Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 716918
Bases reguladores i convocatòria per a la concessió de subvencions a través de l'adquisició de bons descompte canviables en els establiments adherits a un centre comercial virtual o plataforma de Marketplace municipal
En el BOIB núm. 145 de 22 d'agost de 2020 es va publicar l'acord, aprovat el 17 d'agost de 2020 per la Junta de Govern Local, pel qual es va declarar acreditada l'existència de raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari que justificaven el procediment de concessió directa per via d'urgència de subvencions atorgades a persones físiques empadronades en el terme municipal, a través de l'adquisició de bons descompte canviables en els comerços locals adherits. En aquest butlletí oficial es va publicar el contingut de les bases reguladores.
Posteriorment en el BOIB núm. 158 de 12 de setembre de 2020 es va publicar l'extracte de la convocatòria, amb el núm. de referència: BDNS 521269.
A partir de l'any 2020 s'han publicat tots els anys noves bases i s'han obert noves convocatòries per a l'atorgament de subvencions a través de l'adquisició de bons descompte. En el BOIB núm. 158 de 16 de novembre de 2021 es van publicar les bases i convocatòria per als anys 2021-2022. En el BOIB núm. 146 de 12 de novembre de 2022 es van publicar les bases i convocatòria per als anys 2022-2023.
Aquestes tres campanyes han resultat un èxit, amb un bescanvi de pràcticament el 100% dels bons emesos i que ha suposat una despesa directa associada de més de 500 000 euros.
Passats tres anys des de la primera convocatòria l'escenari ha canviat ja que s'ha superat la situació extraordinària provocada per la irrupció del COVID-19. I aquesta situació va ser la que va impulsar la primera i segona convocatòria de subvencions. L'objectiu perseguit era reactivar la recuperació de l'activitat econòmica comercial i del sector serveis del terme municipal que poguessin compensar, almenys en part, l'afectació que va produir la crisi a causa de les mesures que es van aplicar, com la clausura d'activitats o les restriccions a la mobilitat que es van imposar ja des del principi, des del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarava l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Aquest reglament va establir la clausura pràcticament total dels locals i establiments minoristes. Aquestes restriccions van afectar especialment un municipi com Calvià tan dependent del turisme.
La tercera convocatòria va estar motivada, en gran part, a pal·liar els efectes econòmics que va produir la conjuntura inflacionista agreujada per la invasió de Rússia a Ucraïna.
La conjuntura actual preveu per a l'any 2024 un afebliment de l'economia espanyola. El Banc d'Espanya ha rebaixat la previsió de creixement fins al 1,80%. El Fons Monetari Internacional (FMI) preveu un creixement també moderat del 1,7%. El BBVA Research també ha rebaixat les expectatives de creixement en 2024 i ho situa en el 1,80%, advertint d'un empitjorament generalitzat a Europa, inclosa una recessió a Alemanya, principal economia de la zona euro. A més d'aquesta reducció de les expectatives de creixement econòmic s'ajunta que la inflació segueix sense estar controlada. El mes de setembre de 2023 la taxa de variació anual de l'IPC a Balears ha estat del 4%, 9 dècimes superior a la del mes anterior. Enrere queden les dades falagueres del 2,6% de juny o del 3% de juliol.
Sobre aquest escenari econòmic que es preveu ple d'incerteses i nuvolots, és pel que es considera necessari mantenir el programa de bons descompte a través d'una plataforma Marketplace. L'objectiu continua sent fer costat a les economies familiars i al teixit comercial del terme, estimulant i incentivant la compra de béns i serveis a través d'un repartiment dels bons entre una gran quantitat de població, en limitar el nombre màxim de bons que es poden adquirir. D'aquesta manera es fomenta el comerç local a la fi de l'any i principis del següent. Època en la qual la demanda baixa considerablement amb la reducció del nombre de turistes i visitants.
Es considera necessari establir una bases reguladores estables que puguin perdurar en el temps i que permetin aprovar noves convocatòries en el futur si així es desitja.
Els objectius que es pretenen aconseguir afecten el mercat però amb efectes mínimament distorsionadors.
TÍTOL I Bases reguladores per a la concessió de subvencions
CAPÍTOL I Objecte i règim jurídic
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació de les subvencions
1.- La finalitat d'aquestes subvencions és la promoció del consum, per part de persones físiques majors de setze (16) anys, residents i empadronades en el municipi de Calvià, de béns i serveis oferts per establiments físics situats en el propi terme de Calvià.
La promoció es realitzarà mitjançant l'emissió de bons descompte que hauran d'adquirir els ciutadans en un centre comercial virtual, també denominat com a plataforma de marketplace, que serà una aplicació web amb accés a través d'internet Els bons hauran d'emprar-se o canviar-se, per a l'adquisició de béns i/o serveis, en establiments físics que estiguin adherits al citat centre comercial virtual. Aquests establiments, de petit o mitjana grandària, seran entitats col·laboradores necessàries per a la gestió de les subvencions.
Cada bo tindrà un valor monetari de vint euros (20 €). Per a adquirir-ho les persones hauran d'abonar un import de deu euros (10 €). L'import de la subvenció serà, per tant, de deu (10 €) per bo adquirit.
2.- El règim de la concessió de les subvencions serà el de concessió directa ja que, al no ser necessària la comparació i la prelació de totes les sol·licituds, no serà necessari realitzar un concurs. Es podran adquirir els bons descompte fins que s'esgoti el seu número, és a dir, fins que s'esgoti el pressupost de la convocatòria corresponent.
3.- Les presents subvencions estan previstes en el Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Calvià de l'exercici 2023:
“[...] 5.- Estratègia turística i comercial
Concurs empreses, associacions empresarials, associacions turístiques, subvencions desestabilització.
Gestió de la promoció i desestabilització turística del municipi per part de les associacions hoteleres. [...]
LÍNIA |
ÀREA |
PARTIDA |
DESCRIPCIÓ |
OBJECTIUS I EFECTES |
COST ANUAL |
5 |
Comerç |
603-43100-4800001 |
Ajudes promoció comercio |
Ajudes promoció Comerç |
105 000,00 € |
[...]“.
4.- L'àmbit d'aplicació de les presents subvencions serà el terme municipal de Calvià. Els beneficiaris hauran de ser residents i estar empadronats a Calvià. Els establiments físics adherits hauran de situar-se en el terme municipal.
Article 2. Règim jurídic
1.- Les subvencions establertes en les presents bases es regiran, en el no previst per elles, per la següent normativa:
Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant LGS).
Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant RLGS).
Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (d'ara endavant TRLS).
Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (d'ara endavant LPACAP).
Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (d'ara endavant LRJSP).
Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (d'ara endavant Llei 19/2013).
Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual s'aprova la Base de dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques.
2.- A més de la citada normativa, s'aplicaran les restants normes de dret administratiu i, en defecte d'això, el dret privat.
3.- S'haurà de complir l'assenyalat en les bases d'execució del pressupost municipal de l'exercici 2023. En concret, la seva secció VII: Règim de les subvencions, en el qual s'estableix el Pla Estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Calvià.
4.- Mitjançant Resolució de Batlia podran realitzar-se les interpretacions i/o aclariments relatius als preceptes de les presents bases -així com les precises per a executar la/les convocatòria/s que s'obrin-, que a cada moment puguin reputarse convenients, podent de la mateixa manera cursar les oportunes circulars i instruccions informatives.
Article 3. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de les subvencions.
1.- Correspon a la secció de Comerç del Servei de Comerç i Activitats el desenvolupament de tots els actes d'instrucció necessaris per a la comprovació del compliment dels requisits per a l'adhesió dels establiments sol·licitants en el centre comercial virtual, inclosos els de requeriment d'informació i/o esmena.
Correspon a el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç la resolució del procediment que autoritzi o denegui l'adhesió; així com la resolució dels recursos que es puguin interposar per part dels titulars dels establiments.
2.- D'acord amb la base 41 del Pla Estratègic de Subvencions, la Junta de Govern Local (JGL) és l'òrgan competent per a aprovar les bases reguladores i la/les convocatòria/s, així com per a concedir les subvencions.
Atès el règim de concessió directa i a l'indicat sobre aquest tema en la base 60 del citat Pla Estratègic, la/les convocatòria/s s'aprovaran mitjançant acord motivat de la Junta de Govern Local, previ dictamen de la Comissió Informativa d'Assumptes Generals, en el qual es faran constar les raons que justifiquen l'excepció del règim de concurrència competitiva per raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari que dificultin l'aplicació del règim general.
La particular naturalesa d'aquestes subvencions determina que la seva articulació i efectivitat tingui lloc mediada la corresponent adquisició de l'oportú bo descompte, que equival a la concessió de la subvenció; i el seu individual lliurament en una de les entitats col·laboradores a canvi d'un determinat bé i/o servei, la qual cosa produeix els efectes de la formalització del pagament de la subvenció.
No hi haurà, per tant, acord de la Junta de Govern Local de concessió de subvencions.
CAPÍTOL II Activitat subvencionable i quantia de les subvencions. Beneficiaris
Article 4. Activitat subvencionable i quantia de les subvencions. Requisits.
1.- L'activitat subvencionable serà l'adquisició de béns i/o serveis en els establiments físics adherits a un centre comercial virtual o plataforma de marketplace municipal.
Aquests béns i/o serveis s'adquiriran a través del bescanvi de bons descompte prèviament emesos i adquirits pels ciutadans en l'aplicació web.
2.- Cada bo tindrà un valor monetari de vint euros (20 €) que, per a adquirir-lo, els ciutadans hauran de pagar deu euros (10 €). L'import de la subvenció serà, per tant, de deu (10 €) per bo adquirit. La diferència entre el valor del bo (20 €) i el seu preu (10 €).
Només es podrà adquirir un màxim de quatre (4) bons per DNI, per la qual cosa la quantia de la subvenció serà, per tant, de deu (10), vint (20), trenta (30) o quaranta (40) euros en funció de si la persona física adquireix i canvia un (1), dues (2), tres (3) o quatre (4) bons descompte.
3.- Els requisits que s'hauran de complir per a l'ús dels bons seran els següents:
La compra de béns i/o serveis haurà de ser-ho per una quantia mínima de vint euros (20 €) -IVA inclòs-, ja que el bo no pot convertir-se en diners. Si el preu del bé o servei adquirit fos inferior a aquests vint euros (20 €) el lliurament del bo implicaria la devolució de part del valor en metàl·lic, per exemple, o en un val de l'establiment, i això queda prohibit en les presents subvencions.
Només es podrà utilitzar un bo per cada compra efectuada, independentment de la quantia de la mateixa -sempre superior a vint (20 €) euros- i del nombre de béns i/o serveis adquirits en ella.
El bescanvi del bo serà compatible amb el període de rebaixes, sempre que l'import final de la venda sigui igual o superior a vint euros (20 €) -IVA inclòs- una vegada aplicada la rebaixa.
En el cas de devolucions de productes adquirits amb bo descompte, no es procedirà al reintegrament de l'import metàl·lic, sinó que s'haurà de lliurar un val amb un valor de vint euros, a canviar en futures compres.
Els bons únicament es podran emprar en els establiments adherits al centre comercial virtual. Establiments que actuaran com a entitats col·laboradores en la gestió de les subvencions.
Les dates d'adquisició i el període en el qual es puguin canviar en els establiments s'establiran en la corresponent convocatòria.
Article 5. Beneficiaris
1.- Poden ser beneficiàries les persones físiques majors de 16 anys que siguin residents i estiguin empadronades en el terme municipal de Calvià. I que, en qualitat de clients dels establiments adherits al centre comercial virtual, utilitzin els bons descomptes posats a la seva disposició.
Han d'estar inscrites en el padró municipal en la data de publicació de la convocatòria i, així mateix, en la data d'adquisició del bo.
2.- S'eximeix a les persones beneficiàries de complir els requisits establerts en l'apartat 2 de l'article 13 de la LGS a causa de la naturalesa de la subvenció: import mínim de deu euros (10 €) i màxim de quaranta euros (40 €); i abonament a través de l'adquisició i bescanvi de bons-descompte.
3.- Es consideren a les entitats col·laboradores, als establiments que s'adhereixin al centre comercial virtual municipal, com a beneficiàries indirectes de les subvencions ja que serà una manera que aquests establiments incrementin els seus ingressos i obtinguin publicitat amb la campanya municipal de bons-descompte. De tota manera seran tractats com a entitats col·laboradores d'acord amb l'assenyalat en el capítol III del Títol I de les presents bases.
Article 6. Drets de les persones beneficiàries
1.- Els ciutadans que adquireixin el bo descompte després del pagament de deu euros (10 €), rebran per correu electrònic el bo, o títol, en format electrònic.
2.- Cada ciutadà podrà adquirir un màxim de quatre (4) bons.
3.- No s'establirà un nombre màxim de bons per establiment, per la qual cosa els ciutadans seran lliures d'usar-los en qualsevol dels establiments físics adherits en el centre comercial virtual municipal.
4.- Tindran dret a contactar amb l'Ajuntament o amb l'empresa que gestioni el centre comercial virtual, o plataforma de marketplace, per a resoldre els dubtes o problemes que sorgeixin en el procés d'adquisició del bo o el seu bescanvi.
Article 7. Obligacions de les persones beneficiàries
1.- Els ciutadans que desitgin adquirir els bons-descompte hauran d'indicar en l'aplicació web el seu número de DNI, i una adreça de correu electrònic, que serà l'adreça a la qual s'enviarà el/els bo/s en format electrònic. Els ciutadans hauran d'acceptar els termes del servei, la qual cosa implicarà declarar que s'és un ciutadà resident i empadronat a Calvià major de setze (16) anys.
2.- En el moment del bescanvi del bo el comprador haurà de mostrar el seu DNI al personal de l'establiment perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb la persona titular del títol.
3.- No es constitueixen mesures de garantia per a assegurar el compliment dels compromisos assumits pels beneficiaris.
CAPÍTOL III Entitats col·laboradores
Article 8. Entitats col·laboradores. Requisits.
1.- Seran entitats col·laboradores, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 1 de l'article 12 de la LGS, aquelles que, actuant en nom i per compte de l'òrgan concedent -la Junta de Govern Local- amb caràcter general relacionats amb la subvenció, col·laborin en la gestió de la subvenció.
2.- Podran tenir la consideració d'entitats col·laboradores, com a entitats adherides al centre comercial virtual municipal, també anomenada plataforma de marketplace, aquells establiments que, estant situats físicament a Calvià, comptin amb el preceptiu títol habilitant precís per a l'inici i exercici de la seva activitat, així com l'assegurança obligatòria, en la data establerta en la preceptiva convocatòria, que estableix la normativa sectorial d'activitats: Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears (d'ara endavant L7/2013).
3.- L'activitat de l'establiment ha d'estar enquadrada en qualsevol dels següents grups del nomenclàtor d'activitats molestes, nocives, insalubres i perilloses del Decret 19/1996, de 8 de febrer (d'ara endavant D19/1996):
Grup XXXVII: “Comerç al detall (venda , lloguer i emmagatzematge)”. Únicament els següents números d'ordre:
1.- Núm. d'ordre XXXVII.06: “Cpm d'altres productes principalment no alimentaris en establiments no especialitzats de petita i mitjana superfície (< 2500 m²)”.
2.- Núm. d'ordre XXXVII.17: “Cpm d'aliments de règim, dietètics, macrobiòtics, herboristeria, espècies, aliments naturals i d'altres articles mèdics i ortopèdics”.
3.- Núm. d'ordre XXXVII.18: “Cpm de cosmètics i articles de tocador”.
4.- Núm. d'ordre XXXVII.19: “Cpm de teixits per metres, llanes i cabdells de teixir, articles de merceria, roba blanca per a la llar -robes de taula, roba de llit, tovalloles, etc.- i altres tèxtils n.c.o.p.
5.- Núm. d'ordre XXXVII.20: “Cpm de pelleteria, peces exteriors de vestir, camiseria, llenceria i accessoris per al vestit”.
6.- Núm. d'ordre XXXVII.21: “Cpm de calçat, bosses, articles de viatge, marroquineria i altres articles de pell i succedanis -excepte peces de vestir-”.
7.- Núm. d'ordre XXXVII.22: “Cpm de mobles -excepte d'oficina, matalassos, llums, aparells d'il·luminació, articles de parament, utensilis de cuina, ceràmica, vidre, artístics i de decoració llar, tèxtils per a la llar -cortines, cortinetes, etc.- i altres per a la llar n. c. o. p”.
8.- Núm. d'ordre XXXVII.23: “Cpm material elèctric, electrodomèstics -fins i tot màquines de cosir-, aparells de ràdio, TV, so, discos, cintes d'àudio i vídeo, instruments musicals i partitures.
9.- Núm. d'ordre XXXVII.24: “Cpm d'articles ferreteria -fins i tot serralleria i efectes navals- i vidre pla -cristalls-.
10.- Núm. d'ordre XXXVII.25: “Cpm material i equip de ‘bricolatge'”.
11.- Núm. d'ordre XXXVII.27: “Cpm llibres, periòdics i revistes, articles papereria i escriptori”.
12.- Núm. d'ordre XXXVII.28: “Cpm articles joieria i rellotgeria”.
13.- Núm. d'ordre XXXVII.29: “Cpm quadres i altres objectes artístics -galeries d'art comercials-”.
14.- Núm. d'ordre XXXVII.30: “Cpm de jocs, joguines, records -souvenirs- articles d'esport, bicicletes, articles de caça i pesca esportiva”.
15.- Núm. d'ordre XXXVII.31: “Cpm ordinadors i perifèrics, programes informàtics, mobles i equips d'oficina, telecomunicació i un altre comerç al detall en establiments especialitzats n. c. o. p”.
16.- Núm. d'ordre XXXVII.34: “Cpm flors, llavors, plantes, fertilitzants i animals de companyia”.
17.- Núm. d'ordre XXXVII.35: “Cpm articles de drogueria, papers pintats, revestiment de sòl -fins i tot catifes i moquetes-”.
18.- Núm. d'ordre XXXVII.36: “Cpm de mobles antics i de segona mà i altres antiguitats”.
19.- Núm. d'ordre XXXVII.37: “Cpm de llibres, revistes, postals i similars de segona mà, robavellers, xamarilers i altres objectes de segona mà n. c. o. p”.
Grup XLII: “Establiments de restauració, begudes i altres serveis d'alimentació”. Únicament en relació als següents números d'ordre:
1.- Núm. d'ordre XLII.01: “Establiments amb servei de menjars en restaurants, cafeteries, hamburgueseries, pizzeries, menjars ràpids i similars”.
2.- Núm. d'ordre XLII.03: “Serveis d'elaboració i provisió de menjars preparats -take away i similars-.
Grup XLIII: “Serveis i activitats recreatives i artístiques”. Únicament en relació als següents números d'ordre:
1.- Núm. d'ordre XLIII.04: “Sales teatrals i d'altres representacions artístiques o culturals anàlogues”.
2.- Núm. d'ordre XLIII.10: “Acadèmies de ball”.
3.- Núm. d'ordre XLIII.12: “Museus i sales d'exposicions”.
Grup XLVI: “Serveis personals”. Únicament en relació als següents números d'ordre:
1.- Núm. d'ordre XLVI.01: “Rentada, neteja i tenyit de peces tèxtils i de pell”.
2.- Núm. d'ordre XLVI.02: “Perruqueria i altres tractaments de bellesa”.
3.- Núm. d'ordre XLVI.04: “Activitats de manteniment físic-corporal -saunes, cases de massatge, etc.-”.
4.- Núm. d'ordre XLVI.05: “Altres activitats de serveis personals n.c.o.p.”
Malgrat que el D19/1996 està derogat per la Llei 6/2019, de 8 de febrer, (d'ara endavant L6/2019) de modificació de la L7/2013, l'apartat 2 de la disposició addicional primera de la citada L6/2019 estableix:
“[...] fins que no s'aprovi la classificació de les activitats, els documents que hagin d'inscriure's en el Registre incorporaran el codi que correspongui del nomenclàtor del Decret 19/1996 [...]”.
Per tant, en els títols habilitants d'activitat que els titulars posseeixen o han d'obtenir sobre la base de la normativa autonòmica d'activitats, ha d'estar indicat el número d'ordre del nomenclàtor d'aquest D19/1996. Serà, així, fàcilment comprovable si l'activitat de l'establiment coincideix amb alguna de les indicades anteriorment, la qual cosa permetrà el nomenament de l'establiment com a entitat col·laboradora.
4.- No tots els establiments que s'incloguin en els anteriors número d'ordre estaran, per se, autoritzats per a ser entitats col·laboradores. S'exclouran les filials de grans signatures o empreses de gran implantació nacional o internacional de domicili fiscal fora de Calvià, així com les grans superfícies de més de quatre-cents metres quadrats (400 m²) de superfície útil per a l'exposició i la venda. Es tracta d'una campanya destinada a afavorir el consum local en establiments de petit o mitjana grandària.
5.- Els establiments de restauració regulats en els articles 53 i 54 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears (d'ara endavant L8/2012), com els restaurants, els bars/cafeteries -excepte els bars de copes-, podran ser nomenats com a entitats col·laboradores, d'acord amb el núm. d'ordre XLII.01 del D19/1996. Malgrat això, i en línia amb l'esperit que insufla el Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques (d'ara endavant DL1/2020); en tot el terme municipal no podran aplicar el descompte sobre el preu d'aquells serveis que consisteixin, de manera exclusiva, en begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació, amb l'excepció dels serveis combinats o compostos d'aliments i begudes (v.gr. comanda que inclogui plat integrat per aliments i consumició de beguda), encara a pesar que aquestes últimes continguin una certa graduació alcohòlica. A tals efectes, el sistema podrà preveure la possibilitat que el titular de l'establiment adherit pugui pujar una fotografia del tiquet de caixa o factura associada a aquest bo i corresponent al concret servei prestat i objecte del bescanvi pel bo per a la seva ulterior comprovació i validació.
6.- L'exclusió es farà extensiva a les activitats que tinguin per objecte -o d'algun mode es vinculin a- la comercialització de qualsevol producte d'anàloga naturalesa i significació a les begudes alcohòliques: substàncies cannabinoides, substàncies alcohòliques, etc. Qualsevol activitat, així, que pogués estar vinculada al consum associat a l'excés, d'acord amb el terme definit així en l'exposició de motius del DL1/2020.
7.- Així mateix queden exclosos els establiments d' “oci nocturn” de la possibilitat de ser nomenats com a entitats col·laboradores. És a dir, aquells establiments públics, o empreses d'activitats turístiques, d'oferta d'entreteniment regulats en l'article 60 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears (d'ara endavant L8/2012): sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert, clubs de platja i qualsevol altre establiment d'entreteniment que es determini reglamentàriament. Així mateix s'exclouen els bars de copes, establiments de restauració referits en l'article 112.2.a) del Decret 20/2015, de 17 d'abril, de Principis Generals i Directrius de Coordinació en matèria Turística.
8.- No podran obtenir la condició d'entitat col·laboradora de les subvencions les persones o entitats en els qui concorrin alguna de les circumstàncies establertes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la LGS.
9.- No es fixa compensació econòmica a favor de les entitats col·laboradores.
10.- No es preveu l'aportació de garanties per part de les entitats col·laboradores.
Article 9. Obligacions
1.- Són obligacions de l'entitats adherides, a més de les assenyalades per a les entitats col·laboradores en l'article 15.1 de la LGS, així com en el RLGS, les que s'assenyalen a continuació:
La verificació del compliment dels requisits de cada compravenda bonificada seguint les següents accions
En primer lloc, indicant al ciutadà que es presenti en l'establiment amb bons descompte que únicament es podrà emprar un en cada compra. És a dir, que per cada tiquet de compra o factura emesa només es podrà emprar un bo.
En segon lloc, sol·licitant al ciutadà que ensenyi el seu DNI per a poder comprovar si coincideix amb el registrat en el bo que es desitja emprar en la compra.
En tercer lloc, comprovant que el bo que es desitja emprar (amb un codi QR o id concret) es pot utilitzar en l'adquisició de béns i/o serveis de l'establiment, al no haver-se usat anteriorment.
En últim lloc, i una vegada realitzada la compra, fotografiant el tiquet de compra o factura emesa per a, posteriorment, introduir el codi (QR o id) del bo en l'aplicació municipal al costat d'aquesta fotografia. D'aquesta manera quedarà associat el bo al seu establiment i per a una compra determinada. I, d'aquesta manera, evitar que pugui tornar a usar-se.
Comprometre's a la recepció i col·locació, en un lloc visible de l'establiment, dels materials publicitaris -o d'informació- que reparteixi l'Ajuntament de Calvià i relatius a la corresponent convocatòria o campanya de bons.
Sotmetre's a qualsevol actuació de comprovació i control financer que pugui realitzar l'Ajuntament de Calvià, aportant quanta informació li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
Seguir el procediment establert en les presents bases per a poder rebre el valor del bo per part de l'Ajuntament.
2.- Estarà prohibit que les entitats col·laboradores executin el programa amb finalitats diferents i fraudulents als establerts en les presents bases i en la corresponent convocatòria.
En el cas que hi hagués algun incompliment per part dels establiments adherits, l'Ajuntament de Calvià podrà revocar l'adhesió dels mateixos al programa de bons-descompte de Calvià, i aplicar les mesures derivades de l'incompliment al fet que pugui pertocar.
Article 10. Drets
1.- Les entitats col·laboradores, estant operatiu el centre comercial virtual o plataforma de marketplace, i una vegada donades d'alta en aquest, podran accedir al back office -o rebotiga de l'aplicació web- en l'apartat específic del seu negoci, per a poder gestionar la informació que s'ofereix al ciutadà. Aquest contingut serà sempre administrable pels responsables de l'Ajuntament. És a dir, el consistori podrà retirar o modificar qualsevol informació que no compleixi les normes de les bases o convocatòria, o les normes de l'aplicació web, sense el consentiment dels titulars dels negocis.
El negoci adherit podrà introduir també les seves dades de contacte, com: marca, logo, nom, dades de contacte, localització, horaris d'obertura, email i pàgina web.
2.- Els establiments tindran accés a una eina del sistema per a validar els bons. D'aquesta manera els ciutadans ja no els podran tornar a usar i, així mateix, quedaran associats a una compra determinada associada al seu negoci.
3.- Tindran accés a un apartat privat de l'aplicació municipal en el qual podran visualitzar el nombre de bons que han validat en el seu establiment.
4.- L'Ajuntament procedirà a l'abonament del valor dels bons associats a un determinat negoci a una data determinada. L'Ajuntament anirà liquidant, cada quinze (15) dies, els bons emprats en aquest període de temps.
5.- En cas que l'entitat tingui problemes amb l'aplicació municipal per a modificar les dades associades a l'establiment, validar els bons emprats, etc.; l'empresa encarregada de la gestió de l'aplicació prestarà suport tècnic.
Article 11. Procediment de selecció
El procediment de selecció de les entitats col·laboradores s'iniciarà d'ofici, mitjançant convocatòria aprovada per l'òrgan competent. No hi haurà un nombre màxim d'entitats que puguin adherir-se pel que totes les que compleixin els requisits establerts en l'article 8 de les presents bases, i el que es pugui indicar en la corresponent convocatòria, podran adherir-se a la plataforma.
Article 12. Sol·licituds
1.- El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà a partir de l'endemà de la data de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB. El termini finalitzarà als dos mesos de la publicació. Tret que en la convocatòria s'estableixi una altra data d'inici i de finalització.
Tota sol·licitud la presentació de la qual es produeixi fora del termini establert no serà admesa.
2.- Les sol·licituds podran presentar-se:
En la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Calvià, a través del tràmit d'instància general, o en el Registre Electrònic General de l'Administració General de l'Estat.
En les oficines de correus.
En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
En les oficines d'assistència en matèria de registres.
La forma de presentació dependrà de si la persona interessada és un obligat, o no, a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques. En el cas que la persona estigui obligada a relacionar-se electrònicament, o encara que no ho estigui opti per fer-ho, haurà d'emprar el supòsit a) descrit anteriorment. En cas contrari es podrà usar els suposats b), c) o d).
3.- L'Ajuntament crearà un model de sol·licitud, que es penjarà en la pàgina web municipal. Serà obligatori el seu lliurament sigui com sigui la forma de presentació triada.
Aquesta sol·licitud contindrà, almenys, aquest contingut mínim:
Nom i cognoms de l'interessat i, si és el cas, de la persona que el representi.
Correu electrònic de contacte.
En el cas de persona no obligada a relacionar-se electrònicament, mig preferent per a notificacions.
Ubicació de l'establiment que desitja adherir-se al centre comercial virtual municipal. Ha d'incloure la direcció i la referència cadastral.
Descripció de l'/les activitat/s que s'exerceixi/n a l'establiment.
Número/s del/els expedients municipals que constitueixi/n el títol habilitant de l'establiment d'acord amb la L7/2013.
4.- L'Ajuntament crearà, així mateix, un model de declaració responsable, que es penjarà en la pàgina web municipal, de presentació obligatòria al costat de la sol·licitud. En aquest document l'interessat declararà que compleix els requisits de les presents bases i de la convocatòria per a ser entitat col·laboradora: article 13 de la LGS, disposar de l'assegurança preceptiva per a exercir l'activitat, etc.
Article 13. Instrucció de sol·licituds
1.- No hi haurà selecció de sol·licituds ja que que seran admeses totes aquelles que es presentin en termini i compleixin els requisits establerts en les presents bases i, si potser, en la convocatòria.
2.- Una vegada tancat el termini de presentació de sol·licituds, la secció de Comerç del Servei de Comerç i Activitats realitzarà una verificació documental i el compliment, per part dels sol·licitants, dels requisits.
3.- En cas de detectar-se defectes o omissions corregibles, o que es necessités informació complementària, es requerirà al sol·licitant, mitjançant notificació, perquè en un termini màxim de deu (10) dies esmeni les faltes o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fes, se li tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 de la LPACAP.
4.- Una vegada avaluades les sol·licituds la secció de Comerç emetrà un informe amb proposta de resolució en el qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada i s'estableixin les sol·licituds que s'autoritzen i aquelles que es deneguen. L'informe estarà degudament motivat.
Pel fet que les entitats col·laboradores posseeixen un llarg termini per a presentar les sol·licituds es faran informes proposta cada cert temps, fins i tot amb anterioritat a la finalització del termini de presentació.
Article 14. Resolució
1.- El/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç resoldrà el procediment de selecció d'entitats col·laboradores mitjançant resolució que posarà fi a la via administrativa.
2.- La resolució haurà de dictar-se i notificar-se en un termini màxim de tres (3) mesos a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
3.- La resolució es notificarà als interessats mitjançant la seva publicació en el BOIB, assortint aquesta publicació els efectes de la notificació d'acord amb l'article 45.1 de la LPACAP. Així mateix es publicarà en la pàgina web municipal.
La publicació es farà en el termini de deu (10) dies a partir de la data en què hagi estat dictada, en els termes establerts en els apartats 2 i 3 de l'article 45 de la LPACAP, sense perjudici de la remissió de la informació corresponent a la Base de dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS).
4.- El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima als interessats per a entendre desestimada, per silenci administratiu, la sol·licitud de concessió de la condició d'entitat col·laboradora.
5.- La resolució haurà d'incloure els següents termes:
La relació de sol·licituds presentades
La relació de sol·licituds admeses
La relació de les sol·licituds per a les quals es proposa la concessió de la condició d'entitat col·laboradora, incloent, si és possible sobre la base de la legislació de protecció de dades personals: raó social, o nom complet, i NIF.
La relació de sol·licituds desestimades i els motius de la desestimació.
Recursos que es poden presentar contra la resolució.
Article 15. Convenis de col·laboració
1.- D'acord amb l'article 16.1 de la LGS, de 17 de novembre, es formalitzarà un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i les entitats col·laboradores en el qual es regularan les condicions i obligacions assumides per aquestes, conforme al model establert en la corresponent convocatòria.
2.- El conveni de col·laboració tindrà el termini de vigència que s'estableixi en la corresponent convocatòria de conformitat amb els terminis establerts en l'article 16.2 de la LGS.
CAPÍTOL IV Procediment de concessió de les subvencions
Article 16. Principis generals
1.- El procediment de concessió de les subvencions s'ajustarà als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, d'acord amb el que es disposa en l'article 8.3 de la LGS.
2.- Les subvencions objecte de les presents bases reguladores s'atorgaran, en règim de concessió directa, a les persones físiques que compleixin amb tots i cadascun dels requisits establerts en les presents bases i els que, si és el cas, estableixin les convocatòries corresponents. S'atorgaran per ordre -data i hora- d'adquisició del bo descompte en l'aplicació web municipal, fins a l'esgotament dels bons. És a dir, del crèdit pressupostari disposa.
D'acord amb l'article 17 del TRLS les bases estableixen el procediment de concessió directa pel fet que no és necessari la comparació i la prelació de les sol·licituds de concessió. En aquest cas les sol·licituds d'adquisició dels bons descompte. Les sol·licituds s'aniran resolent automàticament per l'aplicació web a mesura que es produeixin les peticions.
Si s'esgoten els bons abans de la finalització del termini disponible l'aplicació web indicarà un avís als ciutadans i impedirà la compra.
3.- D'acord amb l'article 22.2.c) de la LGS cada acord d'aprovació de cada convocatòria que s'obri en relació a les presents bases haurà d'anar precedit d'un informe en el qual s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari,o altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.
Article 17. Adquisició dels bons descompte
1.- El procediment conduent a l'atorgament de la subvenció s'iniciarà amb la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB i l'obertura al públic de l'aplicació web municipal en la qual es poden adquirir els bons descompte.
2.- El ciutadà que vulgui adquirir els bons descompte haurà d'introduir el seu DNI i una adreça de correu electrònic en l'aplicació, i acceptar els termes del servei. En fer-ho estarà declarant responsablement que és una persona major de setze (16) anys resident a Calvià, i que està empadronat en aquest terme municipal. Així mateix haurà de declarar que compleix i/o reuneix els requisits establerts en les presents bases i, si és el cas, en la corresponent convocatòria.
3.- Una vegada comprat, per un preu de deu euros (10 €), el bo amb valor de vint euros (20 €), el ciutadà rebrà, per correu electrònic assenyalat prèviament, el citat títol en format digital. En el correu s'inclourà el codi del mateix punt en format QR com en número d'identificació alfanumèrica aleatòria (id.). S'indicarà la data de caducitat del bo, així com les condicions d'ús per a canviar-ho en els establiments adherits.
4.- El bo rebut estarà associat al DNI indicat prèviament en l'aplicació web. Aquesta comprovarà la validesa del DNI comparant-lo amb una base de dades del padró municipal. Això constituirà el primer filtre de comprovació del compliment dels requisits per a ser beneficiari.
CAPÍTOL V Pagament de la subvenció
Article 21.- Pagament de la subvenció
1.- El pagament de la subvenció es realitzarà per les entitats col·laboradores en el moment en què els ciutadans adquireixin béns i/o serveis en els establiments físics adherits. Aquest tindrà lloc a través del corresponent descompte aplicat sobre el preu final. Descompte per un import igual al valor del bo (20 €).
2.- El ciutadà que adquireixi el bo podrà canviar-lo en qualsevol dels establiments adherits, en qualsevol de les entitats col·laboradores nomenades per a l'ajuda en la gestió de les subvencions. No hi haurà un nombre màxim de bons que es poden canviar en cada establiment.
3.- Els bons únicament es podran usar una vegada. En una compra, d'un o diversos béns i/o serveis, únicament es podrà utilitzar un únic bo. El preu de compra haurà de ser superior a vint euros (20 €).
Article 22. Comprovacions a realitzar per al bescanvi dels bons
En el moment del bescanvi del bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI a la persona titular de l'establiment adherit i/o persona que li substitueixi perquè aquest pugui comprovar que el número coincideix amb l'associat al bo.
L'entitat col·laboradora haurà de comprovar que el bo pot ser usat al no haver-se emprat amb anterioritat introduint el codi (QR o id) en l'aplicació municipal.
Article 23. Resolucions per al reintegrament del valor dels bons als establiments adherits
L'Ajuntament de Calvià tramitarà periòdicament, cada quinze (15) dies, el reintegrament del valor dels bons canviats en cada establiment. Per a això comprovarà les dades guardades en l'aplicació web municipal.
La secció de Comerç del Servei de Comerç i Activitats redactarà els informes proposta amb els imports a reintegrar als establiments. Aquests informes s'elevaran a Decret mitjançant la signatura d'el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç.
Després d'això l'Ajuntament de Calvià transferirà els imports corresponents a cada negoci. Aquestes resolucions hauran de sotmetre's a ulterior acord per part de la Junta de Govern Local per a la seva corresponent ratificació.
Article 24. Compatibilitat de les subvencions
Les subvencions previstes en les presents bases són incompatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat. És a dir, els mateixos béns i/o serveis no es poden adquirir amb els bons emesos per l'Ajuntament de Calvià i, a part, disposar d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos de la mateixa o diferent Administració Pública o ens públics o privats, nacionals o internacionals.
CAPÍTOL VI Justificació, control i reintegrament de subvencions
Article 25. Justificació
A causa del control municipal de les entitats col·laboradores (establiments físics adherits en el centre comercial virtual), i dels béns i serveis susceptibles de bescanvi, el beneficiari no haurà de justificar el compliment de la finalitat de la disposició dinerària.
L'entitat col·laboradora haurà d'introduir la informació del bo en l'aplicació web, que servirà per a indicar que s'ha realitzat la transacció. Serà aquesta entitat la responsable que la transacció s'hagi realitzat conforme les presents bases i, si potser, de la corresponent convocatòria.
Article 26. Reintegro
La persona beneficiària ha de complir tots i cadascun dels requisits establerts en les presents bases i, si és el cas, en la corresponent convocatòria. En cas contrari procedirà el reintegrament total de la disposició dinerària.
El procediment de reintegrament es tramitarà conforme el capítol II del Títol III del RLGS.
TÍTOL II Qüestions comunes a les bases i a la convocatòria
CAPÍTOL I Publicació, publicitat i transparència
Article 27. Publicació, publicitat i transparència
1.- Després de l'aprovació de les bases reguladores i la convocatòria, per part de la Junta de Govern Local, es procedirà al registre, en la BDNS de la convocatòria. S'haurà d'adjuntar, per a això, al formulari de registre el document d'aprovació de les bases reguladores i convocatòria, així com l'extracte de la convocatòria.
2.- Posteriorment s'haurà de publicar en el BOIB, en la pàgina web municipal i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament aquestes bases i convocatòria.
3.- Es procurarà publicar l'aprovació de les bases i la convocatòria el mateix dia que la publicació de l'extracte de la convocatòria (amb el codi d'identificació que hagi assignat la BDNS).
L'eficàcia jurídica de la convocatòria estarà condicionada a la publicació del seu extracte en el BOIB.
4.- A l'efecte de donar compliment a les obligacions de publicitat i transparència establertes en la LGS i en la L19/2013, s'haurà de remetre a la BDNS, en la seva qualitat de Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions i Ajudes Públiques, informació sobre les concessions, els pagaments realitzats, les resolucions del procediment de reintegrament i les resolucions fermes del procediment sancionador.
CAPÍTOL II Recursos
Article 28. Recursos contra les bases reguladores i la convocatòria
Contra la resolució de les presents bases reguladores i convocatòria, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant la Junta de Govern Local en el termini d'un (1) mes, comptats des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. O bé, recurs contenciós administratiu davant els Tribunals competents en el termini de dos (2) mesos conforme al que es disposa en els articles 10, 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa.
TÍTOL III Convocatòria per al nomenament d'entitats col·laboradores i per a l'atorgament de les subvencions
CAPÍTOL I Objecte i règim jurídic
Article 29. Objecte de la convocatòria
1.- Es convoca, pel règim de concessió directa regulat en el capítol III del Títol I de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant LGS), el procediment per al nomenament de les entitats col·laboradores; i, així mateix, per a l'atorgament de subvencions a través de l'adquisició de bons descompte canviables en aquestes entitats col·laboradores: establiments adherits a un centre comercial virtual o plataforma de marketplace municipal.
2.- Aquesta convocatòria es regirà per les bases reguladores aprovades en el mateix acord de la Junta de Govern Local, en concret en el Títol I de les bases reguladores i convocatòria per a la concessió de subvencions a través de l'adquisició de bons descompte canviables en els establiments adherits a un centre comercial virtual o plataforma de marketplace municipal. Sense perjudici del que en particular s'estableix en aquest Títol III.
Article 30. Règim jurídic
1.- Aquesta convocatòria es regirà per les bases reguladores de la concessió de subvencions a través de l'adquisició de bons descompte canviables en els establiments adherits a un centre comercial virtual o plataforma de marketplace municipal. Sense perjudici del que s'estableix en la present convocatòria.
CAPÍTOL II Pressupost, finançament i quantia de les subvencions
Article 31. Crèdit pressupostari
1.- L'import total dedicat a la convocatòria serà de cent setanta-cinc mil euros (175.000 €) per a les anualitats 2023-2024 corresponents a la partida pressupostària: 603-43100-4800001 -Ajudes promoció comercio local-.
2.- Aquest import es distribuirà a raó de 100.000 € per a l'any 2023 i 75.000 per a l'any 2024. Sense perjudici de les possibles modificacions d'anualitats que, si és el cas, puguin ser aprovades. Per tant, les anualitats quedaran distribuïdes de la següent forma:
Any |
Import |
2023 |
100 000 € |
2024 |
75 000 € |
3.- Es delega en el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç la possibilitat de modificar els imports assignats a cada anualitat mitjançant resolució.
Article 32. Quantia de les subvencions
La quantia de la subvenció serà de 10, 20, 30 o 40 € en funció de si la persona física adquireix i empra un (1), dues (2), tres (3) o quatre (4) bons descompte.
CAPÍTOL II Procediment d'adhesió de les entitats col·laboradores
Article 33. Termini de presentació de sol·licituds
1.- Els establiments interessats a participar en el procediment d'adhesió al centre comercial virtual o plataforma de marketplace hauran de presentar les sol·licituds de conformitat amb el que s'estableix en l'article 12 del present acord.
2.- El termini per a la presentació de sol·licituds s'iniciarà conforme s'indica en les bases reguladores i finalitzarà el 31 de gener de 2024.
Article 34. Forma de presentació de sol·licituds
La forma de presentació de les sol·licituds es farà conforme l'article 12 del present acord i sobre la base del model de sol·licitud i de declaració responsable que es publicaran en la pàgina web municipal.
Article 35. Instrucció
La secció de Comerç del Servei de Comerç i Activitats serà l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, que es desenvoluparà de conformitat amb el que s'estableix en les bases reguladores, en concret, en l'article 13 del present acord.
Article 36. Resolució i convenis de col·laboració
1.- La present convocatòria es resoldrà mitjançant resolució d'el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç, de conformitat amb els terminis establerts en les bases reguladores, en concret, en l'article 14 del present acord.
2.- Es formalitzaran convenis de col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i les entitats col·laboradores d'acord amb el model inclòs en l'Annex I d'aquesta convocatòria.
Article 37. Recursos
Contra la/les resolució/ns per la/les que es resolgui el procediment d'adhesió dels establiments al centre comercial virtual municipal, que posarà fi a la via administrativa, podrà interposar-se, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç en el termini d'un (1) mes, comptat des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB. De conformitat, tot això, amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. O bé, recurs contenciós administratiu davant els Tribunals competents en el termini de dos (2) mesos, conforme al que es disposa en els articles 10, 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa.
CAPÍTOL III Terminis de compra i bescanvi dels bons descompte
Article 38. Terminis per a l'adquisició dels bons descompte
1.- El termini d'adquisició dels bons descompte per part de les persones físiques majors de setze (16) anys començarà una vegada que s'hagi publicat l'extracte de la convocatòria en el BOIB; s'hagi aprovat, almenys la primera resolució d'adhesió d'establiments al centre comercial virtual o plataforma de marketplace; aquesta resolució s'hagi publicat en el BOIB; i s'obri l'aplicació web del centre comercial virtual al públic.
2.- L'Ajuntament realitzarà la publicitat necessària perquè els ciutadans de Calvià coneguin l'objecte de la campanya de bons descompte i sàpiguen on adquirir els citats bons.
3.- La forma d'adquisició serà l'establerta en el capítol IV del Títol I de les bases reguladores.
4.- La data límit per a l'adquisició dels bons serà el 28 de febrer de 2024. A partir de l'1 de març de 2024 quedarà desactivada, en l'aplicació web, la possibilitat d'adquirir bons.
Article 39. Terminis per al bescanvi dels bons descompte
1.- El bescanvi dels bons en les entitats col·laboradores s'haurà de realitzar amb posterioritat a la d'obertura de l'aplicació web per a l'adquisició dels bons. No es poden canviar factures (simplificades) emeses amb anterioritat a aquesta data.
2.- El bescanvi s'haurà de realitzar amb anterioritat a l'1 d'abril de 2024. Les entitats no podran validar bons amb posterioritat a aquesta data.
3.- Els bons que no s'hagin canviat en el termini establert caducaran i, per tant, no tindran validesa per a convocatòries posteriors. Així doncs, arribada la data límit de consum del bo, aquest quedarà sense efecte, sense possibilitat de reintegrament ni renovació amb el bo d'una campanya posterior.
Article 40. Modificació dels terminis
Es delega en el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç la possibilitat d'aprovar una modificació dels terminis previstos en els articles 38 i 39 de la present convocatòria mitjançant resolució motivada.
(Signat electrònicament: 8 de novembre de 2023
La regidora de Turisme, Comerç, Activitats, Platges i Litoral Elisa Monserrat Mayol)
ANNEX I Model de conveni de col·laboració
Conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i ………………………………………, per a la gestió de les subvencions a través de l'adquisició de bons descompte canviables en els establiments adherits a un centre comercial virtual o plataforma de marketplace municipal, per a la campanya …...
Calvià, a ……., de ……………………… de ………
REUNITS
D'una part, la Sra. Elisa Monserrat Mayol, Tinent de Batle delegada de Turisme, Comerç, Activitats, i Platges i Litoral, d'acord amb la Resolució de Batlia de 18 d'octubre de 2023.
D'una altra part, ………………………………….
En virtut de la representació que ostenten, i reconeixent-se mútuament plena capacitat per a actuar i subscriure el present conveni,
EXPOSEN
1.- Que la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions estableix, en el seu article 12, que els òrgans concedents de subvencions poden servir-se d'entitats col·laboradores per a la gestió d'aquelles, podent exercir tals funcions les persones físiques o jurídiques que reuneixin les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixin.
2.- Que les bases reguladores aprovades en data …………….. per part de la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Calvià, així com la convocatòria aprovada en data ………….. pel mateix òrgan competent, regulen el procediment de selecció d'entitats col·laboradores per a la gestió de les subvencions a través de l'adquisició de bons descompte canviables en els establiments adherits a un centre comercial virtual o plataforma de marketplace municipal, per a la campanya ……
Així mateix designa com a òrgan competent per a la resolució del procediment que autoritzi o denegui l'adhesió dels establiments col·laboradores a el/la Tinent de Batle delegat/a de Comerç.
3.- Que finalitzat el procediment, l'entitat …………………… reuneix els requisits establerts per a ser entitat col·laboradora en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en les bases reguladores i en la convocatòria, i així ha estat designada en la resolució de data ………..
4.- Que de conformitat amb el que s'estableix en l'article 16.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es formalitzarà un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i les entitats col·laboradores seleccionades en el qual es regularan les condicions i obligacions assumides per aquestes.
D'acord amb l'anteriorment exposat, i amb la finalitat de millorar l'eficiència de la gestió de les subvencions regulades en les bases reguladores aprovades el ……. i la convocatòria aprovada el ………., se subscriu el present conveni de col·laboració que s'ha redactat conforme l'article 16.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i que es regirà per les següents
CLÀUSULES
Primera.- Objecte de la col·laboració
L'objecte del present conveni és establir els termes de la col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i l'entitat col·laboradora ………………………………, perquè actuant en nom i per compte de l'òrgan concedent, amb caràcter general relacionats amb les subvencions previstes en les bases reguladores i convocatòria indicades en l'exposició segona del present conveni, col·labori en la gestió de les subvencions.
Segona.- Entitat col·laboradora
L'establiment físic ……………………………., el titular del qual és ………………………………………., ha estat nomenat mitjançant un procediment en règim de concurrència no competitiva com a entitat col·laboradora, en haver presentat l'oportuna sol·licitud juntament amb una declaració responsable. Declaració que assenyala el compliment de les condicions i els requisits establerts en les bases reguladores i en la convocatòria; i així mateix, sobre que no concorre cap de les circumstàncies assenyalades en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
S'ha comprovat que aquest establiment posseeix un títol habilitant per a exercir, en un establiment físic situat en ……………………………………………., l'activitat de ………………………..
Tercera.- Normativa reguladora especial de les subvencions
1.- Les subvencions que seran gestionades per l'entitat col·laboradora es regiran per les bases reguladores aprovades el ……… i publicades en el BOIB núm. …. de ………….. Així mateix per la convocatòria aprovada el ………… i publicades en el BOIB núm. ….. de ……………….
2.- Seran aplicable, en el no previst per les bases i la convocatòria, les normes assenyalades en l'article 2 de les bases reguladores, el títol de les quals és: règim jurídic.
Quarta.- Termini de durada
El present conveni de col·laboració començarà la seva vigència des de la signatura del mateix i fins al 31 de març de 2024, que serà l'últim dia en què els ciutadans podran canviar els bons per béns i/o serveis.
Cinquena.- Mesures de garantia
No es preveu l'aportació de garanties per part de l'entitat col·laboradora, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 8 de les bases reguladores.
Sisena.- Requisits que ha de complir i fer complir l'entitat col·laboradora en les diferents fases del procediment de gestió de les subvencions.
L'entitat col·laboradora haurà de complir els requisits establerts en l'article 8 de les bases reguladores durant tot el període de vigència del present conveni.
Setena.- Condicions de lliurament als beneficiaris de les subvencions concedides per l'òrgan administratiu concedent
En el moment de l'adquisició dels béns i/o serveis en l'establiment de l'entitat col·laboradora, amb l'abonament, en part o íntegrament de l'import de la compra amb el lliurament del bo descompte, es produeix el lliurament de les subvencions concedides per l'òrgan administratiu concedent.
En el moment del bescanvi del bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al titular de l'establiment adherit o a la persona que en representació d'aquesta estigui treballant en l'establiment. S'ha de comprovar que el número de DNI mostrat coincideix amb l'associat al bo descompte que el ciutadà pensa utilitzar.
La compra realitzada haurà de ser per un import mínim de 20 €. Cada bo només podrà ser utilitzat en un únic establiment i en una única compra, encara que podran adquirir-se un o diversos béns i/o serveis en aquesta. Per tant, en cada compra, per cada tiquet o factura, únicament es podrà emprar un bo com a màxim.
Una vegada realitzada la compra, el personal de l'establiment haurà de treure una fotografia del tiquet de compra o factura emesa. Una vegada fet això haurà d'introduir el codi (QR o id) del bo emprat, juntament amb la fotografia, en l'aplicació municipal. D'aquesta manera quedarà introduït el bo en el sistema perquè no es pugui tornar a usar, i quedarà associat a un determinada compra realitzada en l'establiment.
Per a realitzar aquestes actuacions el titular de l'establiment tindrà accés a l'eina del sistema per a validar i introduir els bons. D'aquesta manera aquests queden associats al seu negoci perquè l'Ajuntament pugui abonar-los, posteriorment, el valor total (vint euros -20€- per títol) dels bons emprats en el seu establiment.
Vuitena.- Forma de justificació per part dels beneficiaris del compliment de les condicions per a l'atorgament de les subvencions i requisits per a la verificació d'aquesta.
L'entitat col·laboradora haurà de comprovar que el DNI del ciutadà que s'ha presentat en l'establiment per a adquirir béns i serveis coincideix amb l'associat al bo concret que s'empra en aquesta adquisició.
Novena.- Obligació de l'entitat col·laboradora de sotmetre's a les actuacions de comprovació i control previstes en el paràgraf d) de l'apartat 1 de l'article 15 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre
Una vegada realitzada la compra, el personal de l'establiment haurà de treure una fotografia del tiquet de compra o factura emesa. Una vegada fet això haurà d'introduir el codi (QR o id) del bo emprat, juntament amb la fotografia, en l'aplicació municipal. D'aquesta manera quedarà introduït el bo en el sistema perquè no es pugui tornar a usar, i quedarà associat a un determinada compra realitzada en l'establiment.
L'Ajuntament disposarà d'aquesta informació per a poder realitzar actuacions de comprovació i control. Al seu torn, aquesta informació servirà per a abonar a cada establiment l'import dels bons emprats en aquest.
Desena.- Compensació econòmica que, si és el cas, es fixi a favor de l'entitat col·laboradora
No es fixa compensació econòmica a favor de l'entitat col·laboradora, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 8 de les bases reguladores.
Onzena.- Modificació i resolució del conveni
El present conveni podrà ser modificat per acord exprés de les parts, sempre que la modificació no afecti aspectes substancials i es formalitzi abans de la finalització del termini de vigència d'aquest.
Seran causes de resolució del present conveni:
El transcurs del seu termini de vigència sense haver-se acordat la pròrroga del mateix o, si és el cas, de les seves pròrrogues.
L'acord unànime dels signants.
L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per part d'alguns dels signants que porti aparellada la revocació o renúncia de la resolució del nomenament com a entitat col·laboradora. En aquest cas, qualsevol de les parts haurà de notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplerts. Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistís l'incompliment, la part que el va dirigir notificarà a l'altra part la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt
Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
Dotzena.- Comunicacions
Les comunicacions entre les parts es realitzaran a través del correu electrònic assenyalat a aquests efectes en la sol·licitud. El correu de l'Ajuntament serà: comercio@calvia.com.
Tretzena.- Protecció de dades i transparència
En l'execució de les actuacions regulades en el present conveni serà aplicable la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals i el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades.
El present conveni podrà ser posat a la disposició dels ciutadans en el Portal de Transparència, en aplicació del que es disposa en l'article 8.1.b) de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés i Bon Govern.
Informació bàsica sobre protecció de dades:
Identificació del tractament: Comerç
Responsable: Ajuntament de Calvià
Finalitat: Nomenament d'entitats col·laboradores
Legitimació: article 12 i 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
Destinataris: article 12.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
Drets: La persona sol·licitant té dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, com s'explica en la informació addicional detallada en: http://www.calvia.com/protecciondatos.
Catorzena.- Naturalesa i règim jurídic
El present conveni és de naturalesa jurídic-administrativa i es regeix pel que s'estableix en els articles 47 i següents del capítol VI del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, així com per la resta de la normativa a la qual es fa referència en la clàusula tercera.
Les discrepàncies sorgides sobre la interpretació, desenvolupament, modificació, resolució i efectes que poguessin derivar-se de l'aplicació del present conveni, hauran de solucionar-se mitjançant acord entre les parts.
En cas que no s'aconseguís l'acord les qüestions litigioses seran de coneixement i competència de l'ordre jurisdiccional contenciós-administratiu, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.
I com a prova de la seva conformitat, les parts subscriuen el present conveni per duplicat i a un sol efecte, en el lloc i data indicats. -La Tinent de Batle delegada de Turisme, Comerç, Activitats, i Platges i Litoral. -El representant de l'entitat col·laboradora.