Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 749912
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de novembre de 2023, relatiu a l’aprovació de les Bases que regeixen la concessió d'ajuts de minimis del Consell insular de Menorca per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedregada i les inclemències del temps l’agost i el setembre de 2022 (exp. 3225-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Consell Executiu, en la sessió de dia 5 de desembre de 2022, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2023 (BOIB núm. 2 de 5 de gener de 2023). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022.

2. Dia 18 d'agost de 2022, una línia de tempestes va creuar l'illa de Menorca deixant una forta pedregada amb pedres d'entre 1 a aproximadament 6 cm. El front va entrar per l'oest de l'illa i la va creuar amb poc més de 45 minuts, afectant els municipis de l'illa amb més o manco intensitat. Dia 25 de setembre del 2022 es va repetir un fenomen semblant que afectà especialment el ponent de l'Illa.

Vist el mapa de risc per comarques d'Agroseguros, la variada meteorologia de la Península fa que es pugui considerar la pedra com un risc sistemàtic amb una gran influència en el desenvolupament i la rendibilitat de les explotacions agràries. L'estudi detallat de l'evolució temporal d'aquests sinistres ha permès a Agroseguros establir zones amb més probabilitat d'ocurrència i ha permès dibuixar un mapa de risc. Les explotacions ubicades a les illes Balears presenten un risc molt baix de patir pedregades, i per aquest motiu no estan preparades davant aquest fenomen climàtic advers i no compten, entre d'altres, ni amb malles de protecció ni assegurances.

3. Les pedregades provoquen pèrdues i danys importants que poden arribar a ser devastadors en les explotacions afectades. La disminució o depreciació de la collita en una determinada producció posa en risc la viabilitat de l'explotació.

Per tal de garantir la continuïtat d'aquestes explotacions que es van veure greument afectades per les pedregades i que, per tan,t van veure disminuïts els ingressos previstos, les compensacions per als titulars de les explotacions han de ser proporcionals a l'efecte que va tenir la pedregada.

4. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament UE núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013), modificat pel Reglament UE núm. 2019/316 de la Comissió, de 21 de febrer de 2019.

5. El pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023 compta amb un crèdit per un import total de 200.000 € de la partida 5.41200.4890005 per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022.

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals,

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyor Pons Torres i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la convocatòria d'ajuts del CIM per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedrada i les inclemències del temps l'agost i el setembre de 2022, i els seus annexos, que s'acompanyen a la present proposta.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari:

 

Partida

Denominació

Quantia màxima

5.41200.4890005

Ajuts per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022.

200.000€

 

L'import màxim que es destina la convocatòria únicament podrà ampliar-se, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

Les ajudes, en virtut de la seva naturalesa específica, com ajuts de minimis, estan sotmeses al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics en concepte de minimis en la producció primària de productes agrícoles per un import superior a 20.000€.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 15 dies naturals comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) La instrucció correspondrà a la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Serveis Generals.

d) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:

  • Presidenta: Maria Antonia Taltavull Fernández, consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals
  • Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament
  • Vocals:
    • Sandra Beltrán Moll, directora insular d'Economia
    • Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Serveis Generals.
    • Isabel Martín Neira, enginyera tècnica agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals
    • Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió del Departament d'Economia i Serveis Generals

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER PAL·LIAR ELS DANYS OCASIONATS A LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES PER LA PEDRADA I LES INCLEMÈNCIES DEL TEMPS L'AGOST I EL SETEMBRE DE 2022.

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajudes de minimis és establir compensacions per als titulars de les explotacions agràries que es van veure afectats per les pedregades singulars que van afectar Menorca els mesos d'agost i setembre de 2022, ja que els danys ocasionats per aquest fenomen han posat en perill la viabilitat de l'explotació. Les compensacions als titulars de les explotacions seran proporcionals als danys patits i estaran en funció de les despeses justificades entre dia 18 d'agost de 2022 fins al dia que es presenti la sol·licitud.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és l'illa de Menorca.

3. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament UE núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013), modificat pel Reglament UE núm. 2019/316 de la Comissió, de 21 de febrer de 2019.

4. El Consell Executiu, en la sessió de dia 5 de desembre de 2022, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2023 (BOIB núm. 2 de 5 de gener de 2023). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps dels mesos d'agost i setembre de 2022.

2. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és compensar les explotacions agràries que han vist afectada la seva viabilitat a causa dels danys ocasionats per les pedregades de dia 18 d'agost i dia 25 de setembre de 2022.

 

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin a la convocatòria.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

L'import de les subvencions en cap cas pot ser d'una quantia tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

4. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que siguin titulars d'una explotació agrària hortofrutícola, inscrita en el Registre Insular Agrari (RIA), que s'hagi vist afectada pels danys ocasionats per la pedra i les inclemències del temps dels mesos d'agost i setembre de 2022.

S'entén per explotació agrària hortofrutícola, l'explotació agrària més del 50 % dels ingressos de la qual procedeixin de la venta de fruites o hortalisses produïdes a la pròpia explotació.

2. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

  • Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).
  • Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca. (el fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries es verificarà d'ofici pel departament)
  • Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 20.000 € (base 4.2)
  • Les persones o entitats subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

5. Naturalesa de l'ajut de minimis i compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

2. En virtut de la seva naturalesa específica, com ajuts de minimis, estan sotmeses al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics en concepte de minimis en la producció primària de productes agrícoles per un import superior a 20.000 €.

Prèviament a la concessió d'aquestes ajudes, s'obtindrà dels beneficiaris últims d'aquestes ajudes una declaració responsable per escrit sobre les ajudes de minimis o d'altre tipus rebudes durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs, amb la finalitat de comprovar la no superació del llindar els 20.000 € establert en l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, modificat pel Reglament (UE) 2019/316. Aquesta declaració responsable s'ha d'ajustar al que estableix l'article 6.1 de l'esmentat Reglament (UE) núm. 1408/2013 modificat pel Reglament (UE) 2019/316.

Les ajudes de minimis concedides no s'acumularan amb cap ajuda estatal o autonòmica en relació amb les mateixes despeses subvencionables ni amb ajuda estatal o autonòmica per a la mateixa mesura de finançament de risc si aquesta acumulació excedeix la intensitat de l'ajuda o l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptada per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedeixin per a costos subvencionables específics ni puguin atribuir-se a costos subvencionables específics poden acumular-se amb altres ajudes estatals o autonòmiques concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories d'una decisió adoptats per la Comissió, segons el que estableix l'apartat 3, article 5, del Reglament (UE) número 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la UE a les ajudes de minimis en el sector de la producció de productes agrícoles, modificat pel Reglament (UE) 2019/316.

3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte o finalitats d'aquests ajuts, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, comportarà la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins a ajustar-se a aquest límit.

4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o aportar fons propis.

6. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment d'acord amb el que estableix l'apartat 5 b d'aquesta base.

2. Amb la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació següent:

Documentació administrativa

a) Si és persona física, DNI i, si escau, el DNI del representant.

b) Si és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l'entitat i del DNI del representant.

c) Còpia del certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant, si escau.

d) Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

f) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l'art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el model que consta en l'annex II, signat per cada un dels sol·licitants.

g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'annex I).

h) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.

Documentació específica

i) Còpia dels documents que acreditin la titularitat de l'explotació (si el titular ja està inscrit al RIA, es comprovarà d'ofici).

j) Resum d'IVA de l'anualitat 2022.

k) Memòria tècnica dels danys ocasionats on se n'acrediti la causa i se'n faci una valoració.

l) Declaració en relació amb els ajuts de minimis rebuts en els tres darrers exercicis (annex III).

m) Documentació relativa a la justificació de la subvenció (compte justificatiu simplificat) -vegeu base 11.2.

n) Pòlissa de l'assegurança contractada, si n'és el cas.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, e i i quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 5, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

7. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció

1. L'import màxim de l'ajut serà del 80 % de les pèrdues ocasionades per la pedrada i les inclemències del temps dels mesos d'agost i setembre de 2022. Aquestes pèrdues s'han de justificar mitjançant una memòria tècnica de la valoració dels danys i en aplicació dels preus unitaris establerts a la taula següent:

PRODUCTE

Horta

Preu per quilo

Fruita

Preu per quilo

Tomàtic

2,15 €

Poma

1,51 €

Albergínia

1,20 €

Pera

2,13 €

Pebre vermell

2,00 €

Paraguayo

2,52 €

Carabassó

1,40 €

Nectarina

2,52 €

Pastanaga

1,50 €

Pressec

2,52 €

Bleda

1,50 €

Pruna

2,45 €

Mongeta

4,00 €

Caqui

1,76 €

Síndria negra

1,20 €

Cítrics

2,00 €

Síndria ratllada

1,20 €

Vinya

1,20 €

Carabassa

0,70 €

Olives

0,44 €

Meló

1,65 €

Pebre verd

2,28 €

INFRAESTRUCTURES (€/m2)

Hivernacle macro túnel

2,75€

 

Altres hivernacles

5,00€

 

Coberta miniona galvanitzada

2,21€

 

Coberta miniona ecolina

14,53€

 

Coberta placa asfàltica

8,20 €

 

En cas d'acreditar la pèrdua d'un producte que no estigui inclòs en la taula anterior, s'ha d'emprar el preu màxim publicat en les ordres del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació per les quals es defineixen els béns i rendiments assegurables, les condicions tècniques mínimes de cultiu, l'àmbit d'aplicació, els períodes de garantia, les dates de subscripció i els preus unitaris de les diferents assegurances d'explotacions compreses en el 43è Pla d'Assegurances Agràries Combinades.

2. En qualsevol cas, la quantia màxima per explotació no podrà superar l'import de 10.000,00 € i el beneficiari final de l'ajuda no podrà rebre, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics en concepte de minimis en la producció primària de productes agrícoles per un import superior a 20.000 euros.

3. Si el total dels ajuts que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible per a aquesta convocatòria, que és de 200.000 €, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda.

8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.

Són despeses subvencionables:

  • Directes: substitució d'elements danyats per la pedregada, costos relacionats amb la retirada del material malmès, costos d'implementació del nou material.
  • Indirectes: es poden imputar aquelles despeses corrents (personal, llum, telèfon...) que siguin necessàries per al desenvolupament normal de l'explotació.

A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base dotzena (Justificació de les despeses). En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.

2. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:

  • Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
  • Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
  • Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.
  • Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i les despeses de procediments judicials.

3. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:

a) Quan l'import de la despesa subvencionable sigui superior a 15.000 euros (quantitat prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per a la contractació menor), s'han de presentar tres pressuposts.

b) Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s'escau, la part que s'imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.

9. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President/a: el/la conseller/a executiu/iva de l'àrea competent

- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament de l'àrea competent

- Vocals:

  • Director/a insular de l'àrea competent
  • Cap de negociat de Sa Roqueta
  • Tècnic/a agrícola del departament de l'àrea competent
  • Tècnic/a de grau mitjà de gestió del departament de l'àrea competent

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

10. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspondrà a un funcionari del Departament competent en la matèria d'agricultura, que es determinarà en la convocatòria i al qual correspondrà realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la Comissió Avaluadora.

Abans que la Comissió Avaluadora emeti el seu informe, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient ha d'emetre també un informe en el qual s'acrediti, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

5. Quan la Comissió Avaluadora hagi examinat les sol·licituds, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller/a executiu/va competent, el/la qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP).

11. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb el que estableixen aquestes bases.

2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

3. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'ajustar a l'establert en la base 6. No obstant això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f del TRLGSIB).

4. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

5. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

 

12. Justificació de les despeses

1. La justificació de les despeses objecte de subvenció s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud

2. La justificació de la realització del projecte subvencionat ha d'acreditar la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determinin aquestes bases. En el supòsit d'ajuda per participació a fires, la justificació de la realització del projecte subvencionat s'ha de fer de forma individual per cada una de les fires subvencionades. La justificació s'ha de fer d'acord amb l'establert en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat, que ha de tenir el contingut següent:

a) Memòria justificativa de l'ajut sol·licitat, o memòria tècnica de la valoració dels danys, amb indicació de les activitats realitzades o els fets ocasionats per a les quals se sol·licita la subvenció i dels resultats obtinguts, amb el suport documental corresponent i altres aspectes que siguin rellevants

b) Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor, document, import, data d'emissió i data de pagament (annex IV). Els imports s'han d'indicar en euros, fent constar, si escau, el tipus de canvi de la divisa.

Les despeses relacionades en l'annex IV han de ser despeses que comptin amb algun justificant de pagament següent, el qual es podrà requerir:

  • Extracte bancari en què quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
  • Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquests efectes, han de quedar consignades en la factura les dades següents: data de cobrament, identificació amb indicació del nombre, NIF i firma del declarant del cobrament de la factura i segell de l'empresa, el qual és facultatiu en cas que l'emissor sigui persona física.
  • Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
  • Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència (model annex IV).

d) Una declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) (model annex IV).)

e) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS) (model annex IV).

f) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o sigui requerida per l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.

3. Si la sol·licitud o la documentació presentada fossin incorrectes o incompletes, es requerirà al beneficiari la rectificació o el complement necessaris en el termini improrrogable de 10 dies hàbils.

4. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

1. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.

2. Realitzar l'activitat objecte de subvenció d'acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.

3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

4. Obtenir tots els permisos, les llicències i les inscripcions en els registres que siguin legalment o reglamentàriament exigibles.

5. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.

6. Fer constar el logo del Consell Insular de Menorca en la realització de l'activitat subvencionada.

7. Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant un termini mínim d'un any des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de bens inventariables, s'ha de destinar el be al fi concret per al qual se li ha concedit la subvenció durant un període de dos anys. En cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls hagi concedit la subvenció.

8. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària quan s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

9. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

10. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

11. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris:

a) Un cop efectuada la sol·licitud, es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per tal de verificar que són els exigits.

b) Tots els compromisos i les obligacions d'un beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de l'àrea competent del Consell Insular de Menorca.

c) Les activitats de control de les ajudes comprendran tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.

14. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions previstes en aquestes bases, incorre en alguna de les causes de l'article 37 de l'LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció.

En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament, o l'haurà de reintegrar, d'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions. En aquest sentit s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

2. Amb caràcter general, en cas d'incompliment, s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i s'ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència es regeixen pel que estableix l'article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

3. S'ha de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si aquest és a causa d'actuacions doloses o negligents, i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe; en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.

4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, es farà una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:

a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.

b) En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.

c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.

d) Si no es manté l'activitat durant un mínim d'1 any, es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

e) Si s'incompleixen les altres condicions de concessió de l'ajut s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor. La disminució segons la gravetat serà d'un 5 % per als casos lleus, d'un 10 % en casos greus i un d'15 % en casos molt greus.

6. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

7. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

8. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

9. En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

15. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

16. Altres disposicions

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa, són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

a) Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

b) Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

c) Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

d) Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352, de 24 de desembre de 2013) i modificat pel Reglament UE núm. 2019/316 de la Comissió de 21 de febrer de 2019

17. Tractament de dades de caràcter personal

1. Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

2. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

Consell Insular de Menorca. Direcció insular d'Economia

Pl. Biosfera, 5

07703 Maó

Tel. 971 356050

Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

3. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022.

4. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.

5. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

6. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

7. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (Pl. Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seuelectronica.cime.es).

8. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el Delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

Consta en l'expedient:

- Annex I: Sol·licitud d'ajuts de minimis del CIM per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022

- Annex II: Model de declaració responsable de la convocatòria d'ajuts de minimis del CIM per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022

- Annex III: Declaració responsable d'altres ajuts rebuts de la convocatòria d'ajuts de minimis del CIM per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022

- Annex IV: Relació nominativa de les despeses realitzades en el marc de la convocatòria del ajuts del CIM per pal·liar els danys ocasionats a les explotacions agràries per la pedra i les inclemències del temps de l'agost i el setembre de 2022

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 16 de novembre de 2023

Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) ​​​​​​​(BOIB núm. 106 de 29-07-2023)