Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 740325
Aprovació definitiva Reglament per regular l’ús dels Caparrots de Sant Antoni

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del Reglament per regular l'ús dels Caparrots de Sant Antoni  s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del Reglament per regular l'ús dels Caparrots de Sant Antoni, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

«Reglament per regular l'ús dels Caparrots de Sant Antoni

Els Caparrots de Sant Antoni constitueixen un preuat patrimoni cultural del poble de sa Pobla. Des de la seva implantació al nostre poble, a principis dels anys cinquanta i per iniciativa del Sr. Alejandro Cuellar, s'han consolidat com a eixos fonamentals de les celebracions santantonianes i gaudeixen d'un notable reconeixement popular.

El present reglament pretén establir unes normes racionals per a l'ús dels Caparrots, per facilitar-ne l'accés al conjunt de la població en un ambient harmònic i mitjançant mecanismes d'elecció absolutament transparents. L'objectiu d'aquest reglament és, per tant, que tota la ciutadania de sa Pobla pugui accedir a les figures festives que són patrimoni del municipi.

NORMES GENERALS

1. És el president dels Caparrots el regidor de Cultura.

2. La Colla de Caparrots en actiu estarà formada per 11 membres: Grouxo, Negret, Negreta, Gepetto, Turc, Harpo, Xico, Pallasso 1, Pallasso 2, Guardià vell i Guardià jove.

3. Cada any s'elegiran mitjançant sorteig 2 o 3 caparrots nous, que passaran a formar part de la Colla, i en sortiran 2 o 3 més d'antics.

4. Seran suplents dels caparrots els 2 o 3 que hagin sortit el mateix any i s'elegirà mitjançant sorteig el o els que hagin de ballar. En cas que fos necessari disposar-ne de més s'agafarien els caparrots dels anys anteriors, tenint preferència els que faci menys temps que han sortit, seguint el mateix mecanisme de sorteig. El sorteig es farà a Can Planes – espais d'art i cultura davant la comissió que ha de vetllar pels caparrots, el batle o la batlessa, el regidor o la regidora de Cultura, el secretari o la secretària de l'Ajuntament i el secretari o la secretària del sorteig el qual n'estendrà l'acta corresponent.

5. Un caparrot que renunciï sense motius justificats a ballar deixarà de pertànyer a la Colla i no podrà tornar a presentar-se de bell nou com a caparrot durant un termini mínim de 5 anys des del moment que surt.

6. L'elecció d'un candidat o d'una candidata per a caparrot implica que no podrà tornar a presentar-se de bell nou a les eleccions durant un termini mínim de 5 anys des del moment que surt.

7. Els Caparrots no podran sortir del terme municipal de sa Pobla, excepte autorització expressa del regidor o la regidora de Cultura del consistori pobler.

8. La regidoria que vetlla, té cura i hi està estretament relacionada és la regidoria de Cultura.

9. L'acceptació de ser caparrot implica haver de complir amb totes les normes del present reglament, i per tant haurà de signar un document d'acceptació de tots els punts d'aquest reglament.

10. En cas que un o una aspirant a caparrot hagi sortit triat en el sorteig de la colla de dimonis de l'Ajuntament, automàticament quedarà exclòs del sorteig de caparrots, per incompatibilitat de les dues formacions.

 

NORMES SOBRE L'ELECCIÓ DELS NOUS MEMBRES

11. Podrà incorporar-se a la Colla de Caparrots tota la ciutadania de sa Pobla que estigui empadronada al poble, a partir dels 18 anys complerts el dia del sorteig.

1. Els candidats i les candidates a caparrot podran presentar la seva candidatura durant tots els dies hàbils del mes de desembre. Per formalitzar la candidatura, els aspirants i les aspirants a caparrot han de presentar la corresponent sol·licitud, que inclou una acceptació expressa de la sessió de dades i de confirmació de lectura de les bases d'inscripció, una fotocòpia del DNI i una fotografia actual, al centre de cultura Es Rafal.

Exposició pública i procediment del sorteig

12. Entre els dies 12 i 16 de gener estaran exposats en el vestíbul de l'Ajuntament els noms de les candidatures a caparrot amb el número de candidat o candidata assignat, perquè siguin coneguts pel públic. El dia de Sant Antoni (17 de gener), en haver acabat les beneïdes, tindrà lloc a Can Planes – espais d'art i cultura (o a qualsevol altre indret designat per la regidoria de Cultura) el sorteig per elegir les noves persones que portaran els caparrots. S'encarregarà de realitzar el sorteig una comissió que ha d'estar formada pel batle o batlessa, o regidor o regidora en qui delegui, que serà la que presidirà el sorteig, el regidor/a de Cultura, o regidor en qui delegui, el regidor/a de Festes, tots els caparrots que surten, el mestre dels Caparrots i tots els membres de la Comissió de Seguiment dels Caparrots. El batle o la batlessa té potestat per convidar les persones que consideri adients per formar part de la Comissió.

13. Després d'haver registrat totes les candidatures se'ls assignarà un número a cadascuna, les quals s'exposaran al vestíbul de Can Planes – espais d'art i cultura. Cada un dels números de les candidatures es correspondrà amb el número d'una bolla. Cada una de les bolles serà anomenada individualment per les persones que formen la mesa (Caparrots minyons, Caparrots grossos, representats polítics de la corporació, membres de la Comissió i altres persones que per les circumstàncies que siguin són part dels membres de la mesa). Anomenades les persones i el número que els correspon, el representant de la regidoria de Cultura haurà d'ensenyar la bolla amb el número corresponent a totes les persones de la sala i la col·locarà dins el bombo. Aquesta mateixa persona serà la que les traurà, amb un nombre important de girs (mínim 10), i les mostrarà al batle o la batlessa i al secretari o secretària de la mesa. El batle o batlessa dirà el número i el nom corresponent de la persona elegida per l'atzar. Per la seva banda, el secretari o la secretària de la mesa haurà d'avalar que el número correspon al nom de la persona i verificarà que no hi ha errors.

14. Atès que el nombre de caparrots (11) no permet la rotació matemàtica a parts iguals, s'inclou en aquest Reglament una fórmula de rotació per als pròxims 4 anys. Passat aquest termini es podrà repetir la mateixa fórmula o bé introduir nous criteris de rotació, sempre segons el que determini la regidoria de Cultura.

a. 2022 (sorteig 2021) > 3

b. 2023 (sorteig 2022) > 3

c. 2024 (sorteig 2023) > 3

d. 2025 (sorteig 2024) > 3

NORMES SOBRE L'ASSIGNACIÓ DEL PERSONATGE A INTERPRETAR

15. Una vegada constituïda la Colla de Caparrots de manera definitiva, el mestre dels Caparrots, amb el vistiplau de la Comissió de Seguiment, assignarà a cada un dels membres el personatge que ha d'interpretar al llarg de l'any, seguint les normes següents:

a. Atès que els Caparrots ballen en dues ocasions, el 16 i 17 de gener, el personatge de Grouxo podrà ser interpretat pels 2 o 3 caparrots més antics de l'any si, per una banda, estan interessats en la interpretació del paper i, per l'altra banda, el mestre i la Comissió de Seguiment valoren com a aptes els candidats mitjançant una prova de ball. En cas que siguin tres els candidats a interpretar el paper de Grouxo, i concorren en les circumstàncies anteriors, es realitzarà un sorteig. Si no es compleixen els requisits anteriors, seran el mestre de Caparrots i la Comissió de Seguiment els qui determinaran mitjançant una prova de ball qui serà o seran els qui interpretaran el personatge de Grouxo.

b. Els guardians seran interpretats per dos caparrots nous que entrin. En cas que n'hagin entrat tres se sortejarà entre ells quins dies interpretaran el paper de guardià, o bé interpretarà un altre paper assignat pel mestre i la Comissió de Seguiment.

16. Els assajos que s'han de dur a terme, per tal de garantir la qualitat de la interpretació dels balls dels Caparrots, es perllongaran durant un termini mínim de quatre mesos abans de les festes de Sant Antoni, tret que la Comissió de Seguiment, juntament amb el mestre dels Caparrots, determini una altra cosa.

17. Serà el mestre qui decideixi el lloc i els dies d'assaig, havent-hi de participar els diferents caparrots almanco en un 75 % dels assajos. De no fer-ho podran ser exclosos del grup.

18. S'ha d'assajar amb els caparrots posats un nombre de classes suficient, que el determinarà el mestre.

19. S'ha de fer, com a mínim, un assaig amb la banda de música.

CONFORMACIÓ I NORMES SOBRE LA COMISSIÓ DE SEGUIMENT

20. La Comissió de Seguiment es conformarà per les persones que designi el regidor o regidora de Cultura, la qual com a mínim haurà de comptar amb:

a. El regidor o la regidora de Cultura.

b. El regidor o la regidora de Festes.

c. Els o les mestres de caparrots grossos.

d. Un tècnic de Cultura de l'Ajuntament de sa Pobla.

e. Un tècnic de Patrimoni de l'Ajuntament de sa Pobla.

f. 2 exmembres caparrots.

21. Les funcions de la Comissió de Seguiment són:

a. Vetllar per una bona conservació dels caparrots i de la seva vestimenta.

b. Vetllar per la qualitat del ball.

c. Canalitzar les necessitats de cada una de les persones que conformen la colla.

d. Resoldre petits conflictes que puguin sorgir.

e. Elegir el secretari de la Comissió, qui en farà les actes i serà el portaveu de la Comissió, així com la persona de contacte amb l'Ajuntament i la Colla de Caparrots.

f. Vetllar per la bona imatge dels Caparrots, així com assumir la responsabilitat de vestir-los, i donar el vistiplau per sortir a ballar, assumint —sempre— la valoració del cap o de la cap de colla.

g. Prendre decisions conjuntes en casos de destitució, expulsió i reprovació d'alguna persona que no compleixi amb les normes d'aquest reglament, tant membres de la Comissió com Caparrots.

h. Proposar el candidat o la candidata a mestre o mestra de Caparrots (vegeu punt 20).

i. Substituir en el cas que sigui necessari el mestre dels Caparrots.

j. Tenir una actitud activa i responsable en el desenvolupament de les funcions com a membre de la Comissió de Seguiment.

k. Expulsar de la Colla, si així ho determina la majoria absoluta dels integrants de la Comissió, aquells membres que incorrin en una conducta indigna o susceptible de ser perseguida legalment i que, per tant, deshonrin el bon nom dels Caparrots de sa Pobla.

22. La Comissió de Seguiment es reunirà com a mínim 6 vegades a l'any:

a. Inici dels assajos.

b. Assajos finals.

c. Sortida dels Caparrots.

d. Sorteig dels Caparrots.

e. Reunió de revisió i tancament.

NORMES SOBRE L'ELECCIÓ DEL MESTRE

23. El candidat o la candidata a mestre de Caparrots ho serà a proposta de la Comissió de Seguiment, el o la qual serà ratificat en sessió plenària. El mestre o la mestra ha de complir els requisits següents:

a. Haver estat Caparrot amb anterioritat, sent un condicionant el temps que ho ha estat.

b. Altres consideracions que pugui fer la Comissió de Seguiment. »

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Sa Pobla, document signat electrònicament (21 de novembre de 2023)

El batle Biel Ferragut Mir