponent a l'any 2022 oferia dues línies d'ajuts: la A, per subvencionar vedats i refugis de caça privats que executessin activitats de millora ambiental; i la B, per subvencionar actuacions cinegètiques d'entitats sense ànim de lucre que contribuïssin a millorar la capacitat, l'aprofitament i la sostenibilitat dels recursos objecte d'explotació.
La línia amb 10.000 € destinats a la millora ambiental dels vedats o refugis de caça (A) va quedar deserta. I de la línia orientada a les entitats sense afany de guany (B), se'n van beneficiar tres societats de caçadors d'àmbit insular, una organització ecologista i una societat ornitològica: amb tot plegat, les cinc actuacions van rebre 11.059,31 € dels 15.000 € reservats (un 73,7%) i totes elles van ser justificades en la seva totalitat.
4. Incorporat al pressupost vigent del Consell Insular de Menorca, el Pla Estratègic de Subvencions canalitza i ordena el desenvolupament d'actuacions en matèria de subvencions adreçades a la consecució dels objectius de cada programa per a l'any 2023. En aquest sentit, una de les línies de subvenció del Departament d'Economia i Serveis Generals consisteix en la convocatòria d'ajuts en matèria cinegètica.
5. Per bé que el programa pressupostari 41910 de nom Gestió i aprofitament de recursos cinegètics del Departament d'Economia i Serveis Generals conté la partida 4890000 amb 25.000 € consignats per a la convocatòria que es proposa, només se n'han reservat 15.000 €; això són 10.000 € menys dels previstos, perquè la línia subvencionadora A) orientada a la millora ambiental dels vedats o refugis de caça privats no es convoca.
6. L'esperit i la intenció de la convocatòria rau en el principi de gestió sostenible del patrimoni faunístic i dels seus hàbitats, gestió qualificada d'interès públic per la Llei 6/2006, de 12 d'abril, de caça i pesca de les Illes Balears.
7. En aquest sentit, l'objectiu previst és que les societats de caçadors d'implantació a l'illa i altres entitats relacionades amb el medi ambient, puguin veure impulsats els seus projectes de naturalesa cinegètica sota els paràmetres de perdurabilitat de les espècies i respecte per la biodiversitat.
8. Les noves bases reguladores són fruit de l'adaptació de les més recents a la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
9. De conformitat amb els articles 3 i 4 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, el compromís financer que s'assumeix amb la proposta no repercutirà sobre la situació d‘equilibri del pressupost del Consell Insular de Menorca vigent ni tampoc sobre la capacitat financera de la corporació.
10. Els ajuts proposats (en virtut de la competència pròpia dels consells insulars en matèria de caça, la seva regulació, la vigilància i l'aprofitament dels recursos cinegètics, així com el foment d'aquests assumptes) no compleixen totes les condicions i criteris fixats per l'art. 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; més concretament, compleixen una finalitat mediambiental i no distorsionen la competència ni produeixen efectes sobre el comerç entre els estats membres. Més concretament: el seu impacte és estrictament regional i mediambiental; no provoquen que la demanda o les inversions arribin a Menorca després d'obstaculitzar-se el seu establiment en altres indrets comunitaris; els beneficiaris i els efectes dels ajuts tenen una zona d'acció geogràficament circumscrita a la regió; i, el seu efecte sobre els mercats i els consumidors dels estats membres, és inapreciable o, com a molt, resulta marginal.
Altrament, per bé que els ajuts proposats no es consideren d'Estat (evitant, així, els requisits que la imperativa europea exigeix a aquesta tipologia de subvencions), han de complir, evidentment, la resta de normativa aplicable en matèria subvencionadora.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'Execució del Pressupost (BEP) vigent d'aquesta corporació,
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals,
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases reguladores annexades a la present proposta que regiran les convocatòries d'ajuts del Consell Insular de Menorca en matèria cinegètica.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023, que es conduirà per les bases a què fa referència el punt anterior i d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i l'import màxim indicats a continuació:
Partida |
Quantia màxima |
---|---|
5 41910 4890000 Ajuts en matèria cinegètica |
15.000 € |
Aquest import màxim destinat a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) Únicament es convoca la línia B d'ajuts: Promoció d'altres actuacions cinegètiques per a societats de caçadors d'implantació a l'illa i altres entitats relacionades amb el medi ambient que actuïn a l'àmbit cinegètic menorquí.
c) L'objecte dels ajuts és donar suport a determinades activitats sense ànim de lucre, dutes a terme al territori de Menorca en matèria cinegètica entre els dies 1 de desembre de l'any 2022 i 30 de novembre de l'any 2023, que contribueixen a millorar la capacitat, l'aprofitament i la sostenibilitat dels recursos objecte d'explotació.
d) El percentatge màxim de subvenció serà d'un 80% del cost de les actuacions i es podrà rebre fins a un màxim de 5.000 €. Si el total de les peticions sobrepassa el crèdit disponible, les sol·licituds es resoldran repartint proporcionalment el crèdit assignat.
e) El termini de presentació de sol·licituds serà de quinze dies naturals a comptar a partir de l'endemà a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
f) L'expedient serà instruït per Balma González Pérez, tècnica del Departament d'Economia i Serveis Generals.
g) Conformen la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts les persones següents:
- Presidenta: Maria Antònia Taltavull Fernández, consellera executiva d'Economia i Serveis Generals.
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament d'Economia i Serveis Generals.
- Vocals:
Tercer. Informar de la present convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a la Base de Dades Nacional de Subvencions i prèviament a la seva publicació en el BOIB.
ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca en matèria cinegètica
1. Objecte
Incorporat al pressupost vigent del Consell Insular de Menorca (CIM), el Pla Estratègic de Subvencions (PES) canalitza i ordena el desenvolupament d'actuacions en matèria de subvencions adreçades a la consecució dels objectius de cada programa.
Un dels objectius del Departament d'Economia i Serveis Generals és que la pràctica de la caça, amb els seus components ambientals, culturals, socials i econòmics, contribueixi de forma sostenible a l'equilibri entre la fauna, el medi natural i les activitats humanes; amb aquest propòsit, el PES en vigor té prevista una línia de subvenció en matèria cinegètica.
L'objecte d'aquests ajuts, doncs, és donar suport a determinades activitats sense ànim de lucre, dutes a terme al territori de Menorca en matèria cinegètica entre dia 1 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria i dia 30 de novembre de l'any de la convocatòria, i que contribueixen a millorar la capacitat, l'aprofitament i la sostenibilitat dels recursos que són objecte d'explotació.
2. Finalitat
D'acord amb el principi de gestió sostenible del patrimoni faunístic i dels seus hàbitats, gestió qualificada d'interès públic per la Llei 6/2006, de 12 d'abril, de caça i pesca de les Illes Balears, la finalitat d'aquesta convocatòria es la conservació i l'aprofitament sostenible de la caça i els ecosistemes dels quals formen part els animals objecte d'aquestes activitats, els quals són considerats recursos naturals renovables; per això, la pràctica de la caça, amb els seus components ambientals, culturals, socials i econòmics, ha de contribuir, de forma sostenible, a l'equilibri entre la fauna, el medi natural i les activitats humanes.
Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de la competència de foment que correspon al Consell Insular de Menorca (CIM) en matèria de caça, de conformitat amb els articles 70.17 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears; així mateix, el vigent Pla Estratègic de Subvencions del CIM preveu la convocatòria d'ajuts en matèria cinegètica amb l'objectiu específic esmentat a la base primera.
3. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i als imports màxims que s'estableixin a la convocatòria.
4. Actuacions subvencionables
1. Línia A. Millora de vedats o refugis:
a) Objecte: donar suport a les activitats que promoguin la millora ambiental del vedat/refugi i, consegüentment, la creixença dels aprofitaments cinegètics.
b) Beneficiaris: persones físiques o jurídiques titulars de vedats de caça o refugis de fauna a Menorca.
c) Activitats subvencionables:
2. Línia B. Promoció d'altres actuacions cinegètiques:
a) Objecte: donar suport a determinades activitats sense ànim de lucre en matèria cinegètica.
b) Beneficiaris: Societats de caçadors d'implantació a l'illa i altres entitats relacionades amb el medi ambient que actuïn a l'àmbit cinegètic menorquí.
c) Activitats subvencionables:
3. Les actuacions, per a qualsevol de les dues línies, esdevindran subvencionables sempre que s'hagin executat i pagat entre l'1 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria i el 30 de novembre de l'any de la convocatòria.
5. Naturalesa dels ajuts i règim de compatibilitat amb altres subvencions
1. Aquests ajuts són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
2. Les dues línies d'ajuts previstes en aquestes bases són incompatibles entre sí.
3. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al CIM en la forma establerta en la base 14.2 d.
4. En cap cas, l'import de les subvencions que es concedeixin no pot superar, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, ingressos o recursos, el cost de l'activitat subvencionada.
6. Requisits dels beneficiaris
1. Podran tenir la condició de beneficiari:
a) Per a la línia A: Les persones físiques o jurídiques titulars de vedats de caça o refugis de fauna a Menorca que es trobin al corrent de les obligacions administratives del vedat o refugi (taxa anual de la matrícula, memòria anual de captures, pla tècnic de caça i compliment de les obligacions que se'n deriven).
b) Per a la línia B: Les societats de caçadors d'implantació a l'illa sense caràcter lucratiu previstes en la Llei 6/2006, de 12 d'abril, de caça i pesca de les Illes Balears, i altres entitats sense afany de guany relacionades amb el medi ambient que actuïn a l'àmbit cinegètic menorquí.
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques en les quals hi concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS) i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS).
7. Presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat adjunt a aquestes bases (annex I) i que es troba a la seu electrònica (www.cime.es). Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment d'acord amb el que estableix l'apartat 5 b d'aquesta base.
2. La sol·licitud s'ha d'acompanyar de la documentació següent:
a) Documentació administrativa comuna:
b) Documentació específica:
Quan ja consti en els arxius del CIM i es faci constar expressament en la sol·licitud, s'eximeix de presentar la documentació següent:
3. D'acord amb els art. 28.3, 28.7 i 53 c de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, excepcionalment, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari; en qualsevol cas, són responsables de la veracitat dels documents que presentin.
Quan la rellevància d'un dels documents aportats per la persona interessada ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació d'aquestes còpies aportades i requerir l'exhibició del document o de la informació original (art. 28.5 de l'LPACAP).
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona física o jurídica interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) A consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per la persona interessada que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) A consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment la persona interessada hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que la persona interessada el presti.
5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els punts precedents 1 i 2, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, segons el que estableix l'art. 14.2 de l'LPACAP, al registre electrònic del CIM (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de la llei esmentada.
b) Facultativament, la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del CIM (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada LPACAP.
6. Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica; a aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'art. 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
7. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el CIM en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de 10 dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. Determinació de l'import de la subvenció
1. Les dues línies d'ajuts previstes en aquestes bases són incompatibles entre sí.
2. La convocatòria ha d'establir els imports globals màxims disponibles per a cada línia, a més de les quanties màximes dels ajuts que els beneficiaris puguin sol·licitar en cadascuna d'elles.
3. El percentatge màxim de subvenció és d'un 80% del cost de les actuacions.
9. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels d'ajuts
1. Si els totals sol·licitats per línia no esgoten els crèdits disponibles, les sol·licituds es resoldran individualment, segons el percentatge i l'import màxim fixats en la convocatòria.
2. Si els totals sol·licitats per línia sobrepassen els crèdits disponibles, les sol·licituds es resoldran repartint els crèdits assignats a cada línia proporcionalment entre els seus sol·licitants.
3. Si s'escau, el crèdit pressupostari sobrer d'una línia revertirà en l'altra.
10. Comissió avaluadora dels ajuts
1. L'objecte d'aquesta comissió és examinar els expedients relatius a les sol·licituds dels ajuts, acompanyats de l'oportú informe de la instrucció, i emetre'n un a partir del qual serà formulada la proposta de resolució.
2. Quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria superi els 50.000 € o quan l'import individual màxim de la subvenció sobrepassi els 7.000 €, aquest òrgan col·legiat s'ha de constituir obligatòriament; en aquest cas, estarà integrat pels membres següents:
S'entendrà vàlidament constituïda amb la presència de la presidència i de la secretaria i de la meitat, almenys, dels seus membres.
3. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, la seva existència només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Sota els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, els ajuts es concediran mitjançant concurrència competitiva.
2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria, i la resta de documentació que es requereixi, es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) i, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS, se'n publicarà l'extracte en el BOIB.
3. La instrucció correspondrà al tècnic del Departament d'Economia i Serveis Generals que s'assenyali a la convocatòria, que haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Tota sol·licitud que no compleixi els requisits establerts en la convocatòria o que hi manqui la documentació exigida, s'ha de requerir al seu sol·licitant perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.
5. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient, o de la comissió avaluadora si n'és obligatòria la constitució, seleccionant els beneficiaris mitjançant concurs tal i com estableix l'article 17 del TRLS.
6. De l'informe resultant de l'esmentat examen emanarà la corresponent proposta de resolució perquè el/la conseller/a executiu/iva competent dicti resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
7. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
9. Si la subvenció implica una despesa plurianual, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s'ha d'aplicar a cada exercici.
10. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts.
El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i es publicarà al BOIB, a efectes de notificació d'acord amb l'art.45.1 b de l'LPACAP.
12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
12. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'abonaran quan s'hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada segons el que estableix la base 13.
2. Es faran efectius en el termini màxim de 60 dies comptats des de la justificació correcta i complerta de l'activitat i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
3. No podrà fer-se el pagament mentre la persona beneficiària no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat social.
13. Justificació de les despeses
1. La justificació de les despeses objecte de subvenció s'han de presentar juntament amb la sol·licitud.
2. De conformitat amb l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions (RLGS), els ajuts es justificaran mitjançant l'aportació d'un compte justificatiu simplificat que contengui:
a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la convocatòria, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Annex IV. Relació nominativa de les despeses realitzades i pagades i detalls d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat. Aquestes despeses han de ser factures a nom del beneficiari de la subvenció, han de complir els requisits i les formalitats legals i comptar amb els justificants de pagament bancari corresponents.
S'admetran pagaments en efectiu fins a un màxim de 300 €. Per tal de justificar-los, les factures han d'incorporar l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte han de quedar consignades a la factura la data de cobrament i la identificació, amb indicació del nom, NIF i signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (aquest darrer és facultatiu si l'emissor és una persona física).
En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. Són justificables les despeses associades, directament i de forma inequívoca amb les accions subvencionables relacionades a les bases 4.1 c i 4.2 c.
4. No són despeses subvencionables, i per tant, no formen part del pressupost subvencionable: les d'import superior al preu de mercat; els interessos deutors; els recàrrecs, les sancions administratives o les despeses de procediments judicials; els impostos; les assegurances; els costos indirectes (subministraments i comunicacions); menjars, refrigeris o similars, i les despeses de personal, tret del destinat a la vigilància dels vedats o refugis.
5. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
6. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona subvencionada.
7. Si la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es procedirà a la reducció proporcional de la subvenció concedida.
8. El CIM podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
14. Acceptació de les subvencions i obligacions dels beneficiaris
1. La subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà de la publicació al BOIB de la resolució de l'expedient de concessió dels ajuts.
2. Tanmateix, les persones o entitats beneficiàries s'obliguen a:
a) Fer constar, de manera expressa, el suport del CIM en les accions de difusió de les activitats subvencionades, en cas d'actuacions que tenguin lloc després de la convocatòria.
b) Facilitar en qualsevol moment la informació que li sol·liciti el CIM sobre les tasques que desenvolupin.
c) Realitzar l'activitat objecte de subvenció i justificar-la en les condicions i els terminis estipulats en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Comunicar al CIM la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat, com també qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat (en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total), i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del CIM per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el CIM i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f) Acreditar que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan el CIM els ho sol·liciti en cas que no se l'hagi autoritzat expressament a consultar aquesta informació.
3. L'incompliment de l'obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable pot ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliment
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts, s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els art. 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de la instrucció i la notificació al beneficiari; en tot cas, s'ha de valorar el grau d'incompliment, si hi incorren actuacions doloses o negligents, i també si hi hagut bona o mala fe.
En el cas que la persona beneficiària no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada en un 1% per dia de retard.
Si a la persona beneficiària li pertoca i no fa constar de manera expressa el suport del CIM segons la base 14 a, l'import de la subvenció correctament justificada es minorarà també en un 1%.
En el cas de pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats a reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i se'ls pot aplicar la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament establerta en aquesta base és independent de les sancions que, en el seu cas, siguin exigibles.
16. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables depèn de l'establert en el títol IV de l'LGS i en el títol V del TRLS.
2. De conformitat amb l'establert a l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, els òrgans competents per imposar les sancions en cas d'infringir aquestes bases o la normativa aplicable en matèria de subvencions, són:
17. Altres disposicions
1. Recursos administratius: els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del CIM. Altrament, les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.
2. Normativa general aplicable: en tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 23 de novembre de 2023
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)