Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 737400
Decret per a l'ordenació de mesures alternatives a les sancions econòmiques de l'ordenança de benestar animal i tinença d'animals que viuen en l'entorn humà

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

DECRET DE BATLIA

En els darrers anys a tot Espanya hi ha censats més de 15 milions de cans i moixos, cosa que demostra l'augment de la tinença d'animals de companyia a la societat.

Segons estudis científics, s'ha demostrat que els habitants de zones urbanes concorregudes poden notar en algun moment com el seu entorn urbà és desfavorable a causa de l'augment poblacional i la pèrdua d'espais públics. Encara que es trobin envoltats de gent se senten sols, tristos, estressats, a causa del ritme de la vida actual. S'ha demostrat amb estudis a altres països com la tinença d'animals de companyia als habitatges ha estat un efecte beneficiós per a la salut de les persones ja que milloren la seva autoestima, redueixen l'estrès i s'incrementa el benestar psicològic, entre altres beneficis.

La convivència a l'entorn urbà no sempre és fàcil, ja que s'han de compartir els mateixos espais públics entre els habitants i els animals, cosa que pot arribar a generar molèsties i conflictes a terceres persones. Exemple d'això poden ser les actituds incíviques dels propietaris o posseïdors dels animals en deixar els excrements a la via pública, determinats comportaments agressius dels animals a altres animals i/o persones a causa de la manca de socialització i pautes de comportament adequades, al mal ús dels espais verds o espais públics, les molèsties als veïns per udols i miols d'animals.

L'Ajuntament com a òrgan d'administració i de govern del municipi, exerceix la seva activitat per garantir i fomentar els drets individuals i col·lectius dels veïns, reconeguts per la Constitució i les lleis, així com per fer respectar i complir els deures i les obligacions legítimament establerts en benefici de l'interès general.

Té potestat de dictar ordenances per vetllar per la convivència, la salut pública, els drets tant dels ciutadans com dels animals i garantir l'aprofitament dels espais públics, zones verdes sense que suposin cap perjudici.

Amb els objectius indicats anteriorment, l'Ajuntament de Calvià va aprovar el dia 25 de març de 2017, l'Ordenança de Benestar i tinença d'animals que viuen en l'entorn humà., que va ser publicat al BOIB núm. 36, del 25 de març del 2017.

A l'article 22 de l'esmentada ordenança estableix, al primer punt "L'òrgan competent per a la imposició de sancions d'acord amb la normativa aplicable podrà acordar la substitució de la sanció econòmica per mesures alternatives equivalents i substitutòries que podran consistir en la relació de programes formatius, treballs en benefici de la comunitat, o qualsevol altra que, d'acord amb l'interès públic, hi pot contribuir a la conscienciació, promoció i foment de la protecció animal."

A fi de concretar els aspectes de l'art. 22 de l'esmentada ordenança, l'Ajuntament de Calvià ha desenvolupat un protocol per a l'ordenació de la substitució de sancions econòmiques per a determinades infraccions de l'ordenança de benestar animal, per mesures alternatives o prestacions en benefici de la comunitat o per altres mesures alternatives. Tot això en virtut a la disposició addicional 2a de l'ordenança de benestar i tinença d'animals municipal, que especifica que “els aspectes tècnics i d'adaptació de la present Ordenança podran ser desenvolupats per Decret d'Alcaldia o acord de la Junta de Govern de l'Ajuntament ”.

Vist el que antecedeix, i en virtut de les competències atribuïdes per la normativa vigent,

Disposo

Primer.- Aprovar l'ordenació i el procediment de la substitució de sancions econòmiques per a determinades infraccions de l'Ordenança de Benestar Animal per mesures alternatives equivalents o prestacions en benefici de la comunitat (Annex I).

Segon.- Acordar la possibilitat d'acollir-se a la substitució de la sanció de determinades infraccions de l'Ordenança de Benestar Animal, d'acord amb allò establert a l'article 22 de la citada Ordenança, en les condicions que s'estableixin a continuació:

1.Quan es tracti d'una infracció lleu d'acord amb l'article 18.3 de l'Ordenança municipal de benestar i tinença d'animals que viuen a l'entorn humà.

2. Que la data de comissió de la infracció sigui igual o posterior a la d'entrada en vigor d'aquest Decret o que, sent la comissió anterior, la infracció no sigui ferma.

3. Que no hi hagi reiteració i sigui la primera infracció d'aquesta naturalesa.

4. Que la persona infractora sol·liciti voluntàriament la seva participació en la substitució de la sanció econòmica per la determinada infracció des de l'Ordenança de Benestar i tinença d'animals que viuen a l'entorn humà.

5. Que la persona infractora faci les mesures alternatives equivalents i substitutòries que es determinin complint les normes que s'estableixin.

6. Que el Servei de Benestar Animal emeti, una vegada finalitzat les accions o mesures alternatives, un informe favorable dirigit al Servei d'Inspecció i Sancions, per deixar definitivament suspesa la tramitació de l'expedient sancionador.

Si es donen tots els requisits anteriors, el procediment sancionador quedarà suspès durant un any com a màxim i fins que el Servei de Benestar Animal certifiqui que s'ha superat favorablement la substitució de les mesures alternatives i substitutòries.

En cas que l'informe emès sigui desfavorable, l'expedient sancionador continuarà el seu tràmit i es dictarà resolució amb el reconeixement de la infracció i la imposició de la sanció.

La substitució de les sancions econòmiques per prestacions en benefici de la comunitat o altres mesures alternatives no exonera les persones infractores de l'obligació de reparar els danys o els perjudicis causats amb la infracció comesa.

Tercer.- Publicar aquest Decret al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 20 de novembre de 2023)

El Tinent de batle delegat de Mobilitat i Transport, Igualtat, Món Rural, Benestar Animal, Manteniment i Cultura (Per delegació d'Alcaldia de 18 d'octubre de 2023) Manuel Más Sánchez

 

ANNEX I PROTOCOL PER A L'ORDENACIÓ DE MESURES ALTERNATIVES A LES SANCIONS ECONÒMIQUES DE L'ORDENANÇA DE BENESTAR ANIMAL I TINENÇA D'ANIMALS QUE VIUEN EN L'ENTORN HUMÀ

1. ANTECEDENTS

L'Ajuntament de Calvià va aprovar, el dia 25 de març de 2017, l'Ordenança Municipal de benestar i tinença d'animals que viuen a l'entorn humà, que va ser publicada al BOIB núm. 36, de 25 de març del 2017.

A l'article 22 de l'esmentada ordenança estableix, al primer punt "L'òrgan competent per a la imposició de sancions d'acord amb la normativa aplicable podrà acordar la substitució de la sanció econòmica per mesures alternatives equivalents i substitutòries que podran consistir en la relació de programes formatius, treballs en benefici de la comunitat, o qualsevol altra que, d'acord amb l'interès públic, hi pot contribuir a la conscienciació, promoció i foment de la protecció animal."

La disposició addicional 2a de l'ordenança de benestar i tinença d'animals municipal determina que els aspectes tècnics i d'adaptació de la present Ordenança podran ser desenvolupats per Decret d'Alcaldia o acord de la Junta de Govern de l'Ajuntament.

2. OBJECTIU GENERAL

És en base a la voluntat manifestada a l'Ordenança de benestar i tinença d'animals que viuen a l'entorn humà a Calvià que el Servei de Medi Ambient desenvolupa el protocol per a l'ordenació de la substitució de sancions econòmiques per a determinades Infraccions de l'Ordenança de Benestar Animal, per mesures alternatives o prestacions en benefici de la comunitat o per altres mesures alternatives.

3. OBJECTIUS ESPECÍFICS

Mitjançant l'acord de substitució de la sanció econòmica per mesures alternatives equivalents i substitutives per a la persona infractora es persegueix l'objectiu de:

  • Reeducar i informar de les obligacions dels propietaris o posseïdors d'animals de companyia d'acord amb l'Ordenança municipal de benestar i tinença animals que viuen en l'entorn humà.
  • Conscienciar de la importància de una convivència sostenible a l'àmbit domèstic amb animals.
  • Sensibilitzar a favor d'un grau més alt de protecció i de benestar per a tots els animals.
  • Promocionar i fomentar la protecció de l'animal.

4. POBLACIÓ BENEFICIÀRIA

Es beneficiaran de les accions d'aquest projecte les persones infractores de l'Ordenança de Benestar i la tinença d'animals que viuen a l'entorn humà a Calvià,quan es tracti d'una infracció lleu conforme a l'article 18.3 de l'Ordenança municipal esmentada.

5. MESURES ALTERNATIVES A APLICAR

5.1. RECURSOS

L'Ajuntament de Calvià posarà a disposició tant els recursos propis com els necessaris mitjançant convenis amb associacions i contractes que procurin el personal necessari per dur a terme la intervenció.

En concret, seran els següents:

A. Participació als programes formatius i educatius organitzat per l'Ajuntament de Calvià.

B. Col·laboració mitjançant tasques de voluntariat relacionats amb la cura dels animals i que contribueixi a la conscienciació, promoció i foment de la protecció animal.

5.2.CONTINGUT DE LES ACCIONS I NORMES PER PARTICIPAR

El conjunt de mesures alternatives que es poden adoptar en substitució de les sancions econòmiques que s'imposin per l'incompliment de l'ordenança municipal de benestar animal consistiran a:

a) Mesures educatives, mitjançant la participació en programes formatius que es puguin planificar des de la secció de Benestar animal de l'Ajuntament de Calvià.

b) Una prestació en benefici de la comunitat mitjançant tasques de voluntariat al centre d'acolliment municipal d'animals de companyia de Calvià,realitzant funcions de suport en el manteniment, cura i protecció d'animals allotjats o en qualsevol àmbit competència del benestar animal al municipi.

c) Qualsevol altra acció que es consideri d'interès per a la persona infractora i per a la comunitat i tingui la finalitat de sensibilitzar la persona infractora sobre la infracció comesa i/o repara el dany de la o de les persones perjudicades.

d) Una combinació de qualsevol de les mesures expressades als apartats anteriors.

En la determinació de nombre d'hores a dedicar a la prestació substitutòria es tindran en compte les circumstàncies en què s'ha comès la infracció, l'impacte d'aquestes persones i l'entorn i l'oportunitat dels recursos on fer-la.

Es fixaran unes hores de dedicació de les mesures alternatives en funció de la gravetat de la sanció corresponent a la infracció comesa, i s'establirà una durada entre 3 i 12 hores de participació en programes formatives i/o tasques de voluntariat per infracció lleu imposada.

La substitució de les sancions per mesures alternatives no és un dret subjectiu de la persona infractora, sinó que està condicionada a la disponibilitat de places en un recurs que siguin adequada per fer-les a criteri dels serveis tècnics municipals competents.

En el cas que, per manca de disponibilitat de recursos, no fos possible oferir a la persona interessada una mesura alternatives que sigui adequada a les circumstàncies personals en substitució de la sanció, s'ha de resoldre la continuació del procediment sancionador o d'execució de la sanció econòmica, segons correspongui, en el mateix moment i tràmit en què es trobaven quan es va produir la seva suspensió, a tots els efectes.

Les mesures educatives i les prestacions a favor de la comunitat es dissenyaran d'acord el criteri de l'equip tècnic corresponent del servei de benestar animal de l'Ajuntament de Calvià

Les persones infractores que s'acullin a algunes de les accions de mesures substitutòries a la sanció econòmica hauran de complir les normes següents:

- S'ha d'assistir a totes les sessions formatives o a les hores de col·laboració com a voluntari a les dependències municipals.

- Cal ser puntual.

- Tenir una actitud adequada envers les persones participants i els professionals.

 

5.3. JORNADES DE TREBALL. VALORACIÓ.

Les jornades o dedicació en benefici de la comunitat tindrà una durada no inferior a quatre hores diàries ni superior a sis, amb un mínim d'una jornada i un màxim de deu jornades, i estarà regida per un principi de programació i flexibilitat, per fer compatible el desenvolupament normal de les activitats diàries de l'obligat amb el correcte compliment de la mateixa. En cap cas els treballs en benefici de la comunitat no tindran caràcter remunerat.

La determinació de nombre d'hores a dedicar en la prestació substitutòria serà en funció de l'import econòmic de la sanció. Amb caràcter general, es prestarà una hora de treball per cada 15 euros de sanció, amb el límit establert a l'apartat anterior, arrodonint-se per defecte a la quantitat resultant inferior. Per a l'adequada vigència d'aquesta valoració es procedirà a actualitzar-la anualment, d'acord amb l'IPC.

5.4. PROCEDIMENT DE L'APLICACIÓ DE LES ACCIONS

Prèviament a la participació al programa, el personal del Servei de Medi Ambient informarà els sol·licitants del seu contingut i funcionament, i de l'emissió de l'ulterior informe acreditatiu.

Durant el compliment dels treballs en benefici de la comunitat, el sancionat haurà de seguir les instruccions que rebi de l'autoritat municipal, així com de la persona designada per aquella per dirigir l'execució de l'activitat

  • Les accions educatives o col·laboratives es duran a terme de la manera següent:
  • Les sessions formatives es faran en horari de matí o de vesprada, depenent de la planificació formativa de l'Ajuntament de Calvià.

En cas de no tenir sessions formatives planificades, es poden permutar per hores de col·laboració al refugi d'animals de Calvià o al Centre d'Acollida Municipal d'Animals (CAMA), realitzant les funcions de manteniment, cura i protecció dels animals allotjats.

Les activitats substitutòries, ja es tracti de programes formatius o treballs en benefici de la comunitat, s'orientaran específicament a la conscienciació i al foment de la protecció animal.

6. AVALUACIÓ DE LA SUBSTITUCIÓ DE LA SANCIÓ

El personal tècnic del servei de benestar animal ha d'elaborar un informe sobre la realització de la mesura alternativa, tenint en compte les valoracions i consideracions del responsable del recurs on s'hagi dut a terme quant a l'assistència, el compliment de les activitats i actituds, si s'escau, atenent els criteris establerts en aquest protocol. L'informe també ha de recollir si hi ha hagut una modificació o substitució de la mesura proposada a primera instància i motius del canvi.

L'informe ha d'incloure també una proposta de resolució sobre la finalització de la mesura alternativa i l'arxiu del procediment sancionador o de la sanció, en cas que l'informe consideri que la mesura alternativa ha estat realitzada satisfactòriament, o bé l'aixecament de la suspensió i la continuació del procediment sancionador o l'execució de la sanció, en cas contrari.