Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 714457
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques a proposta de la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, per la qual es qualifica positivament els Estatuts del Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

  La directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. El 4 de novembre de 2022 va tenir entrada en el registre de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat la sol·licitud d'inscripció dels Estatuts del Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears.

2. El 18 de novembre de 2022 el Servei d'Entitats Jurídiques va sol·licitar informe al Servei d'Assessoria Jurídica de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat d'acord amb l'article 16 del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears.

3. El 23 de novembre de 2022 el Servei d'Entitats Jurídiques va sol·licitar informe a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, d'acord amb l'article 16 del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears.

4. El 29 de novembre de 2022 va tenir entrada en el Servei d'Entitats Jurídiques, l'Informe del cap del Servei de Suport Jurídic de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, on s'indicaven observacions de caràcter essencial que s'havien de modificar del text dels Estatuts.

5. El 30 de novembre de 2022 va tenir entrada en el Servei d'Entitats Jurídiques, l'Informe de la cap del Servei de l'Àrea Jurídica i Administrativa de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, on s'indicaven observacions de caràcter essencial que s'havien de modificar del text dels Estatuts.

6. El 20 de desembre de 2022 es va dictar la Resolució del director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local, a proposta de la cap del Servei d'Entitats Jurídiques, per la quan s'ordena la devolució del text dels Estatuts del Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears, d'acord amb l'article 16.2 del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears.

7. El 8 d'agost de 2023 la part interessada ha aportat nova documentació que esmena les deficiències advertides a l'Informe de la cap del Servei de l'Àrea Jurídica i Administrativa de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors de 29 de novembre de 2022 i a l'Informe del cap del Servei de Suport Jurídic de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat de 30 de novembre de 2022.

8. El 8 de novembre de 2023 la part interessada va aportar documentació requerida pel Servei d'Entitats Jurídiques.

Fonaments de dret

1. L'article 36 de la Constitució espanyola disposa que la llei ha de regular les peculiaritats pròpies del règim jurídic dels col·legis professionals i l'exercici de les professions titulades. L'estructura interna i el funcionament dels col·legis han de ser democràtics.

2. D'acord amb el que disposa l'article 31.9 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, corresponen a la Comunitat Autònoma les competències de desplegament legislatiu i d'execució en matèria de corporacions de dret públic representatives d'interessos econòmics i professionals, les quals ha d'exercir en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i en els termes que s'hi estableixin.

3. L'article 21.1 a de la Llei 10/1998 estableix que els col·legis professionals han de comunicar a la conselleria competent en aquesta matèria el text oficial dels estatuts i les modificacions que s'hi facin, en els termes que es determinin reglamentàriament.

4. L'article 16.4 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, estableix la competència per dictar la resolució sobre la qualificació dels estatuts col·legials, que recau en el conseller competent en matèria de col·legis professionals.

5. El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica l'article 2 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, la competència en matèria de corporacions de dret públic.

Proposta de resolució

Propòs a la consellera de Presidència i Administracions Públiques que dicti una resolució en els termes següents:

1. Qualificar positivament els Estatuts del Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears, el text dels quals s'annexa a aquesta Resolució.

2. Ordenar la inscripció dels Estatuts en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4.Notificar aquesta Resolució a la corporació sol·licitant.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 10 de novembre de 2023)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

La directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament Francisca Ramis Pons

 

ANNEX ESTATUTS DEL COL·LEGI OFICIAL D'AGENTS DE DUANES I REPRESENTANTS DUANERS DE LES ILLES BALEARS.

TÍTOL PRELIMINAR DISPOSICIONS GENERALS

ARTICLE 1. DENOMINACIÓ I NATURALESA JURÍDICA.

1.1. El Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears, en endavant el Col·legi, és una corporació de dret públic amb personalitat jurídica pròpia i amb plena capacitat per al compliment de les seves finalitats, regint-se pels principis d'independència i democràcia participativa.

1.2. Aquesta corporació, pel que fa a la seva actuació, queda subjecta a l'article 36 de la Constitució Espanyola; a la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de Col·legis Professionals, modificada per la Llei 74/1978, de 26 de desembre, i per la Llei 7/1997, de 14 d'abril, sobre mesures liberalitzadores del sòl i col·legis professionals; a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, i a la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de Col·legis Professionals de les Illes Balears, així com als acords del Consell General dels Col·legis d'Agents de Duanes i Comissionistes d'Espanya, en endavant el Consell, adaptant el seu funcionament al que s'especifica en aquests Estatuts i en el Reglament de règim interior.

ARTICLE 2. ÀMBIT TERRITORIAL.

El Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears desenvoluparà la seva activitat en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tenint la seva seu a Palma, i podent obrir-se Delegacions a les illes de Menorca i Eivissa, previ acord de la Junta General, i amb el vot favorable del quaranta per cent dels col·legiats de l'illa en la qual es pretengui instal·lar Delegació.

ARTICLE 3. DOMICILI.

2.1. El domicili social de la corporació es fixa al carrer Moll Vell, núm. 11 de Palma.

2.2. La modificació del domicili social només procedirà, previ acord de la Junta General, i es notificarà, a efectes de publicitat, al Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears, per a la seva corresponent inscripció, així com als seus col·legiats.

ARTICLE 4. FINALITATS I FUNCIONS.

4.1. EL Col·legi té com a finalitats essencials l'ordenació de l'exercici de la professió, la representació de la mateixa i la defensa dels interessos professionals dels col·legiats, sens perjudici de la competència de l'Administració pública i de la que correspongui al Consell General. D'acord amb això, el Col·legi ostentarà, dins del seu àmbit d'actuació, la representació i la defensa de la professió davant de l'Administració, les institucions, els tribunals, les entitats i els particulars, amb legitimació per ser part en qualsevol procediment que afecti els interessos de la professió i dels col·legiats, i exercirà el dret de petició, d'acord amb la Llei.

4.2. El Col·legi exercirà totes les funcions que beneficiïn els col·legiats i els interessos de la professió, sent aquestes les següents:

1. Vigilar pel compliment de les normes col·legials en l'actuació professional, per la ferma observança de les incompatibilitats legals, el manteniment fidel als principis deontològics de la professió així com el compliment de totes les obligacions que imposa l'ordenament jurídic espanyol en la matèria.

2. Complir i fer complir els col·legiats aquests Estatuts i el Reglament de règim interior quan s'aprovi, així com les decisions adoptades pels òrgans col·legials.

3. Promoure, per tots els mitjans al seu abast, el major nivell tècnic, ètic, professional i cultural dels seus col·legiats.

4. Col·laborar en la redacció i la modificació de les normes reguladores de la professió, fent-ho a través del Consell General quan les normes tinguin àmbit supra autonòmic o estatal.

5. Assessorar els col·legiats, si cal, en les seves relacions amb l'Administració.

6. Emetre dictàmens i informes i atendre consultes de caràcter professional que li siguin sol·licitades tant per les autoritats, jutges i tribunals o qualsevol entitat pública o privada, particulars o col·legiats, així com efectuar la designació de pèrits.

7. Intervenir, mitjançant la mediació o arbitratge, en els conflictes professionals que es puguin donar entre col·legiats o entre aquests i terceres persones, sempre que ho sol·licitin de comú acord les parts implicades d'acord amb les normes reguladores sobre aquesta matèria.

8. Nomenar els representants del Col·legi en les entitats, les comissions, els jurats i les organitzacions públiques o privades per a les quals hagi estat sol·licitada la representació.

9. Denunciar i adoptar les mesures conduents a evitar l'intrusisme professional, davant de l'Administració i els tribunals de justícia.

10. Denunciar, així mateix, les transgressions legals en actuacions que afectin o perjudiquin la professió.

11. Imposar sancions i correccions disciplinàries als col·legiats si això fos procedent, mitjançant el procediment sancionador regulat en les Lleis i en aquests Estatuts.

12. Fixar les quotes i les aportacions econòmiques dels col·legiats que siguin necessàries dins dels límits establerts per les normes vigents.

13. Recaptar i administrar els seus fons elaborant el pressupost anual d'ingressos i despeses i la seva liquidació o balanç, sotmetent-lo al coneixement de la Junta General de col·legiats per a la seva aprovació.

14. Elaborar i aprovar els estatuts d'organització i funcionament.

15. Redactar i publicar, a la pàgina Web del Consell General, el Reglament de règim interior que haurà de ser aprovat per la Junta General de col·legiats, previ el seu visat pel referit Consell, així com les normes que es considerin oportunes per a la seva correcta interpretació, desenvolupament i aplicació.

16. Evitar la competència deslleial entre els col·legiats.

17. Expedir i revocar els carnets d'identificació dels col·legiats, d'acord amb el que s'estableixi en els Estatuts i en el Reglament de règim interior.

18. Experimentar la concessió i revocació de poders i autoritzacions atorgades als apoderats i col·laboradors.

19. Encarregar-se del cobrament de les percepcions, remuneracions o honoraris professionals quan el col·legiat ho sol·liciti expressament, en els casos en què el Col·legi tingui creats els serveis adequats i en les condicions que determini el Reglament de règim interior.

20. Qualsevol altra finalitat relacionada directament o indirectament amb l'exercici professional, per a la qual cosa es poden crear tots els departaments, serveis o comissions que siguin necessaris per al seu millor compliment. Haurà de mantenir informats els col·legiats de tot allò que pugui afectar l'exercici de la professió i el propi funcionament del Col·legi a través de correu electrònic dirigit a tots i cadascun dels col·legiats.

21. Totes les relacionades en la Llei de Col·legis Professionals estatal i autonòmica que no hagin estat expressament incloses en els presents Estatuts.

ARTICLE 5. INSÍGNIA COL·LEGIAL.

La insígnia col·legial de caràcter històric està formada per la roda dentada, símbol de la indústria; en la seva part superior figurarà el casc alat de Mercuri, símbol del comerç; a l' interior de la roda dentada, al seu centre, figurarà l' escut oficial d'Espanya, i darrere d'aquest, dues àncores creuades, símbol de la navegació.

ARTICLE 6.- RELACIONS AMB L' ADMINISTRACIÓ.

Les relacions amb l'Administració Pública de les Illes Balears s'efectuaran, a través de la conselleria competent en matèria de col·legis professionals, en totes les qüestions relatives, en general, a aspectes corporatius i institucionals, sens perjudici que, pel que fa al contingut de la professió, aquesta relació s'efectuï, directament, amb la conselleria competent en matèria de comerç o tributària.

 

TÍTOL I DELS COL·LEGIATS

CAPÍTOL I DE LA COL·LEGIACIÓ

ARTICLE 7. DE LA COL·LEGIACIÓ.

7.1. Podran col·legiar-se voluntàriament els agents de duanes i els representants duaners que així ho sol·licitin, amb independència que exerceixin o no, i compleixin els requisits per a la col·legiació establerts a l'article 8 dels Estatuts.

7.2. Podran tenir la condició de col·legiats els agents de duanes i els representants duaners legalment establerts en qualsevol altre Estat membre de la UE d'acord amb l'Ordenament Jurídic.

7.3. Pel fet de la seva col·legiació al Col·legi, els col·legiats queden subjectes a aquests Estatuts i a les seves normes complementàries, per la qual cosa quedaran obligats a la plena observança dels presents Estatuts i els del Consell.

7.4. L'accés a la col·legiació es regirà pel principi d'igualtat de tracte i no discriminació, en particular per raó d'origen racial o ètnic, religió o conviccions, edat o orientació sexual.

7.5. Així mateix, podran ser membres del Col·legi les societats professionals regulades en la Llei 2/2007, de 15 de març, de societats professionals, que tinguin per objecte les prestacions professionals pròpies del Col·legi; tant si l' esmentada activitat es realitza en exclusiva o juntament amb una altra activitat professional que no resulti incompatible, sempre que el seu domicili social es trobi dins l' àmbit territorial d'aquest Col·legi així com que tingui entre els membres del seu òrgan d'administració i representació una persona física que reuneixi els requisits que es precisin per a l' exercici de la professió d'agent de duanes o representant duaner.

ARTICLE 8. LA SOL·LICITUD DE COL·LEGIACIÓ.

8.1. La incorporació a aquest Col·legi s'efectuarà per la persona interessada, de forma personal o electrònicament o, si s'escau, pels altres conductes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, mitjançant sol·licitud adreçada al senyor president del Col·legi i previ compliment dels següents requisits:

a. Tenir la nacionalitat espanyola o la d'algun estat membre de la Unió Europea.

b. Ser major d'edat i no estar sotmès a cap causa d'incapacitat, incompatibilitat ni inhabilitació per a l' exercici de la professió.

c. Presentació del títol que l' habiliti legalment per a l' exercici professional, o, si no n' hi ha, testimoni notarial o còpia autèntica.

d. Justificació de l' alta de l' Impost d'Activitats Econòmiques o impost similar per als que vulguin exercir la professió.

e. Pagament dels drets d'incorporació establerts per la Llei, els Estatuts i el Reglament de règim interior.

f. Haurà de fer constar en la sol·licitud si ha d'exercir la professió i en cas afirmatiu lloc en el qual va a fer-ho i, si escau, la modalitat o especialitat.

8.2. Si el sol·licitant és una entitat mercantil haurà d'acreditar que forma part dels seus òrgans d'administració una persona física que reuneixi els requisits 1, 2 i 3 del present article.

8.3. Les persones interessades a sol·licitar la col·legiació sense exercici hauran de complir únicament els apartats 1, 2, 3 i 5 de l'article 8.

8.4. Correspon a la Junta de Govern resoldre sobre la sol·licitud d'incorporació, havent d'acordar, en el termini màxim d'un mes, la qual cosa estimi pertinent sobre la sol·licitud mitjançant resolució motivada. Passat aquest termini sense contestació s' entendrà aprovada la sol·licitud.

8.5. Contra la decisió de la Junta de Govern sobre aquesta matèria, que haurà de ser comunicada en tot cas al sol·licitant, cabrà recurs d'alçada davant el Consell General dels Col·legis d'Agents de Duanes i Comissionistes d'Espanya.

ARTICLE 9. DENEGACIÓ DE LA SOL·LICITUD

La sol·licitud d'admissió en el Col·legi solament podrà ser denegada, prèvies les garanties necessàries, en els següents supòsits:

9.1. Quan no s'aportin els documents requerits, o els aportats siguin insuficients o ofereixin dubtes raonables sobre la seva autenticitat i no s'hagin complementat o esmenat en el termini que se li hagi assenyalat a l'efecte; en aquest cas la Junta de Govern obrirà l' oportuna investigació.

9.2. Quan el sol·licitant hagi estat condemnat per sentència ferma dels òrgans de justícia que en el moment de la sol·licitud l'inhabiliti per a l'exercici de la professió.

9.3. Quan, en formular la sol·licitud es troba suspens de l'exercici de la professió en virtut de correcció disciplinària corporativa ferma i durant el temps que duri aquesta sanció.

9.4. Quan consti que el sol·licitant hagi estat expulsat disciplinàriament d'un altre col·legi, mentre no consti la seva rehabilitació.

 

CAPÍTOL II DE LES CLASSES DE COL·LEGIATS; ELS SEUS DRETS I DEURES

ARTICLE 10. CLASSES DE COL·LEGIATS.

10.1. Els col·legiats podran figurar inscrits al Col·legi com:

1. Exercents.

2. No exercents.

3. D'honor.

10.2. Són col·legiats exercents aquells agents de duanes que desenvolupin l'activitat pròpia de l'agent i comissionista de duanes.

10.3. Són col·legiats no exercents aquells que, desitjant pertànyer al Col·legi i estant en possessió del títol d'agent de duanes, no vulguin exercir la professió.

 

​​​​​​​10.4. Són col·legiats d'honor aquelles persones físiques o jurídiques, representants d'entitats públiques o privades, agents de duanes ja jubilats, expresidents del Col·legi, etc., que hagin realitzat una tasca rellevant i meritòria en relació a la professió d'agent de duanes. Aquesta categoria de col·legiats serà purament honorífica, i serà acordada en Junta General de col·legiats a proposta de la Junta de Govern.

ARTICLE 11. DE LES PERSONES VINCULADES.

Podran vincular-se al Col·legi sense adquirir la condició de col·legiat aquelles persones físiques i jurídiques en la forma que reglamentàriament s'estableixi. Les persones vinculades podran assistir sense veu ni vot a les Juntes Generals i estaran subjectes a les obligacions de l' article 13.2, 13.3, 13.4 i 13.7 d'aquests Estatuts.

ARTICLE 12. DRETS DELS COL·LEGIATS.

1. Tots els col·legiats tenen el dret de participar activament en la gestió corporativa, així com el dret d'assistir a les juntes generals

2. Sufragi actiu i passiu en les eleccions a la Junta de Govern.

3. Ser emparats pel Col·legi i el Consell General quan es considerin vexats o molestats per motius del seu exercici professional.

4. Ser representats pel Col·legi i, si s'escau, pel Consell quan necessitin presentar reclamacions judicials o extrajudicials en ocasió de l'exercici professional, als efectes del qual atorgaran poders, sent de càrrec del col·legiat sol·licitant les despeses i costes judicials que el procediment pugui ocasionar.

5. Gaudir de tots els beneficis que el Col·legi pugui oferir als col·legiats.

6. Proposar raonadament totes les iniciatives que estimi beneficioses per a la professió i elevar les queixes fonamentades d'actes o fets que puguin anar en perjudici seu, de la professió o del Col·legi.

7. Sol·licitar a la Junta de Govern la convocatòria d'Assemblees Generals Extraordinàries sempre que tingui el suport d'un 25% dels col·legiats.

ARTICLE 13. DEURES DELS COL·LEGIATS.

1. Els Col·legiats tenen el deure i exercir fidelment, en els termes establerts en aquests Estatuts, els càrrecs per als quals han estat elegits.

2. Cap membre del Col·legi podrà intervenir en un treball professional per al qual hagi estat designat anteriorment un altre col·legiat sense obtenir, abans d'iniciar l'activitat en aquest treball, la vènia d'aquell col·legiat i autoritzat pel Col·legi, prèvia liquidació, si s'escau, dels honoraris i de les despeses acreditades pel col·legiat prèviament designat per al treball.

3. Tots els col·legiats tenen l'obligació de posar en coneixement del Col·legi, mitjançant denúncia per escrit, els casos d'intrusisme professional que coneguin.

4. Tots els col·legiats tenen el deure d'estar al corrent en el pagament de les quotes col·legials i suportar les contribucions de caràcter econòmic corporatiu que fixi la Junta General.

5. Complir el que disposen els presents Estatuts i els del Consell General així com els acords i decisions de les autoritats col·legials.

6. Ajustar la seva actuació professional a les exigències legals, estatutàries i deontològiques.

7. Tenir la informació sobre el seu domicili i altres dades precises per a la formació del fitxer de col·legiats, actualitzada davant el Col·legi.

8. Qualsevol altre deure que es desprengui de les prescripcions d'aquests Estatuts o dels del Consell General.

 

CAPÍTOL III DE LA PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE COL·LEGIAT

ARTICLE 14. LA PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE COL·LEGIAT

14.1. La condició de col·legiat es perdrà:

a. Per renúncia o baixa voluntària, demanada per escrit, que la persona interessada dirigirà al Col·legi.

 

​​​​​​​b. Per sanció ferma d'expulsió disciplinària del Col·legi, acordada en expedient disciplinari seguit conforme al que disposen els presents Estatuts.

c. Per sentència judicial ferma que condemni la inhabilitació per a l' exercici de la professió.

d. Per l' impagament de quotes ordinàries o extraordinàries durant un període de sis mesos a comptar del requeriment fefaent de pagament, així com les multes que li fossin imposades com a conseqüència d'expedients disciplinaris seguits per faltes greus o molt greus. En el cas de baixa per impagament, l'abonament de les quotes col·legials pendents, amb l'interès legal, comporta la rehabilitació automàtica de l'alta col·legial, a excepció d'aquells supòsits en què subsisteixi algun altre motiu de baixa.

e. Per mort o declaració de mort del col·legiat o per extinció de la persona jurídica.

14.2. La pèrdua de la condició de col·legiat serà acordada per la Junta de Govern del Col·legi en resolució motivada, que serà degudament notificada de forma fefaent al col·legiat, així com a la resta de col·legiats en la següent Junta General després de la data en la qual va tenir efecte.

14.3. Sortirà efecte la pèrdua de la condició de col·legiat a partir del moment en què la resolució sigui notificada.

14.4. Contra la decisió de la Junta de Govern acordant la pèrdua de la condició de col·legiat cabrà recurs d'alçada davant el Consell General dels Col·legis d'Agents de Duanes i Comissionistes d'Espanya.

14.5. Es recuperarà la condició de col·legiat mitjançant petició de reingrés per escrit, acreditant que les causes o raons que han donat lloc a la baixa, quan aquesta hagi estat pels apartats 14.1.b, 14.1.c i 14.1.d anteriors, han prescrit o han estat cancel·lades.

 

CAPÍTOL IV FINESTRA ÚNICA

ARTICLE 15. FINESTRA ÚNICA.

El Col·legi Professional disposarà d'una pàgina web perquè, a través d'una finestreta única prevista a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, els professionals col·legiats tinguin garantit l'accés per via electrònica i a distància sobre els següents extrems:

a) Obtenir tota la informació i formularis necessaris per a l' accés a l' activitat professional i al seu exercici.

b) La tramitació de l' alta i la baixa telemàtica.

c) Informació sobre les sol·licituds necessàries, incloent-hi la de la col·legiació, així com la de la tramitació dels procediments en què es tingui la consideració d'interessat.

d) Convocar els col·legiats a les Juntes Generals, Ordinàries i Extraordinàries i posar en el seu coneixement l'activitat pública i privada del Col·legi.

Igualment, a través de l' esmentada pàgina web, garanteix, per a la millor defensa dels interessos dels consumidors i usuaris, la informació següent:

a) L' accés al registre de col·legiats i societats professionals, permanentment actualitzat.

b) Els recursos que es puguin interposar en cas de conflicte entre el consumidor o usuari i un col·legiat o el mateix Col·legi.

c) Les dades del Col·legi perquè els usuaris i consumidors puguin dirigir-se per a l'obtenció d'assistència.

d) El contingut del codi deontològic de la professió.

 

 

TÍTOL II DELS ÒRGANS DE DIRECCIÓ I GOVERN DEL COL·LEGI

ARTICLE 16. ÒRGANS DE GOVERN.

Els òrgans de govern, direcció i administració del Col·legi són la Junta General de Col·legiats i la Junta de Govern, i es regiran pel que s'estableix en la legislació sobre Col·legis professionals, en aquests Estatuts, en els Estatuts del Consell General, en el Reglament de règim interior, i en les normes que li siguin aplicables de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

 

 

​​​​​​​CAPÍTOL I DE LA JUNTA DE GOVERN

SECCIÓ 1ª NATURALESA, COMPOSICIÓ

ARTICLE 17. NATURALESA.

El Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears estarà regit per una Junta de Govern, òrgan de naturalesa col·legiada, a qui correspon la direcció i l'administració del mateix.

ARTICLE 18. COMPOSICIÓ.

La Junta de Govern del col·legi estarà composta per:

a) El president.

b) Vicepresident.

c) Tresorer comptador.

d) Secretari.

e) Cinc vocals.

 

SECCIÓ 2ª DURADA, CESSAMENT

ARTICLE 19. DURADA I CESSAMENT DE CÀRRECS.

19.1. La durada dels càrrecs de la Junta de Govern serà de quatre anys podent ser reelegits sense limitació.

19.2. Els membres de la Junta de Govern cessaran per les causes següents:

a. Expiració del termini per al càrrec que van ser elegits.

b. Renúncia de la persona interessada.

c. Nomenament per a un càrrec del Govern, de l' Administració pública central, autonòmica, local o institucional de caràcter executiu.

d. Condemna per sentència ferma, que representi la inhabilitació per a l' exercici professional.

e. Resolució ferma en expedient disciplinari.

f. Per pèrdua de les condicions que li permetien ser elegit.

g. Per l'aprovació d'una moció de censura per la Junta General en els termes previstos en els presents Estatuts.

h. Per mort o malaltia que incapaciti per a l' exercici del càrrec.

i. Baixa com a col·legiat.

19.3. Quan es produeixin les vacants de més de la meitat dels càrrecs de la Junta de Govern, aquesta Junta haurà de convocar immediatament eleccions per als càrrecs vacants, la qual cosa es farà seguint els tràmits i procediments establerts en aquests Estatuts per al cas de renovació dels càrrecs de la Junta.

 

SECCIÓ 3ª NORMES ELECTORALS

ARTICLE 20. CONDICIONS PER SER ELEGIBLE.

20.1 El president i els altres càrrecs seran elegits, cada quatre anys, entre els col·legiats amb dret a vot pel sistema de llistes obertes.

Per a l' exercici del dret de sufragi actiu i passiu els col·legiats hauran de figurar al corrent de les seves obligacions estatutàries amb anterioritat al moment en què s'acordi la convocatòria.

20.2 Tindran la condició d'electors i elegibles tots els col·legiats que compleixin les condicions següents:

a) Ser col·legiat exercent i estar al corrent en el compliment de totes les seves obligacions.

b) No estar suspès, incapacitat o inhabilitat per a l' exercici de la professió.

c) Haver complert, si s' escau, les sancions que se li han d'imposar en expedient disciplinari.

d) Les persones jurídiques, designant la persona física que les representi.

c) No trobar-se incurs en cap de les incompatibilitats previstes en la Llei de Col·legis Professionals, els Estatuts o en qualsevol disposició de caràcter general.

20.3. Amb una antelació de vint dies a la finalització del termini del mandat dels càrrecs a renovar, la Junta de Govern ordenarà el que sigui pertinent perquè el Col·legi anunciï l'elecció, havent-se de publicar i exposar la llista de col·legiats amb dret a emetre el seu vot (cens electoral). Els col·legiats que desitgin reclamar sobre l'esmentat llistat disposaran de setanta-dues hores des de l'esmentada publicació. Les reclamacions es formularan per escrit adreçat al president de la Junta de Govern i aquesta resoldrà en un termini no superior a setanta-dues hores. Contra la resolució denegatòria es podrà interposar recurs d'alçada davant el Consell General dels Col·legis d'Agents de Duanes i Comissionistes d'Espanya, previ al recurs contenciós administratiu en la forma i terminis establerts legalment.

20.4. Els membres de la Junta de Govern seran elegits per tots els col·legiats a través de sufragi universal lliure, directe i secret, atribuint un vot igual a cada col·legiat.

ARTICLE 21. CONVOCATÒRIA D'ELECCIONS.

Cada quatre anys la Junta de Govern celebrarà eleccions ordinàries, mitjançant les quals es cobriran tots els càrrecs.

Els càrrecs seran elegits pels col·legiats reunits en Junta General convocada a tal efecte dins del període que correspongui, atenent-se, quant als requisits i formalitats, als previstos en el Reglament de règim interior, en els Estatuts generals i en la Llei de Col·legis Professionals.

La convocatòria haurà d'assenyalar els terminis del procés electoral.

Dins del termini dels 15 dies següents a la Junta on s' hagi elegit els càrrecs, el Col·legi notificarà al Consell General la composició de la Junta de Govern.

ARTICLE 22. CANDIDATS I APROVACIÓ DE CANDIDATURES.

22.1 Tots els col·legiats es podran presentar com a candidats per a qualsevol càrrec directiu del Col·legi sempre que reuneixin els requisits de l'Article 18 d'aquests Estatuts per ser elegibles i les formalitats exposades en els apartats següents.

22.2 Els candidats presentaran la seva candidatura a cada càrrec de la Junta mitjançant escrit adreçat a la Junta de Govern del Col·legi, amb una antelació almenys de deu dies hàbils a la data assenyalada per a les eleccions.

22.3 La Junta de Govern del Col·legi, examinats els escrits presentats, si els troba de conformitat, farà l'oportuna proclamació de candidats i es publicarà per a coneixement general amb un termini mínim de vuit dies a la data de la Junta en què es procedirà a la votació, mitjançant notificació escrita als col·legiats.

22.4. Així mateix, es publicaran les causes d'ineficàcia d'aquells escrits de presentació de candidatura que no compleixin els requisits exigits.

22.5. Contra la proclamació de candidatures es podrà presentar reclamació davant la Junta de Govern per part de qualsevol col·legiat, en el termini de dos dies hàbils, havent de ser resolta com a màxim en l'immediat dia hàbil següent a la presentació de la reclamació.

22.6. Quan el col·legiat presentat com a candidat ocupi algun càrrec directiu a la Junta de Govern, la seva proclamació portarà implícita la renúncia i l'exercici en funcions del seu càrrec directiu.

22.7. Quan hi hagi només una candidatura proclamada, no procedirà cap votació i seran proclamats electes, en el mateix acte de la proclamació, tots els candidats.

22.8. La Junta de Govern facilitarà, d'acord amb els mitjans de què disposi, la publicitat de les diferents candidatures en condicions d'igualtat.

ARTICLE 23. PROCEDIMENT ELECTORAL.

23.1. Cinc dies hàbils abans de la votació es constituirà la Mesa electoral per a la celebració de les eleccions, que estarà integrada per dos col·legiats, el de major i el de menor edat dels presents, i presidida pel president del Col·legi.

Completarà la Mesa, en qualitat de secretari de l'escrutini, un col·legiat designat per la Junta de Govern.

Cada candidat podrà designar d'entre els col·legiats un interventor que el representi en el procediment electoral.

23.2. La mesa electoral es constituirà al local i hora que a l'efecte s'anunciï i disposarà de la llista de votants i d'una precintada.

23.3. Els escrutinis dels vots seran públics, es realitzaran per Mesa en finalitzar la votació, s'estendran les actes corresponents i es farà públic el resultat.

23.4. Quedaran proclamats per exercir els càrrecs aquells candidats que hagin obtingut major nombre de vots.

23.5. En cas d'empat, es resoldrà d'acord amb la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general. La presa de possessió s' efectuarà dins el termini màxim de deu dies a partir del nomenament.

23.6. Contra les resolucions de la Junta de Govern sobre tot el procés electoral, qualsevol col·legiat pot emprar els recursos previstos en les lleis, el recurs d'alçada davant el Consell General de Col·legis Oficials Agents de Duanes i Comissionistes d'Espanya i, posteriorment, el contenciós administratiu.

 

SECCIÓ 4ª CÀRRECS DE LA JUNTA DE GOVERN, FUNCIONS

ARTICLE 24. DEL PRESIDENT I VICEPRESIDENT.

24.1. El president ostentarà la representació màxima del Col·legi en tots els actes oficials o de gestió, i tindrà el vot de qualitat per dirimir els empats.

24.2. Té assignat l'exercici de tots els drets i funcions que li atribueixen les Lleis i Estatuts d'aplicació en totes les relacions amb els poders públics, entitats, corporacions i persones físiques i jurídiques.

24.3. Exercitarà les accions que corresponguin al Col·legi en defensa dels drets dels col·legiats davant tota classe d'autoritat, administrativa o judicial. Presidirà les reunions de la Junta de Govern i de la Junta General de Col·legiats, entro altres funcions i comeses.

El càrrec serà exercici gratuïtament, si bé el Col·legi haurà d'atendre les despeses de representació que es produeixin.

El vicepresident substituirà el president en cas d'absència o malaltia del mateix.

ARTICLE 25. DEL TRESORER COMPTADOR.

El tresorer custodiarà els fons socials, efectuant els cobraments i els pagaments i portarà la comptabilitat social.

ARTICLE 26. DEL SECRETARI.

El secretari donarà fe de les sessions que celebrin les juntes, aixecant les corresponents actes, que s' anotaran en el llibre habilitat a tal efecte, i expedirà els documents del Col·legi, quan sigui necessari, amb el visat del president.

ARTICLE 27. VOCALS.

Un cop resultin elegits els vocals en la forma prevista, els seran assignades pel president las funcions i competències que resultin oportunes.

 

SECCIÓ 5ª FUNCIONS DE LA JUNTA DE GOVERN I QUÒRUMS

ARTICLE 28. FUNCIONS DE LA JUNTA DE GOVERN.

Són funcions de la Junta de Govern, a més d'aquelles que no estiguin expressament atribuïdes a la Junta General, les següents:

1. Complir i fer complir els Estatuts i reglaments del Col·legi, així com els seus propis acords.

2. Dirigir la gestió i administració del Col·legi per al compliment dels seus fins.

3. Representar els interessos professionals davant els poders públics, així com vetllar pel prestigi de la professió i la defensa dels seus drets.

4. Acordar l'exercici d'accions i la interposició de recursos administratius i jurisdiccionals.

5. Regular els procediments de col·legiació, baixa, pagament de quotes i altres aportacions, tot això d'acord amb el que estableix el capítol II del Títol I d'aquests Estatuts.

6. Regular i exercir les facultats disciplinàries atenint-se al que estableixen aquests Estatuts.

7. Recaptar i administrar les quotes i aportacions establertes, elaborar el pressupost anual, el balanç anual, executar el pressupost i organitzar i dirigir el funcionament dels serveis generals del Col·legi.

8. Informar els col·legiats de les activitats i acords del Col·legi i preparar la memòria anual de la seva gestió.

9. Dirimir els conflictes que puguin suscitar-se entre els òrgans administratius del Col·legi, portant l'acord pres a la Junta de Govern per a la seva resolució definitiva.

10. Nomenar i cessar el personal administratiu i de serveis del Col·legi, així com decidir sobre la ubicació de les oficines del Col·legi.

11. Acordar la convocatòria de sessions ordinàries i extraordinàries de la Junta General, d'acord amb el que estableixen els articles 28 a 29 d'aquests Estatuts.

12. Convocar una sessió de la Junta General extraordinària quan en una junta general no sigui aprovada per la majoria dels presents la memòria de gestió presentada per la Junta de Govern, en el termini de trenta dies hàbils, per sotmetre la seva actuació a una votació de confiança.

13. Convocar l'elecció de càrrecs de la Junta de Govern quan així procedeixi, segons el que s'estableix en el capítol VI d'aquests Estatuts.

14. Adquirir o alienar qualsevol classe de béns del Col·legi, segons el pressupost vigent i aprovat per la Junta General.

15. Resoldre sobre l'admissió de les sol·licituds de col·legiació que es rebin.

16. Vetllar pel correcte comportament professional dels col·legiats, tant en les seves relacions mútues com en les que tinguin amb tercers.

17. També seran funcions de la Junta de Govern l'execució dels acords col·legials i qualssevol altres que se li atribueixin en altres Articles d'aquests Estatuts i del Reglament de règim interior.

ARTICLE 29. REUNIONS DE LES JUNTES I ACORDS.

La Junta de Govern es reunirà, ordinàriament, una vegada cada sis (6) mesos, i amb caràcter extraordinari, quan els assumptes ho requereixin o ho sol·licitin per escrit un terç dels seus membres.

Les convocatòries es faran per la secretaria prèvia l' ordre de presidència, fixant-se l' ordre del dia amb 48 hores d'antelació, almenys. La convocatòria es formularà per escrit i notificarà als membres juntament amb l' ordre del dia. El president, quan així sigui l'aconsellable i de forma justificada, podrà convocar amb caràcter urgent sense antelació prèvia.

Perquè els acords de la Junta de Govern adquireixin validesa, aquests hauran de tenir el suport de la majoria simple de vots dels membres de la Junta presents.

A més, per a la validesa dels acords la Junta ha d'estar constituïda, en primera convocatòria per la meitat més un dels membres que la componen, i en segona pel nombre que sigui dels membres.

L'assistència a les reunions de la Junta de Govern és obligatòria per als seus membres.

 

CAPÍTOL II DE LES JUNTES GENERALS

ARTICLE 30. NATURALESA I FUNCIONS.

La Junta General del Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears és el seu òrgan suprem i els seus acords vinculen tots els Col·legiats.

Està formada per tots els col·legiats en exercici i no exercents.

Són atribucions de la Junta General, entre d'altres:

a) Aprovar i modificar els Estatuts i el Reglament de règim interior.

b) Aprovar els pressupostos ordinaris i extraordinaris i la presentació de comptes dels mateixos que prepari la Junta de Govern.

c) Aprovar les propostes d'inversió dels béns propietat del Col·legi.

d) Crear comissions especials quan així ho consideri convenient, per al millor estudi dels assumptes professionals que ho requereixin.

e) Elegir les persones que han de formar part de la Junta de Govern.

f) Examinar, aprovar o censurar, si s' escau, l' actuació dels membres de la Junta de Govern, d'acord amb les normes que s'estableixin en aquests Estatuts i en el Reglament de règim interior.

ARTICLE 31. REUNIONS.

29.1. La Junta General Ordinària es reunirà una vegada a l'any, durant el primer semestre, per tal de procedir a examinar la gestió d'aquesta Junta, el balanç i el compte de resultats, i resoldre sobre tots els assumptes que se sotmetin al seu coneixement, tot això d'acord amb el que està establert en aquests Estatuts i en el Reglament de règim interior.

29.2. Seran Extraordinàries totes les altres Juntes Generals que se celebrin al Col·legi, i en elles no es podran tractar més que els assumptes que figurin a la convocatòria. Les Juntes Generals Extraordinàries es reuniran quan ho acordi la Junta de Govern i també a petició del 25% dels Col·legiats exercents, i s'haurà d'expressar clarament la sol·licitud de la convocatòria i l'objecte de la mateixa.

ARTICLE 32. LA CONVOCATÒRIA.

32.1. La convocatòria de les Juntes Generals s'efectuarà per acord de la Junta de Govern, amb una antelació mínima de deu dies a la data de la seva celebració a les Ordinàries i amb una antelació mínima de dos dies en les extraordinàries. L'esmentada convocatòria es publicarà i notificarà amb indicació de l'ordre del dia de la mateixa.

32.2. Des de la remissió de la comunicació fins a la data de la celebració de la Junta General, els antecedents dels assumptes a deliberar es trobaran a la Secretaria del Col·legi a disposició dels col·legiats, exceptuant el cas contemplat a l'Article 40.5 d'aquests Estatuts.

32.3. Quan un 25 % dels col·legiats exercents sol·licitin la celebració d'una Junta General Extraordinària, la Junta de Govern l'haurà de convocar en el termini màxim de quinze dies a comptar des del dia que hagi tingut entrada a la Secretaria del Col·legi la corresponent sol·licitud. Així mateix, es fixarà la celebració dins dels trenta dies següents a l' acord de convocatòria de la Junta de Govern.

ARTICLE 33. CONSTITUCIÓ.

33.1. Les juntes generals convocades d'acord amb el que es preveu en aquests Estatuts quedaran vàlidament constituïdes en primera convocatòria quan hi siguin presents la meitat més un dels col·legiats que la integrin.

33.2. En segona convocatòria, es podrà constituir la Junta, mitja hora després, qualsevol que sigui el nombre d'assistents.

33.3. Els acords s'adoptaran per majoria simple dels col·legiats presents, llevat d'aquells en què s'exigeixi legalment o estatutàriament un "quòrum" especial.

33.4. La mesa estarà constituïda pel president del Col·legi i els membres de la Junta de Govern designats pel president per dirigir els temes de l'ordre del dia.

33.5. L'assistència a les juntes generals és obligatòria per als Col·legiats, si bé quan causes degudament justificades impedeixin l'assistència personal d'un col·legiat, aquest podrà delegar la seva representació per escrit en un altre col·legiat, d'acord amb el que s'estableix a l'Article 35 d'aquests Estatuts.

ARTICLE 34. OPERACIÓ.

34.1. Les Juntes Generals en primera convocatòria, en el dia i hora assenyalats, i si procedís, en segona convocatòria, estaran presidides i dirigides pel president del Col·legi, i en cas de vacant, absència o malaltia justificada d'aquest, pel vicepresident. En el cas de vacant, absència o malaltia justificada tant del president com del vicepresident pel membre més antic de la Junta de Govern, i si tots els membres fossin de la mateixa antiguitat, pel membre de major edat dels integrants de la Junta de Govern. Actuarà com a secretari de la Junta General el secretari de la Junta de Govern i en cas de vacant, absència o malaltia justificada d'aquest últim, actuarà com a secretari el membre de la Junta de Govern designat a tal efecte pel president.

34.2. Oberta la sessió pel president, el secretari llegirà l'esborrany de l'acta de la sessió anterior. L'aprovació de les actes de les sessions anteriors de la Junta General de Col·legiats s'efectuarà per majoria simple de vots presents, i s'autentificarà el contingut mitjançant diligència del secretari amb el vistiplau del president del Col·legi.

34.3. Seguidament es procedirà en el debat i votació dels assumptes de l'ordre del dia en la forma que s'estableixi en el Reglament de règim interior i en aquests Estatuts, es designaran d'entre els Col·legiats presents dos interventors per conformar el contingut de l'acta de la sessió i dels debats i les votacions efectuades.

ARTICLE 35. VOTACIONS.

35.1. A les Juntes Generals, tant Ordinàries com Extraordinàries, tots els col·legiats tindran dret a votar sempre que estiguin al corrent de les seves obligacions col·legials.

35.2. S'entendrà que hi ha unanimitat en una votació quan en preguntar al president si s'aprova la moció sotmesa en debat cap col·legiat manifesta la seva oposició a l'aprovació. En cas de no existir unanimitat, els acords s' adoptaran per majoria simple de vots entre els col·legiats assistents, amb excepció d'aquells casos contemplats en aquests Estatuts.

35.3. Les votacions podran ser de tres tipus: ordinàries, nominals i per papereta.

a) La votació ordinària es verificarà aixecant-se en l' ordre que estableixi el president: els que aproven la moció que es debat, els que la desaproven i els que s' abstenen, i s' efectuarà aquest tipus de votació sempre que ho demani una vintena part dels assistents.

b) La votació nominal es realitzarà de tal manera que el col·legiat dirà el seu nom i dos cognoms seguits de la paraula "Sí", "No" o "M'abstinc", i es durà a terme quan ho sol·liciti, com a mínim, la desena part dels assistents. Del que es prendrà deguda nota en l' acta.

c) La votació per papereta s' haurà de celebrar quan ho demani la tercera part dels assistents a la Junta General, o quan ho proposi el president amb el consens de mesa, per considerar que la moció sotmesa a votació mereix el secret dels vots dels col·legiats.

35.4. L'exercici del vot per delegació, en els casos que sigui admès, haurà de fer-se sempre de forma fefaent.

ARTICLE 36. LA MOCIÓ DE CENSURA.

36.1. La moció de censura contra la Junta de Govern o algun dels seus membres només es podrà plantejar en la Junta General Extraordinària convocada a aquest efecte, segons el que s'estableix en aquests Estatuts i en el Reglament de règim interior.

36.2. Tindran legitimació per plantejar una moció de censura un mínim del deu (10%) per cent dels membres col·legiats.

36.3. Els col·legiats que hagin presentat una moció de censura, en el supòsit que aquesta sigui desestimada, no podran formular cap altra contra la mateixa Junta o membre de la Junta en el termini de sis mesos.

36.4. Per a l'aprovació de la moció de censura es requerirà, en primera convocatòria, el vot favorable de les dues terceres parts del cens col·legial, i en segona convocatòria, el vot favorable de les dues terceres parts dels assistents. A més, per a aquesta votació no s' admetrà el vot per delegació.

36.5. L'aprovació de la moció de censura contra determinats membres de la Junta de Govern implicarà el cessament dels membres afectats i la celebració d'eleccions per cobrir aquestes vacants.

36.6. L'aprovació de la moció de censura contra tota la Junta de Govern comportarà el cessament immediat d'aquesta.

La mateixa Junta General que hagi aprovat la moció de censura nomenarà una Junta de Govern provisional, que haurà de convocar eleccions en el termini de trenta dies per tal d'elegir una nova Junta de Govern.

 

TÍTOL III RÈGIM ECONÒMIC DEL COL·LEGI

ARTICLE 37. PRESSUPOST DEL COL·LEGI.

La Junta de Govern del Col·legi formularà anualment els seus pressupostos ordinaris de despeses i ingressos, i els extraordinaris, si n'hi hagués, per presentar-los per a la seva aprovació davant la Junta General.

ARTICLE 38. RECURSOS ORDINARIS I EXTRAORDINARIS.

38.1. Seran, entre d'altres, recursos ordinaris del Col·legi:

a) Els productes dels béns i drets que posseeixi la corporació.

b) Els drets o quotes d'incorporació dels col·legiats, així com les quotes periòdiques que els col·legiats hauran de satisfer.

c) Les taxes o gravàmens per documents duaners que es puguin fixar.

d) Els beneficis que s'obtinguin amb les publicacions que el Col·legi pugui realitzar.

e) Els beneficis que es puguin obtenir amb la venda d'impresos i productes informàtics per facilitar l'activitat professional dels col·legiats i usuaris.

f) Els beneficis que es produeixin per serveis de tramitació, consultoria i altres que ofereixi el Col·legi.

38.2. Constituiran, entre d'altres, recursos extraordinaris:

a) Les subvencions o donatius que es concedeixin al Col·legi per part de l'Estat, de la Comunitat Autònoma, entitats públiques o de persones o entitats privades.

b) Les quotes extraordinàries que amb aquest caràcter pugui acordar la Junta General de Col·legiats que hagin de satisfer els col·legiats.

ARTICLE 39. DESTINACIÓ DELS RECURSOS ECONÒMICS.

La totalitat dels recursos ordinaris i extraordinaris s' aplicaran amb caràcter exclusiu al compliment de les obligacions atribuïdes per la Llei de Col·legis professionals i per les normes estatutàries i reglamentàries.

ARTICLE 40. DE LA INVERSIÓ, ADMINISTRACIÓ I CUSTÒDIA.

40.1. El patrimoni col·legial serà invertit, administrat i custodiat per la Junta de Govern del Col·legi.

40.2. El president exercirà les funcions d'ordenació de pagaments, i les ordres seran executades pel tresorer.

Per a la mobilització de fons serà necessària la signatura conjunta o indistinta de dues de les persones o càrrecs que la Junta de Govern determini.

40.3. Correspondrà al tresorer l'administració i el cobrament dels ingressos col·legials.

40.4. La Junta de Govern disposarà la forma en què s'haurà de portar la comptabilitat del Col·legi.

40.5. Els comptes de cada exercici podran ser examinats pels col·legiats en el període comprès entre la convocatòria i quaranta-vuit hores abans del dia assenyalat per a la celebració de la Junta General Ordinària corresponent.

ARTICLE 41. DELS EMPLEATS DEL COL·LEGI.

La Junta de Govern designarà els empleats necessaris per a la marxa de la Corporació. Aquest personal gaudirà dels drets i els deures que s'estableixen en la legislació laboral vigent.

ARTICLE 42. ADQUISICIÓ I TRANSMISSIÓ DE BÉNS.

Per a l'adquisició o venda de béns immobles es requerirà l'acord favorable de la Junta General, adoptat en primera convocatòria per les dues terceres parts del cens Col·legial, o bé, en segona convocatòria, amb el vot favorable de les dues terceres parts dels col·legiats assistents. A més, per a aquest tipus d'acord no s'admetrà el vot per delegació.

 

TÍTOL IV RÈGIM JURÍDIC DE DISSOLUCIÓ, ABSORCIÓ, FUSIÓ O SEGREGACIÓ DEL COL·LEGI PROFESSIONAL D'AGENTS DE DUANES I REPRESENTANTS DUANERS DE LES ILLES BALEARS.

ARTICLE 43. RÈGIM JURÍDIC.

D'acord amb l'article 9 de la 10/1998, de 14 de desembre, de Col·legis Professionals de les Illes Balears, la fusió, segregació o dissolució del Col·legi Oficial d'Agents de Duanes i Representants Duaners de les Illes Balears precisarà de Llei del Parlament Balear.

ARTICLE 44. DISSOLUCIÓ DEL COL·LEGI.

44.1. La dissolució podrà ser proposada per la seva Junta de Govern, en acord adoptat pel vot dels dos terços dels seus membres, o per un nombre de col·legiats que representi més de la meitat dels censats en el moment de ser aquesta realitzada; havent de ser aprovada en Junta General Extraordinària de col·legiats, convocada a aquest únic efecte, amb el vot favorable dels dos terços del total dels col·legiats censats en el moment de la celebració de l'Assemblea.

44.2. La Junta, amb el mateix percentatge de vots, haurà de designar una comissió liquidadora així com decidir, en cas que hi hagi béns i/o valors sobrants després de satisfer els deutes i obligacions, si l'haver resultant de la liquidació dels béns i drets propietat del Col·legi es reparteix entre els col·legiats, per parts alíquotes, o es destina a una o diverses organitzacions de caràcter assistencial.

44.3. En cas de no arribar-se a un acord sobre la constitució d'una comissió liquidadora, si no n'hi ha, la Junta de Govern actuarà com a òrgan liquidador.

44.4. Adoptat vàlidament l'acord de dissolució, es remetrà certificació literal de l'acta de la Junta que ho va decidir a l'Administració competent en matèria de règim jurídic de col·legis professionals, als efectes previnguts a l'article 9 de la 10/1998, de 14 de desembre, de Col·legis Professionals de les Illes Balears, i es comunicarà al Consell General de Col·legis d'Agents de Duanes i Representants Duaners.

ARTICLE 45. ABSORCIÓ, FUSIÓ O SEGREGACIÓ DEL COL·LEGI PROFESSIONAL.

Idèntiques majories i procediment s'exigiran per a l'adopció d'acords d'absorció, fusió i segregació del col·legi.

 

TÍTOL V RÈGIM DISCIPLINARI

ARTICLE 46. DISPOSICIONS GENERALS.

46.1. No es podran imposar sancions si no és en virtut d'una resolució recaiguda en expedient instruït a aquest efecte conforme al procediment regulat per aquests Estatuts.

46.2. Amb independència de les facultats que a l'Administració li competeixen, d'acord amb la Llei i els procediments establerts, seran competents per denunciar o proposar la incoació d'un expedient sancionador davant d'aquest Col·legi Oficial: el Consell General, la Junta General del Col·legi, la Junta de Govern, els col·legiats i els particulars.

46.3. La potestat sancionadora correspon a la Junta de Govern. L'enjudiciament i la sanció de les faltes comeses per membres de la Junta de Govern seran competència del Consell.

46.4. Les resolucions seran executives quan posin fi a la via administrativa.

Es podran adaptar les mesures cautelars que siguin imprescindibles per assegurar l' eficàcia de la resolució que pugui recaure. L'adopció d'aquestes mesures requerirà un acord motivat i l' audiència prèvia de la persona afectada.

46.5. D'acord amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, el Col·legi posarà les sancions que s'imposin en coneixement dels que necessitin conèixer-les quan sigui necessari per aconseguir el seu efectiu compliment.

ARTICLE 47. FALTES DISCIPLINÀRIES.

Les infraccions comeses pels agents de duanes i els representants duaners, als efectes d'aquests Estatuts, es classifiquen en les categories de molt greus, greus i lleus.

ARTICLE 48. FALTES MOLT GREUS.

Són faltes molt greus:

1. La col·laboració efectiva i dolosa amb els particulars per infringir les lleis i els reglaments, lesionant els interessos de l'Administració.

2. L'alteració indeguda dels comptes oficials que retin als seus mandants, excepte error justificable.

3. Haver estat sancionat, amb caràcter ferm, per la comissió d'infracció per competència deslleial.

4. L'incompliment dels deures professionals quan d'això en resulti un perjudici greu per a les persones destinatàries del servei del professional, o per a un altre professional, o per a terceres persones.

5. La vulneració del secret professional.

6. L'exercici de la professió que vulneri una resolució administrativa o judicial ferma d'inhabilitació professional, de declaració d'incompatibilitat administrativa o professional o de conflicte d'interessos, o una disposició legal en què s'estableixi la prohibició d'exercir.

7. La comissió de delictes amb dol, en qualsevol grau de participació, que es produeixin en l'exercici de la professió.

ARTICLE 49. FALTES GREUS.

Són faltes greus:

1. No conservar la documentació exigida durant el termini mínim establert reglamentàriament.

2. L'incompliment de les ordres que rebi de l'Administració i del Col·legi Oficial.

3. La vulneració de les normes essencials de l'exercici i la deontologia professionals.

4. L'incompliment dels deures professionals quan d'això en resulti un perjudici per a les persones destinatàries del servei del professional o la professional.

5. L'incompliment de l'obligació que tenen les persones col·legiades de comunicar els supòsits d'intrusisme professional dels quals siguin coneixedores.

6. L'incompliment del deure d'assegurança, si és obligatori.

ARTICLE 50. FALTES LLEUS.

És infracció lleu la vulneració de qualsevol norma que reguli l' activitat professional, sempre que no sigui una infracció greu o molt greu.

ARTICLE 51. REINCIDÈNCIA.

La procedència de la reincidència s'entendrà conforme al que disposa l'Article 29.3.d) la Llei 40/2015, de Règim Jurídic del Sector Públic.

ARTICLE 52. RESPONSABILITAT.

Els agents col·legiats que encobreixin faltes molt greus o greus comeses pels seus apoderats o auxiliars incorreran en responsabilitat i se'ls imposaran les sancions corresponents a les faltes greus o lleus, respectivament, comeses. En igual responsabilitat incorreran quan, advertits per l'Administració, o pel Col·legi, de les faltes dels seus apoderats o auxiliars, no adoptin les mesures procedents respecte als esmentats empleats.

Per les mateixes causes i en idèntica responsabilitat i sanció incorreran els agents col·legiats, persones jurídiques, en relació amb l'actuació dels seus representants i col·laboradors davant l'Administració.

ARTICLE 53. SANCIONS DISCIPLINÀRIES.

53.1. Les infraccions molt greus poden ser objecte de les sanciones següents:

a) Expulsió del Col·legi.

b) Multa d'entre 5.001 euros i 50.000 euros.

53.2. Les infraccions greus poden ser objecte de les sancions següents:

a) Expulsió temporal del Col·legi durant un temps no superior a un any.

b) Multa d'entre 1.001 euros i 5.000 euros.

53.3. Les infraccions lleus poden ser objecte de les sancions següents:

a) Amonestació.

b) Multa d'una quantitat no superior a 1.000 euros.

53.4. Com a sanció complementària també es pot imposar l'obligació de fer activitats de formació professional o deontològica si la infracció s'ha produït a causa d'Un incompliment de deures que afectin l'exercici o la deontologia professionals.

53.5. Si la persona que ha comès una infracció ha obtingut un guany econòmic, es pot afegir a la sanció que estableix aquest article una quantia addicional fins a l'import del profit que hagi obtingut el professional o la professional.

​​​​​​​ARTICLE 54. PROCEDIMENT SANCIONADOR.

54.1. Qualsevol expedient sancionador serà tramitat independentment i numerat correlativament per ordre d'antiguitat i per any d'inici.

54.2. En tot cas, el procediment s'iniciarà d'ofici per la Junta de Govern; a petició raonada d'un altre Col·legi o del Consell General; o en virtut de denúncia signada per un altre col·legiat o per un particular. No s'admetran denúncies anònimes. L'òrgan disciplinari competent, en tenir coneixement d'una suposada infracció, decidirà, a la vista dels antecedents disponibles, ordenar l'arxivament de les actuacions (rebutjant, en resolució raonada, aquelles denúncies manifestament infundades) o la incoació d'expedient.

54.3. En l'acord d'iniciació de l'expedient es nomenarà un instructor d'entre els membres de la Junta de Govern.

Són causes d'abstenció o recusació les previstes en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

L' instructor ordenarà d'ofici la pràctica de les proves i actuacions que condueixin a la determinació dels fets i responsabilitats susceptibles de sanció i, a la vista de les actuacions practicades o bé proposarà el sobreseïment de l' expedient, o bé formularà el plec de càrrecs, cas en el qual tindrà el següent el contingut:

a. La identificació de les persones o entitats presumptament responsables.

b. L'exposició dels fets imputats, això és, els actes professionals o col·legials que es presumeixen il·lícits.

c. La infracció o infraccions que aquests fets puguin constituir, la seva qualificació i indicació de la seva normativa reguladora.

d. Les sancions de les quals pot ser creditora la infracció.

e. L' autoritat competent per imposar la sanció i la norma que li atribueix la competència.

f. Si s' escau, l'exposició dels danys i perjudicis que es puguin haver ocasionat.

g. Les mesures de caràcter provisional que, si s'escau, s'adoptin.

54.4. No es formularà plec de càrrecs i es proposarà a la Junta de Govern el sobreseïment de l'expedient i l'arxivament de les actuacions quan de les diligències i de les proves practicades, resulti acreditada la inexistència d'infracció o responsabilitat. La Junta de Govern haurà de notificar la resolució que al respecte prengui l'instructor i els interessats.

54.5. El plec de càrrecs, juntament amb l'acord d'iniciació de l'expedient sancionador, s'ha de notificar als interessats, atorgant-los un termini com a mínim de 10 dies per formular al·legacions i proposar les proves de les quals intentin valer-se per a la defensa dels seus drets o interessos.

54.6. Si l'inculpat reconeix voluntàriament la seva responsabilitat, l'instructor elevarà l'expedient a l'òrgan competent per resoldre, sens perjudici que pugui continuar la seva tramitació si hi ha indicis raonables de frau o encobriment d'altres persones o entitats.

54.7. Pràctica de la prova.

a. L'instructor, si s'escau, ordenarà la pràctica de la prova o proves proposades, les despeses derivades de les quals aniran a càrrec dels qui les proposin.

b. L'instructor només podrà declarar improcedents les proves proposades quan no puguin alterar la resolució final a favor del presumpte responsable. La declaració d'improcedència de la prova haurà de ser motivada.

54.8. Proposta de resolució.

Transcorregut el termini assenyalat a l'article 54.5, i després de l'eventual pràctica de les proves, l'instructor formularà la corresponent proposta de resolució, que haurà de tenir el contingut següent:

a. Els fets que s' imputen a l'expedientat.

b. La qualificació de la infracció o infraccions que constitueixen aquests fets i la seva normativa reguladora.

c. La sanció o sancions a imposar, amb indicació de la seva quantia si consisteixen en multes, i els preceptes que les estableixin.

d. Si s'escau, els pronunciaments relatius a l'existència i reparació dels danys i perjudicis que hagin resultat acreditats.

e. L'òrgan competent per imposar la sanció i la normativa que li atorga la competència.

54.9. Tràmit d'audiència i elevació de la proposta de resolució.

a. La proposta de resolució s' ha de notificar als interessats perquè en el termini de 10 dies puguin presentar al·legacions.

b. Un cop complerts els tràmits anteriors, l'instructor elevarà l'expedient a l'òrgan competent per resoldre.

54.10. Resolució de l'expedient.

a. L'òrgan competent dictarà la resolució de l'expedient, que haurà de ser motivada, i decidirà sobre totes les qüestions que plantegin els interessats i les que es derivin de l'expedient.

b. En la resolució no es podran acceptar fets diferents dels determinats en la fase d'instrucció del procediment, amb independència de la seva diferent valoració jurídica.

c. La resolució, a més d'incloure els elements exigits legalment, haurà de contenir els fets, la persona o persones responsables, la infracció o infraccions comeses, la sanció o sancions que s' imposen, l'òrgan competent per imposar-les i la normativa aplicable en cada cas. Així mateix, es farà referència, si s'escau, als pronunciaments necessaris sobre l'exigència a l'infractor per a la reposició de la situació alterada al seu estat originari i sobre l'eventual indemnització pels danys i perjudicis causats.

54.11. Caducitat de l'expedient.

Es produirà la caducitat del procediment sancionador si transcorreguts sis mesos des del seu inici, tenint en compte en el seu càlcul les possibles interrupcions per causes imputables als interessats, no es notifica resolució expressa. Aquest fet donarà lloc a l'arxivament de les actuacions amb els efectes previstos a l'article 95 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

ARTICLE 55. PRESCRIPCIÓ D'INFRACCIONS I SANCIONS. CANCEL·LACIÓ. REHABILITACIÓ EN CAS D'EXPULSIÓ.

55.1. Les infraccions dels col·legiats prescriuen:

a) Les lleus: als 6 mesos.

b) Les greus: a l' any.

c) Les molt greus: als 2 anys.

55.2. Les sancions dels col·legiats prescriuen:

a) Les lleus: als 6 mesos.

b) Les greus: a l'any.

c) Les molt greus: als 2 anys.

55.3. Els terminis de prescripció de les infraccions començaran a comptar des de la comissió de la infracció. La prescripció s'interromprà per qualsevol actuació col·legial expressa i manifesta dirigida a investigar la presumpta infracció i amb coneixement de l'interessat.

Els terminis de prescripció de les sancions comencen a comptar-se des de l'endemà d'aquell en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció. La realització de qualsevol acte col·legial exprés i manifest d'execució de la sanció interromprà el termini de prescripció de la mateixa.

55.4. La cancel·lació suposa l'anul·lació de l'antecedent sancionador a tots els efectes. Les sancions per la comissió d'infraccions lleus, greus i molt greus es cancel·laran, respectivament, a l'any, als dos anys i als quatre anys, a comptar des del compliment de la sanció de què es tracti. Les sancions es cancel·laran d'ofici. Si la cancel·lació s'havia d'haver produït i no s'ha fet, l'interessat la podrà instar i el Col·legi haurà de procedir-hi immediatament. En tot cas, les sancions no cancel·lades que l'haguessin hagut d'haver estat mancaran d'efectes.

55.5. En els casos d'expulsió la Junta de Govern del Col·legi podrà, transcorreguts almenys tres anys des de la fermesa de la sanció, acordar la rehabilitació de l'expulsat, per a la qual cosa haurà d'incoar l'oportú expedient a petició del mateix. La Junta de Govern, escoltat el Consell General i, si s' escau, el Consell Autonòmic, decidirà sobre la rehabilitació, en atenció a les circumstàncies de fet concurrents en el sol·licitant.

 

TÍTOL VI RECURSOS

ARTICLE 56. RECURSOS

56.1. Tots els actes i els acords que emanin del Col·legi, ja sigui de la Junta General de Col·legiats o de la Junta de Govern podran ser objecte de recurs d'alçada davant el Consell General.

56.2. La resolució d'aquests recursos posarà fi a la via administrativa.

56.3. Contra els actes del Consell General, que exhaureixen la via administrativa, hi ha recurs contenciós administratiu, conforme a les disposicions legals vigents.

56.4. En tota la resta cal atenir-se al que disposa l'article 25 i següents de la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de col·legis professionals de les Illes Balears, així com la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

TÍTOL VII SERVEI D'ATENCIÓ ALS COL·LEGIATS I ALS CONSUMIDORS I USUARIS

ARTICLE 57. DEL SERVEI D'ATENCIÓ.

57.1. El Col·legi haurà d'atendre les queixes o reclamacions presentades pels col·legiats.

57.2. Així mateix, el Col·legi disposaran d'un servei d'atenció als consumidors o usuaris, que necessàriament tramitarà i resoldrà quantes queixes i reclamacions referides a l'activitat col·legial o professional dels col·legiats es presentin per qualsevol consumidor o usuari que contracti els seus serveis professionals, així com per associacions i organitzacions de consumidors i usuaris en la seva representació o en defensa dels seus interessos.

57.3. El Col·legi, a través d'aquest servei d'atenció als consumidors o usuaris, resoldran sobre la queixa o reclamació segons procedeixi: bé informant sobre el sistema extrajudicial de resolució de conflictes, bé remetent l'expedient als òrgans col·legials competents per instruir els oportuns expedients informatius o disciplinaris, bé arxivant o bé adoptant qualsevol altra decisió conforme a dret.

57.4. La regulació d'aquest servei haurà de preveure la presentació de queixes i reclamacions per via electrònica i a distància.

 

TÍTOL VIII MEMÒRIA ANUAL

ARTICLE 58. MEMÒRIA ANUAL.

58.1. El Col·legi estarà subjecte al principi de transparència en la seva gestió. Per a això, haurà d'elaborar una Memòria anual que contingui almenys la informació següent:

a) Informe anual de gestió econòmica, incloent-hi les despeses de personal suficientment desglossades i especificant les retribucions dels membres dels seus Òrgans de Govern per raó del seu càrrec.

b) Import de les quotes aplicables desglossades per concepte i tipus de serveis prestats, així com les normes per al seu càlcul i aplicació.

c) Informació agregada i estadística relativa als procediments informatius i sancionadors en fase d'instrucció o que hagin assolit fermesa, amb indicació de la infracció a què es refereixen, de la seva tramitació i de la sanció imposada si s'escau, d'acord, en tot cas, amb la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

d) Informació agregada i estadística relativa a queixes i reclamacions presentades pels consumidors o usuaris o les seves organitzacions representatives, així com sobre la seva tramitació i, si s'escau, dels motius d'estimació o desestimació de la queixa o reclamació, d'acord, en tot cas, amb la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

e) Els canvis en el contingut dels seus codis deontològics.

f) Les normes sobre incompatibilitats i les situacions de conflicte d'interessos en què es trobin els membres dels seus Òrgans de Govern.

g) Informació estadística sobre la seva activitat de visat.

58.2. La Memòria Anual s'haurà de fer pública a través de la pàgina web del Col·legi en el primer semestre de cada any.

58.3. El Col·legi facilitarà al Consell General la informació necessària per elaborar la Memòria Anual.

DISPOSICIÓ FINAL.

Els presents Estatuts entraran en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.