Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 685494
Modificació de l'acord de la carrera professional del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament d'Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de la d'Ajuntament d'Inca, en la seva sessió de dia 26 d'octubre de 2023 ha aprovat la modificació de l'acord de carrera professional horitzontal dels empleats públics de l'Ajuntament, redactat en els següents termes:

"ACORD DE LA CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL DELS EMPLEATS PÚBLICS DE L'AJUNTAMENT D'INCA

1.- OBJECTE.

Bases que regeixen la carrera professional horitzontal dels empleats públics de l'Ajuntament d'Inca.

La carrera professional horitzontal ve establerta com un dret dels Empleats Públics a l'art. 16 del RDLEG 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut Bàsic dels Empleats Públics.

La carrera horitzontal consisteix amb la progressió de graus, categories, esglaons o altres conceptes anàlegs sense necessitat de canviar de lloc de feina i de conformitat amb l'establar-te a la lletra b) de l'article 17 i 20.3 del mateix Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

La carrera horitzontal ha de contribuir, així mateix, a l'actualització i perfeccionament de la qualificació d'aquest personal i a la millora de la prestació del servei públic a l´Ajuntament de d'Inca.

2.- CARACTERÍSTIQUES.

1. És voluntària: correspon al personal inclòs dins l'àmbit d'aplicació decidir si s'hi incorpora i el ritme de progressió als diferents nivells que la configuren, tot complint els requisits establerts.

2. És personalitzada: els reconeixement del nivell té caràcter personal i individual i s'efectuarà considerant els mèrits presentats per la persona interessada de conformitat amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

3. És progressiva: com a regla general, l'accés als diferents nivells reconeguts en la carrera professional s'efectuarà successivament i de nivell en nivell, de tal manera que l'accés al nivell superior només s'assolirà si s'ha acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior, llevat de la fase extraordinària d'implantació.

4. És irreversible: el nivell reconegut té caràcter irrevocable i consolidat a tots els efectes, llevat de l'aplicació de la sanció de demèrit que preveu l'article 96.1 e de RDLEBEP.

5. És incentivada: el reconeixement de cada nivell està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual corresponent.

6. És transparent: les eines del mesurament dels paràmetres i dels criteris que s'hagin d'avaluar es basen en criteris objectius.

7. És oberta: no té limitacions d'accés sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.

8. És homologable: s'han de dur a terme les actuacions que permetin l'accés al sistema de carrera professional al personal que prové d'altres administracions, d'acord amb els principis i els criteris d'homologació que es determinin.

9. És independent del lloc o de la plaça que s'ocupi: obtenir un nivell de carrera professional determinat o accedir a un altre no implica canviar el lloc de treball ni l'activitat que el professional desenvolupa.

3.- ÀMBIT D'APLICACIÓ.

3.1- Personal que ha de percebre la carrera professional.

Els Empleats Públics de l'Ajuntament de Inca amb dret a percebre la carrera professional són aquells empleats que estiguin ocupant una plaça de la plantilla de personal laboral o funcionari de l'Ajuntament d'Inca, i que estiguin en servei actiu a l'Ajuntament.

Quant al personal en situació de comissió de serveis a altres administracions, l'Ajuntament d'Inca promourà convenis pel reconeixement de la carrera professional en aquelles administracions que la tinguin implantada.

3.2- Personal que no ha de percebre la carrera professional.

• Empleats públics que no es troben ocupant una plaça de la plantilla de personal laboral o funcionari de l'Ajuntament d'Inca excepte que siguin titulars, o tinguin reserva, d'una plaça de la plantilla (Entre altres, es poden trobar en aquesta situació els nomenats o contractats per programes temporals, projectes temporals de formació, projectes subvencionats, acumulació de tasques, circumstàncies de producció, etc)

• Personal eventual.

• Personal d'alta direcció - no funcionari.

4.- ESTRUCTURA.

La carrera horitzontal s'estructura en quatre nivells, cadascun dels quals el professionals han de romandre un període mínim de temps per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.

El període mínim de serveis prestats per accedir a cada nivell son el següents:

Nivell I: 5 anys.

Nivell II: 5 anys des de l'accés al nivell I. ( 10 anys de servei)

Nivell III: 5 anys des de l'accés al nivell II. ( 15 anys de servei)

Nivell IV: 5 anys des de l'accés al nivell III. ( +20 anys de servei)

Es consideren serveis prestats als efectes de requisits d'experiència prèvia d'accés a la carrera professional horitzontal, els períodes de temps en situació de servei actiu o en situació amb reserva de lloc de feina quant durant aquest termini s'exerceixi un lloc del mateix cos o escala - i especialitats, si escau - o en una categoria professional equivalent a qualsevol administració pública.

Nomes es podran acumular 4 nivells, en cas de promocionar verticalment i tenir les condicions per assolir un nou nivell, s'haurà de renunciar a un dels anteriors.

També, es computen els serveis prestats en altres categories, cossos o escales i especialitats, si escau o categoria professional.

A aquests efectes s'aplicaran els criteris ponderació del punt 9.

S'entendrà com a temps de treball efectiu mínim de permanència, el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:

  • Servei actiu.
  • Serveis especials.
  • Serveis en altres administracions públiques.
  • Excedència voluntària per raó de violència de gènere, en els termes que estableix l'art. 89.5 del TREBEP.
  • Excedència per a cura de familiars.
  • Excedència forçosa.
  • Excedència especial que es regula en el Decret 5/2012.

L'obtenció del nivell dona dret al reconeixement d'aquest nivell.

5.- COMPLEMENT RETRIBUTIU DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL.

Les retribucions, en còmput anual, dels complements de carrera corresponents a cadascun dels nivells assenyalats son les següents:

Personal Funcionari

Subgrup A1

Subgrup A2

Grup B

Subgrup C1

Subgrup C2

Altres grups

Personal Laboral

grup 0

grup I

grup II

grup III

grup IV

grups V i VI

Nivell I

3.000 €

2.500 €

2.250 €

2.000 €

1.750 €

1.500 €

Nivell II

6.000 €

5.000 €

4.500 €

4.000 €

3.500 €

3.000 €

Nivell III

9.000 €

7.500 €

6.750 €

6.000 €

5.250 €

4.500€

Nivell IV

12.000 €

10.000 €

9.000 €

8.000 €

7.000 €

6.000 €

Així mateix aquests nivells i aquestes retribucions per a cada grup o subgrup s'estableixen igualment per al personal laboral, segons les categories equivalents previstes al seu conveni col·lectiu.

Esdevé necessari adaptar la despesa generada a les regles d'equilibri pressupostari, estabilitat pressupostària, regla de despesa i sostenibilitat financera.

S'abonarà el complement de carrera professional mensualment mentre s'estigui d'alta com a empleat públic a l'Ajuntament d'Inca.

Quan el treballador/a es trobi en determinades situacions administratives, aquest complement es percebrà amb la part proporcional que correspongui segon estableix la normativa com s'han de percebre les retribucions. A tall d'exemple, si un empleat públic es troba en situació d'excedència, suspensió de contracte, etc., aquest complement no es percebrà, o bé, si un policia es troba es situació de segona activitat percebrà el complement segons allò disposat a la Llei de Coordinació de Policies Locals de les Illes Balears. Igualment, si un treballador està gaudint d'una reducció de jornada, aquest complement es veurà reduït amb la part proporcional que disposi la normativa que sigui aplicable respecte de les retribucions a percebre durant aquesta reducció.

El complement retributiu de la Carrera Professional quedarà integrat dins el sistema retributiu dels empleats públics municipals, i en conseqüència estarà sotmès a les actualitzacions que prevegi anualment la Llei Pressupostària.

6. CRITERIS DE PONDERACIÓ DELS SERVEIS PRESTATS.

Per a aquell personal que compti amb serveis prestats a distints grups professionals s'aplicarà una regla de ponderació d'aquests serveis a l'efecte de determinar la seva inclusió a un o altre nivell dins el grup professional en que presta servei en l'actualitat.

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup A1 o del seu equivalent del personal laboral.

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

0.8

0.7

0.6

0.5

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup A2/B o del seu equivalent del personal laboral.

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

0.8

0.6

0.5

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup C1 o del seu equivalent del personal laboral.

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

1

0.8

0.6

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup C2 o del seu equivalent del personal laboral.

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

1

1

0.8

7. REQUISIT: HORES DE FORMACIÓ

7.1. Hores necessàries per accedir a la carrera professional.

Per a tenir accés a la carrera professional s'hauran d'acreditar com a mínim les hores que figuren en la següent taula.

Personal funcionari

Subgrup A1

Subgrup A2

Grup B

Subgrup C1

Subgrup C2

AP

Personal laboral

grup 0

grup I

grup II

grup III

grup IV

grups V i VI

Nivell I

35

30

25

20

15

10

Nivell II

70

60

50

40

30

20

Nivell III

105

90

75

60

45

30

Nivell IV

140

120

100

80

60

40

 

7.2. Hores per a mantenir i progressar de nivell.

Per a mantenir i progressar de nivell s'hauran d'acreditar com a mínim anualment les hores que figuren en la següent taula:

Personal Funcionari

Subgrup A1

Subgrup A2

Grup B

Subgrup C1

Subgrup C2

Altres grups

Personal Laboral

grup 0

grup I

grup II

grup III

grup IV

grups V i VI

Anualment

35

30

25

20

15

10

Si durant 5 anys seguits s'ha complert amb les hores de manteniment, es progressarà de nivell sense necessitat d'acreditar formació addicional.

7.3. Exempcions a la necessitat d'acreditar hores de formació.

Els empleats que compleixin 60 o més anys dins l'any següent estaran exempts d'haver d'acreditar les hores mínimes de formació disposades a la taula anterior per a mantenir el nivell de carrera dins l'any següent. Tot això sense perjudici que voluntàriament vulguin realitzar curos per poder sol·licitar la progressió d'un nivell de carrera superior.

7.4. Característiques de la formació.

Se valoraran tots els cursos, jornades i tallers de formació certificats amb aprofitament o assistència, impartits o promoguts per qualsevol administració pública, universitat, escola d'administració pública, organitzacions sindicals, col·legis professionals, centres de formació reconeguts o entitats homologades per l'administració corresponent, autonòmica o estatal, sempre que estiguin relacionats amb l'administració pública.

Respecte d'aquella formació que no tengui cabuda dins l'apartat anterior i que generi confusió quan a si compleix amb els criteris exigits per ser valorada, es sotmetrà a la Comissió de Seguiment i valoració de la carrera professional.

No se valoraran aquells certificats que no indiquin les hores de duració o crèdits de l'acció formativa, els que corresponguin a una carrera universitària o superació d'assignatures d'un estudi acadèmic o universitari.

Si un certificats d'assistència acredita una assistència menor del 80% de les hores del curs o mòduls en que s'estructura el curs no es valorarà.

Si el certificat acreditatiu del curs no indica hores però indica crèdits se valorarà a raó de 25 hores per a cada crèdit ECTS i a 10 hores per als crèdits tradicionals.

La formació es valorarà amb els següents criteris de ponderació segons si el certificat acredita assistència, aprofitament o impartició:

-Per cada hora d'assistència es valorarà com a 1 h de formació.

-Per cada hora d'aprofitament es valorarà com 1,5 h de formació.

-Per cada hora d'impartició es valorarà com 2 h de formació.

La ponderació d'aquestes hores no es podran acumular pel mateix curs. Si es donàs el cas, és valorarà en el supòsit de major puntuació.

7.5. Pla de Formació

L' Ajuntament dissenyarà un pla de desenvolupament de l'acompliment per a garantir que els serveis públics municipals lliuren els serveis a través dels treballadors municipals amb la màxima eficàcia i eficiència, eix vertebrador de la carrera.

Dit pla de desenvolupament de l'acompliment serà negociat amb la representació sindical de la Mesa General Empleats Públics de l'Ajuntament i necessàriament durà integrat un pla de formació extret de l'anàlisi de necessitats formatives o bé de les accions formatives que l'ajuntament programarà cada any.

Així, l'Ajuntament establirà un Pla de formació específic per al personal municipal acollit a la carrera professional fixant un mínim de temps de formació específica que no podrà ser inferior a les hores que figuren en la taula d'hores anuals necessaris per a mantenir els nivell.

7.6. Termini per a realitzar la formació

Per accedir per primera vegada a qualsevol nivell de carrera professional s'hauran d'aportar les hores de formació fetes durant tota la vida laboral a l'administració pública regulades en el punt 7.1 d'aquest acord.

A efectes de mantenir o progressar de nivell de carrera professional, les hores de formació s'hauran de fer entre 1 de setembre de l'any anterior i 31 d'agost de l'any en que es fa la valoració (comprovació del compliment dels requisits), a no ser que s'utilitzi la borsa d'hores sobrants d'acord amb el punt 7.7.

Als efectes de determinar si l'activitat formativa es troba dins aquests terminis es tindrà en compte la data de finalització que figuri en el certificat d'aprofitament o assistència.

7.7. Borsa d'hores de formació

Cada treballador haurà de gestionar la seva borsa d'hores, d'acord amb les regles que figuren en aquest acord mitjançant l'aplicació web (https://carrera-professional.ajinca.net)

7.8. Caducitat de les hores de formació

Les hores de cada activitat formativa serveixen per a percebre el complement de carrera professional durant tres anys.

És a dir, les hores d'una activitat formativa finalitzada abans de l'1 de setembre de l'any en que s'hagin de valorar es poden utilitzar per percebre el complement de carrera professional dins l'any següent i si es té un sobrant es poden utilitzar dins els 2 exercicis següents.

Als efectes de determinar la data de caducitat de l'activitat formativa es tindrà en compte la data de finalització que figuri en el certificat d'aprofitament o assistència.

8.- SOL·LICITUDS PER PERCEBRE EL COMPLEMENT DE CARRERA PROFESSIONAL

Els treballadors que estiguin dins l'àmbit d'aplicació d'aquest acord podran fer una sol·licitud per accedir a un nivell de carrera professional. Una vegada assolit un nivell de carrera professional, el seu manteniment i la progressió al nivell superior es farà d'ofici per l'Administració, prèvia comprovació del compliment dels requisits tal com s'exposa a continuació.

Acreditació de Requisits:

- Serveis prestats:

Els serveis prestats s'hauran d'acreditar mitjançant el corresponent certificat de serveis prestats de l'Administració, amb indicació del grup/nivell (A1, A2, B, C2, C1, AP) categoria i jornada. En el cas de no figura la jornada serà necessari aportar una vida laboral de la TGSS.

Els temps de serveis prestats amb una jornada inferior al 100% es valoraran proporcionalment a la jornada efectivament realitzada.

- Formació:

Els treballadors acreditaran els requisit de la formació mitjançant l'aplicació web (https://carrera-professional.ajinca.net) on els treballadors hauran d'haver autobaremat l'activitat formativa que posteriorment incorporaran mitjançant la càrrega dels documents al seu portal de l'empleat.

Aquesta aplicació web s'ha creat a efectes de poder acreditar la formació i gestionar les borses d'hores de formació.

8.1.- ACCÉS PER PRIMERA VEGADA

Els treballadors de l'Ajuntament que els hi sigui d'aplicació aquest acord i vulguin accedir a la carrera professional hauran de fer una única petició per ingressar per primera vegada un nivell de la carrera professional acreditant els requisits de formació i serveis prestats, tal com s'ha exposat anteriorment.

Les sol·licituds d'accés a la carrera professional s'haurà de fer electrònicament mitjançant el tràmit extern creat a la Seu Electrònica a "Tràmits per a empleats i càrrecs públics"

- Formació:

Per accedir a la carrera professional es poden acreditar les hores de formació realitzades durant tota la vida laboral a l'administració pública, d'acord amb la taula que figura al punt 7.1.

La primera adquisició de nivell es realitzarà en el nivell que pertoqui tenint en compte els anys de serveis prestats segons allò establert al punt 4 i les hores de formació determinades que figuren al punt 7.1.

En cas de no acreditar totes les hores de formació necessàries per a accedir a la carrera professional en el nivell que li correspondria segons els anys de serveis prestats, s'assolirà un nivell inferior en funció de les hores de formació acreditades; això sense perjudici que a l'any següent pugui accedir al nivell que correspongui si acredita les hores de formació mínimes que s'exigeix en aquest nivell.

- Valoració i abonament

La valoració de les peticions per accedir per primera vegada a un nivell de la carrera es farà en termini màxim de tres mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud sense perjudici dels efectes retroactius del seu abonament al moment en que es compleixin els dos requisits; en el cas de treballadors que hagin estat contractats o nomenats dins el mateix exercici serà la data d'alta, si en aquesta data compleix els requisits; en tot cas, els efectes només es retrotrauran com a màxim a dia 1 de gener de l'any en que s'hagi fet la petició.

El seu abonament es farà efectiu dins el termini de dos mesos següents a la seva valoració.

8.2.- MANTENIMENT I/O PROGRESSIÓ DE NIVELL

Una vegada assolit un nivell de carrera professional, els treballadors han de complir anualment amb el requisit de formació. Aquest requisit de formació, igualment es farà servir per la progressió de nivell. S'han de complir amb els dos requisits següents:

- Temps de serveis prestats requerit per a cada nivell d'acord amb el punt 4.

- Nombre d'hores de formació necessària d'acord amb allò establert amb el punt 7.2, dins els terminis del 7.6.

8.2.1 Valoració inicial per la progressió de nivell.

Es valorarà d'ofici amb caràcter trimestral el temps de serveis prestats.

Els efectes de la valoració es retrotrauran al moment en que s'hagi assolit un nou nivell d'acord amb el punt 4, i el seu abonament es farà dins el mes següent a la seva valoració.

8.2.1 Valoració definitiva per la progressió de nivell i pel seu manteniment.

La comprovació dels requisits per mantenir el nivell, i la valoració definitiva per progressar, es realitzarà anualment en els mesos d'octubre-novembre, mitjançant un sistema de mostreig. Aquesta comprovació es farà mitjançant un mostreig aleatori simple (fórmula utilitzada pel Tribunal de Comptes), on el nivell de confiança haurà de ser d'un 95% amb un error tolerable d'un màxim del 5% i on la població global seran els empleats públics, funcionaris i laborals, que l'any anterior varen tenir dret a la carrera professional, juntament amb els que hagin accedit dins l'any en curs.

En el cas de que els elements de la mostra es repeteixin s'escollirà l'immediatament següent.

Als empleats públics se'ls hi assignarà un número per ordre de DNI de menor a major a efectes d'obtenció de la mostra.

No obstant, encara que el mostreig es faci pel mètode aleatori simple es valoraran obligatòriament les següents situacions:

1.- Accessos a la carrera professional.

2.- Reincorporacions a la carrera que provinents se suspensions definitives.

3.- Progressions de canvis de nivell.

Prèviament, els treballadors, sense necessitat de presentar cap sol·licitud, hauran d'haver carregat abans del 15 de setembre, l'arxiu generat mitjançant l'aplicació web i les certificats de les activitats formatives baremades.

L'abonament del manteniment es farà efectiu en el mes de gener de l'any següent.

8.4. INCOMPLIMENT DEL REQUISIT DE FORMACIÓ

Si feta la valoració anual de manteniment, es comprova que algun treballador no ha acreditat el compliment del requisit de la formació, se li concedirà un termini de 3 dies hàbils perquè esmeni o al·legui el que consideri millor als seus interessos.

Si transcorregut aquest termini, es mantén l'incompliment, comportarà com a mesura provisional, la suspensió automàtica de la percepció del complement de carrera professional d'aquell treballador, llevat que l'incompliment sigui per causes de força major, que s'hauran de constatar per part de la Comissió de Seguiment i Avaluació en el document d'avaluació de l'acompliment preceptiu.

En cas que es suspengui el complement de carrera professional s'obrirà un procediment administratiu, amb audiència de l'interessat i dels representants del personal, als efectes de ratificar o no la suspensió del pagament de la carrera.

Si es ratifica la suspensió el funcionari deixarà de percebre el complement durant l'any següent i fins que el treballador sol·liciti novament la incorporació a la carrera professional.

Per a tornar percebre el complement de carrera professional, el treballador haurà de presentar una sol·licitud per reincorporar-se a la carrera professional, acreditant el compliment del requisit de formació, i accedirà al nivell que li correspongui segons el temps de serveis prestats i les hores formació acreditades. En cap cas tindrà efectes retroactius a l'any en que ho va deixar de percebre. La valoració d'aquesta sol·licitud es farà conjuntament amb les peticions de manteniment i tindrà efectes econòmics a dia 1 de gener de l'any següent.

9.- ÒRGANS DE VALORACIÓ DE LA CARRERA PROFESSIONAL.

L'òrgan de representació del personal competent per proposar al òrgan municipal que pertoqui la modificació dels presents acords serà la Mesa General d'Empleats Públics.

L'òrgan competent per proposar al òrgan municipal competent l'aplicació dels acords sobre carrera professional serà la Comissió de Seguiment i Avaluació, la qual estarà formada de manera equitativa entre administració i representació dels treballadors, aquests darrers amb l'equivalència a la representació a la Mesa General d'Empleats Públics.

10. Aprovació per Junta de Govern

Una vegada aprovat per la Comissió de Seguiment i Avaluació s'elevarà a aprovació de la Junta de Govern la relació de treballadors que accedeixen a la carrera professional, progressen de nivell i mantenen el nivell assolit, així com la relació de peticions desestimades, o suspensions de la percepció del complement.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

PRIMERA.- Es crearà un reglament regulador de la formació on la Comissió de Seguiment i Control regularà totes aquelles incidències que vagin sorgint.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

PRIMERA.- El present acord podrà esser revisat anualment a instància de qualsevol de les parts.

SEGONA.- A efectes de valorar les peticions per mantenir la Carrera Professional dins el 2023 s'utilitzarà el sistema de mostreig detallat en aquest acord. Aquest acord serà d'aplicació per determinar la data d'efectes dels accessos i canvis de nivell produïts dins el 2022.

TERCERA.- A efectes de crear les borses d'hores de formació, i acreditar el compliment del requisit de formació, els treballadors poden baremar i generar l'arxiu dins l'aplicació web Carrera Professional (https://carrera-professional.ajinca.net) respecte d'aquelles accions formatives que no hagin caducat; és a dir, poden crear borsa amb aquelles accions formatives finalitzades a partir d'1 de setembre de 2020.

QUARTA.- Les quanties establertes al punt 5 han estat estat actualitzades de conformitat a les successives Lleis de Pressuposts."

 

(Signat electrònicament: 2 de novembre de 2023)

El batle president Virgilio Moreno Sarrió