Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 705741
Acord del Consell de Govern de 10 de novembre de 2023 pel qual es declaren com a inversió d’interès autonòmic les obres de construcció d’un nou centre de primer cicle d’educació infantil a Pollença i es considera sistema general d’equipament públic educatiu en sòl rústic la parcel·la cadastral 07042A001009060000SD, de propietat municipal, ubicada en el terme municipal de Pollença, d’acord amb els articles 7 i 8 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l’ampliació de la xarxa d’equipaments públics d’usos educatius, de recerca, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Un dels objectius del Govern de les Illes Balears, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, és garantir el dret a l'educació de qualitat i accedir-hi en condicions d'igualtat. (Art. 26.1)
Així mateix, d'acord amb l'Estatut, les institucions pròpies de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per complir les finalitats que els són pròpies i en el marc de les competències que els atribueix aquest Estatut, han de promoure, com a principis rectors de la política econòmica i social, el desenvolupament sostenible encaminat a la plena ocupació, la cohesió social i el progrés científic i tècnic, de manera que s'asseguri a tota la ciutadania l'accés als serveis públics i el dret a la salut, l'educació, l'habitatge, la protecció social, el lleure i la cultura (article 12.3)
L'article 12 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), segons la redacció establerta en la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (LOMLOE), sobre els principis generals de l'educació infantil, estableix que l'educació infantil té caràcter voluntari i que la seva finalitat és contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social, cognitiu i artístic de l'alumnat, així com a l'educació en valors cívics per a la convivència. Aquest article també disposa que la programació, la gestió i el desenvolupament de l'educació infantil han d'atendre, en tot cas, la compensació dels efectes que les desigualtats d'origen cultural, social i econòmic tenen en l'aprenentatge i l'evolució dels infants, així com la detecció precoç i l'atenció primerenca de necessitats específiques de suport educatiu.
L'article 15.1 de la LOE especifica que les administracions públiques han de promoure un increment progressiu de l'oferta de places públiques en el primer cicle d'educació infantil (0-3 anys). Així mateix, han de coordinar les polítiques de cooperació entre elles i amb altres entitats per assegurar l'oferta educativa en aquest cicle. Amb aquesta finalitat, han de determinar les condicions en les quals es poden establir convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades.
A més, la disposició addicional tercera de la LOMLOE, sobre l'extensió de l'educació infantil, disposa que s'ha d'establir un calendari per a l'extensió del primer cicle d'educació infantil i que, en la seva implantació progressiva, s'ha de tendir a l'extensió de la gratuïtat i prioritzar l'accés dels alumnes en situació de risc de pobresa i exclusió social i la situació de baixa taxa d'escolarització.
L'article 3 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix els principis generals del sistema educatiu de les Illes Balears, entre els quals s'esmenten, d'una banda, el compliment efectiu dels drets de la infància d'acord amb el que estableix la Convenció sobre els Drets de l'Infant, aprovada per les Nacions Unides, i els seus protocols facultatius, la qual reconeix l'interès superior del menor, el dret a l'educació, a no ser discriminat i a participar en les decisions que l'afectin, i l'obligació de les administracions d'assegurar aquests drets; i de l'altra, el compliment dels drets dels infants, els joves i altres persones amb diversitat funcional d'acord amb el que estableix la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, aprovada per les Nacions Unides, especialment el dret d'accés a una educació inclusiva i a la millora de la seva qualitat de vida.
En l'article 7 de la Llei 1/2022, sobre la regulació del primer cicle d'educació infantil, s'estableix que el Govern de les Illes Balears ha de regular, en el marc de les seves competències, el primer cicle d'educació infantil, que va de 0 a 3 anys, des d'un enfocament educatiu. El caràcter educatiu del primer cicle ha de formar part de la proposta pedagògica de tots els centres que l'imparteixen. A més, aquest article disposa que l'objectiu de la regulació del primer cicle d'educació infantil és universalitzar aquest cicle, fer-lo gratuït progressivament i garantir una educació equitativa i de qualitat.
El Govern de les Illes Balears ha anat adoptant els compromisos necessaris per complir les propostes del document marc «L'educació dels infants 0-3 i la necessària equitat» elaborat per una comissió tècnica amb experts en 0-3 que es deriva de la Proposició no de llei 16956-17, de 26 de febrer de 2018, aprovada per la Comissió d'Educació del Parlament de les Illes Balears, entre els quals es poden esmentar, l'augment de l'oferta educativa de primer cicle d'educació infantil, a través de convocatòries d'ajuts per a la creació de places públiques de primer cicle d'educació infantil, i la reconversió de centres privats sense autorització educativa que atenen regularment infants de menys de tres anys en centres de primer cicle d'educació infantil.
A més un dels compromisos del nou Govern ha estat el d'ampliar la gratuïtat de l'educació dels infants a tot el primer cicle d'educació infantil i establir un mòdul destinat al sosteniment de les aules del primer cicle d'educació infantil dels centres de la xarxa pública d'escoles infantils de primer cicle i dels centres de titularitat privada que pertanyen a la xarxa complementària per permetre que el servei d'escolarització bàsica en aquests centres sigui gratuït.
Així recentment s'ha aprovat el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, que té per objecte, d'una banda, establir els mòduls per al sosteniment de les aules de primer cicle d'educació infantil de les escoletes de la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears i de la xarxa complementària que permetin la gratuïtat de l'escolarització dels alumnes matriculats i, de l'altra, permetre la suspensió del cobrament de les taxes o dels preus públics de les escoletes de la xarxa pública a partir de l'1 de setembre de 2023, mentre es duu a terme la necessària tramitació de la modificació d'aquestes taxes o preus públics.
L'Ajuntament de Pollença, de conformitat amb la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 2 de desembre de 2021, és beneficiària de l'ajut de 660.000 euros per a la creació i consolidació de places públiques de primer cicle d'educació infantil corresponents als exercicis 2020-2024, equivalent a 74 places de creació. Aquesta convocatòria correspon al Programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i per la Unió Europea-NextGenerationEU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
En data 31 de juliol de 2023 l'Ajuntament de Pollença ha sol·licitat la declaració d'inversió d'interès autonòmic per a sistema general d'equipament públic docent en relació a la parcel·la 906 del polígon 1 (referència cadastral núm.:07042A001009060000SD), de propietat municipal, amb la finalitat d'implantar el nou centre de primer Cicle d'educació infantil (“Escoleta”) d'acord amb els articles 7 i 8 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius,de recerca, sanitaris o socials de la CAIB, als efectes d'impulsar els tràmits oportuns per a la construcció d'aquest nou centre de primer cicle.
En data de 8 de setembre de 2023 l'Ajuntament de Pollença va presentar escrit de completació i millora de la sol·licitud.
De conformitat amb la documentació tècnica aportada per l'Ajuntament, actualment el terme municipal de Pollença compta amb 3 centres de 1r cicle d'educació infantil (0-3 anys): l'Escola Infantil La Gola, els centres d'Educació Infantil Picarol i Voliaina. El primer és una Escola Infantil pública i els altres dos, si bé són centres d'educació infantil de la Xarxa Educativa Complementària a la xarxa d'escoletes publiques, són centres de titularitat privada.
Segons el document marc a que fa referència l'informe emès en data 28.07.2023 per la tècnica de l'àrea municipal competent, ‘L'educació dels infants 0-3 i la necessària equitat. Anàlisi de la realitat a les illes Balears. Consideracions i recomanacions” elaborat per la Comissió Tècnica 0-3 el gener de 2019 i sol·licitat per la Comissió d'Educació del Parlament, la població total de 0-3 anys a Pollença era de 453 infants. D'aquests, només 177 (39,1%) van tenir plaça en els centres de 1r cicle d'educació infantil del municipi; 74 (16,3%) dels quals ho van fer en l'Escola Infantil pública. Això implica que el 60,9% dels infants de 0 a 3 anys es van quedar fora d'aquesta etapa educativa.
Tenint en compte que en el document “Diagnóstico sobre el primer ciclo de educación infantil en España (0 a 3 años). Propuesta de implantación de un sistema de educación infantil de calidad y cobertura universal. Estudio de viabilidad económica de la reforma propuesta y de sus impactos socio-económicos” elaborat per l'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda l'any 2018, assenyala que la taxa de cobertura ‘òptima' és aquella que permet una cobertura universal des del moment que s'acaben els permisos parentals remunerats pels progenitors i que aquesta demanda hauria de poder satisfer el 72% dels infants, vol dir que el sistema hauria d'assumir gairebé el doble dels infants actualment matriculats, que per diferents motius (normalment econòmics), no han utilitzat aquest servei. Es per això que es fa necessària la creació d'una nova Escola Infantil pública que presti un servei educatiu essencial en motiu de les necessitats socials creixents que apropi el municipi de Pollença a una taxa de cobertura d'infants matriculats de 0 a 3 anys propera als estàndards recomanats.
El Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, té per objecte impulsar la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris i socials de la comunitat autònoma de les Illes Balears; establir mesures d'agilitació i simplificació dels procediments administratius relatius a l'execució d'obres i inversions públiques per a dotacions d'aquests equipaments públics; i regular els efectes de la declaració d'inversions d'interès autonòmic de les Illes Balears, amb la finalitat d'atendre la demanda creixent de serveis i prestacions en aquests àmbits (article 1).
De conformitat amb l'article 2 de l'esmentat Decret llei 1/2018, es consideren equipaments públics d'usos educatius de la comunitat autònoma de les Illes Balears els que siguin promoguts, finançats i/o desenvolupats per òrgans de la mateixa comunitat autònoma o les seves entitats instrumentals de dret públic
D'acord amb l'article 7 del Decret llei 1/2018, en relació amb l'article 5 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió de les Illes Balears, correspon al Consell de Govern declarar com a inversió d'interès autonòmic un equipament públic d'ús educatiu. Per a la declaració, el Consell de Govern de les Illes Balears ha d'identificar els terrenys on s'ubica o s'ha d'ubicar l'equipament públic, indicar l'administració a la qual correspon la titularitat, determinar l'ús concret que s'ha de donar a l'equipament i assenyalar el sistema general d'equipament al sòl al qual s'adscriu o, si és el cas, informar de la classificació i la qualificació urbanística de l'equipament si aquest ja existeix.
D'acord amb l'article 8.1 del Decret Llei 1/2018, la declaració de la inversió d'interès autronòmic suposa que els terrenys on s'acordi la ubicació de l'equipament públic s'han de qualificar automàticament com a sistema general d'equipament de l'ús corresponent.
Per tot això, d'acord amb el que disposen els articles 7 i 8 del Decret llei 1/2018, el Consell de Govern a proposta del conseller d'Educació i Universitats, en la sessió de dia 10 de novembre de 2023 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Declarar inversió d'interès autonòmic les obres de construcció d'un centre de primer cicle d'educació infantil a Pollença i considerar sistema general d'equipament públic educatiu en sòl rústic la parcel·la cadastral 07042A001009060000SD, de propietat municipal, ubicada en el terme municipal de Pollença, d'acord amb els articles 7 i 8 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon. Notificar aquest Acord a l'Ajuntament de Pollença.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de novembre de 2023
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens