Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 729370
Acord de no aplicació de les Disposicions Addicionals 17, 18, 20 i 21 de la Llei 12/2017 d'Urbanisme de les Illes Balears al municipi de Manacor
El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de 13 de novembre de 2023 adoptà l'acord que seguidament es transcriu:
´PROPOSTA D'ACORD PLENARI DE NO APLICACIÓ DE LES DISPOSICIONS ADDICIONALS 17, 18, 20 I 21 DE LA LLEI 12/2017 D'URBANISME DE LES ILLES BALEARS AL MUNICIPI DE MANACOR
El Batle de l'ajuntament de Manacor eleva a la consideració del Ple de l'ajuntament de Manacor la següent MOCIÓ D'URGÈNCIA
En data 3 d'octubre de 2023 es va publicar en el BOIB número 135 el Decret Llei 6/2023 de 2 d'octubre de mesures urgents en matèria d'habitatge. Aquestes mesures urgents , segons l'exposició de motius es basen en que l'accés a l'habitatge constitueix , avui en dia, una de les major preocupacions de la societat balear, especialment pels joves i famílies nombroses i monoparentals.
El Decret Llei inclou tres articles, 12 Disposicions Addicionals, una Disposició transitòria única, una disposició Derogatòria única i dues Disposicions Finals.
La Disposició Addicional Primera del Decret Llei 6/2023 modifica la Llei 12/2017 d'urbanisme de les Illes Balears en el sentit d'incloure a la Llei 12/2017 diverses disposicions addicionals , en concret inclou les D.A. 17 a D.A. 21 en les que:
a) D.A. 17 permet temporalment facilitar la reconversió de locals existents en habitatges i faculta als ajuntaments l'adopció d'acord plenari sobre la no aplicació de la Disposició Addicional o bé la seva exceptuació de forma parcial.
b) D.A. 18 permet temporalment modificar la densitat d'habitatges i facilitar la divisió d'habitatges unifamiliars entre mitgeres, i faculta als ajuntaments l'adopció d'acord plenari sobre la no aplicació de la Disposició Addicional o bé la seva exceptuació de forma parcial.
c) D.A. 20 permet temporalment canviar l'ús i d'aprofitament en terrenys qualificats d'equipaments públics i privats per construir habitatges i faculta als ajuntaments l'adopció d'acord plenari sobre la no aplicació de la Disposició Addicional o bé la seva exceptuació de forma parcial.
d) D.A. 21 permet temporalment actuacions per permetre créixer en altura a edificis existents per construir habitatges i faculta als ajuntaments l'adopció d'acord plenari sobre la no aplicació de la Disposició Addicional.
La D.A. tercera del DL 6/2023 modifica l'article 78 de la llei 8/2012 de Turisme de les Illes Balears en el sentit de permetre la reconversió i canvi d'ús a residencial dels establiments d'allotjaments turístics. No obstant en aquest supòsit no es faculta a l'Ajuntament l'adopció d'acord plenari sobre la no aplicació d'aquesta norma.
La tramitació del Decret Llei 6/2023 ha furtat la tramitació parlamentaria ordinària i per tant no s'ha donat l'oportunitat a la ciutadania de poder presentar propostes al text normatiu. Les normes jurídiques tindran èxit o no, en funció del grau d'acceptació per part de la ciutadania a la qual va dirigida la norma jurídica. El Decret Llei ha estat aprovat i convalidat sense aquesta participació de la ciutadania i sense l'aportació de les propostes dels grups polítics del Parlament.
Per altra part el municipi de Manacor disposa d'un planejament urbanístic general que ha estat aprovat de forma recent (entrà en vigor el dia 1 de gener de 2022) després d'una llarga tramitació administrativa, i amb una important participació de la ciutadania. El Decret Llei incideix de forma important en les normes urbanístiques que incorpora el Pla General de Manacor sense que ni els representants municipals ni la ciutadania de Manacor hagin pogut fer un anàlisis profund del que suposa aquest Decret Llei 6/2023. No es tracta solament de deixar d'aplicar les normes urbanístiques del Pla General sinó que pot incidir en la convivència dels habitants del terme municipal. L'ordenació urbana d'un nucli de població son un conjunt de normes que pretenen aconseguir implantar uns usos i edificis, compatibles per a les persones que hi viuen. Dons bé, el Decret Llei 6/2023 promou uns usos que poden posar en perill la convivència de les persones que viuran a la zona en augmentar la densitat d'habitatges i per tant d'habitants.
A la vista de l'exposat i atès que el Pla General ha estat aprovat de forma recent i inclou un model de convivència del nombre màxim de persones que es permeten a les diferents zonificacions d'aquell instrument de planejament i fent ús de les facultats que el Decret Llei 6/2023 atorga als Ajuntaments per excepcionar la seva aplicació es considera fer ús d'aquesta facultat adoptant l'acord pertinent de no aplicació del Decret Llei 6/2023 de forma temporal fins que l'Ajuntament hagi finalitzat un procés de participació ciutadana per recaptar l'opinió de la ciutadania i agents econòmics implicats sobre l'aplicació de les possibilitats d'augmentar els habitatges que ofereix el Decret Llei 6/2023. Una vegada finalitzat aquest procés de participació ciutadana es tornarà adoptar acord plenari sobre l'aplicació o no de les distintes disposicions addicionals que permeten augmentar el nombre d'habitatges.
A la vista de l'exposat s'eleva a la consideració del plenari de la Corporació municipal la següent proposta per la via d'urgència i procedir a acordar:
PRIMER – Declarar d'urgència la inclusió d'aquesta proposta a l'ordre del dia del plenari de la Corporació Municipal als efectes de dotar de seguretat jurídica a la ciutadania sobre l'aplicació del Decret Llei 6/2023 de 2 d'octubre al municipi de Manacor.
SEGON – No aplicar la Disposició Addicional 17, 18, 20, i 21 de la Llei 12/2017 d'urbanisme de les Illes Balears, segons redacció donada pel Decret Llei 6/2023 de 2 d'octubre de mesures urgents en matèria d'habitatge tota vegada que s'ha de ponderar la incidència d'aquelles disposicions addicionals sobre el model de convivència que incorpora el Pla General de Manacor aprovat de forma recent (entrada en vigor 1 de gener de 2022), i sense perjudici de l'adopció de posteriors acords una vegada coneguda l'opinió de la ciutadania i agents econòmics del terme municipal.
TERCER.- Publicar el present Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a l'efecte del seu general coneixement».
Contra aquest acord, de conformitat amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), podreu interposar, alternativament, recurs de reposició potestatiu davant el mateix òrgan que el dictà, en el termini d'un mes a comptar del dia següent al del rebut d'aquesta notificació, o recurs contenciós administratiu davant el Jutjat de lo Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos a comptar del dia següent a aquesta notificació.
Si optau per interposar el recurs de reposició potestatiu, no podreu interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell sia resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci. El termini per interposar, en el seu cas, recurs contenciós administratiu, si heu optat per interposar el recurs de reposició potestatiu, serà de dos mesos comptats del dia següent a la notificació de la resolució expressa del recurs de reposició. Si no hagués resolució expressa el termini serà de sis mesos a comptar de la data en que s'entengui desestimat per silenci el recurs de reposició.
Tot això sense perjudici que pugueu exercitar qualsevol altre recurs que considereu oportú.
Manacor, a la data de signatura electrònica (16 de novembre de 2023)
El batle Miquel Oliver Gomila