Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 738090
Resolució del conseller d’Educació i Universitats de 10 de novembre per la qual es crea la Mesa de Participació d’Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix en l'article 64 que la participació dels diversos sectors de la comunitat educativa constitueix un principi fonamental del sistema educatiu de les Illes Balears, que ha de basar-se en la presa de decisions sectorials i globals en matèria de política escolar, en la realització de negociacions de les condicions socio laborals del personal al servei educatiu i en el diàleg amb la comunitat educativa. També determina que la participació de la comunitat educativa en el si de la conselleria competent en matèria d'educació, sense perjudici del que disposen altres normes reguladores de la participació, s'ha de realitzar a través de diverses meses específiques dels diferents sectors de la comunitat educativa.

3. A l'article 111 de la mateixa Llei s'estableix que l'escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu s'ha de regir pel principi d'inclusió i ha d'assegurar la no-discriminació i la igualtat efectiva d'accés al sistema educatiu, així com la permanència en aquest.

Els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s'han d'escolaritzar preferentment als centres ordinaris amb els recursos humans i materials necessaris i, excepcionalment, en unitats educatives especials en centres ordinaris, en centres d'educació especial o en la modalitat d'escolarització combinada, amb la finalitat de garantir la seva escolarització en les condicions més apropiades. L'escolarització dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu en centres ordinaris o centres d'educació especial requerirà un informe dels serveis d'orientació, de la Inspecció Educativa i d'altres organismes específics. En qualsevol cas, l'escolarització requerirà la conformitat de les famílies o dels representants legals dels alumnes.

4. L'article 142 de la mateixa Llei, «Recursos per a l'educació inclusiva», disposa que  la conselleria ha de proporcionar les mesures i els suports que siguin necessaris per a afavorir la inclusió educativa.

Per fer efectiva la finalitat abans assenyalada, la conselleria, a més dels recursos propis dels centres educatius, pot crear els equips específics o especialitzats necessaris que garanteixin l'atenció inclusiva a l'alumnat i l'atenció que resulti adequada a l'alumnat amb necessitats educatives especials i necessitats específiques de suport educatiu. Progressivament, s'ha de dotar els centres de personal especialista en intervenció sociocomunitària atenent les seves necessitats.

Així mateix, la conselleria pot finançar, per als centres sostinguts amb fons públics, els serveis que resultin adients per dur a terme processos d'inclusió educativa.

L'administració educativa ha de donar el suport necessari als centres d'educació especial per tal que aquests, a més d'escolaritzar l'alumnat que requereix una atenció molt especialitzada, desenvolupin també una funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris.

5. El Decret 45/2022, de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària, ordena la composició i les funcions de les meses específiques dels diferents sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària, d'acord amb el que s'estableix en els articles 64.2 i 64.3 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears. Així mateix, en la seva disposició addicional segona obre la possibilitat que la Conselleria d'Educació i Formació Professional, amb l'objectiu d'ampliar els espais de participació, informació i consulta de la comunitat educativa, pugui constituir altres meses de participació amb diferents agents, sectors o grups implicats en les qüestions que els puguin afectar.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006).

2.La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

3.La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

4.La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5.El Decret 30/2020, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.

6.El Decret 45/2022, de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària.

7.Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en  l'àmbit educatiu i en el sanitari.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Crear la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears, en el si de la Direcció General de Primera Infància i Atenció a la Diversitat de la Conselleria d'Educació i Universitats, amb la finalitat de facilitar la participació en l'àmbit de l'educació inclusiva i especial de les Illes Balears.

2.Establir que han de formar part de la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears els membres següents:

a) Per part de l'Administració educativa:

- El Conseller d'Educació i Universitats, o la persona en qui delegui, que exercirà la presidència.

- La directora general de Primera Infància i Atenció a la Diversitat, o la persona en qui delegui, que exercirà la vicepresidència.

- El director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives, o la persona en qui delegui.

- La secretària general de la Conselleria d'Educació i Universitats, o la persona en qui delegui.

- La Cap del Servei d'Atenció a la Diversitat o la persona en qui delegui.

- La Directora de l'IEPI o la persona en qui delegui.

- Un representant del DIE.

- Un representant de la Direcció General de Primera Infància i Atenció a la Diversitat, amb veu i sense vot, en funció de secretari.

- Un representant de la Direcció General de Primera Infància i Atenció a la Diversitat, amb veu i sense vot, en funció d'assessorament en educació inclusiva.

- Un representant de la Conselleria de Famílies i Afers socials.

- Un representant de la Conselleria de Salut.

b) Per part dels centres educatius sostinguts amb fons públics (públics, privats-concertats):

-Un representant de la patronal CECEIB.

-Un representant de l'associació de directors de les diferents etapes educatives de les IIBB.

-Un representant dels centres d'educació especial de les IIBB.

c) Per part de les entitats i associacions:

-Un representant del GREID (Grup d'Investigació en Educació Inclusiva i Diversitat) de la UIB.

-Un representant del GIAC (Grup de recerca en Altes Capacitats) de la UIB.

-Un representant de cada consell insular.

-Un representant de l'ADEIPIB (Associació de Directores d'escoles infantils públiques de les Illes Balears de primer cicle d'EI).

-Un representant de l'Associació Assemblea 0-3 de les Illes Balears.

-Un màxim de 5 representants de les entitats, federacions i associacions.

-Un membre de la confederació de famílies existent a les Illes Balears.

-Un membre de cadascuna de les federacions de famílies d'alumnes existents de les Illes Balears.

-Un representant de cadascuna de les empreses adjudicatàries del servei d'UVAI contractat per la Conselleria d'Educació i Universitats.

-Quatre representants de les organitzacions sindicals més representatives del personal educatiu (dos de l'ensenyament públic i dos de l'ensenyament privat-concertat).

En cas que el nombre d'institucions, entitats, federacions, patronals, associacions, plataformes i sindicats, pugui dificultar l'organització per a la convocatòria de la Mesa, es podran convocar submeses.

3.Disposar que, en el termini de sis mesos des de la seva constitució, la Mesa ha d'elaborar el seu propi reglament de funcionament,el qual s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4.Disposar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de novembre de 2023

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany