Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 740642
Resolució del conseller d’Educació i Universitats, a proposta del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat i del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives, per la qual s’aprova la convocatòria del programa Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats que imparteixen alguns ensenyaments d'FP de les Illes Balears de les famílies d’ADG, COM i IFC que s’inicien el curs 23-24 i acaben el curs 24-25, projecte desenvolupat en execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la UnióEuropea – NextGenerationEU
En data de la signatura electrònica, el director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat i el director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives han formulat la proposta de resolució següent:
Fets
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, a l'article 28.g) diu que amb la finalitat de millorar la qualitat de la formació professional, el Govern de les Illes Balears ha d' impulsar la participació dels centres educatius en programes d'internacionalització de la formació professional.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix en l'article 2.1.j) que una de les finalitats del sistema educatiu és la capacitació per a la comunicació en les llengües oficial i cooficial i en una llengua estrangera o més.
3. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, estableix a l'article 108 que per tal de millorar el desenvolupament de les tasques professionals i les expectatives professionals, el sistema de formació professional incorporarà l'ensenyament de llengües estrangeres en els processos de formació professional en termes que capacitin els professionals; a més, dona la possibilitat a les administracions competents d'incorporar un mòdul de llengua estrangera tècnica en funció de les necessitats del teixit empresarial de la regió i del sector productiu en general.
4. El Decret 91/2002, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, estableix en l'article 2.2.j) que, per aconseguir les finalitats del sistema de formació professional, s'ha de tenir en compte el desenvolupament i l'aplicació de metodologies d'aprenentatge que incloguin l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i fomentin el coneixement d'idiomes d'altres països de la Unió Europea, per afavorir l'ocupabilitat i la lliure circulació al territori de la Unió Europea.
5. L'article 4.3 del Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, estableix que l'ensenyament en una llengua estrangera es pot aplicar totalment o parcialment a una assignatura a l'educació primària, l'educació secundària obligatòria i el batxillerat i a un mòdul de formació professional. L'article 4.6 determina que, en les programacions didàctiques de les assignatures o mòduls no lingüístics que s'imparteixin en una llengua estrangera, s'hi han d'incloure les competències, els objectius, els continguts, els estàndards d'aprenentatge avaluables i els criteris d'avaluació, sense que això suposi la modificació dels elements bàsics del currículum vigent de cada assignatura o mòdul.
6. Un dels objectius generals del Sistema de Formació Professional és estendre el coneixement de les llengües estrangeres a l'àmbit professional. La comunicació en un idioma estranger és, en aquests moments, una competència clau per augmentar l'ocupabilitat i millorar l'acompliment professional. Incentivar el plurilingüisme en l'àmbit de la formació professional ha de constituir un objectiu estratègic, com ja assenyala l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que expressa en el seu punt 4.4 la necessitat d'augmentar considerablement el nombre de joves i adults que tenen competències per accedir a l'ocupació i de potenciar l'emprenedoria i l'autoocupació, imprescindible en el nou marc socioeconòmic cap al qual es dirigeix la nostra economia.
7. Els darrers anys, als centres educatius de les Illes Balears, s'han dut a terme diverses experiències d'ensenyament de continguts no lingüístics en una llengua estrangera, majoritàriament d'implantació voluntària, que han estat avaluades periòdicament. Aquestes experiències, i d'altres que es puguin implementar en el mateix sentit, concorden amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per la Comissió Europea per al període 2021-2027, que estableix, en l'àmbit de la formació professional, per mitjà del seu component núm. 20, un fons d'inversió per a la conversió d'un percentatge de cicles formatius de grau mitjà i grau superior en bilingües.
8. En conseqüència, cal promoure i afavorir l'aprenentatge d'una llengua estrangera en l'àmbit de la formació professional per assolir les finalitats esmentades, per mitjà d'un pla de reforç en llengües estrangeres. En qualsevol cas, el professorat que imparteixi els mòduls que es determinen en el marc del pla han d'estar habilitats, d'acord amb el que disposa el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari; així com el Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, que desenvolupa determinades disposicions del Reial decret 1834/2008.
9. Quant al professorat de centres privats, mentre no s'actualitzin les exigències de titulació i especialització per exercir la docència en centres privats, contingudes a l'Ordre de 24 de juliol de 1995 per la qual es regulen les titulacions mínimes que han de posseir els professors dels centres privats d'educació secundària obligatòria i batxillerat, així com a l'Ordre de 23 de febrer de 1998 i a l'Ordre ECI/759/2008, de 19 de febrer de 2008, que completen l'Ordre de 24 de juliol de 1995 esmentada, és aplicable el que preveuen aquestes normes per als ensenyaments a què es refereixen. En el cas de les matèries d'Educació Secundària Obligatòria i de Batxillerat no incloses en l'Ordre de 24 de juliol de 1995 esmentada al punt anterior, el professorat dels centres privats ha de reunir els requisits de titulació establerts per a les àrees o matèries relacionades en aquesta Ordre la denominació de les quals coincideixi amb la de les especialitats dels annexos III, IV i V a què estan assignades aquestes matèries no incloses en l'Ordre esmentada.
10. En data 8 de juny de 2021, el Consell de Ministres va aprovar l'Acord mitjançant el qual s'autoritza la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes amb càrrec al pressupost del Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc del component 20 del Pla Estratègic de Formació Professional, del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència (MRR), en l'exercici pressupostari 2021, per tal que sigui aprovat a la Conferència Sectorial d'Educació, per import de 301.065.389,26 euros.
11. La Resolució de 7 d'octubre de 2021, de la Secretaria General de Formació Professional, mitjançant la qual es publica l'Acord de la Conferencia Sectorial d'Educació de 21 de juliol de 2021, pel que s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes en el marc del component 20, Pla estratègic d'impuls a la Formació Professional, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, a l'exercici pressupostari 2021 (BOE núm. 249, de 18 d'octubre de 2021) concedeix a la Comunitat Autònoma Illes Balears un import de 2.700.00,00 euros per al finançament de la creació de cicles formatius de grau mitjà i de grau superior bilingües.
12. La Resolució d'11 de juliol de 2022, de la Secretaria General de Formació Professional, per la qual es publica l'Acord de la Conferencia Sectorial d'Educació de 23 de juny de 2022, pel que s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes en el marc del component 20, Pla estratègic d'impuls a la Formació Professional, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea–NextGenerationEU, a l'exercici pressupostari 2022 (BOE núm. 172, de 19 juliol de 2022) concedeix a la Comunitat Autònoma Illes Balears un import de 3.402.00,00 euros per al finançament de la creació de cicles formatius de grau mitjà i grau superior bilingües; a més, aquesta resolució estableix que les activitats susceptibles de finançament amb aquests crèdits són accions a realitzar des de l'1 de setembre de 2022 fins al 31 de desembre de 2023.
13. La Resolució de 21 de juny de 2023, de la Secretaria General de Formació Professional, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 7 de juny de 2023, pel qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes per al Pla de Modernització de la Formació Professional, a càrrec del pressupost del Ministeri d'Educació i Formació Professional 2023 i en el marc del component 20, Pla Estratègic d'Impuls de la Formació Professional, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea–NextGenerationEU, en què es concedeix a la Comunitat Autònoma Illes Balears un import de 5.508.000 euros per al finançament de la creació de cicles formatius de grau mitjà i de grau superior bilingües.
14. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, publicada al BOIB núm. 96 de 20 de juliol de 2021, aprova el Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2021-2022 i 2022-2023.
15. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, publicada en el BOIB núm. 130, de 6 d'octubre de 2022, es va aprovar la segona fase del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en Cicles Formatius de Grau Mitjà que s'ha d'aplicar en centres públics de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments de formació professional que s'inicien el curs 2022-2023 i s'acaben el curs 2023-2024.
16. En data 3 d'agost de 2023 es publica la Resolució del conseller d'Educació i Universitats, a proposta del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat (BOIB núm. 108), en què s'aprova el Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2023-2024 i 2024-2025.
17. En data 12 de setembre de 2023, el cap del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals va emetre un informe favorable per a l'aprovació de la convocatòria del programa Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres a l'escola concertada.
18. S'han seleccionat els cicles d'Administració i Gestió, Comerç i Màrqueting i Informàtica i Comunicacions com a objecte inicial del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en tractar-se de famílies d'estudis en les quals l'anglès és especialment important per obtenir i oferir perfils professionals que facilitin la inserció laboral dels nostres alumnes.
19. En data 20 de setembre de 2023, la cap del Departament de Centres Concertats va informar favorablement sobre sobre la inclusió en el concert del programa Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres que s'ha de dur a terme als cursos escolars 2023-2024 i 2024-2025 als centres educatius concertats de la comunitat autònoma de les Illes Balears que imparteixen alguns ensenyaments de formació professional de les Illes Balears de les famílies d'Administració i Gestió (ADG), de Comerç i Màrqueting (COM) i d'Informàtica i Comunicacions (IFC).
20. En data 7 de novembre de 2023, la Comissió de Concerts va informar favorablement sobre l'aplicació del programa Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres que s'ha de dur a terme als cursos escolars 2023-2024 i 2024-2025 als centres concertats de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
21. El Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2023-2024, estableix, en l'article 20.3, que el director general de Planificació, Ordenació i Centres —actualment, director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives— pot autoritzar altres conceptes puntuals diferents als fixats amb caràcter general amb l'informe previ de la Comissió de Concerts.
22. Establir que aquest expedient, tramitat com anticipat de despesa, queda condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient, als pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears de l'exercici 2024, en els termes previstos a l'article 43.1 del Decret 75/ 2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
3. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional.
4. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
5. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març), el qual estableix, en l'article 36.2, que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
6. La Llei 1/2019, de 31 de desembre, del Govern de les Illes Balears (BOE núm. 15, de 2 de febrer).
7. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOE núm. 44, de 3 d'abril).
8. El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional.
9. El Reial decret 1085/2020, de 9 de desembre, pel qual s'estableixen convalidacions de mòduls professionals dels títols de Formació Professional del sistema educatiu espanyol i les mesures per a la seva aplicació, i es modifica el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu. (BOE núm. 340, de 30 desembre de 2020).
10. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears (BOIB núm. 177, de 29 de novembre).
11. El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. (BOIB núm. 102, de 20 de juliol de 2023).
12. El Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre), el qual disposa, en l'article 20.3, que el director general de Planificació, Ordenació i Centres —actualment, director general de Planificació, Ordenació, i Infraestructures Educatives— pot autoritzar altres conceptes puntuals diferents als fixats amb caràcter general amb l'informe previ de la Comissió de Concerts.
13. El Decret 91/ 2002, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.
14. El Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
15. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.
16. El Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, pel qual es despleguen determinades disposicions relatives a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial, a la formació inicial del professorat i a les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.
Proposta de resolució
Proposam al conseller d'Educació i Universitats que dicti una resolució en els termes següents:
1. Aprovar la convocatòria del programa Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres per als centres concertats de les Illes Balears, les bases de la qual consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el model de sol·licitud per participar a la convocatòria del programa Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres durant el cursos escolar 2023-2024 i 2024-2025 (annex 2).
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (21 de novembre de 2023)
El conseller d'Educació i Universitats Antonio Vera Alemany
Els directors generals proposants
El director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat Rafel Maura Reus |
El director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives Ismael Alonso Sánchez |
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer
Definició i característiques del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres per a centres concertats
Les actuacions del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres per a centres concertats són la creació de cicles formatius bilingües de grau mitjà en els centres concertats de les Illes Balears. S'entén per bilingüe el cicle en què s'imparteix al menys un mòdul en anglès en cada curs. Cada centre pot incloure de manera voluntària un mòdul de llengua estrangera extracurricular, si no el té ja assignat per currículum.
No es pot transformar en bilingüe un grup creat amb fons distribuïts al redimensionament de l'FP dels anys 2020, 2021, 2022, i 2023, ni els grups de modalitat dual intensiva.
Segon
Objectius estratègics del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres per a centres concertats
La finalitat del Pla és que els centres educatius concertats que imparteixen aquests cicles formatius puguin oferir al seu alumnat l'oportunitat d'adquirir coneixements pràctics i tècnics en anglès, atesa la seva importància en l'acció de l'activitat professional.
Tercer
Convocatòria
1. La Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat posa en marxa la convocatòria per participar al Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos que s'inicien al 2023-2024 i acaben al 2024-2025 (en el cas de cicles de dos cursos de durada).
2. Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres concertats de la comunitat autònoma de les Illes Balears que imparteixen Formació Professional de Grau Mitjà al curs 2023-2024 amb grups presencials dels cicles de Tècnic en gestió administrativa (ADG21), Tècnic en activitats comercials (COM21), i Tècnic en sistemes microinformàtics i xarxes (IFC21).
3. La Conselleria d'Educació i Universitats finançarà, mitjançant nòmina delegada, el professorat contractat per dur a terme aquesta actuació i es gestionarà en els mateixos termes que la resta de personal docent. La quantitat màxima que es pot destinar de forma global a tots els centres per finançar aquest programa a l'escola concertada és de 266.977,70 € per curs escolar.
L'import que pot rebre un centre concertat en concepte de finançament d'increment d'hores de reforç és, com màxim, de 24.270,7 € per cada grup del cicle en cada curs escolar complet.
Excepcionalment, i degut a que al curs escolar 2023-2024 l'actuació s'iniciarà al mes de gener de 2024, l'import que pot rebre un centre concertat en concepte de finançament d'increment d'hores de reforç és, com màxim, de 16.180,47 € per cada grup assignat (part proporcional de la quantia del curs complet).
Aquests imports els finançarà la Conselleria d'Educació i Universitats, amb càrrec a la partida pressupostària 13501 422B04 48101 00 MR017 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2024 (per a l'any 2024 i el que correspongui per a les anualitats següents) . Es pot crear un grup per família i centre.
4. L'assignació de centres que impartiran grups associats al Pla s'ha de fer seguint els criteris de selecció establerts en el punt vuitè d'aquest annex.
5. Cada centre assignat ha de crear un grup associat al Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres de 1r al curs 2023-2024. Es pot crear un grup per família i centre.
6. Es requisit per crear i mantenir el grup bilingüe tindre alumnes associats al Pla.
Quart
Requisits
1. Els centres que vulguin participar en la convocatòria del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats han de presentar la sol·licitud corresponent, d'acord amb l'annex 2 d'aquesta convocatòria.
2. L'Administració educativa ha de comprovar d'ofici que cada centre compleix els requisits.
Cinquè
Presentació de sol·licituds
1. Els centres han de tramitar i trametre la sol·licitud de participació de forma electrònica; el tràmit telemàtic estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració amb el codi SIA 3030869.
2. El termini de presentació de les sol·licituds és de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Sisè
Direcció general competent per a la instrucció d'aquest procediment i per al pagament de l'increment d'hores de reforç derivades d'aquesta convocatòria
1. S'encomana a la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat que dugui a terme les tasques necessàries per tramitar les sol·licituds, la selecció dels beneficiaris i la determinació de l'import o nombre d'hores assignades, segons aquesta convocatòria.
2. Correspon a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives dur a terme les tasques necessàries per al pagament mitjançant nòmina delegada de les hores de reforç finançades amb aquesta convocatòria.
Setè
Selecció dels centres i comunicació
1. Després de la finalització del termini de presentació de sol·licituds s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat la resolució del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat que aprova la llista provisional de centres i cicles admesos i exclosos. En el darrer cas, s'ha d'especificar el motiu de l'exclusió.
Es podran presentar al·legacions mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la seu electrònica d'aquesta Administració en un termini de 3 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de les llistes provisionals.
2. Una vegada acabat el termini d'al·legacions s'ha de publicar la resolució del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat, amb la llista definitiva de centres i cicles admesos i exclosos, en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat (http://dgfpieas.caib.es). Amb aquesta publicació s'ha de considerar feta la notificació als interessats.
Vuitè
Criteris de selecció
Els criteris de selecció que s'han d'aplicar són els següents:
Centres que imparteixen Formació Professional de Grau Mitjà al curs 2023-2024 amb grups presencials dels cicles de Tècnic en gestió administrativa (ADG21), Tècnic en Activitats comercials (COM21), i Tècnic en Sistemes microinformàtics i xarxes (IFC21). En qualsevol cas, no es pot transformar en bilingüe un grup creat amb fons distribuïts al redimensionament de la FP dels anys 2020, 2021, 2022 i 2023 ni els grups de modalitat dual intensiva.
1. Es pot crear un grup per família i centre.
2. Els centres amb un grup seleccionat rebran una assignació horària de reforç de 10 hores durant tot el curs, sempre que tinguin alumnes associats al Pla.
3. El nombre de grups beneficiaris pot ser, com a màxim, d'11. Aquest nombre es pot incrementar en cas que el finançament de les actuacions s'augmenti per a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Novè
Motius d'exclusió
Són motius d'exclusió no complir els requisits establerts en l'apartat anterior, presentar la sol·licitud fora de termini i participar-hi sense ser centres concertats.
Desè
Tramitació
1. Si l'òrgan instructor considera que hi ha manca de complexitat o l'existència de raons d'interès públic que ho aconsellin, en qualsevol moment de la tramitació del procediment anterior a la resolució de concessió, pot acordar que la tramitació es dugui a terme d'acord amb el que es preveu en l'article 96 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per a la tramitació simplificada.
2. En el cas que s'acordi la tramitació simplificada, la resolució corresponent s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat (http://dgfpieas.caib.es). Amb aquesta publicació es considera feta la notificació als interessats.
3. En el cas que s'acordi la tramitació simplificada, només es farà el tràmit d'audiència de la proposta de resolució de concessió quan la resolució pugui ser desfavorable als interessats.
4. Si se segueix la tramitació ordinària, es pot ometre el tràmit d'audiència als interessats quan a la resolució de concessió no hagin de ser tinguts en compte fets, al·legacions i proves al·legades pels interessats.
Onzè
Publicació
1. Després de la publicació de les llistes definitives d'admesos i exclosos a partir de la documentació lliurada pels centres, amb els informes previs dels òrgans corresponents, s'ha de dictar la proposta de resolució conjunta del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat i del director general de Planificació, Ordenació i Centres a la qual s'han d'especificar les hores de reforç i l'import màxim a percebre per aquest concepte.
2. En el cas que no es dugui a terme el tràmit d'audiència, la proposta de resolució per la qual s'acorda l'assignació del nombre d'hores de reforç i l'import assignat esdevindrà resolució del conseller d'Educació i Universitats en els termes que es dicti.
Dotzè
Compromisos de les parts
Amb caràcter general, tots els centres educatius que participen al «Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos que s'inicien 2023-2024 i acaben el 2024-2025» han de dur a terme les actuacions següents:
1. Organitzar el pla de reforç per ajudar a assolir les competències personals i professionals de l'alumnat corresponents a cada cicle.
2. Concretar la participació del claustre en la implementació del pla.
3. Els directors dels centres seleccionats han de certificar el personal docent que destinen a executar el «Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats» i han de tenir actualitzades al GESTIB totes les dades necessàries per a la justificació (llista d'alumnes associats al pla, horaris de grup, idioma dels períodes de vigència, acreditació del nivell dels docents associats, etc.).
4. El professor que imparteix el mòdul professional ha de tenir acreditat, com a mínim el nivell d'anglès B2 o C1, o estar formant-se en l'idioma corresponent (la formació s'ha de justificar).
5. En cas que els centres no destinin els fons a la finalitat per la qual se'ls han atorgat, es comprometen a reintegrar les quantitats percebudes de manera indeguda previ procediment contradictori entre les parts.
Tretzè
Organització i funcionament dels centres
1. El Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà al centres concertats que s'inicia al curs 2023-2024 té la durada de dos cursos escolars: 2023-2024 i 2024-2025.
2. Cada curs ha d'incloure un mòdul professional impartit en llengua estrangera a primer, començant al curs 2023-2024, i un mòdul professional impartit en llengua estrangera a segon, començant al curs 2024-2025, amb una durada mínima en cada curs de 2 h setmanals.
3. Cada centre pot incloure de manera voluntària un mòdul de llengua estrangera extracurricular, si el cicle en aquest curs no el té ja assignat per currículum. El contingut curricular d'aquest mòdul extracurricular és de nivell B1 en el Marc Comú Europeu de les Llengües (MCEL), adaptat al nivell d'alumnat. El professor d'aquest mòdul s'ha d'encarregar de fer una prova de nivell als alumnes, amb la finalitat de fer aquesta adaptació.
4. La participació al Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats, que és voluntària per als alumnes, millorarà la seva competència lingüística per tenir més possibilitats de superar les proves de titulacions oficials i per participar en pràctiques en empreses a l'estranger i projectes Erasmus i dona l'oportunitat de participar en estades formatives en països de la Unió Europea.
5. Els alumnes que hi participin, en fer la matrícula, han de signar un compromís d'adhesió al Pla per als dos cursos acadèmics.
6. El centre haurà de comunicar i enviar a la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat les possibles renúncies de l'alumnat al llarg del curs mitjançant el document de renúncia d'adhesió al Pla facilitat per aquesta Direcció General.
Quan per motius de renúncies el grup bilingüe es quedi sense cap alumne associat al Pla, el centre haurà de comunicar d'immediat aquest fet a la Direcció General per a la tramitació de la seva baixa.
Catorzè
Organització del professorat i del mòdul
1. El professorat que imparteix els mòduls que es determinen en el marc d'aquest Pla ha d'estar habilitat d'acord amb el que disposa el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari, així com el Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, que desenvolupa determinades disposicions del Reial decret 1834/2008.
2. El professor que imparteix el mòdul professional ha de tenir, com a mínim, el nivell d'anglès acreditat B2 o C1, o estar formant-se en l'idioma corresponent (aquesta formació s'ha de justificar). En aquest darrer cas, ha d'estar assistit per una persona auxiliar lingüística. Cada centre ha de disposar d'un professor de l'especialitat d'anglès per poder implantar aquest Pla. S'assignen un total de 10 h a cada centre per cada grup bilingüe creat.
3. Als mòduls professionals seleccionats pel centre s'hi han d'impartir un mínim de dues hores en llengua estrangera amb un professor de l'especialitat d'anglès de suport a l'aula i/o un professor habilitat per dur a terme aquesta tasca i estaran determinats segons las possibilitats del centre.
ANNEX 2 Sol·licitud de participació al Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears de les famílies Administració i Gestió (ADG), Comerç i Màrqueting (COM) i Informàtica i Comunicacions (IFC) que s'inicien el curs 2023-2024 i s'acaben el 2024-2025.
Destinació |
Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat |
Codi DIR3 |
A04026924 |
Centre educatiu sol·licitant
CIF |
Nom |
|
Adreça postal |
|
Codi postal |
Domicili |
|
|
Adreça electrònica |
|
|
Telèfon |
Pàgina web |
Representant
DNI o NIE |
Nom |
Llinatge 1 |
Llinatge 2 |
Càrrec |
Telèfon |
Adreça electrònica |
|
SOL·LICIT:
Participar al Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres concertats que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears als grups següents: (màxim un grup per cicle formatiu de Grau Mitjà)
Cicle formatiu |
Grup |
---|---|
( ) ADG21 |
|
( ) COM21 |
|
( ) IFC21 |
|
Localitat i data
Signatura