Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 739109
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de minimis, per a l’any 2023, per a inversions als escorxadors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La ramaderia de les Illes Balears està en crisi des de fa molts anys i per això s'intenta ajudar els diferents sectors amb subvencions. Tanmateix, fora del sector ramader hi ha punts que també s'estan convertint en crítics i que repercuteixen directament sobre el sector ramader. No només es poden aplicar polítiques de conservació de la ramaderia, de les explotacions ramaderes i de tipus paisatgístic si alhora no hi ha una sortida real al mercat de la producció. En aquesta cadena, el primer punt feble són els escorxadors.

Si hi ha una decisió ferma de mantenir els ramats a les Illes Balears, també n'hi ha d'haver per als escorxadors existents. A poc a poc, és visible com augmenta la quantitat de carn que prové de fora de les Illes Balears i disminueix el volum de carn que se sacrifica aquí. Els pocs escorxadors que queden a les Illes Balears han hagut de fer front a unes inversions molt elevades per poder-se adaptar a una normativa cada vegada més exigent. En aquests moments, però, la rendibilitat d'aquestes instal·lacions no permet fer noves inversions; per tant, cal establir ajudes per tal que es duguin a terme si no volem que quedin desfasats en poc temps.

El Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, introdueix una norma de minimis que fixa el total de l'ajuda per empresa a l'efecte de considerar inaplicable l'apartat primer de l'article 107. Aquest reglament va ser modificat pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seva pròrroga i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la pròrroga i als ajustaments pertinents. Així, el seu període d'aplicació s'estableix fins al 31 de desembre del 2023.

No obstant això, d'acord amb el que disposa l'article 7.4 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, en el termini del període de validesa, qualsevol ajuda de minimis que compleixi les condicions que estableix el Reglament seguirà cobert pel mateix durant un període suplementari de sis mesos, per la qual cosa és possible prolongar la durada d'un règim aprovat fins al 30 de juny del 2024.

L'article 1.2.j de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, assenyala que són objecte d'ajuda, entre d'altres, l'activitat de sanitat i producció ramadera (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).

L'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

L'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l'assumpció de l'execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA assumeix l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l'1 de gener del 2006.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i concretament a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, corresponent a l'any 2023, per a inversions als escorxadors, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).

2. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE núm. L 352, de 24 de desembre).

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents mil euros (300.000,00 €), a càrrec dels pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2023.

2. El crèdit que s'hi destina es pot incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

Tercer Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució els titulars dels escorxadors de les Illes Balears autoritzats per al sacrifici d'aviram, bovins, ovins, porcins, solípedes, lagomorfs o ratites (aus corredores) que, en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, estiguin inscrits en el Registre general sanitari d'empreses alimentàries i aliments, que regula el Reial decret 191/2011, de 18 de febrer (BOE núm. 57, de 8 de març de 2011).

El FOGAIBA ha de comprovar d'ofici la inscripció i les dades del Registre general sanitari d'empreses alimentàries i aliments. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'autorització al FOGAIBA per fer aquesta comprovació, excepte manifestació expressa en contra i, en aquest cas, s'han de presentar els certificats acreditatius del compliment del requisit esmentat.

2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s'han de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

4. No poden ser beneficiaries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, els sol·licitants diferents a les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la  Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació serà la que preveu l'article 13.3.bis esmentat  i, si n'és el cas, l'article 22bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació dels certificats que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Activitats subvencionables

1. Poden ser subvencionades les inversions als escorxadors fetes i pagades entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda, o la data de la visita prèvia de comprovació de nou inici de les inversions, fins a dotze mesos des de la data de la notificació de la resolució de concessió, que afectin qualsevol línia de sacrifici activa el dia de l'inici del període de sol·licitud, sempre que estiguin relacionades amb els conceptes següents:

A. Inversions necessàries per esmenar les deficiències detectades pels serveis oficials de la Direcció General de Salut Pública i Participació i que consten a l'informe de deficiències en infraestructures, maquinària, equipaments i eines de l'escorxador, emès a aquests efectes per la Direcció General de Salut Pública i Participació durant el darrer trimestre del 2023.

B. Altres inversions diferents de les del punt anterior, destinades a:

- Benestar animal.

- Gestió i/o disminució dels subproductes d'origen animal no destinats a consum humà i residus.

- Estalvi energètic.

- Millora dels processos productius i augment de l'eficiència.

- Millora sanitària del procés productiu.

El FOGAIBA comprovarà d'ofici les línies de sacrifici actives el dia de l'inici del període de sol·licitud mitjançant consultes a la Direcció General de Salut Pública i Participació.

2. No és subvencionable l'adquisició d'edificis o terrenys.

3. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin, o excepte quan la despesa s'hagi fet abans de la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar juntament amb la justificació, es du a terme d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. Les despeses corresponents a honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, estudis de viabilitat o adquisició de patents i llicències només són subvencionables fins al límit del 8% del cost total de les despeses subvencionables que preveu el punt 1, i sempre que estiguin directament relacionades amb l'activitat subvencionada i siguin indispensables per a la seva preparació o execució adequada.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. L'import de l'ajuda és del 90% de la inversió subvencionable en el cas de les inversions que assenyala el punt 1.A de l'apartat quart i del 50% de la inversió subvencionable en el cas de les inversions que assenyala el punt 1.B de l'apartat quart, amb els límits que indiquen els punts següents.

2. L'import màxim per beneficiari es calcula repartint el pressupost disponible proporcionalment d'acord amb els límits calculats de la manera següent:

a. Bovins sacrificats l'any 2022: 8,65 €/cap

b. Porcí d'engreix sacrificat l'any 2022: 3,13 €/cap

c. Porcella sacrificada l'any 2022: 1,15 €/cap

d. Bens o cabrits de menys de 4 mesos sacrificats l'any 2022: 0,98 €/cap

e. Conills sacrificats l'any 2022: 0,12 €/cap

f.  Aviram sacrificat l'any 2022: 0,48 €/cap

En el cas en què l'import resultant sigui inferior a 10.000,00 euros, l'import del límit calculat és de 10.000,00 euros.

3. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 200.000,00 euros per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i finalitza el 31 de gener del 2024.

2. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic disponible al procediment publicat a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest formulari conté.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Acreditació vigent de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud.

c. Informe de deficiències de l'escorxador, referent a instal·lacions i maquinària, detectades pels serveis oficials de la Direcció General de Salut Pública i Participació, emès dins el darrer trimestre del 2023.

d. Memòria de les inversions previstes, d'acord amb els conceptes d'activitats subvencionables que preveu el punt 1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, fent referència, si escau, a la deficiència del document de l'apartat c amb què es relaciona.

e. Pressupostos detallats o factures proforma de les activitats i les inversions previstes.

f.  En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents a les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament previstos a la Llei 3/ 2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.

La certificació esmentada  tendrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si son persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

La comprovació del DNI del representant de l'escorxador, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, com també del nombre d'animals sacrificats la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir aquestes dades, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents.

En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha de presentar declaració responsable del seu compliment.

3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin a les mans del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

4. A més, abans de la concessió de l'ajuda i per comprovar que l'ajuda no excedeix els llindars aplicables, la persona beneficiària ha de presentar una declaració relativa a la resta d'ajudes de minimis rebudes durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents.

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada, es requerirà a l'organització sol·licitant que, dins del termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta el contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa aplicable.

Setè Selecció de les persones beneficiàries

La selecció de les persones beneficiàries es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se selecciona totes les persones sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.

En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria per a cada actuació, s'ha de reduir el percentatge d'ajuda de les sol·licituds de manera proporcional.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La unitat competent emetrà un informe en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària ha de dictar la resolució dels expedients, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora competent. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i, en tot cas, com a data límit, el 30 de juny de 2024; aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

5. La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment s'ha de fer de manera telemàtica.

6. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció és de sis mesos, a comptar des del dia següent a la data de notificació de la resolució de concessió, i són elegibles les activitats o inversions fetes i pagades des de la data de la presentació de la sol·licitud, o la data de la visita prèvia, fins a aquesta data.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa feta i dels justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

4. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest formulari conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les activitats fetes i dels resultats obtinguts, d'acord amb els conceptes d'activitats subvencionables que preveu el punt 1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

b. Relació de justificants imputats, d'acord amb el formulari que consta a la pàgina web del FOGAIBA.

c. Documentació justificativa de les despeses fetes. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de factures pagades que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa, amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (el segell és facultatiu si l'emissor és una persona física).

3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu d'un import igual o superior a 1.000,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú.

d. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat la persona beneficiària, com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

Onzè Compatibilitats

1. Sens perjudici del límit que preveu el punt 2 de l'apartat cinquè, les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per dur a terme les activitats.

No obstant això, les ajudes esmentades són incompatibles amb les ajudes o altres instruments de finançament que puguin servir per a la mateixa finalitat que atorgui la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o el FOGAIBA.

2. En qualsevol cas, l'ajuda concedida no es pot acumular amb cap ajuda estatal corresponent a les mateixes despeses subvencionables, si aquesta acumulació dona lloc a una intensitat d'ajuda superior a la que s'estableix per a les circumstàncies concretes de cada cas en un reglament d'exempció per categories o en una decisió adoptada per la Comissió.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que siguin aplicables d'acord amb el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè                        Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, a data de la signatura electrònica (21 de novembre de 2023)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons