Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 701414
Instrucció informativa 7/2023 del director general d’Atenció a la Dependència per la qual es modifica la Instrucció informativa 2/2021 del director general d’Atenció a la Dependència sobre l’aplicació del Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel que fa als criteris de valoració mitjançant informes i equivalències

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 2 de juny de 2021, el director general d'Atenció a la Dependència va dictar una instrucció per informar de les decisions de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència relatives als criteris de valoració mitjançant informes i equivalències i, així, assegurar la transparència sobre el procés de valoració i la seva aplicació objectiva per a tota la ciutadania. Aquests criteris afectaven la valoració de casos mitjançant informes; l'establiment d'una fase d'audiència prèvia de la persona interessada en cas de valoració de la discapacitat mitjançant informes, i la valoració mitjançant equivalències en els casos de persones usuàries de 65 anys o més amb un grau de dependència III permanent, a les quals corresponia, a partir de la Instrucció esmentada, una classe V de discapacitat, equivalent al 75 % del grau de discapacitat definitiu.

L'entrada en vigor del Reial decret 888/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'estableix el procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, ha suposat un canvi substancial en la forma i el procediment tècnic per valorar el grau de discapacitat. En desplegament de l'article 8.3 del Reial Decret esmentat, relatiu a l'avaluació i la qualificació del grau de discapacitat mitjançant la valoració per mitjans no presencials o telemàtics, el director general de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials va dictar la Resolució de 17 de maig de 2023 per la qual es publica l'Acord de la Comissió Estatal de Coordinació i Seguiment de la Valoració del Grau de Discapacitat relatiu a les circumstàncies especials que poden donar lloc a la valoració del grau de discapacitat per mitjans no presencials o telemàtics. En concret, l'apartat 2.e) d'aquest Acord assenyala que es pot fer la valoració del grau de discapacitat per mitjans telemàtics o no presencials, entre d'altres, quan la documentació que consti en l'expedient o que estigui disponible en els sistemes d'informació dels serveis públics de salut, serveis socials i educació aporti informació objectiva i suficient per fer la valoració i, si escau, la revisió, i s'estimi que la cita presencial no aportaria una informació rellevant que pogués modificar la valoració de la discapacitat.

L'apartat 3 de l'article 9 del Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel qual es regulen el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i els principis generals del procediment per al reconeixement del grau de dependència, estableix que, per facilitar les valoracions conjuntes del grau de discapacitat i de dependència, correspon a l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència determinar els supòsits de valoració de casos mitjançant informes facultatius, sense necessitat de citar la persona interessada, a la qual posteriorment es donarà audiència, amb caràcter previ a la proposta de resolució, i determinar les equivalències en la valoració entre graus de discapacitat i de dependència.

Atesa la normativa esmentada, la valoració de la discapacitat mitjançant equivalències es fonamenta en l'expedient de dependència prèviament valorat, i per tant, es podria entendre com una tipologia específica de valoració mitjançant informes. D'altra banda, per garantir els drets de les persones interessades, la valoració mitjançant aquest sistema suposa, en tot cas, donar audiència a la persona interessada, que pot decidir i sol·licitar, amb caràcter previ a la resolució de determinació del grau de discapacitat, ser valorada presencialment d'acord amb el procediment ordinari.

Tenint en compte l'acumulació actual en la llista d'espera, s'han de cercar fórmules temporals i excepcionals que donin més fluïdesa al sistema actual de valoració de la discapacitat, sempre garantint al màxim els drets de les persones interessades.

D'altra banda, l'apartat 4 de l'article 9 del Decret 91/2019 estableix que, amb l'objectiu d'assegurar la transparència en la informació sobre el procés de valoració i una aplicació objectiva per a tota la ciutadania, les decisions que prengui l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència en relació amb el contingut de l'apartat 3 d'aquest article s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria de Famílies i Afers Socials mitjançant una instrucció informativa dictada pel director general d'Atenció a la Dependència, i seran d'aplicació a partir d'aquesta publicació.

D'acord amb això, l'Òrgan de Valoració i Orientació de la Discapacitat i de la Dependència, en la reunió mantinguda el 23 d'octubre de 2023, va acordar determinar dos nous supòsits addicionals d'equivalències en la valoració entre graus de discapacitat i de dependència, que suposen una modificació de l'apartat 3 de la Instrucció informativa 2/2021 del director general d'Atenció a la Dependència sobre l'aplicació del Decret 91/2019.

Per tot això, d'acord amb l'article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'exercici de les funcions competencials que reconeix el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol (BOIB núm. 102, de 20 de juliol de 2023), que disposa que la Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, té competències, entre d'altres, en l'atenció i el suport a persones amb dependència, i d'acord amb la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 21 de juliol de 2023 per la qual es deleguen diferents competències i la signatura en determinats òrgan directius de la Conselleria i se n'estableix el règim de suplència (BOIB núm. 103, de 22 de juliol), dict la següent

Instrucció informativa

1. Modificació de l'apartat 3 de la Instrucció informativa 2/2021 del director general d'Atenció a la Dependència sobre l'aplicació del Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel que fa als criteris de valoració mitjançant informes i equivalències

Es modifica l'apartat 3 de la Instrucció informativa 2/2021 del director general d'Atenció a la Dependència sobre l'aplicació del Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel que fa als criteris de valoració mitjançant informes i equivalències, que queda redactat en els termes següents:

3. Valoració mitjançant equivalències

3.1. D'acord amb l'apartat 3 de l'article 9 del Decret 91/2019, s'estableixen les equivalències següents en la valoració entre graus de discapacitat i de dependència:

a) A les persones usuàries amb una edat igual o superior a 80 anys amb un grau de dependència I els correspon un 33 % de grau de discapacitat i una mobilitat del 25 %.

b) A les persones usuàries amb una edat igual o superior a 75 anys amb un grau de dependència II els correspon un 65 % de grau de discapacitat i una mobilitat del 25 %.

c) A les persones usuàries amb una edat igual o superior a 65 anys amb un grau de dependència III permanent els correspon un 75 % de grau de discapacitat i una mobilitat del 25 %.

3.2. Llevat que la persona interessada hagi sol·licitat conjuntament el reconeixement de la discapacitat i el de dependència, aquestes equivalències únicament s'aplicaran en el cas que la persona interessada compleixi els requisits d'edat i grau de dependència en la data de la presentació de la sol·licitud de discapacitat.

3.3. En la tramitació del procediment administratiu de reconeixement de la discapacitat mitjançant equivalències, s'ha de garantir l'audiència prèvia de les persones interessades durant un termini de deu dies hàbils, a l'efecte que puguin manifestar la seva disconformitat amb el grau de discapacitat proposat. En el cas que la persona interessada manifesti la seva disconformitat, se la citarà per fer la valoració d'acord amb el procediment ordinari, de manera presencial o per videoconferència. Si la persona interessada no manifesta res en contra durant el termini d'audiència atorgat, s'entendrà que accepta la valoració proposada, a l'efecte de continuar el procediment.

2. Efectes d'aquesta Instrucció

2.1. D'acord amb el que preveu l'apartat 4 de l'article 9 del Decret 91/2019, aquesta Instrucció s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

2.2. Els efectes d'aquesta Instrucció queden condicionats al fet que es facin els canvis informàtics adients en el programa informàtic d'informació de discapacitat i dependència.

 

Palma, 6 de novembre de 2023

El director general d'Atenció a la Dependència Pedro Codes Pericás