Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 747536
Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2023 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al Projecte constructiu denominat «Millora de la carretera Me-3 per a l’accés al Cós Nou en el port de Maó. Menorca»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 22 de març, i posteriorment el 16 i 26 d'octubre de 2023, va tenir entrada en la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques un escrit del conseller executiu de Mobilitat del Consell Insular de Menorca en què sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per l'accés al Cós Nou en el port de Maó. Amb aquest escrit es trameten els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que el Consell de Govern la declari, si escau.

La documentació aportada pel Consell Insular de Menorca és la següent:

a) El certificat del secretari del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, signat el 17 de març de 2023 amb el vistiplau de la presidenta, en relació amb l'acord adoptat per aquest òrgan en sessió ordinària de 13 de març de 2023. Els punts de l'acord són els següents:

— Estimar les al·legacions presentades d'acord amb el que consta en l'informe tècnic incorporat en l'expedient.

— Aprovar definitivament el Projecte constructiu denominat «Millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou en el port de Maó. Menorca», amb un pressupost per a coneixement de l'Administració de 2.482.657,69 € (IVA inclòs).

— Aprovar l'actualització del document inicial d'impacte ambiental.

— Reafirmar la declaració d'utilitat pública del projecte.

— Aprovar definitivament la relació de béns i drets afectats per l'expropiació dels terrenys necessaris així com reafirmar-ne la necessitat d'ocupació.

— Sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d'urgència de l'ocupació dels terrenys afectats per dur a terme les expropiacions relatives al projecte esmentat.

— Publicar aquest acord de necessitat d'ocupació de la relació de béns i drets en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el diari Menorca, en el tauler d'edictes del Consell Insular de Menorca i de l'Ajuntament de Maó, així com notificar-lo als afectats.

— Designar la senyora Elena Vilchez Pons com a representant de l'Administració en l'expedient d'expropiació.

A més, aquest certificat fa esment a que la declaració d'utilitat pública necessària per expropiar els béns i drets afectats deriva del fet que la carretera està inclosa en el Pla Director Sectorial de Carreteres de l'any 1998, que ara es millora.

També certifica que el projecte inicial fou redactat originàriament en el mes de setembre de 2020 mentre que la tramitació per a la seva expropiació no es va iniciar fins l'any 2022, fet que va provocar que s'afegís una addenda redactada en el mes de febrer de 2022 i una actualització del document inicial d'impacte ambiental.

b) L'informe de l'enginyera del Servei de Carreteres del Consell Insular de Menorca, signat el 25 de febrer de 2022, relatiu a la declaració d'urgent ocupació dels terrenys pel Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per l'accés al Cós Nou en el port de Maó, PK 0+000 a 0+485, Menorca, a fi que se solucioni la seguretat viària després de l'entrada en funcionament de la nova estació marítima. Dins del contingut s'inclou que:

«La utilitat pública que motiva l'expropiació dels béns afectats per aquest projecte, es deriva del fet que es tracta d'una carretera inclosa en el Pla director sectorial de carreteres de l'any 1998, carretera qualificada dins la xarxa secundaria al plànol POME.01.»

«L'article 9 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d'expropiació forçosa, estableix que per poder accedir a l'expropiació és indispensable la prèvia declaració d'utilitat pública o interès social del fi al què s'ha d'afectar l'objecte expropiat. En compliment d'aquest article, i tenint en compte que aquesta carretera està inclosa al Pla director sectorial de carreteres de l'any 1998, la utilitat pública es deriva implícitament. En aplicació de l'article 18 de la Llei 5/1990, de carreteres de la CAIB, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca haurà de declarar la utilitat pública d'aquesta actuació i declarar la necessitat d'urgent ocupació dels béns afectats per aquesta millora.»

c) El certificat de la secretària del Consell Insular de Menorca, signat el 21 d'abril de 2022 amb el vistiplau de la presidenta, en què certifica els punts següents:

— Que s'ha publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 40, de 22 de març de 2022, en el taulell d'edictes de l'Ajuntament de Maó i en la pàgina web i taulell d'edictes del Consell Insular de Menorca des de dia 22 de març a 12 d'abril de 2022, l'anunci relatiu a l'acord adoptat per la Comissió de Govern en sessió extraordinària de dia 14 de març de 2022, pel qual s'aprova inicialment la declaració d'utilitat pública, la necessitat d'ocupació i la relació de béns i drets afectats pel Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou.

— Que, en el termini de quinze dies d'exposició al púbic, s'han presentat al·legacions per la raó Gas y Electricidad, SA, amb data 6 d'abril de 2022. Tot i que en aquest certificat de la secretària no es comenta si aquestes al·legacions fan referència al procediment d'urgència en l'ocupació dels terrenys afectats per l'expropiació, en el contingut de l'acord d'aprovació definitiva es comenta que aquestes al·legacions eren relatives al projecte i foren estimades d'acord amb el l'informe de l'enginyera del Consell Insular de Menorca, de 5 de juliol de 2022.

d) El certificat de l'interventor del Consell Insular de Menorca, signat el 27 d'abril de 2023, que indica que hi ha consignació econòmica suficient per cobrir el cost de les expropiacions dels béns i drets afectats per l'execució del Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou en el port de Maó, per import de 26.340 €. Alhora informa que s'ha expedit el document de retenció de crèdit per import de 13.170 € com a dipòsit previ al just preu.

e) El certificat de la secretària del Consell Insular de Menorca, signat el 27 de setembre de 2023 amb el vistiplau del president, que indica que la Comissió de Govern en sessió extraordinària de 25 de setembre de 2023 adoptà, entre d'altres, l'acord d'admetre a tràmit el recurs d'alçada interposat per la raó Gas y Electricidad, SA, el 17 d'abril de 2023; desestimar-ho atès que els arguments adduïts per la part recurrent, un cop realitzada la comprovació, no resulten afectats per l'expropiació d'acord amb el projecte aprovat definitivament; i notificar la resolució del recurs d'alçada a les persones interessades.

f) El certificat de la secretària del Consell Insular de Menorca, signat el 16 de març de 2022 amb el vistiplau de la presidenta, en relació amb l'acord adoptat per aquest òrgan en sessió ordinària de 13 de març de 2023. Els punts de l'acord són els següents:

— Aprovar inicialment el Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou en el port de Maó, redactat al setembre de 2020 i amb un pressupost per a coneixement de l'Administració de 2.124.978,54 € (IVA inclòs).

— Reafirmar la declaració d'utilitat pública del projecte esmentat.

— Aprovar inicialment la relació de béns i drets que resultaran afectats.

— Sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d'urgència en l'ocupació dels terrenys afectats per l'expropiació.

— Sotmetre a informació pública el projecte i la relació de béns i drets mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en diari Menorca, els taulers d'edictes del Consell Insular de Menorca i de l'Ajuntament de Maó, així com notificar individualment l'acord a les persones afectades.

— Donar la mateixa publicitat a la sol·licitud de declaració d'urgent ocupació.

— Designar la senyora Elena Vilchez Pons com a representant de l'Administració en l'expedient d'expropiació.

g) Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

h) La relació definitiva de les persones afectades així com dels seus béns i drets, la qual es publica com annex.

A més, s'han incorporat els documents següents:

i. Còpia de l'anunci del Consell Insular de Menorca relatiu a l'Acord d'aprovació inicial i declaració d'utilitat pública del Projecte constructiu denominat Millora de la carretera Me-3 per a l'accés al cos nou en el port de Maó, i necessitat d'ocupació i d'aprovació inicial de la relació de béns i drets que seran afectats per l'expropiació dels terrenys necessaris per dur a terme aquesta actuació, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 40, de 22 de març de 2022.

j. Còpia de l'anunci del Consell Insular de Menorca relatiu a l'Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 13 de març de 2023, relatiu a l'aprovació definitiva i declaració d'utilitat pública del Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou en el port de Maó, i necessitat d'ocupació i d'aprovació definitiva de la relació de béns i drets que seran afectats per l'expropiació dels terrenys necessaris per dur a terme aquesta actuació, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 39, de 28 de març de 2023.

Cal referir-se a l'informe tècnic del Servei de Carreteres del Consell Insular de Menorca, de 25 de febrer de 2022, sobre la urgència en l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou. Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

En exercici de les seves competències en matèria de carreters i camins rebudes per la Llei 16/2001, de 14 de desembre, de la CAIB, el Consell Insular de Menorca té com a objectiu prioritari millora en general la xarxa viària de Menorca.

La carretera Me-3 és la carretera que serveix de connexió amb la Ronda de Mao i la carretera Me-1, eix principal de carreteres de l'illa de Menorca. Per tant, recull el tràfic que connecta la nova estació marítima del Port de Maó que va entrar en funcionament en abril del 2018 amb els principals punts generadors de tràfic, l'aeroport de l'illa i Port de Ciutadella.

La carretera Me-3 també dóna accés a nuclis de població, de Sant Antoni, Cala Llonga, Sa Mesquida i Es Murtar, així com a la base Naval i també a La Mola (Ministeri de Defensa).

Des de que es va posar en funcionament la nova Estació Marítima del Cos Nou, que connecta amb la carretera Me-3 des de la rotonda executada al punt quilomètric (PK) 0+600 es va incorporar sobre la carretera Me-3 el trànsit generat a la nova Estació Marítima (motoritzat i no motoritzat). Aquest increment de trànsit es concentrarà a determinades hores (sortida de vehicles pesants i lleugers en la descàrrega de vaixells de la nova Estació Marítima). A més, en aquest tram de la Me-3,des del pk 0+000 fins la connexió amb la rotonda del pk 0+600 el traçat del camí de cavalls passa per la carretera, incrementant el número de persones que caminen per la carretera.

La carretera Me-3 és una carretera convencional, sense voreres i berma en la major part del traçat de la carretera, i amb una amplada més estreta del recomanant segons normativa.

La necessitat d'executar el present projecte està justificada en base a la millora de la seguretat i de la mobilitat de la Carretera Me-3 entre el PK 0+000 i el PK 0+485, donant solució a les deficiències actuals. I si no es corregeixen les deficiències del traçat actual del tram de carretera Me-3, el nou volum i tipologia de vehicles incrementarà significativament l'accidentalitat del tram, tant el nombre d'accidents, com la seva perillositat. Els principals problemes que presenta són:

  • Traçat en planta i alçat insuficient, presentant corbes de radis petits (40 m) amb escassa visibilitat.
  • Secció transversal insuficient, sense vorals i trams sense berma amb parets seques de límit de parcel·les molt properes a la zona de trànsit.
  • Talús de desmunt ( entre el pk 0+000 i 0+200) costat nord molt inestable amb despreniments de fragment de roca que sovint arriben a la calçada.
  • Inadequació de la via a la nova IMD amb l'entrada en funcionament de la nova Estació Marítima del Cos Nou. Aquest increment de trànsit es concentra a determinades hores (càrrega i descàrrega de vaixells de la nova Estació Marítima).
  • Tram del camí de cavalls que transcorre per la carretera Me-3.

El 31 de juliol de 2020 es va signar un conveni entre el Consell Insular de Menorca i Autoritat Portuària de Balears, per a la gestió i finançament de la Millora i explotació de

la carretera Me-3 i de la seva connexió amb altres vials en la zona de servei del Port de Maó.

En el conveni es va manifestar que a fi de millorar el traçat de l'actual carretera Me-3 i la seva connexió amb els espais portuaris i a fi de dotar-la de les adequades condicions de seguretat, es considera necessari procedir a redactar dos projectes, un d'ells de competència d'Autoritat Portuària en la mesura que afecta la zona delimitada com a espai portuari que es desenvolupa en domini públic portuari i l'altre de competència del Consell Insular de Menorca en la mesura que afecta el que és pròpiament aquesta carretera Me-3 de titularitat del Consell.

El present projecte es correspon amb el tram de carretera competència del CIM; entre els pk 0+000 i 0+485. El projecte competència d'autoritat Portuària inclou la definició d'un nus al pk 0+000. Els dos projectes han estat encarregats per Autoritat Portuària a l'enginyer de camins canals i ports Rodrigo del Pozo Gutiérrez. El projecte de millora de la carretera Me-3 del pk 0+00 fins al 0+485 defineix les següents obres:

-Traçat en planta i alçat:

Es manté el traçat actual de la carretera però millorant el radi d'algunes corbes i suprimint els canvis de rasant perillosos.

-Plataforma de la carretera:

Es millora ampliant-la amb vorals d'1.50m d'amplada.

-Interseccions i accessos,

Es millora amb la prohibició dels girs a l'esquerra i ordenant les interseccions existents.

-Secció tipus,

Es millora incorporant una vorera per vianants, amb un traçat paral·lel al de la carretera existent.

-Estabilitat dels talussos en desmunt,

Es reperfilen els talussos existents amb pendent inestable executant un mur de peu de desmunt a les zones d'ampliació de la plataforma de la carretera.

-Estructura del ferm

Es millora amb el reforç amb l'estesa d'una nova capa de mescla bituminosa.

- Drenatge transversal i longitudinal de la plataforma,

Es substitueixen els passos existents i adapten per al pas de petita fauna.

- Talussos

Es revegetació dels talussos de desmunt i terraplè.

En resum les actuacions projectades són:

  • Enderrocs i moviments de terres per formar o ampliar la plataforma de vial.
  • Col·locació de ferm en calçada i paviments en vorera, illetes, etc.
  • Passos transversals de drenatge i elements de drenatge de la plataforma
  • Murs de formigó
  • Serveis afectats: reposició de les següents afeccions:
    • xarxes aèries i subterrànies de comunicacions ( Telefonica)
    • xarxes aèries i subterrànies de mitja i baixa tensió ( Endesa)
    • xarxa d'aigua potable ( Sorea)
  • Poliducte de CLH ( Compañía Logística de Hidrocarburos)
  • Il·luminació de calçades i voreres.
  • Senyalització horitzontal, senyalització vertical i cartells, abalisament i defenses
  • Plantacions i mesures correctores d'impacte ambiental.
  • Restitució de les parets en pedra seca de límit de parcel·les.

Atès que les actuacions definides ocupen terrenys qualificats com terreny rústic, afecta en la seva execució terrenys de titularitat privada, per la qual cosa aquests haurien de ser expropiats. La utilitat pública que motiva l'expropiació dels béns afectats per aquest projecte, es deriva del fet que es tracta d'una carretera inclosa en el Pla director sectorial de carreteres de l'any 1998, carretera de qualificada dins la xarxa secundaria al plànol POME.01 .

En data 19 de gener de 2021 es va emetre informe de supervisió favorable del del projecte dins la carretera Me-3, per l'enginyera de camins canals i ports del servei de carreteres del Consell Insular de Menorca.

L'informe va qualificar l'actuació com un condicionament del traçat i millora de la via l'abast del qual no té la consideració de nova carretera definida a l'art. 19.1 de la LLei5/90 de carreteres de la CAIB.

Es justifica la secció tipus de la carretera conforme a la norma 3.1IC de traçat per a carreteres convencionals i velocitat de projecte considerada. Així, la vorera resulta necessària per donar seguretat al trànsit de vianants i compleix amb l'amplada mínima de 1,80 m especificada a l'Orde 561/2010 per donar accessibilitat als espais públics com és la nova estació marítima. L'amplada total projectada es de 2,30 m atès que s'ha d'incloure el 80 cm necessaris per executar els bàculs per l'enllumenat viari.

Així, els paràmetres considerat en el disseny de la carretera són:

- Secció tipus a la carretera Me-3: calçada de 10 metres d'amplada mínima, amb dos carrils de 3,5 metres d'amplada cadascun i vorals d'1.50m.

- Velocitat de projecte: V = 60 km/h

- IMD mitja període 2004-2016: 2.597 veh./dia amb un 3,94% de pesants.

S'haurà de considerar l'increment de trànsit que representarà l'entrada en funcionament de la nova Estació Marítima al Cos Nou, estimada per l'APB en 400 pesants/dia. Cal considerar que si no es corregeixen les deficiències del traçat actual del tram de carretera Me-3, el nou volum i tipologia de vehicles incrementarà significativament l'accidentalitat del tram, tant el nombre d'accidents,com la seva perillositat. Les dades de sinistralitat de la carretera Me-3 s'han recollit al CIMe des del sistema ARENA (Accidentes: REcogida de iNformación y Análisis) de la DGT(Dirección General de Tráfico), que proporciona registres dels accidents amb víctimes i sense víctimes succeïts a la xarxa de carreteres de Menorca durant els darrers anys. Considerant aquestes dades, s'observa que:

- Els darrers anys (període 2005-2012), la carretera Me-3 (4,8Km de longitud) presenta 42 accidents sense víctimes, la qual cosa representa una mitja aproximada de 5 accidents sense víctimes/any, dels quals el tram del PK 0+000 al PK 0+700 concentra el 30%.

- Si analitzem els accidents amb víctimes, a la carretera Me-3 en el període 2005-2012 s'han produït un total de 8 accidents (ferits greus i lleus), la qual cosa representa una mitja d'1 accident amb víctimes cada any, dels quals el tram del PK 0+000 al PK 0+700 concentra el 25%.

- Els darrers anys (període 2005-2012), el nombre d'accidents a la carretera Me-3 (amb i sense víctimes) presenta dos períodes diferenciats: l'accidentalitat del període 2005-2008 (quan l'IMD de la carretera va ser de 2.810 veh./dia) és tres vegades superior a la del període 2009-2012(quan l'IMD mitja va ser de 2.334 veh./dia). Tot i que no és l'únic factor que s'ha de tenir en compte, en el seu estat actual la sinistralitat de la carretera Me-3 augmenta molt significativament amb l'increment de trànsit.

- El tram de carretera Me3 entre els PK 0+000 i PK 0+700 concentra el 30% dels accidents sense víctimes i el 25% dels accidents amb víctimes (ferits greus i lleus).

Per aquest motiu, és precís dur a terme, el més aviat possible, l'execució del present projecte, el qual dóna solució a les necessitats de seguretat viària dins el tram de la via per adaptar-se al trànsit previst tant de vehicles com a de vianants. És responsabilitat de l'Administració vetllar per la seguretat de les carreteres de la seva titularitat, aquesta responsabilitat s'accentua més quan es detecta que hi ha una zona amb molt nivell de trànsit durant l'estiu, amb un gran volum de transport de mercaderies, i per tant de vehicles pesats, a més dels turismes, i de les persones que recorren el camí de cavalls, i per tant, tot potencialment perillós que es pot i s'han de corregir, això és el factor determinant d'aquesta urgència, es a dir millorar la seguretat vial l'abans possible a fi d'evitar accidents.

Les expropiacions del PROJECTE CONSTRUCTIU MILLORA DE LA CARRETERA ME-3 PER A L'ACCÉS AL COS NOU EN EL PORT DE MAÓ, PK 0+000 a 0+485, venen detallades en la ADDENDA redactada al projecte constructiu, d'acord amb l'article 17 de la Llei d'expropiació forçosa (LEF).

L'article 9 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d'expropiació forçosa, estableix que per poder accedir a l'expropiació és indispensable la prèvia declaració d'utilitat pública o interès social del fi al què s'ha d'afectar l'objecte expropiat. En compliment d'aquest article, i tenint en compte que aquesta carretera està inclosa al Pla director sectorial decarreteres de l'any 1998, la utilitat pública es deriva implícitament. En aplicació de l'article 18 de la Llei 5/1990, de carreteres de la CAIB, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca haurà de declarar la utilitat pública d'aquesta actuació i declarar la necessitat d'urgent ocupació dels béns afectats per aquesta millora.

L'Administració expropiant haurà de fer pública la relació de béns afectats i drets perquè en el termini de quinze dies els interessats puguin formular al·legacions sobre la procedència de la reafirmació de l'ocupació o disposició de béns i el seu estat material o legal. Aquesta relació de béns serà elaborada segons les dades facilitades per l'enginyer redactor de l'esmentat projecte i contrastades pel Servei de carreteres, amb la informació del cadastre i del Registre de la Propietat. En compliment de l'article 17 del Reglament d'expropiació forçosa de 1957 s'haurà de publicar al BOIB i dur a terme la notificació personal de béns i drets afectats per aquest procés d'expropiació.

D'acord amb l'exposat al llarg d'aquest informe, i vist la via que ofereix l'art. 52 LEF, on s'estableix que, excepcionalment, podrà declarar-se l'urgent ocupació dels béns afectats per l'expropiació. Els béns on es concreta la declaració d'urgent ocupació estan relacionats a l'expedient, el qual s'ha de sotmetre al tràmit d'informació pública, que preveu l'article 56.1 del Reglament d'expropiació forçosa i què resulta indispensable per a la declaració de la urgent ocupació.

La causa principal que justifica acudir a aquest procediment excepcional és, dur a terme, en la major brevetat possible, l'execució del present projecte, el qual millora la seguretat vial de la carretera Me-3 com s'ha assenyalat anteriorment, la garantia de la qual és competència de l'Administració titular d'aquesta via, és a dir, del Consell Insular de Menorca, que és l'administració expropiant.

Per tot l'exposat, es sol·licita l'aplicació del procediment de declaració d'urgent ocupació per efectuar les obres del d'acord amb el PROJECTE CONSTRUCTIU MILLORA DE LA CARRETERA ME-3 PER A L'ACCÉS AL COS NOU EN EL PORT DE MAÓ, PK 0+000 a 0+485 i la seva ADDENDA.

El 15 de novembre de 2023, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Menorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Menorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat i la mobilitat en els termes indicats en l'informe tècnic del Servei de Carreteres, de 25 de febrer de 2022.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel projecte constructiu denominat «Millora de la carretera Me-3 per a l'accés al Cós Nou en el port de Maó. Menorca» té com a finalitat millorar la seguretat viària, en particular, en allò que es refereix a augmentar les condicions de seguretat i mobilitat en el tram considerat. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Menorca.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2 b del Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que atribueix la competència a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques en l'àmbit material de les relacions de col·laboració i cooperació amb els ens territorials, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en la sessió de 24 de novembre de 2023, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per l'accés al Cós Nou en el port de Maó, atesa la sol·licitud del Consell Insular de Menorca i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell Insular de Menorca, en especial en l'informe tècnic del Servei de Carreteres de 25 de febrer de 2022, el qual es recull en l'informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, que considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa, i que es basen en l'adopció de mesures que augmenten la seguretat i la mobilitat dels usuaris del tram afectat per les obres de millora de l'accés al Cós Nou.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència, i que s'ha resolt en caràcter desestimatori l'únic recurs d'alçada interposat. A més, el Consell Insular de Menorca disposa de crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses derivades de l'expropiació.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 24 de novembre de 2023

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens

 

 

ANNEX 1

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el Projecte constructiu de millora de la carretera Me-3 per l'accés al Cós Nou en el port de Maó, PK 0+000 a 0+485, Menorca.

FINCA NÚM. 2 de la relació:

Dades Cadastrals: Pol. 16 Parcel·la 43

Referència cadastral: 07032A016000430000UF

Titular segons cadastre: GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SA

Dades registrals: Finca 6049-Maó, tom 1981, llibre 665, foli 151

Titulars segons registre: GAS Y ELECTRICIDAD II, SA (5/6) i GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SA (1/6)

Delimitació de l'àmbit territorial i descripció de la finca:

Descripció i ubicació: delimitada en els plànols del projectes

Superfícies:

Superfície cadastral total: 7.100 m2

Superfície registral total: 21.819 m2

Superfície aprox. per expropiar: 3.755 m2

Caràcter de l'expropiació: parcial

Dret afectat: propietat

Altres drets: no ens consten

Situació jurídica (servituds, càrregues, gravàmens): servitud activa de pas a favor de la registral 2328/2, foli 211 del tom 248 de l'arxiu, pel camí carreter existent en la finca 5398/2, foli 58 del tom 704, immediat al llindar Est.

FINCA NÚM. 4 de la relació:

Dades Cadastrals: Pol. 16 Parcel·la 45

Referència cadastral: 07032A016000450000UO

Titular segons cadastre: COMPAÑIA LOGÍSTICA DE HIDROCARBUROS CLH, SA

Dades registrals: Finca 13433-Maó, tom 1688, llibre 550, foli 53

Titular segons registre: COMPAÑIA LOGÍSTICA DE HIDROCARBUROS CLH, SA

Delimitació de l'àmbit territorial i descripció de la finca:

Descripció i ubicació: delimitada en els plànols del projectes

Superfícies:

Superfície cadastral total: 4.999 m2

Superfície registral total: 50 a

Superfície aprox. per expropiar: 38 m2

Caràcter de l'expropiació: parcial

Dret afectat: propietat

Altres drets: no ens consten

Situació jurídica (servituds, càrregues, gravàmens): no ens consten

 

FINCA NÚM. 5 de la relació:

Dades Cadastrals: Pol. 16 Parcel·la 44

Referència cadastral: 07032A016000440000UM / 07032A016000440001IQ

Titular segons cadastre: GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SA

Dades registrals: Finca 14129-Maó, tom 1731, llibre 568, foli 55

Titular segons registre: GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SA

Delimitació de l'àmbit territorial i descripció de la finca:

Descripció i ubicació: delimitada en els plànols del projectes

Superfícies:

Superfície cadastral total: 7.170 m2

Superfície registral total: 7.585 m2

Superfície aprox. per expropiar: 1.475 m2

Caràcter de l'expropiació: parcial

Dret afectat: propietat

Altres drets: no ens consten

Situació jurídica (servituds, càrregues, gravàmens): no ens consten