Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 744963
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s’aprova, pel procediment de tramitació anticipada de despesa, la convocatòria de subvencions «SOIB Jove: Qualificats - Entitats Locals 2024», per finançar projectes d’experiència professional per a l’ocupació de persones joves amb estudis qualificats a les entitats locals de les Illes Balears
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2024 (articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost) aprovat per Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de data 17 d'octubre de 2023.
Fets
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és un organisme autònom, creat mitjançant la Llei 7/2000, de 15 de juny, que, d'acord amb els Estatuts, té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; adaptar la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial i l'economia social i millorar-ne les condicions.
L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024 (EEAO), aprovada pel Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre) ha configurat com a prioritari facilitar l'accés de les persones joves a una ocupació estable i, a aquest efecte, s'hi preveu com a objectiu instrumental promoure la formació vinculada a la contractació i l'obtenció d'experiència laboral. En aquest sentit, es vol aprofitar l'experiència positiva dels plans de xoc per a joves, tal com recull l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024.
El Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació, modifica l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, a fi d'establir una regulació eficaç dels contractes formatius que proporcioni un marc idoni perquè les persones joves s'incorporin al mercat de treball.
La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació estableix el marc d'ordenació de les polítiques públiques d'ocupació i regula el conjunt d'estructures, recursos, serveis i programes que integren el sistema nacional d'ocupació i té com a objectiu contribuir a la creació de llocs de treball i reducció de la desocupació, millorar l'ocupabilitat, reduir les bretxes estructurals de gènere i impulsar la cohesió social i territorial. Estableix que, amb caràcter general, les polítiques actives d'ocupació han de promoure l'ocupació de qualitat, la contractació indefinida i a jornada completa i els salaris dignes, així com la mobilitat geogràfica cap a zones rurals despoblades o en risc de despoblació. D'altra banda, l'article 53 estableix com a col·lectiu prioritari per a les polítiques d'ocupació el conformat per les persones joves, i específicament les que disposin d'alguna de les titulacions previstes en l'article 11.3 del Text refós de l'Estatut dels Treballadors, i que per a aquest col·lectiu, les mesures d'ocupabilitat es dirigiran a afavorir la pràctica professional.
El Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna 2023 (PAFOD) inclou aquest programa com a programa propi de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'eix 4, «Programes d'ocupació per a altres col·lectius d'actuació prioritària o amb especials dificultats d'inserció (AP00520)», d'acord amb la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació. Aquesta mesura està configurada com un programa d'activació per a l'ocupació, en què se subvenciona la contractació de persones joves aturades en la modalitat de contracte en pràctiques, amb titulació universitària o de formació professional de grau superior o certificat de professionalitat de nivell 3, per a una primera experiència professional a les entitats locals.
D'altra banda, cal destacar una altra reforma aprovada a principis del 2023, és el cas del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes. L'article 7 estableix que no es poden beneficiar dels incentius a la Seguretat Social que preveu el Reial decret llei l'Administració General de l'Estat, l'administració de les comunitats autònomes i les entitats que integren l'administració local, així com els organismes públics i les altres entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents de qualsevol de les administracions públiques assenyalades anteriorment.
En l'àmbit autonòmic, el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2022-2025 (POQIB), que dirigeix l'estratègia actual en matèria d'ocupació del Govern de les Illes Balears, marca com una de les prioritats el manteniment de les mesures de xoc enfront dels efectes laborals derivats de la pandèmia i, entre d'altres, estableix dins la Prioritat 6- Mesures de creació d'oportunitats i foment de l'ocupació, la línia d'actuació 6.4.1. «SOIB Joves Qualificats», com un programa de contractació temporal de persones joves qualificades amb estudis de formació professional de grau superior o mitjà, amb estudis universitaris o amb un certificat de professionalitat i que es trobin desocupades, per fer obres o serveis d'interès general i social. L'objectiu és que els joves adquireixin experiència laboral i desenvolupin habilitats toves que n'augmentin les possibilitats d'inserció laboral posterior en ocupacions qualificades.
Les polítiques actives d'ocupació tenen el fi últim d'aconseguir millorar l'ocupabilitat de les persones demandants d'ocupació, per això, necessita diferents mesures en funció del perfil de les persones, a la vegada que sovint depèn també del context econòmic en què s'han d'aplicar.
Segons dades d'atur registrat (SOIB) per a l'any 2022, dels aturats joves menors de 30 anys, el 29,3 % havia cursat estudis universitaris, de formació professional de primer o segon grau o segona etapa d'educació secundària obligatòria. D'altra banda, els joves que no tenien experiència laboral i que apareixen amb la denominació «Sense activitat anterior», representaven el 4,32 % dels joves aturats, que en valors absoluts van sumar 3.744. Per trams d'edat, no tenien experiència laboral prèvia el 53,9 % dels menors de 20 anys, el 29,1 % dels de 20 a 24 i el 16,9 % dels de 25 a 29 anys.
Segons dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA) elaborada per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), la taxa d'atur entre els joves menors de 30 anys, se situa en el 29,6 % de mitjana per a l'any 2022. Si s'analitza la taxa d'atur segons el nivell d'estudis, les dades reflecteixen com aquests dos factors estan estretament relacionats. Això demostra que, a l'hora de trobar una feina, el nivell de preparació és molt important. Atès que amb un aprenentatge més gran s'aconsegueixen reduir les xifres de desocupació a Espanya, cal potenciar la qualificació per exercir els llocs de treball que ofereixen les empreses. Actualment, cal tenir en compte el fet que la majoria de les feines que s'estan creant requereixen un perfil tècnic especialitzat.
Per això, resulta estratègic desenvolupar actuacions que reforcin la inclusió de les persones joves menors de 30 anys amb manca d'experiència laboral a través d'accions específicament dissenyades per a elles i les seves circumstàncies en el camp de la qualificació, la formació professional i l'adquisició d'experiència laboral. Al capdavall, un dels principis rectors del SOIB és fomentar la igualtat d'oportunitats, a partir dels Plans Anuals de Polítiques Actives d'Ocupació, aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
A la vegada, la manca d'experiència professional relacionada amb la formació cursada és una de les barreres que tenen per accedir a una feina qualificada, fet que els deixa en desavantatge respecte de persones de més edat i promou dinàmiques de desajust per sobrequalificació entre les habilitats que tenen els joves i les que requereixen els llocs de feina a què accedeixen finalment.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2023, que aprovà l'Acord de Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), dins l'Objectiu de Cohesió Social, a la línia d'Ocupació, inclou aquesta mesura: Línia d'actuació IV.7. 3. SOIB Qualificats Entitats Locals.
L'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 (BOIB núm. 67, de 20 de maig) estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB, en l'article 1.2 d) permet incentivar accions i mesures que impliquin executar una feina efectiva en un entorn real que permetin adquirir formació o experiència professional dirigides a la qualificació o inserció laboral.
Els ajuts que estableix aquesta convocatòria no constitueixen un ajut de l'Estat en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-les no falseja ni amenaça de falsejar la competència, en afavorir determinades empreses o produccions, ja que les possibles entitats beneficiàries són entitats locals i/o les entitats que en depenen o que hi estan vinculades. Respecte de les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, el projecte que s'ha d'executar ha de ser competència seva i ha de formar part de les funcions essencials de l'entitat, en què exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública.
Les accions que preveu aquesta convocatòria s'han de finançar amb els fons que es distribueix anualment en Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals per ser executats per les comunitats autònomes.
Per tal d'assegurar la igualtat de tracte territorial, s'ha distribuït el crèdit de la convocatòria entre tots els municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en cada illa, en funció del nombre de persones joves (entre 18 i 30 anys) respecte de la població total a cada territori (municipi o illa), segons les dades proporcionades per l'Observatori del Treball de les Illes Balears. A les mancomunitats i l'entitat local menor de Palmanyola, atès que el seu territori ja està cobert amb l'assignació dels municipis als quals estenen la competència, se'ls ha assignat l'import mínim que garanteixi fer una contractació. Per tal d'assegurar la cobertura de tot el territori, tenint en compte el que estableix l'article 16.3 de l'Ordre 16/2023, s'ha fixat una subvenció màxima inicial per als municipis de 800.000 € i de 400.000 € per a l'àmbit de l'illa, i una mínima de 34.554,55 €. El resultat d'aquest procés es recull a l'Annex 2.
Amb l'objectiu de simplificar la gestió dels ajuts ,tant en la mateixa Administració com en les entitats que participen en el programa, s'ha previst que tant la concessió com la justificació d'aquests ajuts es faci pel sistema de mòduls.
L'import dels mòduls es va establir seguint un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable basat en dades objectives i es va plasmar a l'informe tècnic del SOIB de data 12 d'abril de 2021, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 21 d'abril de 2021. L'import dels mòduls ha estat objecte d'actualització seguint el procediment que estableix el mateix informe. D'acord amb el que estableix el punt 5.1. del capítol 5 de les Directrius de la Comissió Europea sobre l'ús d'opcions de costs simplificats (2021/C 200/1DOUE de 27/05/2021) des d'un punt de vista estadístic, es consubstancial que els mòduls puguin sobrecompensar o infracompensar en certa mesura els costs reals en els quals incorrin i siguin abonats per les entitats beneficiàries; aquesta possible sobrecompensació, però, no constitueix un benefici.
La naturalesa de les entitats beneficiàries (entitats locals), l'objecte i l'objectiu final de l'activitat subvencionada i els destinataris finals dels projectes, sumat al fet que les entitats hagin d'atendre de manera puntual i periòdica al pagament de les nòmines i els costs de la Seguretat Social, acrediten raons d'interès públic perquè el pagament de la subvenció es faci a la bestreta d'acord amb la disponibilitat dels recursos econòmics.
Els projectes aprovats a la darrera convocatòria de Qualificats Entitats Locals 2022 han d'acabar a final d'aquest any 2023. Per donar continuïtat al programa amb una nova convocatòria, i tenint en compte els efectes que suposen en la tramitació les operacions de tancament i obertura de l'exercici pressupostari, resulta convenient que aquesta convocatòria es tramiti com a expedient anticipat de despesa corresponent a l'exercici 2024, a l'empara del que estableixen els articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta característica en la tramitació justifica la necessitat que el termini màxim de sis mesos per resoldre i notificar les resolucions es computi a partir de la data de finalització del termini per presentar les sol·licituds.
La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva d'homes i dones, en els títols II, IV i V, fixa el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria, mentre que la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral. Així mateix, la Llei 11/2016 inclou en l'article 11 una sèrie de consideracions respecte dels ajuts públics.
Així mateix, es pren en consideració el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació.
El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el Catàleg de simplificació documental.
En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.
Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB; en virtut de la resta de disposicions aplicables de manera general; tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, i havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l'any 2024 per finançar un programa d'experiència professional per a l'ocupació destinat a persones majors de 18 i menors de 30 anys, que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria, que siguin contractades mitjançant un contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional per part de les entitats locals de les Illes Balears.
2. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.
3. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la convocatòria, la qual començarà a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
(Signat electrònicament: 23 de novembre de 2023)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs laborals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys, que reuneixin els requisits per poder signar un contracte formatiu per obtenir la pràctica professional adequada al nivell d'estudis o de formació cursat, que siguin contractades per part dels ens locals o bé de les entitats que en depenen o que hi estan vinculades.
L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Normativa i règim jurídic
Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions.
4. L'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 (BOIB núm. 67, de 20 de maig de 2023) per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB.
5. El Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i modificat pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació.
6. La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació.
7. El Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació.
En tot el que no prevegi aquesta convocatòria, serà d'aplicació el que estableix l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.
3. Entitats o ens beneficiaris
1. Poden presentar sol·licitud a aquesta convocatòria els ajuntaments, els consells insulars, les mancomunitats, l'entitat local menor de Palmanyola, dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. També poden presentar una sol·licitud, en nom seu, les entitats de dret públic que depenen dels ens locals o que hi estan vinculades i que disposen de personalitat jurídica i d'un NIF propi, que exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici d'autoritat pública; sempre que el projecte que s'ha de desenvolupar sigui de la seva competència i formi part de les funcions essencials de l'entitat.
3. No es poden beneficiar de les subvencions les entitats en les quals concorrin alguna de les situacions que estableix l'article 2.2 de l'Ordre 16/2023.
4. Crèdit assignat
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 10.000.000 €, amb la distribució següent:
— 6.000.000 €, imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D14, capítol 4, fons finalista 24021, sotmès a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient als pressuposts de la CAIB corresponents a l'exercici 2024.
— 4.000.000 €, imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D14, capítol 4, fons finalista 25021, sotmès a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient als pressuposts de la CAIB corresponents a l'exercici 2025.
Les partides del pressupost de despeses que corresponen a aquesta convocatòria s'han d'imputar als fons 24021 i 25021que s'han de finançar mitjançant els fons la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals. En cas que el crèdit previst en aquesta convocatòria excedeixi aquest finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l'exercici del qual es tracti.
En cas que sigui necessari i hi hagi disponibilitat pressupostària, l'import consignat inicialment a la convocatòria es pot ampliar de conformitat amb l'article 3.4 b) de l'Ordre 16/2023.
5. Distribució del crèdit
Per tal d'assegurar la igualtat de tracte territorial, s'ha distribuït el crèdit de la convocatòria entre tots els municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en cada illa, en funció del nombre de persones joves (entre 18 i 30 anys) respecte de la població total a cada territori (municipi o illa), segons les dades proporcionades per l'Observatori del Treball de les Illes Balears, d'acord amb les darreres dades de població de l'INE.
Pel que fa a les mancomunitats, com a entitats locals d'àmbit supramunicipal amb capacitat plena per complir les finalitats pròpies, amb personalitat jurídica independent dels municipis que les integren i amb una estructura i un personal propis, en el repartiment que s'esmenta en el paràgraf anterior se'ls ha assignat un import de 34.554,55 € que els permeti contractar una persona.
Respecte de l'entitat local menor de Palmanyola, i de manera anàloga, se li ha assignat també un import de 34.554,55 € que els permeti contractar una persona.
Per tal d'assegurar la cobertura de tot el territori, s'ha fixat una subvenció màxima per als municipis de 800.000 € i de 400.000 € per a l'àmbit de l'illa, i una de mínima de 34.554,55 €. L'annex 2 recull el resultat d'aquest procés.
6. Contingut del projecte de contractació
L'entitat interessada ha de presentar una única sol·licitud, amb un projecte de contractació que ha d'incloure la totalitat de les contractacions que prevegi dur a terme. En la sol·licitud s'ha de fer constar de manera individualitzada cada un dels llocs de feina que es pretén cobrir, amb el perfil, la titulació, la ubicació, les tasques que ha de fer, i ordenats per ordre de prioritat.
Els imports que consten en l'annex 2 com a assignació territorial són limitadors amb l'excepció següent: les entitats que la seva assignació no els permeti completar una darrera contractació, però el seu romanent d'assignació en representi un mínim del 50 % del mòdul corresponent, podrà sol·licitar l'import complet d'aquesta contractació malgrat en superi l'assignació, per tal d'aprofitar més els recursos econòmics disponibles i incrementar les possibilitats que es contractin més joves. La concessió d'aquesta darrera contractació estarà sotmesa al fet que hi hagi romanents de crèdit d'altres sol·licituds en el procés de concessió i es realitzarà de conformitat amb els criteris de concessió establerts a l'apartat 11.2.b).
Les persones s'han de contractar amb una durada d'un any a jornada completa, en la modalitat de contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada als estudis o formació cursada, que preveu l'article 11.3 del Text refós de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
Per a les entitats que prevegin contractar de 9 a 24 persones dins del marc d'aquesta mesura, una pot dur a terme funcions, entre d'altres, de suport tècnic i de gestió administrativa del projecte, sempre que es corresponguin amb el seus estudis o formació cursada. Per a projectes de 25 persones o més, s'hi poden destinar dues persones, les quals han de complir els mateixos requisits que la resta de candidats per ser seleccionats.
7. Requisits dels projectes de contractació
Els projectes de contractació que presentin les entitats han de complir els requisits següents, i s'han d'acreditar mitjançant una declaració responsable:
a. Les funcions de les persones que s'han de contractar són competència de les entitats sol·licitants i les executen les entitats sol·licitants en règim d'administració directa.
b. L'entitat sol·licitant de la subvenció disposa d'assignació pressupostària suficient per fer-se càrrec de les despeses que no subvenciona el SOIB per executar l'activitat en concret.
c. Els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no són destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.
8. Persones destinatàries finals
1. Els requisits que han de complir les persones seleccionades en el moment de la contractació són els següents:
a) Persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB.
Les persones amb un contracte fix discontinu en període d'inactivitat no tenen la consideració de persones desocupades. No obstant això, podran participar en la selecció però en cas de ser seleccionades hauran d'acreditar l'extinció de la relació laboral abans de ser contractades.
b) Amb titulació universitària o de formació professional de grau superior o un certificat de professionalitat de nivell 3, d'acord amb la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, així com les que tenguin un títol equivalent d'ensenyaments artístics o esportius, que habiliti per a l'exercici professional, finalitzat dins els tres anys (o cinc anys, quan el contracte es concerti amb una persona amb discapacitat) anteriors a l'inici del contracte.
c) Que compleixin els requisits per poder ser contractades mitjançant el contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada al nivell d'estudis que regula l'article 11, en els punts 3 i 4, del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, modificat pel Reial decret llei 32/2021.
2. Per poder contractar la persona, és condició indispensable que en el moment de la contractació tengui la demanda d'ocupació en el SOIB d'alta com a desocupada. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació que s'efectuï.
9. Termini i model de presentació de les sol·licituds
a) Generació de la sol·licitud:
La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.
Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud per a totes les contractacions que preveu fer, en el model normalitzat que trobarà a l'aplicació de gestió ESOIB, i adjuntar la documentació corresponent.
Per poder accedir a l'aplicació ESOIB l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de l'entitat i de les persones gestores que han de poder accedir-hi, enviant un correu electrònic a la bústia: fomentocupacio3@soib.caib.es, i cal aportar la documentació següent:
Per a les entitats locals:
— NIF de l'entitat sol·licitant, raó social i adreça fiscal.
— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
Per a les entitats dependents o vinculades:
— NIF de l'entitat sol·licitant, raó social i adreça fiscal.
— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
— Estatuts inscrits degudament en el registre corresponent, o documentació que acrediti el caràcter d'entitat dependent o vinculada.
Les entitats que ja estan donades d'alta a l'ESOIB no han d'aportar la documentació esmentada, llevat que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas, s'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i cal sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades a través de la bústia de correu abans indicada.
Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, s'ha de generar el model de sol·licitud normalitzat i adjuntar la documentació corresponent mitjançant l'aplicació ESOIB.
b) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica
La presentació de la sol·licitud s'ha de fer d'acord amb els articles 4.1, 4.2 i 4.7 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig i d'acord amb les indicacions següents:
Una vegada adjuntada la documentació dins ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, el qual, s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.
Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i a la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatories/.
El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud per a totes les contractacions que preveu fer. En cas de presentar més d'una sol·licitud dins el termini establert, es considerarà que la darrera presentada és la vàlida i que substitueix les anteriors que s'hagin presentat.
10. Documentació
Tota la documentació que complementa la sol·licitud, de la qual forma part, s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, i és la següent:
a) La declaració responsable de l'apartat 4.4 d), apartats 1, 2, 3,4, 5 i 7 (si escau).
b) El certificat que esmenta l'article 4.4 e) de l'Ordre de bases.
c) D'acord amb l'article 4.4 f) de l'Ordre de bases, i d'acord amb el model disponible en l'aplicació de gestió ESOIB, una declaració responsable sobre els punts següents:
d) D'acord amb l'apartat 4.4 g) la documentació específica següent:
Certificat del secretari de l'entitat o l'òrgan equivalent, en el model normalitzat, en què s'indiqui el percentatge que aplicarà a les retribucions d'aquestes contractacions. En el cas que l'entitat, en virtut de conveni col·lectiu, taula salarial, acord, o qualsevol tipus de normativa, hagi d'aplicar unes retribucions inferiors a les que correspondrien a una altra persona del mateix grup professional i nivell retributiu, haurà d'indicar-ho en aquest certificat i aportar-ne la documentació acreditativa.
D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.
En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les entitats sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.
En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.
En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.
11. Criteris de concessió
Un cop revisades les sol·licituds rebudes i verificat que les entitats compleixen els requisits per poder beneficiar-se de la subvenció, s'han de concedir seguint el procediment de concurrència no competitiva, d'acord amb el procediment següent:
1. Import de les sol·licituds igual o inferior al crèdit de la convocatòria:
En el supòsit que el crèdit de la convocatòria resulti suficient per poder atendre totes les sol·licituds, s'han de concedir en funció de l'import que hagi sol·licitat cada entitat.
2. Import de les sol·licituds superior al crèdit de la convocatòria:
a. En primer lloc, s'han de garantir els llocs de feina que es poden cobrir sense superar els imports màxims assignats territorialment en l'annex 2.
En el supòsit que més d'una entitat presenti una sol·licitud amb càrrec a la mateixa assignació territorial i entre totes superin l'import màxim, aquest crèdit s'ha de repartir aplicant els criteris següents: s'ha de prioritzar la sol·licitud de la corporació local (ajuntament o consell insular) per davant de les entitats dependents o vinculades i, després, en cas que hi hagi més d'una entitat dependent, s'ha de prioritzar la que proposi el nombre més alt de contractacions i, en cas d'empat, per ordre de registre d'entrada, fins a exhaurir el crèdit màxim disponible per a aquest territori.
b. El romanent de crèdit resultant de l'apartat anterior s'ha de repartir entre les sol·licituds dels ajuntaments, els consell insulars o les entitats vinculades que, per completar la darrera contractació, hagin sol·licitat per damunt de la seva assignació, ordenats de major a menor percentatge de joves respecte de la població del territori, segons l'annex 2, i fins a exhaurir el crèdit.
12. Conflicte d'interessos de les persones participants
Les persones i les autoritats que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, en què hi hagi un conflicte d'interessos o alguna de les causes d'abstenció assenyalades a l'article 23 de la Llei 40/2015, de Règim jurídic del Sector Públic, s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment, i actuar d'acord amb el que estableix l'article esmentat.
13. Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció
1. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb el que estableix l'article 10 de l'Ordre 16/2023, excepte el punt 6 que no s'aplica.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'examinar i comparar les sol·licituds presentades i està formada pels membres que s'indiquen a continuació i en què s'ha de procurar, en la mesura que sigui possible, una presència equilibrada d'homes i de dones:
— Presidència:
— Secretaria:
El secretari o la secretària actua amb veu, però sense vot.
— 3 Vocalies: personal tècnic del SOIB.
3. La proposta de resolució provisional, que podrà ser conjunta, es publicarà al web del SOIB a l'apartat «Convocatòries» (https://soib.es/convocatories/) i es concedirà un termini de quinze dies per presentar al·legacions. Transcorregut aquest termini sense que l'entitat n'hagi manifestat l'oposició, s'entendrà tàcitament acceptada.
4. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l'import sol·licitat, a la proposta de resolució provisional motivada degudament s'ha de fer constar clarament per a quins llocs de feina es proposa concedir la subvenció. Les entitats disposaran del termini indicat anteriorment per manifestar-ne l'acceptació de la proposta.
5. La resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre de Bases, i s'establirà un termini màxim per dictar i notificar la resolució d'aprovació o denegació de sis mesos a partir de la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds. La resolució serà notificada individualment a cada un dels beneficiaris.
14. Modificació de la resolució
Amb posterioritat a la resolució de concessió l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió, de conformitat amb les prescripcions establertes a l'article 12.1 i 12.3 de l'Ordre 16/2023. El termini per sol·licitar la modificació de la resolució serà de deu dies hàbils.
15. Quantia de la subvenció
1. La subvenció s'ha de destinar a finançar els costs laborals totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de contractar a jornada completa les persones joves en la modalitat de contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada als estudis o la formació cursada i per una durada d'un any o, excepcionalment, pel temps que s'hagi autoritzat per als supòsits prevists de substitucions.
2. L'import de la subvenció s'ha de determinar aplicant a cada contractació que s'ha de fer el mòdul corresponent segons el grup per al qual s'hagi de contractar. L'article 11.3.i) de l'Estatut dels treballadors estableix que les retribucions per al contracte per a la pràctica professional són les que fixa el conveni col·lectiu aplicable a l'entitat per a aquest tipus de contracte o, si no n'hi ha, les del grup professional i nivell retributiu corresponent a les funciones desenvolupades, i en cap cas la retribució no pot ser inferior a la retribució mínima establerta per al contracte per a la formació en alternança ni al salari mínim interprofessional.
3. Per determinar els mòduls econòmics, el SOIB va elaborar un informe tècnic de data 12 d'abril de 2021, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 21 d'abril de 2021. Segons el procediment que estableix aquest informe, l'import dels mòduls actualitzats aplicables per a la concessió i la justificació de la subvenció són:
|
Mòdul anual |
Mòdul diari |
---|---|---|
Mòdul A |
34.554,55 € |
94,67 € |
Mòdul B |
27.312,95 € |
74,83 € |
4. Atès que el mòdul està fixat considerant el 100 % dels costs laborals, quan l'entitat estigui obligada a pagar unes retribucions inferiors a aquest 100 %, l'import dels mòduls als efectes de calcular la quantia de la subvenció i la justificació s'ha d'ajustar al percentatge que l'entitat apliqui finalment a les retribucions que s'han de formalitzar, d'acord amb el certificat que l'entitat ha de presentar, juntament amb la sol·licitud, a què fa referència el punt 10.d) d'aquesta convocatòria.
5. La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposa en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.
6. Als efectes de determinar el mòdul que s'ha d'aplicar s'estableixen els grups professionals següents:
7. D'acord amb el que estableix l'article 16.3 de l'Ordre 16/2023, i per assegurar la cobertura de tot el territori de la comunitat autònoma, s'estableix una quantia màxima inicial de subvenció de 800.000 € per als municipis i de 400.000 € per a l'àmbit de l'illa, i una mínima de 34.554,55 €.
Pel que fa a l'entitat local menor de Palmanyola, i a les mancomunitats com a entitats locals d'àmbit supramunicipal amb capacitat plena per complir les finalitats pròpies, amb personalitat jurídica independent dels municipis que les integren i amb una estructura i un personal propis se'ls ha assignat un import de 34.554,55 € que els permeti contractar una persona.
16. Selecció i contractació
1. L'article 42 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix que tota activitat d'intermediació, tant respecte de la tasca de prospecció i captació d'ofertes de treball com de la cassació de l'oferta i demanda d'ocupació o la col·locació, la recol·locació o la selecció de personal, es desenvoluparà atenent el compliment dels objectius de la política d'ocupació i els principis rectors d'aquesta. En particular, s'ha de respectar la igualtat real i efectiva de les persones oferents i demandants d'ocupació i la no discriminació en l'accés a l'ocupació, sense perjudici de la generació de mercats de treball inclusius i l'execució de programes específics per a facilitar l'ocupabilitat de col·lectius més desfavorits. Es preservarà també la plena transparència i la protecció i adequat tractament de les dades personals de les persones demandants d'ocupació per part dels agents d'intermediació.
En compliment dels principis d'igualtat i no discriminació en l'accés i consolidació de l'ocupació i desenvolupament professional, les ofertes que presenta l'entitat no podran contenir elements que suposin algun tipus de discriminació per motiu d'edat, sexe, discapacitat, salut, orientació sexual, identitat de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, nacionalitat, origen racial o ètnic, religió o creences, opinió política, afiliació sindical, així com per raó de llengua, dins de l'Estat espanyol o qualsevol altra condició o circumstància personal, familiar o social afavorint, d'aquesta manera, la cohesió social, tal com especifica l'article 5 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.
2. Les persones treballadores s'han de seleccionar d'acord amb els criteris que estableix aquesta convocatòria i seguint el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria, el qual ha de preveure la possibilitat d'emprar mitjans no presencials i ha de procurar que el resultat del procés de selecció i contractació respecti el principi de representació equilibrada entre homes i dones (60-40 %). Aquest protocol ha d'estar disponible en el web del SOIB.
A l'efecte de fer la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, en què han de participar almenys un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió ha de seleccionar les persones participants que reuneixin els requisits segons el que especifica el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació.
L'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta, de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric i s'han de posar en difusió en el portal web del SOIB.
En relació amb la contractació vinculada a programes d'activació per a l'ocupació per part de les administracions públiques i l'aplicació dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat, d'acord amb el que estableix l'article 42 i la disposició addicional novena de la Llei 3/2023, d'ocupació, l'article 4.4 del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació per al Sistema Nacional d'Ocupació i, finalment, d'acord amb el que conclou la nota informativa del Ministeri de Treball i Economia Social i el SEPE, de data 21 de març de 2023, per dur a terme aquest tipus de contractació, es considerarà que qualsevol sistema utilitzat per seleccionar els participants s'entendrà complert quan els processos de selecció s'adeqüin als procediments establerts per al respectiu programa de polítiques actives d'ocupació per l'administració competent per gestionar-lo, considerant els requisits de les ofertes presentades, si escau, i el perfil de les persones beneficiàries. En tot cas, no serà aplicable la normativa establerta per als procediments de selecció de personal de les diferents administracions públiques, encara que l'entitat beneficiària sigui una entitat o organisme públic.
Les persones candidates s'han d'inscriure per autocandidatura en el portal del SOIB. Aquesta inscripció comporta autoritzar i cedir les dades a l'entitat beneficiària del projecte perquè les consideri i gestioni, a fi i efecte de seleccionar participants.
La comissió mixta de selecció ha de seleccionar les persones candidates tenint en compte els criteris següents:
a) Adequació de la qualificació al lloc ofert.
b) Persones desocupades que duen a terme un itinerari personalitzat d'inserció, que presta el SOIB o les seves entitats col·laboradores en itineraris integrals d'inserció, que hagi començat almenys un mes abans de la data en què l'oferta s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB.
c) Valoració curricular i de les persones candidates.
d) Tenint en compte que les contractacions s'han d'ajustar preferentment als perfils professionals de les persones desocupades existents al territori, tenen preferència en la selecció les que resideixen al municipi de l'entitat local beneficiària de la subvenció.
3. La contractació de les persones seleccionades s'ha de dur a terme l'endemà d'un dia hàbil. El SOIB ha de verificar que les persones seleccionades tinguin la demanda d'ocupació d'alta en situació de desocupació. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació efectuada.
Una vegada seleccionades les persones, s'han de contractar a jornada completa i amb una durada prevista d'un any, excepte per al cas de les substitucions. El contracte s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) «Contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional», amb el codi de contracte «420».
17. Registre de contractes
El contracte s'ha de registrar vinculat al número d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB que en fa la selecció.
El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació Contrat@, que es troba a disposició de les persones interessades en el web <https://soib.es>. Els contractes s'han de comunicar en el termini dels deu dies següents a la formalització.
18. Inici i execució
1. La data d'inici dels contractes ha d'estar compresa entre l'1 d'abril i l'1 d'agost de 2024 (ambdós inclosos), i la data d'acabament un any després de l'inici, amb les excepcions recollides als punts 2 i 3 d'aquest apartat.
Per tal de facilitar les seleccions i les incorporacions al lloc de feina, l'entitat pot fer les contractacions de manera escalonada, però totes les contractacions del projecte s'han de fer en el termini màxim d'un mes.
2. Atès que l'objectiu de la convocatòria és contractar el major nombre de persones desocupades possible, en el supòsit que el lloc de feina subvencionat quedi vacant per baixa per causes alienes a l'entitat o per rescissió del contracte abans de la data prevista d'acabament, el SOIB pot autoritzar-ne la substitució, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat. L'entitat disposa d'un termini màxim de deu dies hàbils des que es produeix la vacant per sol·licitar la substitució; en el cas que no es compleixi aquest termini, no se n'autoritzarà la substitució. Les persones substitutes han de provenir de la llista de reserva establerta en la selecció i, si no n'hi ha, s'ha de promoure un nou procés de selecció; les persones candidates han de complir els requisits per poder ser contractades. El contracte de la persona substituta s'ha de formalitzar per al temps que resti fins a completar l'any (amb una durada mínima de sis mesos).
3. La data màxima de finalització dels projectes serà el 15 d'agost de 2025, excepte per als supòsits d'interrupció del còmput de la durada del contracte a què fa referència l'article 11.4.b) de l'Estatut dels treballadors, respecte del contracte afectat per la interrupció.
19. Obligacions de les entitats beneficiàries
A més de les que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2003 i tots els apartats de l'article 14, excepte l'a), r) i s) de l'Ordre 16/2023, les obligacions que s'estableixen amb caràcter específic són les següents:
1. Utilitzar l'aplicació web de gestió ESOIB i presentar tota la documentació amb els models disponibles.
2. Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, la gestió i la justificació de la subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha reportar tota la informació i la documentació relativa a la gestió i el seguiment de l'activitat subvencionada mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB, en la forma i en els terminis que estableixi el protocol de gestió de projectes o les guies d'ajuda que hi ha a disposició seva en el web del SOIB i l'aplicació ESOIB.
3. Comunicar al Servei de Seguiment Tècnic del SOIB qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut en el termini de set dies hàbils.
4. Una vegada concedida la subvenció, qualsevol incidència esdevinguda relativa al projecte de contractació que pugui suposar modificar o alterar les dades relatives a la ubicació, tasques, perfil professional, etc. que varen donar lloc a la subvenció s'ha de comunicar i sol·licitar-ne l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de set dies hàbils. Si aquesta modificació de projecte afecta les condicions d'execució establertes a la resolució de concessió, a més de l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic, la persona que disposi de la representació legal de l'entitat haurà de sol·licitar la corresponent modificació de la resolució tal estableix l'apartat 14 d'aquesta convocatòria.
5. En els supòsits d'interrupció del còmput de la durada del contracte a què fa referència l'article 11.4.b) de l'Estatut dels treballadors, l'entitat ha de comunicar al Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de quinze dies respectivament, la data en què s'inicia la interrupció i després, la data de represa.
6. En els supòsits de substitució de l'apartat 18.2 d'aquesta convocatòria, l'entitat té un termini de deu dies hàbils des que es produeix la vacant per sol·licitar-ne la substitució.
20. Condicions per pagar la subvenció
1. D'acord amb l'article 17.3 de l'Ordre de Bases, en relació amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de dia 3 de novembre de 2023, a proposta del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció per raons d'interès públic. Les entitats beneficiàries estan eximides de presentar garantia, d'acord amb l'article 173.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals i l'article 42.2 a) del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
2. El pagament de la subvenció s'ha de fer a la bestreta de la manera següent:
3. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten es podrà incrementar el percentatge del primer pagament fins arribar, fins i tot, al 100 % (amb la corresponent minva o fins i tot supressió del segon) amb les modificacions i els ajusts jurídics i comptables que pertoquin.
4. Les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'han de pagar segons les disponibilitats de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
21. Justificació
1. La subvenció s'ha de justificar pel sistema de mòduls tal com estableix l'article 23 de l'Ordre 16/2023, mitjançant la presentació de la documentació següent:
a. Memòria d'actuacions final que ha de recollir una declaració de les activitats efectuades objecte de la subvenció i dels resultats obtinguts.
Aquesta memòria es genera a través de l'aplicació ESOIB, d'acord amb la informació, la documentació i les evidències que hi consten. El SOIB l'ha de posar a disposició de l'entitat beneficiària mitjançant l'aplicació de gestió una vegada acabada l'activitat. L'entitat disposa d'un termini màxim de quinze dies per validar-la i per pujar-la signada a l'aplicació.
b. Memòria econòmica justificativa que ha de contenir els aspectes següents:
c. Declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha demanat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.
d. Justificant de devolucions voluntàries dels fons públics percebuts com a bestreta i no aplicats a l'objecte subvencionable, si escau, i dels corresponents interessos.
La documentació dels punts b), c) i d) anteriors s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic de justificació disponible a la Seu Electrònica del Govern, si està habilitat, o si no, per Registre Electrònic Comú (REC), i pujar-la a l'aplicació ESOIB. El termini per presentar-la és d'un mes des que l'entitat va tornar validada la memòria d'actuacions final del punt a).
2. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència l'apartat 1, s'aplicarà l'article 25.3 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.
3. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de deu dies.
4. Les entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció. No obstant això, els beneficiaris tenen l'obligació de custodiar la documentació corresponent durant els terminis assenyalats per la normativa aplicable.
5. La subvenció s'ha de liquidar d'acord amb l'informe del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, i s'ha de calcular considerant el nombre de persones contractades, pels dies que han estat contractades i pel mòdul econòmic corresponent en funció del grup professional per al qual s'ha contractat, segons els grups professionals que defineix l'apartat 15.6 d'aquesta convocatòria. En cap cas la liquidació no pot superar la quantia de la subvenció concedida inicialment.
22. Difusió pública de les actuacions
1. Tota la publicitat o la difusió que es vulgui fer s'ha de presentar al SOIB com a mínim cinc dies hàbils abans de fer-se pública.
2. En tota publicitat o difusió que es dugui a terme s'hi ha de fer constar el nom complet del programa: «SOIB Jove: Qualificats Entitats Locals 2024)». A més, s'ha de fer constar que ha estat promogut pel SOIB i ha comptat amb el finançament del SEPE per mitjà de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats en l'aplicació ESOIB. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una menor que la dels logotips del SOIB i del SEPE.
3. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, i també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones.
4. Durant l'execució de l'operació, el beneficiari n'ha de fer una descripció en el seu lloc d'Internet, en què ha d'indicar els objectius i els resultats, així com la inversió total. També ha de col·locar un cartell de mida A3 o una pantalla electrònica equivalent amb la informació del projecte en un lloc visible i d'accés al públic, segons el model que predetermina el protocol de gestió establert pel SOIB.
5. En cas d'incompliment de l'obligació de la difusió publicitària s'aplicaran les regles que indica l'article 30 de l'Ordre 16/2023.
23. Revocació i reintegrament
El SOIB durà a terme el control de les subvencions d'acord amb el que estableixen els articles 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.
L'entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de declaració/liquidació que es pot descarregar a l'enllaç <https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218>.
Per calcular els imports que cal reintegrar, s'han de multiplicar els dies de contractació no complerts per l'import del mòdul diari fixat per al grup per al qual es va concedir l'ajut.
24. Compatibilitat amb altres subvencions
Les subvencions que estableix aquesta Resolució són incompatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció de qualsevol administració pública o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, i amb qualsevol reducció o bonificació a les cotitzacions a la Seguretat Social, per a la mateixa finalitat.
25. Seguiment dels projectes i control de la subvenció
Amb la finalitat de comprovar l'execució correcta de les accions d'acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n'ha de fer, per part del SOIB, el seguiment de l'execució.
El SOIB ha d'establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Aquests mecanismes i metodologia estan recollits al Protocol de gestió de projectes que estarà disponible a l'aplicació ESOIB (apartat «Fons documental») i al web del SOIB (https://soib.es/convocatories/).
A aquest efecte, els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d'inspecció i control que pugui dur a terme el personal funcionari que les tengui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.
A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se'ls requereixi en relació amb l'execució de les accions, l'accés a les instal·lacions on es duen a terme, i la recollida de totes les evidències necessàries per verificar l'execució correcta del projecte.
Pel que fa al seguiment de l'execució dels projectes, i per tal de poder determinar que s'ha complit amb l'objecte de la subvenció i que les persones contractades han realitzat la pràctica professional adequada als seus estudis, durant l'execució del projecte l'entitat ha d'aportar en la forma i els terminis que estableixin els protocols del SOIB, les evidències que ho acreditin:
S'entendrà per incompliment d'aquesta obligació, i podrà donar lloc a no ser considerat elegible a efectes de liquidació de la subvenció:
a) Els dies de no d'assistència al lloc de feina, sense justificar.
b) La manca de descripció i evidències de les tasques realitzades que acreditin suficientment l'adequació de les tasques a la pràctica professional objecte de la subvenció.
De manera excepcional es podrà esmenar les deficiències dels punts a) i b) anteriors, mitjançant un informe justificatiu signat per la persona de l'entitat responsable del projecte, sempre que estigui degudament justificat almenys un 80 % de l'assistència total de la durada del contracte de cada persona treballadora.
L'incompliment d'aquesta obligació o bé, si del seu anàlisi es dedueix que no s'ha complit amb l'objecte de la subvenció, es recollirà a l'informe final que ha d'emetre el Servei de Seguiment Tècnic del SOIB que ha de servir de base per a la liquidació de la subvenció i podrà donar lloc al reintegrament total o parcial de la subvenció en els termes recollits al punt 23 d'aquesta convocatòria.
Pel que fa a la comprovació de l'aplicació correcta dels fons, una vegada acabat el projecte i presentada la documentació justificativa per part de l'entitat beneficiària, el SOIB ha de verificar mitjançat una consulta de la «vida laboral» que els contractes s'han formalitzat i se n'ha complert la durada prevista.
ANNEX 2 Assignació: àmbit territorial municipi (ajuntaments i entitats dependents)
Municipi |
Població total |
Població homes |
Població dones |
Població entre 20 i 29 anys |
Pes població 20 a 29 anys |
Assignació |
Alaró |
5.811 |
2.825 |
2.986 |
581 |
0,43 % |
53.012,66 € |
Alcúdia |
20.717 |
10.491 |
10.226 |
2.631 |
1,97 % |
242.294,10 € |
Algaida |
6.075 |
3.073 |
3.002 |
504 |
0,38 % |
46.671,20 € |
Andratx |
11.735 |
5.916 |
5.819 |
1.245 |
0,93 % |
114.437,95 € |
Ariany |
912 |
477 |
435 |
91 |
0,07 % |
34.554,55 € |
Artà |
8.062 |
4.023 |
4.039 |
909 |
0,68 % |
83.650,23 € |
Banyalbufar |
566 |
304 |
262 |
44 |
0,04 % |
34.554,55 € |
Binissalem |
9.027 |
4.498 |
4.529 |
890 |
0,67 % |
82.314,38 € |
Búger |
1.111 |
588 |
523 |
83 |
0,06 % |
34.554,55 € |
Bunyola |
7.121 |
3.499 |
3.622 |
708 |
0,53 % |
65.188,87 € |
Calvià |
52.458 |
26.175 |
26.283 |
5.974 |
4,47 % |
549.852,15 € |
Campanet |
2.719 |
1.358 |
1.361 |
274 |
0,21 % |
34.554,55 € |
Campos |
11.618 |
5.815 |
5.803 |
1.097 |
0,82 % |
100.888,35 € |
Capdepera |
12.081 |
6.093 |
5.988 |
1.466 |
1,10 % |
135.233,20 € |
Consell |
4.230 |
2.096 |
2.134 |
398 |
0,30 % |
34.554,55 € |
Costitx |
1.446 |
714 |
732 |
112 |
0,08 % |
34.554,55 € |
Deià |
674 |
328 |
346 |
87 |
0,08 % |
34.554,55 € |
Escorca |
187 |
112 |
75 |
18 |
0,01 % |
34.554,55 € |
Esporles |
5.182 |
2.546 |
2.636 |
535 |
0,40 % |
49.211,54 € |
Estellencs |
336 |
175 |
161 |
31 |
0,02 % |
34.554,55 € |
Felanitx |
18.357 |
9.219 |
9.138 |
1.971 |
1,48 % |
181.923,17 € |
Fornalutx |
710 |
354 |
356 |
70 |
0,05 % |
34.554,55 € |
Inca |
34.093 |
17.155 |
16.938 |
3.784 |
2,83 % |
348.150,53 € |
Lloret de Vistalegre |
1.514 |
762 |
752 |
132 |
0,10 % |
34.554,55 € |
Lloseta |
6.312 |
3.155 |
3.157 |
654 |
0,49 % |
60.258,33 € |
Llubí |
2.392 |
1.191 |
1.201 |
250 |
0,19 % |
34.554,55 € |
Llucmajor |
38.722 |
19.595 |
19.127 |
3.913 |
2,93 % |
360.364,26 € |
Manacor |
45.352 |
22.720 |
22.632 |
5.332 |
3,99 % |
490.798,30 € |
Mancor de la Vall |
1.596 |
817 |
779 |
140 |
0,10 % |
34.554,55 € |
Maria de la Salut |
2.273 |
1.174 |
1.099 |
224 |
0,17 % |
34.554,55 € |
Marratxí |
38.902 |
19.542 |
19.360 |
4.163 |
3,12 % |
383.662,33 € |
Montuïri |
3.119 |
1.576 |
1.543 |
316 |
0,24 % |
34.554,55 € |
Muro |
7.667 |
3.882 |
3.785 |
831 |
0,62 % |
76.310,73 € |
Palma |
415.940 |
203.175 |
212.765 |
50.429 |
37,75 % |
800.000,00 € |
Petra |
3.067 |
1.509 |
1.558 |
338 |
0,25 % |
34.554,55 € |
Pobla (sa) |
14.005 |
7.079 |
6.926 |
1.512 |
1,13 % |
139.034,33 € |
Pollença |
17.126 |
8.534 |
8.592 |
1.861 |
1,39 % |
171.045,29 € |
Porreres |
5.645 |
2.856 |
2.789 |
562 |
0,42 % |
51.676,81 € |
Puigpunyent |
2.075 |
1.026 |
1.049 |
207 |
0,15 % |
34.554,55 € |
Salines (ses) |
5.039 |
2.519 |
2.520 |
478 |
0,36 % |
44.224,70 € |
Sant Joan |
2.179 |
1.079 |
1.100 |
222 |
0,17 % |
34.554,55 € |
Sant Llorenç des Cardassar |
9.035 |
4.537 |
4.498 |
1.008 |
0,75 % |
92.363,13 € |
Santa Eugènia |
1.771 |
888 |
883 |
183 |
0,14 % |
34.554,55 € |
Santa Margalida |
12.776 |
6.555 |
6.221 |
1.447 |
1,08 % |
132.918,08 € |
Santa Maria del Camí |
7.483 |
3.734 |
3.749 |
728 |
0,54 % |
66.543,49 € |
Santanyí |
12.321 |
6.199 |
6.122 |
1.379 |
1,03 % |
126.745,52 € |
Selva |
4.243 |
2.090 |
2.153 |
353 |
0,26 % |
34.554,55 € |
Sencelles |
3.659 |
1.851 |
1.808 |
315 |
0,24 % |
34.554,55 € |
Sineu |
4.232 |
2.109 |
2.123 |
413 |
0,31 % |
34.554,55 € |
Sóller |
13.454 |
6.659 |
6.795 |
1.425 |
1,07 % |
131.525,92 € |
Son Servera |
11.752 |
5.837 |
5.915 |
1.395 |
1,04 % |
128.025,08 € |
Valldemossa |
2.085 |
1.049 |
1.036 |
205 |
0,15 % |
34.554,55 € |
Vilafranca de Bonany |
3.600 |
1.831 |
1.769 |
392 |
0,29 % |
34.554,55 € |
MALLORCA |
914.564 |
453.364 |
461.200 |
104.310 |
78,08 % |
6.137.633,83 € |
|
|
|
|
|
|
|
Alaior |
9.606 |
4.814 |
4.792 |
1.013 |
0,76 % |
93.436,23 € |
Castell (es) |
7.525 |
3.817 |
3.708 |
845 |
0,63 % |
77.552,75 € |
Ciutadella |
30.811 |
15.336 |
15.475 |
3.614 |
2,71 % |
333.208,77 € |
Ferreries |
4.944 |
2.479 |
2.465 |
586 |
0,44 % |
54.085,77 € |
Maó |
29.445 |
14.287 |
15.158 |
3.370 |
2,52 % |
310.023,31 € |
Mercadal (es) |
5.676 |
2.878 |
2.798 |
646 |
0,48 % |
59.128,92 € |
Migjorn Gran (es) |
1.507 |
750 |
757 |
144 |
0,11 % |
34.554,55 € |
Sant Lluís |
6.953 |
3.509 |
3.444 |
750 |
0,56 % |
68.914,93 € |
MENORCA |
96.467 |
47.870 |
48.597 |
10.968 |
8,21 % |
1.030.905,23 € |
|
|
|
|
|
|
|
Eivissa |
50.715 |
25.550 |
25.165 |
6.092 |
4,56 % |
560.880,17 € |
Sant Antoni de Portmany |
27.431 |
14.334 |
13.097 |
3.048 |
2,28 % |
280.477,62 € |
Sant Joan de Labritja |
6.703 |
3.401 |
3.302 |
596 |
0,45 % |
55.252,72 € |
Sant Josep de sa Talaia |
28.813 |
14.785 |
14.028 |
2.933 |
2,20 % |
270.485,17 € |
Santa Eulària del Riu |
40.548 |
20.454 |
20.094 |
4.334 |
3,24 % |
398.622,86 € |
EIVISSA |
154.210 |
78.524 |
75.686 |
17.003 |
12,73 % |
1.565.718,54 € |
|
|
|
|
|
|
|
Formentera |
11.418 |
5.938 |
5.480 |
1.305 |
0,98 % |
120.460,35 € |
FORMENTERA |
11.418 |
5.938 |
5.480 |
1.305 |
0,98 % |
120.460,35 € |
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
1.176.659 |
585.696 |
590.963 |
133.586 |
100,00 % |
8.854.717,95 € |
Assignació: mancomunitats de la CAIB |
|||||
Mancomunitat des Migjorn |
34.554,55 € |
||||
Mancomunitat des Raiguer |
34.554,55 € |
||||
Mancomunitat Pla de Mallorca |
34.554,55 € |
||||
Mancomunitat Tramuntana |
34.554,55 € |
||||
Escorxador insular d'Eivissa |
34.554,55 € |
||||
TOTAL MANCOMUNITATS |
172.772,75 € |
||||
|
|||||
Assignació: entitat local menor |
|||||
Entitat local menor Palmanyola |
34.554,55 € |
||||
Assignació: àmbit territorial d'illa (consells i entitats dependents) | |||||
|
Població total |
Població homes |
Població dones |
Pes població 20 a 29 anys |
|
Mallorca |
914.564 |
453.364 |
461.200 |
78,08 % |
400.000,00 € |
Menorca |
96.467 |
47.870 |
48.597 |
8,21 % |
197.369,42 € |
Eivissa |
154.210 |
78.524 |
75.686 |
12,73 % |
306.030,78 € |
Formentera |
11.418 |
5.938 |
5.480 |
0,98 % |
34.554,55 € |
Total de l'àmbit d'illes |
1.176.659 |
585.696 |
590.963 |
100% |
937.954,75 € |
|
|
|
|
|
10.000.000,00 € |
Font: OTIB (Observatori del Treball de les Illes Balears) dades referides a l'any 2022 |