Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 695428
Bases reguladores per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 La Junta de Govern Local, en sessió celebrada el dia 25 d'octubre de 2023 aprova les Bases reguladores i la Convocatòria per concedir subvencions per ajudes al lloguer d'habitatges 2023-2024 al terme municipal de Calvià, i es procedeix a publicar al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'acord adoptat, les bases reguladores i la convocatòria de subvencions, per a la difusió i el coneixement públic.

ACORD

“PRIMER.- APROVAR les Bases reguladores per a la concessió de subvencions per a ajudes al lloguer anual d'habitatges en el terme municipal de Calvià, d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.

SEGON.- APROVAR la Convocatòria de subvencions per a ajudes al lloguer d'habitatges en el terme municipal de Calvià, d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.

TERCER.- DESTINAR un total de SET-CENTS SETZE MIL EUROS (716.000 €) per a la present convocatòria de subvencions de la partida pressupostària 105-15200- 4800002 amb càrrec a l'any 2024.

QUART.- INSERIR el present acord, així com el text de les Bases i el text de la Convocatòria en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, així com en la Base de dades Nacional de Subvencions a l'efecte de la seva difusió i públic coneixement.

CINQUÈ.- DELEGAR en la tinent de batle del tinent de batle delegat d'Habitatge, Urbanisme, Patrimoni i Educació la facultat per aprovar els models normalitzats de les sol·licituds, així com qualsevol altra actuació que es precisi”.

 

Calvià, (signat electrònicament:7 de novembre de 2023)

El tinent de batle delegat d'Habitatge, Urbanisme, Patrimoni. Jaime Bujosa Arbona

 

 Bases reguladores per a la concessió d'ajuts al lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià 2023-2024

Capítol I Disposicions generals

Article 1 Objecte

Establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria dels ajuts al lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià que es meriten a partir del 1 de setembre del 2023 i fins al 31 d'agost del 2024.

Article 2 Acció subvencionable

Aquests ajuts municipals tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge destinat a domicili habitual i permanent en règim de lloguer, a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajuts als arrendataris que consisteixen en el finançament d'una part de la renda que de la persona arrendatària ha de satisfer per l'habitatge llogat, sempre que es compleixin els requisits establerts en aquestes Bases.

 

Article 3 Règim jurídic aplicable

La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes per al lloguer d'habitatges es regiran per les bases i la convocatòria que s'hi contenen i per la normativa següent:

o La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

o El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

o El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

o Decret 28/2020 de 21 de setembre, de principis generals dels procediments de reconeixement de la condició de família monoparental i de la condició de família nombrosa.

o Pla estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Calvià (Secció VII Bases d'execució del pressupost general de l'Ajuntament de Calvià vigents en el moment de la convocatòria).

o La definida a la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombrosos.

o La definida a la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

o La Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la

o Violència de gènere.

o La Llei Orgànica 4/2000, de 11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, i el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril que aprova el seu Reglament.

o Reglaments i altra normativa de desplegament de la llei i el decret legislatiu.

Amb caràcter general, serà supletòria la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i el Decret Legislatiu 2/2005.

Article 4 Òrgan competent per a la concessió d'ajuts

L'òrgan competent per a la concessió dels ajuts al lloguer d'habitatges és la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Calvià, a proposta del Departament d'Habitatge, que actuarà com a instructori tramitador del procediment, en els termes establerts a l'article 16 del Text refós de la Llei de Subvencions, així com també comprovarà la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposa l'article 42 del Text refós esmentat.

Article 5 Requisits de les persones beneficiàries

Poden sol·licitar els ajuts que preveuen aquestes bases les persones físiques majors d'edat residents al municipi de Calvià, si es compleixen els requisits següents:

a) Que la persona sol·licitant sigui titular en qualitat arrendatària d'un contracte de lloguer d'habitatge amb una duració mínima d'un any (12 mesos) o que, sent veïna de Calvià, estigui en condicions desubscriure un. El contracte s'haurà d'haver formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, del 24 de novembre, d'arrendaments urbans.

Queden expressament exclosos els contractes de temporada, a excepció d'aquells que s'han renovat, explícitament o tàcitament, resultant així igualar o superar els 12 mesos de durada.

a) La condició de persona arrendatària s'ha d'acreditar:

- En cas de ser titular d'un contracte de lloguer d'habitatge mitjançant la seva aportació.

- Queda justificat amb l'empadronament al mateix habitatge del contracte d'arrendament

En el cas d'estar acerca activa d'un habitatge de lloguer, ho ha d'indicar expressament a la sol·licitud, han de presentar el possible contracte en el termini d'un mes des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajut, quedant condicionada a la presentació del mateix per resultar ser beneficiari.

b) Què l'habitatge arrendat estigui situat dins l'àmbit territorial del municipi de Calvià.

c) Que l'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona o persones que conformen la unitat de convivència que sol·liciten l'ajuda durant tot el període de concessió de la mateixa.

Es considera unitat de convivència la formada pel conjunt de persones que constin empadronades en un mateix habitatge, hi hagi o no llaços familiars.

- Aquesta circumstància s'ha d'acreditar mitjançant certificat de convivència que constati que a la data de presentació de la sol·licitud, les persones que conformen la unitat de convivència resideixen de manera habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer.

- En el cas de persones que vulguin accedir a un lloguer d'habitatge (cerca activa d'habitatge de lloguer) ha de presentar el certificat de convivència al plaç màxim d'un mes des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajuda, quedant així condicionada a la presentació d'aquest document.

d) Que tota persona sol·licitant i totes les persones que conformen la seva unitat de convivència han de disposar de la nacionalitat espanyola.

En cas que les persones titulars del contracte i/o les persones que conformen la seva unitat de convivència siguin estrangers hauran de tenir la seva residència legal a Espanya en atenció a la Llei Orgànica 4/2000, de 11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, i el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril que aprova el seu Reglament.

Quedarà exclosa la persona sol·licitant o les persones que conformen la unitat de convivència que tan sols disposen de passaport com a document d'identificació.

e) Que la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer ha de ser igual o inferior a 900 euros mensuals.No seran objecte de subvenció aquelles sol·licituds en què els contractes tinguin rendes mensuals que superin el límit anterior.

f) Que estiguin al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

g) Que els ingressos de les persones que tinguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge llogat, siguin titulars o no del contracte de lloguer, compleixin el requisit d'ingressos màxims.

h) Que, cal acreditar que s'ha dipositat la fiança del contracte de lloguer davant de l'organisme corresponent.

  

Article 6 Requisit d'ingressos màxims i regles per determinar els ingressos

Les persones que tinguin el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat, siguin titulars o no del contracte de lloguer, hauran d'haver obtingut durant l'exercici fiscal de 2022 uns ingressos màxims que, conjuntament, hauran de ser:

a. Iguals o inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM 2023), en tot cas.

b. L'IPREM és igual o inferior a quatre vegades, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat.

c. Iguals o inferiors a cinc vegades l'IPREM, si es tracta de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun dels tipus següents: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33%; o ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65%.

Per a l'obtenció de l'ajut per al lloguer d'habitatges, a l'efecte de determinar els ingressos de les persones arrendatàries i de les persones que conformen la unitat de convivència, se seguiran els criteris següents:

- Es partirà de la suma de les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del 2022, que són les quanties de la base imposable general i de l'estalvi regulades respectivament als articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cadascun dels membres de la unitat de convivència.

Aquests ingressos s'acrediten amb les dades contingudes a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

En tot cas, el Departament d'Habitatge podrà sol·licitar altres informacions a qualsevol organisme públic i, fins i tot, una declaració responsable del sol·licitant de l'ajut, a l'efecte de determinar els seus ingressos reals i els dels membres que integren la unitat de convivència i resideix a l'habitatge objecte de lloguer.

- La quantia resultant es convertirà en un nombre de vegades l'IPREM que, referit a catorze pagues, estigui en vigor durant el període a què es refereixen els ingressos avaluats.

Article 7 Prohibicions per ser persona beneficiària de les ajudes

1.No podrà ser persona beneficiària daquests ajuts per al lloguer d'habitatges aquella persona física que incorre en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; ni aquella persona física que hagi estat subjecte d'una revocació, per causes imputables al sol·licitant, d'algun dels ajuts previstos al Departament d'Habitatge o en anteriors.

2. No es pot concedir l'ajuda si la persona sol·licitant o alguna de les persones que conformen la unitat de convivència objecte del contracte de lloguer es troba en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:

a) Que sigui propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte es considera que una persona no és propietària o usufructuària d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i aquest s'ha obtingut per herència o transmissió mortis causa sense testament.

- S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no disposen del seu ús i gaudeixi per alguna de les causes següents: separació o divorci; ii)trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili no estigui situat a l'àmbit territorial insular on s'ubiqui l'habitatge arrendat i acreditant mitjançant declaració jurada, que no percep cap benefici econòmic ;iii)Víctimes de violència de gènere;iv) Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, degudament acreditat;v) Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat de l'inquilí o la llogatera que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.

b) Que la persona arrendatària o qualsevol de les que tinguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tingui parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora de l'habitatge.

c) Que la persona arrendatària o qualsevol de les que tinguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat sigui soci, sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actuï com a persona arrendadora.  

Article 8 Finançament de les actuacions

Els ajuts regulats en aquestes bases s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i l'anualitat que s'indiquen a continuació:

Partida pressupostària

Importat

Anualitat

105-15200-4800002

716.000

2024

La concessió dels ajuts regulats en aquestes bases queda condicionada a la disponibilitat pressupostària i està limitada al crèdit pressupostari esmentat. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha prou disponibilitat pressupostària, mitjançant acord de modificació de la convocatòria aprovat per la Junta de Govern Local, amb els efectes, si escau, previstos a l'article 39.3 de la Llei 39/2015 , d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implicarà que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afectarà la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Article 9 Criteris de valoració

Les sol·licituds s'han de valorar en atenció als ingressos de la unitat de convivència d'acord amb els criteris i prioritat de valoració que s'indiquen a continuació:

1. La prioritat de les persones sol·licitants s'ha de determinar amb el resultat més gran d'aplicar la fórmula següent, amb dos decimals:

500/*IUC

On:

LMI= límit màxim d'ingressos.

IUC = ingressos de la unitat de convivència.

2. A aquesta puntuació se li ha d'afegir la puntuació que correspongui en aplicació dels criteris següents:

-Per fills o filles menors de 18 anys:3 punts pel primer o primera i 1 punt per a cada fill-filla següent.

-Persones amb discapacitat:

  • Grau de discapacitat entre 33 i 64........................................... ............................1 punt.
  • Grau de discapacitat entre 65 i 74........................................... ............................2 punts.
  • Grau de discapacitat entre 75 i 100 ………………………………..………………..3 punts.

- Dones víctimes de violència de gènere……………………………………………………...2 punts.

En cas d'empat, té prioritat la unitat de convivència amb més persones. Si persisteix l'empat, la preferència s'ha de determinar per ordre de data d'entrada de la sol·licitud.

 

Article 10 Quantia de l'ajuda

1. La quantia de l'ajuda serà del 40 % de la renda màxima mensual, si aquesta és igual o inferior a 900 €, amb un límit màxim de 3.960,00 euros anuals per habitatge (330 € mensuals).  

2. En el supòsit que al contracte de lloguer figurin diverses persones arrendatàries i no especifiquin, a la sol·licitud o al contracte, la part de la renda que satisfà cadascuna, s'entendrà que la paguen a parts iguals. No obstant això, les persones arrendatàries podran manifestar la seva voluntat que la totalitat de l'ajuda sigui satisfeta a una.

3. L'ajuda s'ha de calcular prenent com a referència l'import del rebut del lloguer que correspongui a la mensualitat vençuda del mes de setembre de 2023 o, si escau, a la primera mensualitat vençuda del contracte de lloguer si aquest és de data posterior, sent aquest import invariable durant el període concedit, llevat que es produeix una disminució de la renda de lloguer.

Article 11 Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions

Els ajuts que regulen aquestes bases són incompatibles amb altres ajuts al lloguer per a les persones arrendatàries amb recursos econòmics escassos que concedeix l'Ajuntament de Calvià que concedeixi qualsevol altra Administració pública, entitat o organisme públic o privat, nacional o internacional.

Per tant, queden exclosos els llogaters que siguin titulars d'un contracte de lloguer d'habitatges de protecció oficial del terme municipal de Calvià

No es consideren afectades per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els serveis socials de l'Ajuntament de Calvià aportin un complement per al pagament del lloguer a les persones beneficiàries en situacions de vulnerabilitat especial. Tampoc no es consideren afectades per aquesta incompatibilitat les persones que percebin prestacions no contributives de la seguretat social.  

Article 12 Àmbit temporal

L'ajuda al lloguer d'habitatges s'atorgarà amb efectes a partir del 1 de setembre de 2023 o, si escau, a partir del primer mes del contracte de lloguer si la data del mateix és posterior. En cas de contractes subscrits amb anterioritat a l'1 de setembre del 2023, l'ajut es reconeixerà a partir de l'1 de setembre del 2023, sempre que es compleixi la resta de requisits exigits.

Les persones beneficiàries que tinguin contracte de lloguer amb data de finalització anterior al 31 d'agost de 2024 hauran d'aportar la pròrroga del contracte, i si no ho fessin, s'obriria l'expedient de revocació de la part concedida i no acreditada.

L'ajuda al lloguer d'habitatges es concedirà per un termini màxim de dotze mesos i, en tot cas, fins al 31 d'agost del 2024.  

Article 13 Obligacions de la persona beneficiària

Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003 i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les persones beneficiàries de l'ajut per al lloguer d'habitatges han de complir els requisits següents:

1. Domiciliar el pagament de l'ajuda a alguna entitat financera o de crèdit des de l'1 de setembre de 2023, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir de la mateixa i, com a màxim, fins al 31 d'agost de 2024.

2. Tenir domiciliat el pagament de la renda de lloguer de l'habitatge a una entitat financera o de crèdit, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta.

3. A l'expedient s'hi ha de fer constar el número de compte bancari de la persona arrendadora i de l'arrendatària.A efectes d'aquest ajut, únicament s'admeten les mensualitats de lloguer degudament domiciliades en una entitat financera o de crèdit o dutes a terme mitjançant transferències (justificant) bancàries. A la transferència bancària ha de constar la informació següent:

  • La identificació de l'inquilí o la llogatera que efectua el pagament de la renda.
  • La identificació i el compte bancari de la persona arrendadora o autoritzada que la rep.
  • El concepte de renda especificant a quin mes correspon.
  • L'import de la renda.
  • La data del pagament.

No s'acceptaran justificants bancaris que no incloguin totes les dades referides anteriorment, ni rebuts pagats en efectiu signats per la persona arrendadora, o que no es corresponguin amb la mensualitat corresponent.

4. Estar al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer en el moment de la sol.licitut.

5. Destinar obligatòriament l'import de l'ajuda al lloguer d'habitatges al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.

6. No presentar els justificants en el termini establert o bé el pagament parcial de la renda comporten la pèrdua de l'ajuda de la mensualitat no justificada, sens perjudici que es pugui percebre l'import de la resta de mensualitats pendents si es compleixen els requisits establerts.

7. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià.

8. Justificar, en el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

9. Sotmetre's a les actuacions de comprovació la qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, aportant tota la informació i la documentació que els sigui requerida.

10. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s exigeixen per concedir la subvenció.

11. En cas que es produeix alguna modificació, fins i tot durant la tramitació de l'ajut, de les condicions que motivin o hagin motivat el reconeixement de l'ajut i que, si s'escau, determinin la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda ja reconeguda, les persones sol·licitants o beneficiàries ho comunicaran al Departament d'Habitatge.

12. En cas que es produeix alguna modificació, la persona beneficiària ha de comunicar-ho al Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià en el termini màxim de deu dies comptats a partir de l'endemà de la modificació, llevat dels terminis específics que estableix aquesta convocatòria. El fet de no comunicar qualsevol modificació comporta l'inici d'un procediment de reintegrament de les quanties que, si escau, shagin percebut indegudament.

Article 14 Modificacions a l'import de la renda

Quan les parts que hagin subscrit el contracte de lloguer acordin una disminució de l'import de la renda, la persona beneficiària no decaurà en el seu dret a la subvenció sempre que el nou lloguer compleixi les condicions i els requisits establerts.  

Aquesta modificació ha de comunicar-se al Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià el mes anterior a la vigència de la nova renda, i l'ha de presentar per Registre de l'Ajuntament de Calvià.

- En aquest cas,la quantia de l'ajuda per a les mensualitats afectades per aquesta modificació s'ajustarà a la del nou lloguer.

Un increment de l'import de la renda no permet, en cap cas, una modificació per augmentar l'ajuda concedida.

Article 15 Canvi de domicili de la persona beneficiària

Quan la persona beneficiària subscrigui un nou contracte de lloguer i canvieu el vostre domicili per un altre ubicat dins del municipi de Calvià,estarà obligada a comunicar al Departament d'Habitatge aquest canvi en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte de lloguer i presentar-lo per Registre de l'Ajuntament de Calvià.

La persona beneficiària no decaurà en el dret a l'ajuda pel canvi de domicili sempre que amb el nou contracte d'arrendament d'habitatge no suposeu la interrupció temporal amb l'anterior contracte, i se segueixin complint tots els requisits, límits i condicions que estableixen aquestes Bases.

En aquest cas, la quantia de l'ajuda per a les mensualitats afectades s'ajustarà a la del nou contracte de lloguer que, en tot cas, serà igual o inferior a lajuda reconeguda que percebia.

 

Capítol II Procediment de concessió

Article 16 Procediment

El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant la comparació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació d'acord amb els criteris establerts.

 

Article 17 Lloc de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds d'ajut per al lloguer d'habitatges es presentaran preferentment per via telemàtica,a través de la Seu Electrònica o del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat. Per poder dur a terme un registre telematic cal disposar d'un certificat electronic, DNI electronic o Cl@ave pin.

2. De manera presencial, al Registre General de l'Ajuntament de Calvià o al Registre General Del Centre Municipal de Serveis de Palmanova, presentant la sol·licitud publicada a la pàgina web i aportant la documentació necessària, en tot cas.

3. O en qualsevol dels llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques.

L'Ajuntament de Calvià disposa del servei d'Oficina digital d'atenció a la ciutadania Digi Calvià- que ofereix assistència telefònica i telemàtica per facilitar l'accés als tràmits municipals que es poden fer de forma telemàtica.

Horari: de 8.00 h. A les 20.00 h. de dilluns a divendres.

Contacte telefònic: 871 51 00 91.

Correu electrònic:digi@calvia.com.

Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre,del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generin en la tramitació del mateix seran objecte de publicació, i aquesta es durà a terme a la pàgina web municipal i la Base de dades Nacional de Subvencions.

Article 18 Termini de presentació

El termini per presentar les sol·licituds d'ajuda al lloguer d'habitatges és d'un (1) mes comptant des del dia següent a la publicació de la resolució de convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, es dictarà una resolució d'inadmissió, que es notificarà a la persona interessada, d'acord amb allò que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

Article19 Documentació necessària per a la sol·licitud

Juntament amb la sol·licitud d'ajuda de lloguer ha de presentar la següent documentació:

a. Document Nacional d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.

b. Còpia del document acreditatiu de les facultats de representació de la persona representant de la persona física sol·licitant, si escau.

c. Contracte de lloguer de l'habitatge: copia completa del contracte de lloguer en vigor, amb inclusió expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora. Si la renda inclou aparcament, annexos o impostos, cal desglossar l'import del lloguer que correspongui a l'habitatge.

En el cas de persones que estiguin en cerca activa de lloguer, a la sol·licitud hi ha de constar expressament l'import mensual del lloguer previst; havent d'aportar el contracte en el termini d'un mes des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajuda, quedant la condicionada a la seva aportació a la concessió de l'ajuda.

En cas que no ho aportin, s'entén que deixin de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

d. El certificat històric de convivència (en què constin, a data de la sol·licitud, totes les persones que tinguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili), a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent de les persones arrendatàries, durant tot el període del contracte per al qual es concedeix l'ajut.

Per al cas de persones sol·licitants que estan en cerca activa de lloguer: Subscrit el contracte de lloguer amb posterioritat a la resolució definitiva de concessió, heu de presentar el certificat en el termini màxim d'un mes des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajut, que queda condicionada a l'aportació d'aquest document. En cas que no ho aporti, s'entén que cessa a la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

e. Els justificants acreditatius del pagament de les rendes mensuals del contracte de lloguer des de setembre de 2023 i els meritats fins a la data de presentació de la sol·licitud d'ajut.

- Només seran subvencionables els justificants de pagament del lloguer realitzats per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de setembre de 2023, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en ambdós casos fins a la darrera mensualitat vençuda i que compleixin els requisits que s'expressen a l'article 25 d'aquesta convocatòria als efectes de la justificació per al pagament de l'ajut.

f. El títol de família nombrosa expedit per l'Administració competent.

En cas que aquest títol estigui pendent d'atorgament, aportarà el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud a l'organisme competent per a la concessió d'aquest títol, i s'haurà de presentar immediatament quan se n'obtingui.

g. La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.

h. Documentació judicial o administrativa que justifiqui que és víctima de violència de gènere, en el cas de dones víctimes de violència de gènere. Haurà de presentar sentència judicial o ordre d'allunyament en vigor.

i. Documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, les obligacions amb la Seguretat Social i l'Ajuntament de Calvià.

- Aquesta comprovació es fa abans de dictar la resolució definitiva de concessió, per la qual s'ordena el pagament. Si de la comprovació resulta l'incompliment de les obligacions esmentades, sense cap altre tràmit d'esmena, no es concedirà ni s'abonarà l'ajuda per incompliment dels requisits exigits.

j. L'IRPF de l'últim exercici de totes les persones que conformen la unitat de convivència. Les persones que no estiguin obligades a presentar la declaració hauran d'aportar un certificat d'imputacions de l'IRPF emès per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

k. Certificat del Registre de la Propietat de titularitats immobiliàries ubicades en territori espanyol, de cadascuna de les persones arrendatàries que figuren al contracte de lloguer. En cas de ser propietari-propietària o titular de qualsevol dret que permet l'ús, la utilització o el gaudi d'algun habitatge a Espanya, cal acreditar la no disponibilitat per alguna de les causes que estableix l'article 7.2 a. La resta de membres de la unitat de convivència han de signar una declaració responsable que no són titulars de cap immoble ubicat al territori espanyol, segons el model que figura a l'Annex 1.

l. Declaracions responsables de totes les persones que conformen la unitat de convivència que tenen el domicili habitual i permanent a l'habitatge llogat, segons el model que figura a l'Annex 1, pel qual no tenen relació de parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora; que no són socis, sòcies o partícips de la persona física o jurídica que actua com a persona arrendadora; que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen les bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament, i que saben que, en cas de falsedat a les dades o la documentació aportada o omissió d'informació, de les quals es pugui deduir la intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si escau, els fets es posaran en coneixement del Ministeri Fiscal per si poden ser constitutius d'un il·lícit penal.

m. Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura a l'Annex 1.

n. Declaració responsable de la persona arrendatària, titular del contracte de lloguer, segons el model que figura a l'Annex 1, per la qual NO incórrer en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; que justificarà en el termini establert i en la forma que correspongui; que compleix els requisits i les condicions que van determinar la concessió de la subvenció; que destinarà l'import íntegre de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual ho ha sol·licitat; que comunicar al òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s exigeixen per concedir la subvenció; que se sotmetrà a les actuacions de comprovació la qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents; que aportarà tota la informació que es requereixi, i que no ha estat subjecte de revocació de cap dels ajuts que preveuen aquestes bases o altres plans estatals o autonòmics d'habitatge per causes imputables al sol·licitant.

o. Document acreditatiu del depósit de la fiança del lloguer a l'IBAVI, mitjançant la presentació del Model F1 al costat del Model 046 o el Mod. 042

La persona sol·licitant no està obligada a aportar la documentació establerta a les lletres a), d), f), g), i)(excepte la documentació d'estar al corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que han d'aportar les persones interessades) j), k) i O) en cas que autoritzi a l'Ajuntament de Calvià per obtenir aquesta informació d'altres administracions.

En atenció al contracte de lloguer (lletra c) i a la documentació acreditativa de ser víctima de violència de gènere (lletra h), si la persona sol·licitant ha estat beneficiaria de convocatòries anteriors, mitjançant declaració responsable (Annex 1) i comunica que els documents no han patit cap canvi i dóna el seu consentiment perquè l'òrgan gestor pugui obtenir-lo dels expedients obrants al Departament d'Habitatge, no caldrà que els aporti de nou.

La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir informació d'altres administracions públiques respecte de les dades d'identitat o de caràcter personal, tributaris o econòmics i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessaris per a la resolució del procediment.

Si la persona interessada NO manifesta expressament el seu negatiu perquè l'Ajuntament de Calvià efectuï aquesta obtenció d'informació, per defecte s'entén que l'AUTORITZA.

Així, aquesta autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i de la resta de persones que conformen la unitat de convivència, serveix perquè l'òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i de les persones que conformen la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social de les persones titulars del contracte de lloguer, els ingressos de les persones que conformen la unitat de convivència més grans , i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri a l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social, a l'Ajuntament de Calvià i altres consultes amb les administracions públiques que es requereixi.

Article 20 Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o manca de documentació necessària, pel Departament d'Habitatge requerirà a les persones interessades perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, per esmenar el defecte o aportin els documents preceptius, advertint-los que, en cas que no ho facin, s'entendrà que desisteixen de la seva sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39 /2015.

Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants seran objecte de publicació a la pàgina WEB i a la Seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià.

La vía para subsanar las posibles deficiencias:

- Telemàticament, a través de la Seu Electrònica o del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat. Per poder dur a terme un registre telematic cal disposar d'un certificat electronic, DNI electronic o Cl@ave pin.

- De manera presencial, al Registre General de l'Ajuntament de Calvià o al Registre General Del Centre Municipal de Serveis de Palmanova, presentant la sol·licitud publicada a la pàgina web i aportant la documentació necessària, en tot cas.

- O en qualsevol dels llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques.

No s'admetran esmenes a través de correu electrònic.

Article 21 Protecció de dades

La sol·licitud d'ajuda de lloguer implica que la persona interessada autoritza a l'Ajuntament de Calvià, i si és el cas al Departament d'Habitatge, per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes,de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la desenvolupen.

Article 22 Instrucció del procediment

1. El Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià és l'òrgan instructor del procediment de concessió d'acord amb l'article 4 d'aquestes Bases.

2. Correspon al Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals es pronunciarà la resolució. A aquest efecte, sense perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, es disposa a l'article 24 de la Llei 38/2003 i l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, podrà:

a.- Requerir la persona interessada perquè aporti la documentació necessària que permet acreditar el compliment dels requisits.

b.- Dur a terme les verificacions i els controls que calguin.

3. Un cop transcorregut el termini per presentar les sol·licituds,esmenats les deficiències i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, el Departamentd'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià inicia la fase de valoració de les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris i el procediment establert, emetent informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores i la convocatòria, on haurà de constar la llista de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de a qui s'ha de concedir, denegar, no admetre a tràmit o tenir per desistides. Aquest informe servirà de base per elaborar la proposta de resolució de concessió de l'ajuda que formula l'òrgan instructor competent.

4. En aquest informe s'inclourà la llista de les persones beneficiàries, la puntuació obtinguda i l'import de l'ajuda; les persones no beneficiàries amb indicació de les causes que ho motiven i les no admeses a tràmit, es traslladaran a la Junta de Govern Local, a l'efecte que aquesta resolgui el que estimi pertinent.  

La proposta de resolució de concessió de la subvenció no crea cap dret a favor de la persona interessada que es proposi, davant de l'Ajuntament de Calvià, mentre no es dicti i notifiqui la resolució de concessió de l'ajut corresponent.

Article 23 La Proposta de resolució

1. Un cop s'ha comprovat que la persona beneficiària compleix tots els requisits establerts, l'alcalde o el tinent d'alcalde delegat en matèria d'habitatge, amb un informe tècnic previ, emès pel Departament d'Habitatge, haurà de dictar la resolució de reconeixement de l'obligació, puntuació obtinguda en aplicació dels criteris de valoració i la proposta de pagament, que haurà d'incloure la llista dels beneficiaris de l'ajuda i del import reconegut.

2. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà que es notifica la resolució.

Article 24 La resolució de concessió

La Junta de Govern Local ha de dictar la resolució de concessió o denegació de les ajudes per al lloguer d'habitatges de 2023-2024, basant-se en la proposta de resolució, sense concedir el tràmit d'audiència i sense perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades per al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents en el recurs que es pugui interposar contra la resolució.

Es concediran tots els ajuts respecte dels quals no s'ha detectat cap obstacle que impedeixi de forma definitiva el pagament. Es denega motivadament l'ajuda en cas de detectar-se incompliment dels requisits per ser beneficiari conforme a la convocatòria publicada.

La resolució de concessió contindrà les següents dades:

- La identificació de les persones que han resultat ser beneficiàries, la puntuació obtinguda en aplicació dels criteris de valoració, l'import que se'ls concedeix, i aquest és el reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, si escau.

- Les persones sol·licitants que abandonen el procediment iniciat, renunciant a la sol·licitud, si escau.

- Les persones sol·licitants a les quals es consideren desistides, denegant-los l'ajuda per no complir els requisits establerts.

- Si la persona interessada que, estant en cerca activa de lloguer, ha sol·licitat l'ajut abans de signar el contracte de lloguer, estat condicionada a la seva presentació, a la resolució de concessió se li requerirà perquè presenti el contracte de lloguer, el certificat de convivència corresponent i el justificant de pagament del mes que es tracta en el termini improrrogable és d'un mes des de la publicació de la resolució definitiva de concessió. En cas que no ho faci, s'entén que desisteix de la sol·licitud i s'haurà de dictar la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques .

o Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'imputa la despesa.

o Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

o La resta d'obligacions de què respongui la persona beneficiària.

La resolució de concessió, d'acord amb el que disposen els articles 42, 43 i 45 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es notificarà a les persones interessades mitjançant la publicació a la pàgina WEB i a la Seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià.

Article 25 Termini i notificació

1.El termini màxim per dictar i notificar les resolucions de concessió dels ajuts al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació dels ajuts i els de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, serà de sis mesos des de la data que finalitzi el termini per presentar les sol·licituds.

El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima a la persona interessada que hagi presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

2.La resolució que correspongui es comunicarà a les persones interessades mitjançant la publicació a la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.

3. S'entén que la persona beneficiària accepta la concessió de l'ajut si no manifesta expressament que renuncia en el termini de deu dies comptadors a partir de la publicació.

4. Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictada, en el termini de un mes comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat de lO contenciós administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 26 Justificació i abonament de lajuda

1.En el supòsit de contractes de lloguer que ja estaven vigents des del'1 de setembre del 2023 la persona beneficiària ha d'aportar els justificants bancaris de pagament de totes les mensualitats de lloguer vençudes fins a la data de presentació de la sol·licitud.

Al document bancari ha de constar:

- La identificació completa de l'arrendatari que efectua el pagament de la renda (arrendatari)

- La identificació i el compte bancari de la persona arrendadora o autoritzada que la rep.

- El concepte: l'import de la renda especificant a quin mes correspon.

- La data del pagament.

2. Entre els dies 1 i 10 de cada mes natural, la persona beneficiària deu presentar el justificant bancari de pagament de la darrera mensualitat de lloguer vençuda.

3.El justificant bancari de pagament ha de presentarse necessàriament a través de la Seu Electrònica o del Registre General d'Entrada de l'Ajuntament - adjuntant-hi el document bancari.

4. Si el document bancari no es presenta en el termini assenyalat al apartat segon d'aquest mateix article, la persona beneficiària decaurà en el seu dret a cobrar l'ajuda de la mensualitat no justificada, sens perjudici de percebre l'import corresponent a les mensualitats pendents que li hagin estat concedides, si compleix els requisits per abonar-los.

5. La justificación parcial de la mensualitat de renda no dóna dret a cobrar l'import proporcional de la subvenció.

Article 27 Revocació i reintegrament

L'incompliment de les obligacions que estableixen aquestes Bases o els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003 dóna lloc a la revocació de l'ajut i al reintegrament de les quanties percebudes per la persona beneficiària.

Article 28 Règim d'infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades als articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003.

Article 29 Impugnació

Contra aquestes bases es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la publicació.  

   

CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA CONCESSIÓ D'AJUDES ANUALS AL LLOGUER D'HABITATGES 2023-2024 AL TERME MUNICIPAL DE CALVIÀ

 1.- Marc normatiu

o La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

o El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

o El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

o Decret 28/2020 de 21 de setembre, de principis generals dels procediments de reconeixement de la condició de família monoparental i de la condició de família nombrosa.

o Pla estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Calvià (Secció VII Bases d'execució del pressupost general de l'Ajuntament de Calvià vigents en el moment de la convocatòria).

o La definida a la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.

o La definida a la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

o La Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la

o violència de gènere.

o La Llei Orgànica 4/2000, de 11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, i el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril que aprova el seu Reglament.

o Reglaments i altra normativa de desplegament de la llei i el decret legislatiu.

Amb caràcter general, serà supletòria la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i el Decret Legislatiu 2/2005.

Els ajuts previstos en aquesta convocatòria s'han de regir per el que es disposa a les Bases reguladores per a la concessió d'ajuts al lloguer al terme municipal de Calvià, aprovades per la Junta de Govern Local.

2.- Crèdit pressupostari.

1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima que s'indica a continuació:

Partida Pressupostària

Importat

Anualitat

105-15200-4800002

716.000 €

2024

2. La concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries ia qualsevol altra limitació legal que es pugui donar.

3.- Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte regular la concessió d'ajuts anual al lloguer d'habitatges 2023-2024 al terme municipal de Calvià.

4.- Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds d'ajuda al lloguer d'habitatges és d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació de la resolució de convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les sol·licituds que es presentin fora de termini, es dictarà una resolució d'inadmissió, que es notificarà a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.  

Les sol·licituds d'ajuda per al lloguer d'habitatges es presentaran:

TELEMÀTICAMENT a través del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat, aportant la sol.licitut publicada a la pàgina web i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià i la documentació necessària en el seu cas. Per poder dur a terme un registre telemàtic cal disposar d'un certificat electrònic, DNI electrònic o Cla@ve pin.

PRESENCIALMENT, al Registre General de l'Ajuntament de Calvià o al Registre General del Centre Municipal de Serveis de Palmanova, presentant la sol·licitud publicada a la pàgina web i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià , aportant la documentació necessària, en tot cas.

O a qualsevol dels llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques.

L'Ajuntament de Calvià, disposa del servei d'Oficina digital d'atenció a la ciudadanía Digi Calvià-què ofereix assistència telefònica i telemàtica per facilitar l'accés als tràmits municipals que es poden fer de forma telemàtica.

Horari: de 8.00 h. a 20,00 h. de dilluns a divendres.

Contacte telefònic: 871 51 00 91.

Correu electrònic:digi@calvia.com.

Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generin en la tramitació del mateix seran objecte de publicació, i aquesta es durà a terme a la pàgina web municipal i la Base de dades Nacional de Subvencions.  

 

5.- Termini de resolució i notificació

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió és de sis mesos,a comptar des la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.Transcorregut el termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu.

La resolució de concessió deu comunicar-se a la persona interessada mitjançant la publicació a la pàgina web i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià. S'entén que la persona beneficiària accepta la concessió de l'ajut si no manifesta expressament que renuncia en el termini de deu dies des de la data de publicació de la resolució de concessió de l'ajut.

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictada, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. També, cal interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.  

6.- Documents i informacions que han d'acompanyar la sol·licitud.

Juntament amb la sol·licitud d'ajuda de lloguer ha de presentar la següent documentació:

a. Document nacional d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.

b. Còpia del document acreditatiu de les facultats de representació del representant de la persona física sol·licitant, si escau.

c. Contracte de lloguer de l'habitatge: Copia completa del contracte de lloguer en vigor, amb inclusió expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora. Si la renda inclou aparcament, annexos o impostos, cal desglossar l'import del lloguer que correspongui a l'habitatge.

En el cas de persones que estiguin en cerca activa de lloguer, a la sol·licitud hi ha de constar expressament l'import mensual del lloguer previst; havent d'aportar el contracte en el termini d'un mes des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajuda, quedant la condicionada a la seva aportació a la concessió de l'ajuda. En cas que no ho aportin, s'entén que deixin de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

d. El certificat històric de convivència (en què constin, a data de la sol·licitud, totes les persones que tinguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili), a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent dels arrendataris, durant tot el període del contracte per al qual es concedeix l'ajut.

Per al cas de sol·licitants que estan en cerca activa de lloguer: Subscrit el contracte de lloguer amb posterioritat a la resolució definitiva de concessió, el sol·licitant ha de presentar el certificat en el termini màxim d'un mes des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajuda, que queda condicionada a l'aportació d'aquest document. En cas que no ho aporta, s'entén que cella a la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

e. Els justificants acreditatius del pagament de les rendes mensuals del contracte de lloguer des del setembre del 2023 i els meritats fins a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

Només seran subvencionables els justificants de pagament del lloguer realitzats per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de setembre de 2023, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en ambdós casos fins a la darrera mensualitat vençuda i que compleixin els requisits que s'expressen a l'article 25 d'aquesta convocatòria als efectes de la justificació per al pagament de l'ajut.

f. El títol de família nombrosa expedit per l'Administració competent.

En cas que aquest títol estigui pendent d'atorgament, aportarà el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud per a la concessió d'aquest títol, que es presentarà immediatament quan s'obtingui.

g. La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.

h. Documentació judicial o administrativa que justifiqui que es víctima de violència de gènere, en el cas de dones víctimes de violència de gènere. Haurà de presentar sentència judicial o ordre d'allunyament en vigor.

i. Documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, les obligacions amb la Seguretat Social i l'Ajuntament de Calvià.

Aquesta comprovació es fa abans de dictar la resolució definitiva de concessió, per la qual s'ordena el pagament. Si de la comprovació resulta l'incompliment de les obligacions esmentades, sense cap altre tràmit d'esmena, no es concedirà ni s'abonarà l'ajuda per incompliment dels requisits exigits.

j. L'IRPF de l'últim exercici de tots els membres de la unitat de convivència. Les persones que no estiguin obligades a presentar la declaració hauran d'aportar un certificat d'imputacions de l'IRPF emès per l'Agència Estatal d'Administració Tributària

k. Certificat del Registre de la Propietat de titularitats immobiliàries ubicades en territori espanyol, de cadascun dels arrendataris que figuren al contracte de lloguer. En cas de ser propietari o titular de qualsevol dret que en permet l'ús, la utilització o el gaudi d'algun habitatge a Espanya, cal acreditar la no disponibilitat per alguna de les causes que estableix l'article 7.2 a.

La resta de membres de la unitat de convivència han de signar una declaració responsable que no són titulars de cap immoble ubicat al territori espanyol, segons el model que figura a l'Annex 1.

l. Declaracions responsables de tots els membres de la unitat de convivència que tenen el domicili habitual i permanent a l'habitatge llogat, segons el model que figura a l'Annex 1, pel qual no tenen relació de parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador; que no són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador; que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen les bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament, i que saben que, en cas de falsedat a les dades o la documentació aportada o omissió d'informació, de les quals es pugui deduir la intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si escau, els fets es posaran en coneixement del Ministeri Fiscal per si poden ser constitutius d'un il·lícit penal.

m. Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura a l'Annex 1.

n. Declaracions responsables de la persona arrendatària, titular del contracte de lloguer, segons el model que figura a l'Annex 1, per la qual NO incórrer en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; que justificarà en el termini establert i en la forma que correspongui; que compleix els requisits i les condicions que van determinar la concessió de la subvenció; que destinarà l'import íntegre de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual ho ha sol·licitat; que ha de comunicar al òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s exigeixen per concedir la subvenció; que se sotmetrà a les actuacions de comprovació ia qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents; que aportarà tota la informació que es requereixi, i que no ha estat subjecte de revocació de cap dels ajuts que preveuen aquestes bases o altres plans estatals o autonòmics d'habitatge per causes imputables al sol·licitant.

o. Document acreditatiu del dipòsit de la fiança de lloguer a l'IBAVI, mitjançant la presentació del Model F1 al costat del Model 046 o el Mod. 042.

La persona sol·licitant no està obligada a aportar la documentació establerta a les lletres a), d), f), g), i)(excepte la documentació d'estar al corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que han d'aportar les persones interessades) j), k) i o) en cas que autoritzi a l'Ajuntament de Calvià per obtenir aquesta informació d'altres administracions.

En atenció al contracte de lloguer ( lletra c) la documentació acreditativa de ser víctima de violència de gènere (lletra h) si la persona sol·licitant ha estat beneficiària en convocatòries anteriors, mitjançant declaració responsable ( Annex 1) comunica que els documents no han patit cap canvi i dóna el seu consentiment perquè l'òrgan gestor pugui obtenir-lo dels expedients obrants al Departament d'habitatge, resultant no caldrà que els aporti de nou.

La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir informació d'altres administracions públiques respecte de les dades d'identitat o de caràcter personal, tributaris o econòmics i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessaris per a la resolució del procediment.

Si la persona interessada NO manifesta expressament el seu negatiu perquè l'Ajuntament de Calvià efectuï aquesta obtenció d'informació, per defecte s'entén que l'AUTORITZA.

Així, aquesta autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència perquè l'òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social de les persones titulars del contracte de lloguer, els ingressos dels membres de la unitat de convivència majors d'edat, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri a l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social, a l'Ajuntament de Calvià i altres consultes amb les administracions públiques que es requereixi.

7.- Regles per a la determinació dels ingressos

Per obtenir l'ajuda, a l'efecte de determinar els ingressos de la persona sol·licitant o de la unitat de convivència,se segueixen els criteris següents:

S'ha de partir de les quanties de la base imposable general i de l'estalvi, regulades respectivament als articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques, corresponents a la declaració o les declaracions presentades pel sol·licitant i per cadascun dels membres de la unitat de convivència relatives a l'últim període impositiu amb termini de presentació vençut en el moment de la presentació de la sol·licitud de l'ajut.

En cas que la persona sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat no hagi presentat la declaració, haurà de presentar un certificat d'imputacions d'IRPF emès per l'AEAT, i aplicar el procediment estipulat a la Llei 35/2006, de 28 de novembre , de l'impost sobre la renda de les persones físiques, a l'efecte d'obtenir la base imposable general i de l'estalvi.

La quantia resultant s'ha de convertir en un número de vegades l'IPREM en vigor durant el període al qual es refereixen els ingressos avaluats.

8.- Criteris de valoració

1. Les sol·licituds s'han de valorar en atenció als ingressos de la unitat de convivència d'acord amb els criteris i la prioritat de valoració que s'indiquen a continuació:

2. La prioritat dels sol·licitants s'ha de determinar amb el resultat més gran d'aplicar la fórmula següent, amb dos decimals:

LMI/*IUC

On:

LMI = límit màxim dingressos.

IUC = ingressos de la unitat de convivència.  

A aquesta puntuació se li ha d'afegir la puntuació que correspongui en aplicació dels criteris següents:

-Per fills menors de 18 anys:3 punts pel primer i 1 punt per a cada fill següent.

-Persones amb discapacitat:

Grau de discapacitat entre 33 i 64……………………………………………….…1 punt.

Grau de discapacitat entre 65 i 74 ………………………………………………...2 punts.

Grau de discapacitat entre 75 i 100 …………………………………….…………3 punts.

- Dones víctimes de violència de gènere: …………………………………...……..2 punts.

3. En cas d'empat té prioritat la unitat de convivència amb més membres. Si l'empat persisteix, la preferència s'ha de determinar per ordre de data d'entrada de la sol·licitud.

9.- Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o manca de documentació necessària, el Departament d'Habitatge requerirà les persones interessades perquè, en el termini improrrogable de deu (10) dies hàbils, esmenar el defecte o aportin els documents preceptius, advertint-los que, en cas que no ho fan, s'entendrà que desisteixen de la seva sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015.

Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants seran objecte de publicació a la pàgina WEB i la SEU electrònica de l'Ajuntament de Calvià.

La via per esmenar les possibles deficiències són :

- Telemàticament, mitjançant la Seu electrònica o el Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat. Per poder realitzar el registre telemàtic heu de disposar d'un certificat electrònic, DNI electrònic o Cl@ve pin.

- De manera presencial, al Registre General de l'Ajuntament de Calvià o al Registre General del Centre Municipal de Serveis de Palmanova, presentant la sol·licitud publicada a la pàgina web i seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià aportant la documentació necessària, en tot cas.

- O en qualsevol dels llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

No s'admetran esmenes via correu electrònic.

10.- Quantia de l'ajuda

La quantia de l'ajuda serà del 40% de la renda màxima mensual, si la mateixa és igual o inferior a 900€, amb un límit màxim de 3.960,00 euros anuals per habitatge (330€ mensuals).

En el supòsit que al contracte de lloguer figurin diversos i no especifiquin, a la sol·licitud o al contracte, la part de la renda que satisfà cadascun, s'entendrà que la paguen a parts iguals. No obstant això, els llogaters poden manifestar la seva voluntat que la totalitat de l'ajut sigui satisfeta a un.

L'ajut s'ha de calcular prenent com a referència l'import del rebut del lloguer que correspongui a la mensualitat vençuda del mes de setembre de 2023 o, si escau, a la primera mensualitat vençuda del contracte de lloguer si aquest és de data posterior, sent aquest import invariable durant el període concedit, llevat que es produeix una disminució de la renda de lloguer.

11.-Resolució de concessió

La Junta de Govern Local ha de dictar la resolució de concessió, basant-se en la proposta de resolució.

La resolució de concessió deu incloure tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajut; la puntuació obtinguda en aplicació dels criteris de valoració i l'import que se'ls concedeix; Els sol·licitants que renuncien a la sol·licitud, si escau; Els sol·licitants que es considera que existeixen de la sol·licitud, als quals s'ha denegat l'ajut per no complir els requisits establerts.

També s'inclouen a les persones interessades que, estant en recerca activa de lloguer, ha sol·licitat l'ajut abans de signar el contracte de lloguer, a la resolució quedarà condicionada la concessió de l'ajut, per la qual cosa se li requerirà perquè presenti el contracte de lloguer, el certificat de convivència corresponent i el justificant de pagament del mes que es tracti en el termini improrrogable és d'un mes des de la publicació de la resolució definitiva de concessió. En cas que no ho faci, s'entén que desisteix de la sol·licitud i s'haurà de dictar la resolució corresponent d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques .

La resolució de concessió, d'acord amb el que disposen els articles 42, 43 i 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació a la pàgina web i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Calvià.