Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ARTÀ
Núm. 734118
Aprovació definitiva del Reglament del règim d’ús dels horts urbans ecosocials del terme municipal d’Artà
Finalitzat el termini d'exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, a la sessió plenària ordinària de dia 28 de noviembre de 2022, el Reglament del règim d'ús dels horts urbans ecosocials del terme municipal d'Artà, publicat en el BOIB núm. 156, de dia 1 de desembre de 2022, sense que s'hagin presentat reclamacions, queda aprovat definitivament el reglament següent, de conformitat amb el que preveu l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
<<Reglament del règim d'ús dels horts urbans ecosocials del terme municipal d'Artà
Article 1. Objecte
Aquest Reglament té per objecte regular el règim d'ús, l'adjudicació i el funcionament dels horts urbans ecosocials que l'Ajuntament d'Artà tengui establerts per a ús hortícola d'autoconsum familiar, així com el règim jurídic de les llicències d'ús privatiu del domini públic d'ocupació temporal d'aquests espais.
Article 2. Naturalesa jurídica de l'autorització
1. L'adjudicació d'un hort urbà comporta la utilització privativa de les instal·lacions municipals destinades a aquesta finalitat, amb caràcter precari i essencialment revocable per raons d'interès públic i sense dret a indemnització, i l'ús dels serveis comuns existents, com ara aigua per regar, espais comuns, arbrat, compostadors o altres elements de mobiliari urbà que hi puguin haver.
2. L'ús privatiu esmentat té caràcter personal i les persones titulars, en cap cas, no poden cedir, alienar, gravar o disposar, a títol onerós o gratuït, els drets que es derivin de l'autorització d'ús, ni poden transmetre'l a terceres persones, sense perjudici del possible suport d'altri que estableix aquest Reglament en relació a la cessió de l'ús de les parcel·les de conreu.
3. L'adjudicació, mitjançant llicència, de l'ús privatiu de domini públic sobre les parcel·les de conreu i dels espais de l'hort urbà de titularitat municipal no suposa la transmissió del domini de la parcel·la o l'espai de cultiu cedits, que continuen essent propietat de l'Ajuntament d'Artà, tant pel que fa al terreny com a totes les instal·lacions existents en el moment de l'adjudicació i a les que les persones usuàries puguin realitzar amb l'autorització prèvia i expressa de l'Ajuntament, les quals quedaran unides permanentment a la parcel·la.
4. Les llicències d'ús privatiu d'hort urbà estan a l'empara d'allò que estableixen la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques, i el Reial decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de béns de les entitats locals.
Article 3. Termini de vigència de les llicències
1. L'adjudicació de l'ús privatiu de les parcel·les de conreu dels horts s'ha d'atorgar per un període de dos (2) anys, comptadors a partir de l'endemà de la notificació de l'adjudicació de la parcel·la. La llicència es pot prorrogar per un període d'un any, fins a arribar a un màxim total de quatre (4) anys, tret que, abans d'aquest termini, s'esdevengui la renúncia o la revocació de la llicència.
2. Finalitzat aquest termini, es pot tornar a optar a l'adjudicació d'una llicència mitjançant la presentació d'una nova sol·licitud en cas d'aprovar-se una nova convocatòria, d'acord amb el que regula aquest Reglament.
3. En cas que la persona adjudicatària deixi la parcel·la sense feinejar més de quatre (4) mesos seguits sense que hi hagi una comunicació expressa i motivada, l'Ajuntament d'Artà la podrà adjudicar, d'acord amb l'article 19 d'aquest Reglament, a una nova persona interessada que romangui en llista d'espera.
Article 4. Característiques de les parcel·les d'hort
1. L'Ajuntament d'Artà disposa d'espais municipals tancats destinats a l'ús hortícola al nucli d'Artà, a la costa de Sant Salvador, parcel·la amb referència cadastral número 0343701ED3904S0001IK, i d'un segon espai ubicat al nucli de la Colònia de Sant Pere, al carrer de l'Ermità Sebastià, 1, amb referència cadastral número 4083908ED2938S0001PJ, sense perjudici de nous espais que l'Ajuntament pugui destinar a aquest ús.
2. Les parcel·les són propietat de l'Ajuntament d'Artà, que les cedeix a les persones beneficiàries de la llicència perquè les explotin com a horts urbans, així com la resta d'instal·lacions accessòries o espais comuns que es posin a la seva disposició.
3. La persona adjudicatària només disposa, per un temps limitat, de l'usdefruit de la parcel·la de cultiu que se li assigni i de les instal·lacions accessòries que, segons lliure decisió i criteri municipals, se li proporcionin per dipositar-hi eines, llavors i altres elements destinats al conreu.
4. Es pot reservar un nombre de parcel·les perquè les usin associacions, mitjançant un conveni de cessió d'ús, a canvi de col·laborar en la gestió del servei dels horts urbans i dels espais comuns.
5. La persona que resulti adjudicatària ha de disposar de la parcel·la a partir de l'endemà de l'atorgament de la llicència i fins a la data de finalització o fins a la seva revocació. Una vegada transcorregut el termini de vigència de la llicència, la persona adjudicatària ha de retirar immediatament de la parcel·la els estris que siguin de la seva propietat.
6. El consum d'aigua s'ha de controlar amb comptadors individuals per a cada parcel·la o mitjançant qualsevol altre mètode de control de consum que prevegi l'Ajuntament. Per a les persones usuàries d'escassa capacitat econòmica acreditada per un informe dels Serveis Socials, es pot aplicar una reducció de la tarifa, d'acord amb allò que estableix l'article 5 de l'Ordenança fiscal núm. 21, reguladora de la taxa per subministrament municipal d'aigua. En qualsevol cas, el sistema de reg de les parcel·les s'ha de realitzar a través de mànegues exsudants o per degoteig.
Article 5. Persones de suport
1. Atès l'objectiu pedagògic, terapèutic i social d'aquests horts, cada parcel·la pot ser treballada per més d'una persona, però en cap cas no es poden establir divisions internes del terreny ni definir nous passadissos fora dels que s'hagin establert inicialment.
2. Les persones adjudicatàries poden disposar del suport de terceres persones, per ajudar-les o substituir-les en cas que ho necessitin de manera justificada, durant el termini màxim consecutiu de sis (6) mesos, sempre que reuneixin els requisits per obtenir la llicència. No obstant això, la persona adjudicatària és l'única responsable davant l'Ajuntament i, per tant, ha d'assumir la responsabilitat íntegra dels seus actes i els de les persones que l'hagin ajudat.
3. En el cas de necessitar el suport de terceres persones, la persona adjudicatària d'una parcel·la ha de comunicar a l'Ajuntament el nom i els llinatges, el DNI i el domicili, a l'efecte de notificacions, d'aquestes persones, i ha d'aportar una declaració jurada signada per aquestes en la qual manifestin que compleixen els requisits que exigeix aquest Reglament. L'Ajuntament ha d'emetre una autorització provisional d'accés a la persona designada per la persona adjudicatària.
4. Això no obstant, l'Ajuntament pot resoldre, en qualsevol moment, que alguna o totes d'aquestes persones hagin de cessar en les seves funcions si es comprova que no compleixen els requisits esmentats o per raons justificades.
5. Les persones adjudicatàries o les autoritzades per impossibilitat justificada de la persona adjudicatària poden introduir en el recinte, simultàniament, fins a un màxim de dues persones acompanyants.
Article 6. Horari i accés
1. L'accés als horts queda restringit al personal municipal autoritzat o a les persones a qui es delegui el seguiment, a les persones adjudicatàries i a les que els supleixin en cas d'impossibilitat temporal.
2. Els serveis tècnics municipals han d'establir els horaris d'accés als horts urbans, els quals es poden modificar en casos concrets i quan sigui necessari segons criteri municipal.
Article 7. Prerrogatives municipals
1. L'Ajuntament, sense generar cap dret d'indemnització a favor de la persona interessada o adjudicatària, pot concretar i modificar les condicions generals d'ús de les parcel·les o espais i altres elements que es puguin assignar, i modificar-ne els límits, els traçats dels camins, les instal·lacions de reg i altres serveis de la zona. En tot cas, la persona adjudicatària pot sol·licitar, arran de les actuacions esmentades, les quals se li hauran de comunicar amb antelació, que es revoqui la seva llicència.
2. També correspon a l'Ajuntament interpretar el contingut d'aquest Reglament i resoldre'n els dubtes o les llacunes, sense perjudici de la resta de prerrogatives emparades per la normativa vigent.
Article 8. Òrgan competent
La Batlia de l'Ajuntament d'Artà és l'òrgan competent per adjudicar les parcel·les d'horts urbans i per resoldre els expedients d'extinció de llicències.
Article 9. Requisits per optar a l'adjudicació d'una parcel·la
1. Per participar a la convocatòria, les persones interessades han de complir, en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits que es detallen en els apartats següents.
2. En el cas de persones físiques, els requisits són els següents:
a) Tenir, com a mínim, 18 anys.
b) Estar empadronades al municipi d'Artà com a mínim un (1) any abans de la data en què finalitzi el termini de presentació de la sol·licitud d'adjudicació.
c) Tenir les capacitats i aptituds físiques i psíquiques que siguin necessàries per exercir les funcions atribuïdes a l'hort urbà.
d) Assistir a un mínim de 15 hores anuals de formació.
e) Estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries, excepte les persones que comptin amb un informe de vulnerabilitat dels Serveis Socials.
3. També poden optar a ser titulars del dret d'ús dels horts urbans les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes, quan s'acrediti la seva sol·licitud per a un ús de caire pedagògic, terapèutic o social. En aquest cas, s'ha de presentar una memòria descriptiva dels objectius pedagògics, terapèutics o socials del programa, i un projecte de gestió del treball a l'hort. A més, s'ha de designar una persona física responsable del grup i del compliment de les condicions d'ocupació establertes, amb qui s'han de mantenir totes les relacions derivades de l'autorització d'ús. Així doncs, les entitats o associacions interessades han de complir els requisits següents:
a) Estar inscrita en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de l'Ajuntament d'Artà.
b) Presentar una memòria descriptiva dels objectius pedagògics, terapèutics o socials del programa (màxim 5 pàgines).
c) Estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries.
4. Han de quedar excloses del procediment de selecció les persones en què concorrin algunes de les circumstàncies següents:
a) Haver estat privades de l'ús privatiu per al cultiu dels horts urbans mitjançant un expedient sancionador amb resolució ferma.
b) En el cas de persones físiques, estar empadronades amb alguna persona a qui ja se li hagi adjudicat l'ús d'un hort urbà.
Article 10. Procediment de la convocatòria
L'Ajuntament d'Artà ha d'aprovar les bases de la omunicación pública per adjudicar les parcel·les destinades a horts urbans d'acord amb aquest Reglament. A cada omunicación s'ha de determinar el nombre de parcel·les que s'ofereixen, si es reserven parcel·les a associacions o entitats i les condicions d'accés en cada cas. Una vegada aprovades per la Junta de Govern Local, les bases de la omunicación s'han de publicar en el tauler d'edictes de l'Ajuntament i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sense perjudici d'altres accions o mitjans de omunicación i difusió dels quals disposi l'Ajuntament.
Article 11. Presentació de sol·licituds
1. Les persones interessades, tant si són persones físiques com entitats o associacions, han de presentar una sol·licitud de llicència d'ús privatiu dels horts ecosocials d'Artà, segons el model que s'aprovi amb les bases de cada convocatòria, per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així mateix, només s'admet una sol·licitud per persona o entitat sol·licitant.
2. L'imprès de sol·licitud per participar en cada convocatòria ha d'estar a disposició de les persones interessades a les oficines de l'Ajuntament d'Artà i a la pàgina web municipal (ww.arta.cat). Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació que es preveu en l'article 12.
3. El termini de presentació de les sol·licituds no pot ser inferior a deu (10) dies naturals, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de les bases en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. El fet de presentar una sol·licitud implica l'acceptació íntegra de les bases de la convocatòria.
Article 12. Documentació a presentar
1. Les persones físiques interessades en participar en l'adjudicació de parcel·les d'horts urbans han de presentar la documentació següent:
a) Sol·licitud.
b) Fotocòpia del document nacional d'identitat o d'un altre document acreditatiu de la identitat.
c) Informe de vulnerabilitat dels Serveis Socials, si escau.
2. Les entitats o associacions interessades en participar en l'adjudicació de parcel·les d'horts urbans han de presentar la documentació següent:
a) Sol·licitud.
b) Indicació d'una persona de contacte responsable.
c) Relació de les persones que han de desenvolupar el projecte.
d) Memòria descriptiva del programa o projecte.
Article 13. Admissió de les persones sol·licitants
1. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i una vegada comprovat que es compleixen els requisits, s'ha d'elaborar una llista provisional de persones admeses i excloses, amb indicació de les causes d'exclusió, i s'ha d'atorgar un termini de tres (3) dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta llista en el tauler d'edictes de l'Ajuntament, per presentar les al·legacions que es considerin oportunes.
2. En cas que no es presentin reclamacions, la llista provisional ha de quedar elevada a definitiva de forma automàtica i s'han d'elaborar llistes de les sol·licituds admeses per a cada zona d'horts urbans que s'hagi habilitat al municipi.
3. Una vegada finalitzat el termini al qual fa referència l'apartat 1 anterior, l'Ajuntament ha de dictar una resolució, en el termini màxim de deu (10) dies hàbils, amb la llista definitiva de persones admeses i excloses, i ha de determinar el dia, l'hora i el lloc de realització del sorteig de selecció en el cas que les sol·licituds superin les parcel·les disponibles. Aquesta resolució s'ha de fer pública en els mateixos llocs indicats per a la resolució provisional.
Article 14. Procediment d'adjudicació
1. Si hi ha parcel·les suficients per atendre totes les sol·licituds admeses, s'ha d'adjudicar, mitjançant un decret, una parcel·la a cada una de les persones interessades.
2. Quan el nombre de persones admeses sigui major que el de parcel·les disponibles, s'ha de seguir el procediment següent:
a) De les parcel·les reservades a persones físiques, se n'ha de reservar un 50 % per a les persones que formin part de famílies amb necessitats sempre que ho acreditin mitjançant un informe dels Serveis Socials de l'Ajuntament. Si les sol·licituds que compleixen aquest criteri són superiors a les parcel·les ofertes, s'han d'adjudicar mitjançant un sorteig públic. Una vegada adjudicades les parcel·les reservades a persones derivades dels Serveis Socials, s'han d'adjudicar les parcel·les restants.
b) De les parcel·les reservades a entitats o associacions, en cas que encara hi hagi més sol·licituds que parcel·les disponibles, s'han d'adjudicar mitjançant sorteig.
3. Es pot reservar un percentatge de parcel·les d'hort urbà per a persones desocupades. En aquest cas, la convocatòria corresponent ha de preveure, detalladament, els criteris de preferència i admissió.
Article 15. Sorteig públic
1. En el cas que hi hagi més sol·licituds que parcel·les disponibles, s'ha de fer un sorteig públic per adjudicar les parcel·les a les persones físiques o entitats admeses, davant el secretari o la secretària de l'Ajuntament i el regidor o la regidora responsable de l'àrea de Medi Ambient. En el sorteig s'han d'extreure totes les paperetes i l'ordre d'extracció ha de determinar l'ordre de prelació de les persones aspirants.
2. S'ha de realitzar un sorteig diferent per a persones físiques i per a entitats o associacions. Així mateix, s'ha de realitzar un sorteig per a cada zona habilitada a horts urbans.
3. Una vegada realitzat el sorteig, l'Ajuntament ha de dictar una resolució on s'indiqui l'ordre de prelació derivat del sorteig públic i s'adjudiqui, segons correspongui, les parcel·les a les persones o entitats admeses.
Article 16. Llista d'espera
1. Les persones admeses que no hagin estat adjudicatàries de cap hort han de formar part d'una llista d'espera segons l'ordre del sorteig. Quan hi hagi un hort vacant, s'ha d'oferir a la persona que correspongui d'acord amb l'ordre estricte de prelació de la llista d'espera corresponent a l'hort i al tipus de sol·licitant.
2. Si la persona sol·licitant a qui s'ofereix el cultiu d'un hort no manifesta la seva conformitat en el termini de tres (3) dies, s'ha d'entendre que renuncia al cultiu de l'hort urbà i se l'ha d'excloure de l'adjudicació, encara que pot continuar a la llista d'espera.
3. La llista d'espera ha de ser vigent fins que s'aprovi una nova convocatòria pública o, com a màxim, fins als quatre (4) anys de la seva constitució.
Article 17. Extinció de la llicència
Les llicències d'ús privatiu del domini públic s'han d'extingir per les causes que preveu l'article 100 de la Llei 33/2002, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques, i pels motius següents:
a) Per venciment final de la llicència, incloent-hi les pròrrogues.
b) Per renúncia formal de la persona titular de la llicència abans del venciment del termini.
c) Per mort o incapacitat de la persona titular de la llicència.
d) Per voluntat unilateral de l'Ajuntament de no prorrogar la llicència.
Article 18. Revocació de la llicència
Les llicències d'ús privatiu d'horts urbans ecosocials s'han d'entendre revocades pels motius següents:
a) Per perdre les condicions d'accés com a persona beneficiària d'una llicència d'ús privatiu objecte d'aquest Reglament.
b) Per haver de disposar de les parcel·les per a obres, serveis o instal·lacions de l'Administració o per dur-hi a terme les actuacions previstes en el planejament urbanístic.
c) Per haver cessat en el conreu de la parcel·la de cultiu adjudicada durant més de quatre (4) mesos, sense que hi hagi una comunicació expressa i motivada a l'Ajuntament d'Artà i que aquest l'accepti.
d) Per haver comès una infracció.
e) Per incomplir, reiteradament, les instruccions de l'Ajuntament i la resta d'articles d'aquest Reglament o qualsevol normativa que hi sigui d'aplicació, encara que no s'hagi instruït un expedient sancionador.
Article 19. Procediment administratiu de l'extinció
1. A l'efecte d'extinció de la llicència, l'Ajuntament d'Artà ha d'iniciar un expedient contradictori amb audiència pública de la persona titular de la llicència d'ús privatiu, prèviament a l'aprovació de la caducitat o revocació.
2. L'expedient administratiu s'ha d'iniciar amb una acta de comprovació de l'estat de la parcel·la signada per la persona o entitat encarregada de fer el seguiment dels horts urbans o amb l'informe tècnic on es justifiqui la incoació del procediment. Seguidament, s'ha de redactar una proposta de resolució d'extinció de la llicència municipal, en la qual s'ha de concedir un termini de quinze (15) dies hàbils per a l'audiència pública de la persona interessada.
3. Transcorregut aquest termini i una vegada resoltes les al·legacions presentades, l'òrgan competent ha de dictar una resolució d'extinció de la llicència d'ús privatiu d'hort urbà. Durant els quinze (15) dies hàbils següents a la data de recepció de la notificació de la resolució d'extinció de la llicència, la persona usuària ha de deixar l'hort municipal buit i a plena disposició de l'Ajuntament. Respecte de les collites, en extingir-se la llicència d'ús privatiu, aquestes poden quedar a disposició dels Serveis Socials Municipals si la persona adjudicatària o persones familiars autoritzades per aquesta no les han recol·lectat en el termini abans esmentat.
4. Les persones usuàries no tenen dret a cap tipus d'indemnització per pèrdua de collites, per millores de la parcel·la o per altres incidències que es derivin de l'extinció o resolució de la llicència d'ús privatiu.
5. Les obres i plantacions que tenguin el concepte de millora efectuada per la persona usuària i que no puguin ser retirades sense danyar el terreny municipal han de quedar com a propietat de l'Ajuntament, sense que això generi cap dret a indemnització.
Article 20. Garanties sanitàries i de seguretat
1. La persona usuària té la responsabilitat de mantenir en bones condicions sanitàries i de seguretat per a les persones la parcel·la assignada o qualsevol instal·lació que estigui a la seva disponibilitat.
2. L'Ajuntament queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d'accident de la persona adjudicatària en el desenvolupament de les tasques de conreu i en l'estada en el recinte. Així doncs, ha d'anar a càrrec de la persona adjudicatària qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.
3. Així mateix, l'Ajuntament d'Artà no és responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar els horts. Igualment, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d'accident de la persona adjudicatària o de les persones acompanyants en el desenvolupament de les tasques de cultiu i durant la seva estada en el recinte.
4. La persona adjudicatària ha de conservar la parcel·la i la resta d'instal·lacions en perfecte estat, fins i tot des del punt de vista estètic. La persona adjudicatària és l'única responsable de dur a terme el manteniment de la seva maquinària i les seves eines.
5. Les persones usuàries tenen la plena responsabilitat d'adequar la parcel·la o l'espai assignat, les instal·lacions i els productes obtinguts, a les condicions d'higiene, salubritat i sanitat que siguin exigibles segons la normativa vigent.
Article 21. Drets i obligacions
1. Les persones adjudicatàries tenen dret a:
a) Disposar d'una parcel·la d'hort urbà a partir de l'endemà de l'atorgament de la llicència i fins a la data de finalització o fins a la seva revocació.
b) Cultivar, dins la parcel·la adjudicada, hortalisses, flors i plantes aromàtiques, d'acord amb les condicions que estableixen aquest Reglament i les bases de la convocatòria.
c) Comptar amb el suport de terceres persones per ajudar-les o substituir-les en les tasques hortícoles durant un termini màxim de sis (6) mesos, fet que s'ha d'haver comunicat prèviament a l'Ajuntament.
2. L'Ajuntament d'Artà es compromet a:
a) Posar a disposició de les persones adjudicatàries una parcel·la d'hort urbà amb les característiques i condicions que es descriuen en aquest Reglament i en la convocatòria corresponent.
b) Subministrar les infraestructures d'aigua necessàries per realitzar l'activitat d'horts urbans.
c) Dotar l'espai habilitat per a horts urbans d'un tancament perimetral i de senyalització de les parcel·les.
d) Executar les obres i reparacions de renovació o reposició de la part exterior de la parcel·la, de l'espai o dels seus elements per causa d'envelliment o d'altres motius justificats, sempre que no s'hi percebi dany o negligència per part de les persones usuàries.
e) Realitzar el seguiment i control de les llicències d'ús privatiu que s'atorguin a través de personal municipal o entitats designades.
f) Indicar les instruccions que les persones adjudicatàries han de complir obligatòriament i oferir-los assessorament tècnic per realitzar l'activitat hortícola.
g) Oferir formació especialitzada en el cultiu d'horts mitjançant tècniques ecològiques.
3. La persona adjudicatària està obligada a:
a) Assumir les despeses generades per la conservació i el manteniment de la parcel·la adjudicada: planter, llavors, adobs i altres elements necessaris per al cultiu.
b) Avisar immediatament l'Ajuntament si es detecta qualsevol dany o desperfecte en la parcel·la o en les seves instal·lacions.
c) Reposar, reparar o subministrar aquells elements que, per negligència o mal ús de les persones usuàries, es deteriorin o es rompin.
d) Mantenir en perfecte estat de conservació i neteja les eines i els estris necessaris per al conreu que siguin propietat de l'Ajuntament i que aquest pugui posar a la seva disposició si ho considera oportú; i compensar els desperfectes que l'Ajuntament li pugui requerir.
e) Mantenir l'entorn de les parcel·les en perfecte estat de conservació, net i lliure de tot tipus d'herbes i plantes espontànies, si no se'n justifica la funció a l'hort, així com de residus.
f) Gestionar adequadament els residus que es produeixin, compostar els d'origen orgànic i dur la resta al Parc Verd d'Artà o a l'Àrea d'Aportació de la Colònia de Sant Pere.
g) Complir les ordenances municipals i la resta de normativa local, autonòmica o estatal que hi sigui d'aplicació.
h) Respondre dels danys de tot tipus, per acció o omissió, que pugin afectar els horts i de qualsevol responsabilitat en cas d'accident personal o de la persona que ajudi o acompanyi.
i) Fer-se càrrec de les indemnitzacions econòmiques i de les reparacions que es generin derivades dels danys causats a l'hort municipal i les seves instal·lacions.
j) Comunicar a l'Ajuntament les dades de la persona que ajudi o acompanyi i respondre solidàriament davant l'Ajuntament pels seus actes.
k) Facilitar l'entrada puntual als horts del personal municipal i de les persones autoritzades a aquest efecte, i col·laborar en la resolució de totes les qüestions que es plantegin.
l) Les altres que es derivin de les bases de la convocatòria corresponent o de les instruccions fixades per l'Ajuntament d'Artà.
Article 22. Prohibicions
No es permet a les persones adjudicatàries d'una parcel·la d'hort urbà:
a) Conrear cap espècie que no sigui per al consum humà, excepte flors i plantes aromàtiques, ni plantar arbres o arbusts.
b) Conrear plantes degradants del sòl o plantes psicotròpiques.
c) Aplicar productes fitosanitaris o adobs de síntesi per al control de plagues o malalties i utilitzar només els productes autoritzats en agricultura ecològica.
d) Sostreure o danyar productes o plantes obtinguts en el cultiu per altres persones adjudicatàries.
e) Fer obres, tancaments, barbacoes, hivernacles, pous, taules fixes o bancs, etc.; i construir o instal·lar nous elements o modificar-ne els existents.
f) Tenir i criar qualsevol tipus d'animal o bestiar ni construir casetes o gàbies destinades a animals.
g) Caçar, tallar arbres ja existents o realitzar qualsevol altra activitat que pugui danyar la fauna o flora que hi hagi a l'hort.
h) Acumular o abandonar qualsevol material o residu, dins o fora de l'hort, i aportar qualsevol tipus d'objecte aliè a la funció de l'hort susceptible d'alterar l'estètica del lloc.
i) Fer foc dins les instal·lacions dels horts urbans.
j) Utilitzar la parcel·la com a dipòsit o magatzem de materials.
k) Alterar els camins i les conduccions de reg de l'hort adjudicat.
l) Moure les fites i tanques que delimitin cada parcel·la.
m) Realitzar un cultiu que pugui envair les parcel·les adjacents.
n) Deixar l'hort sense feinejar durant un període prolongat de temps.
o) Circular per l'interior de l'hort amb vehicles de motor.
p) Estacionar automòbils a l'interior de l'hort.
q) No respectar les normes bàsiques de convivència i estètica de l'hort, mantenir una conducta insolidària o fer una despesa excessiva d'aigua.
r) Qualsevol altre ús no previst anteriorment i que produeixi molèsties o males olors, limiti l'ús i el gaudi de la resta de parcel·les o afecti l'entorn del lloc.
Article 23. Seguiment dels horts
1. Els horts urbans ecosocials han d'estar supervisats en tot moment per personal tècnic municipal o per l'entitat a la qual l'Ajuntament d'Artà delegui aquesta funció.
2. L'Ajuntament d'Artà, o l'entitat a la qual es delegui el control i seguiment dels horts urbans, ha de realitzar actuacions de control amb la finalitat de supervisar el bon funcionament dels horts i pot requerir la reposició de l'estat de les parcel·les que no compleixin allò que estableix aquest Reglament.
Article 24. Òrgans de participació
1. Es poden crear òrgans amb la finalitat d'articular mecanismes de participació perquè les persones usuàries puguin exercir els seus drets i exposar incidències en el desenvolupament del projecte d'horts urbans.
2. La Comissió Mixta és l'encarregada de proposar la creació d'aquestes estructures organitzatives en forma de comissions i d'especificar-ne els membres que les han d'integrar, la freqüència de les reunions, les funcions i les responsabilitats en cada cas.
Article 25. Comissió Mixta
1. La Comissió Mixta és l'òrgan principal de participació i gestió encarregat del seguiment i control necessaris per assegurar la bona marxa de l'hort urbà ecosocial gestionat per la persona adjudicatària.
2. La Comissió Mixta ha d'estar integrada pels membres següents:
- President/a: un regidor o regidora de l'Ajuntament.
- Secretari o secretària: un treballador o treballadora de l'Ajuntament que tengui responsabilitats en el projecte.
- Vocal: una persona representant de les entitats i associacions participants.
- Vocal: una persona representant de les persones beneficiàries.
- Personal assessor: qualsevol tècnic/a o expert/a, amb veu però sense vot, que pugui aportar els seus coneixements tècnics, de qualsevol matèria, a la Comissió Mixta.
3. La Comissió Mixta ha d'adoptar les seves decisions per majoria simple dels seus membres amb dret a vot, ha d'estendre una acta detallada amb la proposta de resolució, si s'escau, de cadascuna de les intervencions que realitzi, i les ha de traslladar a l'Ajuntament per donar contingut al procés d'admissió i adjudicació de les llicències. Així mateix, pot resoldre qualsevol punt o incident que es plantegi.
4. La persona beneficiària d'una llicència d'hort urbà ecosocial ha d'acomplir, obligatòriament, les decisions de la Comissió Mixta.
Disposició transitòria
En el moment que aquest Reglament s'aprovi definitivament, es poden revocar, d'acord amb l'article 19 d'aquest Reglament, les llicències d'ús privatiu que estiguin en vigor, sense perjudici de poder participar en una nova convocatòria.
Disposició final
Aquest Reglament ha d'entrar en vigor al cap de quinze (15) dies d'haver estat publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i ha de romandre en vigor fins que es modifiqui o es derogui expressament.>>
Artà, data de la signatura electrónica (20 de novembre de 2023)
El batle Manuel Galán Massanet