Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 702575
Aprovació definitiva de la modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l’illa d’Eivissa (PDSPIGRE)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de dia 27 d'octubre de 2023 va adoptar, entre d'altres, el següent acord:

Proposta del conseller executiu del Departament de Gestió Ambiental, Sostenibilitat, Innovació i Transparència en relació amb l'aprovació definitiva de la modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE), exp. TAO 2022/00025344Y

1. En data 22 de juny de 2020 el Ple del Consell Insular d'Eivissa va aprovar el Pla director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no Perillosos de l'illa d'Eivissa, PDSPIGRE (BOIB núm. 116 de 30 de juny de 2020).

2. En data 24 de maig de 2023, prèvia aprovació per part del Consell Executiu de conformitat amb l'article 28.1.c de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Ple del Consell Insular d'Eivissa va aprovar l'acord següent:

ACORD

Primer. Aprovar inicialment la modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE) consistent en la inclusió d'una Disposició Addicional Onzena amb el tenor literal següent:

«Disposició Addicional Onzena

En el cas de realitzar obres de remodelació íntegra de l'Estació de Transferència de Residus d'Envasos prevista a l'article 13 i plànol 7 del pla, atesa la impossibilitat de mantenir la prestació del servei de gestió de residus que s'hi realitza mentre s'executen aquestes obres i pel període de temps que sigui necessari fins que la instal·lació torni a estar en funcionament, el Consell Insular d'Eivissa podrà, directa o indirectament, prestar aquest servei mitjançant fórmules de gestió diferents a les previstes en el pla, que incloguin el tractament dels residus en altres instal·lacions de titularitat pública i/o privada diferents a les indicades. Aquestes instal·lacions hauran de complir amb la normativa que sigui d'aplicació, i disposar o estar en condicions d'obtenir les autoritzacions que siguin escaients.

Tot l'anterior sense perjudici de l'obligació de donar compliment als procediments que en matèria de contractació siguin d'aplicació.”

Segon. Determinar que la modificació puntual que es proposa no està subjecta a avaluació ambiental segons s'ha justificat mitjançant informe tècnic que figura a l'expedient, de conformitat amb l'article 12.5 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Tercer. Realitzar la tramitació de la modificació puntual número 1 del PDSPIGRE fins a l'aprovació definitiva conforme a l'apartat 2 de l'article 10 per remissió del seu article 13.3 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial i article 18 de la Llei 8/2019 de 19 de febrer, de residus i sols contaminats fins l'aprovació definitiva i en conseqüència disposar l'obertura d'un període d'informació pública i consultes en els termes següents:

1r L'obertura del tràmit s'anunciarà mitjançant la publicació d'anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al tauler d'edictes de la corporació, en dos dels diaris de major circulació de l'illa d'Eivissa i a la corresponent seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es/), per tal que qualsevol persona pugui formular les al·legacions que consideri pertinents.

L'inici del còmput del termini esmentat es produirà a partir de l'endemà de la seua publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

La documentació sotmesa a informació pública inclou, així mateix, informe emès pel departament de medi ambient del Consell Insular d'Eivissa en relació a la necessitat i oportunitat de la modificació proposada i justificatiu dels diferents aspectes relatius a la tramitació i informe tècnic ambiental justificatiu de la no subjecció a avaluació ambiental estratègica.

Aquest acord i la documentació integrant de la present aprovació inicial podrà ser consultada en horari d'oficina del Consell Insular, de dilluns a divendres (de 09:00 hores fins a les 14:00 hores), en els serveis del Departament de Medi Ambient del Consell Insular d'Eivissa, ubicats a la seu del Consell Insular d'Eivissa, avinguda d'Espanya, núm. 49, tercera planta, CP.- 07800 Eivissa. Així mateix la documentació podrà ser consultada a través d'internet, accedint a la següent pàgina web:  https://seu.conselldeivissa.es/

2n De conformitat amb l'article 10.2 de la Llei 14/2000 de 21 de desembre, d'ordenació territorial:

- La durada del tràmit d'informació pública i d'emissió d'informes serà d'un mes ja que la modificació proposada no implica una reconsideració global del PDSPIGRE i no està subjecte a avaluació ambiental estratègica.

- Se sol·licitaran informes només a les administracions públiques afectades que són: Ajuntament d'Eivissa, Ajuntament de Santa Eulària des Riu, Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, Ajuntament de Sant Joan de Labritja, Consell Insular de Formentera i Servei de Residus i Sòls contaminats del Govern de les Illes Balears.

Es faculta als serveis tècnics del Consell per tal que, amb caràcter previ a l'obertura del període d'informació pública i consultes, esmenin els errors gramaticals i/o aritmètics que es detectin a la documentació escrita i gràfica.

3. La modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no Perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE) introdueix una disposició addicional en el seu text amb l'objecte de garantir la continuïtat en la gestió de les fraccions de paper/cartró i vidre que integren l'objecte del servei públic obligatori insular de tractament de residus titularitat del Consell Insular d'Eivissa i que actualment es realitza a l'Estació de transferència de residus d'envasos prevista al pla, quan s'hagin d'escometre obres de reforma d'aquesta instal·lació o altres motius d'urgència degudament acreditats que resultin incompatibles amb el manteniment del servei en aquella concreta instal·lació. Aquesta possibilitat té naturalesa excepcional i temporal. En tot cas aquest recurs requereix el compliment de la normativa d'aplicació tant per part de les instal·lacions alternatives com dels operadors i el compliment, per a la seua determinació dels requisits establerts en la normativa de contractació del sector públic o altra que resulti d'aplicació.

Atès que es tracta d'una fracció, paper/cartrò i vidre, integrant del Servei Públic Obligatori Insular de tractament de residus aquesta possibilitat té que estar prevista en la planificació per tal d'obtenir les oportunes autoritzacions per a la seua gestió.

4. En compliment de l'acord transcrit a l'apartat segon i de la normativa d'aplicació, des de l'adopció de l'acord de Ple en relació a aquest assumpte s'han realitzat les actuacions següents:

- En data 3 de juny de 2023 es va publicar al BOIB núm. 73 l'adopció de l'acord del Ple i l'anunci d'informació pública i obertura del tràmit per a fomular-hi al·legacions.

- En data 6 de juny de 2023 es va publicar l'esmentada informació a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa.

- En data 7 de juny es va remetre consulta a les administracions afectades que s'indicaven en l'apartat quart de l'acord de Ple: Ajuntament d'Eivissa (rebut 08/06/2023, 2023-E-RC-9351); Ajuntament de Santa Eulària des Riu (rebut 08/06/2023, REGAGE23e00036925270); Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (rebut 08/06/2023, 2023-E-RC-5727); Ajuntament de Sant Antoni de Portmany (rebut 08/06/20232023-E-RC-5038); Ajuntament de Sant Joan de Labritja (rebut 09/06/2023, 2023-E-RC-1581); Consell Insular de Formentera (rebut 07/06/2023, RGENT-2023-16204) i Servei de Residus i Sòls contaminats del Govern de les Illes Balears (rebut 08/06/20223, GOIBE379036/2023).

- En data 3 d'agost de 2023 es va publicar en el Diario de Ibiza i en el Periódico de Ibiza y Formentera l'anunci d'obertura del tràmit d'informació pública. Atès el retràs experimentat en la publicació en premsa, el còmput del mes per formular al·legacions s'ha computat fins a un mes després de la publicació en premsa escrita, per tant des de 4 de juny de 2023 fins a 4 de setembre de 2023.

5. Resultat del tràmit d'informació pública, informes preceptius i consultes

- En compliment de la disposició addicional segona del Reial Decret 2591/1998, de 4 de desembre, sobre l'Ordenació dels aeroports d'interès general i de la seua zona de servei, en execució d'allò disposat per l'article 166 de la Llei 13/1996, de 30 de desembre, de Mesures fiscals amb caràcter previ a l'aprovació inicial de la modificació número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE) en data 2 de maig de 2023 i nrgs 2023006249 es va sol·licitar informe a la Dirección General de Aviación Civil del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA). En data 2/08/2023 i REGAGE23s00052540288 s'ha rebut informe de data 25/07/2023 emès pel Subdirector General d'Aeroports i Navegació Aèria que manifesta:

«(...) considerando que la Modificación no altera los parámetros urbanísticos establecidos por el planeamiento vigente y, en particular, que la presente Modificación no supone un aumento de las condiciones de altura máxima admisible de las construcciones permitidas respecto al mismo, ni afecta a las determinaciones incluidas en el Plan Director del Aeropuerto de Ibiza, este Centro Directivo informa favorablemente la Modificación número 1 del Plan Director Sectorial de Prevención y Gestión de Residuos no Peligrosos de la isla de Eivissa (Illes Balears), en lo que a servidumbres aeronáuticas y a las afecciones del Plan Director del Aeropuerto de Ibiza se refiere.»

- En data 9 d'octubre de 2023 la coordinadora de l'oficina d'assistència en matèria de registre del CIE ha emès diligència en relació a les aportacions rebudes en el tràmit d'informació pública i consultes informant que consta recepció de l'informe indicat a l'apartat anterior.

- Amb posterioritat a l'emissió de la diligència anterior, concretament en data 10/10/20223 i nrge 2023029475 s'ha rebut ofici de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic del Govern Balear adjuntant informe emès en data 6/10/2023 pel Cap de Servei de Residus i Sòls Contaminats en relació a la modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE) que informa el següent:

“(…) Vistes les consideracions tècniques, s'informa favorablement respecte de l'aprovació inicial de la modificació puntual núm. 1 del PDSPIGRE sempre que els instal·lacions i els operadors per a la prestació del servei complesquin tots els requisits establerts per la normativa d'aplicació per ser autoritzats, sense perjudici de la corresponent tramitació en matèira d'avaluació ambiental d'aplicació al PDSPIGRE i a les corresponents instal·lacions.”

6. Els informes indicats a l'apartat anterior són favorables a la modificació proposada i fan observacions o consideracions accessòries que o bé ja es tenen en compte en l'expedient i en el text de la modificació o bé s'hauran de tenir en compte, en el seu cas, en un moment posterior en relació a l'execució d'obres i autorització d'instal·lacions, per tant no afecten el text aprovat inicialment.

7. La disposició derogatòria del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 deroga l'exigència de l'informe de la Comissió de Coordinació de Política Territorial previst a l'article 10.1.g en relació amb el 13.1.c de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, i en conseqüència aquest informe no s'ha d'incorporar a l'expedient.

8. L'aprovació definitiva de la modificació puntual núm. 1 del Pla és un acord de competència del Ple del Consell Insular d'Eivissa que s'adopta per majoria simple, de conformitat amb l'article 13.1 i d i 10.2 de la LOT, en relació amb l'article 3.2 de la Llei 2/2001, de 7 de març i article 17.1.k) de la LCI.

En el cas present atès que no s'ha produït canvis respecte del text aprovat inicialment i que ja havia estat prèviament considerat i aprovat com a projecte de modificació per part del Consell Executiu i elevat al Ple, no és necessari que es torni a prendre en consideració per part d'aquest òrgan (consell executiu); no obstant això i de conformitat amb allò establert a l'article 13.1.d de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial el text definitiu de la modificació proposada si que s'ha de sotmetre a l'aprovació expressa del Ple.

9. Atès que el que disposa l'article 1, apartat 2.b) de la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, i els articles 56, 58, 57 i 68 de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, en la redacció proporcionada per la disposició final segona apartat 2 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears; l'article 70.13 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears; els articles 12, 14 i 15 de la Llei 7/2022 de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular; els articles 11, 14 i 15 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats; i els articles 13.1 i 3) i 10.2 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, en relació amb l'article 18 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

10. Atès el Decret de Presidència núm. 20230000467, de data 28 de juny de 2023, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments (BOIB núm. 88 de 29 de juny de 2023) correspon al Departament de Gestió Ambiental, Sostenibilitat, Innovació i Transparència l'activitat competencial pròpia del Consell Insular en relació a la planificació de residus.

Per tot l'anterior, d'acord amb l'article 13.1.d) de la llei 14/2000 de 21 de desembre, d'ordenació territorial en relació amb l'article 3.2 i 1.2 de la Llei 2/2001, de 7 de març l'article 33.e i 17.1.k) de la Llei 4/2022 de 28 de juny, de consells insulars, l'article 72.d del Reglament d'organització del CIE (BOIB 136 de 18/09/2010, correcció en BOIB 148 de 14/10/2010 i modificació en BOIB 48 de 16/04/2016) mitjançant la present es proposa al Ple del Consell Insular per la a seua aprovació el següent

Acord

1r. Aprovar definitivament la modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE) aprovat en data 22 de juny de 2020 (BOIB núm. 116 de 30 de juny de 2020), de conformitat amb l'article 17.1.k de la Llei 4/2022 de 28 de juny, de consells insulars en relació amb l'article 13.1.d) de la llei 14/2000 de 21 de desembre, d'ordenació territorial; l'article 1, apartat 2.b) de la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, en la redacció proporcionada per la disposició final segona apartat 2 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sóls contaminats de les Illes Balears i l'article 70.13 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

La modificació que s'aprova consisteix en incloure una Disposició Addicional Onzena al text normatiu del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE) amb el contingut següent:

«Disposició Addicional Onzena

En el cas de realitzar obres de remodelació íntegra de l'Estació de Transferència de Residus d'Envasos prevista a l'article 13 i plànol 7 del pla, atesa la impossibilitat de mantenir la prestació del servei de gestió de residus que s'hi realitza mentre s'executen aquestes obres i pel període de temps que sigui necessari fins que la instal·lació torni a estar en funcionament, el Consell Insular d'Eivissa podrà, directa o indirectament, prestar aquest servei mitjançant fórmules de gestió diferents a les previstes en el pla, que incloguin el tractament dels residus en altres instal·lacions de titularitat pública i/o privada diferents a les indicades. Aquestes instal·lacions hauran de complir amb la normativa que sigui d'aplicació, i disposar o estar en condicions d'obtenir les autoritzacions que siguin escaients.

Tot l'anterior sense perjudici de l'obligació de donar compliment als procediments que en matèria de contractació siguin d'aplicació.”

2n. Publicar íntegrament aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en llengua catalana i castellana en el termini de quinze dies des de l'adopció de l'acord; així com a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa i posar-lo a disposició pública a través de mitjans electrònics a la pàgina web i al portal de transparència del Consell Insular d'Eivissa.

3r. Comunicar aquest acord i el text de la modificació puntual núm. 1 del PDSPIGRE a:

- A la Direcció General d'Aviació Civil conformement amb allò establert a l'article 29.7 del Decret 584/1972, de 24 de febrer, de servituds aeronàutiques.

- Al Consell Insular de Formentera i a tots els ajuntaments de l'illa d'Eivissa.

- A la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (Servei de Residus i Sòls Contaminats) de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

4art. Comunicar l'aprovació definitiva del PDSPIGRE, mitjançant anunci en dos dels diaris de major circulació de l'illa d'Eivissa, indicant que es troba a la seu electrònica (http://seu.conselldeivissa.es/), pàgina web (https://www.conselldeivissa.es/) , i portal de transparència del Consell Insular d'Eivissa (https://transparencia.conselldeivissa.es/).

5è. Facultar els serveis tècnics del departament de Medi Ambient del Consell Insular d'Eivissa per tal que:

- Amb caràcter previ a la publicació al BOIB del PDSPIGRE esmenin els possibles errors materials i/o de fet que es detectin i elaborin la versió castellana que cal publicar amb l'aprovació definitiva.

- Elaborin una versió consolidada del PDSPIGRE que inclogui la modificació núm. 1, a efectes informatius, per tal que sigui posada a disposició pública a través de mitjans electrònics a la web i al portal de transparència del CIE.

Contra aquest acord que posa fi a la via administrativa, es pot interposar en el termini de DOS MESOS a partir de l'endemà d'aquesta publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, de conformitat amb el que es disposa en l'article 112.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques i article 66.1.a) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb els articles 10.1.b), 25 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa-administrativa.

Tot l'anterior sense perjudici d'utilitzar qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent. Així mateix, s'indica que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la disposició impugnada, ni tampoc interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

A la data de la signatura electrònica (9 de novembre de 2023)

La cap de secció de Medi Ambient Belén Planells Tur