Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 688020
Ordenança municipal reguladora dels horaris d'obertura i de tancament d'establiments al terme municipal de Manacor
EL Ple de l'Ajuntament en sessió extraordinària duita a terme el dia 26 de setembre de 2023, prèviament dictaminada per la Comissió Informativa General i Especial de Comptes de 21 de setembre de 2023, acordà, per onze vots a favor (MÉS-Esquerra, AIPC/SYS i VOX) sis vots en contra (Partit Popular) i quatre abstencions (Grup Municipal Socialista), aprovar la proposta que es transcriurà, i una vegada transcorregut el termini previst a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es procedeix a la publicació aquest acord d'aprovació definitiva i el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, el qual entrarà en vigor l'endemà de la publicació.
«PROPOSTA DE LA BATLIA PER A L'APROVACIÓ DEFINITIVA DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DELS HORARIS D'OBERTURA I TANCAMENT D'ESTABLIMENTS AL TERME MUNICIPAL DE MANACOR
Antecedents
1. En data 24 d'abril de 2023, la 1ª tinenta de Batlia signà l'anunci de consulta pública per a la regulació de l'ordenança municipal reguladora dels horaris d'obertura i tancament dels establiments i espectacles públics i de les activitats recreatives.
2. En data 11 de maig de 2023, s'emet certificat de la publicació, el dia 24 d'abril de 2023, en el tauler d'anuncis del document relatiu a la consulta pública prèvia de l'ordenança d'obertura i tancament d'establiments, tot especificant que la publicació ha durat 16 dies i va deixar d'estar-ho el10 de maig de 2023.
3. En data 18 de maig de 2023, el TAG d'activitats emet diligència en la qual es fa constar que en el termini atorgat per a la consulta pública no s'han presentat al·legacions a l'esmentada consulta.
4. En data 18 de maig de 2023 s'incorpora a l'expedient el text de la proposta de l'ordenança, el qual s'adjunta al final d'aquest informe.
5. En data 18 de maig de 2023, l'enginyera municipal emet informe tècnic en el qual es conclou que:«examinat el text i pel que fa estrictament als seus aspectes tècnics no es veu inconvenient en la tramitació d'aquest text que es proposa.
6. S'emet informe jurídic, amb proposta de resolució, per part del TAG d'Activitats, amb data 18 de maig de 2023, amb la conformitat del secretari general, amb data 19 de maig de 2023.
7. Per part de la Batlia es formula proposta, amb data 19 de maig de 2023, per a l'aprovació inicial de l'ordenança municipal.
8. La Comissió Informativa Permanent General i Especial de Comptes, en sessió de 10 de juliol de2023, dictamina favorablement la proposta amb incorporació de les esmenes presentades quan als articles 6 i 12.
9. El Ple, en sessió ordinària de 17 de juliol de 2023, aprovà, per 9 vots a favor, 0 en contra i 12 abstencions, aprovar inicialment l'Ordenança reguladora dels horaris d'obertura i tancament d'establiments al terme municipal de Manacor, amb la introducció de la modificació de la redacció dels articles 6 i 12. Així mateix, s'aprovà sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona l'informe d'avaluació d'impacte de gènere i exposar per un termini de 30 dies hàbils l'acord d'aprovació inicial mitjançant la seva publicació en el BOIB i al tauler d'anuncis de la seu electrònica d'aquest ajuntament als efectes que els interessats poguessin examinar l'expedient i presentar les al·legacions oportunes.
10. En el BOIB núm. 104 de 25 de juliol de 2023 es publicà l'anunci de l'aprovació inicial de l'Ordenança, així com també es publicà a la seu electrònica juntament amb l'acord i el text.
11. Es procedí a donar audiència prèvia, en compliment de l'art. 102 c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, a l'associació BAREMA.
12. En data 25 de juliol de 2023, l'Institut Balear de la Dona emet informe favorable sobre l'impacte de gènere, sense assenyalar cap esmena o correcció a fer sobre el text de l'ordenança.
13. En el termini concedit, s'han presentat les següents al·legacions:
- Núm. de registre 2023-E-RC-15596 de 18/08/2023: BAREMA.
Es proposa la modificació i l'eliminació d'una part de l'article 7 (horaris especials), la modificació i l'eliminació d'una part de l'article 8 (terrasses) eliminació de part l'article 8, i la modificació del quadre d'horaris de l'article 6.
- Núm. de registre 2023-E-RC-16191 de 31/08/2023: Vàries societats mercantils (Mega Fun Casino i altres).
S'al·lega que no s'ha efectuat tràmit de consulta a la Comissió Balear de Joc. Es demana la supressió o modificació de l'article 6, taula 1, referència (3) sobre serveis d'admissió i control d'ambient intern. S'al·lega sobre l'oportunitat de l'aprovació de l'Ordenança i sobre el possible incompliment dels principis de la Llei 20/2013 de garantia de la unitat de mercat.
- Núm. de registre 2023-E-RE-13522 de 04/09/2023: Partit Popular a l'Ajuntament de Manacor.
S'al·lega sobre l'article 6 (quadre d'horaris) i més concretament sobre l'horari fixat per als establiments del grup 1-B i sobre la taxa que es preveu per a la tramitació d'autorització d'horari especial. S'al·lega que cal precisar que la determinació del nombre anual d'horabauxes s'haurà de determinar pel Ple.
- Núm. de registre 2023-E-RE-13629 de 06/09/2023: Grup municipal socialista.
Es proposa la modificació de la taula d'horaris de l'article 6 ampliant els horaris de tancament del Grup I A i B duran els mesos d'estiu i els del Grup II A i B els divendres, dissabtes i vigílies de festiu. Es proposa que es modifiqui l'article 7 (horaris especials) perquè els establiments del Grup I puguin sol·licitar autorització d'obertura a partir de les 4.00
- Núm. de registre 2023-E-RC-16475 de 06/09/2023: CAEB
S'al·lega que l'ordenança ha estat aprovada sense consulta a la Comissió Balear del Joc i que l'Ajuntament no té competència per imposar una regulació sobre el personal i les funcions d'admissió i control d'ambient. S'al·lega que la regulació dels horaris dels salons de joc i locals d'apostes és molt restrictiva i desproporcionada i que vulnera els principis de bona regulació i de proporcionalitat.
14. En data 18 de setembre de 2023, l'enginyera municipal, el TAG d'activitats i el secretari general municipal, emeten informe tècnic i jurídic sobre cada una de les al·legacions presentades i que s'han relacionat en el punt anterior.
15. En data 20 de setembre de 2023, el TAG d'activitats ha emès informe jurídic sobre el procediment seguit i per a la formulació de la proposta d'aprovació definitiva de l'Ordenança.
FONAMENTS DE DRET
ACORD
1. Estimar parcialment les al·legacions presentades d'acord amb els informes tècnics i jurídics emesos que constitueixen el motiu o fonament per a l'estimació o desestimació i d'acord amb el criteri discrecional del proponent en aquells aspectes que així s'ha indicat que procedeix als informes tècnics i jurídics.
Les al·legacions que s'estimen afecten els següents articles del text de l'Ordenança que queden ambla següent redacció:
“Article 6 Horari d'obertura i tancament (únicament es modifica el primer apartat)
1.L'horari per a cadascun dels establiments serà el que els correspongui d'acord amb la classificació de l'article 3 i de la següent taula:
|
HORA D'OBERTURA |
HORA DE TANCAMENT |
---|---|---|
GRUP I A |
8.00 |
1.00 (gener a maig i setembre a desembre) 2.00 (juny, juliol i agost) |
GRUP I B (1) |
6.00 |
1.00 (gener a maig i setembre a desembre) 2.00 (juny, juliol i agost) |
GRUP II A i B (2) |
10.00 |
2.00 ( de dilluns a dijous i diumenges) 5.30 (divendres, dissabtes i vigílies de festius) |
GRUP II C |
10.00 |
2.00 |
GRUP III (2) |
10.00 |
1.00 |
Taula 1. Horari d'obertura
(1) Els establiments dedicats a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos que disposin de títol habilitant per dur a terme l'activitat de bar-cafeteria podran dur a terme aquesta activitat en l'horari previst als establiments catalogats com a Grup I C, sempre i quant l'activitat dedicada a bar-cafeteria es trobi separada, físicament, de l'activitat destinada a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos(activitat principal), disposant d'accés de entrada i sortida independent respecte a l'activitat principal,de forma que els usuaris del bar-cafeteria no puguin accedir al saló de jocs i/o recreatius, apostes i bingos durant l'horari de 6 hores a 10 hores, saló que haurà d'estar tancat i sense cap tipus d'activitat.
(2) Els establiments dels grups II A i B i grup III (salons de joc), estan obligats a tenir una persona,correctament habilitada, sempre que es donin les condicions d'exigibilitat establertes a l'article 7 del decret 41/2011, de 29 d'abril, regulador dels serveis d'admissió i control d'ambient intern en les activitats d'espectacles i recreatius, a l'àmbit de l'Illa de Mallorca, o norma que el pugui substituir, perdur a terme les funcions d'accés i seguretat dels establiments, com a mínim, de les 20 hores fins l'hora de tancament de l'activitat, els divendres, dissabtes i vigílies de festius; i com mínim de les 0:00hores fins a l'hora de tancament de l'activitat els dies de dilluns a dijous i els diumenges, que no siguin vigílies de festius.
Article 7 Horaris especials (únicament es modifica el primer paràgraf)
Els establiments del Grup I podran sol·licitar autorització d'horari d'obertura i tancament especials, com a prest a les 4.00 h, i com a tard es podrà tancar a les 2.00; tot això amb les restriccions establertes a l'article 10 de la present Ordenança.
Article 8 Terrasses (únicament es modifica el segon paràgraf)
Els locals que comptin amb terrassa privada exterior (sigui quin sigui el grup de local o activitat)hauran d'ajustar igualment l'horari d'obertura i tancament d'aquestes terrasses als horaris establerts a l'Ordenança Municipal d'Ocupació de la Via Pública. En el cas de terrasses privades interiors l'horari de tancament serà el mateix que el de tancament del propi establiment; en el cas que la pròpia llicència d'activitat marqui un horari més restrictiu, serà el que prevaldrà.
2. Aprovar definitivament l'Ordenança reguladora dels horaris d'obertura i tancament d'establiments al terme municipal de Manacor d'acord amb el text que s'adjunta, i publicar l'acord i el text aprovat al BOIB i a la seu electrònica municipal.
3. La present Ordenança entrarà en vigor el dia següent de la publicació al BOIB de la seva aprovació definitiva.
4. Notificar a les persones o entitats que han presentat al·legacions aquest acord adjuntant els informes tècnics i jurídics que el motiven, tot això amb indicació dels recursos que pertoquin.
TEXT REFÓS DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DELS HORARIS D'OBERTURA I TANCAMENT D'ESTABLIMENTS AL TERME MUNICIPAL DE MANACOR
La regulació dels horaris dels establiments i espectacles públics i de les activitats recreatives constitueixen un element fonamental per assegurar la tranquil·litat i la convivència entre els veïns i visitants de qualsevol municipi.
La seva ordenació i el control corresponent incideixen directament en les molèsties que es poden produir per renous molests, i és evident també la seva relació directa amb aspectes relacionats ambla seguretat ciutadana, l'ordre públic, la neteja viària, etc.
El fet que la vida quotidiana giri entorn de determinats usos horaris obliga a l'adaptació a aquests amb la finalitat de salvaguardar drets constitucionals tal com la qualitat de vida, el dret a la salut i el dret a un medi ambient adequat per a les persones, al mateix temps que es facilita l'adequada utilització de l'oci.
Tenint en compte la important oferta de restauració i d'oci existent, l'Ajuntament entén que és possible compaginar aquest interès amb l'oferiment al resident de la tranquil·litat necessària. Es pretén així compatibilitzar legítims drets dels ciutadans que, d'una banda, demanden el seu dret a l'oci i esplai i, de l'altra, el dret a la tranquil·litat, assossec i descans, sobretot en hores nocturnes.
D'acord amb l'article 25, de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, les administracions públiques, dins l'àmbit de les seves competències, han d'adequar la funció de regulació dels horaris i d'autorització i control de les activitats a les disposicions d'aquesta Llei. En especial, les administracions competents hauran de vetllar per evitar les molèsties i els problemes d'ordre públic que el funcionament de l'activitat pugui produir a l'exterior, derivats de renous i vibracions i de concentracions humanes, o de vehicles que puguin afectar la seguretat o la salut pública; i atès que els ajuntaments tenen atorgades atribucions als ajuntaments per redactar ordenances municipals que regulin expressament els horaris d'activitats permanents d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics.
A més, segons l'article 19, de la Llei 9/1997, de 22 de desembre, de diverses mesures tributàries i administratives, s'estableix que l'horari general dels espectacles i de les activitats recreatives serà determinat reglamentàriament pel Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant això, mentre la dita administració no reguli aquest tema, correspondrà als plens dels ajuntaments aprovar mitjançant reglament en matèria d'espectacles públics i d'activitats recreatives la regulació horària. Es podran establir ampliacions o reduccions d'horaris, d'acord amb les peculiaritats de les poblacions, les zones i els territoris, que, especialment, en relació amb l'afluència turística i la durada de l'espectacle, faran una diferenciació entre l'època o l'estació anual i entre els dies laborables, els festius i les vigílies.
Finalment, hem de tenir en compte que actualment no existeix regulació en el municipi de Manacor respecte als horaris de les activitats d'establiments i espectables públics i activitats recreatives presenta una situació de certa inseguretat jurídica, per la qual és urgent dur a terme aquesta regulació i que l'Ajuntament tengui una ordenança pròpia i especifica en matèria d'horaris d'establiments públics i activitats recreatives.
Fent ús de la facultat i competències que determina la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i altra normativa sectorial, és a dir, la Llei 7/2013 esmentada, es procedeix a la fixació dels horaris d'obertura i tancament dels establiments i espectacles públics, i de les activitats recreatives en el municipi de Manacor.
Títol I Disposicions generals
Article 1 Objecte
És objecte de la present Ordenança establir un marc legal de regulació de l'horari d'obertura i tancament al públic de determinats establiments de concurrència pública.
Article 2 Àmbit d'aplicació
Les prescripcions de la present Ordenança són d'aplicació als establiments de pública concurrència regulats a l'article 3 i ubicats dins del terme municipal de Manacor.
Article 3 Grups d'establiments
Grup I. Establiments de restauració i bar cafeteria:
A) Establiments de restauració.
B) Bar cafeteria.
Grup II. Establiments d'entreteniment:
A) Cafès concert i/o bars musicals.
B) Sales de festa, sales de ball i discoteques.
C) Cafès teatre i teatres.
Grup III. Sales de joc, bingos, cinemes i similars.
Articles 4 Definicions
Article 5 Establiments multidisciplinaris
Quan un establiment tengui caràcter multidisciplinari, és a dir, s'exerceixin diverses activitats en el mateix establiment, cada una d'elles s'haurà de dur a terme dins el seu propi horari específic. Per a això, la configuració de l'establiment haurà d'assegurar que el tancament d'una activitat no afecta el funcionament de la resta. En cas contrari, s'haurà de complir l'horari més restrictiu.
Article 6 Horari d'obertura i tancament
1. L'horari per a cadascun dels establiments serà el que els correspongui d'acord amb la classificació de l'article 3 i de la següent taula
|
HORA D'OBERTURA |
HORA DE TANCAMENT |
GRUP I A |
8.00 |
1.00 (gener a maig i setembre a desembre) 2.00 (juny, juliol i agost) |
GRUP I B (1) |
6.00 |
1.00 (gener a maig i setembre a desembre) 2.00 (juny, juliol i agost) |
GRUP II A i B (2) |
10.00 |
2.00 ( de dilluns a dijous i diumenges) 5.30 (divendres, dissabtes i vigílies de festius) |
GRUP II C |
10.00 |
2.00 |
GRUP III (2) |
10.00 |
1.00 |
Taula 1. Horari d'obertura
1. Els establiments dedicats a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos que disposin de títol habilitant per dur a terme l'activitat de bar-cafeteria podran dur a terme aquesta activitat en l'horari previst als establiments catalogats com a Grup I C, sempre i quant l'activitat dedicada a bar-cafeteria es trobi separada, físicament, de l'activitat destinada a saló de jocs i/o recreatius apostes i bingos(activitat principal), disposant d'accés de entrada i sortida independent respecte a l'activitat principal,de forma que els usuaris del bar-cafeteria no puguin accedir al saló de jocs i/o recreatius, apostes i bingos durant l'horari de 6 hores a 10 hores, saló que haurà d'estar tancat i sense cap tipus d'activitat.
2. L'obertura es refereix a l'horari a partir del qual està permès obrir i iniciar l'activitat, i l'hora de tancament es refereix a l'hora a partir de la qual ha de cessar tota activitat de servei, amenització, joc o actuació en el local. Específicament:
- Es deixaran de servir begudes i altres serveis.
- S'aturarà la música.
- No es permetrà l'entrada a l'establiment de més persones.
- Es deixarà d'executar qualsevol espectacle, joc o similar.
- S'hauran d'encendre els llums per facilitar el desallotjament.
3. Es disposarà d'un màxim de 30 minuts a partir de l'hora de tancament per quedar totalment buit de públic. Únicament podran romandre a l'establiment aquelles persones amb una relació laboral amb la persona titular de l'activitat.
4. A més, la persona titular de l'activitat haurà d'adoptar les mesures necessàries per evitar el soroll i l'aglomeració de persones a l'exterior d'aquesta que puguin provocar molèsties al veïnat.
5. Quan en els establiments concorrin més d'una activitat de les descrites anteriorment que no es puguin separar físicament entre si, cada una d'elles es considerarà com a independent i es regirà pel seu propi horari, conforme a l'establert en els articles anteriors i/o la normativa que resulti d'aplicació.
6. Els punts anteriors podran ser modificats per resolució expressa.
Article 7 Horaris especials
Els establiments del Grup I podran sol·licitar autorització d'horari d'obertura i tancament especials, com a prest a les 4.00 h, i com a tard es podrà tancar a les 2.00; tot això amb les restriccions establertes a l'article 10 de la present Ordenança.
Correspon a l'Alcaldia resoldre sobre l'autorització, la qual, en cas de ser concedida, tendrà una vigència d'un any, renovable per períodes iguals, a sol·licitud de la persona interessada, amb un mes d'antelació a la fi de la vigència, sempre que s'acrediti el manteniment de les circumstàncies que varen justificar la seva autorització.
En aquells supòsits en els quals un establiment incompleixi de manera reiterada les condicions de l'autorització, l'Alcaldia podrà revocar l'autorització concedida o denegar la posterior sol·licitud de renovació.
- Dates específiques:
- Requisits:
Tampoc podrà haver estat sancionat amb caràcter ferm durant els vuit mesos anteriors a la data del a sol·licitud, per tres infraccions lleus, una de greu o una de molt greu, per la legislació de renous,per la legislació turística, per la normativa en matèria d'activitats vigents o per la legislació aplicable en matèria de seguretat ciutadana, per la seva relació amb el bé jurídic a protegir.
Article 8 Terrasses
En el cas de locals amb terrasses ubicades a la via pública els horaris quedaran establerts per l'Ordenança Municipal d'Ocupació de la Via Pública.
Els locals que comptin amb terrassa privada exterior (sigui quin sigui el grup de local o activitat)hauran d'ajustar igualment l'horari d'obertura i tancament d'aquestes terrasses als horaris establerts a l'Ordenança Municipal d'Ocupació de la Via Pública. En el cas de terrasses privades interiors l'horari de tancament serà el mateix que el de tancament del propi establiment; en el cas que la pròpia llicència d'activitat marqui un horari més restrictiu, serà el que prevaldrà.
Els locals hauran de tenir exposat un rètol informatiu en el qual s'indiqui que queda totalment prohibit el consum de begudes a l'exterior del local fora de l'horari de terrasses. Les persones que consumeixen begudes fora del referit horari a l'exterior del local seran responsables d'aquesta infracció.
Sense perjudici de l'exposat, en cas d'existència de sancions/infraccions en matèria d'activitats, de l'ordenança reguladora del renou, o per excés d'horari d'obertura de les terrasses, l'Ajuntament podrà acordar la reducció horària de les terrasses de les activitats afectades.
Article 9 Altres horaris
1. Els locals públics on s'exerceixin activitats no compreses en els grups referits a l'article 3 s'han de regir per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització municipal,sense perjudici que, en el cas que no n'hi hagi, es podrà recórrer a l'aplicació de l'analogia per determinar l'horari adequat.
2. Els espectacles i les activitats organitzades per l'Ajuntament han de tenir els horaris que marqui el propi Ajuntament a la resolució administrativa corresponent.
Article 10 Restriccions
L'Ajuntament podrà, mitjançant resolució motivada de l'òrgan competent en matèria d'activitats,avançar l'horari de tancament o retardar l'horari d'obertura d'aquells locals que s'hagi constatat que causen molèsties . Aquesta restricció d'horaris de funcionament es prolongarà fins que s'hagi constatat el cessament de les molèsties i l'òrgan competent dicti resolució aixecant la restricció.
Article 11 Altaveus i/o aparells musicals a l'exterior de locals
1. En els establiments relatius a l'oferta de restauració i bars cafeteries als quals es refereix la present Ordenança –activitat l'exercici de la qual estigui degudament iniciat atenent a la normativa turística i d'activitats–, els establiments pertanyents al Grup I podran instal·lar altaveus i/o aparells musicals en espais exterior privats: jardins, terrasses o similar, sempre que aquesta activitat no superi els límits acústics màxims establerts per la normativa d'aplicació en matèria acústica . L'horari d'aquesta activitat musical estarà comprès únicament entre 10.00 h i les 00.00 h.
2. Queda prohibida la instal·lació d'altaveus o altres aparells musicals en les vies o espais públics,així com els espais exteriors de domini públic en tot el terme municipal de Manacor. Tampoc se podran orientar cap a l'exterior altaveus, televisors o altres aparells musicals, instal·lats a l'interior del local. Queden excloses d'aquesta prohibició les instal·lacions acústiques que siguin de titularitat del es administracions públiques.
Article 12 Festes denominades «tardeos o horabauxes»
Es podrà determinar per acord del Ple decret de batlia el nombre màxim anual de «tardeos o horabauxes» que podran fer els establiments. Té la consideració de «tardeo o horabauxa» qualsevol festa que organitzi un establiment amb la intenció d'incrementar l'ocupació permesa a l'interior i terrassa (en el cas que tengui autorització concedida); i que requerirà la sol·licitud i autorització d'una activitat menor no permanent.
Article 13 Zones de protecció acústica especial
D'acord amb el que disposa la secció V, de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, l'Ajuntament podrà declarar, d'ofici o a petició dels veïns, zones de protecció acústica especial. A les zones d'especial protecció, tots els establiments públics han detenir un horari d'obertura al públic més reduït que l'horari establert a l'article 6 d'aquesta Ordenança. Aquesta reducció horària també serà d'afectació a les terrasses de l'article 8 de l'Ordenança.
Títol II Règim sancionador en matèria d'horaris
Article 14 Mesures provisionals
1. Conjuntament, o amb posterioritat a l'inici del procediment sancionador per infraccions greus i molt greus, es podran acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures provisionals imprescindibles per a la normal tramitació de l'expedient sancionador i per assegurar el compliment de la sanció que pugui imposar-se, i evitar la comissió de noves infraccions.
2. Les mesures provisionals que poden adoptar-se consistiran en alguna de les següents actuacions:
a) La suspensió de l'autorització de l'activitat.
b) La suspensió o prohibició de l'activitat.
c) La paralització o la clausura de l'activitat, del local, de l'establiment, de les terrasses, del recinte o de la instal·lació, o bé el precinte de les seves instal·lacions, màquines o aparells.
d) Altres mesures que no causin perjudici de difícil o impossible reparació a les persones interessades o que impliquin violació dels drets emparats per les lleis.
3. Les mesures provisionals podran ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d'ofici o a instàncies de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tengudes en compte en el moment de la seva adopció. En tot cas, s'extingiran amb la resolució que posi fi al procediment sancionador corresponent.
4. Serà requisit previ a l'acord d'adopció d'aquestes mesures provisionals l'audiència de la persona interessada, per un termini de cinc dies, que, en cas d'urgència acreditada degudament, quedarà reduït a dos dies.
Article 15 Principis generals
L'exercici de la potestat sancionadora, en l'àmbit de la present Ordenança, es regeix pel que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 16 Competències i procediment
1. L'òrgan competent per iniciar i resoldre el procediment sancionador serà el batle president de l'Ajuntament de Manacor.
2. Les infraccions en matèria de horaris seran objecte de les sancions administratives corresponents,amb la instrucció prèvia de l'oportú procediment tramitat conformement a allò establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en el Decret 14/1994, de 19 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.
3. El procediment sancionador ordinari haurà de ser resolt i notificar-se la resolució que procedeixi ala persona interessada, en el termini màxim d'un any, des de la seva iniciació, i se'n produirà la caducitat en la forma i manera previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 17 Responsables
1. Són responsables del compliment de les condicions establertes en aquesta Ordenança.
a) La persona titular de l'activitat; és responsable que aquesta s'utilitzi i es mantingui de conformitat amb la normativa que li sigui aplicable i amb les condicions imposades, així com que es realitzin les inspeccions i els controls obligatoris i, si escau, que es contracti el manteniment per una empresa autoritzada.
b) Les empreses instal·ladores i mantenidores; han de garantir que la instal·lació i el manteniment s'han executat complint la normativa vigent i el projecte tècnic.
c) La persona instal·ladora i la mantenidora; són també responsables en els mateixos termes que l'empresa instal·ladora i mantenidora.
d) L'autor o l'autora del projecte tècnic; ha d'acreditar que aquest s'adapta a la normativa que li sigui aplicable.
e) El tècnic o la tècnica que emeti el certificat final d'obra o instal·lació, acreditatiu que la instal·lació s'ha executat de conformitat amb el projecte tècnic i que s'han complert les normes de seguretat en la seva execució.
Si el tècnic o la tècnica que emet el certificat pertany a una empresa, aquesta es considerarà responsable subsidiàriament.
f) Els usuaris, els i les artistes, els espectadors o el públic assistent, en els casos en què incompleixin les obligacions prescrites en aquesta Ordenança.
2. Les persones titulars dels respectius títols habilitants i les promotores d'activitats catalogades són responsables solidàries de les infraccions administratives reguladores en aquesta Ordenança omeses pels qui intervinguin en elles i pels que estiguin sota la seva dependència, quan incompleixin el deure de prevenir la infracció.
3. Les citades persones titulars i promotores seran responsables solidàries quan, per acció o omissió, permetin o tolerin la comissió d'infraccions per part del públic o de les persones usuàries.
4. Quan existeixi una pluralitat de persones responsables a títol individual i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascuna en la realització de la infracció, en respondran totes de forma solidària.
5. La responsabilitat del personal funcionari i del personal al servei de les administracions públiques,si escau, serà exigible d'acord amb les normes que regulen el seu règim disciplinari, sense perjudici de la responsabilitat penal o civil en què pogués haver-se incorregut.
Article 18 Infraccions
1. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions d'aquesta Ordenança, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'altre ordre que se'n poguessin derivar.
2. En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta Ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a l'efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar les persones interessades.
3. Als expedients sancionadors que s'instrueixin i amb els requisits que corresponguin, d'acord ambla legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altes mitjans en la denúncia formulada, de conformitat amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requerirà, si escau, les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, així com el seu ús segons el principi de proporcionalitat.
4. Les infraccions administratives es classifiquen en:
I. Lleus:
II. Greus:
III. Molt greus:
Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança com a lleus prescriuran en el termini de sis mesos;les tipificades com a greus, en el de dos anys; i les tipificades com a molt greus, en el de tres anys.
Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a la presumpta persona responsable.
El procediment sancionador ordinari s'haurà de resoldre i notificar la resolució que procedeixi a la persona interessada, en el termini màxim d'un any, des de la iniciació, i es produirà la caducitat en la forma i manera previstes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú. No obstant això, la persona instructora de l'expedient podrà acordar suspendre el termini màxim per resoldre, quan concorri alguna de les circumstàncies previstes i exigides per aquest motiu a l'article22 de la citada Llei.
Article 19 Sancions
1. Les infraccions podran ser sancionades per via administrativa, de conformitat amb les següents quanties:
2. Per a la imposició de sancions previstes en la present Ordenança es tendran en compte, en tot cas, els criteris de graduació següents:
3. En la fixació de les sancions de multa es tendrà en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.
4. La desobediència o la resistència a l'autoritat en els termes dels articles 556 i 634 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal donarà lloc al fet que, per l'òrgan actuant, espassi el tant de culpa al jutjat d'instrucció per a la determinació de les responsabilitats penals en les quals s'hagués pogut incórrer.
5. Prescriuran als sis mesos les sancions imposades per infraccions lleus a la present Ordenança;als dos anys, les imposades per infraccions greus; i als tres anys, les imposades per infraccions molt greus.
El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar-se des del dia següent a aquell en què s'hagi esgotat la via administrativa de la resolució per la qual s'imposa la sanció. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment d'execució.
Article 20 Reconeixement de la responsabilitat
Les persones denunciades poden assumir la seva culpabilitat i conformitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, en els termes previst a l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú.
Disposició derogatòria
Es deroguen tots els articles i les disposicions que es prevegin a les ordenances municipals de l'Ajuntament de Manacor que s'oposin a aquesta Ordenança.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor el dia següent de la publicació al BOIB de la seva aprovació definitiva."
Contra aquesta aprovació definitiva es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos des de la publicació d'aquest edicte, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Manacor, data de signatura electrònica (3 de novembre de 2023)
El batle Miquel Oliver Gomila