Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE DEIÀ
Núm. 750781
Aprovació definitiva de l'ordenança reguladora de les taxes per a l’aparcament limitat i controlat amb parquímetres (ORA) i de regulació de les zones d’aparcament restringit a residents (ZAR) i de les àrees de circulació restringida (ACIRE)
Havent transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de l'aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de les taxes per a l'aparcament limitat i controlat amb parquímetres (ORA) i de regulació de les zones d'aparcament restringit a residents (ZAR) i de les àrees de circulació restringida (ACIRE), sense presentació d'al·legacions, s'ha aprovat definitivament el reglament.
Per tal motiu i, en compliment del disposat als articles 102 i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, juntament amb l'establert als articles 49 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, tot seguit es publica el text íntegre de l'esmentada Ordenança:
ORDENANÇA REGULADORA DE LES TAXES PER A L'APARCAMENT LIMITAT I CONTROLAT AMB PARQUÍMETRES (ORA) I DE REGULACIÓ DE LES ZONES D'APARCAMENT RESTRINGIT A RESIDENTS (ZAR) I DE LES ÀREES DE CIRCULACIÓ RESTRINGIDA (ACIRE)
Exposició de motius
Introducció
El present document té com a objectiu presentar els fonaments i les justificacions per a la implementació d'una ordenança que reguli la circulació i l'estacionament de vehicles en l'àmbit municipal. Aquesta mesura és essencial per abordar els reptes que enfronta Deià a causa de l'augment significatiu de la congestió del trànsit i la creixent pressió sobre els espais d'estacionament disponibles. La promulgació d'aquesta ordenança és una resposta proactiva i responsable per garantir la seguretat viària, millorar la qualitat de l'aire i fomentar una mobilitat sostenible.
I. Context i problemàtica
En els últims anys, Deià ha experimentat un ràpid creixement demogràfic i econòmic, la qual cosa ha portat a un augment considerable del parc automobilístic. Aquesta tendència ha donat lloc a una congestió de trànsit significativa als nostres carrers i de forma molt especial a la possibilitat dels residents de trobar aparcament per als seus vehicles, de forma molt especial durant els mesos d'estiu. A més a més, el creixement desmesurat del nombre de vehicles ha contribuït al deteriorament de la qualitat de l'aire, amb implicacions directes per a la convivència vianant-cotxe, la salut pública i el medi ambient.
En aquest sentit, s'ha evidenciat la necessitat de prendre mesures concretes i eficaces per a prioritzar l'aparcament per als residents, així com desincentivar l'ús del cotxe i promoure alternatives de transport més sostenibles, com ara el transport públic.
II. Objectius de l'ordenança
Facilitar l'aparcament als vehicles censats a Deià
Atès que la disponibilitat d'aparcament al municipi és molt limitada, i que de forma prioritària ha de donar resposta al parc automobilístic de Deià, l'ordenança té com a finalitat garantir que el resident disposi de zones per al seu aparcament exclusiu.
Millora de la mobilitat urbana
L'ordenança té com a finalitat millorar la mobilitat urbana a través de la reducció de la congestió de trànsit i la promoció d'opcions de transport més sostenibles. Mitjançant la regulació de la circulació i l'estacionament de vehicles, es busca optimitzar la capacitat de les vies i afavorir la circulació fluida del trànsit, prioritzant en àmplies zones la mobilitat a peu.
Reducció de la contaminació de l'aire
L'Ordenança té com a objectiu reduir l'impacte negatiu de les emissions contaminants dels vehicles en la qualitat de l'aire de Deià. Restringint la circulació de vehicles en determinades zones, es pretén disminuir la concentració de contaminants atmosfèrics i millorar la salut respiratòria dels ciutadans.
Promoció del transport sostenible
Una de les principals metes d'aquesta ordenança és desincentivar l'ús del cotxe i fomentar l'ús de mitjans de transport més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient, com ara el transport públic, la bicicleta i el desplaçament a peu. S'espera que aquestes mesures incentiven als ciutadans a optar per alternatives més ecològiques i contribueixin a reduir la dependència excessiva del vehicle privat.
III. Participació ciutadana i consens
La promulgació d'aquesta ordenança s'ha basat en la coincidència de programàtica de totes les formacions que varen concórrer a les eleccions municipals de maig de 2023, i amb ella s'ha obert un procés de diàleg i participació ciutadana per tenir en compte les opinions i les preocupacions dels ciutadans i altres parts interessades. Aquest enfocament permet assolir un consens ampli sobre les mesures proposades i afavorir la comprensió de la importància d'aquestes accions per al bé comú de la ciutat.
IV. Conclusió
En conclusió, la promulgació d'aquesta ordenança de limitació de circulació i estacionament de vehicles representa un pas significatiu cap a un Deià més sostenible, amb una millor mobilitat urbana i una menor impacte ambiental. Aquesta mesura és un compromís ferm amb la qualitat de vida dels ciutadans, la preservació del medi ambient i el foment d'un model de transport més responsable.
TÍTOL PRELIMINAR
Article 1. Concepte.
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i de l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i conformement al que disposen els articles 15 a 19 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix la taxa per a l'estacionament de vehicles de tracció mecànica a les vies públiques municipals (ORA) i la taxa per a l'ús de les zones d'aparcament restringit a residents (ZAR) i de les àrees de circulació restringida (ACIRE), que es regirà per la present Ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen a allò que estableix l'article 57 de l'esmentat Text Refós.
Article 2. Àmbit d'aplicació.
1. Aquesta ordenança és d'aplicació a tot el municipi de Deià, i en concret a les seves vies urbanes i la totalitat d'aparcaments, segons una distribució que serà aprovada per decret de batlia.
2. En qualsevol cas, s'estableixen les següents zones o àrees:
a) Estacionaments limitats i controlats amb parquímetres.
b) Àrea de Circulació Restringida.
c) Zona d'Aparcament per a Residents.
d) Estacionaments lliures.
3. Les marques viares i la senyalització vertical, que hauran de ser suficients clares i visibles, seran dels següents colors:
a) Estacionaments limitats i controlats amb parquímetres: blau.
b) Àrea de Circulació Restringida: vermell.
c) Zona d'Aparcament per a Residents: taronja.
d) Estacionaments lliures: blanc.
TÍTOL I. SOBRE LA TAXA REGULADORA DE L'ESTACIONAMENT LIMITAT I CONTROLAT AMB PARQUÍMETRES (ORA)
Article 3. Fet imposable.
1. Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l'aprofitament especial dels terrenys d'ús públic i local per a l'estacionament de vehicles de tracció mecànica dins les zones que, a l'efecte, es determinin i amb les limitacions que pugui establir l'autoritat competent.
2. Els propietaris dels vehicles següents no estan subjectes a la taxa d'estacionament i de circulació restringida regulada per aquesta Ordenança:
a. Motocicletes i ciclomotors de dues rodes.
b. Els vehicles estacionats en zones reservades per a la seva categoria o activitat.
c. Els vehicles del servei públic de taxi, quan el conductor estigui.
d. Els vehicles en servei oficial, degudament identificats, propietat d'organismes de l'Estat, Comunitat Autònoma, illa o municipi, que estiguin destinats directament i exclusivament a la prestació dels serveis públics de la seva competència quan realitzin aquests serveis.
e. Els vehicles de les representacions diplomàtiques i consulars acreditades a Espanya, vehicles assignats amb plaques de matrícula diplomàtica i consular, com també els vehicles assignats al servei d'una oficina consular dirigida per un funcionari consular honorari.
f. Els vehicles destinats a l'assistència sanitària que pertanyin a la Seguretat Social o a la Creu Roja i les ambulàncies.
g. Els vehicles propietat de minusvàlids que disposin de l'acreditació oficial d'aquesta condició.
h. Els vehicles elèctrics.
i. Vehicles amb targeta d'abonament ORA.
j. Vehicles amb targeta ORA-ACIRE.
3. A la zona de son Marroig també quedaran exclosos de la taxa d'estacionament i de circulació restringida regulada per aquesta Ordenança:
a. Els vehicles amb la targeta ZAR-ACIRE.
b. Els vehicles que estiguin acreditats per a esdeveniments que es desenvolupin a son Marroig, per als quals s'habilitarà en tot cas un aparcament alternatiu.
Article 4. Subjectes passius contribuents i responsables.
Són subjectes passius els conductors que estacionin els vehicles en els termes previstos a l'article anterior, apartat 1r.
Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.
Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
Article 5. De la quota tributària.
1. La quota es determinarà d'acord amb les tarifes següents:
|
1r d'abril – 31 d'octubre |
1r de novembre – 31 de març |
|
|
Zona Deià |
||
30 minuts (mínim) |
1,00 € |
0,50 € |
|
180 minuts (màxim) |
4,00 € |
2,00 € |
|
|
Zona Cala Deià |
||
30 minuts (mínim) |
1,50 € |
Inactiu |
|
240 minuts (màxim) |
6,00 € |
Inactiu |
|
|
Zona son Marroig |
||
Turismes i assimilables |
30 minuts (mínim) |
1,50 € |
1,00 € |
480 minuts (màxim) |
12,00 € |
8,00 € |
|
Autobusos |
30 minuts (mínim) |
6,00 € |
2,00 € |
300 minuts (màxim) |
28,00 € |
20,00 € |
|
|
Elements comuns |
||
Fracció mínima |
0,05 € |
2. Aquesta quota tributària serà d'aplicació de dilluns a diumenge
3. Els horaris d'aplicació de la quota tributària seran els següents:
a) Zona de Deià:
b) Zona de Cala Deià:
c) Zona de son Marroig:
Article 6. Meritació.
D'acord amb l'article 26 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, la taxa es meritarà quan s'iniciï l'ús privatiu o l'aprofitament especial.
Article 7. Declaració i ingrés.
1. L'Ajuntament fixarà i senyalitzarà degudament els vials i zones en què seran d'aplicació les normes de la present Ordenança per tal que els usuaris en tinguin el degut coneixement.
2. El pagament de la taxa s'efectuarà mitjançant l'adquisició dels efectes municipals valorats, ‘tiquets d'estacionament', corresponents a la zona on s'estacioni. Aquests tiquets s'hauran d'adquirir en els llocs habilitats a l'efecte. Per a acreditar l'esmentat pagament, aquest tiquet s'haurà d'exhibir a la part interior del parabrisa, de forma totalment visible des de l'exterior.
Article 8. Sancions
1. S'estableix el següent quadre d'infraccions i sancions:
a) Estacionar el vehicle en una zona habilitada per l'autoritat municipal amb limitació horària sense col·locar el distintiu que l'autoritza: 80 €.
b) Estacionar el vehicle en una zona habilitada per l'autoritat municipal excedint el temps màxim d´estacionament permès per l'ordenança municipal: 40 €.
2. Els infractors amb residència fora del territori espanyol hauran d'abonar la denúncia a l'acte, aplicant el 50% de descompte, en els termes que estableix la normativa general vigent.
3. Segons la Llei de Seguretat Viària, tots els infractors que abonin les denúncies abans de 20 dies de la notificació tindran dret a la reducció del 50% del valor de la infracció.
Article 9. Anul·lació de la sanció.
Una sanció per a tenir estacionar el vehicle per un temps superior a l´indicat al tiquet, sempre que aquest temps no excedeixi els 60 minuts, l'usuari podrà anul·lar la tramitació de la denúncia obtenint un segon tiquet especial de 6 € en què ha de constar l'hora de la seva impressió.
Aquest bitllet, amb el primer i l'avís de sanció, seran introduïts a la ranura especialment habilitada a la màquina expenedora o lliurats a les dependències de la Policia Local.
TÍTOL II. SOBRE LES ÀREES DE CIRCULACIÓ RESTRINGIDA (ACIRE)
Article 10. Concepte.
L'Ajuntament podrà regular l'accés a determinades zones que, per les seves condicions viàries, urbanístiques, socials, econòmiques, de catalogació i/o protecció requereixin d'un ús restringit de la circulació.
Aquestes zones tindran la condició de “prioritat invertida” en les quals les condicions de circulació de vehicles queden restringides a favor de la circulació i ús de la calçada per part dels vianants.
Per tant, es podrà restringir o prohibir la circulació de vehicles en general o d'una determinada categoria a determinades zones i/o a distints horaris atenent les necessitats del municipi.
A aquesta zona, també s'aplica la mateixa limitació d'aparcament que a les zones d'aparcament restringit per a residents (ZAR).
L'Ajuntament fixarà i senyalitzarà degudament els vials i zones en què seran d'aplicació les normes de la present Ordenança per tal que els usuaris en tinguin el degut coneixement.
Article 11. Delimitació de la restricció de circulació.
Es prohibeix la circulació i l'estacionament de tot tipus de vehicles, exceptuant els següents:
a) Les motocicletes i ciclomotors de dues rodes.
b) Les bicicletes i tricicles.
c) Els vehicles autotaxi, exclusivament quan accedeixin per a carregar o descarregar clients amb residència a la zona.
d) Els vehicles de servei oficial, degudament identificats, propietat d'organismes de l'Estat, Comunitat Autònoma, illa o municipi, que estiguin destinats directament i exclusiva a la prestació dels serveis públics quan realitzin aquests serveis.
e) Els vehicles destinats a l'assistència sanitària que pertanyin a la Seguretat Social o a la Creu Roja i les ambulàncies.
f) Els vehicles, propietat de minusvàlids, que disposin de l'acreditació oficial de l'esmentada condició.
g) Els vehicles de repartiment de mercaderia amb pes màxim autoritzat fins a 7.500 quilos i pel temps, exclusivament, del repartiment. Per a aquests vehicles, s'estableix una zona especial de restricció amb un horari restringit d'accés des de les 08:00 a les 11:00 hores. Fora d'aquest horari, queda prohibida la circulació d'aquests tipus de vehicles en aquests carrers.
h) Els vehicles de serveis funeraris.
i) Els vehicles de serveis municipals o prestadors de serveis contractats per l'Ajuntament.
j) Els vehicles que obtinguin una acreditació o autorització de l'Ajuntament per a circular-hi i/o estacionar-hi.
Article 12. Acreditacions o autoritzacions per a accedir a la zona ACIRE.
L'Ajuntament tramitarà els següents tipus d'acreditació o autoritzacions:
a) Targeta ZAR-ACIRE del municipi numerada i amb la matrícula del vehicle autoritzat.
b) Targeta ORA-ACIRE del municipi no numerada i amb la matrícula del vehicle autoritzat.
c) Autoritzacions puntuals. Excepcionalment i, prèvia autorització municipal amb coneixement i/o informe de la policia local, es podrà permetre el pas de vehicles. La sol·licitud d'autorització haurà de ser efectuada amb 72 hores d'antelació al dia sol·licitat.
d) Els establiments hotelers i habitatges amb aparcament dins la zona ACIRE podran comunicar amb un màxim de 24 hores posteriors al seu pas, la matrícula dels cotxes que hi hagin entrat, que en cap cas podran estacionar fora d'aquest aparcament; el número de cotxes comunicats no podran superar el número de places d'aparcament disponibles per cadascun d'ells. L'Ajuntament establirà un sistema de comunicació àgil i disponible 24/7/365 a aquest efecte.
Article 13. Control, infraccions, sancions.
1. Es distingeixen les següents infraccions:
a) Lleus: Circular per una zona ACIRE sense ser un vehicle exceptuat a la restricció, amb acreditació o autorització.
b) Greu: Circular per una zona ACIRE i estacionar-hi sense ser un vehicle exceptuat a la restricció, amb acreditació o autorització.
2. Les sancions a les infraccions tipificades al punt 1 anterior seran les següents:
a) Lleus: 100 €
b) Greu: 200 €
3. Els infractors amb residència fora del territori espanyol hauran d'abonar la denúncia a l'acte, aplicant el 50% de descompte, en els termes que estableix la normativa general vigent.
4. Segons la Llei de Seguretat Viària, tots els infractors que abonin les denúncies abans de 20 dies de la notificació tindran dret a la reducció del 50% del valor de la infracció.
5. El responsable per les infraccions i qui haurà de respondre per les sancions es determina el que exposa l'article 82 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, del 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària.
Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.
Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
6. L'accés a aquestes àrees es podrà dur a terme mitjançant càmeres complint amb la respectiva normativa vigent, a més de la tasca que de forma ordinària realitzin els agents de la policia local.
TÍTOL III. SOBRE LES ZONES D'APARCAMENT RESTRINGIT A RESIDENTS (ZAR)
Article 14. Concepte.
L'Ajuntament podrà regular l'accés a determinades zones que, per les seves condicions viàries, urbanístiques, socials, econòmiques, de catalogació i/o protecció requereixin d'un ús restrictiu d'estacionament.
Per tant, es podrà restringir o prohibir l'estacionament de vehicles en general o d'una determinada categoria a determinades zones i/o a distints horaris atenent les necessitats del municipi.
L'Ajuntament fixarà i senyalitzarà degudament els vials i zones en què seran d'aplicació les normes de la present Ordenança per tal que els usuaris en tinguin el degut coneixement.
Article 15. Delimitació de la restricció de circulació.
Es prohibeix l'estacionament de tot tipus de vehicles, exceptuant els següents:
a) Les motocicletes i ciclomotors de dues rodes.
b) Les bicicletes i tricicles.
c) Els vehicles de servei oficial, degudament identificats, propietat d'organismes de l'Estat, Comunitat Autònoma, illa o municipi, que estiguin destinats directament i exclusiva a la prestació dels serveis públics quan realitzin aquests serveis.
d) Els vehicles destinats a l'assistència sanitària que pertanyin a la Seguretat Social o a la Creu Roja i les ambulàncies.
e) Els vehicles, propietat de minusvàlids, que disposin de l'acreditació oficial de l'esmentada condició.
f) Els vehicles de repartiment de mercaderia amb pes màxim autoritzat fins a 7.500 quilos i pel temps, exclusivament, del repartiment. Per a aquests vehicles, s'estableix una zona especial de restricció amb un horari restringit d'accés des de les 08:00 a les 11:00 hores. Fora d'aquest horari, queda prohibida l'estacionament d'aquests tipus de vehicles en aquests carrers.
g) Els vehicles de serveis funeraris.
h) Els vehicles de serveis municipals o prestadors de serveis contractats per l'Ajuntament.
i) Els vehicles que obtinguin una acreditació o autorització de l'Ajuntament per a circular-hi i/o estacionar-hi.
Article 16. Acreditacions o autoritzacions per a estacionar a la zona ZAR.
L'Ajuntament tramitarà els següents tipus d'acreditació o autoritzacions:
a) Targeta ZAR-ACIRE del municipi numerada i amb la matrícula del vehicle autoritzat.
b) Autoritzacions puntuals. Excepcionalment i, prèvia autorització municipal amb coneixement i/o informe de la policia local, es podrà permetre l'estacionament de vehicles. La sol·licitud d'autorització haurà de ser efectuada amb 72 hores d'antelació al dia sol·licitat.
Article 17. Infraccions i sancions
1. Es considera una infracció estacionar el vehicle en una zona d'aparcament restringida a residents sense ser un vehicle exceptuat o degudament acreditat o autoritzat amb una sanció de 100 €.
2. Els infractors amb residència fora del territori espanyol hauran d'abonar la denúncia a l'acte, aplicant el 50% de descompte, en els termes que estableix la normativa general vigent.
3. Segons la Llei de Seguretat Viària, tots els infractors que abonin les denúncies abans de 20 dies de la notificació tindran dret a la reducció del 50% del valor de la infracció.
4. El responsable per les infraccions i qui haurà de respondre per les sancions es determina segons l'exposat a l'article 82 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, del 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària.
Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.
Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
TÍTOL IV. SOBRE L'OBTENCIÓ DE LA TARGETA ZAR-ACIRE, DE LA TARGETA ORA-ACIRE I DE LA TARGETA D'ABONAMENT ORA
Article 18. Descripció.
La targeta ZAR-ACIRE serà numerada, amb la matrícula del vehicle autoritzat i el temps de vigència. Tindrà un color de gamma càlida.
La targeta ORA-ACIRE serà no numerada però amb la matrícula del vehicle autoritzat i el temps de vigència. Tindrà un color de gamma blanc-gris.
La targeta d'abonament ORA serà no numerada però amb la matrícula del vehicle autoritzat i el temps de vigència. Tindrà un color de gamma freda.
Aquestes targetes s'ha de col·locar al vehicle, concretament, al parabrises davanter de forma clarament visible.
CAPÍTOL PRIMER. Targeta ZAR-ACIRE
Article 19. Dret d'accés a la targeta ZAR-ACIRE.
1. Tindran dret d'accés a la targeta ZAR-ACIRE els vehicles inscrits en el cens de vehicles de Deià.
2. Mitjançant informe de Serveis Socials, podran tenir accés a la targeta ZAR-ACIRE vehicles que malgrat no estar inscrits en el cens de vehicles de Deià, però donen servei continuat a una persona empadronada a Deià i que resideixi a un carrer dins una Zona d'Aparcament per a Residents o una Àrea de Circulació restringida per a Residents amb una edat superior als 65 anys o qualsevol grau de dependència.
Article 20. Vigència.
La vigència de la targeta ZAR-ACIRE serà de dos anys.
Article 21. Quota tributària.
L'obtenció i la renovació de la targeta ZAR-ACIRE serà gratuïta.
La còpia per pèrdua tindrà una taxa de 20 €.
CAPÍTOL SEGON. Targeta ORA-ACIRE
Article 22. Dret d'accés a la targeta d'abonament d'ORA-ACIRE.
Tindran dret d'accés a la targeta ORA-ACIRE els vehicles la propietat dels quals coincideixi amb la d'un habitatge dins la zona ACIRE.
Article 23. Taxa per a l'obtenció de la Targeta d'abonament d'ORA-ACIRE.
Fet imposable: constitueix el fet imposable de la taxa la circulació per una zona restringida i l'aparcament a una zona regulada per parquímetres així com l'expedició i regulació de les targetes d'abonament d'ACIRE-ORA.
Mitjançant un informe dels Serveis Socials, es podrà gaudir de gratuïtat total o parcial de l'abonament, en cas que es motivi l'esmentada necessitat.
Article 24. Subjectes passius i responsables.
1. Són subjectes passius els titulars dels vehicles que sol·licitin autorització per a obtenir una targeta d'abonament d'ACIRE-ORA.
2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.
3. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
Article 25. Quota tributària.
1.a. La taxa per a l'obtenció de la targeta dels supòsits recollits a l'article 22 es podran obtenir amb el previ pagament de 100 €.
La renovació d'una targeta dins el temps de vigència, si suposa un canvi de matrícula, serà gratuïta, però s'haurà d'aportar la targeta anterior.
La còpia per pèrdua tindrà una taxa de 20 €.
Mitjançant un informe dels Serveis Socials, es podrà gaudir de gratuïtat total o parcial de l'abonament, en cas que es motivi l'esmentada necessitat.
Article 26. Vigència.
La vigència de la targeta ORA-ACIRE serà de dos anys.
CAPÍTOL TERCER. Targeta d'abonament d'ORA
Article 27. Dret d'accés a la targeta d'abonament d'ORA
Tindran dret a l'obtenció de la targeta d'abonament d'ORA, amb un màxim d'una targeta per cada cas:
1. Els vehicles de les persones que viuen a Deià i que fan ús d'un vehicle que no està donat d'alta al cens de vehicles a Deià:
a. Les persones empadronades a aquest municipi no hauran d'acreditar cap vinculació amb l'habitatge. La baixa de l'empadronament serà motiu de retirada de les targetes que hagin estat expedides fent ús de la condició de veïnat.
b. En cas de llogaters, hauran d'acreditar l'esmentada condició mitjançant el contracte legal i vigent.
c. Els hotels que disposin d'habitatge per al seu personal, aquest tendrà dret a una targeta temporal pel temps que duri el seu contracte laboral.
2. Per a propietaris d'un habitatge a Deià.
a. Hauran d'acreditar l'esmentada condició mitjançant el preceptiu rebut de béns immobles.
3. Per a familiars de persones residents a Deià.
a. Exclusivament podran tenir accés a aquest abonament els familiars de veïnats empadronats a Deià, dins de la zona ORA, que acreditin, mitjançant informe dels Serveis Socials d'aquest Ajuntament, la necessitat d'accedir tant per acompanyament com per assistència.
Article 28. Taxa per a l'obtenció de la Targeta d'abonament d'ORA.
Fet imposable: constitueix el fet imposable de la taxa l'aparcament a una zona regulada per parquímetres així com l'expedició i regulació de les targetes d'abonament d'ORA.
Mitjançant un informe dels Serveis Socials, es podrà gaudir de gratuïtat total o parcial de l'abonament, en cas que es motivi l'esmentada necessitat.
Article 29. Subjectes passius i responsables.
1. Són subjectes passius els titulars dels vehicles que sol·licitin autorització per a obtenir una targeta d'abonament d'ORA i poder estacionar per l'esmentada zona.
2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei General Tributària.
3. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
Article 30. Quota tributària.
La taxa per a l'obtenció de la targeta dels supòsits recollits a l'article 27 es podran obtenir amb el previ pagament de l'import del quadre de tarifes següents:
Mesos |
Quota |
1/2 |
20 € |
1 |
25 € |
2 |
30 € |
3 |
35 € |
4 |
40 € |
5 |
45 € |
6 |
50 € |
7 |
50 € |
8 |
55 € |
9 |
55 € |
10 |
60 € |
11 |
60 € |
12 |
65 € |
La renovació d'una targeta dins el temps de vigència, si suposa un canvi de matrícula, tindrà un cost de 5 €, però s'haurà d'aportar la targeta anterior.
Mitjançant un informe dels Serveis Socials, es podrà gaudir de gratuïtat total o parcial de l'abonament, en cas que es motivi l'esmentada necessitat.
CAPÍTOL TERCER. Elements comuns
Article 31. Denegació.
No s'expedirà la targeta ZAR-ACIRE, la targeta ORA-ACIRE ni la targeta d'abonament d'ORA si el titular del vehicle no té completament liquidades les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Deià. Aquestes obligacions fiscals inclouen els imposts, les taxes i els preus públics.
Així mateix, haver estat sancionat per manipulació i/o alteració de qualsevol de les targetes suposarà la denegació durant dos anys del dret d'obtenir-la, tant per a la persona física o jurídica que l'hagués sol·licitada com per al vehicle a què s'autoritzava.
Article 32. Excepcions.
Per Decret de Batllia, es podran concedir targetes ZAR-ACIRE, targetes ORA-ACIRE i targetes d'abonament d'ORA fora dels supòsits regulats, quan existeixin raons justificades per a la seva concessió.
Article 33. Col·locació.
Tant la targeta ZAR-ACIRE com la targeta ORA-ACIRE i la targeta d'abonament d'ORA s'ha de col·locar al vehicle, concretament, al parabrises davanter de forma clarament visible.
La seva incorrecta col·locació, malgrat que hagi estat expedida, suposarà la invalidació de l'autorització de circulació i/o estacionament a què donen dret.
Article 34. Manipulació i/o alteració.
Es prohibeix la manipulació i/o alteració de les targetes. Si es detecta aquest fet, la policia local procedirà a la retirada immediata de la targeta. La sanció, previ expedient administratiu, serà de 200 €.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Amb l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança es deroguen l'Ordenança fiscal reguladora de les zones d'aparcament restringit (ZAR) i les seves taxes, publicada al BOIB 171 de 21 de desembre de 2019, i l'Ordenança fiscal reguladora de l'estacionament de vehicles limitat i controlat amb parquímetres i les seves taxes, publicada al BOIB 98 de 28 de juliol de 2022.
DISPOSICIÓ FINAL
La present ordenança entrarà en vigor dia 1r de gener de 2024, prèvia publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estant en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
Deià, en la data de la signatura electrònica (27 de novembre de 2023)
El batle Lluís Enric Apesteguia Ripoll