Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 747229
Llei 11/2023, de 23 de novembre, de modificació del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

En el context social i econòmic actual, caracteritzat per una situació de necessitat urgent en l'àmbit de l'habitatge a les Illes Balears, que en alguns indrets es pot qualificar com d'emergència, i també per una situació d'extraordinària incertesa en l'àmbit econòmic i financer a conseqüència essencialment de la guerra d'Ucraïna i de l'increment vertiginós dels nivells de preus -inclosos els tipus d'interès dels diners- al llarg d'aquests darrers anys, el Govern de les Illes Balears, mitjançant el Decret llei 4/2023, de 18 de juliol, de modificació del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, va considerar plenament adequat l'ús del decret llei per donar cobertura a diverses mesures de caràcter tributari directament adreçades a combatre, immediatament, les enormes dificultats d'accés a l'habitatge habitual de determinats col·lectius, com són els joves, les persones amb discapacitat, les famílies nombroses i les monoparentals, i també els efectes particularment negatius, en un context econòmic i financer com l'actual, en el patrimoni i, amb això, en la capacitat d'estalvi de les famílies, per raó de la tributació dels familiars adquirents en l'àmbit de l'impost sobre successions i donacions per causa de mort, inclosos els pactes successoris.

En aquest sentit, resulta innegable que, actualment, ens enfrontam a una conjuntura que es pot qualificar, si més no, d'incertesa econòmica i financera, inherent essencialment als riscs derivats de la imprevisible evolució de la guerra d'Ucraïna i a l'increment continuat dels preus d'aquests darrers anys (amb una variació a l'alça d'un 14,5% tan sols entre el gener de 2021 i el maig de 2023, d'acord amb les dades ofertes per l'Institut Nacional d'Estadística) i, amb això, dels tipus d'interès, cosa que requereix reforçar en allò que sigui possible l'estalvi de les famílies (particulars i, si escau, empreses familiars) per a la seva mobilització posterior sense necessitat de recórrer a l'endeutament a tan altes taxes d'interès. El decret llei va facilitar així de manera immediata l'adopció de decisions econòmiques susceptibles de rellançar l'economia, en el marc, així mateix, del mandat constitucional de protecció social i econòmica de la família (article 39.1 de la Constitució Espanyola).

Així mateix, les mesures aprovades per mitjà del Decret llei esmentat tracten de facilitar, d'una banda, l'accés de determinats col·lectius amb especials dificultats (com ara els joves, les persones amb discapacitat o les famílies nombroses i les monoparentals) al que hagi de constituir el seu habitatge habitual, mitjançant la dràstica reducció dels tipus de gravamen aplicables per aquestes adquisicions en concepte d'impost sobre transmissions patrimonials oneroses, i que en el cas dels menors de 30 anys i de les persones amb discapacitat en un grau igual o superior al 33% es tradueix fins i tot en una bonificació del 100% de la quota. En aquest sentit, calia esperar que l'aprovació immediata d'aquestes mesures en l'àmbit d'aquest impost sobre transmissions patrimonials oneroses estimularà la demanda d'habitatges, ja que alleujarà la càrrega fiscal inherent a l'adquisició, i d'aquesta manera es fomentarà també l'oferta pels actuals propietaris, amb la consegüent mobilització d'aquest important mercat d'habitatges de segona mà.

D'altra banda, l'establiment d'una bonificació del 100% de la quota íntegra corregida aplicable en l'àmbit de l'impost sobre successions i donacions per a les adquisicions per causa de mort, incloses les derivades dels pactes successoris a què fa referència la Llei 8/2022, d'11 de novembre, de successió voluntària paccionada o contractual de les Illes Balears, pel que fa no tan sols als adquirents del denominat grup I (és a dir, descendents i adoptats menors de 21 anys), que ja gaudien fins ara d'una bonificació del 99%, sinó també del grup II (és a dir, descendents i adoptats de 21 anys o més, cònjuges, ascendents i adoptants), així com d'una bonificació del 50% per a les persones amb vincle de consanguinitat respecte del causant de caràcter col·lateral de segon i tercer grau (és a dir, germans, nebots i oncles) integrants del grup III, sempre que el causant no tengui descendents o adoptats -o del 25% en la resta de casos-, compleix la funció de reforçar la capacitat d'estalvi de les famílies i, amb això, l'adopció per part d'aquests adquirents familiars de les decisions econòmiques que considerin oportunes, susceptibles com ja s'ha dit de rellançar l'economia, sense afectar en cap cas la ulterior tributació directa general dels eventuals rendiments del capital resultants d'aquestes decisions econòmiques en concepte d'impost sobre la renda de les persones físiques o, si escau, d'impost sobre societats, ni la futura tributació directa del patrimoni adquirit pel successor en concepte, si escau, d'impost sobre el patrimoni, ni tampoc finalment la tributació indirecta general aplicable als consums d'aquesta renda en concepte, essencialment, d'impost sobre el valor afegit, d'acord amb la legislació vigent aplicable a aquests imposts de caràcter general.

II

Des del punt de vista material les normes que es varen aprovar per mitjà del decret llei varen afectar únicament dos tributs específics, com són l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i l'impost sobre successions i donacions, el fet imposable dels quals no constitueix cap gravamen general sobre la renda ni sobre el consum (com seria el cas de l'impost sobre la renda de les persones físiques, i de l'impost sobre societats, o de l'impost sobre el valor afegit), i ho fan a més d'una manera parcial respecte de les normes vigents, que ja preveuen actualment tipus de gravamen reduïts en l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i també determinats beneficis fiscals de certa magnitud en l'impost sobre successions i donacions, particularment pel que fa als adquirents integrants del denominat grup I.

Una qüestió diferent és que aquests beneficis fiscals ja vigents es considerin insuficients per aconseguir els objectius prioritaris d'accés efectiu a l'habitatge habitual de determinats col·lectius i també d'estalvi de les famílies amb ocasió dels increments patrimonials que es posin de manifest per raó de transmissions lucratives per causa de mort, inclosos els pactes successoris, per les raons abans esmentades pròpies del context socioeconòmic actual.

Pel que fa a les modificacions introduïdes en l'àmbit de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, resulta evident que, per la seva pròpia configuració i abast, aquestes modificacions pràcticament només afectaran la tributació per aquest impost d'una única operació d'adquisició d'habitatge habitual de cadascun dels subjectes passius potencialment integrants dels col·lectius beneficiats per la reducció del tipus de gravamen fins al 2% -o per la bonificació de la quota fins a un 100%-, i en tot cas per als col·lectius de joves menors de 36 anys o de 30 anys, segons els casos, respecte dels quals sempre s'ha de tractar del primer habitatge habitual.

Pel que fa a l'impost sobre successions i donacions, objecte de modificació bàsicament per als eventuals subjectes passius per aquest impost que constitueixin persones físiques integrants de l'anomenat grup II -i també, en menor mesura, del grup III- en el vessant d'aquest impost relatiu en tot cas únicament a les adquisicions per causa de mort (inclosos els pactes successoris).

El Decret llei 4/2023, de 18 de juliol, es va convalidar a la sessió plenària de dia 27 de juliol de 2023 i es va aprovar la seva tramitació, d'acord amb l'article 157.4 del Reglament del Parlament, com a Projecte de llei.

Addicionalment, i com a conseqüència del procés de tramitació d'aquesta llei a partir de l'esmentat Decret llei, s'incorporen al text de la llei diverses modificacions per tal d'aclarir, des d'un punt de vista tècnic o interpretatiu, determinats preceptes del Decret legislatiu 1/2014 que es modifica, com ara a fi de suprimir algunes referències a les defuncions en les normes de l'impost sobre successions mortis causa, de manera que quedi clar que totes les mesures fiscals autonòmiques vigents en aquest àmbit inclouen les adquisicions resultants dels denominats pactes successoris. Així mateix, s'unifica el llindar del valor dels immobles que s'ha de tenir en compte en determinats beneficis fiscals, com ara el de l'article 23 del text refós aprovat per l'esmentat Decret legislatiu 1/2014, relatiu a la reducció per adquisició mortis causa de l'habitatge habitual del causant, el qual es fixa per tant en la quantia de 270.151,20 euros.

I això sens perjudici de la nova disposició addicional que s'introdueix en el text refós a fi que, mitjançant una ordre del conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda, es pugui elevar aquest llindar quantitatiu que es pren com a referència en les diverses mesures fiscals, en l'àmbit tant de l'impost sobre successions i donacions com de l'impost sobre transmissions patrimonials, fins a un 40% respecte de les operacions immobiliàries que es produeixin en els àmbits territorials específics que a aquest efecte es puguin fixar en l'ordre esmentada, és a dir, en aquells indrets que es desviïn substancialment dels preus mitjans de l'habitatge en el conjunt de les Illes Balears; tot això, evidentment, amb les garanties inherents al procediment d'elaboració i aprovació de normes reglamentàries.

També en l'impost sobre successions i donacions, però ja en la modalitat d'actes entre vius, i en el marc de la política destinada a afavorir l'accés a l'habitatge dels ciutadans de les Illes Balears, es facilita la distribució dels béns del patrimoni familiar mitjançant la supressió de la tributació de les donacions d'immobles que hagin de constituir l'habitatge habitual del donatari i també del requisit de renda màxima del donatari; de la mateixa manera, se suprimeix aquesta càrrega fiscal en els casos de donacions dineràries a favor dels fills o altres descendents del donant destinades a finançar les adquisicions de l'habitatge habitual d'aquests.

Finalment, es modifica la disposició addicional tercera del text refós per tal d'integrar en el seu àmbit d'aplicació alguns dels nous preceptes introduïts per aquesta llei, i s'afegeix una nova disposició addicional a fi de recordar a l'aplicador del dret que el fet que la regulació autonòmica de les mesures fiscals corresponents es limiti, com no pot ser d'una altra manera per raó de les competències atribuïdes a la comunitat autònoma de les Illes Balears, als subjectes passius per obligació personal de contribuir, això no impedeix que se'n beneficiïn també els subjectes passius per l'obligació real de contribuir, els quals tributen davant l'Administració de l'Estat, d'acord amb el que ja preveuen sobre això la Llei estatal 19/1991, de l'impost sobre el patrimoni, i la Llei estatal 29/1987, de l'impost sobre successions i donacions.

En tot cas, amb la finalitat de permetre l'aplicació dels beneficis fiscals que s'aproven mitjançant aquesta llei, alguns dels quals complementen i milloren sense cap dubte els prevists inicialment en el Decret llei 4/2023 del qual du causa, es doten d'efectes retroactius els articles divuitè, dinovè i vint-i-quatrè, mitjançant l'establiment com a data de vigència d'aquests preceptes, justament, la mateixa data d'entrada en vigor del Decret llei esmentat; de manera que, pel que fa a aquests concrets beneficis fiscals, fins i tot en els casos en què els contribuents ja hagin presentat l'autoliquidació corresponent conforme a la redacció del Decret llei 4/2023, es pugui formular la sol·licitud de rectificació de l'autoliquidació que pertoqui en el marc de l'article 120.3 de la Llei general tributària, per tal de poder beneficiar-se de la minoració del gravamen inherent a la redacció definitiva del benefici fiscal de què es tracti en cada cas.

Per acabar, la llei es completa amb certes mesures fiscals puntuals en l'àmbit de l'impost sobre la renda de les persones físiques, les quals, pel seu contingut i abast, es considera que poden començar a vigir abans de l'1 de gener de 2024, és a dir, abans de l'inici del pròxim període impositiu corresponent a l'exercici de 2024; diferint d'aquesta manera la resta de possibles beneficis fiscals en l'àmbit d'aquest impost, i particularment la reducció generalitzada dels tipus de gravamen de l'escala autonòmica, a la propera llei anual de pressuposts generals de la comunitat autònoma per a l'any 2024.

III

Per acabar, i des del punt de vista de les competències per raó de la matèria de la comunitat autònoma de les Illes Balears, cal afegir que la present llei troba ancoratge, des d'aquest punt de vista substantiu, en el punt 28 de l'article 30 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, relatiu a l'ordenació de la hisenda de la comunitat autònoma, i també en l'article 129 -sobre les competències en matèria tributària- del mateix estatut, d'acord amb l'abast i les condicions que fixa la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, i en el marc general del sistema de finançament de les comunitats autònomes que preveu l'article 157 de la Constitució Espanyola i la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes.

 

Article primer

Modificació de l'article 2 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 2 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 2

Increment del mínim personal i familiar

S'incrementen en un 10% els imports corresponents als mínims del contribuent, per descendents i per discapacitat, que formen part del mínim personal i familiar, següents:

 

a) El mínim del contribuent més gran de 65 anys i més gran de 75 anys.

b) El mínim pel segon, el mínim pel tercer i el mínim pel quart i següents descendents.

c) El mínim per ascendents.

d) El mínim per discapacitat.”

 

Article segon

Modificació de l'article 3 bis del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 3 bis del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 3 bis

Deducció autonòmica per l'arrendament de l'habitatge habitual en el territori de les Illes Balears

1. Els contribuents menors de 36 anys, i també els majors de 65 anys que no exerceixin cap activitat laboral o professional, que siguin arrendataris d'un habitatge habitual en el territori de les Illes Balears poden deduir, de la quota íntegra autonòmica, el 15% dels imports satisfets en el període impositiu, amb un màxim de 530 euros anuals, sempre que es compleixin els requisits següents:

 

a) Que es tracti de l'arrendament de l'habitatge habitual del contribuent, ocupat efectivament per aquest, i que la durada del contracte d'arrendament sigui igual o superior a un any.

b) Que, durant almenys la meitat del període impositiu, ni el contribuent ni cap dels membres de la seva unitat familiar no siguin titulars, del ple domini o d'un dret real d'ús o gaudi, d'un altre habitatge distant a menys de 70 quilòmetres de l'habitatge arrendat, excepte en els casos en què l'altre habitatge estigui ubicat fora de les Illes Balears o en una altra illa, o generi, pel contribuent o la resta de membres de la seva unitat familiar, rendiments del capital immobiliari durant el mateix període impositiu.

c) Que el contribuent no tengui dret en el mateix període impositiu a cap deducció per inversió en habitatge habitual.

2. L'aplicació d'aquesta deducció exigeix que la base imposable total del contribuent no superi l'import de 52.800 euros en el cas de tributació conjunta i de 33.000 euros en el de tributació individual. En cas de tributació conjunta, només es poden beneficiar d'aquesta deducció els contribuents integrats en la unitat familiar que compleixin les condicions establertes en l'apartat anterior i per l'import de les quanties efectivament satisfetes per aquests.

3. Quan el contribuent sigui menor de 30 anys, tengui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%, tengui dret al mínim per discapacitat d'ascendents o descendents en l'impost sobre la renda de les persones físiques, o sigui el pare, la mare o els pares que convisquin amb el fill o els fills sotmesos a la pàtria potestat i que integrin una família nombrosa, en els termes que estableix l'article 6 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a les famílies, o una família monoparental de les que preveu l'article 7.7 de la Llei 8/2018 esmentada, poden deduir el 20% dels imports satisfets en el període impositiu, amb un màxim de 650 euros anuals, sempre que es compleixin els requisits establerts en l'apartat 1 d'aquest article, amb els límits de renda a què fa referència l'apartat 2 anterior.

No obstant l'anterior, en el supòsit de famílies nombroses o monoparentals, els límits de renda a què fa referència l'apartat 2 d'aquest article s'han d'incrementar un 20%.”

 

Article tercer

Modificació de l'article 3 quater del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Els apartats 1 i 2 de l'article 3 quater del text refós esmentat queden modificats de la manera següent:

“1. Per als exercicis fiscals de 2022, 2023 i 2024, s'estableix una deducció pel cost dels interessos abonats pels contribuents en contractes de préstecs o crèdits amb garantia hipotecària i amb tipus d'interès variable subscrits per al finançament de l'adquisició d'habitatge, amb les condicions següents:

 

1a. L'immoble per a l'adquisició del qual s'hagi constituït la hipoteca ha de ser l'habitatge habitual del contribuent.

2a. L'import de la deducció és la diferència entre els interessos abonats l'any corresponent a la liquidació de l'impost i els interessos abonats l'any 2021.

3a. En tot cas, la deducció té un límit màxim de 250 euros per contribuent pel que fa a la liquidació de l'exercici de 2022 i de 400 euros per contribuent pel que fa a cada una de les liquidacions dels exercicis de 2023 i 2024.

2. Aquesta deducció és incompatible amb la deducció estatal per inversió en habitatge habitual a què fa referència la disposició transitòria divuitena de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de lleis dels imposts sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni.”

 

Article quart

Modificació de l'article 4 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix un apartat 4 a l'article 4 del text refós esmentat amb la redacció següent:

“4. Quan el contribuent sigui menor de 30 anys, tengui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%, tengui dret al mínim per discapacitat d'ascendents o descendents en l'impost sobre la renda de les persones físiques, o sigui el pare, la mare o els pares que convisquin amb el fill o els fills sotmesos a la pàtria potestat i que integrin una família nombrosa, en els termes que estableix l'article 6 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a les famílies, o una família monoparental de les que preveu l'article 7.7 de la Llei 8/2018 esmentada, el límit màxim a què fa referència l'apartat 1 d'aquest article és de 350 euros per fill.

A més, en el supòsit de famílies nombroses o monoparentals, els límits de renda a què fa referència l'apartat 3 d'aquest article s'han d'incrementar un 20%.”

 

Article cinquè

Modificació de l'article 4 ter del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 4 ter del text refós esmentat queda modificat amb la redacció següent:

 

“Article 4 ter

Deducció autonòmica per cursar estudis d'educació superior fora de l'illa de residència habitual

1.S'estableix una deducció de 1.800 euros per cada descendent que depengui econòmicament del contribuent i cursi, fora de l'illa de l'arxipèlag balear en què es trobi la residencia habitual del contribuent, estudis universitaris, ensenyaments artístics superiors, formació professional de grau superior, ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny de grau superior, ensenyaments esportius de grau superior o qualsevol altre estudi que, d'acord amb la legislació orgànica estatal en matèria d'educació, es consideri educació superior, amb el límit del 50% de la quota íntegra autonòmica. La deducció s'aplica a la declaració de l'exercici en el qual es comença el curs acadèmic.

2. A l'efecte d'aplicar aquesta deducció, només es poden tenir en compte els descendents que, al seu torn, donen dret al mínim per descendents que regula l'article 58 de la Llei 35/2006.

Si els descendents conviuen amb dos o més ascendents i aquests tributen de manera individual, la deducció s'ha de prorratejar per parts iguals en la declaració de cada un.

3. Aquesta deducció no és aplicable en els casos següents:

 

a. Quan els estudis no completin un curs acadèmic o un mínim de 30 crèdits.

b. Quan la base imposable total del contribuent sigui superior a 33.000 euros en el cas de tributació individual o a 52.800 en el cas de tributació conjunta.

c. Quan el descendent que genera el dret a la deducció obtingui durant l'exercici rendes superiors a 8.000 euros.”

 

Article sisè

Modificació de l'article 6 bis del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix un apartat 6 a l'article 6 bis del text refós esmentat amb la redacció següent:

“6. Quan el contribuent sigui menor de 36 anys, tengui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%, tengui dret al mínim per discapacitat d'ascendents o descendents en l'impost sobre la renda de les persones físiques, o sigui el pare, la mare o els pares que convisquin amb el fill o els fills sotmesos a la pàtria potestat i que integrin una família nombrosa, en els termes que estableix l'article 6 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a les famílies, o una família monoparental de les que preveu l'article 7.7 de la Llei 8/2018 esmentada, poden deduir el 50% dels imports satisfets en el període impositiu, amb un màxim de 900 euros anuals, sempre que es compleixin els requisits establerts en els apartats 1 i 2 d'aquest article, i sens perjudici de tenir en compte així mateix l'establert en els apartats 3, 4 i 5 anteriors.

Això no obstant, en el supòsit de famílies nombroses o monoparentals, els límits de renda a què fa referència la lletra b) de l'apartat 2 d'aquest article s'han d'incrementar un 20%.”

 

Article setè

Modificació de l'article 6 ter del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 6 ter del text refós esmentat queda modificat amb la redacció següent:

 

“Article 6 ter

Deducció per naixement

1. Per cada naixement d'un fill o una filla dins el període impositiu que doni dret a l'aplicació del mínim per descendents previst a l'article 58 de la llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de lleis dels imposts sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, els contribuents poden deduir de la quota íntegra autonòmica les quantitats següents:

 

a) Pel primer fill o filla: 800 euros.

b) Pel segon fill o filla: 1.000 euros.

c) Pel tercer fill o filla: 1.200 euros.

d) Pel quart fill o filla i següents: 1.400 euros.

2. A l'efecte de determinar el dret a aquesta deducció i el número d'ordre del fill nascut, s'han de tenir en compte els fills que convisquin amb el contribuent i per als quals es pugui aplicar el mínim per descendents esmentat en l'apartat anterior en la data de meritació de l'impost, i s'han de computar tant els fills naturals com els adoptius.

3. L'aplicació d'aquesta deducció requereix que es verifiquin els requisits següents:

 

a) Que el contribuent hagi estat resident fiscal a les Illes Balears l'exercici anterior al del naixement.

b) Que la base imposable total no superi l'import de 33.000 euros en el cas de tributació individual i de 52.800 euros en el cas de tributació conjunta.

Això no obstant, en el cas de les famílies nombroses, o de les famílies monoparentals previstes en l'article 7.7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, els límits de renda a què fa referència la lletra b) anterior s'han d'incrementar un 20%.

4. Quan concorrin dos contribuents amb dret a la deducció i no optin per la tributació conjunta, l'import s'ha de prorratejar entre aquests a parts iguals.

5. En el cas que el nombre de fills de cada contribuent doni lloc a l'aplicació d'un import diferent, tots dos s'han d'aplicar la deducció que correspongui en funció del nombre de fills preexistent. Si es dóna aquesta circumstància i la declaració és conjunta, la deducció ha de ser la suma de la que correspondria a cadascun si la declaració fos individual.

6. Els contribuents amb dret a l'aplicació d'aquesta deducció poden sol·licitar a la conselleria competent en matèria d'hisenda, en els termes que s'estableixin mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria esmentada, l'abonament anticipat d'aquesta deducció, el qual serà, si s'escau, objecte de regularització en el moment de presentar la declaració de l'impost.

7. En el cas que aquesta deducció concorri amb altres deduccions autonòmiques, aquesta s'ha d'aplicar en primer lloc.

Si hi ha insuficiència de quota, de manera que no es pugui aplicar aquesta deducció en la quantia total, el contribuent pot sol·licitar a la conselleria competent en matèria d'hisenda l'abonament de la diferència entre la deducció aplicada a la declaració i l'import de la deducció que li correspongui, en els termes que es fixin mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria esmentada.

8. Aquesta deducció és incompatible amb la percepció d'ajudes i prestacions públiques concedides o atorgades per la comunitat autònoma de les Illes Balears per causa de naixement.

9. La renda imputable al contribuent que, si s'escau, resulti de la deducció a què fa referencia aquest article té la consideració de prestació pública per naixement als efectes de l'article 7.h) de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques.”

 

Article vuitè

Addició d'un nou article 6 quater al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix un nou article, l'article 6 quater, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Article 6 quater

Deducció per adopció

“1. Per cada adopció dins el període impositiu d'un fill o una filla que doni dret a l'aplicació del mínim per descendents previst en l'article 58 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de lleis dels imposts sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, els contribuents poden deduir de la quota íntegra autonòmica les quantitats següents:

 

a) Pel primer fill o filla: 800 euros.

b) Pel segon fill o filla: 1.000 euros.

c) Pel tercer fill o filla: 1.200 euros.

d) Pel quart fill o filla i següents: 1.400 euros.

2. A l'efecte de determinar el dret a aquesta deducció i el número d'ordre del fill adoptat, s'han de tenir en compte els fills que convisquin amb el contribuent i per als quals es pugui aplicar el mínim per descendents esmentat en l'apartat anterior en la data de meritació de l'impost, i s'han de computar tant els fills naturals com els adoptius.

3. Quan concorrin dos contribuents amb dret a la deducció i no optin per la tributació conjunta, l'import s'ha de prorratejar entre aquests a parts iguals.

4. En el cas que el nombre de fills de cada contribuent doni lloc a l'aplicació d'un import diferent, tots dos s'han d'aplicar la deducció que correspongui en funció del nombre de fills preexistent. Si es dona aquesta circumstància i la declaració és conjunta, la deducció ha de ser la suma de la que correspondria a cadascun si la declaració fos individual.

5. L'aplicació d'aquesta deducció exigeix que la base imposable total no superi l'import de 33.000 euros en el cas de tributació individual i de 52.800 euros en el cas de tributació conjunta.

Això no obstant, en el cas de les famílies nombroses, o de les famílies monoparentals previstes en l'article 7.7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, els límits de renda a què fa referència el paràgraf anterior s'han d'incrementar un 20%.

6. En el cas que aquesta deducció concorri amb altres deduccions autonòmiques, aquesta s'ha d'aplicar en primer lloc.

Si hi ha insuficiència de quota, de manera que no es pugui aplicar aquesta deducció en la quantia total, el contribuent pot sol·licitar a la conselleria competent en matèria d'hisenda l'abonament de la diferència entre la deducció aplicada a la declaració i l'import de la deducció que li correspongui, en els termes que es fixin mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria esmentada.

7. La deducció només es pot aplicar en el període impositiu en què s'hagi inscrit l'adopció al Registre Civil.

8. Aquesta deducció no és aplicable en el cas de l'adopció del fill biològic del consort.

Així mateix, aquesta deducció és incompatible amb la percepció d'ajudes i prestacions públiques concedides o atorgades per la comunitat autònoma de les Illes Balears per causa d'adopció.

9. La renda imputable al contribuent que, si s'escau, resulti de la deducció a què fa referencia aquest article té la consideració de prestació pública per adopció als efectes de l'article 7.h) de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques.”

 

Article novè

Modificació de la lletra d) de l'article 10 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Es modifica la lletra d) de l'article 10 del text refós esmentat, amb la redacció següent:

“d) El tipus de gravamen aplicable és del 2%, sempre que es compleixin els requisits de la lletra c) anterior, inclòs el valor màxim de l'immoble de 270.151,20 euros, en els supòsits específics següents:

 

1r. Quan l'adquirent sigui menor de 36 anys i a més l'habitatge constitueixi el primer habitatge que adquireix.

2n. Quan l'adquirent tengui dret al mínim per discapacitat d'ascendents o de descendents en l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent al darrer període impositiu el termini de declaració del qual hagi finalitzat.

3r. Quan l'immoble adquirit hagi de constituir l'habitatge habitual del pare, la mare o els pares que convisquin amb el fill, la filla o els fills sotmesos a la pàtria potestat i que integrin una família nombrosa o una família monoparental, sempre que el valor real o declarat -si aquest és superior- de l'habitatge no sigui superior a 350.000 euros. En aquest cas, el tipus de gravamen és del 2% per als primers 270.151,20 euros i del 8% per a l'excés. Això no obstant, en el cas de famílies monoparentals de categoria general, el valor real o declarat -si aquest és superior- de l'habitatge no pot superar els 270.151,20 euros.”

 

Article desè

Modificació de l'article 14 quater del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Es modifica l'article 14 quater, del text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Article 14 quater

Bonificació autonòmica per a l'adquisició del primer habitatge habitual per joves menors de 30 anys i persones amb discapacitat

1. En les transmissions oneroses d'immobles que hagin de constituir el primer habitatge habitual de joves menors de 30 anys, o de persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%, s'ha d'aplicar una bonificació del 100% de la quota tributària, sempre que hi concorrin els requisits següents:

 

a) L'adquirent ha de tenir la residència habitual a les Illes Balears durant almenys els tres anys immediatament anteriors a la data de l'adquisició.

b) L'habitatge adquirit ha de ser el primer habitatge en propietat del contribuent en territori espanyol.

c) L'adquirent no pot ser titular o cotitular en un percentatge igual o superior al 50% de cap altre dret de propietat o d'ús o gaudi respecte de cap altre habitatge.

d) L'habitatge adquirit haurà d'assolir el caràcter d'habitual d'acord amb la definició i els requisits establerts en cada moment per la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

e) El valor real o declarat -si aquest és superior- de l'habitatge no pot ser superior a 270.151,20 euros.

f) La base imposable total per l'impost sobre la renda de les persones físiques del contribuent corresponent al darrer període impositiu el termini de declaració del qual hagi finalitzat, no pot ser superior a 52.800 euros en el cas de tributació individual o a 84.480 euros en el cas de tributació conjunta.

g) L'adquirent ha d'haver contractat amb una entitat financera un préstec amb garantia hipotecaria per un import igual o superior al 60% del valor de taxació de l'habitatge.

2. L'incompliment dels requisits establerts en la lletra d) de l'apartat anterior comporta la pèrdua sobrevinguda del benefici fiscal, i el contribuent haurà de presentar una autoliquidació complementària en el període d'un mes a comptar des de la data en què es produeixi l'incompliment i ingressar, juntament amb la quota, els interessos de demora corresponents.

3. Aquesta bonificació no eximeix de l'obligació de presentar l'autoliquidació de l'impost corresponent.”

 

Article onzè

Addició d'un nou article 14 quinquies al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix un nou article, l'article 14 quinquies, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Article 14 quinquies

Deducció aplicable als excessos d'adjudicació en adquisicions per causa de mort

S'estableix una deducció del 100% de la quota corresponent als excessos d'adjudicació que, per raó de la compensació amb altres béns integrants del cabal hereditari, es produeixin en adquisicions immobiliàries o d'altres béns indivisibles per causa de mort, inclosos els pactes successoris, dels subjectes passius dels grups I, II i III, sempre que hi hagi acord dels subjectes passius en la partició dels béns.”

 

Article dotzè

Modificació de l'article 23 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Els apartats 1 i 2 i la lletra b) de l'apartat 3 de l'article 23 del text refós esmentat queden modificats de la manera següent:

“1. Les adquisicions per causa de mort tenen una reducció del 100% del valor de l'habitatge habitual del causant, amb el límit de 270.151,20 euros per cada subjecte passiu, sempre que els drethavents siguin el cònjuge, els ascendents o els descendents, o els parents col·laterals més grans de 65 anys que hagin conviscut amb el causant durant els dos anys anteriors a la meritació de l'impost.

2. Per aplicar aquesta reducció és necessari que l'adquisició es mantengui durant els cinc anys següents a l'adquisició, tret que l'adquirent mori en aquest termini. En el cas que el requisit de permanència no es compleixi, s'ha de satisfer la part de l'impost que s'hagi deixat d'ingressar com a conseqüència de la reducció practicada i els interessos de demora corresponents, per mitjà d'una autoliquidació complementària que s'ha de presentar en el termini d'un mes comptador des de la data en què es produeixi l'incompliment.

3. (...)

b) El requisit de la convivència amb el causant durant els dos anys anteriors a l'adquisició per generar el dret a la reducció només és exigible als parents col·laterals més grans de 65 anys.”

 

Article tretzè

Modificació de l'article 25 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Els apartats 1 i 2 de l'article 25 del text refós esmentat queden modificats de la manera següent:

“1. En els casos en què en la base imposable d'una adquisició per causa de mort que correspongui al cònjuge o als descendents del causant estigui inclòs el valor d'una empresa individual o d'un negoci professional als quals sigui aplicable l'exempció que regula l'apartat vuit de l'article 4 de la Llei de l'impost sobre el patrimoni, o el valor de drets d'usdefruit sobre l'empresa o el negoci esmentats, o de drets econòmics derivats de l'extinció d'aquest usdefruit, sempre que amb motiu de l'adquisició es consolidi el ple domini en el cònjuge o en els descendents, per obtenir la base liquidable s'ha d'aplicar a la imposable, amb independència de les reduccions que calgui aplicar-hi d'acord amb els articles anteriors, una reducció del 95% del valor esmentat.

2. En els supòsits de l'apartat anterior, quan no hi hagi descendents, la reducció és aplicable a les adquisicions per ascendents i col·laterals, fins al tercer grau, i amb els mateixos requisits recollits abans. En tot cas, el cònjuge del causant té dret a la reducció del 95%.”

 

Article catorzè

Modificació de l'article 26 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Els apartats 1 i 2 de l'article 26 del text refós esmentat queden modificats de la manera següent:

“1. En els casos en què en la base imposable d'una adquisició per causa de mort que correspongui al cònjuge o als descendents del causant estigui inclòs el valor de participacions en entitats a les quals sigui aplicable l'exempció que regula l'apartat vuit de l'article 4 de la Llei de l'impost sobre el patrimoni, o el valor de drets d'usdefruit sobre les participacions esmentades, o percebin els drets deguts a l'acabament de l'usdefruit en forma de participacions en l'empresa, el negoci o l'entitat afectats, per obtenir la base liquidable s'ha d'aplicar a la imposable, amb independència de les reduccions que siguin procedents d'acord amb els articles anteriors, una reducció del 95% del valor esmentat.

2. En els supòsits de l'apartat anterior, quan no hi hagi descendents, la reducció és aplicable a les adquisicions per ascendents i col·laterals, fins al tercer grau, i amb els mateixos requisits recollits abans. En tot cas, el cònjuge del causant té dret a la reducció del 95%.”

 

Article quinzè

Modificació de l'article 27 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'apartat 1 de l'article 27 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

“1. El gaudi definitiu de les reduccions que estableixen els articles 25 i 26 anteriors queda condicionat al manteniment de l'adquisició durant els cinc anys següents a l'adquisició, excepte que l'adquirent mori durant aquest termini.”

 

Article setzè

Modificació de l'article 29 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 29 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 29

Reducció per adquisició de béns integrants del patrimoni històric o cultural de les Illes Balears

Quan en la base imposable corresponent a una adquisició per causa de mort del cònjuge o dels descendents del causant s'incloguin béns compresos en el patrimoni històric o cultural de les Illes Balears, s'ha d'aplicar sobre aquests béns una reducció del 99% del seu valor, amb els mateixos requisits de permanència que assenyala l'article 27 d'aquest text refós.”

 

Article dissetè

Modificació de l'article 30 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 30 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 30

Reducció per adquisició de béns integrants del patrimoni històric espanyol o del patrimoni històric o cultural d'altres comunitats autònomes

Quan en la base imposable corresponent a una adquisició per causa de mort del cònjuge o dels descendents del causant s'incloguin béns compresos en els apartats u, dos o tres de l'article 4 de la Llei de l'impost sobre el patrimoni, com a integrants del patrimoni històric espanyol o del patrimoni històric o cultural d'altres comunitats autònomes, s'aplica sobre aquests béns una reducció del 95% del seu valor, amb els mateixos requisits de permanència que assenyala l'article 27 d'aquest text refós.”

 

Article divuitè

Modificació de l'article 36 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 36 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 36

Bonificació autonòmica en les adquisicions de subjectes passius inclosos en els grups I i II

1. En les adquisicions per causa de mort, inclosos els pactes successoris, en les quals els subjectes passius per obligació personal de contribuir formin part dels grups I o II de l'article 21 d'aquest text refós, es pot aplicar una bonificació del 100% sobre la quota íntegra corregida.

2. Per poder aplicar aquesta bonificació, en cas que s'adquireixin béns immobles, s'ha de consignar, si escau, en l'escriptura pública corresponent el valor dels béns immobles adquirits, el qual no pot superar en cada cas el valor de referència incrementat en un 20 % o, quan no existeixi aquest valor de referència o no es pugui certificar per la Direcció General del Cadastre, el valor de mercat.

3. Aquesta bonificació no eximeix de l'obligació de presentar l'autoliquidació de l'impost corresponent.”

 

Article dinovè

Addició d'un nou article 36 bis al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix un nou article, l'article 36 bis, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Article 36 bis

Bonificació autonòmica en les adquisicions de subjectes passius inclosos en el grup III

1. En les adquisicions per causa de mort, inclosos els pactes successoris, en les quals els subjectes passius per obligació personal de contribuir siguin col·laterals de segon o tercer grau per consanguinitat del causant inclosos en el grup III de l'article 21 d'aquest text refós i no concorrin amb descendents o adoptats del causant, o concorrin amb descendents o adoptats del causant desheretats, es pot aplicar una bonificació del 50% sobre la quota íntegra corregida.

Per a la resta de subjectes passius del grup III esmentat es pot aplicar una bonificació del 25% sobre la quota íntegra corregida.

2. Per poder aplicar aquesta bonificació, en cas que s'adquireixin béns immobles, s'ha de consignar, si escau, en l'escriptura pública corresponent el valor dels béns immobles adquirits, el qual no pot superar en cada cas el valor de referència incrementat en un 20% o, quan no existeixi aquest valor de referència o no es pugui certificar per la Direcció General del Cadastre, el valor de mercat.

3. Aquesta bonificació no eximeix de l'obligació de presentar l'autoliquidació de l'impost corresponent.”

 

Article vintè

Addició d'un nou article 45 quater al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix un nou article, l'article 45 quater, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Article 45 quater

Reducció per excessos d'adjudicació en adquisicions per causa de mort

S'estableix una reducció del 100% per la part de la base imposable corresponent als excessos d'adjudicació en adquisicions immobiliàries o d'altres béns indivisibles per causa de mort, inclosos els pactes successoris, dels subjectes passius dels grups I, II i III, sempre que hi hagi acord dels subjectes passius en la partició d'aquests béns i no sigui possible que l'excés d'adjudicació imputable al subjecte passiu es compensi amb altres béns del mateix cabdal hereditari.”

 

 

Article vint-i-unè

Modificació de l'article 48 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 48 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 48

Reducció per adquisició d'habitatge habitual

Quan a la base imposable corresponent a una donació a favor de fills o descendents del donant s'inclogui un immoble que hagi de constituir el primer habitatge habitual del donatari, s'ha d'aplicar una reducció del 100% sobre el valor real d'aquest immoble.

L'aplicació efectiva d'aquesta reducció anterior exigeix complir totes les condicions següents:

 

a) L'adquisició de l'immoble que faci el donatari ha de ser en ple domini sense que sigui possible en cap cas el seu desmembrament.

b) L'immoble objecte d'adquisició ha de constituir l'habitatge habitual d'acord amb la definició i els requisits establerts en cada moment per la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

c) El valor real o declarat –si aquest darrer és superior– de l'immoble adquirit no pot superar l'import de 270.151,20 euros.

2. Això no obstant, no és exigible que l'habitatge habitual a què es refereix l'apartat anterior sigui el primer habitatge habitual del donatari en els casos següents:

 

a) Quan el donatari sigui una persona amb un grau de discapacitat física o sensorial igual o superior al 65% o amb un grau de discapacitat psíquica igual o superior al 33%.

b) Quan el donatari sigui un fill o descendent que, al seu torn, sigui titular d'una família nombrosa, en els termes que estableix l'article 6 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a les famílies, o d'una família monoparental de les que preveu l'article 7.7 de la Llei 8/2018 esmentada.

3. L'incompliment dels requisits a què fa referència la lletra b) de l'apartat 1 comporta la pèrdua sobrevinguda del benefici fiscal i, en aquest cas, el contribuent haurà de presentar una autoliquidació complementària en el termini d'un mes a comptar des de la data en què es produeixi l'incompliment i ingressar, juntament amb la quota, els interessos de demora corresponents.

4. Aquesta bonificació no eximeix de l'obligació de presentar l'autoliquidació de l'impost corresponent.”

 

Article vint-i-dosè

Modificació de l'article 50 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'article 50 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

 

“Article 50

Reducció en les donacions dineràries a favor de fills o altres descendents per a l'adquisició de l'habitatge habitual

1. A les donacions dineràries a favor de fills o altres descendents per a l'adquisició del primer habitatge habitual s'ha d'aplicar una reducció del 100%, sempre que es compleixin els requisits següents:

 

a) La donació s'ha de formalitzar en una escriptura pública en la qual s'ha de fer constar la voluntat que els diners donats es destinin a l'adquisició de l'habitatge del fill o descendent.

b) L'habitatge adquirit ha d'assolir el caràcter d'habitual d'acord amb la definició i els requisits establerts en cada moment per la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

c) L'habitatge s'ha d'adquirir dins el termini màxim de sis mesos des de la formalització de la donació.

d) El valor real o declarat –si aquest darrer és superior– de l'immoble adquirit no pot superar l'import de 270.151,20 euros.

2. Això no obstant, no és exigible que l'habitatge habitual a què es refereix l'apartat anterior sigui el primer habitatge habitual del donatari en els casos següents:

 

a) Quan el donatari sigui una persona amb un grau de discapacitat física o sensorial igual o superior al 65% o amb un grau de discapacitat psíquica igual o superior al 33%.

b) Quan el donatari sigui un fill o descendent que, al seu torn, sigui titular d'una família nombrosa, en els termes que estableix l'article 6 de la Llei 8/2018, de 13 de juliol, de suport a les famílies, o d'una família monoparental de les que preveu l'article 7.7 de la Llei 8/2018 esmentada.

3. Aquesta reducció és incompatible amb l'establerta a l'article 48 d'aquest text refós, i els seus límits s'han d'aplicar tant en el cas d'una única donació com en el cas de donacions successives, provinguin del mateix ascendent o de diferents ascendents.

4.L'incompliment dels requisits a què fan referència les lletres b) i c) de l'apartat 1 comporta la pèrdua sobrevinguda del benefici fiscal i, en aquests casos, el contribuent haurà de presentar una autoliquidació complementària en el termini d'un mes a comptar des de la data en què es produeixi l'incompliment i ingressar, juntament amb la quota, els interessos de demora corresponents.

5. Aquesta bonificació no eximeix de l'obligació de presentar l'autoliquidació de l'impost corresponent.”

 

Article vint-i-tresè

Modificació de l'article 88 del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

L'apartat 2 de l'article 88 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

“2. Quan el subjecte passiu pertanyi als grups I o II de l'article 21 d'aquest text refós només s'ha de presentar la documentació indicada en la lletra b) de l'apartat 1 d'aquest article.

Reglamentàriament es poden establir altres supòsits en què es pot eximir els subjectes passius de presentar aquesta documentació, o en què pot ser substituïda per una altra.”

 

Article vint-i-quatrè

Modificació de la disposició addicional tercera del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

La disposició addicional tercera del text refós esmentat queda modificada de la manera següent:

 

“Disposició addicional tercera

Referències al valor real

Les referències al valor real dels béns immobles o dels drets reals sobre immobles contingudes en els articles 10, 14 quater, 17, 17 bis, 36, 36 bis, 48 i 50 d'aquest text refós s'han d'entendre efectuades al valor de referència previst en la normativa reguladora del cadastre immobiliari i, en particular, en la disposició transitòria novena i en la disposició final tercera del text refós de la Llei del cadastre immobiliari, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2004, de 5 de març; o, quan no hi hagi valor de referència o aquest no pugui ser certificat per la Direcció General del Cadastre, al valor de mercat, d'acord amb el que disposa l'apartat 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre, i l'apartat 3 de l'article 9 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions.”

 

Article vint-i-cinquè

Addició d'una nova disposició addicional quarta al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix una nova disposició addicional, la disposició addicional quarta, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Disposició addicional quarta

Adequació de la normativa tributària al que disposa la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 3 de setembre de 2014 (assumpte C-127/12)

Totes les referències d'aquest text refós a l'obligació personal de contribuir s'han d'entendre sens perjudici del que estableixen la disposició addicional quarta de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni, i la disposició addicional segona de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions.”

 

Article vint-i-sisè

Addició d'una nova disposició addicional cinquena al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

S'afegeix una nova disposició addicional, la disposició addicional cinquena, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

 

“Disposició addicional cinquena

Habilitació reglamentària per incrementar el valor màxim relatiu a l'habitatge habitual de determinats beneficis fiscals

1. Mitjançant una ordre del conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda es pot incrementar la quantia de 270.151,20 euros a què es refereixen els articles 10, 14 quater, 17, 23, 48 i 50 d'aquest text refós, fins a un màxim del 40% d'aquesta quantia, aplicable als habitatges ubicats en determinades illes, zones geogràfiques o municipis en els quals els preus de mercat dels habitatges, respecte dels preus mitjans del conjunt de les Illes Balears, siguin significativament més elevats que la quantia esmentada.

2. En tot cas, s'han de tenir en compte les normes següents:

 

a) El tipus de gravamen del 4% o del 2% a què es refereixen les lletres c) i d) de l'article 10 d'aquest text refós s'ha d'aplicar als primers 270.151,20 euros i la resta de la base imposable s'ha de gravar a un tipus del 8%.

b) La bonificació del 100% a què es refereix l'article 14 quater d'aquest text refós s'ha d'aplicar únicament als primers 270.151,20 euros.

c) El tipus de gravamen de l'1,2% a què es refereix l'article 17 d'aquest text refós s'ha d'aplicar als primers 270.151,20 euros i la resta de la base imposable s'ha de gravar al tipus general que estableix l'article 15 del mateix text.

d) Les reduccions de la base imposable a què es refereixen els articles 23, 48 i 50 d'aquest text refós s'han d'aplicar únicament als primers 270.151,20 euros.

3. L'ordre a què fa referència l'apartat 1 d'aquesta disposició s'ha d'aprovar en el termini màxim de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei.”

 

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta llei i, concretament, el Decret llei 4/2023, de 18 de juliol, de modificació del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l'Estat.

 

Disposició final única

Entrada en vigor

1. Aquesta llei comença a vigir l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Això no obstant, les normes que contenen els articles divuitè, dinovè i vint-i-quatrè, comencen a vigir el 18 de juliol de 2023.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

 

Palma, 23 de novembre de 2023

La presidenta Margarita Prohens Rigo