Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLORET DE VISTALEGRE
Núm. 684408
Aprovació definitiva Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local, a favor d'empreses explotadores de serveis i subministraments d'interès general
Aprovada definitivament l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa per aprofitament especial del domini públic local, a favor d'empreses explotadores de serveis i subministraments d'interès general, una vegada finalitzat el termini d'exposició púbica sense que s'hagin presentat al·legacions. Es publica el text íntegre de la mateixa per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
No obstant l'anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.
«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL, A FAVOR D'EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS I SUBMINISTRAMENTS D'INTERÈS GENERAL
Article 1. Fonament i naturalesa
A l'empara del previst als articles 57 i 24.1.c del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es regula la taxa per utilització privativa o aprofitaments especials constituïts en el sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d'empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin a la generalitat o a una part important del veïnat, que es regirà per la present Ordenança fiscal.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa el gaudiment de la utilització privativa, o els aprofitaments especials constituïts en el sòl, subsòl o volada de les vies públiques municipals, a favor d'empreses o entitats que utilitzen el domini públic per a prestar els serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat.
2. L'aprofitament especial del domini públic es produirà sempre que per a la prestació del servei de subministrament calgui utilitzar una xarxa que materialment ocupa el sòl, subsòl o volada de les vies públiques municipals, amb independència de qui sigui el titular de la xarxa.
3. En particular, es comprendran entre els serveis referits als apartats anteriors, els subministraments d'aigua, gas, electricitat, telefonia fixa i altres mitjans de comunicació diferents de la telefonia mòbil.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius les empreses o entitats explotadores de serveis de subministrament que resultin d'interès general o afectin a la generalitat o a una part important del veïnat tals com les de proveïment d'aigua, de subministrament de gas, electricitat, telefonia fixa i altres d'anàlogues, con també les empreses que exploten la xarxa de comunicació interna mitjançant sistemes de fibra òptica, televisió per cable o qualsevol altra tècnica, independentment del seu caràcter públic o privat. A aquests efectes, s'inclouen entre les empreses explotadores dels dits serveis les empreses distribuïdores i comercialitzadores dels mateixos.
2. Als efectes de la taxa aquí regulada, tenen la consideració de subjectes passius les empreses o entitats explotadores què es refereix l'apartat anterior, tant si són titulars de les corresponents xarxes a través de les quals s'efectuïn els subministraments com si, no sent titulars de dites xarxes, ho són de drets d'ús, accés o interconnexió a les mateixes.
3. Les empreses titulars de les xarxes físiques, a les quals no els resulti aplicable el previst als apartats anteriors, estan subjectes a la taxa per ocupacions del sòl, el subsòl i la volada de la via pública, regulada en l'Ordenança fiscal corresponent.
Article 4. Responsables
1. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques que siguin causants o col·laborin en la realització d'una infracció tributària.
2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l'interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei General Tributaria.
3. Els deutes i responsabilitat pel pagament de la taxa derivades de l'exercici d'explotacions i activitats econòmiques per persones físiques, societats i entitats jurídiques, seran exigibles a qui els succeeixin per qualsevol concepte en la respectiva titularitat.
Article 5. Base imposable
1. Quan el subjecte passiu sigui titular de la xarxa que ocupa el sòl, subsòl o volada de les vies públiques, mitjançant la qual es produeix el gaudiment de l'aprofitament especial del domini públic local, la base imposable està constituïda per la xifra d'ingressos bruts procedents de la facturació que obtinguin anualment en el terme municipal les empreses o entitats assenyalades en l'article 3 punts 1 i 2 d'aquesta Ordenança.
2. Quan per al gaudiment de l'aprofitament especial a què es refereix l'apartat anterior, el subjecte passiu hagi utilitzat xarxes alienes, la base imposable de la taxa està constituïda per la xifra d'ingressos bruts obtinguts anualment en el terme municipal minorada en les quantitats que hagi d'abonar al propietari de la xarxa, per l'ús de la mateixa.
3. Als efectes dels apartats anteriors, tenen la consideració d'ingressos bruts procedents de la facturació aquells que, essent imputables a cada entitat, hagin estat obtinguts per la mateixa com a prestació pels serveis prestats en aquest terme municipal.
No s'inclouran entre els ingressos bruts, a aquest efectes, els impostos indirectes que graven els serveis prestats ni les partides o quantitats cobrades per compte de tercers que no constitueixin un ingrés propi de l'entitat que és subjecte passiu de la taxa.
Les taxes regulades en aquesta Ordenança exigibles a les empreses o entitats assenyalades en l'article 3, punts 1 i 2 d'aquesta Ordenança, són compatibles amb altres taxes establertes, o que pugui establir l'Ajuntament, per la prestació de serveis o realització d'activitats de competència local, de les quals les esmentades empreses hagin de ser subjectes passius.
Article 6. Tipus i quota tributària
La quantia de la taxa es determina aplicant l'1,5 per 100 a la base imposable definida a l'article 5 d'aquesta Ordenança.
Article 7. Règim de declaració i d'ingrés
1. S'estableix el règim d'autoliquidació per a cada tipus de subministrament, que tindrà periodicitat trimestral i comprendrà la totalitat dels ingressos bruts facturats en el trimestre natural al qual es refereixi. El cessament en la presentació de qualsevol subministrament o servei d'interès general, comporta l'obligació de fer constar aquesta circumstància en l'autoliquidació del trimestre corresponent així com la data de finalització.
2. L'autoliquidació es presentarà i pagarà dins del mes següent posterior a cada trimestre natural. Es presentarà en l'ens gestor de la taxa una autoliquidació per a cada tipus de subministrament efectuat en el terme municipal, especificant l'import dels ingressos percebuts per cadascun dels subministraments.
3. La presentació de les autoliquidacions fora del termini establert en el paràgraf 2 d'aquest article comportarà l'exigència dels recàrrecs d'extemporaneïtat, de conformitat amb el que es disposa en l'articulo 27 de la Llei General Tributària.
Article 8. Comprovació
1. Una vegada finalitzat el període impositiu, l'Administració podrà procedir a comprovar els ingressos efectivament percebuts per l'empresa subministradora, per a això podrà utilitzar qualsevol dels procediments de comprovació que permet la legislació tributària.
2. A aquest efecte, es podrà requerir la documentació necessària que acrediti els ingressos bruts que efectivament s'han obtingut en el municipi, així com justificació de les quantitats que els minorin i, en particular:
a) Les empreses distribuïdores i comercialitzadores d'energia elèctrica remetran a l'ens gestor de la taxa informació de la facturació d'energia elèctrica als seus clients, classificat per tarifes elèctriques on es facin constar per a cadascuna d'elles els conceptes de facturació corresponents als subministraments realitzats en el terme municipal i els corresponents als peatges per accés a les xarxes dels subministraments realitzats en el seu terme municipal, amb identificació de l'empresa i data de pagament d'aquests peatges.
b) La resta d'empreses subministradores remetran a l'ens gestor de la taxa informació de la facturació als seus clients, on es facin constar els conceptes de facturació corresponents als subministraments realitzats en el terme municipal i els corresponents als peatges per accés a les xarxes dels subministraments realitzats en terme municipal, identificant data i empresa a la qual es paga.
Article 9. Convenis de col·laboració
Es podrà establir convenis amb els subjectes passius de la taxa, o amb els seus representants, per tal de simplificar el compliment de les obligacions de declaració, liquidació i recaptació.
Article 10. Infraccions i sancions
Pel que respecta a les infraccions i sancions tributàries que, en relació a la taxa regulada en aquesta Ordenança, resultin procedents, es regiran pel que disposa la Llei General Tributària».
Lloret de Vistalegre a data de la signatura electrònica (2 de novembre de 2023)
El batle Sebastià Amengual Figueras