Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 678118
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’atorga l’autorització administrativa prèvia i de construcció i es declara la utilitat pública d’una instal·lació elèctrica a Red Eléctrica de España, SAU corresponent a la línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa, amb la seva Addenda (TR 10/2020)
Antecedents
1. El 6 de juliol de 2020 va tenir entrada a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius una sol·licitud de Red Eléctrica de España, SA, amb número de registre d'entrada L14E12710/2020, d'autorització administrativa prèvia, declaració en concret d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció per a una instal·lació elèctrica les característiques principals de la qual s'assenyalen a continuació:
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia
Pressupost: 14.081.806 euros
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 5,427 km.
La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 166,63 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha dos tipus de cables:
La rasa tipus ha de tenir 1400 mm d'ample i 1300 mm de profunditat.
L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. de Circumval·lació d'Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 154 m.
Adjunta la documentació següent:
2. Aquesta actuació requereix avaluació ambiental ordinària, d'acord amb l'annex I de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Està inclosa en el grup 3.8 de línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud. D'acord amb l'article 36.1 de la Llei 21/2013, l'òrgan substantiu l'ha de sotmetre a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies hàbils, previ anunci en el Butlletí Oficial de l'Estat o diari oficial que correspongui i a la seva seu electrònica.
3. Aquesta actuació està inclosa en el document «Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015 i modificada mitjançant Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018, contemplada en l'Annex I.2 a la pàgina 1 (actuació de màxima prioritat per a 2020), així com en el Pla Director Sectorial Energètic (PDSE) de les Illes Balears, atès l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, que modifica la disposició addicional segona del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del PDSE. Aquesta disposició addicional segona estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat i de gas, com també les modificacions a les subestacions de distribució d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric i d'hidrocarburs, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, especialment quant als efectes de declaració d'utilitat pública energètica. Aquesta declaració d'utilitat pública té els mateixos efectes que els prevists en els articles 25, 26.5 i 26.6 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears esmentat i ha de seguir el procediment de declaració d'utilitat pública regulat en l'article 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.
4. El 18 de setembre de 2020 es va realitzar informe previ favorable per a la informació pública del projecte i es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte. En aquesta, figura annexa la llista concreta i individualitzada de béns i drets afectats.
5. Es varen sol·licitar informes als organismes següents:
També es va informar en aplicació de l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, les entitats següents:
6. El 7 d'octubre de 2020 es va rebre informe favorable del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
7. El 14 d'octubre de 2020 es va rebre informe favorable de Telefónica.
8. En el BOE núm. 281, de 24 d'octubre de 2020, i en el BOIB núm. 182, de 24 d'octubre de 2020, es va realitzar la informació pública del projecte.
9. El 26 d'octubre de 2020 es va publicar l'anunci per part del promotor del projecte en el diari Periódico de Ibiza y Formentera (pàg. 15) i en el Diario de Ibiza (pàg. 7).
10. El 28 d'octubre de 2020 es va rebre informe favorable de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
11. El 28 d'octubre de 2020 es va rebre del Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, l'informe de la no necessitat d'avaluar aquest tipus d'actuació.
12. El 3 de novembre de 2020 es va rebre informe favorable d'Abaqua, el qual indica que no presenta afeccions a les infraestructures de sanejament, depuració d'aigües residuals, ni a les que gestiona l'Àrea de Construcció i Gestió d'Abastiment i Dessaladores.
13. El 6 de novembre es va rebre informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'energia i Canvi Climàtic quant a l'afecció al canvi climàtic i l'atmosfera.
14. El 10 de novembre es varen rebre els informes del Consell Insular d'Eivissa:
15. El 12 de novembre es va rebre informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació.
16. El 16 de novembre de 2020 es va rebre informe de la Direcció General de Territori i Paisatge.
17. El 27 de novembre de 2020 es va rebre informe de Compañía Logística de Hidrocarburos CLH, SA.
18. El 3 de desembre de 2020 es va donar trasllat al promotor dels informes corresponents de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental; del Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències; d'Abaqua; els informes del Consell Insular d'Eivissa (quatre); l'informe de la Direcció General de Salut Pública i Participació, Direcció General de Territori i Paisatge; de CLH, i del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Tot això en aplicació de l'article 127.3 del Reial decret 1955/2000, perquè en el termini de quinze dies doni conformitat o formuli les objeccions que estimi procedents.
El 14 de desembre de 2020, REE va contestar que es tenen en consideració tots els informes favorables rebuts. I va contestar més extensament l'informe del Servei i Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa i l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
El 29 de desembre de 2020 (registre L14S16714/2020) es va donar trasllat al Servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa i el 16 de desembre de 2020 al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, l'informe anterior de REE en aplicació de l'article 127.4 del Real decret 1955/2000 perquè en el termini de quinze dies mostri conformitat o objeccions a la contestació. Ha finalitzat el termini esmentat sense que s'hagi emès nou escrit d'objeccions; per tant, s'entén la conformitat amb la contestació del peticionari.
19. El 4 de desembre, darrer dia d'informació pública del projecte, es va presentar una al·legació per part de Fiesta Hotels & Resorts, SL amb núm. de registre 200120708113 (L14E26382/2020) com a titular d'una de les parcel·les afectades (referència cadastral 1660922CD6016S). En aquesta, el titular de la parcel·la aporta document 3 - part 3 - amb proposta de dues alternatives al pas de la línea per la seva parcel·la. Una alternativa anomenada proposta zona nord és pel carrer dels Avets, i l'altra, anomenada proposta zona sud, junt a la zona de protecció de carreteres. També aporta document 4 de fitxa resum d'informació urbanística i document 5 de servituds existents. El 4 de desembre es dona trasllat d'aquesta al·legació al promotor en aplicació de l'article 126 del Reial decret 1955/2000.
20. El mateix 4 de desembre es va presentar una al·legació complementària a l'anterior per part de Fiesta Hotels & Resorts, SL, amb núm. de registre 200120705839 (L14E26389/2020). En aquesta, el titular aporta escrit d'al·legacions signat el 4 de desembre de 2020, acompanyat de document 1 de poders, document 2 de la certificació cadastral amb referència cadastral 1660922CD6016S0001AZ i document 3 – parts 1 i 2 – amb informe redactat per Antoni Roig Marí amb visat núm. 149095/0001. El 9 de desembre es dona trasllat d'aquesta nova al·legació al promotor en aplicació de l'article 123 del Reial decret 1955/200.
21. El 13 de gener de 2021 REE va contestar les al·legacions de Fiesta Hotels & Resorts, SL. El 18 de gener de 2021 (L14S011/2021) es dona trasllat de la resposta de REE a Fiesta Hotels & Resorts, SL.
22. L'Ajuntament d'Eivissa notifica en data 9 de febrer de 2021 (L14E2283/2021) la realització de l'exposició pública del projecte del 17 de febrer de 2020 al 3 de febrer de 2021 en el tauló d'anuncis (amb núm. d'expedient 36249/2020), sense que indiqui que s'hagin presentat al·legacions. El Consell Insular d'Eivissa certifica la realització de l'exposició pública del projecte del 27 de gener de 2021 al 11 de març de 2021 en el tauló d'anuncis i edictes electrònics (amb núm. 2020/00014449K), sense que indiqui que s'hagin presentat al·legacions. L'Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia, amb certificat de 10 de maig de 2021, inicia l'exposició pública l'11 de març de 2021 fins al 27 d'abril de 2021 (Exp. 11.214/20), indicant que no s'ha presentat cap al·legació.
23. El 22 de febrer de 2021 es va dictar Resolució d'estimació parcial de les al·legacions presentades per Fiesta Hotels & Resorts, SL.
24. El 15 de febrer de 2021 es va rebre informe de l'àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament d'Eivissa.
25. El 3 de març de 2021 es va rebre informe del departament de Manteniment Urbà de l'Ajuntament d'Eivissa.
26. El 12 de març de 2021 es va donar trasllat al promotor dels dos informes de l'expedient 25481/2020 corresponents de l'Ajuntament d'Eivissa. L'informe de 15 de febrer de 2021 de l'àrea d'Urbanisme i l'informe de 3 de març de 2021 del Departament de Manteniment Urbà.
27. El 23 de març de 2021 Fiesta Hotels & Resorts, SL va presentar recurs de reposició en relació amb la Resolució d'estimació parcial de les seves al·legacions.
28. El 6 d'abril de 2021 el promotor aporta informe de resposta a l'Ajuntament d'Eivissa. El 12 d'abril de 2021 es dona trasllat a l'Ajuntament d'Eivissa d'aquest informe. El 9 de juny de 2021, l'Ajuntament de Eivissa emet informe núm. 0511/21 en relació amb l'expedient adm. 25481/2020.
29. El 23 de juliol REE informa que pren raó de la consideració com a sòl urbanitzable, d'acord amb el que estableix el planejament vigent, del traçat proposat per aquest Ajuntament per l'Avinguda de Sant Jordi, de manera que, com ja va indicar en l'escrit de 6 d'abril, no té inconvenient a acceptar la modificació proposada per aquest Ajuntament.
30. En data 27 de setembre de 2021 s'ha dictat resolució sobre el recurs de reposició interposat per Fiesta Hotels & Resorts, SL. Aquesta resolució va revocar la Resolució de 22 de febrer de 2021 i indica que les al·legacions plantejades en el recurs de reposició s'han de valorar posteriorment, un cop estiguin enllestits tots els tràmits pendents i s'hagi completat tot el procediment exigit.
31. En data 17 de novembre de 2021 Red Eléctrica de España, SA aporta addenda al projecte motivada per les diverses al·legacions presentades pels organismes i propietaris afectats durant l'exposició publica del projecte. Les característiques principals d'aquesta s'assenyalen a continuació:
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 12.583.201 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,647 km.
La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 167,59 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha dos tipus de cables:
La rasa tipus ha de tenir 1400 mm d'ample i 1300 mm de profunditat.
L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. de Circumval·lació d'Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 123 metres entre la SE Bossa i la CE01.
Adjunta la documentació següent:
32. El 20 de desembre de 2021 s'ha rebut informe desfavorable del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern Balear, el qual indica que per creuament de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni s'hauria de proposar un PHD.
33. En data 23 de març de 2022 Red Eléctrica de España, SA aporta nova addenda al projecte, motivada per l'informe desfavorable del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern Balear. També aportarà l'Estudi d'Impacte Ambiental de l'addenda al projecte.
34. Detectada una errada en els amidaments de la nova addenda, en data 23 de maig de 2022 Red Eléctrica de España, SA aporta nova addenda al projecte que substitueix l'anterior. Les característiques principals d'aquesta addenda s'assenyalen a continuació:
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 20.447.716 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,635 km.
La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 167,59 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha dos tipus de cables:
La rasa tipus ha de tenir 1400 mm d'ample i 1300 mm de profunditat.
L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. de Circumval·lació d'Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 123 metres entre la SE Bossa i la CE01.
L'encreuament amb la carretera C-731 (ctra. d'Eivissa-Sant Antoni) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 129 metres entre la CE05 i la CE06.
Adjunta la documentació següent:
35. El 31 de maig de 2022 es va realitzar informe previ favorable per a la informació pública del projecte i es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa prèvia i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte i autorització administrativa de construcció d'una instal·lació elèctrica, motivada per addenda al projecte. Aquesta informació pública es va fer simultàniament amb la informació pública del procediment ambiental.
36. Es varen sol·licitar informes als organismes següents:
37. Durant aquest nou termini d'informació pública s'han rebut els informes dels organismes següents:
Tots aquests informes són favorables.
38. No s'han rebut, durant aquest segon tràmit d'informació pública, els informes sol·licitats següents.
Per tant, transcorregut el termini de trenta dies sense que les diferents administracions, organismes o empreses de servei públic o de serveis d'interès general afectades en els seus béns i drets hagin contestat, s'entén la seva conformitat amb l'autorització de la instal·lació d'acord amb l'article 146 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre. També en aplicació de l'article 38.3 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, no es tindran en compte els informes o al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els articles 36 i 37.
39. El 8 de juny de 2022 REE va sol·licitar la declaració d'interès autonòmic del projecte.
40. El 22 de juny de 2022 es va publicar en el BOE núm. 148 l'anunci de la nova obertura de tràmit d'informació pública.
41. El 23 de juny de 2022 es va publicar en el BOIB núm. 81 l'anunci de la nova obertura de tràmit d'informació pública.
42. El 30 de juny de 2022 es va enviar notificació, Ofici de 8 de juny de 2022, als interessats titulars dels béns i drets afectats.
43. El 30 de juny de 2022 es va publicar en el Diario de Ibiza i en el Periódico de Ibiza y Formentera l'anunci de la nova obertura de tràmit d'informació pública.
44. L'Ajuntament d'Eivissa notifica el 25 de juliol de 2023 diligència per fer constar l'exposició de l'anunci en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Eivissa des del 8 de juny de 2022 fins al 20 de juliol de 2022.
45. L'Ajuntament de Sant Josep notificà l'1 d'agost de 2023 certificat de publicació de l'anunci en el tauler d'anuncis des del 9 de juny de 2022 fins al 20 de juliol de 2022.
46. El 8 de octubre de 2023 es va publicar en el BOE núm. 42, Suplemento de Notificaciones, anunci de notificació als interessats titulars dels béns i drets afectats que no han pogut ser localitzats o es desconeix el seu domicili actual.
47. No s'han presentat al·legacions durant el segon tràmit d'informació pública.
48. El 24 de gener de 2023 es va publicar en el BOIB núm. 11 l'Acord del Consell de Govern de 23 de gener de 2023 pel qual es declara d'interès autonòmic el projecte de línea subterrània de transport d'energia elèctrica de 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa.
49. En data 26 d'octubre de 2023, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va adoptar l'acord de la declaració d'impacte ambiental (DIA) del projecte.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable de l'addenda al projecte d'instal·lació elèctrica línia subterrània a 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa en els termes municipals d'Eivissa i Sant Josep de sa Talaia en l'illa d'Eivissa promogut per Red Eléctrica Española, SA, visat pel Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona núm. 2022906722 amb data 2 de maig de 2022 al concloure que previsiblement no es produiran impactes ambientals adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores incloses en la documentació ambiental presentada (EsIA de Iplan Gestión Integral de Proyectos, amb data març de 2022), el programa de vigilància ambiental del mateix document i també els condicionants següents:
1. S'han de tenir en compte els diferents aspectes posats de manifest en els punts tercer a setè de l'informe de Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, amb data 7 de juliol de 2022.
2. Respecte a la reutilització dels excedents d'excavació, runes i excedents de formigó s'ha de prioritzar la utilització dels materials naturals excavats per utilitzar-los en operacions de reblert, i els sobrants per utilitzar en obres diferents d'aquelles que es generaran seran preferiblement les runes i els excedents de formigó.
3. Respecte a la salut ambiental:
a) Es compliran les mesures protectores i correctores i protectores establertes en EsIA del projecte de referència.
b) Per evitar la projecció de partícules a l'atmosfera i per netejar vials i zones de treball, els regs de camins i neteja de zona d'obra es faran amb aigua regenerada, per evitar així el consum innecessari d'aigua de consum humà.
c) Es considera necessari realitzar un seguiment dels valors dels camps magnètics generats pel cable durant la vida útil de la instal·lació per tal d'evitar afeccions a la població. Especialment, en les zones d'equipament sanitari assistencial i d'equipament escolar situades a les proximitats del traçat de la línia elèctrica, com són el CEIP Poeta Villangómez i l'Hospital Residència Assistida de Cas Serres, entre altres. Per això:
4. Respecte als Plans d'Autoprotecció (PAU):
Si l'activitat disposa d'una normativa sectorial específica que estableixi obligacions d'autoprotecció en els termes que defineix la Norma Bàsica d'Autoprotecció, el titular de l'activitat ha de disposar d'un Pla d'Autoprotecció que una vegada elaborat, l'ha de presentar i registrar en la Direcció General d'Emergències i Interior per a la revisió i informació.
5. Respecte a la necessitat de la supervisió arqueològica a l'obra per un tècnic especialista en restes arqueològiques trobades amb valor patrimonial:
5.1. Tots els treballs d'obra civil que suposin l'excavació o construcció al terreny seran supervisats per un arqueòleg designat per l'organisme competent en patrimoni del Consell Insular d'Eivissa, a més a més ha de presentar el pla corresponent davant l'òrgan competent, és a dir, el Departament de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa.
5.2. El control arqueològic esmentat ha de seguir prescripcions i normes del Decret 15/2022, de 25 de febrer, pel qual s'aprova el reglament d‘intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears, i s'ha d'aplicar de manera permanent i estricta.
6. Respecte a les condicions del Servei d'Infraestructures Viàries s'han de complir les condicions següents:
6.1. Abans d'iniciar els treballs, el promotor ha de comprovar la ubicació exacta d'altres serveis que poguessin existir als voltants de la zona per tal de no afectar-los. En cas d'afecció, ha de reposar-los. El promotor ha de restituir també a l'estat inicial qualsevol afecció que pugui provocar amb les obres en qualsevol element de la xarxa viària.
6.2. Tota la intervenció que es faci al carril bici de l'av. Sant Jordi s'ha de reposar a l'estat inicial i quedar en bon estat.
6.3. Pel que fa a l'encreuament a cel obert, per a cadascun, s'ha d'executar d'acord amb les indicacions següents:
a) El termini d'execució no ha de ser superior a dos (2) dies.
b) Previsió de senyalització i abalisament, tant diürna com nocturna, per garantir la seguretat de la circulació, tot d'acord amb la Norma 8.3-IC de senyalització, abalisament i defensa d'obres, així com el manual d'exemples de senyalització d'obres del Ministeri de Foment.
c) Les tapes i arquetes de registre s'han de situar fora de la zona de domini públic de la carretera EI-10/ EI-600.
d) El tall de paviment s'ha de fer amb serra de disc i ha de ser recte i net.
e) La rasa ha de tancar amb no menys de 0,50 m de formigó HM-20 enrasat amb les rasants existents en el moment de realitzar l'encreuament. La generatriu de les canonades han d'estar a no menys d'un metre de la superfície del ferm.
f) En cas d'afectar la zona de jardineria, previ a l'encreuament, s'ha de passar a aquest Servei un pla de reposició d'aquesta, per tal que una vegada finalitzada la intervenció es pugui recuperar fins al moment inicial (el pla inclourà el nombre d'espècies i noms afectades i les operacions per tornar a l'estat inicial, fins i tot la cura de les franges afectades fins que s'hagi recuperat l'entorn).
6.4. Les obres de l'encreuament no poden afectar la seguretat del trànsit i han de mantenir com a mínim les condicions prèvies de visibilitat i geometria, d'acord amb el que disposa l'article 33.2 de la LCIB.
6.5. S'ha de fer compliment del que disposa l'article 33.3.e), tot d'acord amb la possible modificació posterior de les conduccions que s'estan informant.
6.6. En cap cas s'han de modificar les cunetes ni els sistemes de drenatge de la carretera.
6.7. No es permet l'acumulació de materials ni d'escombraries sobre la calçada, els vorals i les cunetes.
6.8. L'autorització que es pugui desprendre d'aquest informe s'ha d'exercitar en el termini d'un any a partir de l'endemà al de la data de recepció d'aquest escrit, i quedarà sense efecte una vegada hagi transcorregut el termini esmentat.
6.9. Les obres s'han de dur a terme sota vigilància del personal encarregat de l'explotació de la carretera, el qual, en qualsevol moment, pot exigir la presentació de l'autorització corresponent. Per complir aquest requisit, l'autorització ha d'estar en l'obra durant tota la seva duració.
6.10. L'autorització que es desprèn d'aquest informe s'atorga a títol precari a la part que afecti terrenys del Consell Insular d'Eivissa o de domini públic.
L'Administració pot donar per caducada la part esmentada (sense dret a reclamació ni dret a cap indemnització) sempre que ho estimi convenient per al servei públic; així mateix, pot destruir les obres i retirar els materials per compte del peticionari si aquest en un termini de vuit dies no fa les reparacions que se li ordenin.
6.11. Aquest informe s'expedeix als únics efectes del que preveu la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i per tant no eximeix de l'obligació d'obtenir les llicències i autoritzacions que la legislació vigent exigeixi en virtut de les competències concurrents atribuïdes a aquesta o altres administracions públiques.
6.12. L'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni és l'empresa concessionària Ibisan, SA, encarregada de l'explotació d'aquesta, i l'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera del nou accés a l'Aeroport d'Eivissa EI-800, E-20, és l'empresa concessionària Accesos de Ibiza, SA, encarregada de l'explotació d'aquesta.
Pel que fa a l'afecció a aquestes dues carreteres, les obres s'han de realitzar en coordinació amb els serveis tècnics de la concessionària, la qual pot exigir al sol·licitant el compliment de les condicions tècniques que consideri oportunes tant pel que respecta a l'execució de l'obra com a l'acabat d'aquesta.
7. Respecte a les consideracions sobre el Canvi Climàtic i Atmosfera:
S'ha de compensar de l'emissió inicial que suposa el canvi d'ús del sòl i la construcció del projecte mitjançant la mesura compensatòria següent:
8. Amb relació al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl:
Durant l'execució i explotació del projecte s'han de prendre les mesures preventives establertes en el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8. 2 c).
Es recorda la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
9. Amb relació al pressupost del projecte, que supera el milió d'euros, és d'obligat compliment la contractació per part del promotor d'una auditoria ambiental que acrediti el compliment de l'article 33 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
10. Respecte a l'afecció als recursos hídrics:
Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i alt, i que una petita part de la línia es troba sobre la Zona Humida Potencial Ses Feixes de Vila, amb relació a la protecció de la zona humida s'atendrà al que disposa l'article 2.1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, el qual diu que en les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers:
a) El sistema de tractament de les aigües residuals ha de complir amb el que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears.
b) Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar el vessament de substancies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
Atès que es produeix un encreuament de la línia amb el Torrent d'en Capità a l'altura de la Central Tèrmica d'Eivissa i que no s'ha obtingut l'informe del Servei de Gestió del DPH, amb relació a la protecció dels cursos fluvials i el seu cabal s'ha de recaptar un informe de la Direcció General de Recursos Humans d'aquest Servei.
11. Respecte a la gestió dels residus del projecte, cal dir que s'ha de realitzar d'acord amb l'apartat de gestió de residus de l'EIA, apartat 5, que inclou les mesures de prevenció de residus, la quantificació d'aquests, la reutilització, la separació, l'inventari, etc. A més, s'han de gestionar d'acord amb el Programa de Vigilància Ambiental (PVA) de l'EsIA, les mesures preventives i correctores i la normativa específica amb gestors autoritzats i s'ha de justificar mitjançant documentació que el promotor ha de presentar davant l'òrgan substantiu, i que formarà part del Pla de Vigilància Ambiental d'aquest projecte.
Es recorda la necessitat de coordinació del departament de Policia Local i el departament de vies públiques i manteniment urbà de l'Ajuntament d'Eivissa i, si és el cas, de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
Es recorda l'informe de Projectes i Obres de Conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, amb data 7 de juliol de 2022, de la necessitat del consentiment escrit de la concessionària de la carretera per dur a terme les actuacions.
Finalment, es recorda que per aquest traçat existeix una acumulació d'infraestructures de serveis; en concret, preocupa l'afectació de la xarxa de gas de l'empresa Redexis.
Fonaments de dret
1. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
2. Reial Decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
3. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d'energia elèctrica.
4. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC RAT.
5. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aprova el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01-23.
6. El Decret 99/1997, d'11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla director sectorial energètic de les Illes Balears (PDSE), que assenyala que l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears modifica la disposició addicional segona de l'esmentat Decret 96/2005, de 23 de setembre, i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears amb caràcter general, i especialment, pel que fa als efectes de la utilitat pública energètica.
8. Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
9. El document «Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, modificat mitjançant Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018 i prorrogat per Acord de Consell de Ministres de 3 de novembre de 2020 (BOE núm. 136, de 15 de desembre de 2020).
10. Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
11. Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 20 de juliol de 2023 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
RESOLUCIÓ
1. Atorgar l'autorització administrativa prèvia i de construcció i declarar la utilitat pública la instal·lació elèctrica que es detalla a continuació:
Exp.: TR 10/2020
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,647 km.
2. Aprovar el projecte d'execució de la instal·lació corresponent al Projecte redactat pel senyor Ricardo Barrio Romero, enginyer tècnic industrial, visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona amb núm. 2020907654 i data 22 de juny de 2020. Inclou relació de béns i drets afectats, annex estudi de gestió de residus, informe de perforacions, informe de càlcul de CdT i informe de sobretensions, modificat per l'addenda al projecte d'execució de la línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa firmat per Ricardo Barrio Romero, amb visat del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona núm. 2022906722 de 2 de maig de 2022.
Aquests inclouen la relació següent de béns i drets afectats:
Terme municipal d'Eivissa
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
Pol. |
Parc. |
Servitud subterrània (m²) |
Cambra d'entroncament/arqueta telecom. |
Sup. cambra d'entroncament/arqueta telecom. (m2) |
Ocupació temporal (m²) |
Naturalesa del terreny |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
ES PURXET DE VILA SL |
07026A002001880001LD |
2 |
188 |
- |
- |
- |
18 |
Rústic. Agrari. Improductiu |
2 |
HEREUS DE BONED TUR CATALINA MARI BONED MARIA MARI BONED CATALINA MARI BONED FRANCISCO |
07026A002000070001LW |
2 |
7 |
259 |
AFO 15 |
2 |
548 |
Urbà. Sòl sense edificar. labor o cultiu secà. |
3 |
AJUNTAMENT D'EIVISSA |
3687801CD6038N0001EO |
36878 |
1 |
66 |
- |
- |
221 |
Sòl sense edificar. |
4 |
AJUNTAMENT D'EIVISSA |
3687802CD6038N0001SONIDO |
36878 |
2 |
649 |
AFO 16 |
3 |
1.188 |
Urbà. Sòl sense edificar. |
5 |
CONSELL INSULAR D'EIVISSA AJUNTAMENT D'EIVISSA |
07026A00209000 |
2 |
9000 |
8.452 |
CE02; CE03; CE04; CE05; AFO 05; AFO 06; AFO 07; AFO 08; AFO 09; AFO 10; AFO 11; AFO 12; AFO 13; AFO 14; AFO CE02; AFO CE03; AFO CE04; AFO CE05 |
187 |
17.253 |
Via de comunicació de domini públic, c. de Caldetes, av. de Sant Jordi, ctra. EI-800/C-731 (Eivissa-Sant Antoni), av. de la Pau, ctra. EI-10. |
6 |
AJUNTAMENT D'EIVISSA |
4289701CD6039S0001IA |
42897 |
1 |
- |
- |
- |
719 |
Urbà. Sòl sense edificar. |
7 |
AJUNTAMENT D'EIVISSA |
4289722CD6039S0001TA |
42897 |
22 |
- |
- |
- |
157 |
Sòl sense edificar. |
8 |
AJUNTAMENT D'EIVISSA |
07026A00109000 |
1 |
9000 |
1.460 |
AFO 17 |
2 |
2.189 |
Via de comunicació de domini públic. Camí de Cas Ferró. Camí de Cas Dominguets. |
9 |
GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SA |
1E07026M01CEIV0000RQ |
1 |
0 |
178 |
CE06; AFO CE06 |
43 |
366 |
Subestació elèctrica. |
Terme municipal de Sant Josep de sa Talaia
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
Pol. |
Parc. |
Servitud subterrània (m²) |
Cambra d'entroncament/arqueta telecom. |
Sup. cambra d'entroncament/arqueta telecom. (m2) |
Ocupació temporal (m²) |
Naturalesa del terreny |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
EDISTRIBUCIÓN REDES DIGITALES, SLU RED ELÉCTRICA DE ESPAÑA, SA |
1660948CD6016S0000YB |
16609 |
48 |
18 |
- |
- |
38 |
Rústic. Agrari Ametller secà. |
2 |
FIESTA HOTELS & RESORTS, SL |
1660922CD6016S0001AZ |
16609 |
22 |
696 |
AFO 01 |
3 |
2.483 |
Rústic. Agrari. Labor o cultivable secà. |
3 |
CONSELL INSULAR D'EIVISSA |
07048A002091300000Dom |
2 |
9130 |
669 |
AFO 02 |
3 |
221 |
Via de comunicació de domini públic. Ctra. EI-800 (Eivissa-Aeroport). |
4 |
TUR SERRA SANTIAGO SALAMANCA MARI MARTINA BAYONA TUR JOSEP BAYONA TUR GEMMA TUR SALAMANCA MARIA LOURDES TUR SALAMANCA MARIA PILAR TUR SALAMANCA ANA MARIA TUR SALAMANCA RICARDO TUR SALAMANCA MARIA DEL CARMEN TUR SALAMANCA NURIA TUR SALAMANCA CARLOS TUR CARBONELL DAVID TUR CARBONELL CARLOS |
07048A002000870000DX |
2 |
87 |
12 |
- |
- |
69 |
Labor o cultivable secà. |
5 |
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP |
07048A00209000 |
2 |
9000 |
1.328 |
CE01; AFO 03; AFO 04; AFO CE01 |
46 |
2.357 |
Via de comunicació de domini públic. C. de Castelló, c. de Caldetes. |
3. Obligar el promotor a complir tots els condicionants efectuats pels organismes consultats durant el procediment d'exposició pública i que figuren en els antecedents d'aquesta Resolució, així com a la Declaració d'Impacte Ambiental.
4. Obligar el promotor a aquest Servei i a la CMAIB:
5. Aquesta Resolució prendrà efectes i plena vigència a partir del 26 d‘octubre de 2023, sempre que el promotor hagi complert abans d'aquesta data el que especifica el punt anterior.
Obligar el promotor a presentar en aquesta Direcció General abans de l'inici de les obres la documentació següent:
6. Fixar com a termini màxim per a la realització de aquestes actuacions dos anys des de la data de concessió d'aquesta autorització administrativa, sens perjudici que altres disposicions puguin establir un termini inferior.
7. Indicar que, una vegada executades les instal·lacions objecte d'aquesta autorització, el titular ha de presentar la sol·licitud de posada en servei, a la qual ha d'adjuntar un certificat de final d'obra subscrit per un tècnic facultatiu, així com les proves reglamentàries i la resta de documentació que exigeix la reglamentació vigent.
8. Comunicar que aquesta autorització es concedeix sense perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient, i a qualsevol altra motivada per les disposicions que resultin aplicables.
9. Notificar aquesta Resolució a: REE, SA; Consell Insular d'Eivissa (Infraestructures Viàries, Ordenació del Territori, Servei de Patrimoni i Àrea de Medi ambient); Ajuntament d'Eivissa; Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia; Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl; Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics; Servei d'Aigües superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics; EDistribucion Redes Digitales, SLU; hereus de Catalina Boned Tur, Catalina Marí Boned, Maria Marí Boned, Francisco Marí Boned, Santiago Tur Serra, Josep Bayona Tur, Gemma Bayona Tur, Martina Salamanca Mari, David Tur Carbonell, Ricardo Tur Salamanca, Maria del Carmen Tur Salamanca, Nuria Tur Salamanca, Carlos Tur Salamanca, Ana Maria Tur Salamanca, Maria Pilar Tur Salamanca, Maria Lourdes Tur Salamanca i Carlos Tur Carbonell; Es Purxet de Vila, SL; Fiesta Hotels and Resorts, SL, i publicar aquesta resolució en el BOIB i en el BOE.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura digital (27 d'octubre de 2023)
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació de competència del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 31, de 22/07/2023