Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 701270
Actualització del Pla de mesures antifrau segons ordre HFP 55/2023 i actualització de la comissió antifrau per l’execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resilencia del Consell Insular de Formentera
De conformitat amb allò previst a l'article 48 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, es fa públic el següent decret emès día 1/09/2023:
“DECRET DE PRESIDÈNCIA
ACTUALITZACIÓ DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU I DELS MEMBRES DE LA COMISSIÓ ANTIFRAU DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
El Sr. LORENZO CÓRDOBA MARÍ, president i conseller del Sector Primari i Litoral del Consell Insular de Formentera.
Aquesta resolució es dicta en llengua castellana i no en llengua catalana, llegua oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, per tant, del Consell Insular de Formentera, en tenir efectes fora del territori d'aquesta comunitat autònoma.
El Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa Next Generation EU, un instrument d'estímul econòmic en resposta a la crisi causada pel coronavirus. El Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), establert a través del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, és el nucli d'aquest Fons de Recuperació.
L'MRR té quatre objectius:
• promoure la cohesió econòmica, social i territorial de la UE;
• enfortir la resiliència i la capacitat d'ajust dels estats membres;
• mitigar les repercussions socials i econòmiques de la crisi de la covid-19;
• i fer costat a les transicions ecològica i digital.
Per aconseguir aquests objectius, cada estat membre ha dissenyat un Pla Nacional de Recuperació i Resiliència que inclou les reformes i projectes d'inversió necessaris per aconseguir aquests objectius. El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol (d'ara endavant PRTR) té quatre eixos transversals que es vertebren en deu polítiques palanca.
Aquests quatre eixos són:
• la transició ecològica,
• la transformació digital,
• la cohesió social i territorial
• i la igualtat de gènere.
Per fer efectives les iniciatives plantejades al PRTR, les administracions públiques han d'adaptar els procediments de gestió i el model de control. Algunes mesures d'agilitació es varen establir mitjançant el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, mitjançant el qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
A més, feia falta la configuració i el desenvolupament d'un sistema de gestió que facilitàs la tramitació eficaç de les sol·licituds de desemborsament als serveis de la Comissió Europea. Per això es va aprovar l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Entre les previsions de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, destaca l'obligació que imposa i desenvolupa l'article 6 que, amb la finalitat de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241, de 12 de febrer, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, imposa a Espanya, en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiari dels fons del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència, i a tota entitat, decisora o executora, que participa en l'execució de les mesures del Pla Nacional de Recuperació i Resiliència a disposar d'un pla de mesures antifrau que permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, quant a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, corrupció i conflictes d'interessos.
En compliment d'aquest mandat, el Consell Insular de Formentera (CIF), per acord de la Comissió de Govern, va aprovar en data 24/02/2022 els següents documents: declaració institucional, codi ètic i declaració d'absència d'interessos, la signatura dels quals era necessària per a l'elaboració del Pla antifrau del Consell Insular de Formentera. Així mateix, també es va constituir la Comissió Antifrau del CIF, mitjançant Decret de Presidència de data 15 de febrer de 2022, modificat en data 3 d'octubre de 2022.
Finalment, el dia 1 d'abril de 2022 es va aprovar per la Comissió de Govern de la corporació el Pla de mesures antifrau, publicat en el BOIB del dia 3 de maig de 2022, que gestiona els projectes finançats amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència en execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. El seu objecte defineix les principals accions que s'han d'adoptar per evitar el mal ús o el frau als recursos financers del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb la finalitat de prevenir, detectar i establir mesures correctores perquè els recursos financers procedents de la Unió Europea no es malgastin i compleixin amb els importants fins per als quals s'han assignat.
Aquest Pla es configura com un instrument de planificació viu i flexible, en la mesura que es pot anar modificant segons es dictin instruccions, normativa o guies per a l'elaboració d'aquests plans de mesures antifrau, així com pretén estar en contínua revisió en relació amb cadascuna de les actuacions plantejades en la lluita contra el frau per perfeccionar-les. Aquest Pla s'estructura d'acord amb les mesures que l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, determina al voltant de les quatre àrees clau de l'anomenat cicle antifrau:
• prevenció,
• detecció,
• correcció i
• persecució.
I s'aplica, exclusivament, a les actuacions que dugui a terme aquest organisme per a l'execució dels fons del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència, dins de les seves obligacions establertes en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Atès a l'entrada en vigor de l'Ordre HFP 55/2023 i a canvis en l'estructura organitzativa del CIF, és necessària:
• l'actualització del Pla de Mesures Antifrau,
• l'actualització els documents que el componen i
• l'actualització dels membres de la Comissió Antifrau, així com els seus nomenaments.
Per tot l'anterior, i per les competències que tenc atribuïdes per l'acord del Ple de data 17 de juny de 2023, amb el benentès que l'anterior Comissió de Govern ara és la Junta de Govern (tot això apareix publicat en el BOIB núm. 112, dia 12/08/2023), i per l'article 21.1. de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars,
HE RESOLT
Primer. Aprovar la modificació del Pla de Mesures Antifrau per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del CIF, i aprovar també la modificació dels següents documents que consten en el citat Pla: Pla de Mesures Antifrau per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; Autoavaluació sobre mesures de prevenció, detecció i correcció del frau, corrupció i conflicte d'interessos; Declaració institucional de lluita contra el frau; Avaluació, impacte i probabilitat del risc; Codi ètic i de conducta; Catàleg d'indicadors (banderes vermelles); Política de conflicte d'interessos; model de confirmació d'absència de conflicte d'interessos (DACI); formulari de notificació de conflicte d'interès; declaració d'absència de conflictes d'interès (DACI); declaració de compromís de tercers; orientacions sobre com evitar i gestionar les situacions de conflicte d'interessos conformement al Reglament Financer; declaració de cessió i tractament de dades i Ref. Ajudes d'Estat i doble finançament. El Pla juntament amb els documents adjunts, consta en aquest Decret com a annex.
Segon. Nomenar les següents persones com a nous membres de la Comissió Antifrau del CIF, la qual cosa modifica així, parcialment, la Resolució de presidència, de data 3/10/2022, quant al punt primer, referent al nomenament de membres de la Comissió Antifrau:
• President: titular: Sr. Ángel Custodio Navarro Sánchez, secretari de la corporació.
• Suplent: Sra. Paola Sales Jiménez, coordinadora dels Serveis Jurídics de la corporació.
• Secretari: Titular: Sra. Marta Vila Soriano, lletrada de la corporació.
• Suplent: Sr. Plácido Antonio Lara Lara, TAG de la corporació.
• Vocal: Titular: Sra. Lidia Serrano Tur, lletrada de la corporació.
• Suplent: Sr. Cándido Valladolid Portes, lletrat de la corporació.
• Vocal: Titular: Sr. Enric Escanellas Colomar, tresorer de la corporació.
• Suplent: Sra. Francisca Serra Ribas, tècnica del departament de recaptació de la corporació.
• Vocal: Titular: Sr. David Francés Alonso, lletrat de la corporació.
• Suplent: Sra. Victoria Toledo Moreno, lletrada de la corporació.
Tercer. Publicar el present Decret de presidència a la web de la corporació, www.conselldeformentera.cat, i al tauler d'anuncis.
Quart. Publicar el Decret de Presidència present en el portal de transparència de la corporació.
Cinquè. Publicar aquest Decret de Presidència, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Sisè. Notificar el present Decret de Presidència a l'Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears.
Setè. Donar compte al Ple del Consell Insular de Formentera d'aquest Decret de Presidència, en la pròxima sessió.
Vuitè. Donar compte d'aquest Decret de Presidència a les persones interessades, esmentades al punt segon.
Novè. Comunicar a tot el personal del CIF la modificació del Pla de Mesures Antifrau.
Formentera, amb la data de la signatura electrònica (7 de novembre de 2023)
El president Davant meu, el secretari,
Lorenzo Córdoba Marí Ángel Custodio Navarro Sánchez
ANNEX
https://www.consellinsulardeformentera.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=8563&Itemid=742&lang=ca “
La qual cosa es fa pública per a general coneixement.
Formentera, 10 d'octubre de 2023
El president i conseller de Sector Primari i Litoral, Lorenzo Córdoba Marí