Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 737419
Resolució del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat de 17 de novembre de 2023 per la qual s’estableix el procediment perquè els alumnes d’institucions educatives autoritzades per altres administracions puguin cursar el mòdul de pràctiques corresponent al Certificat Oficial de Formació Pedagògica i Didàctica establert en l’Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, en centres docents dependents de la Conselleria d’Educació i Universitats
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix en l'article 100.2 que, per exercir la docència en els diferents nivells que s'hi regulen, és necessari tenir les titulacions acadèmiques corresponents i la formació pedagògica i didàctica que el Govern de l'Estat estableixi per a cada ensenyament.
2. L'article 9 del Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari, disposa que, per exercir la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i l'ensenyament d'idiomes, és necessari tenir un títol oficial de màster que acrediti la formació pedagògica i didàctica d'acord amb el que exigeixen els articles 94, 95 i 97 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
En la disposició addicional primera indica que la formació pedagògica i didàctica del professorat que, per raons derivades de la seva titulació, no pugui accedir als estudis de màster a què es refereix aquest Reial decret, s'ha d'acreditar mitjançant una formació equivalent a la que exigeix l'article 100 de la LOE, en les condicions que estableixi el ministeri competent en matèria d'educació.
3. L'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida en l'article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, per a les persones que, per raons derivades de la seva titulació, no poden accedir als estudis de màster regulats per l'Ordre ECI/3858/2007, de 27 de desembre, per la que s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes.
4. L'article 2 de l'Ordre EDU/2645/2011 disposa que les administracions educatives han de determinar les institucions educatives que poden oferir aquests estudis. També estableix que, en superar aquests estudis, l'administració educativa corresponent ha d'emetre un certificat oficial, amb validesa a tot el territori nacional, segons les especificacions indicades en l'annex 1 d'aquesta Ordre, en el qual consti expressament la possessió de la formació pedagògica i didàctica equivalent a l'exigida en l'article 100.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.
5. L'article 5 de l'Ordre EDU/2645/2011 estableix que els estudis a què es refereix aquesta Ordre es podran impartir en modalitat presencial o a distància. En el primer dels supòsits, han de ser presencials els crèdits corresponents al Pràcticum i almenys el 80 % dels crèdits totals. Quan la formació s'imparteixi a distància, en tot cas els crèdits corresponents al Pràcticum hauran de ser presencials.
També s'estableix que el Pràcticum s'ha de realitzar en col·laboració amb les institucions educatives que imparteixin els ensenyaments corresponents. Les institucions educatives que participin en el Pràcticum ha d'estar reconegudes com a centres de pràctiques, així com els tutors encarregats de l'orientació i tutela dels estudiants, que també han de tenir el reconeixement pertinent.
6. La dispersió dels alumnes de diferents institucions autoritzades a impartir el COFPDE que tenen la intenció de fer les pràctiques en centres docents dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats ha donat lloc a la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-hi cobertura formal.
7. Correspon a la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat facilitar als alumnes l'accés al coneixement que professionalitza en el context educatiu dels centres docents sostinguts amb fons públics autoritzats per la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears en l'àmbit de la formació professional.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març), estableix en l'article 40.3 que l'administració educativa pot acordar mesures de col·laboració amb altres institucions universitàries que imparteixen estudis de formació inicial del professorat referents a la gestió de les pràctiques en el sistema educatiu de l'alumnat universitari, entre d'altres.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006), modificada parcialment per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).
3. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari (BOE núm. 287, de 28 de novembre de 2008).
4. L'Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, per la qual s'estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a aquelles persones que, tot i estar en possessió d'una titulació declarada equivalent a efectes de docència, no poden realitzar els estudis de màster (BOE núm. 240, de 5 d'octubre de 2011).
5. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig de 2017), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 27 d'abril de 2021), especifica, en l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.
6. La disposició addicional cinquanta-dosena del Text refós de la Llei general de la Seguretat Social (LGSS), sobre inclusió en el sistema de la Seguretat Social d'alumnes que realitzin pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes incloses en programes de formació, amb vigència des de l'1 de gener de 2024, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 212 del Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, i tenint en compte la modificació incorporada en l'apartat 8 per l'article 211 del Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny.
7. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 94, de 10 de juliol de 2023), i les seves modificacions posteriors, estableix en l'article 2.5.c) que la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat exerceix les seves competències en els àmbits materials de la formació professional i la formació permanent del professorat.
Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Reconèixer com a centres de pràctiques per als estudis del certificat oficial de formació pedagògica i didàctica equivalent (COFPDE) tots els centres degudament autoritzats per la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears que imparteixen estudis oficials de formació professional del sistema educatiu en modalitat presencial i que segueixen el currículum de les Illes Balears.
2. Establir el procediment perquè els alumnes d'institucions autoritzades per altres administracions educatives per impartir els estudis conduents a l'obtenció del certificat oficial de formació pedagògica i didàctica equivalent (COFPDE) puguin fer les pràctiques en centres docents sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears.
El procediment figura en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
3. Deixar sense efecte les Instruccions recollides en l'annex 1 de la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 14 de setembre de 2021 per la qual s'estableix el procediment perquè els alumnes d'institucions educatives autoritzades per altres administracions puguin cursar el mòdul de pràctiques corresponent al Certificat Oficial de Formació Pedagògica i Didàctica equivalent a l'exigida en l'article 100.2 de la LOE de les especialitats de formació professional en centres docents dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional (BOIB núm. 129, de 18 de setembre de 2021)
4. Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 17 de novembre de 2023
El director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat Rafel Maura Reus
ANNEX 1 Instruccions
Primer Objecte
Aquestes instruccions estableixen el procediment perquè els alumnes d'institucions educatives autoritzades per altres administracions puguin cursar els mòduls de pràctiques corresponents al Certificat Oficial de Formació Didàctica i Pedagògica Equivalent (d'ara endavant, COFPDE) de les especialitats del cos de professors especialistes en sectors singulars de la formació professional en centres docents sostinguts totalment o parcialment amb fons públics a les Illes Balears.
Segon Destinataris
Els destinataris d'aquestes instruccions són:
a. Les institucions educatives autoritzades per altres administracions educatives per impartir el COFPDE.
b. Els centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics autoritzats a impartir ensenyaments oficials de formació professional del sistema educatiu en règim presencial per la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears.
Tercer Condicions generals per realitzar les pràctiques
1. Per poder acollir-se a aquesta resolució, les pràctiques han de tenir el caràcter de pràctiques formatives no remunerades.
2. En el cas d'estudiants que compatibilitzen els estudis oficials amb el treball remunerat, no es pot proposar en cap cas com a centre per fer les pràctiques el mateix en el qual l'estudiant fa feina sota qualsevol figura de contractació, sigui laboral o administrativa, prevista a la legislació vigent, ni en el moment de presentar la sol·licitud per part de la universitat ni en el moment de fer les pràctiques.
3. Els estudiants proposats als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per poder complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li podrà denegar l'autorització per fer les pràctiques.
Quart Iniciació del procediment: presentació de les sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques
1. Correspon a les institucions educatives interessades cercar el centre docent, acordar-hi les funcions encomanades tant al centre com al tutor de les pràctiques i proporcionar-li tota la informació necessària.
2. La institució educativa interessada ha de sol·licitar al director del centre educatiu, formalment i per escrit, la conformitat perquè l'alumne hi faci les pràctiques. S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per a cada alumne.
3. El termini de presentació de sol·licituds és de l'1 de novembre al 30 de març del curs escolar en el qual s'han de desenvolupar les pràctiques.
4. En la sol·licitud s'ha d'indicar:
5. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar un certificat de la institució educativa d'origen en què es faci constar el següent:
6. Adjunt a la sol·licitud, la institució educativa sol·licitant ha de presentar:
Cinquè Esmena de la sol·licitud i de la documentació presentades
1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, el centre educatiu ha de requerir a la institució interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015.
2. Si no ho fa, s'ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
Sisè Criteris d'admissió
1. Per a l'admissió dels alumnes, a més dels requisits personals indicats en els punts anteriors d'aquestes instruccions, s'han de complir els criteris següents:
a. Les institucions educatives sol·licitants han de demostrar que estan autoritzades a impartir el COFPDE per alguna administració educativa de l'Estat espanyol diferent de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears. Amb aquesta finalitat han de presentar la resolució administrativa corresponent.
b. Abans de l'inici de les pràctiques, la institució educativa d'origen de l'estudiant ha de comunicar les dades de contacte de la persona que actuarà com coordinador de les pràctiques en nom seu.
c. Amb relació als centres:
d. Amb relació als professors que han de fer de tutors:
2. Una vegada comprovats els criteris establerts en aquest apartat, el centre educatiu ha de comunicar per escrit a la institució sol·licitant l'admissió o la denegació motivada de la sol·licitud. A la vegada, ha de trametre al Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat una còpia d'aquesta comunicació.
3. En el cas de tenir una resposta favorable, la institució d'origen és la responsable de notificar a l'estudiant quan pot iniciar les pràctiques. No es poden començar les pràctiques si no s'ha rebut la comunicació que confirma l'admissió. Si la notificació és d'esmena o de no autorització, la institució d'origen és la responsable de posar-se en contacte amb el centre receptor per aclarir l'assumpte, no els estudiants.
Setè Coordinació de les pràctiques
1. El director del centre o la persona en qui delegui s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques; ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia); explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats s'esperen d'ells; posar-los en contacte amb el seu tutor del centre, i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. També és la persona de referència per als estudiants en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.
2. En el cas que el centre hagi de tutoritzar simultàniament quatre o més estudiants del COFPDE, la direcció del centre podrà nomenar un dels docents tutors com a coordinador de pràctiques del COFPDE. Si s'escau, el coordinador assumirà les funcions de coordinació esmentades en el punt anterior, així com les funcions de coordinació ordinàries entre el centre, les institucions educatives d'origen i la Conselleria d'Educació i Universitats sota la supervisió de l'equip directiu. La direcció del centre ha de comunicar el nomenament al Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat al més aviat possible.
3. Abans de l'inici de les pràctiques, la institució educativa d'origen de l'estudiant ha de comunicar al centre educatiu receptor les dades de contacte de la persona que actuarà com a coordinador de les pràctiques en nom seu.
Vuitè Compensació per participar en les pràctiques
1. Les institucions d'origen han d'aportar a cada centre educatiu receptor una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula del mòdul Pràcticum del COFPDE per cada estudiant que hi faci les pràctiques.
2. En acabar el període de pràctiques, el centre educatiu ha de facturar els serveis prestats a la institució educativa.
3. Els centres han de destinar aquesta quantitat a la família professional a la qual pertanyen els tutors dels estudiants en pràctiques, per millorar la pràctica educativa dels cicles adscrits.
4. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de trenta hores de formació permanent del professorat per curs escolar.
5. En el cas d'haver nomenat un tutor com a coordinador de pràctiques del COFPDE, se li certificarà un 25 % més d'hores de formació.
Novè Certificació de les pràctiques
1. En acabar el període de pràctiques, el centre educatiu receptor ha de remetre al Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat un certificat del director dels estudis del COFPDE a nom del tutor o tutors de pràctiques en què constin els alumnes tutoritzats per cada un i les dates en què s'han tutoritzat. L'han de trametre abans del 30 de juny del curs corresponent. De manera motivada, el certificat es pot substituir per un certificat emès per la direcció del centre educatiu.
2. En el cas que el centre hagi nomenat un coordinador de pràctiques del COFPDE, també s'ha de trametre un certificat del director del centre, a nom del coordinador, en què certifiqui que ha acomplert les tasques de coordinació encomanades.
3. Si escau, el Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat ha de tramitar la proposta de certificació del professor a càrrec de la tutoria perquè se li reconeguin les hores de formació corresponents a aquesta activitat, d'acord amb la normativa vigent. Aquest servei no tramitarà les propostes de reconeixement de les hores corresponents a l'activitat si no n'ha estat informada prèviament a la data en què s'han d'iniciar les pràctiques.
Desè Alumnes en practiques començades l'any 2023
Per als alumnes en pràctiques començades l'any 2023 que hagin de continuar l'any 2024 o posteriors, el centre educatiu receptor ha de confirmar amb la institució educativa responsable de l'oferta formativa que aquesta assumeix la condició d'empresa a efectes del compliment de les obligacions a la Seguretat Social amb data 1 de gener de 2024. En cas negatiu el centre educatiu ha de comunicar aquesta situació al Servei de Planificació i Participació al més aviat possible.