Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

Núm. 706623
Reglament de participació ciutadana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació de Reglament de participació ciutadana s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del [Reglament de participació ciutadana, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

“REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE BANYALBUFAR

PREÀMBUL

Mitjançant aquest reglament de participació ciutadana, l'Ajuntament de Banyalbufar manifesta el seu ferm compromís envers la ciutadania per impulsar la participació democràtica i promoure la transparència en els assumptes públics locals, en plena conformitat amb la normativa vigent.

És amplament reconegut que l'àmbit polític local constitueix un context idoni per exercir el dret de participació ciutadana, ja que els municipispermeten establir una connexió directa i propera entre els ciutadans i les ciutadanes, així com entre aquests i les institucions públiques. Les lleis que regulen l'autonomia i el funcionament dels municipis reconeixen plenament el potencial que tenen les comunitats locals com a espaisde manifestació de la democràcia en el sentit més ampli i enriquidor possible. En aquest sentit, la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, promulgada el 1985, defineix els municipis com a canals immediats per a la participació ciutadana en els assumptes públics (Article 1).

La implicació del veïnat en el bon funcionament de la vida col·lectiva no s'ha de limitar a l'elecció dels seus representants a l'Ajuntament, en lamesura que el bon funcionament del municipi no és una responsabilitat exclusiva de l'administració municipal. Les actituds de respecte i civisme envers els membres de la comunitat, la corresponsabilitat en les decisions que ens afecten a tots i totes, i la participació activa i responsable tant per part d'entitats i associacions com de persones individuals, són elements clau que afavoreixen una dinàmica positiva del'activitat municipal i contribueixen a un Banyalbufar més inclusiu.

Una de les finalitats essencials d'aquest Reglament de Participació Ciutadana és fomentar la formació cívica i democràtica dels residents del municipi de Banyalbufar, promoure un millor coneixement de les institucions democràtiques locals i fomentar la corresponsabilitat en elsassumptes públics. En aquest sentit, l'Ajuntament assumeix el compromís de facilitar la màxima informació sobre plans de treball, activitats, obresi serveis municipals mitjançant diversos recursos materials i tecnològics disponibles actualment, i al mateix temps, recollir i respondre a les opinions o demandes rebudes a través de qualsevol d'aquests mitjans.

Una altra finalitat rellevant d'aquest Reglament de Participació Ciutadana és establir estructures col·lectives de deliberació i acord sobre el funcionament del municipi, amb l'objectiu de fomentar una reflexió i una visió global de Banyalbufar per sobre de visions sectorials limitades a interessos o problemes immediats o de caràcter corporatiu. Aquests organismes han de permetre que tant la ciutadania com els representants dels càrrecs públics puguin avaluar i debatre conjuntament els temes que els afecten, sempre respectant la capacitat de presa de decisions pròpia de l'Ajuntament.

En conjunt, aquest Reglament de Participació Ciutadana pretén marcar el primer pas en el camí cap a un aprenentatge col·lectiu que implica la participació, afavorint la presa de decisions polítiques sostenibles que contribueixin a millorar la qualitat de vida a Banyalbufar.

 

TÍTOL PRELIMINAR  DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Ciutadans i ciutadanes del municipi de Banyalbufar

1. Es consideren ciutadans i ciutadanes del municipi de Banyalbufar totes aquelles persones que, independentment de la seva nacionalitat, constitueixen el padró municipal d'habitants.

2. A més, a efectes d'aquest reglament, s'estendran els drets i deures a aquelles persones majors de 16 anys que acreditin una vinculació ambel municipi bé sigui a través d'una segona residència, bé a través d'una propietat o bé sigui per haver nascut al municipi.

3. Aquelles persones que es vulguin acollir a l'apartat 2 d'aquest article hauran d'inscriure's al Registre Municipal de Participació Ciutadana tal com indica l'article 23 d'aquest Reglament.

4. Els ciutadans i ciutadanes majors de 16 anys que formen part del Padró Municipal d'habitants formen part del Registre de Participació Ciutadana de forma automàtica.

Article 2. Finalitats del Reglament

Les finalitats d'aquest Reglament són:

a. Facilitar l'accés de la ciutadania a informació completa, veraç i entenedora sobre la política i la gestió municipal.

b. Crear punts de trobada i debat entre el govern local i la ciutadania, que permetin la incorporació al debat públic de les iniciatives ciutadanes que persegueixin la consecució de l'interès general.

c. Afavorir la participació dels ciutadans i ciutadanes, individualment o col·lectivament, en la gestió dels serveis públics locals.

d. Facilitar la integració de les persones nou vingudes a la vida social i política de la vila.

e. Promoure les actituds de respecte envers les persones, els grups socials i la comunitat en el seu conjunt.

f. Fomentar el desenvolupament i la millora del teixit associatiu.

Article 3. Normes interpretatives

Els dubtes que puguin plantejar-se en l'aplicació de les prescripcions d'aquest reglament s'han d'interpretar de manera que prevalgui la solució que asseguri la màxima participació, publicitat i informació de les actuacions polític-administratives.

 

TÍTOL I  DE LA INFORMACIÓ I LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Article 4. Mitjans d'informació

1. L'Ajuntament, com a canal directe de participació ciutadana en els assumptes públics, reconeix i garanteix el dret de participació detots els veïns, i es compromet a informar de la seva gestió al conjunt dels ciutadans i a facilitar la més amplia difusió per tot elmunicipi mitjançant els mitjans següents:

a. L'organització d'actes públics.

b. L'edició de cartells i bans.

c. La difusió de les convocatòries de les sessions del Ple.

d. Exposar al Tauler d'Anuncis les Actes de les sessions del Ple i de la Junta de Govern Local i les corresponents convocatòries i ordres del dia.

e. Anunciar al Tauler d'Anuncis l'aprovació inicial i definitiva de les disposicions municipals de caràcter general.

f. La web municipal, amb un apartat específic sobre participació, i el Portal de Transparència.

g. Xarxes socials i grups veïnals de missatgeria.

h. Qualsevol altre mitjà que es consideri convenient.

2. Es procurarà especialment de donar a conèixer els projectes i actuacions d'interès municipal, els períodes d'informació pública i l'agenda d'activitats.

3. Pels assumptes que revesteixen una especial transcendència per Banyalbufar, l'Ajuntament també realitzarà bustiades, facilitant així la comunicació amb tota la ciutadania del municipi.

Article 5. Dret a participar

Tots els ciutadans del municipi de Banyalbufar, d'acord amb l'article 1 d'aquest reglament, tenen dret a participar, directament o mitjançant associacions o col·lectius de ciutadans, en la gestió dels assumptes públics locals a través dels òrgans i mecanismes de participació que s'estableixen en les lleis d'administració local i supramunicipal com la Llei 4/2011 de 31 de març de la bona administració i en aquestreglament de participació.

Article 6. Dret a la informació pública

1. Els ciutadans i les ciutadanes del municipi de Banyalbufar, i les seves organitzacions, tenen dret a rebre informació sobre les activitats municipals i els serveis o els assumptes municipals d'una forma àmplia i objectiva, a accedir als arxius municipals que determini la legislació vigent i a utilitzar tots els mitjans d'informació general que estableixi l'Ajuntament.

2. L'Ajuntament facilitarà l'exercici d'aquest dret i establirà els canals d'informació generals per atendre les peticions d'informació que pugui fer qualsevol persona, amb les úniques limitacions establertes per les lleis, especialment les que facin referència als drets de protecció de dades, de la infància, la joventut i la intimitat de les persones o la seguretat ciutadana. Així, i complementant a l'article 4, els mitjans d'informació han de ser bidireccionals.

3. Els canals mitjançant els quals es podrà exercir el dret a la informació pública són:

a. Petició per escrit presentada a una oficina municipal.

b. Telèfon de consultes.

c. Correu electrònic dels polítics i tècnics municipals.

d. A través del Portal de Transparència de Banyalbufar i de la seu electrònica.

e. Qualsevol altre mitjà que es consideri convenient.

4. L'Ajuntament ha de garantir l'exercici dels drets dels ciutadans i ciutadanes d'acord amb el que s'estableix al Títol V Capítol VII d'Informació i Participació Ciutadanes de la Llei 20/2006, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears de 15 de desembre.

Article 7. Dret de petició

1. Les entitats ciutadanes, així com els ciutadans i ciutadanes a títol individual, poden adreçar-se a l'Ajuntament, per tal de sol·licitar informació o aclariments sobre aspectes de l'activitat municipal i el funcionament dels serveis públics, així com per informar o expressar queixes sobre problemes detectats als serveis públics o als procediments administratius. Aquest dret s'exerceix utilitzant qualsevol mitjà vàlid en dret que permeti deixar constància fefaent de la identitat del peticionari i de l'objecte de la petició.

2. Els mitjans per exercir el dret de petició seran els mateixos que els establerts en l'article 6.3 del reglament, a excepció del telèfon de consultes, ja que no permet deixar constància.

3. Els escrits o missatges són contestats per l'Ajuntament per escrit, directament pel Batle/essa o pel regidor/a en qui delegui, en el termini d'un mes. No són contestats els escrits o missatges que fan referència a deficiències que poden ser corregides per l'administraciómunicipal de forma pràcticament immediata. En cas de resposta negativa, aquesta s'ha de comunicar de forma motivada. (Així com s'estableix a la llei 39/2015)

4. L'ús del dret d'expressar una queixa no implica necessàriament la resolució del problema que l'hagi motivada.

Article 8. Dret d'audiència

1. Totes les persones tenen dret a ser escoltades en la tramitació dels procediments o en la realització d'actuacions municipals en els quals es manifesti un interès legítim.

2. Amb independència de la possibilitat d'accedir a la tramitació dels expedients administratius, de conformitat amb el que estableix la Llei 39/2015, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, aquest dret es pot exercir mitjançant convocatòria municipal a iniciativa de l'Ajuntament o a proposta veïnal per tractar temes d'interès ciutadà.

Article 9. Dret a la iniciativa veïnal

1. La iniciativa veïnal és aquella forma de participació per la qual la ciutadania sol·licita a l'Ajuntament que es realitzi una determinadaactivitat de competència municipal i d'interès públic municipal i sense generació de beneficis, per a la qual cosa aporten mitjans econòmics, béns, drets o treball personal. Correspondrà a l'Ajuntament promoure i fomentar-ne l'exercici.

2. Qualsevol entitat inscrita en el Registre d'Associacions Municipals o qualsevol persona o grups de persones físiques o jurídiques podran plantejar una iniciativa veïnal. Aquestes iniciatives hauran d'anar subscrites pel 10% de la ciutadania del municipi.

3. Quan l'Ajuntament rebi la iniciativa, se sotmetrà a informació pública durant un termini de trenta dies, tret que per raons d'urgència fos aconsellable un termini més curt.

4. L'Ajuntament haurà de decidir-se sobre la iniciativa veïnal en el termini de trenta dies a comptar del dia següent a la finalització de l'exposició pública. La Regidoria competent estudiarà la seva viabilitat tècnica i pressupostària i ho sotmetrà a consideració del Ple Municipal. En la fase d'estudi es podrà demanar aclariments complementaris a la persona o col·lectiu que ha fet la proposta.

5. Si el Ple de l'Ajuntament aprova la iniciativa veïnal, que tindrà en compte principalment l'interès públic i les aportacions que realitzin els ciutadans i les ciutadanes, farà pública la forma amb què es durà a terme i el calendari, i s'hi farà la modulació pressupostària corresponent.

6. L'aprovació d'una iniciativa ciutadana comporta la formalització d'un conveni entre l'Ajuntament i les persones o entitats peticionàries en el qual es concretaran els compromisos, les obligacions i les responsabilitats que corresponen a cada part i també el contingut precís de l'actuació.

Article 10. Intervenció dels ciutadans al Ple municipal

1. Finalitzada una sessió ordinària del Ple municipal, s'establirà un torn de precs i preguntes pel públic assistent sobre temes concrets d'interès municipal.

2. Quan un ciutadà desitgi intervenir davant el Ple, referent a algun punt concret de l'ordre del dia d'una sessió en què tingui interès, haurà de sol·licitar-ho al Batle/essa en el torn de precs i preguntes.

3. Autoritzada la intervenció, el sol·licitant podrà exposar el seu parer. La intervenció podrà durar un màxim de 3 minuts.

4. Les intervencions dels ciutadans, es limitaran a un màxim d'intervencions que fixarà la Junta de Portaveus.

5. No es permetran manifestacions de grat o desgrat. En cas d'incompliment d'aquesta norma el batle/essa podrà expulsar l'assistent que impedeixi el normal desenvolupament de la sessió.

6. Per tal de facilitar la participació de la ciutadania, en el moment de la convocatòria del Ple es faran públics els punts que es votaran durant la sessió. La ciutadania podrà sol·licitar informació sobre els expedients, per tal de fer arribar per escrit als regidors els suggeriments que considerin oportuns respecte dels mateixos amb anterioritat a la celebració del Ple.

7. El Batle/essa i l'equip de govern disposen del dret de no respondre al moment als dubtes plantejats per la ciutadania si versen sobre una temàtica molt concreta i de la qual no tenen informació en aquell moment. Disposaran d'una setmana per respondre per escrit a la persona interessada. Per tal d'evitar aquesta limitació, el ciutadà/na podrà fer arribar al Batle/essa i l'equip de govern la preguntaamb vint-i-quatre hores d'antelació a la celebració al Ple municipal.

8. La ciutadania no podrà intervenir en els plens extraordinaris.

Article 11. La consulta ciutadana

1. L'Ajuntament podrà celebrar consultes ciutadanes d'acord amb l'article 58 de la Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius. El procediment es podrà iniciar de les següents formes:

a. Per convocatòria de la Presidència de l'Ajuntament mitjançant un decret de Batllia.

b. Per acord de la majoria simple del Ple de l'Ajuntament.

c. Per iniciativa ciutadana subscrita per un nombre de persones, degudament identificades, inscrites en el Registre Únic de Participació Ciutadana, que representin almenys el 10% de la població major de 16 anys.

2. En tot cas, el Ple ratificarà la convocatòria d'una consulta ciutadana. En cas que la iniciativa no sigui ratificada pel Ple, caldrà exposarels motius de la denegació. Correspon a l'Ajuntament fer els tràmits pertinents perquè es pugui celebrar la consulta ciutadana.

3. Podran participar en la consulta ciutadana tots aquells ciutadans del municipi de Banyalbufar majors de 16 anys inscrits al cens o al Registre Municipal de Participació Ciutadana, independentment de la seva nacionalitat.

Es podran celebrar un màxim de 3 consultes ciutadanes en un mateix any.

1. Una mateixa consulta ciutadana pot recollir diverses preguntes.

2. En cap cas una consulta ciutadana pot tractar sobre tributs i l'establiment de preus públics, ni sobre qüestions que ja hagin estat sotmeses a consulta ciutadana durant la mateixa legislatura.

3. El resultat de la consulta ciutadana serà pres en consideració sempre que la participació sigui com a mínim del 40% dels ciutadans majors de 16 anys.

4. La consulta ciutadana consistirà en una o diverses preguntes tancades, el redactat de les quals serà aprovat pel Ple de l'Ajuntament. Les preguntes poden tenir dues o més respostes possibles i es contempla la possibilitat de formular preguntes la resposta de les quals consisteixi en ordenar per preferències diferents alternatives.

5. En el cas de les preguntes consistents en ordenar preferències, el recompte es realitzarà mitjançant el sistema de vot preferencial transferible.

6. La convocatòria d'una consulta ciutadana ha de comportar necessàriament unes mesures d'informació pública garantides per l'Ajuntament sobre les alternatives en qüestió que permetin a tota la ciutadania accedir a les propostes realitzades pels grups polítics municipals i pels grups socials de Banyalbufar.

 

TÍTOL II DE LES ENTITATS CIUTADANES I EL REGISTRE MUNICIPAL DE PARTICIPACIÓ

CAPÍTOL I Definició, drets i deures

Article 12. Concepte d'entitat ciutadana

1. A les finalitats del Reglament present, l'Ajuntament reconeix com a entitats ciutadanes aquelles que acreditin personalitat jurídica pròpia,tinguin la seu, domicili social o delegació permanent en el terme municipal, no tinguin ànim de lucre i el seu objecte social sigui la realització d'activitats, la defensa d'interessos col·lectius decaràcter general o sectorial i figurin inscrites al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (d'ara endavant, RMEC).

2. S'entén que una entitat té delegació permanent a Banyalbufar quan hi disposa d'una seu social, hi ha un mínim de tres socis empadronats a Banyalbufar i es demostra una voluntat de projectar l'activitat de l'entitat a Banyalbufar.

3. No tenen la consideració d'entitat ciutadana les persones jurídiques de naturalesa mercantil i les que, sigui quina sigui la sevanaturalesa jurídica, tinguin per objecte social una activitat econòmica o empresarial amb ànim de lucre.

Article 13. Paper social de les entitats ciutadanes

Les entitats ciutadanes són elements fonamentals per al progrés i la cohesió social d'una comunitat. Per aquesta raó són mereixedores d'un conjunt de drets específics i de suport públic, però també han de complir determinats deures que deriven de la seva responsabilitat social.

Article 14. Drets de les entitats ciutadanes

1. Sens perjudici que totes les entitats puguin exercir davant l'Ajuntament les accions i drets previstos a l'ordenament jurídic, les entitats ciutadanes inscrites al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (RMEC) poden gaudir els drets següents:

a. Dret a l'ús esporàdic o temporal de recursos de titularitat municipal, especialment els locals, amb les limitacions que imposin lacoincidència d'ús per part de diverses entitats o pel mateix Ajuntament i les determinacions del Reglament que ho reguli, en el seu cas. Per fer efectiu aquest dret cal adreçar la sol·licitud amb antelació suficient i l'entitat beneficiària ha d'assumir la responsabilitat pel tracte donat a aquests mitjans durant el seu ús.

b. Dret a l'ús continuat de locals de titularitat municipal, mitjançant conveni, sempre i quan sigui justificable pel volum i el valor social del'activitat desplegada per l'entitat.

c. Dret d'accés a la informació municipal en els termes i condicions previstos en el Títol tercer d'aquest Reglament.

d. Dret a subvencions econòmiques per a la realització de projectes o activitats que promoguin interessos generals o sectorials dels ciutadans i ciutadanes de Banyalbufar. Per complimentar aquesta finalitat, el pressupost contemplarà la corresponent partida o partides pressupostàries. La regulació detallada d'aquest dret és la continguda a la normativa general que regula el procediment de concessió de subvencions públiques.

e. Dret a rebre a l'adreça de correu electrònic de l'entitat, les convocatòries de les sessions dels òrgans col·legiats municipals que celebrensessions públiques quan a l'ordre del dia figurin qüestions relacionades amb l'objecte social de l'entitat. En els mateixos supòsits reben també les resolucions i acords adoptats pels òrgans municipals al respecte.

f. Dret a rebre publicacions periòdiques que editi l'Ajuntament, sempre que l'entitat ho sol·liciti expressament.

g. Tots aquells altres drets reconeguts als ciutadans i ciutadanes en el present Reglament, a excepció del dret de participació en la consulta popular, que és estrictament individual.

2. La realització dels drets reconeguts als punts a, b i d haurà de ser compatible amb els objectius determinats per l'Ajuntament i els límits de la hisenda municipal.

Article 15. Deures de les entitats ciutadanes

Les entitats ciutadanes tenen els deures següents:

a. Deure d'assegurar el funcionament legal i democràtic de l'entitat.

b. Deure de col·laborar amb l'Ajuntament, amb la finalitat d'aconseguir una millor prestació dels serveis municipals en benefici de l'interès general del municipi.

c. Deure de facilitar l'actuació municipal en tot allò relatiu a la inspecció, fiscalització i seguiment de les matèries relacionades amb l'àmbit de competències de l'Ajuntament.

d. Deure de promoure la convivència i el respecte entre les persones.

e. Deure de procurar per tots els mitjans el respecte de les instal·lacions, equipament i mobiliari urbà del municipi.

f. Deure de transparència envers el municipi en tots els casos en què es gestionin recursos públics, bé en forma de diners, bé en forma de locals, infraestructures o altres serveis.

Article 16. Compromís de l'Ajuntament amb les entitats ciutadanes

L'Ajuntament es compromet a aportar mitjans per fer possible la realització dels drets reconeguts a les entitats pel present Reglament, a respectarl'autonomia de les entitats ciutadanes, a incentivar la formació dels seus membres en matèries d'interès associatiu i a aportar, en la mesura que siguipossible, assessorament i recursos útils per al conjunt del teixit associatiu.

 

CAPÍTOL II Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (RMEC)

Article 17. Finalitat del Registre

El Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (RMEC) té per finalitat obtenir un coneixement acurat de les Entitats existents al municipi, llursfinalitats i representativitat, per tal de possibilitar una política municipal de foment de l'associacionisme local.

Article 18. Obligatorietat d'inscripció al Registre

Les entitats ciutadanes s'han d'inscriure al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (RMEC) per a l'exercici dels drets específics reconeguts en aquest Reglament. És un registre independent de qualsevol altre registre, estatal o nacional, en el qual també hagin de ser obligatòriament inscrites.

L'objectiu del registre és identificar el teixit associatiu de la societat civil del municipi. Per aquest motiu no formaran part del RMEC els partitspolítics, les agrupacions d'electors i les coalicions electorals.

Article 19. Procediment d'inscripció al Registre

1. Les entitats sol·liciten la inscripció al Registre mitjançant un escrit adreçat a l'Ajuntament. En el moment de fer-ho han d'aportar els documents següents:

a. Estatuts vigents de l'entitat.

b. Número d'inscripció en el Registre d'Associacions de la CAIB.

c. Domicili social.

d. Número d'Identificació Fiscal (NIF).

e. Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.

f. Pressupost de l'any en curs.

g. Programa d'activitats de l'any en curs.

h. Certificació del nombre de socis.

2. En el termini de trenta dies des de la sol·licitud d'inscripció, el batle/essa o el regidor/a que tingui la competència delegada, previ informe jurídic, decretarà la inscripció de l'entitat al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (RMEC), sens perjudici de les ampliacionsnecessàries per a esmenar omissions o defectes de la documentació exigida.

3. La denegació de la inscripció, ha de ser sempre motivada i la resolució que en aquest sentit s'adopti posarà fi a la via administrativa. Els interessats podran interposar els recursos pertinents d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. Les dades i els documents exigibles per a la inscripció al Registre són públics, i quan es produeixin canvis al respecte les entitats ho han decomunicar a l'Ajuntament, per escrit o per correu electrònic, en el termini màxim de tres mesos. Les entitats que reben suport econòmic de l'Ajuntament han de presentar, a més, informació detallada sobre llurs pressupostos i programes d'activitats.

5. A efectes de la continuació de la vigència de la inscripció, totes les entitats inscrites al registre hauran de presentar a l'Ajuntament, a finals de cada any i abans del 30 de desembre (si no ho han fet per demanar subvenció), una memòria de les activitats i els actes realitzats en el transcurs de l'any, així com el nombre vigent d'associats, i les modificacions que s'hagin pogut produir en la composició de la Junta per motiu de la celebració de la seva assemblea general anual de socis. La manca d'aquesta documentació podrà condicionar la vigència de la seva inscripció.

6. L'incompliment d'aquestes obligacions, així com la dissolució o extinció per qualsevol causa, admesa o declarada en dret, produeix, prèvia audiència amb l'interessat, la cancel·lació de la inscripció en el Registre, mitjançant resolució de l'Alcaldia, que posarà fi a la viaadministrativa. Contra aquest acte, els interessats podran interposar els recursos pertinents d'acord amb la Llei 39/2015, d'1d'octubre, del règim jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

 

CAPÍTOL III Registre Municipal de Participació Ciutadana

Article 20. Registre Municipal de Participació Ciutadana

El registre Municipal de Participació Ciutadana és una base de dades de col·lectius i persones interessades en la participació ciutadana.

Les persones ciutadanes, majors de 16 anys, que formen part del Padró Municipal d'Habitants del municipi de Banyalbufar, formen part del Registre de Participació Ciutadana de forma automàtica.

Article 21. Finalitat del Registre

El Registre Municipal de Participació Ciutadana té la finalitat de comptar amb un cens de ciutadans partícips de qualsevol procés participatiu contemplat en aquest reglament.

Article 22. Procediment per inscriure's al Registre

En cas de ser una persona no empadronada al municipi de Banyalbufar, però interessada en formar part dels diferents processos de participació, haurà de manifestar la seva voluntat de formar part del Registre Municipal de Participació Ciutadana de la següent manera:

a. Presentant una sol·licitud específica on es manifesti la voluntat de formar partdel Registre Municipal de Participació Ciutadana a les oficines d'Atenció al públic.

b. Acreditar una propietat o negoci a través d'una fotocòpia del rebut de l'IBI

c. Adjuntant una fotocòpia del D.N.I. de la persona interessada.

d. Si hi ha més d'una persona interessada, s'haurà de presentar fotocòpia del DNI de cada una de les persones interessades i presentar un justificant acreditatiu de la residència, el llibre de família o en el seu cas una declaració jurada al·legant la residència en l'habitatge en qüestió. Per acreditar la propietat haurà de presentar- se, si n'és el cas, el títol de propietat.

 

TÍTOL III ÒRGANS I MECANISMES DE PARTICIPACIÓ

Article 23. Comissió Permanent de Participació Ciutadana

1. La Comissió Permanent de Participació Ciutadana és l'òrgan de coordinació dels processos de participació ciutadana del municipi de Banyalbufar.

2. Les decisions de la Comissió seran únicament decisions de forma sobre els processos i mecanismes de participació com a instruments. La Comissió no està autoritzada per prendre decisions fermes de contingut sobre les temàtiques que es portin a participació. La decisió sobre el contingut correspon únicament a la ciutadania.

3. La convocatòria de l'acte de constitució de la Comissió es farà en els primers quatre mesos després de les eleccions municipals i es faràmitjançant convocatòria pública a tots els ciutadans i ciutadanes majors de 16 anys.

4. Podran formar part de la Comissió totes les persones que formin part del cens o del Registre de Participació Ciutadana, encara que no hagin estat convocats.

5. La Comissió Permanent de Participació Ciutadana, amb la voluntat d'aconseguir el màxim acord polític i social, estarà formada per:

o Un representant de cada candidatura presentada a les darreres eleccions municipals i que hagi obtingut més d'un 5% dels vots.

o El Batle/essa.

o El regidor/a de Participació Ciutadana.

o 3 representants de les entitats ciutadanes i/o ciutadans a títol personal. En cas que sigui possible, hi haurà d'haver com a mínim unrepresentant d'entitats i un del Port des Canonge.

o Els tècnics que en cada cas l'Ajuntament consideri oportuns, els quals tindran veu però no vot.

6. Amb la voluntat de garantir la màxima pluralitat i de mantenir el caràcter social i no polític de les 3 places corresponents als representants de les entitats i la ciutadania, els càrrecs electes no poden optar a ocupar cap d'aquestes 3 places.

7. Una mateixa persona no pot ocupar més d'una plaça a la Comissió Permanent de Participació Ciutadana.

8. El procediment d'elecció dels representants dels ciutadans/es serà per sorteig entre els candidats presentats. El sorteig serà públic i es farà el mateix dia de constitució de la Comissió. Els candidats s'hauran d'inscriure a l'Ajuntament almenys 10 dies abans de la celebració d'aquest acte i l'Ajuntament farà pública la llista de candidats.

9. Les sessions de la Comissió Permanent de Participació Ciutadana són públiques i obertes.

10. Les funcions de la Comissió Permanent de Participació Ciutadana són:

a. Vetllar per la transparència i neutralitat dels processos participatius.

b. Consensuar la seva metodologia i estructura organitzativa.

c. Deliberar i validar les bases reguladores dels processos participatius.

d. Mobilitzar la ciutadania a participar en els processos participatius.

e. Proposar, si així es considera, el començament d'un procés participatiu o de consulta ciutadana, referèndum municipal o una audiència pública.

f. Preparar la documentació dels temes que es sotmetin a participació ciutadana.

g. Difondre els resultats dels processos participatius

11. Les decisions de la Comissió Permanent de Participació Ciutadana es prendran, sempre que sigui possible, per consens entre tots els seus membres. Quan no s'arribi al consens es realitzarà una votació cada representant, excepte els tècnics de l'Ajuntament, tindrà un vot. Lavotació serà favorable quan sigui aprovada per 2/3 parts dels assistents.

12. De la Comissió Permanent de Participació Ciutadana en poden sortir sol·licituds per a celebrar Consultes Ciutadanes i Audiències Públiques.

Article 24. Comissions ciutadanes de treball

1. Les comissions ciutadanes de treball són grups de debat i reflexió formats per la ciutadania, tècnics municipals i associacionsque voluntàriament volen treballar per dur a terme diferents iniciatives socials.

2. Es podran crear comissions ciutadanes de treball per dur a terme l'organització d'activitats puntuals de les diferents àrees municipals o debatre sobre temes concrets.

Article 25. L'audiència pública

1. L'audiència pública és la trobada en una data determinada dels i les responsables municipals amb la ciutadania per tal d'informar sobredeterminades activitats o programes d'actuació i recollir propostes dels veïns i veïnes.

2. El batlle/essa anualment convocarà audiència pública per presentar el desenvolupament del programa d'actuació municipal, les ordenances municipals i els pressupostos.

3. També se'n podran convocar les que siguin necessàries al llarg de l'any a iniciativa municipal o a proposta d'un dels dos següents:

a. El 10% de les persones majors de setze anys inscrites en el cens electoral.

b. Un nombre d'associacions o grups no inferior al 30% dels inscrits al fitxermunicipal d'entitats.

4. El funcionament de les sessions serà el següent:

a. Intervenció de la ponència del tema a tractar;

b. Intervenció i posicionament del responsable polític municipal;

c. Intervenció de les persones assistents

d. Rèplica del/la responsable polític, si escau;

e. Conclusions, si escauen.

Article 26. El Consell d'Infants i Adolescents

1. És un Consell Sectorial de creació potestativa, amb característiques singulars atesa la composició principal dels seus membres. Té la funció principal d'incorporar lesvivències de la població infantil i juvenil i afavorir la intervenció dels nois i noies en els debats, propostes, suggeriments i queixes respecte de qualsevol actuació municipal, així com ser- ne informats i opinar sobre totes les actuacions d'altres administracions públiques que actuen a la ciutat.

2. El reglament que regularà l'estructura, el funcionament i els objectius definitiusd'aquest Consell es farà a partir de les aportacions dels infants i joves a través d'activitats conjuntes entre els centres educatius o amb els membres representants que hi formaran part.

3. El reglament del Consell s'haurà d'aprovar pel Ple Municipal.

Article 27. Audiència Infantil i Juvenil

1. Les audiències públiques infantils i juvenils són enteses com un mitjà de participació, de consulta i assessorament d'implantació potestativa, consistent en la trobada dels/les responsables polítics i tècnics municipals amb els infants i joves del municipi. Tot i així, la seva funció principal és de caràcter pedagògic i educatiu vers del jovent del municipi, i haurà de tenir en compte el pla de treball que s'elabori en col·laboració amb les escoles, els esplais, les associacions de mares i pares i altres entitats relacionades amb la infància.

2. Aquesta audiència infantil serà convocada pel batle/essa directament, o a petició de l'esmentat Consell d'Infants i Adolescents.

3. La sessió s'iniciarà amb la presentació del batle/essa o persona en qui delegui, que exercirà de president, i tot seguit es donarà la paraula als/les representants del Consell d'Infants i Adolescents. Si escau, intervindran els/les regidors/res i/o tècnics/ques responsables del temao els temes que es tractin. Seguidament, s'obrirà un torn de paraula perquè els grups polítics municipals manifestin la seva posició. Després podrà intervenir la resta d'assistents i es donarà prioritat als nens i les nenes sense més límit que l'ús raonable del temps.

4. Actuarà com a secretari el de la Corporació o la persona en qui delegui. Hi podran assistir, també, un/una portaveu o representant de cada grup municipal. Hi hauran d'assistir els/les regidors/res i el personal tècnic responsable de les àrees relacionades amb el Consell d'Infants i Adolescents i dels temes que es tractin en l'audiència.”

Contra el present Acordo es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Banyalbufar, 10 de novembre de 2023

La batlessa María de los Angeles Leonor Bosch Perez