Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 703268
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques a proposta de la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, per la qual es qualifica positivament la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Logopedes de les Illes Balears i se n’ordena la inscripció en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. El 5 de setembre de 2022 va tenir entrada en el registre de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat la sol·licitud d'inscripció de la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Logopedes de les Illes Balears, en el Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears.

2. El 30 de setembre de 2022 es va dictar un requeriment per corregir deficiències advertides en la documentació presentada.

3. El 8 de maig de 2023, la part interessada va aportar nova documentació per tal de donar compliment al requeriment efectuat el 30 de setembre de 2022.

4. El 6 de juny de 2023 el Servei d'Entitats Jurídiques va sol·licitar informe al Servei d'Assessoria Jurídica de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat i a la Conselleria de Salut i Consum, d'acord amb l'article 16 del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears.

5. El 23 de juny de 2023 va tenir entrada en el Servei d'Entitats Jurídiques, l'Informe del Servei de Suport Jurídic de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, on s'indicaven observacions de caràcter essencial que s'havien de modificar del text dels Estatuts.

6. El 27 de juny de 2023 es va dictar la Resolució del director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local, a proposta de la cap del Servei d'Entitats Jurídiques, per la quan s'ordena la devolució del text dels Estatuts del Col·legi Oficial de Logopedes de les Illes Balears, d'acord amb l'article 16.2 del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears.

7. El 26 de juliol de 2023 la part interessada va presentar un escrit al·legant la seva oposició a d'oposició a determinades observacions de caràcter essencial que s'havien indicat a l'Informe del Servei de Suport Jurídic de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat de 23 de juny de 2023, d'acord amb el que disposa l'article 112.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. El 31 de juliol de 2023 es va donar trasllat de l'escrit d'oposició al Servei de Suport Jurídic de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

9. El 21 d'agost de 2023 el cap del Servei de Suport Jurídic de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat accepta les al·legacions indicades a l'escrit d'oposició.

10. El 23 d'octubre de 2023 la part interessada va aportar documentació requerida pel Servei d'Entitats Jurídiques.

Fonaments de dret

1. L'article 36 de la Constitució espanyola disposa que la llei ha de regular les peculiaritats pròpies del règim jurídic dels col·legis professionals i l'exercici de les professions titulades. L'estructura interna i el funcionament dels col·legis han de ser democràtics.

2. D'acord amb el que disposa l'article 31.9 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, corresponen a la Comunitat Autònoma les competències de desplegament legislatiu i d'execució en matèria de corporacions de dret públic representatives d'interessos econòmics i professionals, les quals ha d'exercir en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i en els termes que s'hi estableixin.

3. L'article 21.1 a de la Llei 10/1998 estableix que els col·legis professionals han de comunicar a la conselleria competent en aquesta matèria el text oficial dels estatuts i les modificacions que s'hi facin, en els termes que es determinin reglamentàriament.

4. L'article 16.4 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, estableix la competència per dictar la resolució sobre la qualificació dels estatuts col·legials, que recau en el conseller competent en matèria de col·legis professionals.

5. El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica l'article 2 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, la competència en matèria de corporacions de dret públic.

Proposta de resolució

Propòs a la consellera de Presidència i Administracions Públiques que dicti una resolució en els termes següents:

1. Qualificar positivament la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Logopedes de les Illes Balears, el text dels quals s'annexa a aquesta Resolució.

2. Ordenar la inscripció dels Estatuts en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Notificar aquesta Resolució a la corporació sol·licitant.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 6 de novembre de 2023)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

La directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament Francisca Ramis Pons

 

 

ANNEX ESTATUTS DEL COL·LEGI DE LOGOPEDES DE LES ILLES BALEARS

TÍTOL I DEL COL·LEGI

Capítol I Generalitats

Article 1

El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears és una corporació de dret públic, de caràcter professional, amb personalitat jurídica pròpia i amb plena capacitat per al compliment dels seus fins.

Article 2

El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears està format per:

1. Per diplomats de la logopèdia, graus en Logopèdia o titulacions que substitueixin a aquestes en el futur, o en un títol estranger equivalent homologat degudament que, posseint els requisits exigits per aquests Estatuts, s'hi incorporen com a col·legiats, amb plenitud de drets, per dedicar-se professionalment a la prevenció, l'avaluació i la intervenció en els trastorns del llenguatge.

2. Per les persones que, a partir de l'any 1999 (inclòs) finalitzaren els cursos de postgrau i els màsters en dificultats del llenguatge i l'audició, organitzats per les universitats per a llicenciats universitaris i mestres, i que acreditin com a mínim un any d'experiència en el camp de la logopèdia i que varen demanar la l'habilitació per integrar-se en el Col·legi dintre el termini dels dos anys següents a la entrada en vigor de la Llei 13/2001, de vuit d'octubre, de creació del Col·legi Professional de Logopedes de les Illes Balears, sempre que el nombre de crèdits d'aquests no fos inferior al límit mínim establert per la normativa aplicable en el moment d'entrar en vigor la esmentada llei.

3. Pels professionals que varen sol·licitar la seva incorporació al Col·legi d'acord amb les condicions i terminis prevists en la Disposició Transitòria Quinta de la Llei 13/2001, de vuit d'octubre, de creació del Col·legi Professional de Logopedes de les Illes Balears:

Transitòriament, podran integrar-se en el Col·legi Professional de Logopedes de les Illes Balears, si així ho demanen, durant el dos anys següents a la entrada en vigor d'aquest Llei, els professionals que hagin treballat o treballin en el camp de les pertorbacions del llenguatge i de l'audició i que es trobin en algú dels següents supòsits:

1. Els professionals que acreditin l'exercici professional en el camp de la logopèdia al menys durant tres anys i que estiguin en possessió d'alguna de les següents titulacions:

a) Títol de professor especialitzat en pertorbacions del llenguatge i de la audició expedit pel Ministeri d' Educació y Ciència.

b) Diploma de la especialitat de pertorbacions del llenguatge expedit per alguna de les Universitats de l'Estat Espanyol.

c) Diploma de especialització en patologia del llenguatge expedit por l'Escola de Patologia del Hospital de la Santa Creu y Sant Pau de Barcelona.

2. Els professionals que estiguin en possessió d'un títol universitari, llicenciatura o diplomatura en ciències de la salut i/o de l'educació i que, no estant incloses en els apartats anteriors, puguin acreditar cinc anys d'experiència a activitats pròpies de logopèdia, desenvolupades durant els deu últims anys anteriors a la entrada en vigor d'aquesta Llei.

4. Pels Professionals que, pertanyent a un altre Col·legi professional de Logopedes, sol·licitin ingressar al de les Illes Balears.

Article 3

1. L'àmbit territorial d'actuació del Col·legi de Logopedes és les Illes Balears.

2. El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears té el seu domicili al carrer Jeroni Amengual, 2, local 10 dreta, 07010 Palma de Mallorca.

Article 4

El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears es regeix per la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de col·legis professionals, per les disposicions que la despleguen, per aquests Estatuts i, si n'és el cas, pels reglaments que pugui dictar en exercici de la seva autonomia.

Els seus actes queden sotmesos a les disposicions vigents quan hi siguin aplicables.

 

Capítol II Fins i funcions

Article 5

Són fins essencials del Col·legi al seu àmbit territorial:

a) Ordenar, dins del marc de les lleis, i vigilar l'exercici de la professió de logopeda.

b) Representar els interessos generals de la professió, especialment en les seves relacions amb l'Administració.

c) Defensar els interessos professionals dels col·legiats i de les societats professionals inscrites.

d) Vetllar perquè l'activitat professional s'adeqüi als interessos dels ciutadans.

e) Promocionar, divulgar, investigar, fer mestratge i donar respostes per a la resolució dels problemes del llenguatge, la parla i la comunicació, com a dret educatiu, com un bé de salut i com a millora de la qualitat de vida.

f) Donar un suport de qualitat a tots els col·legiats i a les societats professionals inscrites en totes les vessants professionals: científica, material, borsa de treball i d'altres serveis anàlegs.

g) Promoure la formació continua i permanent en las matèries pròpies de la logopèdia entre els col·legiats, la societat en general i especialment entre col·lectius socials relacionats amb la professió, l'àmbit sanitari i l'àmbit educatiu, incloent professorat i altres professionals que treballin en l'àmbit de l'ensenyament no universitari.

Article 6

Són funcions pròpies del Col·legi per assolir els seus objectius les següents:

a) Vetllar per l'ètica professional i pel respecte als drets dels ciutadans, exigint dels col·legiats i societats professionals el compliment de les obligacions legals i estatutàries.

b) Exercir la jurisdicció disciplinària en matèries professionals i col·legials.

c) Ordenar l'exercici de la professió, determinar les condicions mínimes que garanteixen la llibertat d'actuació en el camp dels seus coneixements i de la independència de criteri en la seva actuació.

d) Vetllar perquè l'exercici de la professió es faci en règim de lliure competència i establir normes que impedeixin la competència deslleial entre els col·legiats i societats professionals.

e) Participar en els òrgans consultius de l'Administració quan aquesta ho requereixi i col·laborar-hi en els diferents nivells.

f) Organitzar activitats i serveis comuns, de caràcter voluntari, de tipus professional, cultural, assistencial, de previsió i anàlegs, que siguin d'interès per als col·legiats.

g) Evitar i, si s'escau, perseguir l'intrusisme en la professió.

h) Intervenir, en via de conciliació o arbitratge, en les qüestions que, per motius professionals, se suscitin entre els logopedes col·legiats.

i) Tenir i exercir la representació i defensa de la professió al seu àmbit territorial davant l'Administració, els jutjats i tribunals, les entitats públiques, privades, i particulars, amb legitimació per ser part en els litigis que afectin interessos professionals, generals o dels col·legiats.

j) Nomenar representants de la professió en entitats, comissions i jurats públics o privats que ho sol·licitin, i informar sobre les bases dels concursos que afectin la professió, i designar, si pertoca, un representant en els jurats.

k) Aprovar els seus pressuposts i regular i fixar les aportacions dels seus col·legiats.

l) Emetre informe al Govern de les Illes Balears, en relació amb les disposicions sobre les condicions generals de l'exercici professional i sobre les funcions, els àmbits i el règim d'incompatibilitats de la professió de logopeda.

m) Qualsevol altra funció relacionada amb els seus fins, directament o indirectament, o que li sigui atribuïda per llei o per delegació de l'Administració, i pot organitzar tots aquells departaments, serveis o comissions que cregui convenients per complir-los millor.

Article 7

1. El català és la llengua pròpia del Col·legi de Logopedes de les Illes Balears.

2. El català és la llengua oficial del Col·legi de Logopedes de les Illes Balears, com també ho és el castellà.

3. El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears ha d'emprar el català en les seves actuacions internes i en les seves relacions amb el Govern de les Illes Balears, les Administracions locals i altres corporacions públiques de les Illes Balears.

També ha d'emprar el català en les comunicacions i notificacions adreçades a persones físiques o jurídiques residents en l'àmbit lingüístic català, sense perjudici del dret a rebre-les en castellà, si ho demanen.

4. En els procediments administratius tramitats pel Col·legi de Logopedes de les Illes Balears s'ha d'emprar el català, sense perjudici del dret a presentar documents, a fer manifestacions i a rebre notificacions en castellà, havent-ho sol·licitat prèviament.

5. S'han de publicar també en castellà aquests Estatuts i les seves modificacions.

 

TÍTOL II DELS COL·LEGIATS

Capítol I De la incorporació

Article 8

1.Per ingressar en el Col·legi de Logopedes de les Illes Balears són necessaris els requisits següents:

a) Posseir la titulació de Diplomat en Logopèdia, Grau en Logopèdia o la que substitueixi a aquestes en un futur, o títol estranger homologat degudament, o haver estat col·legiat anteriorment en un Col·legi de Logopedes, sempre que es respectin els requisits estipulats en aquests Estatuts.

b) No trobar-se sotmès a causa d'incompatibilitat.

c) No estar inclòs en causa de denegació de la incorporació.

d) Satisfer la quota d'ingrés en la Corporació.

2. Els col·legiats poden ser:

a) Exercents, que són els que es dediquen professionalment a l'exercici de la Logopèdia.

b) No exercents, que són els que, incorporats amb tal caràcter al Col·legi, no es dediquen al exercici professional de la Logopèdia.

Article 9

Per exercir la professió a l'àmbit territorial del Col·legi és requisit indispensable estar-hi incorporat quan el domicili professional únic o principal estigui fixat a les Illes Balears, sense perjudici d'allò que disposa l'article 39 de la Llei de col·legis professionals 2/1974, de 13 de febrer, modificada pel Reial decret llei 6/ 2000, de 23 de juny.

Article 10

1. Aquells professionals que, pertanyent a un altre col·legi, sol·licitin ingressar en el de les Illes Balears, han d'acreditar:

a) Que compleixen els requisits que estableix l'article 8 d'aquests Estatuts.

b) Que estan al corrent en el compliment de les seves obligacions amb el Col·legi al qual pertanyen.

2. Per a la fixació de la quota d'ingrés s'ha de tenir en compte la reciprocitat amb el Col·legi d'on procedeix el sol·licitant.

Article 11

1. La incorporació en el Col·legi de Logopedes de les Illes Balears s'ha de denegar als sol·licitants que estiguin sotmesos a qualsevol de les circumstàncies següents:

a) Incapacitat declarada legalment o inhabilitació del sol·licitant per sentència judicial o per resolució administrativa ferma per a l'exercici de la professió.

b) Haver estat expulsat d'un altre col·legi de logopedes i no rehabilitat, o haver estat suspès en l'exercici de la logopèdia sense haver transcorregut el termini de la suspensió.

La Junta de Govern pot denegar la incorporació del sol·licitant que estigui complint condemna per delicte dolós.

Contra l'acord de denegació, el sol·licitant pot interposar un recurs de reposició davant de la Junta de Govern, en el termini d'un mes comptador des de la data de la comunicació de l'acord de denegació, o pot recórrer directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa, en els terminis i en les condicions que estableix la Llei reguladora d'aquesta jurisdicció.

La resolució del recurs de reposició potestatiu que dicti la Junta de Govern exhaureix la via corporativa i es pot interposar en contra el corresponent recurs contenciós administratiu.

El sol·licitant a qui es denegui l'admissió en el Col·legi pot tornar a demanar-ne la incorporació una vegada cessin les causes que varen motivar-ne la denegació.

Article 12

La Junta de Govern, practicades les diligències que estimi adients, ha de prendre l'acord d'admissió dins el termini màxim de tres mesos i l'ha de comunicar al sol·licitant, juntament amb el número de registre que li correspongui.

Des de la data de l'acord, el sol·licitant és col·legiat a tots els efectes.

Així mateix, la Junta de Govern pot nomenar col·legiats d'honor aquells qui mereixin un especial reconeixement.

Article 13

La condició de col·legiat es perd:

a)Per baixa voluntària, a petició escrita de l'interessat remesa al Col·legi per correu postal certificat, correu electrònic signat amb certificat electrònic, correu electrònic certificat o entregada en la pròpia seu col·legial i amb acord previ de la Junta de Govern, constituïda en Ple o en Comissió Permanent, sempre que no tingui obligacions professionals o col·legials pendents. La petició de baixa no eximirà al col·legiat del compliment de les seves obligacions com a col·legiat fins al moment efectiu de la baixa, que li podran ser reclamades per la via que consideri més adequada el Col·legi.

b)Per separació o expulsió del Col·legi, decretada per resolució ferma de la jurisdicció disciplinària col·legial.

c)Per sentència judicial ferma d'inhabilitació per a l'exercici professional, durant el termini que sigui fixat.

d)Per mort del col·legiat.

e) Per deixar sense pagar les quotes ordinàries equivalents a un any o altres aportacions acordades pels òrgans de govern del Col·legi, després de ser requerit per pagar-les i oïdes les seves al·legacions, amb l'adopció prèvia del corresponent acord de la Junta de Govern, constituïda en Ple o en Comissió Permanent, sense perjudici que el deute li pugi ser reclamat per la via que consideri més adequada el Col·legi.

La persona que, havent causat baixa en el Col·legi, desitgi incorporar-se de nou a la Corporació haurà de complir els requisits establerts en aquest Títol, i obtindrà el mateix nombre de col·legiat ostentat en el moment de la seva baixa. Si en el moment de la baixa s'hagués deixat deute pendent i aquest no hagi estat recuperat pel Col·legi, per poder reincorporar-se al Col·legi l'interessat haurà de saldar el deute, més els interessos, calculat al tipus del interès legal, meritats des de la data en que cadascun dels imports pendents hauria de haver estat pagat.

 

Capítol II Delegacions col·legials

Article 14

Poden constituir-se delegacions dins l'àmbit territorial del Col·legi, que tinguin un àmbit d'actuació que es correspongui amb una o diverses entitats territorials administratives. La Junta Directiva n'ha d'acordar la constitució quan concorrin els requisits establerts en l'article 16.

Article 15

Les delegacions han de tenir com a funcions:

a) Realitzar els tràmits administratius col·legials d'acord amb les orientacions i directrius que determini la Junta de Govern.

b) Col·laborar amb les entitats que dins del seu àmbit territorial d'actuació coincideixin en un interès comú.

c) Organitzar activitats i serveis d'acord amb les línies programàtiques i el pressupost del Col·legi.

d) Proposar i administrar els fons destinats a la delegació.

e) Vetllar per la professió i procurar-ne l'expansió i projecció pública.

f) Designar participants a tribunals i emetre informes i dictàmens.

g) Aquelles altres funcions que la Junta de Govern els delegui.

Article 16

La petició de constitució d'una nova delegació s'ha d'adreçar al degà del Col·legi i ha de ser signada almenys pel 80% del nombre total de col·legiats que exerceix a l'àmbit territorial que es proposa.

 

​​​​​​​Article 17

Les delegacions han de ser regides per una Junta de Delegació, constituïda per un president i per un secretari. Els membres de la Junta de Delegació han de ser elegits pels residents a la demarcació territorial de la delegació en el moment de celebrar-se eleccions a la Junta de Govern, per al mateix període.

 

Capítol III Drets i deures dels col·legiats

Article 18

Són drets dels col·legiats:

a) Exercir la professió.

b) Ser assistit pel Col·legi davant tercers en qüestions relacionades amb la professió.

c) Ser representat per la Junta de Govern.

d) Utilitzar els serveis i mitjans del Col·legi en la forma reglamentàriament establerta.

e) Participar com a elector i elegible en les eleccions que es convoquin en l'àmbit col·legial, participar activament en la vida col·legial, ser informat i intervenir amb veu i vot en les assemblees generals. L'exercici del dret de vot, així como els dret a participar com a elector o candidat, estan supeditats a que el col·legiat estigui al corrent de pagament de les seves obligacions col·legials econòmiques.

f) Formar part de les comissions o els grups de treball que s'estableixin.

g) Presentar a la Junta de Govern escrits de suggeriments, petició o queixa.

h) Rebre informació sobre l'activitat corporativa d'interès professional.

Article 19

Són deures dels col·legiats:

a) Exercir la professió èticament, respectant les normes establertes en aquests Estatuts i les que es dictin en matèria de deontologia professional.

b) Complir les normes corporatives, com també els acords adoptats pels òrgans de govern del Col·legi.

c) Informar al Col·legi immediatament de la modificació de les seves dades personals i professionals , com ara compte bancari, adreça postal, adreça electrònica o telèfon, així com de qualsevol informació que permeti al Col·legi trobar-se degudament actualitzat sobre la situació professional del col·legiat.

d) Abonar puntualment les quotes i aportacions econòmiques establertes.

e) Participar activament en la vida col·legial, assistir a les assemblees generals i a les comissions o grups de treball a què, per la seva especialitat professional, siguin convocats.

f) Exercir diligentment els càrrecs per als quals foren elegits i complir els encàrrecs que els òrgans de govern del Col·legi puguin confiar-los.

g) No perjudicar els drets corporatius o professionals d'altres col·legiats.

h) No fer ús d'aquella publicitat encaminada a l'obtenció de clientela que sigui contrària a la deontologia professional o signifiqui competència deslleial.

 

TÍTOL III ÒRGANS DEL COL·LEGI

Capítol I L'Assemblea General

Article 20

Els òrgans de govern del Col·legi de Logopedes són l'Assemblea General i la Junta de Govern.

Article 21

1. L'Assemblea General és l'òrgan màxim de govern del Col·legi. Els seus acords, adoptats pel principi majoritari, obliguen tots els col·legiats, fins i tot els absents.

2. En l'Assemblea General poden participar tots els col·legiats amb veu i vot, sempre que estiguin en plenitud de drets i al corrent de pagament de les obligacions econòmiques col·legials. El vot és indelegable.

Article 22

L'Assemblea General té les funcions següents:

a) Aprovar els Estatuts, com també les modificacions que s'hi facin, i les normes generals de funcionament.

b) Examinar i aprovar els pressuposts anuals i les seves liquidacions.

c) Fixar les quanties de les quotes col·legials extraordinàries, incloses les derrames.

d) Decidir sobre l'adquisició, la disposició o el gravamen de béns patrimonials immobles.

e) Aprovar el reglament de deontologia professional.

f) Aprovar aportacions extraordinàries.

g) Decidir sobre aquelles qüestions que la Junta de Govern sotmeti a la seva consideració o hagin estat sol·licitades pels col·legiats, d'acord amb el que estableix l'article 24 d'aquests Estatuts.

h) Aprovar la creació de delegacions col·legials.

i) Elegir els membres de la Comissió Econòmica.

Article 23

L'Assemblea General s'ha de reunir amb caràcter ordinari una vegada a l'any, per examinar i aprovar la memòria d'activitats i la liquidació del pressupost de l'exercici anterior i per aprovar el pressupost de l'any següent. L'Assemblea General Ordinària tindrà lloc dins el primer trimestre de cada any.

Article 24

L'Assemblea General s'ha de reunir amb caràcter extraordinari quan ho acordi la Junta de Govern o quan ho sol·liciti un nombre de col·legiats superior al 25% del total. En aquest cas s'ha de dur a terme dins els seixanta dies següents a la presentació de la sol·licitud.

Article 25

La convocatòria de l'Assemblea General ordinària o extraordinària correspon al degà, per acord de la Junta de Govern, i s'hi ha d'assenyalar la data, l'hora, el lloc i l'ordre del dia provisional en la primera i segona convocatòries. L'Assemblea General ordinària s'ha de convocar amb una antelació mínima d'un mes, i l'extraordinària, de 15 dies.

No es pot prendre cap acord sobre qüestions que no figurin en l'ordre del dia.

Article 26

Perquè els acords siguin vàlids, tant en les juntes ordinàries com en les extraordinàries, cal l'assistència mínima, en primera convocatòria, de la meitat més un del total de col·legiats i, en segona convocatòria, de qualsevol nombre d'assistents. En ambdós casos, els acords s'han d'adoptar per majoria simple de vots vàlids. La segona convocatòria s'ha de fer, en tot cas, mitja hora després de la primera.

En cas que s'adopti un sistema d'emissió del vot per via telemàtica, aquest haurà de permetre i garantir la identitat i la condició de persona col·legiada de la persona emissora, la condició d'exercent o no exercent, i la inalterabilitat del contingut del missatge.

Article 27

La Presidència de l'Assemblea General correspon al degà. De les reunions, el secretari de la Junta de Govern, que ha d'actuar com a secretari de l'Assemblea General, n'ha d'estendre l'acta corresponent.

 

Capítol II La Junta de Govern

Article 28

La Junta de Govern és l'òrgan de direcció, gestió i administració del Col·legi.

Estarà integrada por el/la Degà/Degana, el/la Sotsdegà/Sotsdegana, el/la Secretari/Secretària, el/la Tresorer/Tresorera i tres vocals: vocal primer, vocal segon i vocal tercer. A més inclourà un vocal per cada per cada illa, així haurà un vocal de l'illa de Mallorca, un vocal de l'illa de Menorca i un vocal de les Pitiüses.

Es procurarà que la Junta de Govern ostenti la major representació territorial possible.

Els membres de la Junta de Govern han de ser elegits pel procediment que estableixen els Estatuts.

El càrrec no es remunerat, si bé les despeses ocasionades pel seu exercici han de ser sufragades pel Col·legi, en els termes prevists en el Reglament de règim interior.

Es fixa en dos el límit de mandats consecutius de pertinença a la junta de govern ocupant idèntic càrrec. La pertinença a la junta de govern ocupant càrrecs diferents o bé a un mateix càrrec però en períodes no consecutius no està sotmesa a limitació.

Article 29

Si per qualsevol causa cessa algun membre abans d'acabar el mandat, la seva responsabilitat ha de ser assumida per un altre membre de la mateixa designat per la pròpia Junta de Govern, constituïda en Ple. En cas que cessin més d'un terç dels membres de la Junta de Govern, s'han de cobrir per elecció els càrrecs vacants, solament per al període que resti en el mandat i sempre que aquest període sigui superior a un any.

En cas que cessin més de la meitat dels membres de la Junta de Govern, s'ha de constituir una junta gestora d'edat, integrada pels dos col·legiats de major antiguitat i pels dos de més recent incorporació, la qual ha de convocar eleccions extraordinàries a tots els càrrecs.

La nova Junta de Govern ha de completar el mandat que restava a la persona cessant, fins a les primeres eleccions ordinàries.

Article 30

Correspon a la Junta de Govern la representació del Col·legi, la direcció i administració i l'execució dels acords adoptats per l'Assemblea General. Són atribucions específiques de la Junta de Govern:

a) Complir i fer complir els acords de l'Assemblea General.

b) Decidir sobre les sol·licituds de col·legiació.

c) Administrar els béns del Col·legi, determinar les quotes d'incorporació i les ordinàries que han de satisfer els col·legiats per al sosteniment de les càrregues i serveis del Col·legi, com també recaptar les quotes de tot tipus i altres aportacions que hagin de fer efectives els col·legiats.

d) Confeccionar els pressuposts econòmics anuals.

e) Adoptar les mesures que es considerin convenients per a la defensa del Col·legi i de la professió.

f) Imposar, amb la instrucció prèvia de l'expedient oportú, sancions disciplinàries.

g) Crear les comissions necessàries per al millor compliment de les funcions col·legials i dissoldre-les quan calgui.

h) Designar els representants del Col·legi davant els organismes, entitats o institucions i en actes, sempre que ho consideri oportú.

i) Informar els col·legiats de les activitats i els acords del Col·legi i preparar la memòria anual de la seva gestió.

j) Convocar les juntes generals ordinàries i extraordinàries.

k) Totes aquelles altres funcions que no siguin expressament assignades a l'Assemblea General i tinguin relació amb l'activitat i el funcionament col·legials.

Article 31

Suprimit.

Article 32

La Junta de Govern podrà constituir-se en Ple i en Comissió Permanent.

Integren el Ple la totalitat dels seus membres, enumerats al article 28, que hauran de reunir-se, mitjançant convocatòria del degà / la degana al menys una vegada cada tres mesos en sessió ordinària i amb caràcter extraordinari quan el decideixi el degà / la degana o el demanin tres membres de la junta de govern.

La Junta de Govern queda vàlidament constituïda si hi assisteixen la meitat més un dels membres, i ha de prendre els acords per majoria simple d'assistents. El vot del degà és de qualitat, en cas d'empat.

La Comissió Permanent estarà integrada per el degà / la degana, el sotsdegà / la sotsdegana, el/a Secretari/a, el/la Tresorera i el/la Vocal primer i es reunirà, convocada per el/la degà/degana, quan s'hagués de tractar qüestions importants i urgents. En cap cas una reunió de la Comissió Permanent pot substituir la reunió ordinària trimestral del Ple de la Junta de Govern.

La Comissió Permanent queda vàlidament constituïda si hi assisteixen la meitat més un dels membres, i ha de prendre els acords per majoria simple d'assistents. El vot del degà és de qualitat, en cas d'empat

Les sessions de la junta de govern es podran desenvolupar mitjançant medis electrònics o telemàtics, sempre que es garanteixi degudament la identitat dels assistents i el registre del sentit dels seus vots.

Article 33

Són atribucions del degà:

1. La representació legal del Col·legi.

2. Presidir la Junta de Govern i l'Assemblea General, com també totes les sessions de les comissions a les quals assisteixi.

3. Autoritzar amb la seva signatura tota mena de documents col·legials.

4. Conferir apoderaments per a qüestions judicials, quan així hagi estat autoritzat per la Junta de Govern.

5. Convocar la Junta de Govern i l'Assemblea General.

6. Autoritzar l'obertura de comptes corrents del col·legi, tant en entitats bancàries com en caixes d'estalvi.

7. Autoritzar el moviment de fons d'acord amb les propostes del tresorer.

8. Constituir i cancel·lar qualsevol tipus de fiances i dipòsits.

9. Coordinar la labor dels membres de la Junta de Govern.

10. En cas d'absència, el degà del Col·legi ha de ser substituït pel sots degà i, si no n'hi ha, per un altre membre de la Junta de Govern en qui hagi delegat el degà o per decisió majoritària dels components de la Junta de Govern.

Article 34

Correspon al sotsdegà:

1. Substituir al degà en totes les seves funcions en cas d'absència d'aquest.

2. Realitzar totes aquelles funcions particulars que li delegui el degà.

3. Realitzar una tasca de col·laboració, suport i assessorament constant al degà.

Article 35

Correspon al secretari:

1. Portar els llibres oficials.

2. Redactar i signar el llibre d'actes, amb el vistiplau del degà.

3. Redactar la memòria anual.

4. Supervisar i dirigir, si pertoca, el funcionament dels serveis administratius del Col·legi.

5. Tenir responsabilitat del registre de col·legiats i dels expedients personals corresponents.

6. Expedir certificacions amb el vistiplau del degà.

7. Donar compliment als acords adoptats per la Junta de Govern.

El/la Secretari/Secretària estarà assistit per un sotssecretari/sotssecretària, càrrec que ostentarà el/la Vocal primer de la junta de govern, les funcions del qual seran les següents:

1. Substituir al/la secretari/secretària en totes les seves funcions en cas d'absència d'aquest.

2. Realitzar totes aquelles funcions particulars que li delegui el/la Secretari/Secretària.

3. Realitzar una tasca de col·laboració, suport i assessorament constant al/ a la Secretari/Secretària.

Article 36

Correspon al tresorer:

1. Ordenar la comptabilitat del Col·legi i custodiar les escriptures i els documents corresponents al patrimoni.

2. Portar el compte i la raó dels llibres oficials de cobraments i despeses i estendre els lliuraments que ha de sotmetre a l'ordre de pagament i al vistiplau del president.

3. Preparar els projectes de pressupost i la seva liquidació.

4. Signar amb el degà els documents necessaris per al moviment de fons del Col·legi.

 

5. Tenir al seu càrrec la custòdia i distribució dels recursos del Col·legi.

6. Efectuar els pagaments que correspongui, amb l'ordre prèvia del degà.

7. Adoptar les garanties necessàries per a la salvaguarda dels cabals i el patrimoni del Col·legi.

El/la Tresorer/Tresorera estarà assistit per un sota tresorer/sota tresorera, càrrec que ostentarà el/la Vocal segon/segona de la junta de govern, les funcions del qual seran les següents:

1. Substituir al/la Tresorer/Tresorera en totes les seves funcions en cas d'absència d'aquest.

2. Realitzar totes aquelles funcions particulars que li delegui el/la Tresorer/Tresorera.

3. Realitzar una tasca de col·laboració, suport i assessorament constant al/ a la Tresorer/Tresorera.

Article 37

Els vocals exerceixen les funcions que els encarreguin la Junta de Govern o el degà. També poden substituir els altres càrrecs de la Junta de Govern en casos d'absència, vacant o malaltia, i formar part de les comissions que es creïn d'acord amb les necessitats del Col·legi.

Article 38

Els membres de la Junta de Govern cessen en l'exercici dels seus càrrecs per alguna de les causes següents:

a) Expiració del mandat.

b) Renúncia formulada per l'interessat.

c) Suspensió per sanció disciplinària definitiva en via corporativa.

d) Pèrdua de la condició de col·legiat.

e) Incapacitat.

f) Inhabilitació per sentència judicial.

g) Mort.

Article 39

La Junta de Govern pot contractar un gerent per dirigir la gestió dels serveis administratius i assumir la funció de secretari tècnic de l'entitat i li poden ser delegades per escrit totes aquelles funcions que la Junta de Govern cregui convenient per tal de dotar el Col·legi d'una estructura tant en recursos humans com en materials, suficientment àgil i eficaç per poder oferir a tots els col·legiats un servei de qualitat.

El gerent ha de tenir les reunions periòdiques que li marqui la Junta de Govern per tal de donar comptes de la seva gestió.

Article 40

La Junta de Govern, per a una major eficàcia, podrà ser assistida per aquelles Comissions que es creïn mediant acord de la Junta de Govern de forma permanent o temporal quant es consideri necessari i oportú.

Article 41

El Col·legi pot crear una comissió econòmica que, en representació de l'Assemblea General de col·legiats i per designació electiva seva, ha d'exercir la funció de control dels comptes. Anualment, l'Assemblea General en la reunió ordinària de liquidació del pressupost ha d'elegir els membres que han de formar la comissió econòmica.

La comissió econòmica ha d'estar formada per tres membres: un president, un secretari i un vocal. Els acords de la Comissió han de ser adoptats per majoria simple. En cas d'empat, el vot del president és de qualitat.

Article 42

La Comissió Econòmica ha de fer un control sobre la liquidació de comptes del pressupost i dels comptes del balanç del Col·legi i està obligada a emetre un informe sobre la liquidació definitiva del pressupost de l'exercici i del comptes del balanç el 31 de desembre de cada any.

Una còpia d'aquest informe s'ha de trametre als col·legiats quinze dies abans, com a mínim, de la data fixada per a la realització de l'Assemblea General ordinària. L'informe no és vinculant per a la Junta de Govern.

 

 

​​​​​​​Capítol III Règim electoral

Article 43

Els membres de la Junta de Govern seran elegits per sufragi entre les persones col·legiades exercents i no exercents, mitjançant elecció lliure i secreta. La Junta de Govern tindrà un mandat de 4 anys i la renovació es farà per meitats cada dos anys. La primera meitat de càrrecs que es renoven són el/la degà / degana, el/la tresorer/tresorera, el/la vocal primer, el/la vocal tercr/a i el/la vocal de l'Illa de Menorca. La següent renovació serà per al /la sotsdegà / sotsdegana, el/la secretari / secretària, el/la vocal segon; el/la vocal de l'illa de Mallorca i el /la vocal representant d'Eivissa i Formentera.

Article 44

Les eleccions ordinàries s'han de fer durant el mes de maig de l'any que correspongui, en la data establerta, a efectes de coordinació.

Article 45

Són electors i elegibles la totalitat de col·legiats que no estiguin suspesos de drets col·legials per un acord ferm adoptat amb anterioritat a la data de la convocatòria i que estiguin al corrent de pagament de les seves obligacions econòmiques col·legials.

Per ser candidat cal que tinguin un mínim d'un any d'antiguitat en la col·legiació, que no hi hagi en el seu expedient personal cap nota de sanció disciplinària col·legial.

Per al càrrec de degà, cal un mínim d'un any consecutiu de col·legiació anterior a la data de convocatòria de les eleccions.

Article 46

La Junta de Govern ha de convocar eleccions, com a mínim dos mesos abans de la data prevista de celebració, i ha de fer pública, al mateix temps, la llista definitiva de col·legiats electors que cal fixar al tauler d'anuncis de la Secretaria del Col·legi. Aquesta llista es posarà a disposició dels col·legiats al tauler d'anuncis de la seu col·legial i a la zona privada de la web col·legial fins a l'acabament del procés electoral. Les dades dels col·legiats electors que figuraran en aquesta llista seran nom complet, nombre de col·legiat i la condició de exercent o no exercent.

Article 47

Els col·legiats que vulguin reclamar sobre la llista esmentada poden fer-ho per escrit durant el termini de deu dies naturals, des del moment que s'exposi al tauler d'anuncis. La Junta de Govern ha de resoldre la reclamació en el termini de cinc dies naturals.

Article 48

La convocatòria electoral ha d'especificar el calendari electoral i el procediment de votació, escrutini i proclamació, com també els recursos que pertoquin.

Article 49

Poden presentar-se candidatures completes, parcials o individuals per a cada càrrec de la Junta de Govern. La inclusió en una candidatura només és vàlida si l'interessat l'accepta per escrit. Un mateix candidat no pot presentar-se per a dos càrrecs ni figurar en més d'una candidatura.

Les candidatures han d'anar adreçades al secretari de la Junta de Govern i han de presentar-se dins el termini de temps fixat per la mateixa Junta de Govern, la qual ha de proclamar-se, com a mínim, vint dies naturals abans de la data de les eleccions, mitjançant comunicació a tots els col·legiats.

Article 50

La Junta de Govern ha de publicar al tauler d'anuncis els noms dels candidats proclamats i els ha de notificar als interessats.

L'exclusió ha de ser motivada i s'ha de notificar l'endemà a l'interessat. Contra la resolució d'exclusió d'un candidat es pot presentar un recurs davant la Junta de Govern, en el termini de quaranta-vuit hores. La Junta de Govern l'ha de resoldre dins un termini igual.

Els candidats proclamats que no tinguin opositors han de quedar elegits.

A fi que els candidats proclamats puguin contactar i fer arribar el seu programa i propostes als col·legiats electors, es posarà a la seva disposició llistat amb les següents dades personals d'aquests: nom complet, adreça de correu electrònic, adreça postal, i la condició de exercent o no exercent. L'únic us autoritzat d'aquest llistat es l'especificat en aquest paràgraf, estant prohibit qualsevol altre us. Finalitzat el procés electoral el llistat entregat als candidats s'haurà de destruir.

Article 51

El dia fixat per a les eleccions s'ha de constituir, als locals i a l'hora de la convocatòria, la mesa, o les meses electorals, que ha d'estar formada per un president i dos vocals, que siguin nomenats per la Junta de Govern o bé membres de la Junta de Govern, sempre que no es presentin a les eleccions com a candidats. La Junta podrà nomenar membres de la mesa a persones no associades independents, com ara l'assessor jurídic o fiscal de la Corporació o un Notari.

Cada candidat pot designar un interventor que el representi en les operacions electorals.

Article 52

Els col·legiats han d'exercir el seu dret a vot en les paperetes oficials autoritzades pel Col·legi, i han de designar expressament cada càrrec i la persona elegida per a cada un.

En el moment de votar, els votants s'han d'identificar als membres de la Mesa. Aquesta ha de comprovar la inclusió del votant en el cens, el president ha de pronunciar en veu alta el nom i el cognom del votant, ha d'indicar que vota i ha d'introduir el seu vot a una urna precintada. El vocal que actuï de secretari de la mesa ha d'anotar en una llista el nom dels col·legiats que hagin dipositat el seu vot.

La Junta de Govern podrà acordar habilitar expressament un sistema d'emissió del vot per via telemàtica, el qual haurà de permetre acreditar la Identitat i la condició de col·legiat o col·legiada de la persona emissora, així com garantir la inalterabilitat del contingut del vot emès. Per al cas que s'acordi habilitar un sistema d'emissió del vot per via telemàtica, en el moment de convocar les eleccions, la Junta de Govern haurà d'aprovar i publicar el règim de funcionament d'aquest sistema de votació, per tal que tots els col·legiats el puguin conèixer.

Article 53

Qui no voti personalment, ho pot fer per correu certificat, de la manera següent:

a) Una vegada realitzada la convocatòria de les eleccions, per part de l'interessat es dirigirà correu electrònic a la Junta Directiva manifestant la seva intenció de votar per correu.

b) Una vegada proclamades les candidatures, la Junta Directiva remetrà al interessat un exemplar de la papereta de votació de cadascuna de les candidatures proclamades.

c) El/la col·legiat/col·legiada haurà d'introduir la papereta de la seva elecció en un sobre tancat. A l'exterior de aquest sobre, confeccionat pel Col·legi i facilitat simultàniament amb les paperetes, figurarà la següent inscripció:

“Conté papereta per a l‘elecció a celebrar en el Col·legi de Logopedes de les Illes Balears el dia .................... del mes de ...................... de l'any .....................

Votant

Nom y cognoms

Nombre de col·legiat .........................

El/la votant haurà, a més a més, de signar el sobre.

d) Aquest sobre s'introduirà en un altre, en el qual caldrà afegir-hi, alternativament, fotocòpia del DNI o del carnet de col·legiat.

e) Aquest segon sobre s'enviarà per correu certificat urgent adreçat a la seu social del Col·legi, indicant clarament la paraula “eleccions”. Aquests sobres seran custodiats fins al dia de les eleccions, sense obrir-los, pel Secretari/Secretària de la Junta de Govern

f) Solament es computaran els vots emesos per correu certificat que compleixin els requisits més amunt establerts i que tinguin entrada a la seu social Col·legi fins el dia abans del fixat per a la celebració de les eleccions. En cas contrari seran destruïts.

g) El dia de les eleccions el/la Secretari/Secretària de la Junta de Govern entregarà els sobres rebuts, sense obrir, al/ a la Secretari/Secretària de la mesa electoral, que procedirà en la forma disposada en l'article 54.

h) El vot presencial invalida el vot emès per correu remès, que no s'introduirà a l'urna i serà destruït.

 

​​​​​​​Article 54

Un cop acabada la votació presencial, s'han d'obrir els sobres de l'apartat d) de l'article 53, s'han d'introduir els sobres de l'apartat c) de l'article 53 a l'urna i se n'ha de fer l'escrutini, que ha de ser públic.

El secretari de la mesa ha d'estendre l'acta de la votació i de les incidències, la qual ha de ser signada per tots els membres de la mesa i pels interventors, si n'hi ha, els quals tenen dret a fer-hi constar les seves queixes.

Article 55

Són nul·les les paperetes que assignin un càrrec a un candidat que no es presenti per a aquell càrrec; també ho són les que continguin expressions totalment alienes a l'estricte contingut de la votació, com també les que continguin ratllades, esmenes o qualsevol altre tipus d'alteració que pugui induir a error en la perfecta identificació de la voluntat de l'elector.

També són nuls els vots emesos per correu que continguin més d'una papereta.

Article 56

S'han de comptabilitzar els vots vàlids assignats a cada candidat individualment. En les eleccions el vot dels col·legiats/ col·legiades exercents tindrà un doble valor que el vot dels / de les no exercents.

El candidat elegit ha de ser el que obtingui més vots dins el càrrec al qual es presenti; en cas d'empat, ha de ser elegit el més antic.

La Presidència de la mesa electoral n'ha d'anunciar el resultat, el qual pot ser impugnat en el termini de quinze dies.

Article 57

La Junta de Govern, en el termini de vint-i-quatre hores, ha de resoldre, amb caràcter definitiu, totes les reclamacions dels interventors i altres incidències, i ha de proclamar els candidats elegits.

En el termini de cinc dies des de la constitució de la nova Junta de Govern, se n'ha de comunicar la composició al departament corresponent del Govern de les Illes Balears, o a aquell en què es delegui, i a tots els col·legiats.

Si la Junta de Govern decideix, ateses les impugnacions presentades, anul·lar l'elecció, ha de convocar noves eleccions, en el termini d'un mes.

La nova Junta de Govern ha de prendre possessió en el termini màxim d'un mes des que es proclami.

Article 58

Contra les resolucions de la Junta de Govern en matèria electoral, qualsevol col·legiat pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la Junta de Govern, la resolució de la qual exhaureix la via corporativa, o bé pot interposar- hi directament un recurs contenciós administratiu.

 

TÍTOL QUART DEL RÈGIM ECONÒMIC

Capítol I Classes de recursos

Article 59

El Col·legi té plena capacitat jurídica en l'àmbit econòmic i patrimonial per al compliment de les seves finalitats.

Article 60

Són recursos ordinaris del Col·legi:

a) Les quotes d'incorporació dels col·legiats o d'habilitació si s'escau.

b) Les quotes ordinàries dels col·legiats.

c) Els ingressos procedents de publicacions, impresos, serveis, certificacions, arbitratges, dictàmens o informes, i altres quantitats acreditades per altres serveis.

d) Els rendiments financers derivats dels cabals aliens que tengui en dipòsit o administri.

e) Els drets pels serveis d'intervenció col·legial, dels treballs i contractes professionals abonats pels beneficiaris del servei o per la forma acordada contractualment entre les parts.

f) Els rendiments del béns i drets que integren el patrimoni del Col·legi.

g) Qualsevol altre concepte que legalment pertoqui.

Article 61

La Junta de Govern ha de fixar la quantia de la quota d'incorporació i/o de les quotes periòdiques. Per la seva part, l'Assemblea General ha de fixar la quantia i forma d'abonament de les quotes extraordinàries que eventualment es requereixin per atendre les necessitats del Col·legi, incloses les derrames.

Article 62

Són recursos econòmics extraordinaris del Col·legi:

a) Les quotes extraordinàries que aprovi l'Assemblea General.

b) Les subvencions, donatius o qualsevol altre tipus d'ajut econòmic que l'Estat, el Govern de les Illes Balears, les corporacions locals i entitats de qualsevol classe o bé particulars atorguin al Col·legi.

c) Els béns mobles o immobles que per herència, donació o qualsevol altre títol lucratiu passin a formar part del patrimoni del Col·legi.

d) Les quantitats que per qualsevol altre concepte no especificat pugui percebre el Col·legi.

 

Capítol II De la inversió, l'administració i la custòdia

Article 63

El patrimoni col·legial ha de ser invertit, administrat i custodiat per la Junta de Govern.

El degà ha d'exercir les funcions d'ordenador de pagaments. Les ordres han de ser executades i intervingudes pel tresorer.

Corresponen al tresorer l'administració i el cobrament dels ingressos col·legials.

Article 64

1. Els comptes de cada exercici poden ser examinats pels col·legiats en el període comprès entre la convocatòria i quaranta-vuit hores abans de l'assenyalada per a la realització de l'Assemblea General corresponent.

2. Els col·legiats poden formular peticions concretes i precises sobre qualsevol dada relativa a l'exercici econòmic durant la realització de l'Assemblea General.

Article 65

El pressupost s'ha d'elaborar amb caràcter anual, per anys naturals, d'acord amb els principis d'economia i eficàcia, i ha d'incloure la totalitat dels ingressos i despeses col·legials.

Els pressuposts extraordinaris de despeses i ingressos s'han de formular quan sorgeixin circumstàncies excepcionals que els facin necessaris.

Article 66

En el cas que l'Assemblea General no aprovi el pressupost ordinari d'un exercici, i sense perjudici de la seva revisió i ulterior aprovació, el Col·legi ha de funcionar provisionalment amb el de l'any anterior, el qual s'ha d'entendre prorrogat a aquests efectes.

Article 67

El col·legiat que deixi d'abonar les quotes ordinàries fixades per la Junta de Govern corresponents a un any o bé aquelles altres de caràcter extraordinari aprovades per l'Assemblea General pot quedar en suspensió dels drets que li atorguen aquests Estatuts, per acord de la Junta de Govern, amb l'audiència prèvia de l'interessat.

Article 68

El Col·legi està autoritzat a detreure de les quantitats que acreditin els col·legiats davant seu aquelles quantitats líquides que se li deguin.

Article 69

En cas de dissolució del Col·legi per alguna de les causes que estableix el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, la Junta de Govern ha d'actuar com a comissió liquidadora. Els béns romanents, si n'hi ha, s'han d'adjudicar a l'organisme que el substitueixi o a les entitats públiques o privades sense ànim de lucre relacionades amb l'estudi científic de la comunicació humana i dels trastorns que hi estiguin relacionats.

TÍTOL V JURISDICCIÓ DISCIPLINÀRIA

Article 70

Amb independència de la responsabilitat civil o penal en què puguin incórrer, els col·legiats queden subjectes a la responsabilitat disciplinària en els termes d'aquests Estatuts i de les normes legals aplicables.

Article 71

Les sancions disciplinàries corporatives s'han de fer constar sempre en l'expedient personal del col·legiat objecte de sanció.

Article 72

1. El Col·legi té jurisdicció disciplinària per sancionar els col·legiats pels actes tipificats com a infraccions en aquests Estatuts o en altres normes d'aplicació obligatòria.

2. El Col·legi ha d'exercir la jurisdicció disciplinària, per mediació de la Junta de Govern.

Article 73

Les sancions sempre han de ser acordades per la Junta de Govern, amb la formació prèvia de l'expedient, que ha de tramitar un instructor nomenat per la Junta, d'entre els seus membres, en el qual s'ha de concedir a l'inculpat el tràmit d'audiència, la facultat d'aportar proves i de defensar-se. En cas que l'afectat per l'expedient disciplinari sigui membre de la Junta de Govern, no pot prendre part en les deliberacions ni votar dins la Junta.

L'instructor, després de donar audiència a l'interessat perquè formuli les al·legacions que consideri oportunes sobre els fets imputats i proposi les proves que desitgi, ha de procedir a practicar aquelles que consideri oportunes, i n'ha de rebutjar les altres raonadament. Practicades les proves, ha de redactar una proposta de resolució que ha de notificar al col·legiat perquè, en el termini de deu dies naturals després d'examinat l'expedient, hi formuli les al·legacions definitives.

Evacuat aquest tràmit, l'instructor ha de redactar la proposta de resolució definitiva que ha de traslladar a la Junta de Govern. La resolució final de l'expedient ha de ser motivada.

Article 74

1. El procediment s'ha d'iniciar d'ofici o com a conseqüència de denúncia o comunicació. No s'han de considerar denúncies els escrits anònims.

2. L'òrgan competent per iniciar l'expedient disciplinari pot acordar la instrucció de diligències prèvies, abans de disposar l'inici de l'expedient disciplinari.

3. Si les diligències prèvies s'eleven a expedient disciplinari, s'ha d'entendre com a data de l'inici d'aquest la de l'acord d'incoació de les diligències.

4. Els acords d'arxivar un expedient disciplinari han de ser motivats.

Article 75

Les faltes que comporten sanció disciplinària es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 76

Són faltes lleus:

a) No atendre els requeriments del Col·legi.

b) Les incorreccions d'escassa transcendència en la realització dels treballs professionals.

c) La desconsideració als companys col·legiats.

d) Les actuacions que signifiquin negligència professional, i els actes lleus d'indisciplina col·legial i, en general, els altres casos d'incompliment dels deures professionals o col·legials com a conseqüència de descuit inexcusable i circumstancial.

e) Les enumerades en l'article següent, quan no tinguin entitat suficient per ser considerades com a greus.

Article 77

Són faltes greus:

a) L'acumulació de faltes lleus.

b) La infracció de normes deontològiques aprovades i publicades degudament.

c) Les ofenses greus i els actes de desconsideració envers altres professionals.

d) La inacció en els treballs contractats.

e) La infracció del secret professional amb perjudici de tercers.

f) L'emissió d'informes o certificats que faltin a la veritat o la falsedat en qualsevol dels documents que hagin de tramitar-se per mitjà del Col·legi.

g) Les actuacions que signifiquin competència deslleial.

Article 78

Són faltes molt greus:

a) La reiteració de faltes greus.

b) Les considerades com a faltes greus sempre que concorrin circumstàncies d'especial malícia o mala fe.

c) L'exercici de la logopèdia en els casos legalment incompatibles.

d) Els actes i les omissions que constitueixin ofensa greu a la dignitat de la professió o a les regles ètiques que la governin.

e) L'atemptat a la dignitat i l'honor de les persones que integrin la Junta de Govern quan actuïn en l'exercici de les seves funcions, i contra qualsevol company amb motiu de l'exercici professional.

f) La comissió de delictes en qualsevol grau de participació, com a conseqüència de l'exercici de la professió.

g) La realització d'activitats, la constitució d'associacions o la participació en aquestes quan tinguin com a finalitat o realitzin funcions que siguin pròpies dels col·legis o que en qualsevol forma els interfereixin.

h) L'encobriment de l'intrusisme professional.

i) Qualsevol altra que en aquests Estatuts tingui la qualificació de falta molt greu.

Article 79

Les faltes lleus han de ser sancionades amb la comminació per escrit o la reprensió privada; les greus, amb la suspensió en l'exercici professional, totalment o parcialment, entre un i sis mesos; les molt greus, amb la suspensió en l'exercici professional entre sis mesos i un dia fins a dos anys o l'expulsió del Col·legi.

Article 80

1. Les faltes prescriuen si són lleus, als tres mesos; si són greus, als dos anys, i si són molt greus, als quatre anys des del dia de la comissió dels fets que les hagin motivades.

2.La prescripció s'interromp per l'inici del procediment disciplinari o de les diligències prèvies a què hagi donat lloc el fet, i per la durada de tot el període de tramitació de l'expedient i de les pròrrogues que vàlidament s'acordin.

3. No corre el termini de prescripció durant el temps en què la tramitació de l'expedient queda en suspens perquè hi ha causa penal pendent sobre els mateixos fets.

4. Amb les excepcions que s'expressen en els paràgrafs anteriors, la paralització dels procediments per un termini superior als sis mesos, per causa no imputable a l'expedientat, fa córrer de bell nou el termini interromput.

5. Les sancions imposades per faltes molt greus prescriuen als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l'any.

6. El termini de prescripció de les sancions comença a comptar des de l'endemà que sigui ferma la sanció.

7. Interromp la prescripció la iniciació, amb coneixement del sancionat, del procediment d'execució, i ha de tornar a transcórrer el termini si està paralitzat més d'un mes per causa no imputable a l'infractor.

Article 81

El sancionat pot demanar a la Junta de Govern la seva rehabilitació, amb la conseqüent cancel·lació de la nota del seu expedient personal, en els terminis següents, comptadors des del compliment de la sanció.

a) Si és falta lleu, sis mesos.

b) Si és greu, dos anys.

c) Si és molt greu, tres anys.

d) Si ha comportat l'expulsió, cinc anys.

En el cas d'expulsió, el sancionat ha d'aportar proves suficients sobre la rectificació de la seva conducta, les quals han de ser apreciades ponderadament per la Junta de Govern.

Concedida la rehabilitació, el rehabilitat pot sol·licitar la incorporació al Col·legi.

 

TÍTOL VI DEL RÈGIM JURÍDIC DELS ACTES COL·LEGIALS I DE LA SEVA IMPUGNACIÓ

Article 82

Els acords de l'Assemblea General i els de la Junta de Govern són immediatament executius, llevat que es prengui un acord motivat en contra.

Article 83

1. Els acords de la Junta de Govern poden ser objecte de recurs potestatiu de reposició davant de la Junta de Govern, dins el termini d'un mes comptador des de la data de notificació o publicació, o ser impugnats directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa.

2. El recorrent pot sol·licitar de la Junta de Govern, en el moment de presentar un recurs, la suspensió de l'acord recorregut, i aquella pot acordar-la en els terminis prevists en la legislació de règim jurídic de les administracions públiques.

3. La Junta ha de resoldre el recurs en el termini d'un mes, comptador des de la interposició del recurs. Si no resol dins d'aquest termini, el recurs es pot entendre desestimat i és aplicable allò que disposa l'apartat següent.

4. Els acords de l'Assemblea General exhaureixen la via corporativa i es poden recórrer en la via contenciosa administrativa, en els terminis i condicions establerts en la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

TÍTOL VII De la Pàgina Web i la Finestra Única

Article 84

1. El Col·legi de Logopedes disposarà d'una pàgina web perquè, mitjançant la finestreta única, prevista a l'article 13 de la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de Col·legis Professionals de les Illes Balears, els Logopedes puguin realitzar tots els tràmits necessaris per la seva col·legiació, el seu exercici i la seva baixa al Col·legi per via electrònica i a distància, facilitant la informació que sigui necessària.

2. Mitjançant la finestreta única, els professionals podran de forma gratuïta:

a. Presentar la documentació i sol·licituds necessàries, inclòs la col·legiació.

b. Obtenir tota la informació i formularis necessaris per al accés a l'activitat professional de la logopèdia.

c. Conèixer l'estat de tramitació dels procediments als que tingui la condició de interessat, així com rebre les notificacions i resolucions corresponents.

d. Convocar als Col·legiats a les Juntes Generals Ordinàries i Extraordinàries.

3. Facilitar de forma clara i gratuïta la defensa al consumidor i usuari oferint mitjançant la finestreta única la següent informació:

a) Accés al registre de col·legiats, que estarà permanentment actualitzat.

b) Accés al registre de societats professionals.

c) Les vies de reclamació i els recursos que podran presenta-se en cas de conflicte entre el consumidor o usuari i un col·legiat o el propi col·legi.

d) Les dades de les associacions i organitzacions de consumidors i usuaris on es poden dirigir per a obtenir assistència.

e) El contingut del codi deontològic.

4. El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears adoptarà les mesures necessàries per al compliment d'aquest article e incorporarà les tecnologies precises creant i mantenint les plataformes tecnològiques que garantissin la operativitat i l'accessibilitat.

5. El Col·legi de Logopedes de les Illes Balears facilitarà al Consejo General de Colegios de Logopedas la informació corresponent a altes, baixes i qualsevol altra modificació que afecti als registres de col·legiats.

 

TÍTOL VIII De les societats professionals

Capítol I Disposicions generals

Article 85

Les activitats pròpies de la professió de logopèdia podran exercir‐se, en els termes previstos legalment, pels logopedes a títol personal, de forma col·lectiva no societària o a través de les societats professionals.

Les societats professionals de logopedes són aquelles societats que tenen per objecte l'exercici en comú de l'activitat professional de la logopèdia, ja sigui de forma exclusiva com juntament amb l'exercici d'una altra professió titulada i col·legiada amb la qual no sigui incompatible d'acord amb l'ordenament jurídic, i que tinguin el seu domicili social i desenvolupin efectivament la seva activitat dins de l'àmbit territorial d'aquest Col·legi, sempre que, per les seves característiques, tinguin la consideració legal de societat professional d'acord amb la Llei estatal 2/2007, de 15 de març, de societats professionals o la que la modifiqui o substitueixi en el futur.

Article 86

1. En el cas que dos o més logopedes exerceixin col·lectivament una activitat professional, sense constituir‐se en societat professional, respondran solidàriament de les accions que se'n derivin de la seva activitat professional, en els termes establerts als presents Estatuts i sens perjudici de la responsabilitat personal que correspongui a cada logopeda per les infraccions que hagués comès en l'exercici de l'activitat.

2. Es presumirà que concorre aquesta circumstància quan l'exercici d'aquesta activitat es desenvolupa públicament sota una denominació comuna o concreta, o s'emetin documents, factures, minutes o rebuts sota aquesta denominació.

Article 87

La realització de les activitats pròpies de la professió de logopèdia a través de societats professionals domiciliades a l'àmbit del Col·legi de Logopedes de les Illes Balears requereix la inscripció obligatòria al Registre de Societats Professionals del Col·legi.

 

Capítol II Del Registre Col·legial de Societats

Article 88

1. El Registre de Societats Professionals recollirà la inscripció de les societats professionals que reuneixin els requisits establerts legalment, així com qualsevol canvi de socis o administradors, modificacions del contracte social, o d'altres inscriptibles segons la legislació mercantil vigent.

2. L'escriptura pública de constitució social haurà d'acomplir els requisits legals propis de la forma social adoptada, i en tot cas recollirà les mencions que corresponen legalment, de societats professionals.

3. Per a la pràctica d'assentaments d'inscripció o modificació social al Registre de Societats Professionals del Col·legi serà necessari aportar còpia autoritzada de l'escriptura pública de l'acte realitzat, degudament inscrita al Registre Mercantil.

 

Capítol III De l'exercici d'activitats professionals

Article 89

Les societats professionals domiciliades en l'àmbit del Col·legi de Logopedes de les Illes Balears incorreran en responsabilitat disciplinària en els supòsits establerts als presents Estatuts, quedant per tant sotmeses a la ordenació, el control deontològic i potestat disciplinària del Col·legi totes aquelles activitats professionals que realitzin.

Article 90

Els drets d'assistència i de veu i vot a l'Assemblea General de persones col·legiades, així com els drets de sufragi actiu o passiu en les modalitats previstes en aquests Estatuts, corresponen única i exclusivament a les persones col·legiades que siguin persones físiques, i s'exerceixen a nivell personalíssim, sense poder efectuar cap delegació ni mandat en favor de terceres persones, col·legiades o no. Els drets de vot i de sufragi actiu i passiu estan supeditats a que el col·legiat estigui al corrent de pagament de les seves obligacions econòmiques col·legials.

Article 91

Per tot allò no regulat en els presents Estatuts en matèria de societats professionals pel col·lectiu de logopedes, serà d'aplicació el que marqui la normativa legal vigent de societats professionals.